Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 September 2008 - 15:40

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Efter att ha fått en otrolig mail-support från Mediamania sent på kvällen guidades jag att göra en recovery av disken så att all info kunde räddas. Det kändes säkrast att göra det först innan jag provade scandisk.
När det var gjort gjorde jag en felkontroll av disken och efter det dök mappen upp igen.
Tackså mycket för hjälpen...och ett förlåt att jag i all stress över att tro att alla filmer var borta, råkade posta i fel Tvix-tråd...

Hälsningar
Sepulcretum.

Finns det någon anledning till varför du inte kör den senaste firmwaren?
Det finns ju nyare på Dvico's sida.

Postad 05 September 2008 - 16:36

Unregistered52d00d79
  • Unregistered52d00d79
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
TViXiE v0.9 finns nu tillgänglig att ladda ner http://www.tvixie.com/

Nu kan man äntligen välja separata "movie info providers" för omslag, film info och betyg.
Nya screenshots finns tillgängliga som visar den nya funktionaliteten.

Det är just nu flera hundra som använder TViXiE i Sverige, så nu vill jag se att ni använder "DONATE" knappen lite grann, än så länge är det "bara" två personer som har visat sin tacksamhet. :)

version 0.9
- Changed: "Get Cover picture" menu item when right-click on a folder has been removed
- Added: "Get Movie Information" menu item when right-click on a folder has been added instead of the Templates menu item
- Added: A totally new way of collecting movie information where you can select individual movie providers for
cover, movie info and rating. You can select which cover you want to use from the movie info providers you have selected.
- Added: New Movie Info provider MoTechPosters (only covers), great cover pictures in high-resolution
- Added: New Movie Info provider MovieMeter.nl (Dutch), supports cover, movie info and rating
- Changed: Rotten Tomatoes now supports rating
- Added: Right-click on a background image to edit movie information
- Added: You can now Enable/Disable movie info providers in Tools->Options->Movie Info Providers
- Changed: Removed Maximize and Minimize buttons on Options dialog
- Added: You can now right-click on a selected item in "Tools->Movie Provider Info..." window to visit their homepage
- Changed: Description field has been removed from the templates since it's basically only the Discshop provider who supports it.
- Changed: Amazon.de provider has been renamed to AmazonDE
- Changed: Updated Discshop.se provider with new filters to filter out dvd / blu-ray duplicates

Postad 07 September 2008 - 16:29

Unregistered9a2220f8
  • Unregistered9a2220f8
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

TViXiE v0.9 finns nu tillgänglig att ladda ner http://www.tvixie.com/

Nu kan man äntligen välja separata "movie info providers" för omslag, film info och betyg.
Nya screenshots finns tillgängliga som visar den nya funktionaliteten.

Det är just nu flera hundra som använder TViXiE i Sverige, så nu vill jag se att ni använder "DONATE" knappen lite grann, än så länge är det "bara" två personer som har visat sin tacksamhet. :)

version 0.9
- Changed: "Get Cover picture" menu item when right-click on a folder has been removed
- Added: "Get Movie Information" menu item when right-click on a folder has been added instead of the Templates menu item
- Added: A totally new way of collecting movie information where you can select individual movie providers for
cover, movie info and rating. You can select which cover you want to use from the movie info providers you have selected.
- Added: New Movie Info provider MoTechPosters (only covers), great cover pictures in high-resolution
- Added: New Movie Info provider MovieMeter.nl (Dutch), supports cover, movie info and rating
- Changed: Rotten Tomatoes now supports rating
- Added: Right-click on a background image to edit movie information
- Added: You can now Enable/Disable movie info providers in Tools->Options->Movie Info Providers
- Changed: Removed Maximize and Minimize buttons on Options dialog
- Added: You can now right-click on a selected item in "Tools->Movie Provider Info..." window to visit their homepage
- Changed: Description field has been removed from the templates since it's basically only the Discshop provider who supports it.
- Changed: Amazon.de provider has been renamed to AmazonDE
- Changed: Updated Discshop.se provider with new filters to filter out dvd / blu-ray duplicates

Har du tips på bra sida där du hitta omslagsbilderna?

Postad 11 September 2008 - 08:24

maseman
  • maseman
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Vad säger ni som har en 4100. Vad skiljer den mot 6500? Varför bör
jag köpa mig 4100 istället för 6500. Jag är tacksam för alla svar,
och vill görna vara säker på mitt val innan jag införskaffar mig.
Alla för och nackdelar är välkommet

Postad 11 September 2008 - 09:51

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Enda anledningen till att välja 4100 är ju priset, den är billigare. Men nu för tiden skiljer det väl inte så mycket så jag tycker helt klart att du ska välja en 6500. 6500 är nyare och kraftfullare, fast egentligen behövs det inte. Däremot så lägger DViCO typ alla sina resurser på 6500/7000 så de buggar som fortfarande finns på 4100 kommer nog aldrig att rättas till.
Den enda lilla nackdelen med 6500 (förutom att den är lite dyrare) är att den blir varmare än 4100, så se till att köpa den svalaste hårddisken som finns (Western Digital Green Power rekommenderas av de flesta).

EDIT: jag sitter själv med en 4100 och är jättenöjd med den, men skulle jag handla idag skulle det bli en 6500 (eller en popcorn hour, de verkar vara mycket bättre på att releasa firmwares).

Redigerat av distortion2, 11 September 2008 - 09:53.

Postad 11 September 2008 - 10:46

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Det känns för tillfället som att 4100/5100 är mer fullständiga än de nyare 6500/7000-modellerna (färre fel som behöver rättas till). De spelar upp allt material på ungefär lika bra sätt som spelarna med nyare/snabbare chip gör.
Jag är inte helt säker på att det är så stor risk för att resurserna bara läggs på de nya burkarna. Dels så finns det inte allt för mycket att förbättra och dels är problemen ganska likartade mellan nya och gamla burkarna, vilket gör att det är förhållandevis lätt att överföra fixar mellan de olika modellerna.
Du får ett snyggare gränssnitt på de nya och möjlighet att köra den i nätverket på "vanligt" sätt så den kommer upp som nätverksenhet. Om du vill ha digitalmottagaren så lär den ha lättare att fungera med den nya modellen också.
Själv har jag gett upp tanken på att uppgradera och väntar ev. till en ännu nyare modell.

Får du en 4100 mycket billigare så är det ett bra alternativ till 6500.
600:- är inte så stor skillnad enligt mig.

Postad 11 September 2008 - 11:01

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

EDIT: jag sitter själv med en 4100 och är jättenöjd med den, men skulle jag handla idag skulle det bli en 6500 (eller en popcorn hour, de verkar vara mycket bättre på att releasa firmwares).

Vad det gäller Popcorn Hour så låter priset som en bra idé, men när man läser i tråden om denna så inser man att det krävs lite mer kunskaper att använda den än vad det gör med Tvix motsvarigheter. Jag har nyligen lånat hem en Popcor Hour så jag kan få lite grepp om hur den är i verkligheten.
maseman: Om du har hyggliga kunskaper och stort intresse för teknik, nätverk m.m., så är det ett billigt alternativ till Tvix.

Postad 11 September 2008 - 12:11

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Vad det gäller Popcorn Hour så låter priset som en bra idé, men när man läser i tråden om denna så inser man att det krävs lite mer kunskaper att använda den än vad det gör med Tvix motsvarigheter. Jag har nyligen lånat hem en Popcor Hour så jag kan få lite grepp om hur den är i verkligheten.
maseman: Om du har hyggliga kunskaper och stort intresse för teknik, nätverk m.m., så är det ett billigt alternativ till Tvix.

Jag har själv inte följt utvecklingen av popcorn hour sedan i januari, då var den väldigt buggig. Tycker mig ha hört/läst att det kommer regelbundna uppdateringar med väldigt mycket fixar och nya features, men jag har som sagt var ingen aning själv hur den är.
Om det var jag som skulle handla nu, skulle det nog bli en tvix eftersom då vet jag exakt vad jag får och vad som fungerar/inte fungerar. För mig är inte priset det primära, jag vill ha den som funkar bäst (om vi inte snackar prisskillnader på flera tusen då).

Postad 11 September 2008 - 12:46

sopranos33
  • sopranos33
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej

Frågan har säkert besvarats förut, hittar dock inte svaret.

Har uppgraderat till senaste firmwaren, skulle pröva att köra en mt2s fil från en Blu-ray katalog. Tvixen bara bootar om.

Någon som känner igen detta och vad göra?

Ha det

Postad 17 September 2008 - 10:44

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hej

Har uppgraderat till senaste firmwaren, skulle pröva att köra en mt2s fil från en Blu-ray katalog. Tvixen bara bootar om.

Ha det

Jag har bara gjort några få tester och fått det att fungera med .MT2S-filer.
Har du kollat så att du verkligen har den senaste firmwaren i settings? Ibland har man läst om burkar som bootar om istället för att uppgradera och då får man göra om proceduren direkt igen.

Ska se om jag kan jaga ifatt en annan fil att testa, så det inte var en tillfällighet att det funkade med just de filerna som jag provade med sist.

Postad 17 September 2008 - 13:25

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0

Tja!

Har haft min 4100 med tuner nu ett tag och har lite problem.

1. SVT-HD
När jag tittar på SVT-HD får jag ibland små hack med ca en sekunds intervall. Nu under OS kommer det alltid vid översiktsbilder på arenor och liknande.

Om jag däremot spelar in och ser dessa ryck under inspelningen finns de inte där när jag tittar på den inspelade filen!
Någon som har liknande problem eller har någon lösning på detta?

2. ISO
Ibland när jag sätter på lite film till lill-grabben så kan filmen (mitt i) börja rycka och ljudet försvinner, kan gå över av sig självt eller så kan man spola lite så löser det sig eller så hänger den sig. Är detta normalt med min FW?

Har senaste FW (.52), kör 720p via HDMI.

// Freddy

Hej Freddy!

Nu är vi två om problemet med ljud i DolbyDigital läget. Om man använder standard ljud så hörs det inte på vanlig SVT men om man kopplar om till Digital-ljud=DolbyDigital så hör man dipen. Jag tror många inte vet att man har DolbyDigital-TV i TviXen. Som jag skrev så har jag installerat den nya drivrutinen Firmware 1.4.52 och då är "dipen" borta, men då fick jag andra problem så jag gick tillbaka till den gamla 1.3.15. Hör och häpna "dipen" är nu borta med den gamla Firmware 1.3.15.
Kolla tråd "https://www.minhembi...owtopic=191772" Jag anser att denna tråd är för stor och att man borde samla problemen med TV motagning på en annan tråd, kanse den jag har startade.

Är det någon som kan förklara varför man inte kan spola fram i vissa TV-inspelninga och typ börja titta i mitten av inspelningen?.... Det fungera på vissa andra TV-inspelningar på samma kanal. konstigt

/Mr_X

PS: Kan ni tänka er att det finns dom i dag som inte vet att man kan använda TViX'en till Digital TV-motagning. (Både kabel och markburen signal)

Postad 18 September 2008 - 12:18

Qlaz
  • Qlaz
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Så sammanfattningsvis om TVIX 4100SH som musikspelare:

Som videospelare verkar ju Tvix klockren. Jag har försökt läsa allt i forumet och på andra ställen om hur Tvixen fungerar som musikspelare. Innan jag köper vill jag vara säker på att jag har en någorlunda rättvis bild på hur den fungerar, eftersom detta är en viktig funktion för mig. Stämmer följande?

Minus:
- Ljudkvaliteten är inte i toppklass (men jag räknar med att det är OK för mig)
- Musik via HDMI hackar och buggar (inga problem för mig, eftersom jag ska köra koaxial till receivern)
- Om man för över via FTP till intern HDD så kan jag inte föra över hela mappar, utan bara musik-filerna? Betyder det att allt hamnar i huvudmappen? (Tycker inte om oordning)
- Jag kan skapa spellistor direkt i Tvixen, men inte medan jag spelar upp låtar. (Det är ju trevligt att kunna lägga till nästa låt som ska spelas i stället för att vänta på att det blir tyst)
- Den är långsam att navigera i (speciellt för någon som kanske har 200+ album med musik.

Plus:
+ Jag kan organisera mappar och föra över hela album i mappar med USB från dator.
+ Jag kan dela ut mappen "Min musik" från min dator och navigera bland alla undermappar från Tvixen.
+ Jag ser MP3-tag-info (eller är det filnamn?) i Tvix-displayen medan jag spelar upp.
+ Jag behöver inte nödvändigtvis TV'n på för att sätta på lite musik från Tvixens interna hårddisk.
+ Jag kan spela upp en hel mapp med undermappar från Tvixens interna hårddisk
+ Det pågår försök att hacka Tvixen, vilket kan leda till att nya och förbättrade funktioner tillkommer?

Squeezebox verkar ju förstås trevligt, men är ju sjukt begränsad i jämförelse till Tvixen, och har inte ens någon hårddisk... trots att det är i stort samma prislapp.

Postad 18 September 2008 - 12:48

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

PS: Kan ni tänka er att det finns dom i dag som inte vet att man kan använda TViX'en till Digital TV-motagning. (Både kabel och markburen signal)

Vaaa? Menar du att du kan kolla på kabelbunden digital-tv (DVB-C) med TViXen? Hur då?

Postad 19 September 2008 - 12:50

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Saxat från MPC Club-forumet:

finally dvico replied to the question of whether they are planning to release a firmware update for the M4100 with a decent answer:

Yes, we have plan to release a new firmware, but we are waiting some updates from the chipmanufacturer. Once we get update, we will release a new firmware.

as for my second question concerning the Greek/UTF-8 subtitle support the news weren't that good
my question:

Is there any chance to support Greek Subtitles (.srt files) with the next firmware update?
I have the TViX for a long time know and it is really annoying to have to re-encode subtitles in the .idx format.
People say that with the M6500A they can install ARIAL Greek fonts and have Greek subtitles and Greek filenames support. They also claim that UTF-8 is working. Do you plan to support this on M4100 machines?

dvico replied:

I'm sorry for delay.
I regret to say that we don't have any plan for this on M4100/5100.

Postad 19 September 2008 - 22:15

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0

Vaaa? Menar du att du kan kolla på kabelbunden digital-tv (DVB-C) med TViXen? Hur då?

Jag såg i setup att man kunde välja på Anten och Kabel.
Visste du inte det? Är det bara jag som har varit inne i setupen??
Bifogad fil  setuptvix.jpg   190.55K   0 Antal nerladdningar
Är det någon som har testat Kabel?
Jag kör bara på Antenn det räcker för mig.
Är det någon som tar hem TV från stadsnätet???

Redigerat av Mr_x, 19 September 2008 - 22:17.

Postad 20 September 2008 - 00:08

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Har själv inte någon mottagare i min burk, men det känns som att den inställningen inte skulle funnits där.
Någon har gjort bort sig antagligen, vid firmwareutvecklingen.
Marksänd och kabelburen signal brukar vara så olika att det med största sannolikhet inte fungerar med kabel.
Texten i manualen är ju dessutom: HDTV Input : Select your input. This model is supports free-to- air ATSC digital only.
Hade varit kul om någon kunde motbevisa mina teorier.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 20 September 2008 - 00:09.

Postad 20 September 2008 - 17:13

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag har ingen tuner till min tvix, då är det där utgråat. Om tunern hade fungerat med digital kabel-tv skulle jag köpt en direkt. Det kan omöjligt fungera med ComHem dock eftersom alla ComHem kanaler är krypterade och Tvixen saknar plats för CA-modul. Tror inte heller att Tvixen stödjer DVB-C överhuvudtaget, vet inte varför det står så där i din setup.

Redigerat av distortion2, 20 September 2008 - 17:13.

Postad 21 September 2008 - 15:57

Gfer
  • Gfer
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hejsan, jag behöver hjälp med min tvix md-5100sh. Den vägrar spela filer över nätverket genom netshare, den har statisk ip och är ansluten genom kabel. Jag kommer in på mapparna som jag valt att dela ut med det finns inga filer där enligt tvixen, men det gör det. Det finns ett par tvixen vill lista upp men om jag försöker spela upp dem så får jag ett meddelande om att filen är trasig eller har fel format men jag har kunnat spela upp dem förut. Det känns som om jag provat allt nu, bytt firmware, installerat netshare 2.10 om och om igen. Det fungerade ju helt perfekt bara för någon dag sedan och jag har inte ändrat någon inställning.

Postad 22 September 2008 - 10:48

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hej

Ha det

Jag har bara gjort några få tester och fått det att fungera med .MT2S-filer.
Har du kollat så att du verkligen har den senaste firmwaren i settings? Ibland har man läst om burkar som bootar om istället för att uppgradera och då får man göra om proceduren direkt igen.

Ska se om jag kan jaga ifatt en annan fil att testa, så det inte var en tillfällighet att det funkade med just de filerna som jag provade med sist.

Testade med två andra .MT2S-filer från en annan film och det fungerade, men jag får upp en massa siffror i alla fyra hörnen som rullar på under filmens gång. Men spelar upp filerna gör det i alla fall.

Postad 24 September 2008 - 21:11

Unregistered1d33b6c9
  • Unregistered1d33b6c9
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
Någon som vet hur stora externa diskar som 5100SH klarar läsa?

Postad 24 September 2008 - 23:18

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Tror faktiskt ingen vet det, men den klarar läsa 1 TB internt och troligtvis lika mycket och mer även från externa.

Postad 25 September 2008 - 10:53

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag tror inte att tvixen har någon begränsning för externa diskar. Den externa burken håller reda på storlek och sånt själv, det behöver inte tvixen veta något om, precis som att tvixen inte vet något om disken när den läser från pc/nas över nätverket.

Postad 28 September 2008 - 07:37

Flirre
  • Flirre
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Jag tror inte att tvixen har någon begränsning för externa diskar. Den externa burken håller reda på storlek och sånt själv, det behöver inte tvixen veta något om, precis som att tvixen inte vet något om disken när den läser från pc/nas över nätverket.

Precis. Du kan ju dessutom bygga ihop alla dina drives till en enda katalog med Junction Link Magic.
Så slipper du dela ut flera shares.

Webradio.
Hur får man in tex Svenska Favoriter i Tvixen.
Har försökt att ta hem både deras Asx fil, länka till den, länka till urlen i asx:en i en m3u fil osv.
Men inget biter.
Men samtidigt så är det hur lätt som helst att få in Kickin Country Channel som finns på shoutcast.
Hur gör man?

Redigerat av Flirre, 28 September 2008 - 07:36.

Postad 28 September 2008 - 08:54

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Precis. Du kan ju dessutom bygga ihop alla dina drives till en enda katalog med Junction Link Magic.
Så slipper du dela ut flera shares.

Webradio.
Hur får man in tex Svenska Favoriter i Tvixen.
Har försökt att ta hem både deras Asx fil, länka till den, länka till urlen i asx:en i en m3u fil osv.
Men inget biter.
Men samtidigt så är det hur lätt som helst att få in Kickin Country Channel som finns på shoutcast.
Hur gör man?

Har själv försökt med webbradio och har bestämt för mig att det bara är shoutcast som är supportat.
/Honda.

Postad 28 September 2008 - 12:23

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Jag har en intern 1TB och en extern 2TB. Inga problem. Enda konstiga är att ibland om jag ansluter en andra extern så försvinner ibland den ena eller båda. Brukar lösas med en omstart.

Postad 30 September 2008 - 10:27

Flirre
  • Flirre
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Har själv försökt med webbradio och har bestämt för mig att det bara är shoutcast som är supportat.
/Honda.

Är det ingen som har lyckats få in en icke Shoutcast webradio?

Postad 04 October 2008 - 13:38

clarken
  • clarken
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
jag har problem när undertexterna skall vara i kursiv text på srt, ass, sub filer tex.

jag får upp de tecken som är innan och efter inmatningarna för att det skall bli kursivt.. klarar inte tvixen att visa upp kursiv text från subfiler..

tex <i>hej</i>

Postad 04 October 2008 - 19:50

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

jag har problem när undertexterna skall vara i kursiv text på srt, ass, sub filer tex.

jag får upp de tecken som är innan och efter inmatningarna för att det skall bli kursivt.. klarar inte tvixen att visa upp kursiv text från subfiler..

tex <i>hej</i>

Troligtvis p.g.a. av något fel i textfilen, men felet är nog mycket litet eftersom jag inte har lyckats se vad som är fel i de texter som strulat. De flesta fungerar utmärkt annars.

Postad 04 October 2008 - 20:08

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Troligtvis p.g.a. av något fel i textfilen, men felet är nog mycket litet eftersom jag inte har lyckats se vad som är fel i de texter som strulat. De flesta fungerar utmärkt annars.

Gabbe, brukar du få kursiv text där det är kursiv i en Blu-Ray etc.? Jag trodde inte att TViX:en fixade att justera texten vid till exempel viskningar eller vad det nu är, då texten visas som kursiv...

Postad 05 October 2008 - 03:13

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Gabbe, brukar du få kursiv text där det är kursiv i en Blu-Ray etc.? Jag trodde inte att TViX:en fixade att justera texten vid till exempel viskningar eller vad det nu är, då texten visas som kursiv...

Du gör mig osäker på om det blir kursivt, men den skriver inte <i>xxx</i> i de flesta filmerna i alla fall.
Måste hålla ögonen öppna för det... vet inte om jag reagerar på om det är kursivt eller inte.

Postad 05 October 2008 - 18:00

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
någon som vet varför man bara får ut RGB Video när man ställer tvixen i 1080p24 läget? ändrar jag till 50 eller 60 så blir det REC709 men konstigt nog inte på 24hz..

Postad 05 October 2008 - 20:12

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Du gör mig osäker på om det blir kursivt, men den skriver inte <i>xxx</i> i de flesta filmerna i alla fall.
Måste hålla ögonen öppna för det... vet inte om jag reagerar på om det är kursivt eller inte.

Jag *har för mig* att man i en FW gick över från att skriva ut <i></i> till att hoppa över dem.

Postad 05 October 2008 - 20:31

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag *har för mig* att man i en FW gick över från att skriva ut <i></i> till att hoppa över dem.

Är ganska säker på att jag råkat ut för det inom några veckor och då borde det vara samma/senaste version för mig. Däremot kanske clarken skulle kolla vilken firmware han kör på.
Om det skulle vara så enkelt att du har rätt ändå. :)

Postad 06 October 2008 - 00:11

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Gjorde en firm-update till den senaste, men efter det så får jag ingen bild på tv:n längre. Ändrade tillbaks till den förra igen men det vart dött där oxå. Någon som har nåt förslag?
Har gjort en hoper omstarter.

Postad 06 October 2008 - 05:47

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Gjorde en firm-update till den senaste, men efter det så får jag ingen bild på tv:n längre. Ändrade tillbaks till den förra igen men det vart dött där oxå. Någon som har nåt förslag?

Prova att trycka på TV OUT knappen på fjärren några gånger.

/Göran

Postad 06 October 2008 - 11:17

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Mitt inlägg är egentligen onödigt eftersom Göran redan har berättat lösningen.
Läs ALLTID förstasidan i trådarna vid problem... detta är från sida 1 i denna tråd:

Jag får ingen bild alls på tv:n efter firmwareuppgradering eller byte av kontakt (till HDMI tex)
Tryck några gånger på "TV OUT"-knappen på fjärren, vänta 2 sekunder mellan varje tryck, så får du snart upp bilden. Det som händer är att du skiftar mellan de olika videoutgångarna på TViXen enligt följande ordning: NTSC->480P->PAL->576P.
När du sedan fått bild går du in i setup och ställer in vad du vill ha för utsignal egentligen (tex 720p/1080i/1080p beroende på vad din tv gillar bäst).

Hoppas det löser sig. :)

Postad 06 October 2008 - 20:19

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Tusen tack! Funkar fint nu :blush:
Fattar inte hur jag kunde missa det på förstasidan. Kollade ändå igenom den.
Hade sen ingen lust att bläddra igenom alla sidor...

Postad 09 October 2008 - 12:07

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Fortfarande ingen som vet svaret på det här eller har varit med om detta?

För ett tag sedan har min bild börjat blinka till svart över hela bioduken i någon sekund när man ser på film. Detta sker hela tiden med ca 5-10 min mellanrum vilket gör det outhärdligt att se en hel film. Trode först det var projektorlampan som började ge sig trots att den bara gått 1000h men sen såg jag det här klippet på youtube: http://www.youtube.c...h?v=x3K-BP28JFc

Alltså det blir bara helt svart för någon sekund och sen kommer bilden tillbaka igen precis som i klippet.

Är tvixen defekt? Kör till projektorn via HDMI utgången. Kanske lika bra att lämna in den på reklamation till komplett.se? Kanske skall tilläggas att jag kör med den nyaste firmwaren (den från i våras).

MVH
Robin

Postad 09 October 2008 - 12:41

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Fortfarande ingen som vet svaret på det här eller har varit med om detta?

För ett tag sedan har min bild börjat blinka till svart över hela bioduken i någon sekund när man ser på film. Detta sker hela tiden med ca 5-10 min mellanrum vilket gör det outhärdligt att se en hel film. Trode först det var projektorlampan som började ge sig trots att den bara gått 1000h men sen såg jag det här klippet på youtube: http://www.youtube.c...h?v=x3K-BP28JFc

Alltså det blir bara helt svart för någon sekund och sen kommer bilden tillbaka igen precis som i klippet.

Är tvixen defekt? Kör till projektorn via HDMI utgången. Kanske lika bra att lämna in den på reklamation till komplett.se? Kanske skall tilläggas att jag kör med den nyaste firmwaren (den från i våras).

MVH
Robin

Jag har tittat riktigt många timmar film på min 5100 utan att ha sett den typen av defekt.
Kör alltid ut 1080p till min projektor.

Det första du bör göra är att utesluta kompatibilitetsproblem mellan enheterna. Inte är det ofta sånt händer, men ibland kommer två burkar inte överens helt enkelt. Kånka hem Tvixen till någon annan med HDMI-ingång i TV'n/projjen och se ifall felet är detsamma där. Testa även med en kortare kabel om den du har är av längre modell.
Även kabelkvalitén är värd att se över... du skriver inte vad upplösningen är, men speciellt 1080p kan vara krävande för kablaget.

Till sist kan man kanske testa att nedgradera firmware och direkt efter lägga in den nya igen.
Konstigare saker än så har hänt p.g.a. firmware inte "fastnar" på rätt sätt.
Antar att du kör med 1.4.52 eller?

Postad 11 October 2008 - 14:06

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Ja, jag andvänder 1.4.52.

Testade o koppla Tvixen med en kort HDMI kabel till min LCD TV, såg en film utan problem.

Kopplade sedan tillbaka till Projektorn med min 3 meters HDMI kabel och felet var tillbaka.

Testade att kolla en film mellan Tvix-Projektor med en komponentkabel som var lika lång och det funkade perfekt, dock var bilden oskarp på 720p som projektorn skall klara utan problem.

Testade sedan slutligen med att koppla DVD-Projektor med samma HDMI kabel och det fungerar också utan problem så de verkar ju som alla apparater är friska. Jäkligt skumt, köpte Tvixen i Vintras och det är först nu i sommar som den börjar krångla när den är kopplad till projektorn.

Postad 11 October 2008 - 14:21

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Ja, jag andvänder 1.4.52.

Testade o koppla Tvixen med en kort HDMI kabel till min LCD TV, såg en film utan problem.

Kopplade sedan tillbaka till Projektorn med min 3 meters HDMI kabel och felet var tillbaka.

Testade att kolla en film mellan Tvix-Projektor med en komponentkabel som var lika lång och det funkade perfekt, dock var bilden oskarp på 720p som projektorn skall klara utan problem.

Testade sedan slutligen med att koppla DVD-Projektor med samma HDMI kabel och det fungerar också utan problem så de verkar ju som alla apparater är friska. Jäkligt skumt, köpte Tvixen i Vintras och det är först nu i sommar som den börjar krångla när den är kopplad till projektorn.

Den ligger kanske på gränsen helt enkelt.
Köp Supra om du vill ha bra kabel i kombination med hyggligt pris. Allt är relativt...
Har en kompis som fick kabelproblem efter några månaders användning precis som du fick, men med annan utrustning dock (mellan Blu-ray och hembiostärkaren).

EDIT: Komponent är ju analogt, så därför upplevs bilden som sämre. Tror dessutom att Tvix komponent är av sämre kvalité än t.ex. HDMI'n är. /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 11 October 2008 - 14:23.

Postad 11 October 2008 - 14:36

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Den ligger kanske på gränsen helt enkelt.
Köp Supra om du vill ha bra kabel i kombination med hyggligt pris. Allt är relativt...
Har en kompis som fick kabelproblem efter några månaders användning precis som du fick, men med annan utrustning dock (mellan Blu-ray och hembiostärkaren).

EDIT: Komponent är ju analogt, så därför upplevs bilden som sämre. Tror dessutom att Tvix komponent är av sämre kvalité än t.ex. HDMI'n är. /EDIT.

Kan testa o koppla in en kortare kabel en gång helt enkelt o kolla om jag får samma problem. Återkommer....

Postad 11 October 2008 - 15:32

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Kan testa o koppla in en kortare kabel en gång helt enkelt o kolla om jag får samma problem. Återkommer....

I sällsynta fall så kommer vissa apparater inte överens, men i detta fallet kan det vara så att signalen
är sämre/svagare från Tvixen än från din DVD-spelare. Grafikkort till datorer kan dras med det problemet också.
Jag har visserligen en 7,5 meter Suprakabel mellan min Tvix och projjen, men det funkar bra.

Postad 11 October 2008 - 15:40

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Testade med en kortare HDMI kabel (den ja brukar ha till LCD Tvn) och det funkade utan problem då så jag gissar att min Netonnetkabel inte klarar av att sända tillräckligt långt längre utan störningar. Får ta och köpa en 5 meters Supra nästa vecka. Tack för hjälpen!

Postad 11 October 2008 - 15:52

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Testade med en kortare HDMI kabel (den ja brukar ha till LCD Tvn) och det funkade utan problem då så jag gissar att min Netonnetkabel inte klarar av att sända tillräckligt långt längre utan störningar. Får ta och köpa en 5 meters Supra nästa vecka. Tack för hjälpen!

Nice! Huvudsaken är att du får det att funka, så man slipper se dig i Popcorn-tråden och beklaga dig över skitet. :)

Postad 11 October 2008 - 17:37

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Nice! Huvudsaken är att du får det att funka, så man slipper se dig i Popcorn-tråden och beklaga dig över skitet. :)

Inte en chans i världen att jag skulle gå över till den mörka sidan o köpa en popcorn :)

Postad 12 October 2008 - 18:56

Tobbev
  • Tobbev
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Behöver en till disk i min stationära dator och tänkte därför byta ut min 500GB i TViX'en till en 1TB. Såg dock att det numera finns 1.5TB diskar typ:

1.5TB Seagate Barracuda 7200.11 SATA II
1500GB (1.5TB), 32MB, S-ATA, 7200rpm

Någon som har provat att peta in en sådan?

Jag har en 5100.

Mvh
Tobbe

Postad 12 October 2008 - 19:18

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Behöver en till disk i min stationära dator och tänkte därför byta ut min 500GB i TViX'en till en 1TB. Såg dock att det numera finns 1.5TB diskar typ:

1.5TB Seagate Barracuda 7200.11 SATA II
1500GB (1.5TB), 32MB, S-ATA, 7200rpm

Någon som har provat att peta in en sådan?

Jag har en 5100.

Mvh
Tobbe

Har inget minne av att någon har satt en sån i Tvixen ännu, men jag har svårt och tro att det inte skulle funka.
Däremot är Seagate en av de värsta till att bli varma. Vet inte om det kan störa Tvixens funktion, men livslängden på disken blir säkert kortare ju varmare den blir.

Värt att vänta på en WD GP kanske? Eller köpa 1 TB som du tänkte från början...

Postad 14 October 2008 - 21:09

Unregistered89641360
  • Unregistered89641360
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag har problem. Fick hem min 5100sh idag tillsammans med en 1tb wd gp. Plugga in hårdisken och koppla in usb till datorn för att formatera hårdisken. Datorn hittar ingen "okänd" disk i diskhanteraren... Testade två andra datorer, samma sak där. Tog ur hårddisken och stoppa in den i en dator för att se vad som hände. Ingen okänd disk i diskhanteraren, men den dyker upp i enhetshateraren som diskenhet med rätt namn.

När jag startar 5100sh får jag upp meddelandet att "En USB-enhet känns inte igen"...

Någon som har någon idé?

Postad 14 October 2008 - 21:58

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag har problem. Fick hem min 5100sh idag tillsammans med en 1tb wd gp. Plugga in hårdisken och koppla in usb till datorn för att formatera hårdisken. Datorn hittar ingen "okänd" disk i diskhanteraren... Testade två andra datorer, samma sak där. Tog ur hårddisken och stoppa in den i en dator för att se vad som hände. Ingen okänd disk i diskhanteraren, men den dyker upp i enhetshateraren som diskenhet med rätt namn.

När jag startar 5100sh får jag upp meddelandet att "En USB-enhet känns inte igen"...

Någon som har någon idé?

Hej!

Det kan vara så att hårddisken är formaterad som en "logisk" enhet. Den ska formateras som en "primär" enhet. Har du inte fyllt disken än, formatera om den som en NTFS-drive (du kan välja snabbformatering) och var noga med att välj "primär". Sen ska du se att det löser sig. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.