* Officiell tråd - Pioneer G9
7510 svar till detta ämne
Postad 14 februari 2009 - 10:52
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
Jag tycker att det här låter jättekonstigt på en Pioneer som enligt så många inte visar några tecken som helst på Ghosting.
Som jag försökte skriva så tror inte jag det är ghosting du ser. Utan bara ett fenomen som blir för att du byter till en input utan källa och tidigare bilden hänger kvar tills denna källa blir aktiv och visar något annat, då är det borta på en gång. Jag beskrev hur du skulle göra med en svart bild från en aktiv källa för att se om det är gjosting eller inte du ser. En annan variant är ju att du byter till en tom källa, väntar 30 sekunder så att TV:n går i läget där den släcker ner. Då ska du inte heller kunna se någon ghosting.
Postad 14 februari 2009 - 12:26
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Jag tycker att det här låter jättekonstigt på en Pioneer som enligt så många inte visar några tecken som helst på Ghosting.
Vad han ser vet jag inte men i vilket fall som helst... Några som heslt tecken vet jag inte. Vissa påstår ju att det är totalt kolsvat också, som ramen. Det stämmer inte heller. Jag har aldrig sett ett tecken på ghosting på min på normalt tittavstånd. I förrgår så pausade jag en DVD på ett ställe där en mkt kraftig ljuspunkt fanns. Den stod så ett par minuter & bara för kul så gick jag fram till tv:n & stängde av insignalen så att det blev svart. Jag kunde på nån meters avstånd se en mkt svag kontur av det som varit. Startade DVD i ca 10 sekunder & stoppade & kikade, inte ett spår... Det finns alltså inga som helst problem med ghosting men däremot går det att provocera fram & leta efter.
Redigerat av Unregistered29af8ed6, 14 februari 2009 - 12:28.
Postad 14 februari 2009 - 12:30
Lundmark
-
Lundmark
-
Lärjunge
-
-
396 inlägg
Finns det någon som har bilder på menysystemet i 5090 (icke-H)? Det ska tydligen skilja sig mellan icke-H och H-modellen.
Postad 14 februari 2009 - 12:31
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5 366 inlägg
Jag kollade på 2 Blu-Ray filmer efter varann Narnia och Dark knight ca 5 timmar och det fanns inte spår av ghostning som svarta kanter och textrader, vilket kom på min gamla PV60 efter typ 5 min som jämförelse..
jag vill påstå att de svarta sorgekanterna smälter in med ramen i vilket fall som helst extremt nära. Igår fick jag hem Notebook på Blu-Ray och i början på den filmen är det vyer över en sjö med solnedgång med otrolig svärta demo och jag såg ej skillnad på ram och bild mkt imponerande.
Edit: en fullt kalibrerad panel lär ju uppvisa lite bättre svärta än out of the box, får väl se om man ger sig på det framöver har bara kört lite med DVE nu.
Redigerat av henke007, 14 februari 2009 - 13:12.
Postad 14 februari 2009 - 12:53
KREIGER
-
KREIGER
-
Användare
-
-
118 inlägg
Finns det någon som har bilder på menysystemet i 5090 (icke-H)? Det ska tydligen skilja sig mellan icke-H och H-modellen.
Gå lite längre ner på denna sida, så ser du några bilder på hur det förra systemet ser ut.
Postad 14 februari 2009 - 13:49
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Hehe såklart att det inte är en kalibrering. Det påstår jag inte heller. Jag är själv för kalibrering... när man väl betalat en ganska så ansenlig summa är ju 2.5k näst intill en spottstyver för att få en perfekt bild. Dock så är D-Nice's inställningar samt några andras på de forumen en bra riktlinje. Jag har jämfört de olika och sett många likheter i inställningarna så om inte 95% (jag vet... inga procentsatser! men det är enklast att illustrera på det viset) så iaf 85-95%. Vad som är fördelaktigt med det är ju iaf att man låser upp de tre isf lägena. Dessa ska ju vara den optimala "duken" så att säga för inställningar. Men som sagt. Man bör verkligen kalibrera sin tv med prof. hjälp. Så jädra värt det (Vänta tills efter 200h använding, eller breaking in om man vill gå åt det extrema hållet för det perfekta resultatet).
Tjo! Axson
Hehe, då missuppfattade jag hur du ordade ditt inlägg, du menade väl själva upplåsningen av ISF minnena när du skrev "vilket vi i själva verket gör..."? EU-modellerna och USA-modellerna av Pio G9 är ganska olika, men jag kan varken säga bu eller bä då jag inte kunnat testa G9. Jag har testat D-Nice inställningar för G8 och de funkade inte alls på de exemplar (2st 428XD, 1 508XD) som jag kunde testa på. Nåja, ville bara stryka under att kopiering inte är kalibrering, men jag ser att du är fullt medveten om det.
Postad 14 februari 2009 - 21:21
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
bigbadboogie>> En titt i M-modellens manual ger att du inte kommer sakna nått bildmässigt(ifråga om inställningar, verkar ha allt A-modellen har).
Men som hyslopc säger så missar du lite annat "onödigt" krims-krams vilket ju iofs är själva poängen med modellen. 
Det var betryggande att höra, det jag läst tycer på samma sak som du säger. Bara Pios hemsida som är lite vilseledande  Krimskramset klarar jag mig utan då vi har Com-hem. Det enda jag saknar lite är DLNA, då jag installerat en NAS som HTPC'n accessar trådlöst (N-draft för o klara o streama HD). Hade enkelt kunna köra trådlöst till närheten av TV'n o brygga över där till kabel o in i tvn. Eller måste man ha en mjukvara i en PC för atta kunna hämta infon till Pion? Isåfall e halva meningen borta. Vill ju inte slå på en dator för att titta film på TV  Ska ju gå direkt från NAS till TV i så fall. Om det blir en M-modell blir det att mataden kommande Pre+Amp kombon med HTPC signal o skicka vidare till sovrum och vardagsrum (med IR-förlängning såklart så man slipper springa) Skulle vilja kunna köra ut bild o ljud till två rum med en AMP i vart rum men med bara en pre-amp i ena rummet (verkar dock svårt att hitta en sådan kombo då de flesta bara kör ut ljud på en uppsättning utgånar på Pre-ampen) Då antar jag att KRP-M även har ISF-Day, Night & Auto och möjlighet att kalibreras med ControlCal?Lite dealbreaker för mig, då jag vet att jag kommer sitta o påta massor med bilden efter den ljuva "smekmånaden" när man bara ligger o njuter  Blir nog en KRP-M på måndag om den funkar med ControlCal Boogie
Redigerat av bigbadboogie, 14 februari 2009 - 21:30.
Postad 15 februari 2009 - 11:48
MikoSad
-
MikoSad
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Har problem med den inbyggda DVB-T-mottagaren i min 5090.
Får sporadiska störningar i form av "flimmer" i delar av bilden.
Det är inte de vanliga "artefarkt-störningarna" pga dålig signal.
Har inte sett till "flimmret" med extern källa ej heller extern DVB-T-mottagare matad med samma antenn.
Ibland kan det gå hela program utan att jag ser till det och i vissa program syns det titt som tätt hela tiden.
Någon här som uplevt något liknande, kan det vara en defekt DVB-T mottagare i min 5090?
Postad 15 februari 2009 - 15:50
Funkeman
-
Funkeman
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag ber om ursäkt om jag ställer en fråga som redan besvarats i tråden men att leta i en tråd på över 5000 sidor är inget litet jobb så det går nog fortare att fråga direkt istället.
På väldigt många ställen när man läser om LX5090 och LX5090H så står det "bordsstativ som tillval". Betyder det att det inte medföljer en fot till TV'n och att man måste köpa till antingen en fot eller ett väggfäste för att kunna använda den? (Om man inte vill ha den lutad mot väggen  )
På komplett.se så står det om LX5090 att ställ medföljer men jag misstänker att det är komplett som skickar med det vid sidan om och inte att det medföljer som standard.
Redigerat av Funkeman, 15 februari 2009 - 15:51.
Postad 15 februari 2009 - 15:56
Unregistered0617871d
-
Unregistered0617871d
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag ber om ursäkt om jag ställer en fråga som redan besvarats i tråden men att leta i en tråd på över 5000 sidor är inget litet jobb så det går nog fortare att fråga direkt istället.
På väldigt många ställen när man läser om LX5090 och LX5090H så står det "bordsstativ som tillval". Betyder det att det inte medföljer en fot till TV'n och att man måste köpa till antingen en fot eller ett väggfäste för att kunna använda den? (Om man inte vill ha den lutad mot väggen )
På komplett.se så står det om LX5090 att ställ medföljer men jag misstänker att det är komplett som skickar med det vid sidan om och inte att det medföljer som standard.
Det står ju där att TV:n levereras utan fot.
Postad 15 februari 2009 - 16:01
Unregisteredb7bdb1f7
-
Unregisteredb7bdb1f7
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
inga högtalare, inga fötter
Postad 15 februari 2009 - 16:03
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Då antar jag att KRP-M även har ISF-Day, Night & Auto och möjlighet att kalibreras med ControlCal?
Ja, det tror jag absolut den har, men läs igenom manualen eller ställ frågan på KRP tråden.
Postad 15 februari 2009 - 16:13
Funkeman
-
Funkeman
-
Rookie
-
2 inlägg
Det står ju där att TV:n levereras utan fot.
Ja men om man kollar under detaljerad specifikation så står det: Ställ och hållare Medföljer ställ Ja Design ställ Bordsmodell Så därför är jag lite konfunderad.
Postad 15 februari 2009 - 16:18
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Så därför är jag lite konfunderad.
Oavsett vad som står där, så levereras den utan fot och utan högtalare.
Postad 15 februari 2009 - 21:06
KREIGER
-
KREIGER
-
Användare
-
-
118 inlägg
Jag skrev ett ganska långt inlägg häromdagen angående ghosting och här kommer ett till. Nu har jag utvärderat det lite ytterligare. Som jag tidigare skrev verkar det som att min skärm visar svaga konturer efter objekt i kontrastrika bilder och detta bara efter några sekunders visning. Det syns dock bara i ett mörklagt rum. Just för tillfället kör jag i filmläget med en kontrast inställd på 20 och ljusstyrka inställd på 0 och har gjort så i minst 100 timmar vid det här laget.
Förut testade jag med att visa en bild och sedan skifta över till en input utan källa, men efter närmare granskning kan jag konstatera att det syns i alla lägen där bilden går från att vara kontrastrik till att bli närmast helt svart (exempelvis en film där en kontrastrik bild följs av en väldigt mörk scen). Fortfarande är det dock så att så fort något annat material visas på det stället där man kan urskilja en kontur försvinner konturen på direkten. Pausar jag en film med en kontrastrik scen (t.ex. piraterna som står uppradade för hängning med snarorna runt sina halsar i början av Pirates of the Caribbean 3), byter till en input utan källa (vilket leder till att jag svagt kan urskilja personerna mot den nu helt mörka bakgrunden), låter skärmen släckas ner automatisk (vilket sker efter kanske 30 sek), trycker på samma input som fortfarande inte har någon källa och låter svartnivån lägga sig (vilket sker efter kanske 15 sek), försvinner också konturerna. Visas en ljusstark scen i ett format bredare än 16:9 ser jag en svag kontur efter där bilden varit om jag växlar till en helt svart bild också.
Detta börjar göra mig väldigt oroad. Släcker jag ner i rummet och går fram på nära håll kan jag urskilja konturer efter föremål som bara visats i en sekund. Är detta verkligen normalt? Det känns inte som det, speciellt inte när många skriver att de inte sett någon ghosting alls (någon hade t.ex. sett 2 filmer i rad med svart uppe och nere). För att komma med uttalanden om ghosting känns det som att de personerna verkligen borde ha letat efter det och jag kan se det mycket enkelt på mitt exemplar, bara jag släcker ner alla lampor och går fram till tvn. Detta får mig starkt att tro att det är något fel på min tv.
Det var någon som tidigare skrev att på dennes ex kunde han/hon se svag ghosting om denna provocerades fram (pausa en kontrastrik DVD-meny i x antal minuter), men det känns verkligen inte som att provocera fram något om ghostingen syns efter en sekunds visning. Jag upptäckte detta exempelvis häromdagen av en slump då jag stängde av mitt Xbox 360 och gick fram till tvn för att hämta fjärrkontrollen och då kunde jag urskilja konturer efter "Xbox dashboard", som bara visats ett antal sekunder.
Jag är fortfarande osäker på om det kan vara något fel på min panel, eftersom det blir svag ghosting efter bara sekunders användande, eller om det bara är tekniken som orsakar detta på alla exemplar (men eftersom folk skriver att de inte har någon ghosting verkar det förstnämnda mer troligt). Många kanske tycker att jag är petig, då konturerna försvinner samma sekund som något annat visas på bilden och dessutom bara syns från nära håll i ett mörkt rum, men ändå liksom. Ska det vara såhär? Jag är verkligen orolig!
Redigerat av KREIGER, 15 februari 2009 - 21:10.
Postad 15 februari 2009 - 21:10
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Alltså din panel är väl ny ? Ghosting är ju som känsligast när panelen e ny. Ge den ett par veckor så ska du se att det blir bättre
Postad 15 februari 2009 - 21:15
KREIGER
-
KREIGER
-
Användare
-
-
118 inlägg
Alltså din panel är väl ny ? Ghosting är ju som känsligast när panelen e ny. Ge den ett par veckor så ska du se att det blir bättre 
Mmm, det kanske är möjligt, men hade du liknande fenomen på din panel när den var ny?
Postad 15 februari 2009 - 21:24
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Kommer inte ihåg, var inget jag direkt kollade efter. Själv var jag lite nojig över fenomenet blotching som jag hade ganska mycket av i början men som nu typ är helt borta !
Postad 15 februari 2009 - 21:27
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Mmm, det kanske är möjligt, men hade du liknande fenomen på din panel när den var ny?
Du får köra break in bilderna några dags och se om det hjälper.
Postad 15 februari 2009 - 21:33
KREIGER
-
KREIGER
-
Användare
-
-
118 inlägg
Det har jag gjort 75% av tiden. Kanske hjälper dock att öka kontrasten för att få fosforen att åldras lite snabbare? Som sagt, jag vet inte om detta är något jag egentligen ska störa mig på. Det är ju inte inbränning vi snackar och ghostingen är svag och försvinner på direkten när något annat visas, men jag vill ju inte ha såhär på bara mitt exemplar liksom. Det är det som får det att kännas som en defekt av just min tv, om nu inga andra har eller hade detta när deras exemplar åtminstone var relativt nya. Det är ju heller kanske inte så lätt att se, utan kräver vissa förhållanden. Trots allt får det mig att sova lite sämre om kvällarna. Funderar på att dra ner och kolla på ett exemplar som sitter uppe i affären jag köpte tvn i, där kan man mörklägga totalt, men den har dock suttit där i x antal månader. Det bästa skulle ju vara att testa på ett annat nytt ex, men tillgång till ett sådant har jag ju inte. Det vore så mycket lättare om någon som är väldigt insatt på plasma-tv-apparater och dess teknik kan förklara om detta är ett normalt fenomen eller inte. Någon som känner en plasma-guru??
Redigerat av KREIGER, 15 februari 2009 - 21:40.
Postad 15 februari 2009 - 21:50
g-thang
-
g-thang
-
Användare
-
-
103 inlägg
va? Vet inte om det är något grammatiskt fel i denna meningen eller vad, men förstår inte alls. Vad menar du med " break in bilderna några dags"? Jag blev lite oroad när jag läste hans problem...typ "lämna en dvd meny på x minuter o se va som händer"!? Vadå några min? Blir där ghostning (eller vad det nu är, vet inte vad ni kommit fram till) efter några min bara för du haft en meny framme? Hur ska man kunna spela? Där är alltid någon typ av "HUD" i princip alla spel, kommer jag ha "radarn" från GTA IV i vänstra hörnet, TV4 Sport i högra hörnet och Fifa 09 kartan i mitten på min skärm eller? Och vad var det du sa om att "höja kontrasten så att fosforen åldras snabbare"? :S
Postad 15 februari 2009 - 21:58
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
va? Vet inte om det är något grammatiskt fel i denna meningen eller vad, men förstår inte alls. Vad menar du med " break in bilderna några dags"?
Jag blev lite oroad när jag läste hans problem...typ "lämna en dvd meny på x minuter o se va som händer"!?
Vadå några min? Blir där ghostning (eller vad det nu är, vet inte vad ni kommit fram till) efter några min bara för du haft en meny framme?
Hur ska man kunna spela? Där är alltid någon typ av "HUD" i princip alla spel, kommer jag ha "radarn" från GTA IV i vänstra hörnet, TV4 Sport i högra hörnet och Fifa 09 kartan i mitten på min skärm eller?
Och vad var det du sa om att "höja kontrasten så att fosforen åldras snabbare"? :S
Break in bilder finns i andra tråden men men det behövs verkligen inte köras eftersom många har inte kört dem och har inte problem heller.
Postad 15 februari 2009 - 21:59
KREIGER
-
KREIGER
-
Användare
-
-
118 inlägg
va? Vet inte om det är något grammatiskt fel i denna meningen eller vad, men förstår inte alls. Vad menar du med " break in bilderna några dags"?
Jag blev lite oroad när jag läste hans problem...typ "lämna en dvd meny på x minuter o se va som händer"!?
Vadå några min? Blir där ghostning (eller vad det nu är, vet inte vad ni kommit fram till) efter några min bara för du haft en meny framme?
Hur ska man kunna spela? Där är alltid någon typ av "HUD" i princip alla spel, kommer jag ha "radarn" från GTA IV i vänstra hörnet, TV4 Sport i högra hörnet och Fifa 09 kartan i mitten på min skärm eller?
Och vad var det du sa om att "höja kontrasten så att fosforen åldras snabbare"? :S
Break-in-bilder är bilder i olika nyanser av grönt, rött, blått och vitt (samma färg över hela skärmytan). Dessa kan användas till att köra in bilden snabbare (t.ex. låta tvn visa detta medan du är iväg och jobbar) för att åldra fosforen jämt i hela bilden. Jag har personligen spelat FIFA 09 och GTAIV på mitt exemplar flera timmar i sträck och saken är den att ghostingen som blir på min är densamma, oavsett om bilden visats i 1 minut eller 1 timme. Det syns lika svagt och försvinner lika fort, dvs så fort något annat material visas. Om detta är normalt vet jag inte. Det är det jag försöker utreda. Någon som vet?
Redigerat av KREIGER, 15 februari 2009 - 22:08.
Postad 15 februari 2009 - 21:59
adude
-
adude
-
Forumräv
-
-
654 inlägg
Spela du på bara. ja har spelat gta4 i säkert 5 timmar i sträck & då har har man varit smått orolig men det finns inte ens nå spår av nå inbränningar, annars brukar ja ha som vana att när man går ifrån tvn me spelet igång så brukar ja dra igång tex tv6 som oftast kör 1:79, annars ere ju bara zooma
Postad 15 februari 2009 - 22:07
KREIGER
-
KREIGER
-
Användare
-
-
118 inlägg
Spela du på bara. ja har spelat gta4 i säkert 5 timmar i sträck & då har har man varit smått orolig men det finns inte ens nå spår av nå inbränningar, annars brukar ja ha som vana att när man går ifrån tvn me spelet igång så brukar ja dra igång tex tv6 som oftast kör 1:79, annars ere ju bara zooma
Skilj gärna på inbränning och ghosting, då åtminstone jag fått för mig att detta är olika saker. Ghosting beror väl på att pixlarna är olika laddade, medan inbränning beror på att fosforen åldrats ojämnt under längre perioder?? Vilket som tror jag inte att du ska behöva oroa dig för permanenta inbränningar, g-thang.
Redigerat av KREIGER, 15 februari 2009 - 22:16.
Postad 15 februari 2009 - 22:12
adude
-
adude
-
Forumräv
-
-
654 inlägg
Skilj gärna på inbränning och ghosting, då åtminstone jag fått för mig att detta är olika saker.
ja ser i varje fall varken de ena eller det andra. speciellt inte problemen du upplever. då har ja ägt tvn i drygt 2 månader. tycker inte det blivit någon skillnad alls sen dag 1
Postad 15 februari 2009 - 22:19
KREIGER
-
KREIGER
-
Användare
-
-
118 inlägg
ja ser i varje fall varken de ena eller det andra. speciellt inte problemen du upplever. då har ja ägt tvn i drygt 2 månader. tycker inte det blivit någon skillnad alls sen dag 1
Om du har gjort som jag, pausat en kontrastrik scen i exempelvis en film, växlat direkt över till en input utan källa så att bilden är helt svart och på nära håll 0,5m i ett helt kolsvart rum inte se några som helst konturer tycker jag att det borde vara något fel på mitt exemplar.
Postad 15 februari 2009 - 22:21
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Skilj gärna på inbränning och ghosting, då åtminstone jag fått för mig att detta är olika saker. Ghosting beror väl på att pixlarna är olika laddade, medan inbränning beror på att fosforen åldrats ojämnt under längre perioder?? Vilket som tror jag inte att du ska behöva oroa dig för permanenta inbränningar, g-thang.
Ja inbränning och ghosting är verkligen två olika saker. Det finns inte något rappoterat fall i hela världen där en 5090 har fått en permanent inbränning ska det ju vara sagt. Ghosting däremot är en del av plasmatekniken. Det är alltså inget fel för att man får lite ghosting. Pioneer är ju det fabrikatet som har minst av detta på sina skärmar. LG är väl motsatsen, eller har i alla fall varit det tidigare.. Men sen kan man såklart inte säga bu eller bä ifall det är något fel på ditt exemplar eller inte. Jag tycker dock att du ska ge det en tid och se hur det utvecklas.
Redigerat av belzebubb, 15 februari 2009 - 22:23.
Postad 15 februari 2009 - 22:55
adude
-
adude
-
Forumräv
-
-
654 inlägg
Om du har gjort som jag, pausat en kontrastrik scen i exempelvis en film, växlat direkt över till en input utan källa så att bilden är helt svart och på nära håll 0,5m i ett helt kolsvart rum inte se några som helst konturer tycker jag att det borde vara något fel på mitt exemplar.
testade precis. dock inte pausat utan under ett reklaminslag. helt vit bakgrund & stora gröna bokstäver. växlade till input1 utan källa & kunde inte se någr som alls konturer av ngn text. & rummet nersläckt & max ½m ifrån. törs ju inte säga om det var eller inte var så här den första tiden med tvn. Så kort å gott så gör som dem andra rekomenderar å ge den lite tid.
Postad 15 februari 2009 - 23:09
KREIGER
-
KREIGER
-
Användare
-
-
118 inlägg
testade precis. dock inte pausat utan under ett reklaminslag. helt vit bakgrund & stora gröna bokstäver. växlade till input1 utan källa & kunde inte se någr som alls konturer av ngn text. & rummet nersläckt & max ½m ifrån. törs ju inte säga om det var eller inte var så här den första tiden med tvn. Så kort å gott så gör som dem andra rekomenderar å ge den lite tid.
Jag skulle nog inte se det på min heller, utan bokstäverna skulle nog ha behövts varit helt svarta. Tack för att du provar iaf!
Postad 16 februari 2009 - 10:54
Unregistered0e7e2661
-
Unregistered0e7e2661
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Ägde tidigare en 50" PG7000 från LG, men skickade in den på service då jag hade div. problem med den. Väntade två månader utan någon info, men fick veta i fredags att LG inte kunde skicka ut min TV (?) och att de inte hade några nya i lager. Fick istället nästan 16 000kr i näven att spendera på annat.
Är så jäkla trött på att inte vara nöjd med TVn så nu blir det en 5090H istället. Blir jag inte nöjd nu så får jag nog lägga ner det här med film/spel 
Fick iaf 5090H-modellen för 21 900kr så jag behövde bara lägga ca 6000kr i mellanskillnad. Måste ha varit ett rätt okej pris med tanke på att de är listade för 24 900kr på Prisjakt.
Nu ska jag läsa igenom de pio-trådar som jag ännu inte har hunnit avverka ännu. Wish me luck till en buzz-fri skärm
Postad 16 februari 2009 - 11:50
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Ägde tidigare en 50" PG7000 från LG, men skickade in den på service då jag hade div. problem med den. Väntade två månader utan någon info, men fick veta i fredags att LG inte kunde skicka ut min TV (?) och att de inte hade några nya i lager. Fick istället nästan 16 000kr i näven att spendera på annat.
Är så jäkla trött på att inte vara nöjd med TVn så nu blir det en 5090H istället. Blir jag inte nöjd nu så får jag nog lägga ner det här med film/spel  Fick iaf 5090H-modellen för 21 900kr så jag behövde bara lägga ca 6000kr i mellanskillnad. Måste ha varit ett rätt okej pris med tanke på att de är listade för 24 900kr på Prisjakt.
Nu ska jag läsa igenom de pio-trådar som jag ännu inte har hunnit avverka ännu. Wish me luck till en buzz-fri skärm 
hee heee jag som vill gå över till LG
Postad 16 februari 2009 - 12:17
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Jag skrev ett ganska långt inlägg häromdagen angående ghosting och här kommer ett till. Nu har jag utvärderat det lite ytterligare. Som jag tidigare skrev verkar det som att min skärm visar svaga konturer efter objekt i kontrastrika bilder och detta bara efter några sekunders visning. Det syns dock bara i ett mörklagt rum. Just för tillfället kör jag i filmläget med en kontrast inställd på 20 och ljusstyrka inställd på 0 och har gjort så i minst 100 timmar vid det här laget.
Förut testade jag med att visa en bild och sedan skifta över till en input utan källa, men efter närmare granskning kan jag konstatera att det syns i alla lägen där bilden går från att vara kontrastrik till att bli närmast helt svart (exempelvis en film där en kontrastrik bild följs av en väldigt mörk scen). Fortfarande är det dock så att så fort något annat material visas på det stället där man kan urskilja en kontur försvinner konturen på direkten. Pausar jag en film med en kontrastrik scen (t.ex. piraterna som står uppradade för hängning med snarorna runt sina halsar i början av Pirates of the Caribbean 3), byter till en input utan källa (vilket leder till att jag svagt kan urskilja personerna mot den nu helt mörka bakgrunden), låter skärmen släckas ner automatisk (vilket sker efter kanske 30 sek), trycker på samma input som fortfarande inte har någon källa och låter svartnivån lägga sig (vilket sker efter kanske 15 sek), försvinner också konturerna. Visas en ljusstark scen i ett format bredare än 16:9 ser jag en svag kontur efter där bilden varit om jag växlar till en helt svart bild också.
Detta börjar göra mig väldigt oroad. Släcker jag ner i rummet och går fram på nära håll kan jag urskilja konturer efter föremål som bara visats i en sekund. Är detta verkligen normalt? Det känns inte som det, speciellt inte när många skriver att de inte sett någon ghosting alls (någon hade t.ex. sett 2 filmer i rad med svart uppe och nere). För att komma med uttalanden om ghosting känns det som att de personerna verkligen borde ha letat efter det och jag kan se det mycket enkelt på mitt exemplar, bara jag släcker ner alla lampor och går fram till tvn. Detta får mig starkt att tro att det är något fel på min tv.
Det var någon som tidigare skrev att på dennes ex kunde han/hon se svag ghosting om denna provocerades fram (pausa en kontrastrik DVD-meny i x antal minuter), men det känns verkligen inte som att provocera fram något om ghostingen syns efter en sekunds visning. Jag upptäckte detta exempelvis häromdagen av en slump då jag stängde av mitt Xbox 360 och gick fram till tvn för att hämta fjärrkontrollen och då kunde jag urskilja konturer efter "Xbox dashboard", som bara visats ett antal sekunder.
Jag är fortfarande osäker på om det kan vara något fel på min panel, eftersom det blir svag ghosting efter bara sekunders användande, eller om det bara är tekniken som orsakar detta på alla exemplar (men eftersom folk skriver att de inte har någon ghosting verkar det förstnämnda mer troligt). Många kanske tycker att jag är petig, då konturerna försvinner samma sekund som något annat visas på bilden och dessutom bara syns från nära håll i ett mörkt rum, men ändå liksom. Ska det vara såhär? Jag är verkligen orolig! 
Är nästan helt säker på att det är fel på din tv, för att få ghosting under första 200 timmarna krävs otroligt mycket. Kan sitta och spela GTA i flera timmar, titta på filmer med black borders, ha den ståendes i menyer under lång tid för att sedan slå på en helvit bild för skojs skull för att kolla om det finns något spår av ghosting. Men ingenting. Har haft denna tv i fyra månader och adlrig sett ghosting, bör även tillägga att jag är väldigt petig när det gäller detta och letar verkligen.
Redigerat av Peterrrrr, 16 februari 2009 - 12:18.
Postad 16 februari 2009 - 12:31
Unregistered0e7e2661
-
Unregistered0e7e2661
-
Amatör
-
-
55 inlägg
I och med PS8000-modellen då eller? Kan ju tycka att det är dumt att gå över till tex PG7000 från en G9'a, men jag antar att du menar att gå över till LG framöver?
Det som var fel med min LG var skit bakom frontglaset samt två ljusar spalter som syntes vid panoreringar, lite som bandning. Blev informerad ( den 18/12) om att det skulle ta 10 arbetsdagar men fick inte något besked för ens 11/2 och då fick jag inte ens någon TV.
Aja nog pratat om LG, förhoppningsvis såblir jag mer tillfredsställd med Pio. Får man fråga varför du vill byta över till LG?
Postad 16 februari 2009 - 12:37
Mentos
-
Mentos
-
Mästare
-
-
3 992 inlägg
Är så jäkla trött på att inte vara nöjd med TVn så nu blir det en 5090H istället. Blir jag inte nöjd nu så får jag nog lägga ner det här med film/spel  Fick iaf 5090H-modellen för 21 900kr så jag behövde bara lägga ca 6000kr i mellanskillnad. Måste ha varit ett rätt okej pris med tanke på att de är listade för 24 900kr på Prisjakt.
Helt ok pris ja, fick också 5090H för 21 900:- så det var inte mycket att fundera över, har köpt till högtalare + bordsstativ och hamnar väl nånstans runt 24 000:- för alltihopa. Hoppas på leverans denna veckan
Postad 16 februari 2009 - 12:43
Lundmark
-
Lundmark
-
Lärjunge
-
-
396 inlägg
Jag har upplevt millisekundslånga effekter av ghosting när jag tittat på en bild och sedan har rutan blivit helt svart. Då kan vissa mönster sitta kvar i en jättekort stund. Det är dock inget problem eftersom jag sällan spenderar TV-användandet med att kolla på blanka, orörliga bilder.
Postad 16 februari 2009 - 12:58
Unregistered0e7e2661
-
Unregistered0e7e2661
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Helt ok pris ja, fick också 5090H för 21 900:- så det var inte mycket att fundera över, har köpt till högtalare + bordsstativ och hamnar väl nånstans runt 24 000:- för alltihopa.
Hoppas på leverans denna veckan 
Nä, det var det jag tyckte också. Ville inte riktigt lägga 25 000 för en 5090H, men när jag fick den för 22 000kr så kunde jag inte stå emot. Jag strundade i fot och högtalare då jag ändå kommer att sätta den på väggen och köra den via mina andra högtalare. Lite synd att man får vänta två veckor, men det är det säkert värt.
Postad 16 februari 2009 - 13:24
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5 366 inlägg
Detta börjar göra mig väldigt oroad. Släcker jag ner i rummet och går fram på nära håll kan jag urskilja konturer efter föremål som bara visats i en sekund. Är detta verkligen normalt? Det känns inte som det, speciellt inte när många skriver att de inte sett någon ghosting alls (någon hade t.ex. sett 2 filmer i rad med svart uppe och nere).
Det kanske var mitt inlägg du läste om att se 2 BD filmer på rad i 5 timmar utan riktigt synlig ghosting och det var sant faktiskt. På min gamla PV60 så va det mkt ghosting light inbränning efter en sån stund på textrader och sorgekanter så man fick köra lite myrornas krig osv i en halvtimme. Det behös inte göras numera. Dock igår så när jag stängde av TV.n efter att ha varit på en kanal en kort stund som visade textning så gick ja fram och kollade när jag stängt av TV.n och då syntes texten som ghosting men den försvann inom 30 sek. Så jag antar att det även försvann på samma sätt under filmerna och att känsligheten är relativt liten för mer permanent ghosting osv. Men visst 100% okänslig är ju inte G9 men den hanterar det mkt bra och inbränningar det finns ju inte på kartan om man inte använder den som datorskärm. Det borde inte vara nån fara med din TV, kolla istället nån lång film och kolla efteråt hur snabbt ghosting försvinner om du ser nån. Har du på orbiter o såna grejer?!
Redigerat av henke007, 16 februari 2009 - 13:27.
Postad 16 februari 2009 - 13:52
KREIGER
-
KREIGER
-
Användare
-
-
118 inlägg
Är nästan helt säker på att det är fel på din tv, för att få ghosting under första 200 timmarna krävs otroligt mycket. Kan sitta och spela GTA i flera timmar, titta på filmer med black borders, ha den ståendes i menyer under lång tid för att sedan slå på en helvit bild för skojs skull för att kolla om det finns något spår av ghosting. Men ingenting. Har haft denna tv i fyra månader och adlrig sett ghosting, bör även tillägga att jag är väldigt petig när det gäller detta och letar verkligen.
Nu tror jag att du har missuppfattat mig. Jag ser inte heller någon ghosting mot en helvit bild, utan bara mot en helsvart. Det är inte heller ljusa mätare (exvis. HUD) som ger spår, utan oftast lite större mörkare objekt och mot endast en svart bakgrund. Så fort något annat visas (exvis. en helvit bild som du sa att du provat) jämnas bilden ut på direkten oavsett om bilden som orsakats konturen visats i 1 sekund eller 1 timme. Det går alltså lika snabbt oavsett hur lång tid bilden har visats. Det känns som att de pixlarna som haft kraftig ljusstyrka och därmed högre laddning visas lite ljusare mot en svart bakgrund än de delar som inte varit ljusa, därav konturerna mot den SVARTA (inte ljusa) bakgrunden.
Postad 16 februari 2009 - 13:58
KREIGER
-
KREIGER
-
Användare
-
-
118 inlägg
Jag har upplevt millisekundslånga effekter av ghosting när jag tittat på en bild och sedan har rutan blivit helt svart. Då kan vissa mönster sitta kvar i en jättekort stund. Det är dock inget problem eftersom jag sällan spenderar TV-användandet med att kolla på blanka, orörliga bilder.
På min försvinner inte mönstren på en jättekort stund mot en svart bakgrund (om det är det du menar?), utan först efter att något annat material visats på den platsen konturen suttit. Hur lång tid det tar beror alltså helt enkelt på hur lång tid det tar innan något annat material visas på det stället och det sker ju oftast väldigt fort i en film eller spel (har aldrig sett en film där bilden går från att vara ljusstark till att förbli kolsvart resten av tiden), då det ju är skiftningar i bilden hela tiden. I de allra flesta fall sker det ju på snabb tid att man inte hinner uppfatta det ens.
Redigerat av KREIGER, 16 februari 2009 - 14:00.
Postad 16 februari 2009 - 14:09
KREIGER
-
KREIGER
-
Användare
-
-
118 inlägg
Dock igår så när jag stängde av TV.n efter att ha varit på en kanal en kort stund som visade textning så gick ja fram och kollade när jag stängt av TV.n och då syntes texten som ghosting men den försvann inom 30 sek. Så jag antar att det även försvann på samma sätt under filmerna och att känsligheten är relativt liten för mer permanent ghosting osv.
Menar du din G9? Det borde inte vara nån fara med din TV, kolla istället nån lång film och kolla efteråt hur snabbt ghosting försvinner om du ser nån. Har du på orbiter o såna grejer?!
Som sagt, ghostingen försvinner direkt då annat material visas (det försvinner verkligen på direkten, det är inte så att man behöver köra något annat material i en minut eller nåt sånt). Att titta på BD i 1 minut eller 2 timmar gör ingen skillnad. Om vi säger såhär, pausar jag en ljusstart scen bredare än 16:9 och på direkten skiftar över till en input utan källa kan jag väldigt svagt urskilja vart de svarta kanterna varit på nära håll i ett mörklagt rum. Visar jag sedan en heltäckande vit bild i 1 sekund jämnas skärmen ut igen och inga spår efter kanterna syns. Orbiter är inställd på läge 1, dvs är aktiverad när jag spelar spel i 720p men inte när jag tittar på film i 1080p i Dot-by-Dot-läget.
Redigerat av KREIGER, 16 februari 2009 - 14:13.
Postad 16 februari 2009 - 14:16
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5 366 inlägg
Jo ja pratar G9.
Men då har du ju normal ghosting och inget att bekymra sig om i form av fel på panelen. Och som sagt G9 är ju inte befriad från ghosting likt alla plasmor men minst känslig så att säga.
Postad 16 februari 2009 - 15:25
g-thang
-
g-thang
-
Användare
-
-
103 inlägg
Tjena DHL ringde idag, blev överlycklig fastän tjejen i telefonen väckte mig, svarade glatt yrvaken, för att sedan bli jättetrött och irriterad igen  TVn kommer imorgon iaf...så nu är jag glad iaf igen, får jag längta en dag till ^^ Break in bilder, är det någon typ av DVD man köper som visar de fyra färgerna (vilka de nu va...rött blått gult typ?)? Skiftar den mellan dessa bilder snabbt eller hur fungerar det egentligen? Är detta något som verkligen är bra för TVn och fungerar som ypperligt komplement för inkörning av TVn de första 200H? Man brukar ju höra en del grejer som ska vara så himla bra men så är det bara ett sätt för företag att tjäna ännu en liten slant. Nu kommer lite off topic (inte första ggn, ber om ursäkt!) Här är en TV-bänk jag funderat på att köpa: http://www.ilva.se/p...amp;webgroupid=Vad tror ni, håller skiten för denna tunga TV?  Jag ska säga er att detta är en stor kompromiss, kan hitta en snyggare tv-bänk på 2 sek men mitt utrymme är limiterat till exakt 147cm i bredd :/
Postad 16 februari 2009 - 15:33
KREIGER
-
KREIGER
-
Användare
-
-
118 inlägg
Tjena
DHL ringde idag, blev överlycklig fastän tjejen i telefonen väckte mig, svarade glatt yrvaken, för att sedan bli jättetrött och irriterad igen 
TVn kommer imorgon iaf...så nu är jag glad iaf igen, får jag längta en dag till ^^
Break in bilder, är det någon typ av DVD man köper som visar de fyra färgerna (vilka de nu va...rött blått gult typ?)? Skiftar den mellan dessa bilder snabbt eller hur fungerar det egentligen?
Är detta något som verkligen är bra för TVn och fungerar som ypperligt komplement för inkörning av TVn de första 200H? Man brukar ju höra en del grejer som ska vara så himla bra men så är det bara ett sätt för företag att tjäna ännu en liten slant.
Du kan visa bilderna från DVD eller bara starta ett bildspel på datorn. Själv har jag kopierat bilderna till min PS3, så jag kör därifrån. Jag tror egentligen att det är onödigt med break-in bilder, men jag har kört det en del på min tv ändå när jag inte har varit hemma eller när jag har pysslat med annat än att titta på tv. Jag vill få timmarna att gå för att kunna kalibrera den så snabbt som möjligt.
Postad 16 februari 2009 - 16:07
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Men visst 100% okänslig är ju inte G9 men den hanterar det mkt bra och inbränningar det finns ju inte på kartan om man inte använder den som datorskärm.
Finns många som använder den till just dataskärm, men det finns inte ett enda rapporterad inbränning i på G9 i världen.
Postad 16 februari 2009 - 17:18
g-thang
-
g-thang
-
Användare
-
-
103 inlägg
Ok, förstår Krieger. Då kanske jag skiter i det hela då, känner inte just nu att jag måste kalibrera min TV så fort som möjligt iaf
Har ändrat mig totalt angående TV-bänk :/..märkte att det blir alldeles för lågt (har inte särkilt stadiga väggar i rummet så vill inte hänga upp TVn)
Har kommit fram till att jag måste ha en TV bänk av något slag som är ca 65 cm högt för att jag ska få TVns mitt exakt i min ögonhöjd.
Minns att jag för ett bra tag sen kollade runder på olika personers galleri här på minhembio och har ett starkt minne av att en person hade byggt någon typ av TV-bänk / hifi-hylla som var gjord av någon typ av grå "tegelsten" som har ett stort fyrkantigt hål genom sig. (sjukt dålig på att förklara) Känner någon sig träffad? Någon som vet vilket galleri jag pratar, funderar nämligen på att tillverka en egen TV-bänk.
Har en del krav som tydligen gör det nästintill omöjligt för mig att hitta något ja gillar. Min farsas polare har själv gjort en tv-bänk av tegelsten och massiv ek så hade tänkt kolla in den med för att få inspiration. Älskar Ek som material, och skulle vilja få ihop en TV bänk av Ek och något lite mer radikalt material!
Postad 16 februari 2009 - 18:13
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Minns att jag för ett bra tag sen kollade runder på olika personers galleri här på minhembio och har ett starkt minne av att en person hade byggt någon typ av TV-bänk / hifi-hylla som var gjord av någon typ av grå "tegelsten" som har ett stort fyrkantigt hål genom sig. (sjukt dålig på att förklara) Känner någon sig träffad? Någon som vet vilket galleri jag pratar, funderar nämligen på att tillverka en egen TV-bänk.
Den grå tegelstenen du tänker på heter lecablock och säljs i alla byggvaruhus. Det fanns en i Panasonics BD35/55 tråd som har byggt med detta, bara att titta på bilderna av 35 ochh 55 så hittar du galleriet.
Redigerat av Unregistered25afe1a3, 16 februari 2009 - 18:16.
Postad 16 februari 2009 - 19:46
g-thang
-
g-thang
-
Användare
-
-
103 inlägg
väldigt tacksam för ditt svar, jag har sett det där galleriet innan, ironiskt nog var det inte alls det jag tänkte på.
Ska förklara lite närmare, verkar ju vara fler som använder tegel etc för att tillverka egna mediamöbler.
Det jag tänkte på från början var ett galleri där en person bland annat tillverkat en möbel för sina förstärkare och slutsteg.
Om jag minns rätt så var det någon grå typ av sten, med ett stort fyrkantigt hål rakt genom (tegelstenen består bara av "väggarna") och sen hade han någon typ av rör / stång i någon sorts metall som skapade varje hyllplan.
ska själv försöka leta runder...Egentligen så är jag bara ute efter att tillverka en möbel som består av typ..2 stora ek skivor...140 i bredd, ca 50 i djup..också någon typ av rör som skapar ett hyllplan. Fast o andra sidan så kommer även detta bli en låg möbel och inte alls i den höjd som jag måste komma upp i (ca 60 cm). Shit vad detta är jobbigt.
Har inte tänkt på att det kanske finns en tråd angående sådant här, ber om ursäkt, för denna diskussionen i någon annan del av forumet istället.
Postad 16 februari 2009 - 19:59
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Jag har den här. Titta på min galleri: http://www.mio.se/te...aspx?id=931&p=1Eller varför inte den här: http://www.mio.se/te...spx?id=6503&p=1
Redigerat av Enator, 16 februari 2009 - 20:00.
Postad 16 februari 2009 - 20:18
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
I och med PS8000-modellen då eller? Kan ju tycka att det är dumt att gå över till tex PG7000 från en G9'a, men jag antar att du menar att gå över till LG framöver?
Får man fråga varför du vill byta över till LG?
Han driver bara me dig  om man har följt hans inlägg från början så förstår man
Redigerat av Unregistereda8d246d3, 16 februari 2009 - 20:19.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|