Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 August 2008 - 07:08

^Bateau^
  • ^Bateau^
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Detta är en liten resume vad jag har gjort hittils för att få tvix, netshare och vista att fungera bra ihop

- Stängt av windows TCP/IP autotuning
- Uppdaterat nätverkskortets drivrutiner till det senaste.
- Provat 2st olika tvix firmwares 1.4.52 och 1.3.15
- Olika versioner at netshare. 2.10, 2.0.2 och 1.08

Samba har jag inte försökt lika mycket med, men det vill inte heller hoppa igång.

Lustiga är att NFS utdelning fungerar mycket bra från min macbook. Igår hade jag dessutom en windows XP dator på besök och på den fungerade netshare och tvixen bra ihop på.

Postad 07 August 2008 - 07:56

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Inte orkat läsa igenom hela den här tråden men efter många timmars surfande har jag inte hittat en lösning på mitt problem.

Fick hem min 5100 och 1Tb stora samsung hårddisk idag. Problemet är att tvixen inte hittar hårddisken. Det är precis som att det inte sitter någon hårddisk i den. Men jag kan hitta hårddisken om jag kopplar tvixen till datorn via usb men den dyker inte upp inuti tvixens meny. Jag har enbart snabb-formaterat hårddisken vilket funkat för andra, ska prova att köra en fullständig inatt. Jag har provat att koppla in en extern hårddisk och den funkar utan problem.

Någon som vet vad jag ska göra för att få tvixen att hitta hårddisken? Jag har hittat att andra har fått 1Tb diskar att fungera med tvixen men kan det vara så att den inte stödjer alla? Officiellt har den väll bara stöd för 500Gb.

Edit: Upptäckte precis att där finns 128Mb på den som är "Inte allokerat". Vet inte vad det betyder men ingen av mina andra hårddiskar har det. Kan det vara det som spökar?

Testa att partitionera om hårddisken från datorn.

sean.wiklund skrev förut den här eminenta guiden:

1. Högerklicka på "Den här datorn" på skrivbordet.

2. Välj Hantera.

3. Dyker guiden för att "Initiera och konvertera disk" upp, välj Avbryt.

4. Klicka på "Diskhantering".

5. Leta efter den disk som är "Okänd" och verkar överensstämma med storleken på den hårddisk du har i din TViX (inte att förväxla med din vanliga hårddisk i datorn osv). (eftersom din disk redan har en partition så är kommer den inte att stå som okänd) Du får alltså först ta bort den aktuella partitionen innan du fortsätter. markera partitionen och tryck "delete".

6. Högerklicka i den rutan där det nu står "Okänd" och vilken storlek disken är på och välj "Initiera disk". Välj "Ok" vid nästa val.

7. Högerklicka sedan på området till höger om rutan du nyss högerklickade i. Välj "Ny partition...", klicka "Nästa" fyra gånger.

8. Ändra volymetiketten och skriv "TVIX".

9. Klicka i att den ska snabbformatera disken. Klicka "Nästa" och sedan "Slutför".

10. Klart! Nu ska TViX:en dyka upp i "Den här datorn".

//BC

Postad 07 August 2008 - 08:30

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Inte orkat läsa igenom hela den här tråden men efter många timmars surfande har jag inte hittat en lösning på mitt problem.

Fick hem min 5100 och 1Tb stora samsung hårddisk idag.

Detta svarar på min tidigare fråga - alltså att man kan ha större diskar än 500 GB (om du nu får ordning på problemen förstås)

Någon som kan svara på min andra fråga - Samsung eller WD?

Det rycker i beställningsfingret så jag är tacksam om någon har ett snabbt svar.

Postad 07 August 2008 - 09:40

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Detta svarar på min tidigare fråga - alltså att man kan ha större diskar än 500 GB (om du nu får ordning på problemen förstås)

Det rycker i beställningsfingret så jag är tacksam om någon har ett snabbt svar.

Själv har jag haft Samsung Spinpoint i 4100 och den fungerade bra. Ett argument för WD GP är att den är tystare och inte så varm som Samsung. Jag tror att WD GP är långsammare men det har nog ingen betydelse i TVIX 4100.

/Göran

Postad 07 August 2008 - 09:45

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Om du hade använt sök-funktionen nere till vänster på sidan och skrivit in "1TB" så hade du fått svaret.
WD har diskar som verkar ha problem att fungera enligt vissa. Störst problem har de som kör Popcorn Hour och många struntar i att lämna feedback efter att fått hjälp/vägledning, så man vet inte alltid ifall det blev löst.
Samsung har inte strulat än vad jag har förstått och inte heller de WD som det skrivs om de senaste sidorna i tråden.

Postad 07 August 2008 - 12:08

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Själv har jag samsung spinpoint men det är mest för att WD green power inte fanns när jag köpte min tvix. Om jag skulle köpa nu skulle jag köpa WD GP. Båda fungerar utan problem.

Postad 07 August 2008 - 22:31

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Om du hade använt sök-funktionen nere till vänster på sidan och skrivit in "1TB" så hade du fått svaret.
WD har diskar som verkar ha problem att fungera enligt vissa. Störst problem har de som kör Popcorn Hour och många struntar i att lämna feedback efter att fått hjälp/vägledning, så man vet inte alltid ifall det blev löst.
Samsung har inte strulat än vad jag har förstått och inte heller de WD som det skrivs om de senaste sidorna i tråden.

Jodå, jag har sökt, men hittade bara som du säger mest info om folk som haft problem med vissa diskar, inte om de blivit lösta. Det kan hända att jag missade något inlägg. Tråden är ju gigantisk så även när man söker så drunknar man...

Tack i alla fall till er som svarat.

Postad 08 August 2008 - 09:18

SouthernSun
  • SouthernSun
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Hejsan! Jag skrev i Canmans forum i hopp om svar där, men postar samma sak
här för jag behöver all hjälp jag kan få. Har stora problem med min 5100SH :P

ALLT Laggar över nätverk, hjälp =(

Fick min tvix 5100SH igår och pluggade in den. Jag starta upp den, konfigurera den och installera Netshare 2.1.0.1 och uppdaterade till den nyaste mjukvaran. Allt flöt på prima.

Ska köpa en 1TB hårddisk och sätta in i den, men så länge vill jag kunna streama felfritt och avnjuta den underbara maskinen så länge. Men glädjen min varade tyvärr inte allt för länge... fått mkt problem och tycker att jag testat allt.

* Tvixen är ansluten via en hdmi kabel till en optoma hd70.
* Ljudet går än så länge bara via en rca till en JVC Boomblaster.
* Nätverkskabeln jag använder är en 10M hama kabel som köptes igår
* Tvixen är med den ihopkopplad med min dator via en Dlink-655 (Gigabit Router) som sammanlänkar all trafik.

Trotts detta så laggar ALLT jag försöker starta på tvixen, jag har hitills testat flera olika dvd isos, flera olika mkv samt en helt vanlig divx avi fil. Alla dessa filer fungerar felfritt på min dator att spela, men det hackar KRAFTIGT. När den t.ex. ska ladda ISOn så går den 0.5 sec sen väntar den kanske 5 sec innan den kör 0.5 sec till osv.

* Processorn på datorn går i 2.4ghz, 4 GB Ram
* Testat att köra shares från både primära hårddisken som jag kör Vista ifrån och en sekundär hårddisk.
* Helt färsk installation av Vista sedan förra veckan.
* Jag har stängt ner alla aktiva program
* Testat att startat om datorn
* Kopplat bort all annan trafik från routern och startat om routern.

Inget hjälper...

Tar t.o.m. tid att starta igång ett mp3 album, sedan när man byter till nästa spår så tar det kanske 4 - 5 sec innan den byter. Ska det verkligen vara så?

1.) Någon annan som testat nyaste tvix mjukvaran och kan bekräfta att jag inte råkat ut för någon stor bugg eller dylikt i firmwaren?

2.) Kan det ha något att göra med att jag kör Vista 64-bitars, något som stör netshare på något sätt? Låter högst otroligt, men ändå.

3.) Måste jag öppna eller korrigera några inställningar i routern för att den ska kunna ha bättre flöde på trafiken över nätverket?

4.) Finns det äldre firmwares tillgängliga någonstans så att jag kan testa att nergradera och kolla om det funkar bättre?

5.) När jag ska köpa en 1TB Hdd, vilket rekommenderar ni som är lite insatta?

6.) Någon annan med samma problem som jag?

Tacksam för all hjälp jag kan få, STORT tack på förhand!

Med vänliga hälsningar,
Jonas

Postad 08 August 2008 - 09:32

^Bateau^
  • ^Bateau^
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Fick min tvix 5100SH igår och pluggade in den. Jag starta upp den, konfigurera den och installera Netshare 2.1.0.1 och uppdaterade till den nyaste mjukvaran. Allt flöt på prima.

Ska köpa en 1TB hårddisk och sätta in i den, men så länge vill jag kunna streama felfritt och avnjuta den underbara maskinen så länge. Men glädjen min varade tyvärr inte allt för länge... fått mkt problem och tycker att jag testat allt.

* Tvixen är med den ihopkopplad med min dator via en Dlink-655 (Gigabit Router) som sammanlänkar all trafik.

Trotts detta så laggar ALLT jag försöker starta på tvixen, jag har hitills testat flera olika dvd isos, flera olika mkv samt en helt vanlig divx avi fil. Alla dessa filer fungerar felfritt på min dator att spela, men det hackar KRAFTIGT. När den t.ex. ska ladda ISOn så går den 0.5 sec sen väntar den kanske 5 sec innan den kör 0.5 sec till osv.

* Testat att köra shares från både primära hårddisken som jag kör Vista ifrån och en sekundär hårddisk.

Inget hjälper...

Tar t.o.m. tid att starta igång ett mp3 album, sedan när man byter till nästa spår så tar det kanske 4 - 5 sec innan den byter. Ska det verkligen vara så?

1.) Någon annan som testat nyaste tvix mjukvaran och kan bekräfta att jag inte råkat ut för någon stor bugg eller dylikt i firmwaren?

2.) Kan det ha något att göra med att jag kör Vista 64-bitars, något som stör netshare på något sätt? Låter högst otroligt, men ändå.

3.) Måste jag öppna eller korrigera några inställningar i routern för att den ska kunna ha bättre flöde på trafiken över nätverket?

4.) Finns det äldre firmwares tillgängliga någonstans så att jag kan testa att nergradera och kolla om det funkar bättre?

5.) När jag ska köpa en 1TB Hdd, vilket rekommenderar ni som är lite insatta?

Med vänliga hälsningar,
Jonas

På alla dina frågor så kan du läsa mina frågar jag har ställt på denna sida och föregående.

Jag har exakt samma problem. När jag googlade så hittar jag några flera med samma problem.
De hade ialfall kört med Windows Vista x64 (ultimate).

Men iallafall svar på dina frågor, då jag har exakt samma problem

1. Firmware 1.3.15 och 1.3.52 beter sig exakt lika iallfall.

2. Det låter otroligt men just nu verkar det vara minsta gemensamma nämnare iallafall. Exakt vilken version av vista har du?

3. Du har vl bara pluggat in kablarna i den inyggda switchen i routern? Brandväggen i windows har du väl naturligtvis stängt av? BTW vilen router och vilken hastighet på lanet har du?

4. Ja kolla gabbes svar till mig på föregående sida så finns det en länk. Dessutom finns dom på tvix hemsida om deras ftp fungerar.

5. Svar finns på denna sidan.

6. Svar ja. Och några andra som har det när jag har googlat.

Postad 08 August 2008 - 09:41

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Dina problem ligger troligen inte i Tvixen.
Det finns bevisligen problem att köra ihop med Vista och 64-bits operativen har väl aldrig varit helt hundra ännu.
Läs ^Bateau^´s problem på de senaste sidorna och testa de åtgärderna som nämns och som det länkas till.

Postad 08 August 2008 - 09:44

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
Med den senaste menar du 1.4.52 antar jag? Den funkar.

Nej, jag körde nyligen Vista x64 och spelade problemfritt upp film via netshare.

Vet ej, men eftersom det är kontakt mellan dator & tvix så tror jag inte felet finns i routern.

Borde du kunna hitta på Dvicos hemsida, annars sök efter länkar i denna tråden eller googla. 1.3.15 vill jag minnas att den förra stabila versionen heter...

5.) När jag ska köpa en 1TB Hdd, vilket rekommenderar ni som är lite insatta?'
Använder den inte själv men många verkar lovorda western digitals green power diskar...

De gånger de börjar lagga för mig när jag spelar upp från min server är när servern får för sig att börja jobba, typ kontrollera så data är duplicerad på rätt sätt, det innebär en väldans massa skrivande och läsande på hårddisken och då hinner disken helt enkelt inte med.
Är du helt söker på att du inte har ngt program som jobbar i bakgrunden?

Lycka till, och meddela oss gärna när du har hittat en lösning...

Postad 08 August 2008 - 09:54

^Bateau^
  • ^Bateau^
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Ja, mycket viktigt att meddela ifall någon löser problemet.

Jag kan tillägga att jag har skickat förfrågning till Dvico om problemet.
Men inte fått något svar ännu.

Postad 08 August 2008 - 10:18

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Ja, mycket viktigt att meddela ifall någon löser problemet.

Det är nästan synd att PsychoCheF har fått det att lira på Vista 64...
Verkar ju nästan märkligt att vissa har problem och inte andra?!
Psycho? Hade du inga problem alls med Vista 64? Pluggade i kablarna och skrev in ip-nummer, sen funkade det?

Postad 08 August 2008 - 10:22

^Bateau^
  • ^Bateau^
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Psycho? Hade du inga problem alls med Vista 64? Pluggade i kablarna och skrev in ip-nummer, sen funkade det?

Haha! Ja, det hade vart skönt att kunna skylla allt på Vista x64.
Men man kan kanske fortfarande skylle på x64 ultimate kanske.

Postad 08 August 2008 - 11:27

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Jag kör Vista x64 Ultimate, tvix 4100SH med firmware 1.4.52
och NetShare 2.10 utan problem.

Postad 08 August 2008 - 11:46

^Bateau^
  • ^Bateau^
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Bra för dig!

Men vad kan då vara fel?

När jag sökte för någon dag sedan så var det en person som hade samma problem.
Han hade löst det genom att byta sin 1Gbit switch till en 100Mbit switch.

Men den lösningen låter minst sagt långsökt.

Postad 08 August 2008 - 12:50

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Kan tillägga att jag kör genom en 3Com 3CGSU08 Gigabit Switch.

Tror jag läst nånstans att nån hade problem med uppkopplingen och
hans problem löste sig när han bytte switch :P

Du har ingen annan du kan låna och pröva för att se om det blir någon skillnad?

Postad 08 August 2008 - 12:52

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Bra för dig!

Men vad kan då vara fel?

När jag sökte för någon dag sedan så var det en person som hade samma problem.
Han hade löst det genom att byta sin 1Gbit switch till en 100Mbit switch.

Men den lösningen låter minst sagt långsökt.

Inte helt långsökt dock... man kan väl tvinga routern att agera" 100Mbit only"?
Hur man kan göra med rena switchar vet jag inte, men om du tvingar datorn att låsa vid 100Mbit så borde hela kedjan vara tvungen att ställa om sig?
Har någon känsla av att jag har läst om såna problem också. Har läst/läser båda officiella Tvixtrådarna + Popcorn Hourtråden, vilket medför att man blandar ihop väldigt mycket och glömmer massor. Blir ca. 15 tusen inlägg.

Postad 08 August 2008 - 13:14

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Haha! Ja, det hade vart skönt att kunna skylla allt på Vista x64.
Men man kan kanske fortfarande skylle på x64 ultimate kanske.

Tyvärr kastade jag ut vista för jag tröttnade på att allt gick så långsamt, så jag kan ju inte längre kolla vilka inställningar jag hade, men det enda jag kan komma på att kontrollera är vilka näteverksprotokoll, tjänster mm som är installerade på datorn.

För övrigt så var det Ultimate x64 jag körde och nätverket var en netgear 5 portars gigaswitch med cat6 kablar.

Postad 08 August 2008 - 13:43

^Bateau^
  • ^Bateau^
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Kan tillägga att jag kör genom en 3Com 3CGSU08 Gigabit Switch.

Tror jag läst nånstans att nån hade problem med uppkopplingen och
hans problem löste sig när han bytte switch :P

Du har ingen annan du kan låna och pröva för att se om det blir någon skillnad?

Inte helt långsökt dock... man kan väl tvinga routern att agera" 100Mbit only"?
Hur man kan göra med rena switchar vet jag inte, men om du tvingar datorn att låsa vid 100Mbit så borde hela kedjan vara tvungen att ställa om sig?
Har någon känsla av att jag har läst om såna problem också. Har läst/läser båda officiella Tvixtrådarna + Popcorn Hourtråden, vilket medför att man blandar ihop väldigt mycket och glömmer massor. Blir ca. 15 tusen inlägg.

i min router hittade jag ingen inställning för att köra 100Mbit. Och ställa om Vista maskinen till 100Mbit Full duplex hjälpte tyvärr inte heller.

Snart så har jag hållt på en vecka att få NFS utdelningen att fungera på Vista maskinen, börjar bli mer än lovligt trött. Och ännu mera frustrerad blir man när man inte kan få svar på mitt mail till Dvico.

Postad 08 August 2008 - 14:21

SouthernSun
  • SouthernSun
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

På alla dina frågor så kan du läsa mina frågar jag har ställt på denna sida och föregående.

Ska sätta mig och gå igenom tråden en bit tillbaka. Tråden var alldeless för lång för att jag orkade gå igenom efter folk med liknande problem. Men skönt att höra att jag inte är ensam om detta, men verkar inte vara speciellt vanligt problem.

Jag har exakt samma problem. När jag googlade så hittar jag några flera med samma problem.
De hade ialfall kört med Windows Vista x64 (ultimate).

Men iallafall svar på dina frågor, då jag har exakt samma problem

1. Firmware 1.3.15 och 1.3.52 beter sig exakt lika iallfall.

2. Det låter otroligt men just nu verkar det vara minsta gemensamma nämnare iallafall. Exakt vilken version av vista har du?

Tror vi nästan kan räkna bort att det är Vista relaterat då flera kört med det felfritt, jag kör Vista x64 Premium Home

3. Du har vl bara pluggat in kablarna i den inyggda switchen i routern? Brandväggen i windows har du väl naturligtvis stängt av? BTW vilen router och vilken hastighet på lanet har du?

Har hävt blockeringen i Windows Brandvägg, men bara för att så testade jag att stänga av den helt. Inge förändring. Jag kör en D-Link Gigabit Router DIR-655. Tyvärr verkar de vara en gemensam nämnare som alla har med detta problem, dvs en hastighet över 100mbit.. jag ska kolla om jag kan kapa hastigheten idag och testa. Vad kör du för Router?

4. Ja kolla gabbes svar till mig på föregående sida så finns det en länk. Dessutom finns dom på tvix hemsida om deras ftp fungerar.

5. Svar finns på denna sidan.

6. Svar ja. Och några andra som har det när jag har googlat.

Vet ej, men eftersom det är kontakt mellan dator & tvix så tror jag inte felet finns i routern.

Verkar som flera som har detta problem använder Gigabithastighet, vad använder du för router? Tycker det låter otroligt, men lika bra att kolla alla olika alternativ som kan strula.

5.) När jag ska köpa en 1TB Hdd, vilket rekommenderar ni som är lite insatta?'
Använder den inte själv men många verkar lovorda western digitals green power diskar...

Jag sökte på prisjakt och kunde bara hitta en leverantör för WD Green Power 1TB disk och de hade den inte på lager :P Vet du något om "Samsung SpinPoint F1 HD103UJ 32MB 1TB"? Den verkar de nämligen ha på lager här i Uppsala. Skönare det istället för att beställa från annan butik i sverige där den inte ens finns på lager

. Finns det någon 1TB HDD som du vet att folk varnat för?

De gånger de börjar lagga för mig när jag spelar upp från min server är när servern får för sig att börja jobba, typ kontrollera så data är duplicerad på rätt sätt, det innebär en väldans massa skrivande och läsande på hårddisken och då hinner disken helt enkelt inte med.
Är du helt söker på att du inte har ngt program som jobbar i bakgrunden?

Detta var också en av mina första tankar, men efter att startat om datorn och knappt haft några program igång, koppladt ur all annan trafik ur routern samt startat om den.. Allt utan resultat så tvivlar att det beror på hårddiskaktivitet. För att minimera det så har jag även testat att kört shares från 2 olika diskar.

Lycka till, och meddela oss gärna när du har hittat en lösning...
Självklart gör jag det, jag ska sätta mig idag och försöka gå igenom allt. Konfigurera routern, fungerar inte det så ska jag försöka låna en annan router.

Jag kan tillägga att jag har skickat förfrågning till Dvico om problemet.
Men inte fått något svar ännu.
Ska bli riktigt intressant att höra vad Dvico själva säger om problemet, skulle verkligen förvåna mig om de inte hört talas om det här problemet tidigare. Posta gärna svar här så fort du får något. Vi ska nog se till att kunna lösa detta. Vill verkligen ha igång min tvix nu.

Postad 08 August 2008 - 15:24

^Bateau^
  • ^Bateau^
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Vet inte om jag har skrivet detta tidigare i denna tråd.
Men jag har också en D-link DIR-655

Postad 08 August 2008 - 15:48

^Bateau^
  • ^Bateau^
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Detta känns väl igen
http://forum.tvixbox...opic.php?p=2075
http://www.mpcclub.c...o...ic&p=120741

Men å andra sidan blir jag inte klokt på det eftersom
NFS fungerar bra med min macbook och ifrån en dator med XP.

Redigerat av ^Bateau^, 08 August 2008 - 15:49.

Postad 08 August 2008 - 20:58

mrtuppen
  • mrtuppen
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

här för jag behöver all hjälp jag kan få. Har stora problem med min 5100SH ;)

Inget hjälper...

Hmm..... samma problem här, har t. o.m. fått min Tvix utbytt i tron att det var fel på den, kör också DIR 655.
Kan det vara routern som är boven i dramat?

Jag tröttnade så jag köpte en Popcorn till vardagsrummet och Tvixen har flyttat till sovrummet.
Har inte kollat så mycket på Tvixen i sovrummet så jag kan inte uttala mig om den hackar fortfarande (kollat lite isos med Southpark och de har funkat iaf)
Popcorn funkar för det mesta om man inte har för mycket igång samtidigt i nätverket, vill inte ha intern disk vare sig i poppen eller tvixen, vad ska man då ha NASen till? :rolleyes:

Postad 08 August 2008 - 22:29

^Bateau^
  • ^Bateau^
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
mrtuppen: Körde du vistas? (hoppas på det)

Postad 09 August 2008 - 00:01

Unregisteredbe903194
  • Unregisteredbe903194
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Tjenare Allihopa!

Jag verkar inte komma överens med sökmotorn på siten riktigt???
Tänkte jag skulle läsa vad folk har haft att säga om FirmWare 1.4.52
till TViX 5100. Men jag hittade inte nåt speciellt...

La in min först idag när jag tröttnade på att X antal XVID filmer och *.mkv
inte ville spela upp ljudet så jag uppdaterade den äntligen.

Filmerna började spela upp ljudet oxå så då var en del av problemet löst.
Dock fick jag fram ett nytt problem jag inte haft förut.

Jag såg en hel film, när den var slut tryckte jag på stop och det blev bara svart
på TV:n. Den visade inte menyn som den brukar. Displayen på själva TViXen visade
menyn så jag vet att det verkligen gick tillbaka till menyn, tog mig fram till en annan
film och provade spela den en stund (funkade fint) och tryckte sen på stop igen men
menyn kom inte upp på TV:n ändå.

Någon mer som råkat ut för det här eller vet vad det kan bero på?

Tacksam för hjälpen!

// MVH Anders

EDIT - Hade inte noterat sökfunktionen inom tråden, visste att det fanns
någonstans men såg den inte. Om någon ändå vill svara vore det en god gärning,
för det är en ###### massa att läsa! :0)

Redigerat av Unregisteredbe903194, 09 August 2008 - 09:38.

Postad 09 August 2008 - 06:15

mrtuppen
  • mrtuppen
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
@bateau, jag kör Windows home server på en hemmabyggd rigg. (dualcore, 2 gig internminne) gigabit hela vägen.

Postad 09 August 2008 - 09:19

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Kan man använda FW 1.4.52 för att köra ISO eller måste man nedgradera till FW 1.0.43?

Någon ny FW på gång?

//Slim

Postad 09 August 2008 - 13:59

^Bateau^
  • ^Bateau^
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Error confirmed!

Köpte en billig switch idag en dlink även det. Hade gärna valt ett annat märke, men det var det ända märke min lokala datorbutik hade hemma just nu...

Men hur som helst. Så fungerar det alldeles utmärkt att streama media
från min Windows Vista ultimate x64 till min tvix M-4100 med NetShare.

På måndag kan D-link förvänta sig ett samtal till mig.

Redigerat av ^Bateau^, 09 August 2008 - 14:02.

Postad 09 August 2008 - 14:38

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Error confirmed!

Köpte en billig switch idag en dlink även det. Hade gärna valt ett annat märke, men det var det ända märke min lokala datorbutik hade hemma just nu...

Men hur som helst. Så fungerar det alldeles utmärkt att streama media
från min Windows Vista ultimate x64 till min tvix M-4100 med NetShare.

På måndag kan D-link förvänta sig ett samtal till mig.

Jag är skeptiker in i själen och Vista och D-Link är några av mina måltavlor även tidigare i denna tråden.
Men.. jag har för mig att någon i denna och/eller 6500-tråden hade problem med just "din" DIR-655 och lyckades lösa strulet med någon inställning. Själv skrotade jag en DIR 100 efter knappt två veckors användning, som utan speciell anledning bara klippte nätverket 1-5 ggr. under en 6-timmars filmkväll.
Netgears semipro-serie som t.ex. FVS338 (som jag använder nu) är i en helt annan liga i stabilitet.

Kanske är det bara ojämn kvalité på D-Link och jag är inte imponerad av det märke som totalt dominerar svenska marknaden sedan många år tillbaks.

Postad 10 August 2008 - 14:06

Unregistered2606abe1
  • Unregistered2606abe1
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Installerade nyaste firmwaren och uppdaterade även min netshare till nyaste versionen, tidigare hade jag näst nyaste ej beta av bägge.

Problemet nu är att det inte alls fungerar med NFS datorn till tvixen (4100), ställer jag om till SAMBA så fungerar det direkt utan problem, dock är SAMBAN lite för långsam för att se filmer med.

När jag försöker ansluta till ett NFS mapp så kommer det bara upp en tom ruta och inget mer händer.

Har fungerat utan problem tidigare, provade även att gå tillbaka i firmware och netshare version men även det hade slutat fungera.

När jag uppdaterade firmwaren så slutade även displayen på TVIXen att fungera, jag har installerat en egen hårddisk i TVIXen, upphör garantin att gälla då jag gjort det ?
Har svårt att tro att displayen har något att göra med att NFS har slutat fungera dock, men kanske är ett NFS chip i TVIXen som har pajat ? B)

Ja citerar mitt eget inlägg ifall nu någon annan har samma problem.

Jag satt och läste lite i PopcornHour tråden och hittade där en länk till haneWIN NFS Server, laddade ner progravmmet (Shareware 30 dagar) och installerade det. Kikade sen i den här Guiden och gjorde samma inställningar som till PCH.
Nu fungerar NFS helt utan problem på min TVIX.
Ska testa det några dagar till och fortsätter det att fungera felfritt så får jag ta och köpa det, kostar bara €19 iofs.

Postad 12 August 2008 - 13:00

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga...
Filen ser OK (normal) ut och borde funka enligt mig.
Jag anser visserligen att iso-problemet är löst i dagsläget och fungerar lika bra från intern disk, men den borde definitivt fungera via nätverk i alla fall.

(Btw., du vet väl att det finns nyare versioner av DVD-decrypter som idag heter ImgBurn.)

Någon som har erfarenhet om vilken FW som är bäst för ISO?
Jag har bara testat från extern disk än så länge och det har inte fungerat klockrent med någon av de nyare FW.
Är det stabilare från intern disk?

Gabbe och Goeran, ni verkar ju ha koll och rekommenderade denna burk för ISO - har ni någon bra info?
Har bara hittat gamla inlägg som pekar på att 1.0.43 skulle vara bäst, men det låter ju som att man går väldigt långt bak i historiken och drar fram en massa andra buggar om man backar så långt.

Postad 12 August 2008 - 13:12

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag har bara testat från extern disk än så länge och det har inte fungerat klockrent med någon av de nyare FW.

Gabbe och Goeran, ni verkar ju ha koll och rekommenderade denna burk för ISO - har ni någon bra info?
Har bara hittat gamla inlägg som pekar på att 1.0.43 skulle vara bäst, men det låter ju som att man går väldigt långt bak i historiken och drar fram en massa andra buggar om man backar så långt.

Jag kan inte säga att jag har koll längre.
Kör oftast (19 av 20 ggr.) HD-film istället för ISO-filer och de få gånger jag kör dem så blir det över nätverket.
Hade en film som jag sparade p.g.a. att man inte kom mer än högst 5 minuter in filmen.
Denna fungerar varje gång med nyaste firmware (1.4.52). Har haft den att gå vid flera tillfällen från interna disken i bakgrunden (så kul är det inte att se samma film flera gånger på kort tid), men det är ju ingen garanti för att alla filer fungerar.

Postad 12 August 2008 - 14:17

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Tyvärr har jag också dålig koll. Jag bytte min 4100 till 6500 i våras.

ISO-filer fungerade inte bra på den sista FW som jag hade (1.3.15). De flesta påstod att det skulle fungera från extern disk och nätverk men inte från den interna disken. Det stämde inte med min erfarenhet. Jag körde inte från nätverk så där har jag ingen erfarenhet. För mig fungerade det varken från intern eller extern disk.

I 6500 har jag kört några (inte så många) ISO-filer från extern disk och det har fungerat utan problem. FW är 1.2.52.

/Göran

Postad 12 August 2008 - 14:19

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Jag kan inte säga att jag har koll längre.
Kör oftast (19 av 20 ggr.) HD-film istället för ISO-filer och de få gånger jag kör dem så blir det över nätverket.
Hade en film som jag sparade p.g.a. att man inte kom mer än högst 5 minuter in filmen.
Denna fungerar varje gång med nyaste firmware (1.4.52). Har haft den att gå vid flera tillfällen från interna disken i bakgrunden (så kul är det inte att se samma film flera gånger på kort tid), men det är ju ingen garanti för att alla filer fungerar.

Tack för snabbt svar Gabbe.
Någon annan som har erfarenheter av ISO:s och om det fungerar olika bra från disk / nätverk etc.?

Postad 13 August 2008 - 11:16

SouthernSun
  • SouthernSun
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Har stora problem med min 5100SH :blink: ALLT Laggar över nätverk, hjälp =(

Har hitills testat flera olika dvd isos, flera olika mkv samt en helt vanlig divx avi fil. Alla dessa filer fungerar felfritt på min dator att spela, men det hackar KRAFTIGT. När den t.ex. ska ladda ISOn så går den 0.5 sec sen väntar den kanske 5 sec innan den kör 0.5 sec till osv.

Citerar delvis mig själv från mitt tidigare inlägg så även nytt folk folk ser vad det gäller.

^Bateau^, jag vet att både du och jag har haft precis samma problem och vi båda har DIR-655 som router. Nu behöver jag veta vad ni andra som har / haft detta problem har / hade för router?

Har nämligen kommit i kontakt med Patric, en riktigt trevlig kille på D-Links support. Det var första gången han hörde talas om det här problemet men han sa att det finns stort intresse att få detta problem åtgärdat och ska sätta sig och försöka gå igenom allt för att hitta en lösning. Han ska återkomma till mig på telefon så fort han kommit upp med något. Men nu vill jag bara uppskattningsvis veta om detta problem oftast är relaterat till just "DIR-655" eller om det gäller Gigabitrouters i övrigt?

Mvh,
Jonas Melander

Postad 13 August 2008 - 20:24

^Bateau^
  • ^Bateau^
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Hör gärna av dig vad de kommer fram till.

Bra att någon orkade ta disskutionen till dlink. Själv kände jag att jag inte orkade strula.

Fortsätt att göra ett bra jobb! :unsure:

Postad 13 August 2008 - 22:39

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

5000's senaste manual säger bara TViX.jpg, och när finnessen lanserades och innan den fanns med i manualen (min 5000 har hängt med ett tag) ) så skulle den bara heta tvix.jpg.
Kort sagt, det verkar inte spela nån större roll.
/J

De har gjort en "sök/ersätt" på vissa förekomster, t ex TViX och även tabbat sig att ändra "dvi" till "hdmi" _efter_ översättningen till svenska är gjord.
Bredvid = BreHDMId osv.
Ointelligent imo

Postad 13 August 2008 - 23:07

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Tyvärr har jag också dålig koll. Jag bytte min 4100 till 6500 i våras.

ISO-filer fungerade inte bra på den sista FW som jag hade (1.3.15). De flesta påstod att det skulle fungera från extern disk och nätverk men inte från den interna disken. Det stämde inte med min erfarenhet. Jag körde inte från nätverk så där har jag ingen erfarenhet. För mig fungerade det varken från intern eller extern disk.

I 6500 har jag kört några (inte så många) ISO-filer från extern disk och det har fungerat utan problem. FW är 1.2.52.

/Göran

Då måste jag ju faktiskt sticka ut hakan och fråga hur du kan rekommendera X100 på min fråga om vilken som man ska köpa för att lira ISO-filer?

Postad 14 August 2008 - 00:58

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Då måste jag ju faktiskt sticka ut hakan och fråga hur du kan rekommendera X100 på min fråga om vilken som man ska köpa för att lira ISO-filer?

Det finns FW-versioner till 4100/5100 där ISO-filer fungerar bra. ISO-filer fungerar till exempel bra med FW 1.0.43. Jag vill minnas att problemen med ISO-filer började i FW 1.3.05 RC1.

I FW senare än FW 1.0.43 har man mest satsat på att förbättra stödet för HD men om jag minns rätt så var inte HD ditt huvudintresse så det bör inte innebära något problem att köra på äldre FW.

Däremot vet jag inte hur ISO-filer fungerar i de senaste FW eftersom jag inte har min 4100 kvar.

Om du har problem med ISO-filer i senaste FW tycker jag att du ska pröva med att ladda in FW 1.0.43.

/Göran

Postad 14 August 2008 - 07:21

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

På den tiden när i stort sett alla klagade på uppspelning av ISO-filer, så körde jag mycket såna själv.
Via nätverket har jag aldrig fått några problem en enda gång.
Trodde faktiskt inte att det var problem med de senaste firmware.

Postad 14 August 2008 - 15:32

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

På den tiden när i stort sett alla klagade på uppspelning av ISO-filer, så körde jag mycket såna själv.
Via nätverket har jag aldrig fått några problem en enda gång.
Trodde faktiskt inte att det var problem med de senaste firmware.

OK, tack för hjälpen. Inte meningen att vara gnällig - man blir bara besviken på alla produkter som aldrig blir färdiga.
Hoppas att de får till en FW som funkar både för ISO och MKV innan denna maskin glöms bort helt.

Postad 14 August 2008 - 16:33

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

OK, tack för hjälpen. Inte meningen att vara gnällig - man blir bara besviken på alla produkter som aldrig blir färdiga.
Hoppas att de får till en FW som funkar både för ISO och MKV innan denna maskin glöms bort helt.

Jag har inte upplevt att det finns några problem längre, men kan så klart inte testa varenda fil.
Hade jag fortfarande kört DVD så skulle läget vara ett annat, men numera kör jag full-HD proj.
Det bästa är ifall de som har problem anmäler det på Dvico's sida och helst länkar till en iso-fil som inte fungerar.
D.v.s. laddar upp den någonstans så de kan ladda hem och testa själv.

Postad 14 August 2008 - 20:17

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
För ett tag sedan har min bild börjat blinka till svart över hela bioduken i någon sekund när man ser på film. Detta sker hela tiden med ca 5-10 min mellanrum vilket gör det outhärdligt att se en hel film. Trode först det var projektorlampan som började ge sig trots att den bara gått 1000h men sen såg jag det här klippet på youtube: http://www.youtube.c...h?v=x3K-BP28JFc

Alltså det blir bara helt svart för någon sekund och sen kommer bilden tillbaka igen precis som i klippet.

Är tvixen defekt? Kör till projektorn via HDMI utgången. Kanske lika bra att lämna in den på reklamation till komplett.se? Kanske skall tilläggas att jag kör med den nyaste firmwaren (den från i våras).

MVH
Robin

Redigerat av rob88, 14 August 2008 - 20:17.

Postad 15 August 2008 - 09:08

WinHo
  • WinHo
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0

Citerar delvis mig själv från mitt tidigare inlägg så även nytt folk folk ser vad det gäller.

^Bateau^, jag vet att både du och jag har haft precis samma problem och vi båda har DIR-655 som router. Nu behöver jag veta vad ni andra som har / haft detta problem har / hade för router?

Har nämligen kommit i kontakt med Patric, en riktigt trevlig kille på D-Links support. Det var första gången han hörde talas om det här problemet men han sa att det finns stort intresse att få detta problem åtgärdat och ska sätta sig och försöka gå igenom allt för att hitta en lösning. Han ska återkomma till mig på telefon så fort han kommit upp med något. Men nu vill jag bara uppskattningsvis veta om detta problem oftast är relaterat till just "DIR-655" eller om det gäller Gigabitrouters i övrigt?

Mvh,
Jonas Melander

Jag kör exakt samma konfiguration som er, med samma tvix och samma router. Jag har inga problem alls att streama, fungerar utmärkt. Det är trådat till twixen och wlan till datorn från routern. Inte upplevt några hack eller liknande i några filer alls.

Postad 15 August 2008 - 10:33

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Jag kör exakt samma konfiguration som er, med samma tvix och samma router. Jag har inga problem alls att streama, fungerar utmärkt. Det är trådat till twixen och wlan till datorn från routern. Inte upplevt några hack eller liknande i några filer alls.

Det verkar som de flesta som får problemet kör Vista (x64?) på sin dator, vad har du för operativ?

Postad 16 August 2008 - 19:32

HakanC
  • HakanC
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Ni som har Tvix + T430 kan kanske svara på det här:
Fungerar Timeshift?

Postad 16 August 2008 - 20:12

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Ni som har Tvix + T430 kan kanske svara på det här:
Fungerar Timeshift?

Nej.

/Göran

Postad 17 August 2008 - 12:57

WinHo
  • WinHo
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0

Det verkar som de flesta som får problemet kör Vista (x64?) på sin dator, vad har du för operativ?

Aha.. Jag missade det. Kör xp sp3

Postad 17 August 2008 - 13:31

Waste
  • Waste
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Tja!

Har haft min 4100 med tuner nu ett tag och har lite problem.

1. SVT-HD
När jag tittar på SVT-HD får jag ibland små hack med ca en sekunds intervall. Nu under OS kommer det alltid vid översiktsbilder på arenor och liknande.

Om jag däremot spelar in och ser dessa ryck under inspelningen finns de inte där när jag tittar på den inspelade filen!
Någon som har liknande problem eller har någon lösning på detta?

2. ISO
Ibland när jag sätter på lite film till lill-grabben så kan filmen (mitt i) börja rycka och ljudet försvinner, kan gå över av sig självt eller så kan man spola lite så löser det sig eller så hänger den sig. Är detta normalt med min FW?

Har senaste FW (.52), kör 720p via HDMI.

// Freddy

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.