ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)
8369 svar till detta ämne
Postad 13 mars 2008 - 16:19
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
en liten fundering här alla de som ser suddigheten har alla de plasma??? om så är fallet va inte tysta hehe
Jag har en Full HD Plasma från Panasonic som matas via HDMI, PZ70 ... borde dock inte ha att göra med vilken teknik du kör (läs: Plasma, Projektor, LCD, CRT)
nä det ska inte va någe problem med teknik men det är lustigt att suddigheten svärmar runt plasma skärmarna med denna firmware.
Postad 13 mars 2008 - 16:21
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
en liten fundering här alla de som ser suddigheten har alla de plasma??? om så är fallet va inte tysta hehe
Jag har en Full HD Plasma från Panasonic som matas via HDMI, PZ70 ... borde dock inte ha att göra med vilken teknik du kör (läs: Plasma, Projektor, LCD, CRT)
ClarkOne: Vad kör du på boxen på SD-kanalerna, Original eller något annat?
Postad 13 mars 2008 - 16:23
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Upplever ingen suddighet och då kör jag ändå med 'Sharpness' till 0 (av 30 steg) på TVn (LCD).
Har inte sett CB på någon vanlig utsändning ännu.
Har inget flimmer eller vita hinnor.
(kör YPBPR i 1080i via HDMI)
Postad 13 mars 2008 - 16:23
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
jag upplever suddigheten på en 1080p-LCD for the record
Postad 13 mars 2008 - 16:26
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
det är klart en mysko sak dett med suddigheten det är en viss del som ser den på lcd men flertalet ser den på plasma är plasmor känsligare till nackdel med denna firmware
Postad 13 mars 2008 - 16:32
pelle1
-
pelle1
-
Forumräv
-
-
582 inlägg
okay, så även denna fwn är en katastrof?
Postad 13 mars 2008 - 16:35
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
okay, så även denna fwn är en katastrof?
både ja och nej värt att upgradera är detden är bättre en gammla med nackdelar som 720p problemet på scart och en del som ser suddig bild via hdmi
Postad 13 mars 2008 - 16:35
ClarkOne
-
ClarkOne
-
Användare
-
-
227 inlägg
ClarkOne: Vad kör du på boxen på SD-kanalerna, Original eller något annat?
Jag har testat 1080i och Original och märker ingen skillnad, vad gäller skärpan skall tilläggas, men jag kommer att välja att köra 1080i då jag retar mig oerhört på allt "fladder" och blåskärmar vid kanalbyte till annan upplösning + att kanalloggorna på SD-kanlerna (speciellt Viasat Golf) darrar ... mycket irriterande.
Redigerat av ClarkOne, 13 mars 2008 - 17:11.
Postad 13 mars 2008 - 16:37
Unregisteredea0455e5
-
Unregisteredea0455e5
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Ingen annan som tycker att det blir väldigt mycket mera röd i bilden genom HDMI och full RGB ?
Får lov å köra på YPBPR för det ser ut som alla människor skäms konstant.
Postad 13 mars 2008 - 16:39
ClarkOne
-
ClarkOne
-
Användare
-
-
227 inlägg
det är klart en mysko sak dett med suddigheten det är en viss del som ser den på lcd men flertalet ser den på plasma är plasmor känsligare till nackdel med denna firmware
Det rimmar ju i mina öron ännu värre då Pacman utvärderade FW på sin Pio Plasma, hade han sett att skärpan på bilden försämrades markant tror jag att han hade rapporterat detta. Sen om CH har ställt till det i efterhand (vilket dom uppenbarligen gjort) är en annan sak, men Beta FW är utvärderad på Plasma.
Postad 13 mars 2008 - 16:49
mikaklin
-
mikaklin
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Jag har testat 1080i och Orginal och märker ingen skillnad
På min Samsung LCD upplever jag att bilden är skarpare i original, medan de har lagt till något filter (för att få bort CB?) som gör bilden oskarpare i 720P. Dessutom upplever jag att partier med starka kontraster står och darrar. Titta på kanalplats 600 så ser man fenomenet tydligt på texten COM HEM uppe i högra hörnet.
Postad 13 mars 2008 - 16:52
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3 254 inlägg
Tror det är dags att dra i handbromsen lite. Kan inte se hur det går att dra några säkra slutsatser på de snabba intryck som kommit hittills. Naturligtvis bra att vi delar med oss av intrycken men att dra slutsatser är svårare än så...
Postad 13 mars 2008 - 16:53
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Det rimmar ju i mina öron ännu värre då Pacman utvärderade FW på sin Pio Plasma, hade han sett att skärpan på bilden försämrades markant tror jag att han hade rapporterat detta. Sen om CH har ställt till det i efterhand (vilket dom uppenbarligen gjort) är en annan sak, men Beta FW är utvärderad på Plasma.
jag tror CH har ställt till det i den mån om suddigheten den FM som pacman utvärderade/testade är inte denna den han testade var v12 denna är v15 och i v15 är det nått som framhäver den suddiga bilden sen pacman hadde inga problem i v12 med 720p på scart bilden va normal han borde ha sett det felet i v12 vilket han inte gjorde så CH har låtit han testa en FM som de inte tänkt släppa varför ens låta han testa den FM då?
Postad 13 mars 2008 - 16:57
ClarkOne
-
ClarkOne
-
Användare
-
-
227 inlägg
jag tror CH har ställt till det i den mån om suddigheten den FM som pacman utvärderade/testade är inte denna den han testade var v12 denna är v15 och i v15 är det nått som framhäver den suddiga bilden sen pacman hadde inga problem i v12 med 720p på scart bilden va normal han borde ha sett det felet i v12 vilket han inte gjorde så CH har låtit han testa en FM som de inte tänkt släppa varför ens låta han testa den FM då?
Det är ju det jag säger  . CH har gjort något mellan Pacmans utvärdering av Beta 12 och våran utsända v.15 som INTE blev så bra  .
Postad 13 mars 2008 - 17:02
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
med tanke på på om man går tillbaka i går så va det nån som sa att vi borde hålla tråden i gång efter update i dag kan bara säga en sak denna tråd kommer inte dö ut på länge
Redigerat av Duckface21, 13 mars 2008 - 17:03.
Postad 13 mars 2008 - 17:35
crest
-
crest
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Oskärpan/suddigheten är mest påtaglig på SDTV kanalerna hos mig, som kör med en FullHD Samsung LCD TV.
Mellan boxen och TVn är en hdmi kabel ansluten.
Redigerat av crest, 13 mars 2008 - 17:36.
Postad 13 mars 2008 - 17:40
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Det är då typiskt att min TV ska ge så mycket "combing" ( sågtandsmönster ) vid 576p. Nu återstår det att se vad man tycker är värst i denna FW - se combing på ansiktskonturer m m, eller ha det suddigare än tidigare.
Jag antar att 576i i orginal hade gjort detta till den ultimata FW:n för mig då, om det nu är kobinationen boxens deinterlacening och tv:n skalning som gör att jag får combing. Det är ju en klassisk de-interlaceartefakt, så jag hade gärna överlåtit den till TV:n.
Det verkar som 1080i HD-kanalerna blir mer suddiga i 720p, inte 1080i, men jag vill testa mer innan jag kan uttala mig säkert.
Redigerat av ruhe, 13 mars 2008 - 17:41.
Postad 13 mars 2008 - 17:45
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
och när tror ni att de fixar dessa problemen
Maveric
Postad 13 mars 2008 - 17:47
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Maveric 
nästa sommar!!!
Postad 13 mars 2008 - 17:48
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Maveric 
Det är läge att Harlin kommer ut och säger hur det går med 576i, bl a. Jobbar Humax på det över huvud taget just nu?
Postad 13 mars 2008 - 17:49
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
ny sak jag hittar!!! flimmer på sd kanalerna i orginal mest syns flimmret på discovery channel på kanal loggan i hörnet
Postad 13 mars 2008 - 17:53
shampo
-
shampo
-
Lärjunge
-
-
292 inlägg
Får väl lägga mig till skaran som fick suddig bild, HD kanalerna är det riktigt bra bild på men alla SD kanalerna ser det ut som någon har smetat ett lager vaselin på tv:n.
Har en Panasnoic PV60 plasma.
//Fredrik
Postad 13 mars 2008 - 17:55
mikaklin
-
mikaklin
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
ny sak jag hittar!!! flimmer på sd kanalerna i orginal mest syns flimmret på discovery channel på kanal loggan i hörnet
Jag nämde det tidigare, syns även tydligt på Com Hems testbild. Ser ut som ett problem med deinterlacingen?... En fråga till er som har andra boxar att jämföra med: Om man nu har tröttnat på alla turer kring HD-boxen och vill ha bästa möjliga bild på SD-kanalerna, vilken Com Hem-box ska man välja då?
Postad 13 mars 2008 - 17:59
frhape
-
frhape
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Blev uppringd av comhem för några timmar sen angående mina krav på återbetalning av abonemangs kostnader och förlorad arbetsinkomst för teknikerbesöket. Förlorad arbetsinkomst betalar de inte men det han kunde erbjuda nu var att jag kunde få köpa HD-boxen för 995:- utan bindningstid. (reklamerade boxen i december och jag har redan bindningstid sedan tidigare i 11 månader till för canal+ och medium). Tyckte inte det var ett speciellt bra erbjudande men jag tog det ändå. Jag vill testa själv hemma med den nya mjukvaran och avgöra om det blivit några bildförbättringar. Är det fortfarande skit vilket det verkar om man tolkar kommentarerna här så kommer jag återigen reklamera boxen och ånyo kräva kompensation. Vi får väl se, såpan går vidare och är mer spännande än någonsin. För övrigt får jag ge comhem cred för att de ringde upp mig. Sen sa han att PVR-boxen förmodligen kommer i år men det var väldigt oklart.
Redigerat av frhape, 13 mars 2008 - 18:01.
Postad 13 mars 2008 - 18:02
Martin43
-
Martin43
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Du Duckface21: Behåll du ditt bredband.
japps det ska jag men jag förstår bara inte varför iptv ska va låsta till operatörer kan de bara inte tillhandahålla en iptv tjänst där man kan koppla samma box in var man en är i värden
Därför att internet som det är byggt idag inte skulle klara av belastningen.
frhape
-
frhape
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
ny sak jag hittar!!! flimmer på sd kanalerna i orginal mest syns flimmret på discovery channel på kanal loggan i hörnet Jag nämde det tidigare, syns även tydligt på Com Hems testbild. Ser ut som ett problem med deinterlacingen?...
En fråga till er som har andra boxar att jämföra med: Om man nu har tröttnat på alla turer kring HD-boxen och vill ha bästa möjliga bild på SD-kanalerna, vilken Com Hem-box ska man välja då?
Deras 1-kronas box. Ger jättebra bild.
Unregisteredfebbb791
-
Unregisteredfebbb791
-
Rookie
-
4 inlägg
Innan jag kör min CXHD till posten kan jag skriva en parentes om signalstyrka och kvalitet, vet inte om någon har nämnt detta förut så hav överseende med detta i så fall.
CXHD: styrka - 60%, kvalitet - 100%
därefter med samma kanal och kablage,
P850Z: styrka - 45%, kvalitet - 90%
Kundtjänsts svar: Man kan inte lita på dessa mätningar, de vet inte heller vilken som mäter "rätt".
"comhem HD, var god dröj..."
/BC
Postad 13 mars 2008 - 18:08
Martin43
-
Martin43
-
Amatör
-
-
82 inlägg
mikaklin .. Du var först att finna en bugg ...
Man kan inte se på kanaler som har 720p upplösning via Scart Testade med Viasat sport HD som också sänds i 720p Det blir alla dess konstigheter... med bild i bild från den kanal man kom ifrån osv osv..
Det är bara att hoppas att ingen ser på dessa kanaler via scart eller vill spela in något via scart från dessa
Det tog 53 minuter för oss att finna första buggen
Hade de ingen scart hos comhem eller de andra testarna
Maveric 
Det kan man visst det! Jag har alltid kollat på SVT HD (och de andra HD-kanalerna också när de var gratis) via scart och boxen har skalat om utan några som helst problem. Även på en vanlig (förvisso ganska skarp) tjock-tv är det STOR skillnad mellan SD och HD fast det går ut via SCART som 576i! Om detta har slutat fungera nu. Då blir jag sur.
Postad 13 mars 2008 - 18:12
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
skulle vi nån vilja lista alla buggar vi hittat och fel i en lista så folk inte behöver kolla igenom allt för att hitta det mikaklin .. Du var först att finna en bugg ...
Man kan inte se på kanaler som har 720p upplösning via Scart Testade med Viasat sport HD som också sänds i 720p Det blir alla dess konstigheter... med bild i bild från den kanal man kom ifrån osv osv..
Det är bara att hoppas att ingen ser på dessa kanaler via scart eller vill spela in något via scart från dessa
Det tog 53 minuter för oss att finna första buggen
Hade de ingen scart hos comhem eller de andra testarna
Maveric 
Det kan man visst det! Jag har alltid kollat på SVT HD (och de andra HD-kanalerna också när de var gratis) via scart och boxen har skalat om utan några som helst problem. Även på en vanlig (förvisso ganska skarp) tjock-tv är det STOR skillnad mellan SD och HD fast det går ut via SCART som 576i!
Om detta har slutat fungera nu. Då blir jag sur.
då får du bli sur  det som de gäller är bara 720p allt annat funkar via scart utom 720p
Postad 13 mars 2008 - 18:30
Unregistered1465
-
Unregistered1465
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Måste tipsa om en grej.
Provade att göra en fabriksåterställning "just in case". Den ville då ladda ner mjukvaran igen(!!). Jag gjorde detta, och bilden blev då avsevärt mycket bättre. Vad är det som pågår egentligen? Prova ni och berätta om det blev någon förändring för er .  Måste kolla vidare för att se om det inte är mina ögon som spelar mig ett spratt.
Postad 13 mars 2008 - 18:42
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Måste tipsa om en grej.
Provade att göra en fabriksåterställning "just in case". Den ville då ladda ner mjukvaran igen(!!). Jag gjorde detta, och bilden blev då avsevärt mycket bättre. Vad är det som pågår egentligen? Prova ni och berätta om det blev någon förändring för er . Måste kolla vidare för att se om det inte är mina ögon som spelar mig ett spratt.
ska testa sen kollar tv nu men jag ger en update sen
Postad 13 mars 2008 - 18:57
hito
-
hito
-
Rookie
-
7 inlägg
Provade också att göra en fabriksåterställning. Ingen förändring, fortfarande dålig skärpa...
Postad 13 mars 2008 - 18:58
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
ändrade inget för mig han updaterade inte fm igen heller så inga ändringar alltså
Postad 13 mars 2008 - 19:11
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Ok, fick lite ångest efter att ha läst här, men valde att uppdatera ändå. Kan inte se någon suddighet på varken SD eller HD. Har provat med att köra både i original, 720p och 1080i lägen. Kunde med lätthet läsa det finstilta i telias bredbandsreklam t.ex.
Fortfarande vissa tendenser till banding men en serie som Vita huset på 9:an som tidigare var omöjlig att titta på var ju nästan behaglig nu.
Upplevde viss tendens till smetig text om jag ändrade ifrån pillarbox till automatisk eller full.
Kopplat till en Samsung 32' LCD via HDMI.
Postad 13 mars 2008 - 19:15
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Ok, fick lite ångest efter att ha läst här, men valde att uppdatera ändå. Kan inte se någon suddighet på varken SD eller HD. Har provat med att köra både i original, 720p och 1080i lägen. Kunde med lätthet läsa det finstilta i telias bredbandsreklam t.ex.
Fortfarande vissa tendenser till banding men en serie som Vita huset på 9:an som tidigare var omöjlig att titta på var ju nästan behaglig nu.
Upplevde viss tendens till smetig text om jag ändrade ifrån pillarbox till automatisk eller full.
Kopplat till en Samsung 32' LCD via HDMI.
som sakt tidigare det är bara vissa LCD tv som har problemet medan de verkar va större problem med vissa Plasma vissa ser det andra inte med andra ord.
Redigerat av Duckface21, 13 mars 2008 - 19:17.
Postad 13 mars 2008 - 19:18
MacGam
-
MacGam
-
Användare
-
-
234 inlägg
Har precit kört ett minitest mellan HD boxen och min TV:s inbyggda digitalbox. Kan bara säga att skillnaden är stor. Som många redan har sagt är bilden suddigare mad HD boxen. Betydligt skarpare bild med TV:ns box. Dessutom är bilden mer "orolig" med Humax boxen. Med Humax boxen ser jag fortfarande colour banding. Med TV:ns box ingenting. Testet har jag gjort på Kanal 5 där Christine går och jag har switchat fram och tillbaka mellan boxarna. Har också sett ett annat fenomen som någon här skrev om och det är att bilden står och darrar. Inte mycket men ändå synbart (microdarr). Generellt är bildkvaliteten mellan boxarna som natt och dag till fördel för TV:ns inbyggda box.
Edit: Kör mot en Sony 46" LCD
Redigerat av MacGam, 13 mars 2008 - 20:12.
Postad 13 mars 2008 - 19:22
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Har precit kört ett minitest mellan HD boxen och min TV:s inbyggda digitalbox. Kan bara säga att skillnaden är stor. Som många redan har sagt är bilden suddigare mad HD boxen. Betydligt skarpare bild med TV:ns box. Dessutom är bilden mer "orolig" med Humax boxen. Med Humax boxen ser jag fortfarande colour banding. Med TV:ns box ingenting. Testet har jag gjort på Kanal 5 där Christine går och jag har switchat fram och tillbaka mellan boxarna. Har också sett ett annat fenomen som någon här skrev om och det är att bilden står och darrar. Inte mycket men ändå synbart (microdarr). Generellt är bildkvaliteten mellan boxarna som natt och dag till fördel för TV:ns inbyggda box.
För mig är CB nu tillräckligt borta. Så har de alltså lyckats sabba saker som tidigare fungerade. Pacman hade garanterat sett felen som är i FW ver 15. Vad var det för fel på FW 13?? Kan vi får FW 13 istället att testa? Är det flera versioner på G alls som åtgärdar de fel vi sett nu?? Annars bör vi få testa 13 istället för denna. Detta börjar ju likna parodi.
Postad 13 mars 2008 - 19:25
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1 141 inlägg
Gammal som gatan.
Såg att jag hade programvara 1.00.04 från 29 september 2006.
Är det värt att uppdatera ? Några förbättringar borde väl ha skett.
Orkar inte läsa igenom tråden för att hitta något om 1.00.04.
Postad 13 mars 2008 - 19:26
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
Kört lite 576p/original nu och nu förstår jag vad folk menade med de-interlacing/flimmer problem. Helt sjukt illa har det blivit.
Har suttit och glott lite på TV och medan bilden är lite lugnare och mer naturlig än tidigare så är suddigheter helt absurd, sjukt kass bild. (Köpr 1080i till 1080p TV)
Jag skulle vilja gå tillbaka till originalfirmwaren egentligen.... säger ju en del om hur långt comhem har kommit....
Postad 13 mars 2008 - 19:29
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Gammal som gatan. Såg att jag hade programvara 1.00.04 från 29 september 2006. 
Är det värt att uppdatera ? Några förbättringar borde väl ha skett. Orkar inte läsa igenom tråden för att hitta något om 1.00.04.
det är värt att updatera 3 fel dominerar i senaste firmware 1 darrande bild 2 vissa ser tendens till suddig bild mest Plasma tv vissa ser detta även på LCD men mer ovanligt där 3 720p omskalat till 576i via scart funkar ej mer slutresultat mer värt att updatera!!!
Redigerat av Duckface21, 13 mars 2008 - 19:32.
Postad 13 mars 2008 - 19:31
MacGam
-
MacGam
-
Användare
-
-
234 inlägg
För mig är CB nu tillräckligt borta. Så har de alltså lyckats sabba saker som tidigare fungerade.
Pacman hade garanterat sett felen som är i FW ver 15. Vad var det för fel på FW 13?? Kan vi får FW 13 istället att testa? Är det flera versioner på G alls som åtgärdar de fel vi sett nu?? Annars bör vi få testa 13 istället för denna.
Detta börjar ju likna parodi
Börjar likna parodi??? Det har det varit sedan länge
Redigerat av MacGam, 13 mars 2008 - 19:39.
Postad 13 mars 2008 - 19:43
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
För mig är CB nu tillräckligt borta. Så har de alltså lyckats sabba saker som tidigare fungerade.
Pacman hade garanterat sett felen som är i FW ver 15. Vad var det för fel på FW 13?? Kan vi får FW 13 istället att testa? Är det flera versioner på G alls som åtgärdar de fel vi sett nu?? Annars bör vi få testa 13 istället för denna.
Jo, det har det ju varit hela tiden. Jag funderade på hur jag skulle formulera det. Parodin når nya oanade höjder och vinklar man inte trodde fanns.
Postad 13 mars 2008 - 19:44
Martin43
-
Martin43
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Jag kör RGB-scart till en 32" Sharp CRT-TV som är rätt bra (=avslöjande). Color banding: Betydligt bättre!. Annorlunda känsla att kunna se på TV och inte störa sig på CB hela tiden. Det är så mycket bättre att jag hajar till varje gång man ser en typisk bild som förut gav kraftig CB och nu är det så gott som helt borta! Man ska också komma ihåg att utsändningen ofta är dålig och av varierande kvalitet. Suddig bild: Nej. Kanske något något mindre skarp, men i så fall var den snarare överuppskärpt tidigare (fick ha tvns skärpa på min förut). Boxen skall leverera "neutral" skärpa anser jag, och vill man ha den överuppskärpt får man skruva på tvn. De-interlacing problem har jag ännu inte sett några, kanske beroende på att jag har 576i via SCART.  Iofs ser jag inga de-interlace problem på SVT-HD heller i det övre hörnet av bilden som jag kan se. Katastrofalt pinsamt att 720p skalas fel över både RGB, komposit och S-video.För övrigt får jag "Ingen eller svag signal" på plats 603, test TS52. Fungerar nedskalning av 1080i till SCART? Övrigt: Fortfarande "försvinner" information från EPG och man måste ha den uppe ett tag för att den skall komma tillbaka. Ca hälften av rutorna är plötsligt tomma och man måste då vänta på att den skall uppdatera. Fortfarande stängs ljudet av när man går in i EPGn. Trycker man OK och sedan EPG får man ljud i EPGn men då hänger sig boxen/dekoderchipet efter några sekunder när man gått ur EPG-läget. Fortfarande händer det att DD-ljudet inte synkar (alldeles nyss SVT1 t.ex.)och synkjusteringen går då bara "åt fel håll", oklart om detta bara är boxens fel. (Tyst DD-ljud på lokala nyheter skyller jag helt på SVT) Jag tror, liksom MaceriC, att detta är så långt man kommer med denna box, men kvarstående buggar måste givetvis rättas till. För att minska synliga effekter av för låg bitrate måste man nog ha ny hårdvara. Kom ihåg att synpunkterna ovan endast gäller komposkit, s-video och RGB-scart.
Postad 13 mars 2008 - 19:44
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1 141 inlägg
Gammal som gatan. Såg att jag hade programvara 1.00.04 från 29 september 2006. 
Är det värt att uppdatera ? Några förbättringar borde väl ha skett. Orkar inte läsa igenom tråden för att hitta något om 1.00.04.
det är värt att updatera 3 fel dominerar i senaste firmware 1 darrande bild 2 vissa ser tendens till suddig bild mest Plasma tv vissa ser detta även på LCD men mer ovanligt där 3 720p omskalat till 576i via scart funkar ej mer
slutresultat mer värt att updatera!!!
Tack då kör vi på det ! Tänkte först att release .04 kanske inte hade fått de senaste felen.
Postad 13 mars 2008 - 19:47
MacGam
-
MacGam
-
Användare
-
-
234 inlägg
Jo, det har det ju varit hela tiden. Jag funderade på hur jag skulle formulera det. Parodin når nya oanade höjder och vinklar man inte trodde fanns.
Jo Comhem upphör aldrig att förvåna. Tyvärr inte åt det positiva hållet. Det är så dåligt hanterat att man börjar nästan tro att de gör det för att ######s  En sak är faktiskt Comhem ganska bra på och det är att misslyckas. Och fasen vet om dom inte blir bättre och bättre på det.
Redigerat av MacGam, 13 mars 2008 - 20:00.
Postad 13 mars 2008 - 19:47
Martin43
-
Martin43
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Jag har testat 1080i och Orginal och märker ingen skillnad På min Samsung LCD upplever jag att bilden är skarpare i original, medan de har lagt till något filter (för att få bort CB?) som gör bilden oskarpare i 720P.
Dessutom upplever jag att partier med starka kontraster står och darrar. Titta på kanalplats 600 så ser man fenomenet tydligt på texten COM HEM uppe i högra hörnet.
Detta fenomen finns inte över SCART.
Postad 13 mars 2008 - 20:07
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Vi kan dra ännu en slutsats .. förutom dem jag redan dragit ..
Det hade varit all idé att ha testat FW i olika miljöer och med olika utrustning och tv tekniker.
Då hade vi som är aktiva på detta forum kunna ge comhem en bättre feedback på deras
tester av Beta 11, 12, 13 ,14 och så hade vi aldrig fått en 15 som ser ut som den gör.
Hur många gånger skall man få rätt
Maveric
Postad 13 mars 2008 - 20:08
niclas83
-
niclas83
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
******** också, jag vill ha tillbaka FW 1.00.10 igen!
Tycker att denna versionen var helt katastrofal, upplever att ansikten och sådant som var färgblockerat förut nu istället är instabila och darrar på sina ställen, framförallt ansikten i hyfsad närbild som rör sig är jävligt obehagligt att kolla på, dessutom gör ju suddigheten att det känns som man kollar på en uppförstorad YouTube-rulle filmad med en Webcam köpt på ICA för 19:90.
Även om bilden var risig förut så föredrar jag den, den var faktiskt mer behaglig att kolla på. Även om rynkorna i ansiktena var fyrkantiga så flukturerade dom inte lika mycket som nu iallafall.
Jag ger upp hoppet om denna boxen nu, reklamerar skiten och satsar på deras 1:--box istället alternativt byter till boxer, nu när fotbolls-EM i HD försvann i TV4 HD är OS enda HD-händelsen jag ser fram emot och SVT HD börjar ju sändas i marknätet snart.
Önskar egentligen att man kunde få Canal Digital istället, deras HD-satsning får ju ComHems att se ut som ett dåligt skämt. Får väl gå med i Brf-styrelsen och propagera för lite bättre kabelnät.
Edit: Jag kör via HDMI till en 26-tums Panasonic LCD-tv.
Redigerat av niclas83, 13 mars 2008 - 20:11.
Postad 13 mars 2008 - 20:11
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Nej nej .. aldrig 10 an igen ..
06 var bättre än 10
Beta 13 som pacman testade kan de köra ut .. så får vi se hur den var
och under tiden kan de fixa till en 16 som är baserad på 10 utan 60Hz
och inte något annat. De skulle bara ha tagit bort 60 Hz från 10 an till att
börja med och skickat ut den. Sedan kunde de ha betatestat på dem som
ville tills man kommit fram till en som fungerar.
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 13 mars 2008 - 20:12.
Postad 13 mars 2008 - 20:13
5150slaktaren
-
5150slaktaren
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Tittar på hockeyn på Canal+ just nu. Spelarnas klubbor ser ut som sågblad, vilket tyder på att deinterlacingen inte funkar som den ska? Samt all grafik så som matchklockan, kanalloggon mm. är väldigt suddiga. Det blir ju bara sämre och sämre bild för varje ###### fw som comhem släpper! Inkompetenta sopor!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|