Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 August 2008 - 11:06

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

En ISO-fil skapade jag direkt från Pinnacle Studio 10.
Ett par andra hemfilmer hade jag bränt ut på DVD (via Studio 10) och sen konverterat med DVD decrypter till ISO.

En annan knepig grej:
Jag testade att kopiera en av de krånglande hem-ISO-filerna till Tvixens interna hårddisk => and Guess what => Samma ISO-fil funkar att köra från den interna HDn!!!
Inte vad man kunde förvänta sig efter alla inlägg om att ISO-filer laggar från intern HD och funkar bra streamade från nätverksdisk...

Här är Mediainfo från en av filerna:

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga...
Filen ser OK (normal) ut och borde funka enligt mig.
Jag anser visserligen att iso-problemet är löst i dagsläget och fungerar lika bra från intern disk, men den borde definitivt fungera via nätverk i alla fall.

(Btw., du vet väl att det finns nyare versioner av DVD-decrypter som idag heter ImgBurn.)

Postad 02 August 2008 - 11:12

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Det är ju en hög bitrate på filmen, högre än vad som är vanligt på en dvd-film.

Din har Overall bit rate : 8527 Kbps, ganska nära den teoretiska max-gränsen för
dvd-standarden.

En vanlig långfilm har ca 4-6000.

Så det kan ju ställa till det med ditt trådlösa då den inte hinner med men
som du säger så funkar det inte med det trådbundna heller.

Det kan ju vara din router/switch/nätverkskort som begränsar hastigheten.

Det ligger lite i vad du säger.
Jag kollade faktiskt inte på den raden av någon anledning...
Dessutom har jag svårt att få upp en exakt likadan text med min Mediainfo. Hade en äldre version som jag bytte upp till den nya idag, men det ser inte riktigt likadant ut på någon av dem.

Postad 02 August 2008 - 14:49

peswe
  • peswe
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

(Btw., du vet väl att det finns nyare versioner av DVD-decrypter som idag heter ImgBurn.)

Tack för tipset, har bytt ut mitt antika program nu :-)
Har du nåt bra tips på ersättnings program till DVD shrink?

/Peter

Det är ju en hög bitrate på filmen, högre än vad som är vanligt på en dvd-film.

Din har Overall bit rate : 8527 Kbps, ganska nära den teoretiska max-gränsen för
dvd-standarden.

En vanlig långfilm har ca 4-6000.

Så det kan ju ställa till det med ditt trådlösa då den inte hinner med men
som du säger så funkar det inte med det trådbundna heller.

Det kan ju vara din router/switch/nätverkskort som begränsar hastigheten.

Undrar hur jag lyckats med att dunka upp bitraten så högt... Hmm måste nog fördjupa mig i Pinnacle Studios setup.

/Peter

Edit: Kollade Pinnacle. Den var inställ på Automatisk Bitrate och högsta möjliga kvalla. Antagligen tyckte programmet att filmen var tillräckligt kort för att kunna köra max bitrate... Kanske borde sänka den till 6k fps...

Redigerat av peswe, 02 August 2008 - 14:56.

Postad 02 August 2008 - 15:08

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Edit: Kollade Pinnacle. Den var inställ på Automatisk Bitrate och högsta möjliga kvalla. Antagligen tyckte programmet att filmen var tillräckligt kort för att kunna köra max bitrate... Kanske borde sänka den till 6k fps...

Låter som en bra idé för att se ifall felet ligger där.
Att datorn klarar det är inte konstigt, de brukar kunna köra utanför ramarna med det mesta.

Ersättare till DVD-shrink har ingen koll på, men det finns säkert någon som vet.
Mycket lättare än det programmet finns nog inte, men det finns program som kan komprimera mycket effektivare med bättre bildresultat. Men de ofta bökiga att jobba med, det tar lång tid att koda med flera passes och jag har helt glömt namnet på det jag provade för några år sedan.

Postad 02 August 2008 - 15:16

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
DVD-Shrink kan kanske ersättas med gratisprogrammet DVDFab HD Decrypter: http://www.dvdfab.com/free.htm

Postad 03 August 2008 - 07:58

peswe
  • peswe
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Tack för tipset, har bytt ut mitt antika program nu :-)
Har du nåt bra tips på ersättnings program till DVD shrink?

/Peter

Undrar hur jag lyckats med att dunka upp bitraten så högt... Hmm måste nog fördjupa mig i Pinnacle Studios setup.

/Peter

Verkar vara så att Tvixen hade problem att hantera dvd-ISO med bitrates~8500 fps. Jag renderade om filmen i Pinnacle Studio till 6000 fps. Den filen verkar funka. Tack för tipset :-)

Följdfråga: I ovanstående fall var det inget problem att fixa problemet då jag hade kvar det råa film-materialet på datorn. Hur gör jag i de fall då jag bara har en bränd DVD med för hög bitrate (och inget rå-material på datorn)? Kan man i samband med kopiering av en skiva (alt. skapande av en ISO-fil) ändra bitraten från 8500 till 6000 fps?

/Peter

Redigerat av peswe, 03 August 2008 - 07:58.

Postad 03 August 2008 - 09:50

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

• 1067 inlägg
  • 0

Verkar vara så att Tvixen hade problem att hantera dvd-ISO med bitrates~8500 fps. Jag renderade om filmen i Pinnacle Studio till 6000 fps. Den filen verkar funka. Tack för tipset :-)

Följdfråga: I ovanstående fall var det inget problem att fixa problemet då jag hade kvar det råa film-materialet på datorn. Hur gör jag i de fall då jag bara har en bränd DVD med för hög bitrate (och inget rå-material på datorn)? Kan man i samband med kopiering av en skiva (alt. skapande av en ISO-fil) ändra bitraten från 8500 till 6000 fps?

/Peter

Hoppas verkligen att du inte gjort om filmen till 6000fps .. frames per second, utan snarare kbps. Annars skulle det blitt rätt mycke slowmotionfilm a´la matrix :lol:

Postad 03 August 2008 - 10:49

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

/Peter

Läste någonstans att DVD kan ligga som upp till 9800 kilobit/sek.
Läshastigheten är 10,5 Mbit/s vid 1x (stod på Wikipedia).
Det borde göra att det skulle fungera med dina skivor egentligen och jag hade testat mig fram till vilken bitrate som är högst fungerande, men lagt mig nedåt med en liten marginal.

Det borde gå att komprimera om en film vid kopiering, men det lär ju ta en stund (som du troligen redan vet att sånt där gör).

Postad 03 August 2008 - 11:11

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Jag behöver hjälp med att välja en mediaspelare. Jag har tänkt att använda den till att spela ISO-filer samt titta på en del foton. Än så länge kör jag på en vanlig tjock-TV men det är väl en tidsfråga innan man har en platt. Har sneglat på TViX men vet inte om det är värt pengarna at gå upp till 6500 eller om man kan nöja sig med 4100/5100. Vilken är stabilast (generellt och i synnerhet för ISO)?

Någon vänlig själ som kan guida?

// Slim

Postad 03 August 2008 - 11:25

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag behöver hjälp med att välja en mediaspelare. Jag har tänkt att använda den till att spela ISO-filer samt titta på en del foton. Än så länge kör jag på en vanlig tjock-TV men det är väl en tidsfråga innan man har en platt. Har sneglat på TViX men vet inte om det är värt pengarna at gå upp till 6500 eller om man kan nöja sig med 4100/5100. Vilken är stabilast (generellt och i synnerhet för ISO)?

Någon vänlig själ som kan guida?

// Slim

Jag är i högsta grad partisk, men det känns som att dessa äldre Tvix är mest kompletta i dagsläget.
Kraften räcker även till filmer i 1080p när du väl har köpt din nya TV.
Dessa har även minst problem med överhettning och kan du stå ut med kaffeburksmodellen (5100), så är den troligen aningen bättre på den punkten också. Ren ISO-filer fungerar och omdöpta .img fungerar i de flesta fallen (har inte råkat på någon strulande själv än).

Man kan dock diskutera om det kan vara värt 1300:- för den nya modellen (7000, annars är det bara 700 kronor som skiljer). När de är lika färdigutvecklade så har du snyggare text på HD-filmerna, lite bättre nätverksfunktionalitet och trots allt mer tryck i processorn som visserligen inte verkar behövas.

EDIT: Bildvisning är nog ingen höjdare på någon av mediaspelarna som jag har förstått det.
Har du bildformat redan nu som fungerar bra med Tvix så går det att använda hyfsat bra.
Annars får man konvertera dem...

Helt klart så är dagens mediaspelare mest riktade åt HD-filmer. /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 03 August 2008 - 11:44.

Postad 03 August 2008 - 11:47

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Jag är i högsta grad partisk, men det känns som att dessa äldre Tvix är mest kompletta i dagsläget.
Kraften räcker även till filmer i 1080p när du väl har köpt din nya TV.
Dessa har även minst problem med överhettning och kan du stå ut med kaffeburksmodellen (5100), så är den troligen aningen bättre på den punkten också. Ren ISO-filer fungerar och omdöpta .img fungerar i de flesta fallen (har inte råkat på någon strulande själv än).

Man kan dock diskutera om det kan vara värt 1300:- för den nya modellen (7000, annars är det bara 700 kronor som skiljer). När de är lika färdigutvecklade så har du snyggare text på HD-filmerna, lite bättre nätverksfunktionalitet och trots allt mer tryck i processorn som visserligen inte verkar behövas.

EDIT: Bildvisning är nog ingen höjdare på någon av mediaspelarna som jag har förstått det.
Har du bildformat redan nu som fungerar bra med Tvix så går det att använda hyfsat bra.
Annars får man konvertera dem...

Helt klart så är dagens mediaspelare mest riktade åt HD-filmer. /EDIT.

Tack för snabbt svar Gabbe. Det bekräftar det jag trodde.
I dagsläget vill jag mest få bort alla skivor som ligger och dräller och det verkar ju lovande att man även ska kunna få in filminformationen med t ex "Tvixie"

Postad 03 August 2008 - 14:20

Chelz
  • Chelz
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Är det någon som vet vars man kan köpa en hårddiskslide som passar till en 4100SH. Jag fick nämligen ingen med i mitt paket, för jag antar att alla andra har fått detta. Först nu efter några månader som jag märkte detta när jag skulle sluta köra med extern hd.

Tips?

Postad 03 August 2008 - 14:24

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Är det någon som vet vars man kan köpa en hårddiskslide som passar till en 4100SH. Jag fick nämligen ingen med i mitt paket, för jag antar att alla andra har fått detta. Först nu efter några månader som jag märkte detta när jag skulle sluta köra med extern hd.

Tips?

Hej!

Dra ett mail till Canman så tror jag att de kan hjälpa dig: [email protected]

Skriv ungefär som ovan och gärna vart du köpte din TViX. :lol: Det låter dock konstigt att du inte fick med någon hårddiskslide. Köpte du din TViX begagnat förresten?

Postad 03 August 2008 - 15:02

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Tack för snabbt svar Gabbe. Det bekräftar det jag trodde.
I dagsläget vill jag mest få bort alla skivor som ligger och dräller och det verkar ju lovande att man även ska kunna få in filminformationen med t ex "Tvixie"

Jag vill bara understryka det Gabbe skrev.

Jag har haft 4100 och har nu en 6500. Enda orsaken till att jag bytte var att jag inte kunde spela in SVT HD på 4100. Annars var 4100 tyst och fin. Jag fick i stort sett anstränga mig för att höra om den var på. Min 6500 väsnas rätt ordentligt. Den enda andra skillnad jag egentligen märkt är att 6500 har snyggare menyer men personligen skulle jag kunnat leva med de gamla menyerna. 6500 har också inbyggd Samba-server men jag har bara testat att jag kunde få igång den. Jag använder den inte normalt.

/Göran

Postad 03 August 2008 - 15:03

Chelz
  • Chelz
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Nope, köpte via OnOff.

EDIT: Mailet studsade tillbaka. Har han bytt adress?

Redigerat av Chelz, 03 August 2008 - 15:06.

Postad 03 August 2008 - 15:15

peswe
  • peswe
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Hoppas verkligen att du inte gjort om filmen till 6000fps .. frames per second, utan snarare kbps. Annars skulle det blitt rätt mycke slowmotionfilm a´la matrix :lol:

Helt korrekt, kbits/s ska det vara och inget annat :-)

Postad 03 August 2008 - 15:58

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Nope, köpte via OnOff.

EDIT: Mailet studsade tillbaka. Har han bytt adress?

My bad, prova [email protected] (det är ingen han, det är generalagenturen för DViCO:s produkter i Skandinavien). :lol:

Postad 04 August 2008 - 10:15

AndyRough
  • AndyRough
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har försökt hitta ett svar men inte kommit ända fram.

Jag har problem med min TVIX 4100; När jag kör IFO och BUP-filer, dvs. rippat från en DVD i "okomprimerat" skick och egentligen bara en kopia av alla filer på en DVD ("VIDEO_TS"-mapp skapas), då laggar ljudet. Dvs. ljudet är osynkat med bilden och märks väl särskilt väl när skådespelare pratar och ljudet antingen är före eller efter.

Någon som vet vad detta beror på? Jag kör med en HDMI-kabel och använder LCD-TVn:s högtalare.

Vidare: Canman verkar vara nersläckt... är det bara jag som har problem?

Tack

Andreas

Redigerat av AndyRough, 04 August 2008 - 10:17.

Postad 04 August 2008 - 16:35

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
Nu har jag också fått problem.... All HD-film som funkat finfint innan slutade helt plötsligt fungera mitt uppe i en film (mkv, x264, 720p) slutade det och nu funkar ingen. Det står bara loading och sen går den på nästa film i mappen. Kommer alltså inget felmeddelande.

Det har alltid fungerat perfekt innan och allt på den förutom d-film fungerar.

Vad kan felet vara?

Jag har kör med linux så hälst inte bara något cmd-kommando. Skriv då hällre vad det gör så att jag kan leta efter något liknande till linux...

Tack

Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 04 August 2008 - 16:36.

Postad 04 August 2008 - 16:42

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
Hej!
Ledsen att jag inte orkar leta igenom hela tråden efter svar... Den är ju gigantisk...

Min tvix 4100sh har fungerat finfint framtills för några minuter sen när jag tittade på film ( x264, mkv, 720p). Då startade den helt plötsligt om och nu går det inte att se på HD-film längre, i alla fall inte x264 som jag har testat. Allt annat går att spela upp som det ska.

Någon som varit med om det tidigare? och löst det?

Postad 04 August 2008 - 16:52

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hej!
Ledsen att jag inte orkar leta igenom hela tråden efter svar... Den är ju gigantisk...

Min tvix 4100sh har fungerat finfint framtills för några minuter sen när jag tittade på film ( x264, mkv, 720p). Då startade den helt plötsligt om och nu går det inte att se på HD-film längre, i alla fall inte x264 som jag har testat. Allt annat går att spela upp som det ska.

Någon som varit med om det tidigare? och löst det?

Prova att göra "popcorn-manövern" och dra ur elkabeln några minuter.
Det är ganska sällsynt att man måste göra så mycket mer än att starta om den på fjärren.. om ens det.

EDIT: Du berättar inte hur du spelar upp filmen, men är det över nätverk så kan det vara strul med router som behöver startas om eller Tvix Netshare som har hängt sig. Se till att dra ner en ny version om du inte redan har det i såna fall. /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 04 August 2008 - 16:56.

Postad 04 August 2008 - 16:57

^Bateau^
  • ^Bateau^
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Jag har problem med min tvix och streama matrial ifrån datorn till tvixen.

Förutsättningarna är dessa
Dator: Senaste netshare och windows vista.
Tvix: senaste firmware.

Inehållet syns i katalogerna när jag ska spela en dvd iso.

Men när jag ska spela den så går allt i ultrarapid. Alltså problem med hastigheten.

Jag har googlat som en galning men ej hittat något matnyttigt.

Några tips?

Postad 04 August 2008 - 17:10

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Men när jag ska spela den så går allt i ultrarapid. Alltså problem med hastigheten.

Några tips?

Jag ger inte många korvöre för Vista och kan inte hjälpa dig med den biten.
Att problemen är lättare att få med Vista än XP är nog dokuneterat i både denna och andra mediaspelar-trådar.
Du skriver inte om det är trådat eller trådlöst, typ av router/switchar m.m.

För att utesluta alla kringvarande källor så finns ju möjligheten att köra korsad kabel direkt mellan dator och Tvix.

Postad 04 August 2008 - 17:27

^Bateau^
  • ^Bateau^
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Grejen var ju den att det fungerade bra på xp men ej på vista...

Jag har trådat nätverk och till en router/switch Dlink DIR-655.

Det är inget fel på nätverket för när jag mätte upp i både ändarna så fick jag 70Mbit med bredbanskollen. Då går det ju genom routerdelen också...

Jag har googlat hur mycket som helst känns det som utan att hitta svar.

Om vistas var problemet så känns det som många skulle upplevt problem

Postad 04 August 2008 - 18:02

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Grejen var ju den att det fungerade bra på xp men ej på vista...

--- snip ---

Om vistas var problemet så känns det som många skulle upplevt problem

Jag tycker mig ha läst om Vista-problem innan.
Har du testat med SMB istället för NFS?

Postad 04 August 2008 - 18:18

^Bateau^
  • ^Bateau^
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Det verkar vara ännu värre, jag får inte ens upp någonting när jag försöker med samba.

Postad 04 August 2008 - 18:34

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
Det var precis som du sa: Bara att dra t sladden och i med den igen. Enda felet är att när man kommer till samma ställe i den filmen så uppstår samma problem igen...
Men tack i alla fall för at du påminde mig om den gamla säkra lösningen på allt :(

Postad 04 August 2008 - 18:35

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
Löste sig... Drog bara ut och satte sladden en gång... Simpelt, jag vet

Postad 04 August 2008 - 19:21

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Det verkar vara ännu värre, jag får inte ens upp någonting när jag försöker med samba.

Text från systertråden för Tvix 6500:

Jag kör Vista Home Premium och då är manualen rätt kass när det gäller Samba. Gästkonto-tricket som förklaras i manualen fungerade inte för mig, utan jag fick skapa ett konto som hette "tvixhd1" med lösenord "tvixhd1". Sen var allt frid och fröjd, iaf när det gäller Samba.

Vet inte om det gäller även med dessa äldre burkar dock.

Postad 04 August 2008 - 21:12

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Text från systertråden för Tvix 6500:

Jag kör Vista Home Premium och då är manualen rätt kass när det gäller Samba. Gästkonto-tricket som förklaras i manualen fungerade inte för mig, utan jag fick skapa ett konto som hette "tvixhd1" med lösenord "tvixhd1". Sen var allt frid och fröjd, iaf när det gäller Samba.

Vet inte om det gäller även med dessa äldre burkar dock.

Nu vaknade jag med filten i örat!
Det finns inget stöd för samba på dessa... sorry, det glömde jag helt bort.

Postad 04 August 2008 - 21:33

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Nu vaknade jag med filten i örat!
Det finns inget stöd för samba på dessa... sorry, det glömde jag helt bort.

Det finns ingen sambaserver i 4100 nej, men det går att köra netshare via antingen nfs eller samba, så stöd för protokollet samba finns ju. Svårt att hålla isär alla grejer :(

Postad 04 August 2008 - 21:51

^Bateau^
  • ^Bateau^
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Det fungerar inget bättre med samba kan jag säga. Och det är defentivt inget fel på hårdvaran, såvida inte min tvix är hårdvarumässigt fel.
Filmer hackar jättemycket vare sig det är samba eller nfs.

Kopplar jag in min macbook med samma nätverkskabel som jag har i tvixen så flyter det på att streama ifrån min pc till macbooken.

Postad 04 August 2008 - 21:58

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Det finns ingen sambaserver i 4100 nej, men det går att köra netshare via antingen nfs eller samba, så stöd för protokollet samba finns ju. Svårt att hålla isär alla grejer :(

Det var nog de inställningarna i Tvixen som lurade mig även om jag visste innerst inne hur det var.
Jag läser 6500-tråden också och ibland vet man inte ens i vilken tråd man är eller vad som skrevs var.

Postad 04 August 2008 - 22:03

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Det fungerar inget bättre med samba kan jag säga. Och det är defentivt inget fel på hårdvaran, såvida inte min tvix är hårdvarumässigt fel.
Filmer hackar jättemycket vare sig det är samba eller nfs.

Kopplar jag in min macbook med samma nätverkskabel som jag har i tvixen så flyter det på att streama ifrån min pc till macbooken.

Nej, i detta fallet är det bara Netshare som påverkas av SMB/NFS-inställningarna i Tvix precis som distortion2 säger.
Det ska vara ganska mycket snabbare att köra NFS.

Prova att fabrikåterställa burken, men kolla upp dina settings innan som måste skrivas in igen.
Alternativet kan vara att köra en update med den nya firmwaren ytterligare en gång. Har läst att det kan flippa ur om den "inte fastnar" ordentligt. Långskott, men värt att testa.

Postad 04 August 2008 - 22:07

^Bateau^
  • ^Bateau^
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Provade att lägga in nya firmwaren på nytt. fortfarande ingen förbättring.
Detta gjorde jag tidigare idag. Men då verkade den som den sparade min inställningar?

Man kanske skulle prova en factory default.

Skulle gärna vilja prova en annan firmware också. men det går inte just nu då dvicos ftp server tydligen ligger nere...:(

Tack för all din hjälp hittils gabbe!

Postad 04 August 2008 - 22:16

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Skulle gärna vilja prova en annan firmware också. men det går inte just nu då dvicos ftp server tydligen ligger nere...:(

Får väl hjälpa dig lite till innan jag bänkar mig vid TV'n.
Reservställe: http://dvdnews.free.fr/TViX/M-41_5100/

Postad 05 August 2008 - 00:13

Unregistered2606abe1
  • Unregistered2606abe1
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Installerade nyaste firmwaren och uppdaterade även min netshare till nyaste versionen, tidigare hade jag näst nyaste ej beta av bägge.

Problemet nu är att det inte alls fungerar med NFS datorn till tvixen (4100), ställer jag om till SAMBA så fungerar det direkt utan problem, dock är SAMBAN lite för långsam för att se filmer med.

När jag försöker ansluta till ett NFS mapp så kommer det bara upp en tom ruta och inget mer händer.

Har fungerat utan problem tidigare, provade även att gå tillbaka i firmware och netshare version men även det hade slutat fungera.

När jag uppdaterade firmwaren så slutade även displayen på TVIXen att fungera, jag har installerat en egen hårddisk i TVIXen, upphör garantin att gälla då jag gjort det ?
Har svårt att tro att displayen har något att göra med att NFS har slutat fungera dock, men kanske är ett NFS chip i TVIXen som har pajat ? :(

Postad 05 August 2008 - 07:51

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

GRYM! Jag kör med Panasonics SD9 själv. Måste testa detta!
Har du kopplat med HDMI direkt in i tvixen då, eller? Eller fört över filmerna du kört ned på burken och från hårddisken sen? :( Berättaberätta!

//FF

Kanske lite off topic, men vill att det skall fungera med min tvix...
Funderar själv på att köpa en
och är intresserad hur det fungerar att köra filerna från SD9. Jag gissar att du kopplar SD9 via usb direkt till tvixen eller för du över filerna SD9->PC->tvix?

Har det någon betydelse för tvix om materialet är 1080p/24p eller 1080p/25p (NTCS import US version/PAL EU version av SD9)?
/Honda.

Postad 05 August 2008 - 09:54

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Installerade nyaste firmwaren och uppdaterade även min netshare till nyaste versionen, tidigare hade jag näst nyaste ej beta av bägge.

Problemet nu är att det inte alls fungerar med NFS datorn till tvixen (4100), ställer jag om till SAMBA så fungerar det direkt utan problem, dock är SAMBAN lite för långsam för att se filmer med.

När jag försöker ansluta till ett NFS mapp så kommer det bara upp en tom ruta och inget mer händer.

Har fungerat utan problem tidigare, provade även att gå tillbaka i firmware och netshare version men även det hade slutat fungera.

När jag uppdaterade firmwaren så slutade även displayen på TVIXen att fungera, jag har installerat en egen hårddisk i TVIXen, upphör garantin att gälla då jag gjort det ?
Har svårt att tro att displayen har något att göra med att NFS har slutat fungera dock, men kanske är ett NFS chip i TVIXen som har pajat ? :)

Har du provat att dra ur strömsladden några minuter? Fabriksåterställning?
Att displayen har gett upp låter lite väl konstigt däremot, men garantin ska gälla oavsett om du har satt i HD.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 05 August 2008 - 09:58.

Postad 05 August 2008 - 12:45

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0
Angående den automatiska ljus/kontrast-funktionen, så fick jag svar (4 dagar och 5 timmar efter frågan) som så här:

This is on our wish list and we are checking about this now, so please wait.

Frågan var ifall de kunde göra den avstängningsbar i setting eller rent av ta bort funktionen.
Vet inte om andra har fått något vettigt svar innan, men det verkar ju som att det är på gång slutligen.

Postad 05 August 2008 - 13:07

baltzman
  • baltzman
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
jag tänkte höra om det fortfarande var poblem att få usb diskar från nas att lira med tvixen??

Postad 05 August 2008 - 18:31

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Tack, ni som gett mig köpråd. Nu är en 5100 beställd.

Hur stor disk kan man sätta in?
I specifikationen står det 500GB men jag har för mig att jag läst om någon som dunkat in 1 TB.
Fungerar detta utan problem?

Om jag har förstått det rätt så kör de flesta med antingen Samsung eller WD. Vilka är att föredra?
Jag var inne på att skaffa en WD GP, men så slog det mig att jag sett något inlägg om WD diskar som krånglat. Någon som har mer info / rekommendationer?

// Slim

Postad 05 August 2008 - 18:36

^Bateau^
  • ^Bateau^
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Jag har fortfarande problem med att få tvixen att fungera med nätverket till min windows vista maskin.
FÅr det varken att fungera med samba eller nfs.
samba så listar den katalogen som tom och nfs går tok sakta.

Dock så har jag fått nfs att fungera från min macbook och då flöt iso filer på mycket bra. Och det var ju över trådlöst
dessutom.

Samba ska ju inte fungera med vista direkt tydligen. Men jag tror jag har gjort rätt.

Är det någon som har en tillförlitlig guide till tivx till vista med samba protokoll?

Postad 05 August 2008 - 20:57

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag har fortfarande problem med att få tvixen att fungera med nätverket till min windows vista maskin.
FÅr det varken att fungera med samba eller nfs.
samba så listar den katalogen som tom och nfs går tok sakta.

Dock så har jag fått nfs att fungera från min macbook och då flöt iso filer på mycket bra. Och det var ju över trådlöst
dessutom.

Samba ska ju inte fungera med vista direkt tydligen. Men jag tror jag har gjort rätt.

Är det någon som har en tillförlitlig guide till tivx till vista med samba protokoll?

Du pratar hela tiden om att köra via Netshare på PC'n då du talar om samba och NFS? Det ska som sagt inte gå att få upp Tvixen som nätverksenhet på PC.
Samba ska som sagt vara rejält mycket långsammare än NFS också.
Vad får du för siffror när du kör FTP med NFS? Eller hur vet du vilken hastigheten är?

Postad 05 August 2008 - 22:12

Unregistered2606abe1
  • Unregistered2606abe1
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Har du provat att dra ur strömsladden några minuter? Fabriksåterställning?
Att displayen har gett upp låter lite väl konstigt däremot, men garantin ska gälla oavsett om du har satt i HD.

Har testat både strömsladd och Fabriksåterställning men tyvärr utan resultat =(

SAMBA fungerar utan problem men direkt jag slår över till NFS så får jag bara upp en helt tom sida, syns ingenting alls där filerna ska finnas, inte ens "föregående katalog" eller vad den nu heter. Om jag trycker upp och ner så blinkar texten Storlek i nedre bildkant förbi väldigt snabbt.

Men ska nog ta och leta upp kvittot och skicka in den på service medans jag har garanti kvar, jobbigt då displayen inte fungerar, kanske även kan ha nånting med att NFS inte fungerar heller. Fast verkar långsökt.
Måste den skickas till företaget jag köpte av eller finns det någon speciell servicefirma som ska ha den ?

Postad 06 August 2008 - 05:55

^Bateau^
  • ^Bateau^
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Du pratar hela tiden om att köra via Netshare på PC'n då du talar om samba och NFS? Det ska som sagt inte gå att få upp Tvixen som nätverksenhet på PC.
Samba ska som sagt vara rejält mycket långsammare än NFS också.
Vad får du för siffror när du kör FTP med NFS? Eller hur vet du vilken hastigheten är?

Nejdå. Jag försöker inte få upp tvixen som nätverksenhet. Försöker bara att få filmer att spela upp bra på tvixen som jag streamar från PCn.

Ungefär såhär är det.
NetShare(NFS) PC => Tvix = får upp den utdelade katalogen på PC från tvixen. Men det går rejält långsamt.
Samba PC => Tvix = Det får jag inte att fungera alls. Tvixen klagar inget med visar bara en tom katalog. I detta fall så kan det vara SBS som spökar, så det var dörför jag frågade efter en guide eftersom vista ska vara lite speciellt.

Sedan så provade jag att sätta upp en NFS server på min macbook och ställde in min tvix rätt. Och då flöt dvdisos på som det skulle.

Så i mitt tycker lutar det åt att det är något fel på Netshare, eller eventuellt Windows vista.

Postad 06 August 2008 - 08:19

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Några tips?

Jumboframes i nätet vet jag ger detta fenomen.

Du kan även testa att slå av vistas auto-tuning av nätverket:

Disable TCP Auto-Tuning

1. Open elevated command prompt with administrator’s privileges.
2. Type the following command and press Enter:

netsh interface tcp set global autotuning=disabled

Enable TCP Auto-Tuning

netsh interface tcp set global autotuning=normal

Redigerat av Unregistered841d930f, 06 August 2008 - 08:25.

Postad 06 August 2008 - 11:43

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Nejdå. Jag försöker inte få upp tvixen som nätverksenhet. Försöker bara att få filmer att spela upp bra på tvixen som jag streamar från PCn.

Ungefär såhär är det.
NetShare(NFS) PC => Tvix = får upp den utdelade katalogen på PC från tvixen. Men det går rejält långsamt.
Samba PC => Tvix = Det får jag inte att fungera alls. Tvixen klagar inget med visar bara en tom katalog. I detta fall så kan det vara SBS som spökar, så det var dörför jag frågade efter en guide eftersom vista ska vara lite speciellt.

Sedan så provade jag att sätta upp en NFS server på min macbook och ställde in min tvix rätt. Och då flöt dvdisos på som det skulle.

Så i mitt tycker lutar det åt att det är något fel på Netshare, eller eventuellt Windows vista.

Prova Steve's teorier ifall det kan vara boven.
Jag antar att du kör senaste Netshare (2.10) med tanke på allt du har gått igenom?

Kolla dessa FAQ om det inte redan är gjort:
http://www.tvix.co.k...i...id=168&pg=1
http://www.tvix.co.k...i...id=177&pg=1
http://www.tvix.co.k...i...id=188&pg=1

Jag försöker att inte spy galla över Vista, men det är svårt när det verkar helt anpassat för Ylvert Svensson.
Tar man ett steg ifrån bordet med sill & potatis så funkar ingenting...

Postad 06 August 2008 - 20:16

^Bateau^
  • ^Bateau^
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Jumboframes i nätet vet jag ger detta fenomen.

Du kan även testa att slå av vistas auto-tuning av nätverket:

Disable TCP Auto-Tuning

netsh interface tcp set global autotuning=disabled

Enable TCP Auto-Tuning

netsh interface tcp set global autotuning=normal

Prova Steve's teorier ifall det kan vara boven.
Jag antar att du kör senaste Netshare (2.10) med tanke på allt du har gått igenom?

Kolla dessa FAQ om det inte redan är gjort:
http://www.tvix.co.k...i...id=168&pg=1
http://www.tvix.co.k...i...id=177&pg=1
http://www.tvix.co.k...i...id=188&pg=1

Jag försöker att inte spy galla över Vista, men det är svårt när det verkar helt anpassat för Ylvert Svensson.
Tar man ett steg ifrån bordet med sill & potatis så funkar ingenting...

Nu så har jag provat att stänga av jumboframe, tyvärr ingen skillnad.

FAQ gav tyvärr inte så mycket heller.
2st av länkarna verkar beröra hur man får kontakt med 6500 inbyggda sambaserver.
Och det 3:e av länkarna hade jag reda gjort utan framgång...

Men det lär finnas fler än jag som kör windows vistas och senaste netshare?

Postad 06 August 2008 - 21:17

Piddmaister
  • Piddmaister
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Inte orkat läsa igenom hela den här tråden men efter många timmars surfande har jag inte hittat en lösning på mitt problem.

Fick hem min 5100 och 1Tb stora samsung hårddisk idag. Problemet är att tvixen inte hittar hårddisken. Det är precis som att det inte sitter någon hårddisk i den. Men jag kan hitta hårddisken om jag kopplar tvixen till datorn via usb men den dyker inte upp inuti tvixens meny. Jag har enbart snabb-formaterat hårddisken vilket funkat för andra, ska prova att köra en fullständig inatt. Jag har provat att koppla in en extern hårddisk och den funkar utan problem.

Någon som vet vad jag ska göra för att få tvixen att hitta hårddisken? Jag har hittat att andra har fått 1Tb diskar att fungera med tvixen men kan det vara så att den inte stödjer alla? Officiellt har den väll bara stöd för 500Gb.

Edit: Upptäckte precis att där finns 128Mb på den som är "Inte allokerat". Vet inte vad det betyder men ingen av mina andra hårddiskar har det. Kan det vara det som spökar?

Redigerat av Piddmaister, 07 August 2008 - 06:41.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.