Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6,25 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 12 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 12 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 14 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 14 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 15 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 16 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 16 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 16 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 16 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 16 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 16 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 16 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 16 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 16 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 16 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 16 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 16 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 16 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 16 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 16 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 17 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 17 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 17 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 17 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 17 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 17 år sedan

Postad 14 mars 2008 - 11:26

pelle2004
  • pelle2004
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Här är lite info.....

Humax is using five Conexant chips in the PR-HD1000 HDTV receiver. They include:

Den boxen är för satellitsänd TV. Här pratar vi om com hem kabel och CXHD-1000C. Trodde jag.

/hellmelt

PR står för Tyska Premieres kabelbox och CX för ComHem annars är det i stor samma box.
http://www.premiere...._PR-HD1000C.pdf

Den tyska boxen finns med en hel del i den här tråden.... B)

Postad 14 mars 2008 - 11:56

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Mycket bra inlägg på fairshopping UndaC!!! Skulle inte kunnat skriva det bättre själv :D

http://www.fairshopp...?opinionid=1607

Återigen är det bevisat. Även om svaret från Comhem säger noll och ingenting, så går det fortare att få svar via fairshopping än via telofonsamtal eller mail till Comhem. B) Har ni frågor till Comhem så prova med fairshopping.

Nja....det verkar som deras nya strategi är att snabbt som tusan "svara" på fairshopping upprop innan för många hinner rösta. Men vad är det för svar? Detta var "goddag yx-skaft"! I och med att dom lagt in ett icke-svar så slipper dom ju konfrontera, och dom slipper troligtvis att flera röstar eftersom gemene man nu tror att frågan är besvarad!

Dom är för j-a listiga på hur man lurar kunder!

Postad 14 mars 2008 - 12:11

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0

Mycket bra inlägg på fairshopping UndaC!!! Skulle inte kunnat skriva det bättre själv :D

Återigen är det bevisat. Även om svaret från Comhem säger noll och ingenting, så går det fortare att få svar via fairshopping än via telofonsamtal eller mail till Comhem. B) Har ni frågor till Comhem så prova med fairshopping.

Fick ju svar direkt än än ett totalt intetsägande svar. "Jag ska vidarebefodra detta", vad ska det betyda liksom.

Postad 14 mars 2008 - 12:11

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Pacman: Har du hunnit jämföra ver 13 och 15 med avseende på suddighet i 720p och krypningar/sågtänder i 576p??

Redigerat av ruhe, 14 mars 2008 - 12:12.

Postad 14 mars 2008 - 12:39

berry68
  • berry68
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Fick ju svar direkt än än ett totalt intetsägande svar. "Jag ska vidarebefodra detta", vad ska det betyda liksom.

Helt otroligt ring och be att få prata med en av dom högre cheferna med en förklaring på vad som hänt, samt åtgärdsplan tex Magnus Claar han är chef över tomtarna som springer omkring där. Brukar svara ärligt på frågor som kommer i hans knä.

Postad 14 mars 2008 - 12:52

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Jag kan tillskillnad från många andra här bara säga att uppdateringen har varit mycket lyckad för min del. Betydligt bättre bild på de flesta kanalar. Supernöjd!

PS. Nej, jag jobbar inte på Comhem... B)

Postad 14 mars 2008 - 12:55

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Suck. Jag hade hoppats att det skulle vara enkelt att bestämma sig för att ta boxen efter senaste FW-uppdateringen. Med de reaktioner man läst måste jag säga att jag är ytterst tveksam till att signa ett bindande avtal som löper på två år på en produkt som inte riktigt håller måttet.
Men man kanske skulle prova nu i alla fall. Man kan ju alltid skicka tillbaka om man inte är nöjd - eller? Ska man vänta på en ny box så kan man ju få vänta länge. Arrgh, beslutsångest.

Om du kunnat få den för samma pris som några av oss som hoppade på "Julcombon" (495 kr / 12 mån bindning) så möjligtvis. Men aldrig att jag hade betalat 995 kr / 24 mån i dagsläget. Avvakta mao anser jag...

Postad 14 mars 2008 - 13:03

MacGam
  • MacGam
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0

Suck. Jag hade hoppats att det skulle vara enkelt att bestämma sig för att ta boxen efter senaste FW-uppdateringen. Med de reaktioner man läst måste jag säga att jag är ytterst tveksam till att signa ett bindande avtal som löper på två år på en produkt som inte riktigt håller måttet.
Men man kanske skulle prova nu i alla fall. Man kan ju alltid skicka tillbaka om man inte är nöjd - eller? Ska man vänta på en ny box så kan man ju få vänta länge. Arrgh, beslutsångest.

Om du kunnat få den för samma pris som några av oss som hoppade på "Julcombon" (495 kr / 12 mån bindning) så möjligtvis. Men aldrig att jag hade betalat 995 kr / 24 mån i dagsläget. Avvakta mao anser jag...

Jag , däremot vill avråda alla att binda sig med boxen, även om man skulle få den gratis. Du får ju fortfarande betala för tjänster med usel kvalitet B)

Postad 14 mars 2008 - 13:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

För mig är CB nu tillräckligt borta. Så har de alltså lyckats sabba saker som tidigare fungerade.

Pacman hade garanterat sett felen som är i FW ver 15. Vad var det för fel på FW 13?? Kan vi får FW 13 istället att testa? Är det flera versioner på G alls som åtgärdar de fel vi sett nu?? Annars bör vi få testa 13 istället för denna.

Hmm, jag vill inte ha hem FW13 för test...resten får ni räkna ut själva. :D

Humax är helt sjukt dåliga kod-hackare (det är inte Comhem som kodar, låter så ibland här B)) och de verkar ha exakt 0 egen testning av det de utvecklar. Jag är tämligen övertygad om att så fort man första gången fått igenom en kompilering (varningar kan man strunta i...) så skickar de ett mail med FW:n till Comhem "Subject: New hotti hotti fermwirre for you!". :P

Jag hade hoppats att "Kund FW", dvs det som blev FW15, skulle vara "som FW12 plus en bugfix" (och jag har anledning att tro att Comhem gav den arbetsbeskrivningen). Tydligen förstod inte Humax den enkla beskrivningen...

Vad är det för fel på 12:an då? Jo den hänger sig så man kan ju förstå varför inte Comhem ville släppa den.

Tyvärr föll de för pressen att "komma med nått" och släppte FW15 istället för att vänta (ännu mer) på att Humax NÅNGÅNG släpper nått som funkar. Så nu vet ni hur det är, kommer det ingen FW så blir man förbannad för det, kommer det en FW så blir man förbannad pga hur FW:en är. Humax har helt enkelt misslyckats med att leverera nått som är godtagbart. Man har väl en rad anledningar att vara sur på Comhem men när det gäller just trådens huvud-topic, CXHD-1000C, är jag faktiskt 100 ggr mer förbannad på Humax!

Det lustiga i sammanhanget är att såsom jag använder boxen så kringgick jag (omedvetet) hängningsbuggen i FW12 (jag har aldrig ens sprungit på den! ;) ). Felet jag gjorde var att jag har för vana att alltid, med huvudbrytaren, stänga av boxen efter användning, kalla mig snål eller miljövän, eller både och. :D Vid kommande tester får jag lägga till en tämligen enkel test-metod så säga, miss av mig, helt klart. Ja det smärtar att Comhem hitta detta och inte jag. :D

Men jag kan iaf säga såhär, när min FW12-box frågar "uppdatera?" kommer jag alltid trycka "Senare".... B)

Ang om CB-fixen orskar suddighet så jämförde jag FW10 och FW12* (i "original" i första hand, för att minimera risken att jag oxå tittar på deinterlace och/eller skalningsproblematik) som sagt dem parallellt, med vad det innebär att man har ett och samma programmaterial, och ja jag såg att den dithering som görs (eller vad det nu är som jämnar ut bilden) kan ge intrycket av att bilden upplevs något mindre skarp. Men inte att CB-fixen gjort att man totalt tappat skärpa och/eller upplösning i bilden. Jag har således inte rapporterat nått om att "CB-fixen" i sig skulle gett några sådana problem.

Ang minnesmängd behöver ju inte det säga så mkt - vi har ju ingen aning om hur algoritmerna (vilken bit precision de jobbar med, eller ens den minsta aning om hur de funkar) är implementerade. Eventuella fel kan ju lika gärna lika där. Jag tror det är så enkelt att vi har att göra med "first-gen"-teknik som rent allmänt aldrig är tipptopp kombinerat med att Humax kodhackare borde gå tillbaks till skolbänken. Med det sagt så SKA det vara bättre än vad jag sett av FW15 än så länge, förstås.

*(har knappt haft nån tid att titta på FW15 så jag avvaktar med detaljer om den - skickar en liten rapport om den till comhem i helgen då jag fått mer tid, så har de hört det från ytterliggare ett håll)

pelle2004>>

Tyvärr har Humax troligen inte lyckats få till HDMIs kontroll protokoll. Är boxen i orginal upplösning och man
byter kanal från SD 576p till HD 1080i så hänger inte Plasman med. Vad som händer är att det blir
bild en kort sekund i fel upplösning, därefter börjar bilden blinka mellan hel blå skärm och svart.
Kör Humaxen via Yamaha V-3800 till Pioneer PGP-LX508D. Undrar om en korrekt HDMI test (CTS)
se Compliance Test http://hdmi.org/learningcenter/kb.aspx har gjorts. Det här gäller tydligen om
en repiter är inkopplad på vägen, kopplar man direkt så funkar det. Finns några till på tråden som
har klagat på felet tidigare.

Jag skulle tro att HDMI-kommunikationen överlag, på alla fronter, behöver en översyn. :D
Faktum är att hos mig har jag i FW 10, 12 och 15 olika beteenden i samband med upplösningsväxlingar. Djungel...

När boxen skalar upp SD till 1080i väljer plasman att byta till HD färg rymd. SD blir inte vad det borde vara.

Huh, det här måste jag kika på... Kör du YCbCr ut här eller?

ruhe

Pacman: Har du hunnit jämföra ver 13 och 15 med avseende på suddighet i 720p och krypningar/sågtänder i 576p??

Ver 12 som sagt.
Körde bara snabbt igår som sagt och då tog det mig 2 sek att se problemen i Original 576p. Inget sånt i FW12.

Postad 14 mars 2008 - 13:37

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Trevligt Undac

Känns bra att även du har kommit till samma slutsats
och ställer comhem mot väggen B)

Pacman, jag förstår din frustration, över att de inte fattat att använda sig av den
rapportering du givit, fullt ut. Förstår också att det är Humax som är problemet.
Det har de ju alltid varit ( berättade för ett par månader sedan om humax och deras boxar )

Hoppas att comhem fattar att lägga ut FW 13 OMG och att de inte väntar ..
Comhem är ju trots allt ansvariga för att deras produkter fungerar och framför allt
då de envisas med att inte släppa in andra boxar i sitt nät genom sin pairing och
allt annat trams de håller på med. Så i slutändan är det comhem som står ansvariga
för allt och dem vi skall rikta vår irritation emot. Vi kan inte göra något åt Humax
då det är comhem som valt att jobba med dem.

Du har väl skrivit till dem o sagt det :D

Maveric :D

Redigerat av Unregistered1103, 14 mars 2008 - 13:47.

Postad 14 mars 2008 - 14:03

MacGam
  • MacGam
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0
För er som ännu inte fått den där riktiga blodtryckshöjaren, kan ju alltid gå in och läsa på Comhems HDTV sajt. Man sätter i halsen både en och två gånger B)

Redigerat av MacGam, 14 mars 2008 - 14:11.

Postad 14 mars 2008 - 14:04

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

....
ruhe

Ver 12 som sagt.
Körde bara snabbt igår som sagt och då tog det mig 2 sek att se problemen i Original 576p. Inget sånt i FW12.

Grrr! Då hade ver 12 varit ultimat för mig. Jag ser hittills inga problem i original-läget förutom 576p. Ska tillägga att andra har problem trots att de kör original på HD-kanalerna.

Postad 14 mars 2008 - 14:12

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

• 789 inlägg
  • 0
Läste i tidningen Metro att det kommer finnas folk från Comhem representrerade i Sony Center's butiker i Stockholm (Sickla o City) i helgen (fre-lör), man skall kunna teckna digitaltv-abb i butikerna. Kanske styra troll-tåget dit?
Kanske inte rätt personer att ställa mot väggen, men om tillräckligt många går dit och får ut sin vrede så kanske dom berättar detta för sina chefer.
Dom lär inte ha HDTV-demo i butiken eftersom det skall säljas tv's med mottagre för Comhem och boxer.

Postad 14 mars 2008 - 14:19

HuBsteR
  • HuBsteR
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Är en av skaran som följt tråden länge, men inte har köpt boxen.

Kom bara och tänka på FW, tyskarna som är mångdubbelt fler än oss nordbor borde blivit galna med denna box.
Har kollat igenom en del på http://forum.digital...isplay.php?f=15 och där hittar inte jag iaf mycket om vår humax box.

Kan det vara så att dom lyckades göra en BRA FW till tyskland? Tror att deras senaste är 1.00.28.

My 5 cents.

Postad 14 mars 2008 - 14:25

MacGam
  • MacGam
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0

Läste i tidningen Metro att det kommer finnas folk från Comhem representrerade i Sony Center's butiker i Stockholm (Sickla o City) i helgen (fre-lör), man skall kunna teckna digitaltv-abb i butikerna. Kanske styra troll-tåget dit?
Kanske inte rätt personer att ställa mot väggen, men om tillräckligt många går dit och får ut sin vrede så kanske dom berättar detta för sina chefer.
Dom lär inte ha HDTV-demo i butiken eftersom det skall säljas tv's med mottagre för Comhem och boxer.

Synd att man inte bor i Stockholmstrakten. Det skulle kunna bli ganska intressanta diskussioner. Man skulle nog lyckas skrämma i väg en och annan kund B) De kommer väl stå där och kränga HD boxar för fulla muggar. Man måste besitta total brist på etik och moral för det uppdraget. Men det hindrar ju ingen på Comhem :D

PS Ni som går dit fråga varför Comhems HD bild blir så usel på Sonys TV apparater. :D

Redigerat av MacGam, 14 mars 2008 - 15:06.

Postad 14 mars 2008 - 15:07

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0
Nu har jag fått nog

Detta var droppen nu får comhem ta tillbaka min box,vilken ###### skit bild suddigt som bara den plus att man ser cb i bakgrunden precis som dom försökt kamouflera det

vad skall man göra för dom vill inte häva köpet och bundit mig på 24 mån piss säger jag ,så min box åker in i garderoben nu,och återgår till min Humax CX-FOX C som funkar kanon,men trodde ju att den nya med hdtv och hdmi skulle vara bättre men så är ej fallet.

någon som har tips på hur man skall gå tillväga vill ju ha tillbaka pengar eller en bättre box + blir av med mina 24 som jag teckande enbart för denna skit box

mvh peter

Postad 14 mars 2008 - 15:23

berry68
  • berry68
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Nu har jag fått nog

Detta var droppen nu får comhem ta tillbaka min box,vilken ###### skit bild suddigt som bara den plus att man ser cb i bakgrunden precis som dom försökt kamouflera det

vad skall man göra för dom vill inte häva köpet och bundit mig på 24 mån piss säger jag ,så min box åker in i garderoben nu,och återgår till min Humax CX-FOX C som funkar kanon,men trodde ju att den nya med hdtv och hdmi skulle vara bättre men så är ej fallet.

någon som har tips på hur man skall gå tillväga vill ju ha tillbaka pengar eller en bättre box + blir av med mina 24 som jag teckande enbart för denna skit box

mvh peter

Ring comhem kräv att få prata med chef tex Magnus Claar och påtala att boxen ej håller den standard dom utlovar.
Själv klart kan man häva köpet då dom inte levererar det dom utlovar

Postad 14 mars 2008 - 15:33

CLAYMAN2000
  • CLAYMAN2000
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jag sällar mig till skaran som fått mindre (men långt ifrån helt borta) colorbanding, men på köpet fått oskarp bild.
Upplever det som brus eller "myrornas krig" när det är som värst! Jag har bara riktigt bra bild på Viasat sport HD och Kanal 5. Canal plus HD är rena skämtet! Fruktansvärt dålig bild!
Har experimenterat med olika inställningar både på box och tv (philips "42 LCD) men får nog säga att full rgb är bäst (minst dålig?) för mig.
Ni som är lite mer experter på området vad kör ni för inställningar? Eller är det helt beroende på bildvisaren?

Postad 14 mars 2008 - 15:43

Qudos
  • Qudos
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Hej!

Är riktigt sugen på HD från ComHem men efter att ha läst denna tråd så blir man lite fundersamt.

Tack för tipset om Sony Center, jag ska försöka ta mig dit nu efter jobbet!!

Mvh
Q

Postad 14 mars 2008 - 15:50

MacGam
  • MacGam
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0

Hej!

Är riktigt sugen på HD från ComHem men efter att ha läst denna tråd så blir man lite fundersamt.

Tack för tipset om Sony Center, jag ska försöka ta mig dit nu efter jobbet!!

Mvh
Q

Göm inte att rapportera här när du kommer hem B)

Postad 14 mars 2008 - 16:25

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0

Man har väl en rad anledningar att vara sur på Comhem men när det gäller just trådens huvud-topic, CXHD-1000C, är jag faktiskt 100 ggr mer förbannad på Humax!

Inte jag. Jag är endast och uteslutande lack på Com Hem. Det är Com Hem och ingen annan som beslutat att den här undermåliga boxen är den enda som gäller. I annat fall hade man kunnat välja bort Humaxen.
Kan verkligen inte förstå att inte Com Hem bara skickar tillbaka skiten till Humax och plockar in ett annat alternativ. Kan ju knappast bli sämre.

Postad 14 mars 2008 - 16:25

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1 570 inlägg
  • 0
OK Carbon!

Vad är det som skiljer dig från övriga? Vad har du för tekniska förutsättningar som nästan ingen anna har? (Hoppas Samsung LCD ;=)

Postad 14 mars 2008 - 16:29

Unregistered1465
  • Unregistered1465
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Kan verkligen inte förstå att inte Com Hem bara skickar tillbaka skiten till Humax och plockar in ett annat alternativ. Kan ju knappast bli sämre.

Hmm... Vart har man hört det förut B) Bilden är helt OK för mig nu. Kan någon ge exempel på riktigt usel sändning som ni märkt?

Postad 14 mars 2008 - 16:45

pelle2004
  • pelle2004
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Har det kommit till något nytt under hidden menu.
Jag kom inte ihåg vad som fanns tidigare på 10:an

Stå i Settings/System/Status
Tryck: Röd - Grön - Gul - Blå - Gul - Grön - Röd

Postad 14 mars 2008 - 16:48

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Ham ..
Det är du och någon till ( tex han på fairshopping som du själv kommenterade ) som inte ser
det alla andra ser ( som har varit med lite och inte blir impade av HD för att de haft CRT tidigare )

Med andra ord så är skaran av dem som vet hur det skall se ut ( ränknar inte Ulla Gulla 90 år )
så pass många och alla ser det du inte ser ... att du måste se fel B)

Sorry .. att jag var tvungen att såga dig .. men det är lite tröttsamt att höra :D

Maveric :D

Redigerat av Unregistered1103, 14 mars 2008 - 16:49.

Postad 14 mars 2008 - 16:52

Unregistered1465
  • Unregistered1465
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jo men att säga att bilden är "suddig, men ändå inte suddig" doesn't do it for me. Har heller ingen annan box att jämföra med hos mig. Ta ett riktigt praktexempel på inställningar när bilden är riktigt crap på en 42" LCD. Enlighten me!

edit:
Var det inte du som sa att det var så här långt vi kunde komma box-mässigt och övrigt låg i signalen. Vad hände liksom?

Redigerat av Unregistered1465, 14 mars 2008 - 16:53.

Postad 14 mars 2008 - 16:54

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Har det kommit till något nytt under hidden menu.
Jag kom inte ihåg vad som fanns tidigare på 10:an

Stå i Settings/System/Status
Tryck: Röd - Grön - Gul - Blå - Gul - Grön - Röd

ahh där kan man ju stänga av automatisk updatering vilket gör att man slipper få ner oönskad updatering och man kan göra det manuellt i stället goodwork B) de andra inställningarna bör man nog inte ändra

Redigerat av Duckface21, 14 mars 2008 - 16:59.

Postad 14 mars 2008 - 17:01

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Var det inte du som sa att det var så här långt vi kunde komma box-mässigt och övrigt låg i signalen. Vad hände liksom?

Jo, men det kan du inte dra ett likhetstecken till att det skulle vara bra..

Sedan skrev jag mitt första inlägg om boxen 10 minuter efter uppdatering och
har sedan kommit tillbaka långt mycket klokare än vad jag var i det inlägget.
För jag tittade bara efter CB och BC dessa 10 minuter ..

Sedan har vi den ene efter den andre beskrivit vad vi tycker om det vi ser ..

Maveric B)

Postad 14 mars 2008 - 17:14

whitepointer
  • whitepointer
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
så har då även jag kopplat in o jämfört med min gamla box o får bättre o skarpare bild på de flesta kanaler. Detta är inte vad jag betalar för comhem!
På hdboxen får jag ändå mkt sjysst bild på VOOM HD (skitkanal by the way) ge oss C+sportHD! Även Viasat Sport hd och svt hd mkt bra bild.

Postad 14 mars 2008 - 17:14

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0
Måste på stå att vissa är tråkiga här ni pratar bara om problem med boxen vist det ska man snacka om med men det fins annat i tråden med. men ni kollar inte på vad andra skriver eller svarar på i tråden om jag ska va specifik är det ingen som creditat pelle2004 att tex hittade ingen credit alls av andra ni borde fundera lite över vad ni gör här och va mer öppna för gemenskap i tråden...

Redigerat av Duckface21, 14 mars 2008 - 17:15.

Postad 14 mars 2008 - 17:46

MacGam
  • MacGam
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0

Måste på stå att vissa är tråkiga här ni pratar bara om problem med boxen vist det ska man snacka om med men det fins annat i tråden med. men ni kollar inte på vad andra skriver eller svarar på i tråden om jag ska va specifik är det ingen som creditat pelle2004 att tex hittade ingen credit alls av andra ni borde fundera lite över vad ni gör här och va mer öppna för gemenskap i tråden...

??????? :blink:

Vad syftar du på. Här har väl inte varit några större otrevligheter den senaste tiden. Sen kan man väl inte räkna med att alla springer och öser beröm omkring sig. Speciellt inte just nu när de flesta här är ganska upprörda på Comhem, men därmed säga att vissa inte borde vara i tråden....... :blink: Ditt inlägg är nog det första inlägget på länge som riktar kritik mot någon annan här i tråden. :blink:

Redigerat av MacGam, 14 mars 2008 - 17:49.

Postad 14 mars 2008 - 17:52

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Duckface/ Jag är jätteöppen för mer gemenskap i tråden.

Annat: var i kontakt med Sonys marknadschef i början av juni och framförde ett antal önskemål rörande den kommande hårddiskinspelaren med inbyggd DVB-T mottagare och HDMI-utgång.

Önskade bla att en variant av HDD-serien borde ha MPEG4 mottagare för både DVB-T och DVB-C inbyggt. Sonys marknadschef Per-Martin Öhman förklarade att en HDD-inspelare med inbyggd DVB-C var aviserad till 2008, dock ej med möjlighet för mottagning för HD-kanaler.

Jag förklarade för marknadschefen att ifall önskemål för dessa HD-kanaler via Comhem ( eller marknätet ) finns, tvingas dessa Comhem-kunder skaffa en extra burk för ändamålet. Sony har ju TV-apparater med båda systemen inbyggt, så det borde var en smal sak för Sony ifall viljan finns och Comhem samtycker beträffande låsning till apparat, eller annan lösning. I teorin i alla fall…skulle kunna gå ?

Andra önskemål beträffande HDD-inspelaren, som ej har med Comhem att göra, var bla dubbla mottagare med möjlighet att spela in två program samtidigt. Marknadschefen förklarade att orsak till endast en mottagare i apparaten var att Sonys TV-apparater hade inbyggt DVB-T och var därför ej i behov för inspelning av två program samtidigt. Marknadschefen hade förmodligen sonderat marknaden – vad vet jag ?

Vad kunden vill ha, det får kunden…

Postad 14 mars 2008 - 18:00

pelle2004
  • pelle2004
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

När boxen skalar upp SD till 1080i väljer plasman att byta till HD färg rymd. SD blir inte vad det borde vara.

Huh, det här måste jag kika på... Kör du YCbCr ut här eller?

Ja YCbCr och G8:an i Auto.

Postad 14 mars 2008 - 18:16

Flippen86
  • Flippen86
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Ska jag uppdatera till nya FW eller ha kvar den gamla??? Överväger det positiva det negativa eller tvärt om? Har förstått att vi har en slags pest eller kolera situation här. JA eller NEJ??? :blink:

Postad 14 mars 2008 - 18:24

MacGam
  • MacGam
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0

Ska jag uppdatera till nya FW eller ha kvar den gamla??? Överväger det positiva det negativa eller tvärt om? Har förstått att vi har en slags pest eller kolera situation här. JA eller NEJ??? :blink:

Yes, we have a pest or kolera situation here. På menyn har vi att välja på Colour banding a´la Comhem eller oskärpa a´la Comhem. Inget av alternativen smakar speciellt bra, men kostar skjortan.

Ops, glömde säga att till meny 1 medföljer också en förrätt (60Hz hackbiff)

Redigerat av MacGam, 14 mars 2008 - 18:26.

Postad 14 mars 2008 - 18:54

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Tja... Program som tex "House" blev helförstörda hos mig iom CB och ett större brus / mer suddighet är säkert lättare att acceptera. Dock inte roligt att de program som såg bra ut tidigare nu tycks vara sämre. Kanske avvakta några dagar och samla intryck från en längre period?

Postad 14 mars 2008 - 19:00

Flippen86
  • Flippen86
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
okej.. CB är ju ett jäkla problem under vissa sändningar men hur suddig blir bilden med den nya då? Inte kul att få suddig bild när man betalar för något som ska vara HDTV!

Postad 14 mars 2008 - 19:14

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Det tråkiga med det här är ju att man "vänjer" sig, jag tycker inte att det ser LIKA illa ut idag som det gjorde igår, även fast jag är fullt övertygad om att det i realiteten inte alls skiljer gårdagen från idag kvalitets och skärpemässigt.

Oavsett om man vänjer sig eller inte så är det INTE så här HDTV skall se ut, om vi ponerar att Bluray/HD-DVD får representera gräddan av kvalitet och därav är 100% på en skala så skall inte en HDTV sänding vara mycket sämre än 85-90% på denna skala. Det som vi har idag via ComHem kan omöjligtvis komma up mer i än 50-60% ... det är så jag upplever det i alla fall, Ställ det i paritet till en bra SDTV sändning som t.ex CSI Miami som brukar hålla hög klass som håller minst lika bra/dålig kvalitet som HD-sändningarna som vi får ut.

Detta betraktande är givetvis högst personligt men det är så här jag upplever det. Jag drar mig för att visa en HD-sänding för mina vänner då jag inte vill att dom skall tro (de vänner som inte sett HD tidigare) att det är så HÄR HDTV skall se ut.

Postad 14 mars 2008 - 19:18

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

va mer öppna för gemenskap i tråden...

Duckface

Visst är det trevligt med genenskap .. Om vi skulle träffas på en bar och dricka ett par öl tillsammans
samtidigt som vi ser på Canal + Sport HD på storbild :blink:

Det hade väl varit en god idé :blink:

Maveric :blink:

Redigerat av Unregistered1103, 14 mars 2008 - 19:44.

Postad 14 mars 2008 - 19:30

Qudos
  • Qudos
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Hej!

Besöket hos Sony Center var inte mycket att nämna, det var en försäljare som i princip läste innantill i infohäftet från ComHem. Köpte man en utvald TV där kunde man teckna digitalTV i 24 månader och få 1000kr rabatt på TV:n. På frågan om de hade en HD-box för visning bad hon mig fråga någon som jobbar i butiken.

Mvh
Q

Postad 14 mars 2008 - 19:38

Martin43
  • Martin43
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Vad sägs om att skapa en enkel wiki?
Endast för utförliga koncisa felrapporter i punktform. Då kan man ju ta bort och ändra utan att det blir 2500 inlägg med diskussion och fel hit och dit om vartannat.

Denna wiki är då ett utmärkt underlag att göra massiva mängder med felanmälningar ifrån dessutom är den en utmärkt referens och underlag för diskussionen här. Lite jobbigt att sitta och scanna igenom denna tråd hela tiden.

Redigerat av Martin43, 14 mars 2008 - 19:39.

Postad 14 mars 2008 - 19:43

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Sitter och kikar på Inside The Actors Studio nu på Kanal 9, *urk* så illa det ser ut i Original :blink:
Inget bättre än en analog sändning...

Redigerat av ClarkOne, 14 mars 2008 - 19:44.

Postad 14 mars 2008 - 19:49

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Vad sägs om att skapa en enkel wiki?

Mycket bra förslag !

Martin .. Skapa en ny tråd och kalla den för Humax CXHD-1000C WiKi

Maveric :blink:

Postad 14 mars 2008 - 20:25

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

....
ruhe

Ver 12 som sagt.

Just nu kan man kolla HD-sändning i SVT HD ( "Så skall det låta", konstigt vilka program som blir HD ) och de andra.

På min TV ser HD-kanalerna bra ut i läget Original. Hade man bara släppt igenom SD i original också, d v s 576i, så hade allt varit bra tror jag. Jag kan ju inte tänka mig att min TV i omvandlingen 576i--> 720p skulle göra som Humax då den gör 576p!!

Någon nämnde att alla TV inte tar 576i via HDMI?? Vilka då? Min är ett par år gammal och den gör det.

Vill någon rackare ha kvar 576p-läget, vilket jag har svårt att tänka mig, kunde man ha det som ett menyval "Gör 576p vid Original".

Om nästa FW helt enkelt släppte igenom 576i skulle den bli idealisk i mina ögon. HD verkar funka i läge Original.

Återigen CH, vi behöver upplysning om vilka åtgärder som sker nu efter besvikelsen med SD-kanalerna ( "576p-tabben" som inte fanns i ver 13 enl Pacmans inlägg ).

Postad 14 mars 2008 - 20:33

jwalker
  • jwalker
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Det tråkiga med det här är ju att man "vänjer" sig, jag tycker inte att det ser LIKA illa ut idag som det gjorde igår, även fast jag är fullt övertygad om att det i realiteten inte alls skiljer gårdagen från idag kvalitets och skärpemässigt.

Oavsett om man vänjer sig eller inte så är det INTE så här HDTV skall se ut, om vi ponerar att Bluray/HD-DVD får representera gräddan av kvalitet och därav är 100% på en skala så skall inte en HDTV sänding vara mycket sämre än 85-90% på denna skala. Det som vi har idag via ComHem kan omöjligtvis komma up mer i än 50-60% ... det är så jag upplever det i alla fall, Ställ det i paritet till en bra SDTV sändning som t.ex CSI Miami som brukar hålla hög klass som håller minst lika bra/dålig kvalitet som HD-sändningarna som vi får ut.

Detta betraktande är givetvis högst personligt men det är så här jag upplever det. Jag drar mig för att visa en HD-sänding för mina vänner då jag inte vill att dom skall tro (de vänner som inte sett HD tidigare) att det är så HÄR HDTV skall se ut.

Jag håller med till fulllo,ditt inlägg stämmer in bra på mig. Har en pioneer 50" OCH VISST ÄR DET SUDDIGARE OCH MINDRE SKARPT.... hdtv har ingen WOW effekt =(...och dåär det någ ännu värre för dom med mindre bra bildvisare.

Redigerat av jwalker, 14 mars 2008 - 20:35.

Postad 14 mars 2008 - 20:45

hlundin
  • hlundin
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Upplever att skärpan är bäst i original, men med originalinställningen på SD-kanaler flimmrar bilden. Ställde ett par enkla frågor till kundtjänst om detta och förväntade mig det gamla vanliga svaret har du kontrollerat...., men döm om min förvåning då erkännandet kom direkt. Se bifogad skriftväxling.

"Hej!
Idag kom er nya firmware till Humax HD-box.
Har ett par noteringar/frågeställningar beträffande detta.

Har kopplat boxen via Supra HDMI-kabel till min plasma TV LG 42PC1R.
Jag har valt limited color space, för jag tycker att de mörka/svarta delarna i bilden blir mer nyanserade då.

Nu till mina noteringar/frågor:
När jag tittar på SD-kanaler och väljer "original" tycker jag att texten (vid textade program) blir tydligare än om jag väljer 720p eller 1080i. Vad kan detta bero på?

På SD-kanalerna syns inte de stora färgpixlarna som fanns, framförallt i enfärgade bakgrunder, innan uppdateringen, men istället upplever jag att dessa partier blivit flimriga. Är detta en konsekvens av uppgraderingen?

Innan uppdateringen var bilden via Humax-boxen mycket sämre på SD-kanaler än med min Zapperbox kopplad med RGB till samma TV, nu är bilden bara lite sämre. Det var inte vad jag tänkt mig när jag beställde HDTV av er. Trodde naturligtvis att jag skulle få det ni lovar i er reklam. Eftersom jag betalade 2495,- för boxen trodde jag att den skulle vara bättre än Zapperboxen även på SD-kanaler. Finns det eller kommer det att finnas en alternativ HDTV-box jag kan byta till, eftersom jag inte är nöjd med den här?"

ComHem's svar:

"Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Vi har sett tendenser precis som du skriver att kunderna upplever en inte helt perfekt bild på SD-kanalerna efter uppdateringen på boxen.
Vi gör olika kompensationer från fall till fall men eftersom du redan har kontaktat kundrelationer i ärendet så får dom kolla igenom ditt problem för att sedan kompensera dig alternativt hitta någon annan lösning.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice
NN"

Postad 14 mars 2008 - 20:55

Flippen86
  • Flippen86
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
jämför man med blu-ray och HDDVD så är HD-kanalerna ett skämt! Vissa sändningar kan hålla lite högre klass men annars skulle jag beskriva bilden som DVD-uppspelning med en riktigt bra DVD-spelare. Men då snackar vi om HD-sändningar!! Kommer väl inte kunna hålla mig från att uppdatera till nya FW så lika bra att göra det nu. :blink:

Postad 14 mars 2008 - 21:04

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Vill bara inflika att uppskalad DVD från en vettig DVD-spelare och på en mindre bildvisare, tex 32" ,är svår att skilja från samma film som visas via en Blu Ray om grundmaterialet är bra. King Kong från 2005 tex.

Wasgo :blink:

Postad 14 mars 2008 - 21:07

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1 570 inlägg
  • 0
Har nu snabbt gått igenom alla kanaler efteruppdatering till v .15:

Där jag förut upplevt CB (framfört allt vid blå stillbilder, t ex Viasats paustablå) har detta fenomen minskat en del. Finns förvisso kvar om jag letar efter felen, och om jag sitter nära (1 m). Fenomenet finns även på kanalplats 603.

När det gäller BC så har den minskat. Har inte upplevt detta som ett större problem förut och nu har det försvunnit nästan helt. Måste verkligen anstränga mig för att hitta detta fel och det syns inget från sweet spot (3 m).

Jag upplever ingen försämring i skärpa och heller ingen taggighet. SD-kanalerna fortfarande klart mycket bättre än Sagem-boxen från comhem som jag hade innan och HD-kanalerna uppnår fortfarande vad jag är eredd att betala för i sammanhanget. Totalt sätt en viss marginel förbättring utan att betyget kommer att höjas.

Samsung LE 40 M71 BX, Humax CXHD-1000C, HDMI.

Postad 14 mars 2008 - 21:36

whitepointer
  • whitepointer
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
hmm, har combort....öhh jag menar comhem testat på samsung apparater??? :blink:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.