* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *
5767 svar till detta ämne
Postad 17 August 2008 - 13:46
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Tja!
Har haft min 4100 med tuner nu ett tag och har lite problem.
1. SVT-HD När jag tittar på SVT-HD får jag ibland små hack med ca en sekunds intervall. Nu under OS kommer det alltid vid översiktsbilder på arenor och liknande.
Om jag däremot spelar in och ser dessa ryck under inspelningen finns de inte där när jag tittar på den inspelade filen! Någon som har liknande problem eller har någon lösning på detta?
2. ISO Ibland när jag sätter på lite film till lill-grabben så kan filmen (mitt i) börja rycka och ljudet försvinner, kan gå över av sig självt eller så kan man spola lite så löser det sig eller så hänger den sig. Är detta normalt med min FW?
Har senaste FW (.52), kör 720p via HDMI.
// Freddy 1. Till 99,9% så kommer de problemen inte att bli bättre oavsett vad du gör. Det är egentligen den enda riktiga anledningen att byta upp till 6500 istället. Göran (Goeran) fick sin utbytt som att den inte uppfyller sin funktion, men man får säkert betala mellanskillnaden. Jag är ganska säker på att han kommer att utveckla sig mer om detta, men du kan ju kolla bakåt i tråden i hans inlägg så får du ganska bra grepp om problemen. 2. Jag tillhör dem som trodde det var problem som var lösta vid detta laget. Det finns visst intresse att veta varifrån du spelar upp filerna (intern/extern HD eller wifi/trådat nätverk). Har du någon film som strular extra mycket, så kan du lägga den på nån server och låta Dvico-folket ladda ner den så de kan se problemet själv. Anmäl dig i såna fall på http://www.tvix.co.kr/eng/faq och skriv om dina problem även om du inte har möjlighet att länka till en iso-fil.
Postad 17 August 2008 - 14:56
Waste
-
Waste
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hej Gabbe,
1. De problem Göran har haft gällde väl inspelning, mina problem gäller realtidstittande.
2. Intern HD, inget nätverk alls. Problemen uppstår lite då och då på flera (alla?) isos, de flesta har jag skapat själv
från egna DVD'er med DVDShrink (utan kompresion). Problemen upstår på olika ställen från gång till gång.
// Freddy
Postad 17 August 2008 - 15:28
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Hej Gabbe,
1. De problem Göran har haft gällde väl inspelning, mina problem gäller realtidstittande.
2. Intern HD, inget nätverk alls. Problemen uppstår lite då och då på flera (alla?) isos, de flesta har jag skapat själv från egna DVD'er med DVDShrink (utan kompresion). Problemen upstår på olika ställen från gång till gång.
// Freddy
Har för mig att Görans problem var ganska komplexa. Processorn verkar lite för klen helt enkelt och jag kan tänka mig att det har viss betydelse även i realtime. Vi får väl snart svar på det, när Göran fått filten ur örat. Vad det gäller iso-problemet så borde vi ha exakt samma fil som flera testar på sina burkar. Annars finns det för många parametrar som inte är samma för alla helt enkelt. Det gäller också att vi är flera som anmäler problemen till Dvico för att de ska prioritera detta. Gärna med länk till fil som alltid strular...
Postad 17 August 2008 - 16:17
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
1. SVT-HD När jag tittar på SVT-HD får jag ibland små hack med ca en sekunds intervall. Nu under OS kommer det alltid vid översiktsbilder på arenor och liknande.
Om jag däremot spelar in och ser dessa ryck under inspelningen finns de inte där när jag tittar på den inspelade filen! Någon som har liknande problem eller har någon lösning på detta?
Gomorron Du har rätt i att de största problemen som jag haft var vid inspelning av SVT HD. Jag känner inte igen det problem du beskriver med hacken. Jag kunde se SVT HD i realtid utan problem. Om jag var dig skulle jag börja med att installera FW 1.3.15 eftersom det var den sista FW som jag provade innan jag bytte till 6500. Det kan ju ha hänt någonting i sista FW som jag inte känner till. Om inte det hjälper skulle jag fundera över om mottagningen är OK (antenn och placering av densamma). Sedan tror jag inte att du kommer att slippa problem med inspelning. Jag hade två problem vid inspelning. Det ena var när jag använde trådlöst nätverk (jag har aldrig provat med trådat) och det andra visade sig bero på fragmentering av disken. Så länge du inte får fragmentering av disken kommer antagligen inspelningen att gå bra men med tiden kommer antagligen problemen. Jag har provat med två olika 4100 med olika tuners och fabrikat på diskar. I 6500 har jag bara haft problem vid inspelning när trådlösa nätverket varit igång. Personligen tror jag att 4100, tuner och SVT HD är en dålig kombination. /Göran EDIT: Jag kanske borde lägga till att jag inte sett särskilt mycket på OS genom TVIX så det kan ju finnas något där som jag inte märkt. Dessutom glömde jag nämna att det brukar bli avbrott en liten stund när SVT växlar mellan omskalad SD och "äkta" HD..
Redigerat av Goeran, 17 August 2008 - 17:23.
Postad 17 August 2008 - 17:21
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
--- snip ---
Jag känner inte igen det problem du beskriver med hacken.
--- snip ---
Om inte det hjälper skulle jag fundera över om mottagningen är OK (antenn och placering av densamma).
--- snip ---
Hmmm... då låter det mer komplicerat än vad jag trodde. Antennen måste ju vara okej eftersom han bara ser hacken i realtid, medan inspelningen är som den ska. Men troligen har du rätt i att kombinationen inte är den bästa. Konstigt att ännu en sak beter sig olika och inte konsekvent... kan bli kul att höra hur det blir med 1.3.15
Postad 17 August 2008 - 21:36
Slim Shady
-
Slim Shady
-
Användare
-
-
141 inlägg
2. ISO Ibland när jag sätter på lite film till lill-grabben så kan filmen (mitt i) börja rycka och ljudet försvinner, kan gå över av sig självt eller så kan man spola lite så löser det sig eller så hänger den sig. Är detta normalt med min FW?
// Freddy
Jag har bara lyckats få isos's att fungera felfritt med 1.0.43. Har anmält felet till Dvico men inte fått svar än, men som Gabbe skriver så är det bra ju fler som anmäler för att lägga tryck på dem.
Postad 18 August 2008 - 09:10
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Det fungerar olika beroende på varifrån man spelar upp ISO-filerna, samt hur de är rippade. Med 1.3.15 (tror jag den heter, kom för ett bra tag sedan) fungerar det felfritt med NFS över nätverket, men halvdant via Samba, USB eller från interna disken.
Postad 18 August 2008 - 09:30
Slim Shady
-
Slim Shady
-
Användare
-
-
141 inlägg
Det fungerar olika beroende på varifrån man spelar upp ISO-filerna, samt hur de är rippade. Med 1.3.15 (tror jag den heter, kom för ett bra tag sedan) fungerar det felfritt med NFS över nätverket, men halvdant via Samba, USB eller från interna disken.
Vet du hur 1.4.52 fungerar med ISO från intern disk? Jag har bara provat med USB-disk och då hänger den sig några gånger per film. Hur är det om man istället för ISO kör över filmerna till TS med t ex Deamon tools. Fungerar detta bätre?
Postad 18 August 2008 - 09:57
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Vet du hur 1.4.52 fungerar med ISO från intern disk? Jag har bara provat med USB-disk och då hänger den sig några gånger per film.
Hur är det om man istället för ISO kör över filmerna till TS med t ex Deamon tools. Fungerar detta bätre?
Det har fungerat fläckfritt ifall man packar upp iso-filen till VIDEO_TS-mappar, men det medför ju extra jobb så klart. Detta från intern hårddisk och jag tror inte att det är någon skillnad från extern disk.
Postad 19 August 2008 - 15:27
mattematico
-
mattematico
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
// Freddy
har samma problem med "ryckningar". men jag streamar från datorn via nätverkskabel. Har senaste FW 1.4.52 lite segt att det ska hända.
Postad 19 August 2008 - 19:06
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
har samma problem med "ryckningar". men jag streamar från datorn via nätverkskabel. Har senaste FW 1.4.52 lite segt att det ska hända.
Jag har samma firmware och har aldrig upplevt problem med iso via nätverket ens med de äldre firmware som varit. Hade visserligen problem med en router (D-Link DIR-100) som vägrade fungera en hel film i ett streck. Bytte till en semi-pro Netgear och problemen är borta igen. Låter mest trolig att det är nätverksproblem i ditt fall.
Postad 19 August 2008 - 19:42
Waste
-
Waste
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hmmm... då låter det mer komplicerat än vad jag trodde. Antennen måste ju vara okej eftersom han bara ser hacken i realtid, medan inspelningen är som den ska. Men troligen har du rätt i att kombinationen inte är den bästa. Konstigt att ännu en sak beter sig olika och inte konsekvent... kan bli kul att höra hur det blir med 1.3.15
Hej igen! Har nu testat med 1.3.15 och det ser bättre ut, dock inte helt bra. Vid samma scener (översikt över stadion mm) får jag fortfarande lite ryckningar, inte som med .52 där bilden hackade till med ca en sekunds uta det blir små ryck hela tiden, ser ut som att det går lite i slow motion. Dessutom fungerar aspect ratio bättre med 1.3.15, med .52 måste jag manuellt ändra till fullscreen när jag byter till/från SVT-HD. // Freddy
Postad 19 August 2008 - 19:53
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Har nu testat med 1.3.15 och det ser bättre ut, dock inte helt bra. Vid samma scener (översikt över stadion mm) får jag fortfarande lite ryckningar, inte som med .52 där bilden hackade till med ca en sekunds uta det blir små ryck hela tiden, ser ut som att det går lite i slow motion. Dessutom fungerar aspect ratio bättre med 1.3.15, med .52 måste jag manuellt ändra till fullscreen när jag byter till/från SVT-HD.
Om man tittar i denna tråden och räknar lite lagom på hur många som har köpt digitalmottagaren så är det knappast ens 5% av användarna här. Det medför att prioriteten läggs på annat i första hand och de flesta användarna är så klart nöjda med det. Registrera dig på Dvico's sida och tryck på... det är mitt enda tips.
Postad 20 August 2008 - 19:10
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Hej igen!
Har nu testat med 1.3.15 och det ser bättre ut, dock inte helt bra. Vid samma scener (översikt över stadion mm) får jag fortfarande lite ryckningar, inte som med .52 där bilden hackade till med ca en sekunds uta det blir små ryck hela tiden, ser ut som att det går lite i slow motion. Dessutom fungerar aspect ratio bättre med 1.3.15, med .52 måste jag manuellt ändra till fullscreen när jag byter till/från SVT-HD.
// Freddy
Det är en stund sen jag hade 4100 så jag kan minnas fel men jag har för mig att man även kunde titta på 4:3-format i SD-sändningar. Det kan man inte i 6500 1.2.52 och jag misstänker att det kan vara samma problem i 1.4.52 i 4100. Två steg framåt och ett bakåt - så har jag upplevt FW-byten både på 4100 och 6500. När det gäller ryckningar vid SVT HD-sändningar så känner jag igen det från 4100 och dessvärre ser jag ingen skillnad i 6500. Det märks faktiskt till och med i eftertexter i SD-sändningar där man kan se en del ryckningar som inte borde vara där. Jag tycker faktiskt att uppspelning av inspelat material fungerar bättre även om det inte är helt perfekt. Själv har jag en separat HDTV-box från Dilog så jag använder mest 6500 för att titta på inspelat material men jag tycker att det är lite synd att inte DVICO fixar till tunerstödet så att man verkligen kan ersätta digitalboxen. Förutom bättre bild vid direktsändning tycker jag att de skulle lägga in stöd för text-tv, stöd för digtal-textning (båda även på inspelat mmaterial), stöd för Boxer-kort (kanske via en USB-ansluten kortläsare) och stöd för time-shift. Visserligen är det som Gabbe skriver få som har tunern men det är ju också möjligt att andelen skulle öka om de verkligen la in ett bra stöd för tunern. Som det är idag kan man inte ersätta en bra digitalbox med TVIX. /Göran
Redigerat av Goeran, 20 August 2008 - 19:12.
Postad 20 August 2008 - 19:34
Old Painless
-
Old Painless
-
Användare
-
-
111 inlägg
Har märkt att det kan rycka och även ljudet kan försvinna om min dator belastas hårt med annat under tiden man tittar på en film. Har du en massa grunk igång på datorn?
Postad 21 August 2008 - 18:10
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
Installerade nyaste firmwaren och uppdaterade även min netshare till nyaste versionen, tidigare hade jag näst nyaste ej beta av bägge.
Problemet nu är att det inte alls fungerar med NFS datorn till tvixen (4100), ställer jag om till SAMBA så fungerar det direkt utan problem, dock är SAMBAN lite för långsam för att se filmer med.
När jag försöker ansluta till ett NFS mapp så kommer det bara upp en tom ruta och inget mer händer.
Har fungerat utan problem tidigare, provade även att gå tillbaka i firmware och netshare version men även det hade slutat fungera.
När jag uppdaterade firmwaren så slutade även displayen på TVIXen att fungera, jag har installerat en egen hårddisk i TVIXen, upphör garantin att gälla då jag gjort det ? Har svårt att tro att displayen har något att göra med att NFS har slutat fungera dock, men kanske är ett NFS chip i TVIXen som har pajat ? 
Hittade du någon lösning på att displayen försvann? Min display dog igår. Bara la av när jag skulle starta en fil. Det är en 5100 som fungerar perfekt i övrigt. Kör 1.3.15 som fungerat perfekt i ett halvår. Provade att installera om den. Hjälpte inte.
Postad 21 August 2008 - 19:20
Unregistered47746e95
-
Unregistered47746e95
-
Beroende
-
-
1082 inlägg
Jag tror att ämnet har behandlats tidigare i tråden men jag hittar inte svaret..
Kan man köra en extern usb-disk som inte har egen strömförsörjning till Tvixen?
Postad 21 August 2008 - 19:21
Slim Shady
-
Slim Shady
-
Användare
-
-
141 inlägg
Jag tror att ämnet har behandlats tidigare i tråden men jag hittar inte svaret..
Kan man köra en extern usb-disk som inte har egen strömförsörjning till Tvixen?
Jag kör en WD Passport och det går fint.
Postad 21 August 2008 - 19:30
Slim Shady
-
Slim Shady
-
Användare
-
-
141 inlägg
Har för mig att Görans problem var ganska komplexa. Processorn verkar lite för klen helt enkelt och jag kan tänka mig att det har viss betydelse även i realtime. Vi får väl snart svar på det, när Göran fått filten ur örat.
Vad det gäller iso-problemet så borde vi ha exakt samma fil som flera testar på sina burkar. Annars finns det för många parametrar som inte är samma för alla helt enkelt. Det gäller också att vi är flera som anmäler problemen till Dvico för att de ska prioritera detta. Gärna med länk till fil som alltid strular...
Jag vill också uppmana alla som har problem att logga in på Dvico och anmäla. De verkar inte ha någon större ambition att svara, men förhoppningsvis känner de ändå av trycket. Skulle även kunna tänka mig att det är bra att ha någon form av sådan dokumentation (både fråga och ev. svar) om man tröttnar om ett år och vill reklamera. Hade en Dilog som krånglade och de utlovade en ny FW som aldrig kom. När burken var 2,5 år gick jag till SIBA och fick den bytt mot en nyare modell, kanske tack vare att jag kunde visa att de hade lovat saker som de inte höll. Att aktivt klaga och returnera är nog det enda sättet att komma tillrätta med att dagens produkter aldrig blir färdiga innan nästa modell kommer. // Slim PS. Går det att felanmäla hos Canman. De verkar ju ha lite högre ambitionsnivå.
Postad 22 August 2008 - 12:14
Dragonclaw
-
Dragonclaw
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag köpte en LaCie Mobile 160 GB extern och den funkade inte (fast jag undrar om den inte var defekt för den funkade inte utan extraström med min stationära heller...)
Postad 23 August 2008 - 07:01
lobomatic501
-
lobomatic501
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Hej.
Jag har en DViCO TViX HD M-4100SH som jag vill koppla till 2 tvn. Båda är hdtv.hur gör jag på bästa sätt.
Går det att koppla en omvandlare i tvixens dvi utgång till hdmi för att få 2 hdmi utgångar och isåfall är frågan om bilden blir den samma i tvixens dvi utgång??
Gärna tipps av någon som kör tvixen till 2 tvn eller testat.
Mvh Aqil
Postad 23 August 2008 - 15:57
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Hej.
Jag har en DViCO TViX HD M-4100SH som jag vill koppla till 2 tvn. Båda är hdtv.hur gör jag på bästa sätt. Går det att koppla en omvandlare i tvixens dvi utgång till hdmi för att få 2 hdmi utgångar och isåfall är frågan om bilden blir den samma i tvixens dvi utgång??
Gärna tipps av någon som kör tvixen till 2 tvn eller testat.
Mvh Aqil
Jag måste säga att ditt inlägg gör mig ganska förvirrad. Tvixen har HDMI-utgång och inte DVI, så antingen har du blandat ihop namnen på dessa eller så vet jag inte vad du menar. Oavsett detta så behöver du en splitter om du vill ha bild på båda dina TV samtidigt. Denna är ett exempel på en seriös modell med hyfsat pris.
Postad 25 August 2008 - 20:09
Unregisteredd8860d4b
-
Unregisteredd8860d4b
-
Användare
-
-
106 inlägg
Någon som har info om när nästa firmwire kommer?
Postad 26 August 2008 - 06:55
Horace
-
Horace
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Har lyckats läsa mig till att 5100 fixar en 1TB disk, men kan nån svara om den klarar 1,5TB?? Det är ju på tapeten att den kommer ut och är sugen att köpa en sån och byta ut min 500 gigare...
Sen en till liten fundering till: går det att ändra syncningen mot fristående undertexter (texten kommer fel ibland)?? eller är det nåt man måste synca på datorn innan man för över???
Postad 26 August 2008 - 07:15
Daniel Ahlin
-
Daniel Ahlin
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Undertexterna går att synca med fjärrkontrollen.
Om jag inte minns fel så är det +- knappen som är märkt ch.
Postad 26 August 2008 - 08:11
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Någon som har info om när nästa firmwire kommer?
Om man läser den här artikeln på mpcclub.com så låter det som att DViCO är rätt upptagna med M-6500/7000 för tillfället, så det kan dröja. Om jag har fattat det rätt så sitter de och skriver om all kod för uppspelning av video som förr gjordes av Sigmas SDK-kod, därför att DViCO har tröttnat på att vänta på buggfixar från Sigma som aldrig kommer. UPDATE: hittade ett citat på mpcclub.com postat 8:e augusti: "Although DViCo re-confirmed it has plans to issue an update for several bug fixes on the M-4100/M-5100, it won't be for the near future as concentration goes pretty much towards the newest and most powerful players in their portfolio right now". Vilket bara konfirmerar det jag skrev ovan, DViCO satsar på de nyare modellerna de närmaste månaderna. Trist, men jag har iof inga problem med min 4100 som jag inte kan leva med. Sedan jag slutade att spela DVD ISOs på den för rätt länge sedan har jag inte haft en enda hängning/frysning i spelaren.
Redigerat av distortion2, 26 August 2008 - 08:20.
Postad 26 August 2008 - 08:55
Unregistered2606abe1
-
Unregistered2606abe1
-
Användare
-
-
124 inlägg
Hittade du någon lösning på att displayen försvann?
Min display dog igår. Bara la av när jag skulle starta en fil. Det är en 5100 som fungerar perfekt i övrigt. Kör 1.3.15 som fungerat perfekt i ett halvår. Provade att installera om den. Hjälpte inte.
har tyvärr inte lyckats lösa displayproblemeret. Har garanti kvar men känns lite jobbigt att skicka iväg den bara för att displayen är död, lär få vara utan den ett antal veckor. Men känns samtidigt som att när väl en grej har gått sönder så kan lika gärna något annat göra det då garantin har gått ut.
Postad 27 August 2008 - 08:40
Dragonclaw
-
Dragonclaw
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Kan bekräfta att extern USB 2.0 -disk av följande sort: WD Passport essential 160 GB funkar felfritt med min 4100.
Postad 27 August 2008 - 10:01
Phosphor
-
Phosphor
-
Användare
-
-
198 inlägg
Min 4100 har börjat flimra lite rött efter att man kollat film en stund. Nån som haft liknande fel?
Postad 27 August 2008 - 23:30
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
har tyvärr inte lyckats lösa displayproblemeret. Har garanti kvar men känns lite jobbigt att skicka iväg den bara för att displayen är död, lär få vara utan den ett antal veckor. Men känns samtidigt som att när väl en grej har gått sönder så kan lika gärna något annat göra det då garantin har gått ut.
Har inte lyckats få igång min display iheller. Som du säger så funkar det ju ändå. Osäker på om jag har garanti kvar. Är väl ändå dags att köpa nytt när nästa generation kommer Får hoppas den överlever tills dess. Fast man funderar ju på om man har lyckats trycka någon konstig kombination av knappar på fjärrkontrollen för att släcka displayen.
Postad 27 August 2008 - 23:33
Unregisteredd8860d4b
-
Unregisteredd8860d4b
-
Användare
-
-
106 inlägg
Vilket bara konfirmerar det jag skrev ovan, DViCO satsar på de nyare modellerna de närmaste månaderna. Trist, men jag har iof inga problem med min 4100 som jag inte kan leva med. Sedan jag slutade att spela DVD ISOs på den för rätt länge sedan har jag inte haft en enda hängning/frysning i spelaren.
tackar så mycket för infon. Detta irriterar mig ganska rejält då Dvico släppte 4100:an bara några månader innan 6500:an. Har inga haft några som helst problem med .mkv-filmer och liknande HD-format men har dock inte haft en enda felfri .iso någonsin med den spelaren. Funderar på att sälja min 4100 och köpa 6500:an istället.
Postad 28 August 2008 - 00:02
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
tackar så mycket för infon. Detta irriterar mig ganska rejält då Dvico släppte 4100:an bara några månader innan 6500:an. Har inga haft några som helst problem med .mkv-filmer och liknande HD-format men har dock inte haft en enda felfri .iso någonsin med den spelaren. Funderar på att sälja min 4100 och köpa 6500:an istället.
Jag såg en dvd igår från interna disken (det var ett tag sedan). Istället för att kopiera över ISOn så kopierade jag över hela filstrukturen, tog inte en sekund längre tid och fungerade felfritt. Gör så så slipper du vara arg över dvd-uppspelningen. Du förlorar ingenting, inte ens tid. Visst finns det problem med spelaren, men de flesta går att komma runt med små medel
Redigerat av distortion2, 28 August 2008 - 00:04.
Postad 28 August 2008 - 06:53
Slim Shady
-
Slim Shady
-
Användare
-
-
141 inlägg
Jag såg en dvd igår från interna disken (det var ett tag sedan). Istället för att kopiera över ISOn så kopierade jag över hela filstrukturen, tog inte en sekund längre tid och fungerade felfritt. Gör så så slipper du vara arg över dvd-uppspelningen. Du förlorar ingenting, inte ens tid.
Visst finns det problem med spelaren, men de flesta går att komma runt med små medel
Finns det något smidigt sätt att gå direkt från rar-arkiv till DVD struktur? Själv packar jag upp ISO-filen och använder Deamon Tools för att gå över till TS-struktur, men har någon förslag på ett smidigare/snabare sätt så får ni gärna dela med er. Har fått besked om att Dvico jobbar på ny FW, men det kan nog dröja tyvärr. Hoppas bara att beskedet är sant och inte bara är ett sätt att hålla klagomålen borta tills dess att reklamationsrätten försvinner...
Postad 28 August 2008 - 10:38
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Finns det något smidigt sätt att gå direkt från rar-arkiv till DVD struktur? Själv packar jag upp ISO-filen och använder Deamon Tools för att gå över till TS-struktur, men har någon förslag på ett smidigare/snabare sätt så får ni gärna dela med er.
Har fått besked om att Dvico jobbar på ny FW, men det kan nog dröja tyvärr. Hoppas bara att beskedet är sant och inte bara är ett sätt att hålla klagomålen borta tills dess att reklamationsrätten försvinner...
Tveksamt att det finns något enklare sätt att "packa upp" iso-filer. Själv använder jag WinRar. Tycker inte att de verkar oärliga på något sätt, men man förstår att det är olyckligt att nya modeller kommer innan man kan anse att de gamla är "100%". Visserligen tycker jag som distortion2 att man kan leva med Tvixarna som de är nu, men visst skulle det vara kul om de sista problemen hade fixats till.
Postad 28 August 2008 - 14:03
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1353 inlägg
Testa om ni kan lösa det med Extractnow som man bland annat kan få att övervaka mappar och dylikt...
Postad 28 August 2008 - 14:53
benteboy
-
benteboy
-
Användare
-
-
147 inlägg
mejla canman ang iso problemet.. här e svaret
Hej Johan
Det är ej vi som skriver det som står i manualer etc, det är DViCO själva, det som står där kan vi ej påverka.
Ang iso så finns det stöd för iso och det är vad som menas. Och ett sådant stöd finns.
Dvico har sagt att det ska komma ny firmware, exakt när är vi osäkra på, men denna månad i samband med IFA mässan är inte osannolikt. Det kluriga är att det bara är ibland och vissa personer som får mer problem än andra. Själv har jag kört väldigt mycket .ISO filer men bara fått problem max två gånger, då räckte det med att sätta en bookmark och återgå.
Vi är självklart på Dvico så mycket vi kan om firmware, men de är redan medvetna om att det behövs.
Problemet ligger nog fortfarande inte på dem utan på Sigma som i sitt chip inte har lyckats så bra med dvd backup stödet. Därför utvecklar Dvico själva en avkodare för ändamålet. Jag har fått för mig att den skulle bli klar aug/sept men man vet ju aldrig.
Postad 29 August 2008 - 12:22
Adventoris
-
Adventoris
-
Rookie
-
1 inlägg
Finns här någon som har kvar bilder och tips om hur man kan öppna TViX-burken (4000/4100) utan att förstöra den totalt? Dom var här tidigare I någons galleriet (där finns fortfarande länkar från några engelska forum) men inte längre. Skulle vilja byta den lite larmande fläkten och tänkte försöka nånting elegantare än en konservöppnare först... Tack.
Postad 31 August 2008 - 11:57
Unregistered4c7220c0
-
Unregistered4c7220c0
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Någon som har koll på om Tvixen har stöd för filmer med ljudformatet mpga, stereo, 22 050 Hz, 96kb/s
Har ett gäng filmer men jag får inte ut nått ljud(andra filmer funkar bra), får ut ljudet när jag spelar upp filmerna i datorn.
Postad 31 August 2008 - 13:02
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Någon som har koll på om Tvixen har stöd för filmer med ljudformatet mpga, stereo, 22 050 Hz, 96kb/s Har ett gäng filmer men jag får inte ut nått ljud(andra filmer funkar bra), får ut ljudet när jag spelar upp filmerna i datorn.
Om du inte får ut något ljud på dessa men ljud på andra verkar det ju som att tvixen inte klarar dem. Kanske är det den låg bitraten som spökar?
Postad 02 September 2008 - 00:39
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
Helt sjukt...har kört typ 10 iso-filer den senaste tidan (med senaste FW) och det har funkat klockrent. Inte ett stopp, inte en hängning, inte ett dugg! Så bra har den aldrig funkat tidigare. Kändes som om den bara en dag funkade som den skulle! Skönt ju
Postad 02 September 2008 - 07:51
Sepulcretum
-
Sepulcretum
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Hej!
Har ett problem med min Tvix (4000 tror jag det är).
Ibland när jag spelar upp avi-filer så hamnar ljudet ur synk med bilden. På datorn synkar allt perfekt.
Det spelar ingen roll om jag kör från USB eller den inbyggda hårddisken. Det mest underliga är att det varierar hur mycket ljudet sackar efter när jag startar om filmen. Ibland har jag t.o.m fått den att synka bra efter några omstarter.
Jag hade inte dessa problem tidigare utan tycker det har kommit vartefter...
Och det gäller inte alla filmer heller...
Någon som har något förlag på anledning eller lösning?
Hälsningar
Sepulcretum.
Postad 02 September 2008 - 08:37
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Hej!
Har ett problem med min Tvix (4000 tror jag det är). Ibland när jag spelar upp avi-filer så hamnar ljudet ur synk med bilden. På datorn synkar allt perfekt. Det spelar ingen roll om jag kör från USB eller den inbyggda hårddisken. Det mest underliga är att det varierar hur mycket ljudet sackar efter när jag startar om filmen. Ibland har jag t.o.m fått den att synka bra efter några omstarter. Jag hade inte dessa problem tidigare utan tycker det har kommit vartefter... Och det gäller inte alla filmer heller...
Någon som har något förlag på anledning eller lösning?
Hälsningar Sepulcretum.
Ett bra tips är att kontrollera att du har senaste firmwaren, såna här buggar har funnits på x100-modellerna men lagats. Om du har den tidigare modellen 4000 finns en tråd om den här. Det verkar som att senaste firmwaren för den modellen kan vara 2.2.7 men jag vet inte säkert.
Postad 02 September 2008 - 13:29
Unregistered52d00d79
-
Unregistered52d00d79
-
Användare
-
-
142 inlägg
Har nu släppt en ny version av TViXiE (0.8) som ni kan ladda ned på http://www.tvixie.com/TViXiE är ett program som automatiskt laddar hem filminformation och omslagsbild och bygger en bakgrundsbild till TViX'en samt lägger omslagsbilden som katalog bild. Det kommer snart en ny version igen, där man individuellt kan ladda ned cover, plot samt rating. Har lite kvar att göra med det, men under tiden får ni njuta av alla andra ändringar jag gjort. I och med version 0.8 så kollar programmet automatiskt efter uppdateringar. Nytt är: version 0.8 - Added: Proxy server support - Changed: New and improved Options dialog - Added: Automatically checks for program updates at program start up, if new version is available a window will pop up - Added: New menu item "Help -> Check for Updates" - Checks for program updates - Added: Program version is now written to log (tvixie.log) at start up - Changed: IMovieInfo interface has been updated to support having cover, plot and rating independantly downloaded - Changed: All Movie Info providers have been updated to comply with the new IMovieInfo interface - Changed: "Tools -> Movie Provider Info" now shows the different types each Movie Info provider supports - Changed: "Standard" template has now english as default language - Added: New template "Standard (Swedish)" with swedish language - Changed: TViXiE.xml have been updated with new movie title clean up strings - Changed: "Tools -> Movie Provider Info..." window is resizable
Redigerat av Unregistered52d00d79, 02 September 2008 - 14:01.
Postad 03 September 2008 - 00:07
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Har nu släppt en ny version av TViXiE (0.8) som ni kan ladda ned på http://www.tvixie.com/
Jag tillhör den skaran som är för lat att göra ikoner och omslag till allt och använder programmet sparsamt. Men jag tackar och bockar åter igen! Gillar enkelheten i kombination med full funktion.
Postad 03 September 2008 - 09:47
Slim Shady
-
Slim Shady
-
Användare
-
-
141 inlägg
Jag tycker att det är ett fantastiskt lyft för maskinen och rekommenderar detta program varmt till er som inte har provat.
Redigerat av Slim Shady, 03 September 2008 - 09:48.
Postad 03 September 2008 - 19:27
Sepulcretum
-
Sepulcretum
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Hej!
Jag visste att något konstigt kunde hända när jag upgraderade...
Jag hämtade jag denna "tvix_2.2.0_pal_eng.fwp" på Mediamanias hemsida.
Sen körde jag upgraderingen utan problem, Tvixen startade om och då...!!!
Hela min "Movies"-mapp var borta! Däremot "Audio-mappen fanns kvar.
Själva uppgrade-filen fanns också kvar och den gick inte att ta bort. Får ett meddelande att den var skadad eller nåt.
Det kan väl inte spela någon roll att jag hade döpt mappen till Movies i stället för Twixens defaultnamn Video?
Kollar man utrymmet på disken så visar den att totala storleken är 372 Gb, ledigt 137 Gb. Men audio-mappen är bara på 42,6 Gb. Det betyder ju att det saknas 192,4 Gb och det skulle ju kuna vara mina filmer. Men någon mapp syns inte...
Vet du vad som kan ha hänt eller hur man kan få tillbaka alla filmer?
Snälla...går det att få tillbaka det?
Hälsningar
Sepulcretum.
Redigerat av Sepulcretum, 03 September 2008 - 19:28.
Postad 04 September 2008 - 00:05
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Hela min "Movies"-mapp var borta! Däremot "Audio-mappen fanns kvar. Själva uppgrade-filen fanns också kvar och den gick inte att ta bort. Får ett meddelande att den var skadad eller nåt. Kollar man utrymmet på disken så visar den att totala storleken är 372 Gb, ledigt 137 Gb. Men audio-mappen är bara på 42,6 Gb. Det betyder ju att det saknas 192,4 Gb och det skulle ju kuna vara mina filmer. Men någon mapp syns inte... Vet du vad som kan ha hänt eller hur man kan få tillbaka alla filmer?
Jag vet inte riktigt vad som hänt när du uppgraderade, men det låter som att det är dags för dig att koppla tvixen till datorn med usb och köra en scandisk/diskkontroll på tvixens hårddisk. Efter det så borde du kunna se mappen igen. Det händer att tvixens filsystem blir korrupt och då brukar det här hjälpa.
Postad 04 September 2008 - 00:07
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Hej! Jag visste att något konstigt kunde hända när jag upgraderade... Jag hämtade jag denna "tvix_2.2.0_pal_eng.fwp" på Mediamanias hemsida. Sen körde jag upgraderingen utan problem, Tvixen startade om och då...!!! Hela min "Movies"-mapp var borta! Däremot "Audio-mappen fanns kvar. Själva uppgrade-filen fanns också kvar och den gick inte att ta bort. Får ett meddelande att den var skadad eller nåt. Det kan väl inte spela någon roll att jag hade döpt mappen till Movies i stället för Twixens defaultnamn Video? Kollar man utrymmet på disken så visar den att totala storleken är 372 Gb, ledigt 137 Gb. Men audio-mappen är bara på 42,6 Gb. Det betyder ju att det saknas 192,4 Gb och det skulle ju kuna vara mina filmer. Men någon mapp syns inte... Vet du vad som kan ha hänt eller hur man kan få tillbaka alla filmer? Snälla...går det att få tillbaka det? Hälsningar Sepulcretum.
Jag har ingen aning om vad det är för FW du har fått tag på, men dra ner 1.3.15 eller 1.4.52 från denna sidan istället. Själv tycker jag att den senaste (1.4.52) funkar bra. Om inte det funkar så kopplar du in den via USB i datorn och kör en scandisk så fixar det sig nog. EDIT: Sorry... eftersom detta är tråden för 4100/5100 så insåg jag lite sent att du hade en äldre version. Gör en scandisk bara, så bör det lösa sig. /EDIT.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 04 September 2008 - 01:00.
Postad 05 September 2008 - 09:17
Sepulcretum
-
Sepulcretum
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Efter att ha fått en otrolig mail-support från Mediamania sent på kvällen guidades jag att göra en recovery av disken så att all info kunde räddas. Det kändes säkrast att göra det först innan jag provade scandisk.
När det var gjort gjorde jag en felkontroll av disken och efter det dök mappen upp igen.
Tackså mycket för hjälpen...och ett förlåt att jag i all stress över att tro att alla filmer var borta, råkade posta i fel Tvix-tråd...
Hälsningar
Sepulcretum.
Postad 05 September 2008 - 15:14
Qudos
-
Qudos
-
Användare
-
-
154 inlägg
Hej!
Är det någon som har fått Netshare tillsammans med Outpost FireWall Pro 2009 att fungera? Jag får det inte. När jag väljer sharet i Tvixen så är det bara tomt. Netshare.exe har full access under Application Rules och jag har även försökt att lägga till regler under Netwok Rules -> System Wide Rules utan resultat. Om jag stänger av Outpost fungerar det utan problem.
Några tips?
Mvh
Q
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|