Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6.744564 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 13 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 13 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 15 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 15 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 16 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 17 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 17 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 17 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 17 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 17 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 17 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 17 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 17 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 17 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 17 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 17 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 17 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 17 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 17 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 18 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 18 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 18 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 18 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 18 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 18 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 18 år sedan

Postad 15 March 2008 - 13:22

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Så klart är det svårt att bara komma ut med en helt ny box från comhem

Men de kan göra så här ( nu bjuder jag er på lösningen igen era klåpare )

Bestäm sig för vilket företag som skall få ta fram PVR boxen. ( har man redan gjort )
Gör två varianter av den nya boxen
- En standard HD Box
- En PVR HD Box

Leverera i Juni

( varför bryr jag mig :blink: )

Maveric :blink:

Redigerat av Unregistered1103, 15 March 2008 - 13:23.

Postad 15 March 2008 - 13:28

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Jag är ganska nöjd, kör 1080i YPBPR, och har tycker bilden är bra på min Sony 46D3000.
Men MacGam har samma TV och tycks inte uppleva bilden bra alls.
Jag kollade på Fåglarna i Torsdags från Humax och samtidigt uppskalad 1080p DVD och kunde inte se
nån märkbar skillnad.
Jag gjorde likadant nyss på "På Andra Sidan Häcken/Over The Hedge" och där hade jag svårt att
se vad som var Humax och DVD faktiskt.
Bilderna tagna med telefonen och nedskalade 50%, de vertikala strecken kommer från kameran.

Idealisk test till comhems fördel
En animerad film och en som är full med brus från 1963

Redigerat av Unregistered1103, 15 March 2008 - 13:28.

Postad 15 March 2008 - 13:37

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
en component koppling ger sällan en bra och rättvis bild man får mer via hdmi och mer rättvis om man ska gämföra

Postad 15 March 2008 - 13:42

hlundin
  • hlundin
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Så klart är det svårt att bara komma ut med en helt ny box från comhem

Men de kan göra så här ( nu bjuder jag er på lösningen igen era klåpare )

Bestäm sig för vilket företag som skall få ta fram PVR boxen. ( har man redan gjort )
Gör två varianter av den nya boxen
- En standard HD Box
- En PVR HD Box

Leverera i Juni

( varför bryr jag mig :blink: )

Håller med dig. Det finns bara en utväg för ComHem att lösa det här. Erbjud en HD-box av annat fabrikat!!!
Har ställt det här kravet varje gång jag kontaktat ComHem och de har svarat varje gång att Humax CXHD-1000C är vad som erbjuds. Löjeväckande! Klart att de har kollat vad som finns på markanden av HD-boxar. Eftersom det inte är en källarfirma har de också alldeles säkert plockat in boxar av andra fabrikat för test. Tror att det är den här gamla Televerket-stoltheten som sitter i. Kunden ska lyfta på kepsen och bocka och tacka för att ComHem levererar en medioker TV upplevelse.

Postad 15 March 2008 - 13:49

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0
"Inga Tårar" från 2006. Ser oerhört mycket bättre ut än bilden ger sken av.
Synd att man inte har en riktig kamera som inte skapar massa bieffekter.

Bifogad fil(er)

Redigerat av rickardl, 15 March 2008 - 17:11.

Postad 15 March 2008 - 13:54

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Rickardl

Vad är det du vill visa med bilderna ?

Har du bättre bild med nya FW eller har du sämre

Jag tycker bilden ser förskräcklig ut även om jag klickar på den :blink:

Redigerat av Unregistered1103, 15 March 2008 - 13:55.

Postad 15 March 2008 - 13:56

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
jo bilderna sa inte mycket

Postad 15 March 2008 - 14:19

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0
Har märkbart bättre bild med nya firmwaren och verkar ha minst lika bra bild som
jag får via DVD, bilderna på Hammy är inte så bra att kvaliteten kommer fram men
tanken var att visa att det är likvärdig bildkvalitet.
Godtyckliga kommentarer om att bilden från Humax-boxen är kass är oväsentliga
och saknar relevans om man inte har något jämföra med eller hur?
Den andra bilden, Inga Tårar, tog jag för att visa att jag inte ser suddigheter eller flimmer..
Men som sagt, en 3 år gammal telefon har inte så bra kamera i sig...

Edit: skulle dock vara intressant om nån med sjysst kamera kunde plåta hur kass bilden
är från Boxen och jämfört med motsvarande från DVD på samma bildvisare.

Redigerat av rickardl, 15 March 2008 - 14:25.

Postad 15 March 2008 - 14:46

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Det har ganska stor betydelse vilken DVD spelare du har .. också .. ;)

Det konstiga är .. att många av oss som varit med här ett tag nu samt
med en del erfarenhet av bild kan konstatera motsatsen.

Tex Pacman och Undac som tidigare varit ganska så återhållsamma är
ganska bestämda i sin uppfattning att detta är ännu en misslyckad FW
och många med dem.

Så .. visst skulle det vara märkligt om du fick bra bild och inte vi andra ..

Maveric ;)

Postad 15 March 2008 - 14:55

Willehund
  • Willehund
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Alltså om vi bestämmer oss för att skrota denna box totalt, vad finns det för allternativ då? har haft deras zapperbox hemma och den var ju inte mycket att hänga i julgranen den heller. Sen finns ju deras PVR box och den verkar ju inte heller vara så mycket att ha. Såå va faan ska man ha för någe ??? blir galen på detta skit nu !!

Jag sneglar på pvr-boxen! Nu har jag inte orkat läsa igenom ytterligare en tråd, men det verkar som dom, till skillnad från oss, faktiskt får en bättre box när dom uppgraderat fw. Vad jag kan förstå så verkar dom ganska nöjda nu. Man kan ex. numera koppla den till component (säkert utan uppskalning, men ändå...)!
Med tanke på ch:s fiaskobetonade hd-satsning, så är säkert pengarna mer välinvesterade i en bra sd-box och kanske komplettera med en blu-ray. Sedan får man vänta på att dom går i konkurs, så att några seriösa kan ta över "satsningen" och hoppa på igen!

Jag har bytt ut Humax boxen till Samsungs PVR box och jag tycker att bilden på SD kanalerna är lite bättre samt att funktionerna på PVR boxen är klart mycket bättre än Humaxen.
Jag saknar inte HD kanalerna då det inte fanns något att se på i alla dessa 3-4 kanaler ;)
Jag hoppar på HD tåget igen när man kan uppvisa en box (läs:annat märke) som kan hantera signalerna riktigt samt att det finns HD kanaler att se på.
Får se hur långt CH har kommit när det börjar närma sig fotbolls EM, är det inga större förändringar då så får jag knô in en parabol på balkongen.
Per

Postad 15 March 2008 - 14:58

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Tack för infon Willehund!!

Postad 15 March 2008 - 15:00

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0
Allting är relativt, det beror på vad man har för förväntningar och referenser.
Jag tror inte att jag skall få bättre bild på en SD-film från Humaxen än jag får från motsvarande
på DVD. Men att boxen har problem med SVT HD/720p kan även jag konstatera, jag har inte skygglappar på mig...

Postad 15 March 2008 - 15:18

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Allting är relativt, det beror på vad man har för förväntningar och referenser.
Jag tror inte att jag skall få bättre bild på en SD-film från Humaxen än jag får från motsvarande
på DVD. Men att boxen har problem med SVT HD/720p kan även jag konstatera, jag har inte skygglappar på mig...

Men Vi har inte bättre bild från boxen än från dvd ..
Lååångt mycket långt .. därifrån ..

Det är nog ingen som påstått att bilden skall bli lika bra som en dvd uppskalad på
en riktig dvd spelare ( typ Denon 3930 )
Men det skall bli en bättre bild än vad som bjuds och via HDMI från en HD box
med helt andra förutsättningar än en zapper box med scart ..
SKALL DET BLI MYCKET BÄTTRE BILD

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 15 March 2008 - 15:20.

Postad 15 March 2008 - 15:21

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0

Tex Pacman och Undac som tidigare varit ganska så återhållsamma är
ganska bestämda i sin uppfattning att detta är ännu en misslyckad FW

Jag tror nog att de flesta kan säga att 1.00.15 är på det hela bättre än 1.00.10 var.
Att 1.00.15 inte är 100% perfekt är sant men jag skulle aldrig vilja ha tillbaka 1.00.10 istället.

Postad 15 March 2008 - 15:29

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Jag tror nog att de flesta kan säga att 1.00.15 är på det hela bättre än 1.00.10 var.
Att 1.00.15 inte är 100% perfekt är sant men jag skulle aldrig vilja ha tillbaka 1.00.10 istället.

Så om du får en krockskadad bil när du beställt en ny och sedan får den utbytt mot en som är lite mindre
krockskadad, men istället skadad på ett annat stället. Blir du då nöjd om man sedan vecklar ut bucklorna
och sprutar på lite färg, så att det inte syns lika mycket ?

Det var väl en ny bil du beställt ..och inte en krockskadad ?

Det är så det gått till med denna box och dess FW

Fatta att folk som betalat dyrt för denna skitbox är asförbannade !!!

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 15 March 2008 - 15:37.

Postad 15 March 2008 - 15:33

Unregistered35490
  • Unregistered35490
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Ser just nu på bandyfinalen på SVT. På TV2 har jag ljud i centerkanalen, men i SVT-HD får jag bara ljud i vänster och höger kanal. Någon mer som har det problemet? Suger ju att behöva välja mellan bra (relativt sett) bild och bra ljud...

Redigerat av Unregistered35490, 15 March 2008 - 15:33.

Postad 15 March 2008 - 15:35

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Ser just nu på bandyfinalen på SVT. På TV2 har jag ljud i centerkanalen, men i SVT-HD får jag bara ljud i vänster och höger kanal. Någon mer som har det problemet? Suger ju att behöva välja mellan bra (relativt sett) bild och bra ljud...

Nej jag har också bara ljud i frontarna, stendött i centrarna...

Postad 15 March 2008 - 15:41

Unregistered35490
  • Unregistered35490
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Ok, då verkar det som att jag inte är ensam. Någon som vet om de sänder olika ljudströmmar på SVT respektive SVT-HD? Eller ligger felet någon annanstans?

Postad 15 March 2008 - 15:41

Bradet
  • Bradet
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Jag har bytt ljudspår till PCM/Stereo på hd-kanalen. Det är ofta konstigt dolby-ljud på svthd hos comhem.

Postad 15 March 2008 - 15:45

Unregistered35490
  • Unregistered35490
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Ja, det funkar ju. Men det känns inte rätt...

Hur som helst inget vi kan lasta boxen för antar jag då?

Postad 15 March 2008 - 15:46

Bradet
  • Bradet
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Nepp, inte boxens fel. Antingen comhem eller svt som gör något fel. Jag tippar comhem. ;).

Postad 15 March 2008 - 15:57

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
ljudet görs bra här inga problem alls... eller nej föresten som ni säger ;) ser mer ut som svt som har tjorv

Redigerat av Duckface21, 15 March 2008 - 15:58.

Postad 15 March 2008 - 16:02

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0

På SVT2 är det bara 2 kanaligt enligt min receiver, på SVT HD är det däremot 5.1 ljud enligt receivern.
Det är inte så att du har Dolby Prologic IIx påslaget i receivern som fixar så att det
kommer ljud ur centerkanalen på SVT 2?

Postad 15 March 2008 - 16:15

Unregistered35490
  • Unregistered35490
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Jo, jag antar att det stämmer att receivern mixar stereoljudet till centern på TV2. Men det förklarar ju inte att det saknas centerljud i "5.1-mixen" på SVT-HD?

Postad 15 March 2008 - 16:20

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0

Jo, jag antar att det stämmer att receivern mixar stereoljudet till centern på TV2. Men det förklarar ju inte att det saknas centerljud i "5.1-mixen" på SVT-HD?

Det är bara ljud i vänster/höger fram i utsändningen även om det skickas som 5.1 antar jag.
det är ju inget ljud i surround vänster/höger heller.

Postad 15 March 2008 - 16:26

snöharry
  • snöharry
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Hur är andra HD boxar.Har bara sett med kompisen Pace box där han har egen parabol.Såg ingen color banding eller black crush men däremot såg bilden lite suddig ut,kanske fel ordval men han förvänta sig skarpare än med sin gamla box som han sa och min reaktion var väl också att fin bild men ngt saknas typ skärpa.

Är det så att denna teknik är ny och barnsjukdomar får vi dras med.

Postad 15 March 2008 - 16:34

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Hur är andra HD boxar.Har bara sett med kompisen Pace box där han har egen parabol.Såg ingen color banding eller black crush men däremot såg bilden lite suddig ut,kanske fel ordval men han förvänta sig skarpare än med sin gamla box som han sa och min reaktion var väl också att fin bild men ngt saknas typ skärpa.

jag skulle vilja dementera detta med ny teknik det är ingen ny teknik har funnits sen runt 98 och 99 i usa och japan det är sverige som är tok efter i allt

Postad 15 March 2008 - 17:03

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Jag hittade lite äldre material på Faishipping för den som inte läst det tidigare: http://www.fairshopp...?opinionid=1058

Wasgo ;)

Postad 15 March 2008 - 17:05

snöharry
  • snöharry
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

jag skulle vilja dementera detta med ny teknik det är ingen ny teknik har funnits sen runt 98 och 99 i usa och japan det är sverige som är tok efter i allt

Jag förtydligade mig dåligt..som du säger ny teknik i sverige.

Postad 15 March 2008 - 17:12

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

jo men tycker endå det är sjukt konstigt det ska funka hur bra som hällst med samma programvara som i tyskland tex med en liten modifiering av updaterings adress och lite andra saker de har fm28

Postad 15 March 2008 - 17:35

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

jo men tycker endå det är sjukt konstigt det ska funka hur bra som hällst med samma programvara som i tyskland tex med en liten modifiering av updaterings adress och lite andra saker de har fm28

Beträffande fw 28 citerar jag från CH's svar på Fairshipping:

"Vad det gäller den nämnda tyska mjukvaran så är den avsedd för bolaget Premiere i Tyskland. Det högre versionsnumret betyder inte nödvändigvis att mjukvaran innehåller mer uppdateringar än den mjukvaran vi släpper i januari. De flesta förbättringar i den tyska versionen finns med i den kommande mjukvaran avsedd för Com Hem's kunder"

Postad 15 March 2008 - 17:57

berry68
  • berry68
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Har nu suttit och testat, har kommit fram till om jag skall få en bild som jag inte spyr på får jag köra componet. HDMI är inte att tänka på nu får combort köpa tillbaka denna box jävel helt sjukt att jag inte skall kunna köra HDMi utan att spy ser fördjävligt ut....suck men vad kunde man vänta sig av detta företag och deras så kallade testande ger jag inte mycket för. Till och med min hund ser skillnad säger allt.......

Postad 15 March 2008 - 18:09

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0

Har nu suttit och testat, har kommit fram till om jag skall få en bild som jag inte spyr på får jag köra componet. HDMI är inte att tänka på nu får combort köpa tillbaka denna box jävel helt sjukt att jag inte skall kunna köra HDMi utan att spy ser fördjävligt ut....suck men vad kunde man vänta sig av detta företag och deras så kallade testande ger jag inte mycket för. Till och med min hund ser skillnad säger allt.......

Vad blir bättre med component än HDMI? Jag har ingen möjlighet att jämföra båda till min TV.

Postad 15 March 2008 - 18:13

berry68
  • berry68
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Vad blir bättre med component än HDMI? Jag har ingen möjlighet att jämföra båda till min TV.

japp det var en väldig skillnad på min Panasonic, jag spyr och kräks inte via component, renare färger inga kanter dock lite suddighet inte samma rena bild som jag hade med tidigare FW känns som dom valt suddighet istället för CB som är bättre än innan men föredrar nog den förra FW utan 60 hz. CH borde göra dessa FW tillgängliga på deras hemsida sen kan man välja vad man vill ha pest eller kolera....

Postad 15 March 2008 - 18:13

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Med Component är det som att ta bort det immade glaset som sitter på tv'n när man kör HDMI

Med HDMI borde det vara mer skärpa och mer av allt annat som är bra ..

Så är det INTE

Maveric ;)

Postad 15 March 2008 - 18:15

berry68
  • berry68
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Med Component är det som att ta bort det immade glaset som sitter på tv'n när man kör HDMI

Med HDMI borde det vara mer skärpa och mer av allt annat som är bra ..

Så är det INTE

Maveric ;)

Precis funderar på att ringa på dörren och be någon chef förklara sig, jag bor i Härnösand :-)
Känner även cheferna där, skulle vara ganska kul att ta ett snack med Magnus Claar kan jag säga!

Postad 15 March 2008 - 18:24

berry68
  • berry68
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Vem är det som tillverkar ny mjukvara åt Com Hem?
Vi har olika samarbetspartners som tillverkar mjukvara på vår beställning. Com Hems jobb är bl.a. att på flera olika sätt säkerställa att den nya mjukvaran fungerar rent tekniskt i vårt nät.
Ovanstående tagit från CHs hemsida......

ASGARVAR!!!!!!!!!!!!!!
Det måste vara några finniga tonåringar med cocabottnar till glasögon.
Varför inte låta Humax skriva ny kod som tillverkat boxen, är övertygad att det måste bli 100 gånger bättre om dom gör allt arbete. Inte fan kan väl Humax vara stolta över detta om dom såg vilken bild deras box lämnar.

Redigerat av berry68, 15 March 2008 - 18:26.

Postad 15 March 2008 - 18:33

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0

ASGARVAR!!!!!!!!!!!!!!
Varför inte låta Humax skriva ny kod som tillverkat boxen, är övertygad att det måste bli 100 gånger bättre om dom gör allt arbete. Inte fan kan väl Humax vara stolta över detta om dom såg vilken bild deras box lämnar.

det där var ju bara en onödig kommentar.. det är ju såklart humax som skriver koden, du verkar inte ha så mycket klart för dig. Och dessutom, om det nu är några " finniga tonåringar med cocabottnar till glasögon" som skriver koden, så blir den nog jäkligt bra, det är ju de som verkligen kan programmera....

Postad 15 March 2008 - 18:40

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Jag vill nog ge poäng till er båda två ..

Men när det gäller BILD så har har dessa "små hackers" inte en aning om hur det skall se ut..
När de ser film så är det oftast via datorn och en mycket komprimerad olagligt nerladdad Xvid -Fil
Så gäller även när de ser på HD material .. de har ingen som helst aning om vad som är kvalité
de räknar bara antalet filmer som de har fått ner i burken.

När det gäller programmering, så är det ofta just dessa som är stjärnorna och som kommer
med nya idéer och ser lösningar istället för problem.

Maveric ;)

Postad 15 March 2008 - 18:45

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Håller med dig Maveric. Jag har själv programmerat en del i min dar, men de unga mupparna slår en med hästlängder! ;)

Wasgo ;)

Postad 15 March 2008 - 19:02

berry68
  • berry68
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

ASGARVAR!!!!!!!!!!!!!!

det där var ju bara en onödig kommentar.. det är ju såklart humax som skriver koden, du verkar inte ha så mycket klart för dig. Och dessutom, om det nu är några " finniga tonåringar med cocabottnar till glasögon" som skriver koden, så blir den nog jäkligt bra, det är ju de som verkligen kan programmera....

Du ser inte ironin i min kommentar Vi har olika samarbetspartners detta kommer från HCs hemsida.
Och jag har väldigt klart för mig vad detta handlar om.

Postad 15 March 2008 - 19:05

Martin43
  • Martin43
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Överlägset bäst resultat på kortast tid tror jag man får om:

Man har en grupp bestående av relevant kompetens från resp fack (matematiker, digital signal behandling, datavetenskap) som tar fram numeriska algoritmer för ändamålet som sedan "finniga tonåringar med cocabottnar till glasögon" implementerar. Och istället för att fuska när det ej går att implementera på befintlig hårdvara måste problemet gå en vända till hos experter för att bestämma VAD man ska kompromissa med i beräkningarna för att minimera skadan.

Det är milsvid skillnad mellan att "hacka kod" och ha djupgående förståelse för hur t.ex. komprimeringstekniken fungerar (och därmed t.ex. hur man tar fram en bra avkodningsalgoritm för dekoderchipet).
Att "vara bra på att programmera" säger väl inget om hur bra man är på att t.ex. ta fram ett optimalt filter för en viss tillämpning och sedan framställa detta i diskret form med korrekt sampeltid osv?
Programmerarens uppgift borde vara typ "realtids och processprogrammering" så att säga, så att algoritmerna någon tagit fram kan köras på aktuellt system.

Postad 15 March 2008 - 21:23

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Alla följer andäktigt Luuk's program från Globen! ;) 5.1 ljud?

Postad 15 March 2008 - 21:24

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Hade just inget annat för mig…

Sysselsatte mig i natt med att jämföra tre HDMI-mottagare, och på SVT2:s testbild beträffande först och främst detaljskärpa. Konstaterade att HDMI-växeln försämrade bilden något så det blev till att rycka kablarna ut och in i Panna PV60.

De tre objekten: Humax toppbox ( DVB-C ), Sony ( DVB-T ) och Telias Motorola ( IPTV ), samtliga med inställningen 1080i. Kan avslöja att en var bäst och en var sämst.

Postad 15 March 2008 - 21:38

Unregistered7305fc44
  • Unregistered7305fc44
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Tycker bilden blivit bättre med senaste fw, men vad vet jag...
men jag har fått problem med läppsynk, tittade lite på melodifestivalen och synket är helt kass. Har provat att justera och ställt in skalan på max men det fattas lite, kör på hdmi har inte kollat med scart eller component och vet inte om problemet kommit med senaste fw eller vad?

Postad 15 March 2008 - 21:48

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Alla följer andäktigt Luuk's program från Globen! ;) 5.1 ljud?

Andra gången ljudet fungerar

X i taket !

Maveric ;)

Postad 15 March 2008 - 22:03

Martin43
  • Martin43
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Jag får inte heller ljudet att synka på melodifestivalen 5.1
Det vanliga stereoljudet fungerar dock utmärkt.
Har det inte alltid varit så här lite till och från?
Dvs att ac3-ljudet inte synkar. Och läppsynkjusteringen i boxen går bara "åt fel håll".

Postad 15 March 2008 - 22:19

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Samma problem med synkningen av ljudet finns även mellan analog CH och marksänd signal. Jag hade den digitala signalen via TV'n igång och den analoga här på pc'n via tv-kortet på samtidigt, och det lät som ett eko hela tiden.

Wasgo ;)

Postad 15 March 2008 - 22:23

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Helt OT, men vill tacka moderatorn, eller vem det nu var, som fixade till klockan i detta forum! Nu går den rätt!

Wago ;)

Redigerat av Unregistered7ae15c99, 15 March 2008 - 22:23.

Postad 15 March 2008 - 22:27

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
jag är faktiskt helt nöjd med eurovision, 5.1 ljudet funkade fint i dag bra bas med. har både diskant ställt på +10 och bas på +7 Btv kör med en andersson R1 reciver och pioneers högtalarsystem jag kör subben som egen LFE men frontarna matade kanon ljud i dag annat va de de övriga helgerna så det va helt utan bas. och mycket bättre bild med nya fm15 i boxen dock inte perfekt ;)

Redigerat av Duckface21, 15 March 2008 - 22:30.

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.