* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *
TViX HD M-4100SH
(Mediaspelare)
|
1
|
(93)
|
Inga priser | |
TViX HD M-5100SH
(Mediaspelare)
|
1
|
(21)
|
Inga priser |
TViX M-4100 HD + DVB-T HD T430 Tuner (32 inlägg)
|
17 år sedan |
Dator eller mediaextender? (1 inlägg)
|
17 år sedan |
Funkar mediaextenders för inspelning? (20 inlägg)
|
17 år sedan |
HDMI out Tvix 4100SH (20 inlägg)
|
17 år sedan |
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg)
|
17 år sedan |
Bästa mediaspelaren? (10 inlägg)
|
17 år sedan |
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg)
|
18 år sedan |
Hjälp (15 inlägg)
|
18 år sedan |
Ljudproblem Tvix M-4100 (3 inlägg)
|
18 år sedan |
HTPC vs Tvix (24 inlägg)
|
18 år sedan |
DViCO TVIX HD M-5100SH - 'Kaffeburken' som håller måttet! (98 inlägg)
|
18 år sedan |
TViXen över internet (4 inlägg)
|
18 år sedan |
Twix 5100-NAS (8 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 15 October 2008 - 09:31
Jag tækte mer på att du skulle kunna gøra det i datorn, nær du nu skrev:hmmm, hur gör jag det när disken inte dyker upp i diskhanteraren?
Testade två andra datorer, samma sak där. Tog ur hårddisken och stoppa in den i en dator för att se vad som hände. Ingen okänd disk i diskhanteraren, men den dyker upp i enhetshateraren som diskenhet med rätt namn.
Sitter i Norge och skriver, så jag har lite konstiga bostæver emellanåt.
Postad 15 October 2008 - 17:09
Postad 16 October 2008 - 00:46
Så jag satte tillbaka hd i datorn och lyckades genom att ladda ner WD data lifeguard tools installera hd:n på en stationär (XP). I datorn funkar den nu perfekt och den är formaterad som primär. Så hoppades att allt var frid och fröjd, satte tillbaka disken i 5100:an... Ingen disk, varken i den här datorn eller i diskhanteraren. Körde tom WD data lifeguard tools installationen med disken i 5100:an för att se om något hände, men nej det gjorde det inte... Finns det något sätt jag kan kolla om det är fel på 5100:an? Några andra bra förslag?
Provat på en annan dator? Eller i olika USB-kontakter på datorn? Kanske du har en annan kabel att prova med?
Annars låter det som att din burk är trasig ifall du har gjort dessa åtgärder redan.
Postad 16 October 2008 - 08:17
Provat på en annan dator? Eller i olika USB-kontakter på datorn? Kanske du har en annan kabel att prova med?
Annars låter det som att din burk är trasig ifall du har gjort dessa åtgärder redan.
Update: Har nu provat med en annan USB-kabel i olika USB kontakter på två andra datorer, en med XP och en med Vista. Samma resultat. Det är som att drivrutinen för 5100:an inte finns. Enheten hittas som "okänd enhet" i enhetshanteraren under usb styrenheter... Dags att kontakta Komplett?
Postad 16 October 2008 - 11:08
Update: Har nu provat med en annan USB-kabel i olika USB kontakter på två andra datorer, en med XP och en med Vista. Samma resultat. Det är som att drivrutinen för 5100:an inte finns. Enheten hittas som "okänd enhet" i enhetshanteraren under usb styrenheter... Dags att kontakta Komplett?
USB-drivrutiner kan vara "pain in the ass" om man har otur.
Men nog är det så att speciell drivrutin inte behövs i detta fallet... ta kontakt med Komplett är mitt tips.
Postad 16 October 2008 - 12:18
Dyker hårddisken upp i Diskhanteraren?
//BC
Postad 16 October 2008 - 12:24
Dyker hårddisken upp i Diskhanteraren?
//BC
Nej, inte när den körs genom 5100:an, då dyker den enbart upp som okänd usb enhet...
Har dessutom kollat kablarna, dom sitter i fint och dom är varken buckliga eller skadade från vad jag kan se. Har också testat en annan hårddisk med samma resultat.
Testade också att starta den utan att pluggat in usb till datorn (alltså bara ström kabel isatt), då får man upp följande "BOOT" --> "LOADING" (litet rött pal) --> "Video" (litet rött pal) + den roterande grafiken i nedre vänstra hörnet samt att räkneverket börjar räkna uppåt. Hårddisken är helt tom (ny).
Några uppslag? Komplett reklamation?
Redigerat av Unregistered89641360, 16 October 2008 - 12:25.
Postad 17 October 2008 - 10:21
Nej, inte när den körs genom 5100:an, då dyker den enbart upp som okänd usb enhet...
Har dessutom kollat kablarna, dom sitter i fint och dom är varken buckliga eller skadade från vad jag kan se. Har också testat en annan hårddisk med samma resultat.
Testade också att starta den utan att pluggat in usb till datorn (alltså bara ström kabel isatt), då får man upp följande "BOOT" --> "LOADING" (litet rött pal) --> "Video" (litet rött pal) + den roterande grafiken i nedre vänstra hörnet samt att räkneverket börjar räkna uppåt. Hårddisken är helt tom (ny).
Några uppslag? Komplett reklamation?
Nu är hela rasket på väg tillbaka till komplett, tack för idéerna, hoppas nästa enhet fungerar bättre.
Postad 17 October 2008 - 17:54
Via trådburet nätverk (lan) så fungerar det perfekt med NFS och det går snabbt att bläddra i mappar osv.
I manualen (Wireless Lan support)rekommenderar de att använda USB-vaggan eller förlängning för att förvissa sig om att signalen är tillräckligt stark. Det visade sig att så även var fallet. Det gick snabbare att hitta tillgängliga nätverk.
Först lyckades jag inte att ansluta mot nätverket med den nätverksnyckel som jag hade inställt och provade att först öppna upp det helt och ansluta med DHCP inställt men det fungerade inte heller.
Istället ställde jag in informationen statiskt, dvs ange en ip-adress jag vet inte användes i nätverket, angav routerns interna IP som gateway, nätverksmask (255.255.255.000) och en DNS som min internetleverantör tillhandahåller, ställde in min router på öppet nätverk och så låste jag istället ankomsten mot endast de Mac-adresser som jag vet är mina enheter (mobil, laptop, tvix osv)
Nu fungerar det rätt bra. Bläddringen går inte lika snabbt som LAN (vilket är förståerligt) och det fungerar inte att använda GoTo-funktionen (gå till en tid i filmen) men bookmarks fungerar dock som det skall.
Jag kör dock med NFS även med WLAN, trots vad ninja-snubben skrev8. Mata in din dators IP-adress i "Nätverksdisk 1". Välj Samba om du kör WiFi.
Jag skall titta på lite HD-material och återkommer sedan med ett utlåtande huruvida det strömmar på bra.
Redigerat av allstars, 17 October 2008 - 18:01.
Postad 17 October 2008 - 18:48
Har fått nåt läsfel på min TViX, och har åtgärdat det förutn genom en sedvanlig chkdsk med den parametern /f. Det har väl hänt en 4 ggr så nemas problemas tänkte jag och gjorde samma sedvanliga procedur ännu en gång, men denna gång hände inte ett dugg. Hela min DVD-, musikvideo-, DivX-kataloger finns inte längre. De tar plats och fyller upp precis som de skall, men kommer inte åt dem varken via datorn eller via min TViX! Har provar /r som parameter också men utan resultat. Har kört en diagnos av disken via programmet TuneUp Utilities och gjort genomgående tester...men nada
Vad gör jag för fel denna gång? Någon parameter som jag missar förutom /r eller /f?
Postad 17 October 2008 - 19:57
Aouch... Om inte någon annan har någon bra idé, så skulle jag försöka att stoppa in hårddisken i datorn istället (med kablar osv), för att säkerställa att det inte är något med USB-kontakten eller något sånt. Kanske disken har börjat ge upp?Nu får jag snart krupp nästan...
Har fått nåt läsfel på min TViX, och har åtgärdat det förutn genom en sedvanlig chkdsk med den parametern /f. Det har väl hänt en 4 ggr så nemas problemas tänkte jag och gjorde samma sedvanliga procedur ännu en gång, men denna gång hände inte ett dugg. Hela min DVD-, musikvideo-, DivX-kataloger finns inte längre. De tar plats och fyller upp precis som de skall, men kommer inte åt dem varken via datorn eller via min TViX! Har provar /r som parameter också men utan resultat. Har kört en diagnos av disken via programmet TuneUp Utilities och gjort genomgående tester...men nada
Vad gör jag för fel denna gång? Någon parameter som jag missar förutom /r eller /f?
Postad 17 October 2008 - 21:25
Problemet är ju att jag bara sitter på en bärbar i nuläget, så jag har liksom bränt alla broar känns det som. Men det kanske ger mig mer anledning att skaffa en större hårddisk nu dåAouch... Om inte någon annan har någon bra idé, så skulle jag försöka att stoppa in hårddisken i datorn istället (med kablar osv), för att säkerställa att det inte är något med USB-kontakten eller något sånt. Kanske disken har börjat ge upp?
(saken är bara den att jag hade så mycket jag inte ville förlora)
Kanske får ta med den till jobbet och koppla in den i våra service-datorer och låta lagerkillarna göra sitt om jag inte får ordning på det på hemmaplan
Postad 18 October 2008 - 12:45
Postad 18 October 2008 - 13:15
Jag har ett trådlöst usb nätverkskort, kopplade in det till Tvixen men jag kunde ändå inte välja WIFI läget i setupen. Är det några inställningar jag måste ändra eller liknande? Drivrutiner?
Använder du en av dem som är godkända enligt Dvico?
Det finns en del intressant i tråden om det, men även på Canman's sida.
Postad 19 October 2008 - 18:45
Jag hittade alla mina mappar som försvunnit!!! Yey!
Saken var bara den att en kompis hade varit här och stoppat in sin dator och hämtat lite saker från min TViX. Att han sedan sen "råkade" flytta hela mappen med filmer och annat märkte jag idag. Felsökning kan vara bra att börja med det allra lättaste nästa gång
Efter så många års datorvana så missar jag det mest basala...pinsamt, men bra att disken inte höll på att ge upp i alla fall
(nu får jag dras med min 400GB ett tag till då *suck*)
Postad 20 October 2008 - 06:10
Skönt att det löste sig. Dessutom känns det ju skönt för oss andra tvix-ägare att få höra att det inte var fel på tvixen, man vill ju att den ska leva ett tag till.Update:
Jag hittade alla mina mappar som försvunnit!!! Yey!
Saken var bara den att en kompis hade varit här och stoppat in sin dator och hämtat lite saker från min TViX. Att han sedan sen "råkade" flytta hela mappen med filmer och annat märkte jag idag. Felsökning kan vara bra att börja med det allra lättaste nästa gång
Efter så många års datorvana så missar jag det mest basala...pinsamt, men bra att disken inte höll på att ge upp i alla fall
(nu får jag dras med min 400GB ett tag till då *suck*)
Jag börjar också fundera på om det är läge att byta upp sig till en 1TB-disk snart... 500GB är fullt och nu har jag köpt till dvb-t-tunern, så nu behöver jag ledig disk att spela in på.
Postad 20 October 2008 - 18:15
Efter att ha uppdaterat så startar tvixen om sig varje gång jag försöker se en 1080p-film över nätverket, detta var inget som helst problem innan uppdateringen!
En annan sak som jag har haft problem med är senaste versionen av netshare, den slutar svara ideligen på Vista med felmeddelandet att den inte kan dela via UDP längre, omstart av netshare har löst problemet en kortare stund. Efter att ha återinstallerat version 1.10 så funkar det klockrent igen!(tur att jag bara har en mapp att dela ut...)
Ska tilläggas att problemet uppstår även på en nyinstallerad Vista.
Postad 21 October 2008 - 17:33
Är det någon som har koll (testat) om "Web-based TViX file browser/player/remote control 0.1" funkar på M-4100H? Med hjälp av "tvix_M-x100_1.4.52 zwanzig's current build"?
Tack på förhand
/darmek
http://forum.opentvi...c.php?f=8&t=110
http://forum.opentvi...c.php?f=8&t=190
Postad 21 October 2008 - 20:31
1. Går det att stoppa en NAS-disk in i routern och komma åt den via TViXen?
2. Internt klarar ju TViX av max 1TB (om jag inte minns fel) men finns det någon maxgräns för en extern disk?
3. Om vi pratar externt, t.ex My Book-diskarna. Jag vet att de stänger av sig samtidigt som man stänger av datorn, men sker samma sak med TViXen?
4. (Finns det någon extern disk som Dvico eller ni användare rekommenderar att man använder till TViX?
Postad 23 October 2008 - 18:11
1. Jag kör en Synology NAS som jag kan streama från via både SAMBA och NFS . Går som en klocka4 frågor bara (och jag vet att det står någonstans i denna milslånga tråd)
2,3,4. Kan tyvärr inte svara eftersom jag inte testat att koppla in någon extern disk.
Postad 24 October 2008 - 11:24
4 frågor bara (och jag vet att det står någonstans i denna milslånga tråd)
2. Internt klarar ju TViX av max 1TB (om jag inte minns fel) men finns det någon maxgräns för en extern disk?
3. Om vi pratar externt, t.ex My Book-diskarna. Jag vet att de stänger av sig samtidigt som man stänger av datorn, men sker samma sak med TViXen?
4. (Finns det någon extern disk som Dvico eller ni användare rekommenderar att man använder till TViX?
2. Internt kan du säkert sätta i över 1 TB, men var gränsen går är det nog bara Dvico som kan svara på. Externt har du ingen gräns alls eftersom den biten sköts i den externa enheten, men det finns fortfarande saker som enligt vissa inte fungerar 100% från extern disk. Kör inte extern själv och låter gärna någon annan utveckla det.
3. Nej.
4. Med tanke på att de inte fått allt att funka till 100% så tvivlar jag... kolla själv på Dvico's hemsida. Jag hittade inget om det i alla fall.
EDIT: Angående #2. Hittade detta på deras FAQ:
Q: Are there any limits to the maximum HDD capacity?
A: There are no limits. All 2.5" SATA type HDDs can be used.
Låter lite väl bra för att vara sant, men vad vet jag? Och 2.5 ska väl vara 3.5 antar jag..
/EDIT.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 24 October 2008 - 11:32.
Postad 27 October 2008 - 13:21
Jag har en
En sådan extern HD är f ö en produkt jag rekommenderar.
Redigerat av allstars, 27 October 2008 - 13:21.
Postad 27 October 2008 - 14:13
3. Hell yes gällande att den stänger av sig.
Jag har enoch den stänger av sig när tvixen stänger av sig.
En sådan extern HD är f ö en produkt jag rekommenderar.
Nu var väl frågan ifall Tvixen stänger av sig när man stänger datorn?
Postad 27 October 2008 - 21:01
Japp, frågan gällde ju självklart huruvida WD-disken stängde av sig i samband med att man stängde av TViXen och nu vet jag ju att den gör det, så tackNej, jag tror det var svar på rätt fråga.
Postad 28 October 2008 - 11:16
Japp, frågan gällde ju självklart huruvida WD-disken stängde av sig i samband med att man stängde av TViXen och nu vet jag ju att den gör det, så tack
Sorry... läser man frågan så kan det uppfattas på båda hållen.
Bra att det funkar i alla fall.
Postad 28 October 2008 - 13:07
Nu har ju Dvico lagt en del krut på 6500, så nu är det den gamles tur...
Postad 28 October 2008 - 14:26
Det har ännu inte kommit en ny officiell fw till 6500 tyvärr. Vi får nog vänta tills dess, åtminstone.Börjar det inte bli dags för en ny mjukvara?
Nu har ju Dvico lagt en del krut på 6500, så nu är det den gamles tur...
Postad 28 October 2008 - 14:37
Det har ännu inte kommit en ny officiell fw till 6500 tyvärr. Vi får nog vänta tills dess, åtminstone.
Jo, jag vet. Ville bara röra om i grytan.
Fast ska man vara krass så borde de städa bland de äldsta synderna först...
Postad 28 October 2008 - 16:21
Postad 29 October 2008 - 01:07
Postad 29 October 2008 - 09:55
Tycker för egen del att de kunde fixa den förbannade Auto-ljus-kontrast-grejen och sen kan de gräva ner utvecklingen på dessa äldre modellerna. För min del är den så komplett som man kan önska med tanke på just vad tommypeters skrev i sitt senaste inlägg. Men visst hade det varit kul om de hade slutfört projektet helt...
+1
Postad 01 November 2008 - 17:22
Postad 03 November 2008 - 07:10
Detta blir mitt första inlägg här på forumet! jag måste erkänna att jag dock varit här och läst många gånger tidigare pga diskutionerna ofta är intressanta.
Nu till frågan.
Jag köpte En beg 4100sh igår och är väll ganska nöjd, men nätverket suger ju via ftp ca 98kb? va fan! går ju inte att använda. jag vill inte strema från mina datorer då dom är inte alltid är på, provade att köra en mkv via usb men det funkade inte heller? hur har ni löst detta? att flytta burken för att tanka via usb är uteslutet och någon lång usb kabel funkar inte heller för mig. kanske en NAS med NFS och torrent klient skulle vara lösningen, finns det någon som ni kan rekomendera som ni vet funkar med HD material. är nätverket bättre på 6500? vad ska man göra? och hur har ni löst det?
Tack på förhand!
Postad 03 November 2008 - 09:31
Grattis till köpet! 98 kB/s är alldeles för dåligt, du ska kunna komma upp i 3,5-4 MB/s med tvix 4100. Vad använder du för FTP-klient? Det låter som att du måste byta klient eller ändra någon inställning. FlashFXP är det många som använder.Hej!
Jag köpte En beg 4100sh igår och är väll ganska nöjd, men nätverket suger ju via ftp ca 98kb? va fan! går ju inte att använda. jag vill inte strema från mina datorer då dom är inte alltid är på, provade att köra en mkv via usb men det funkade inte heller? hur har ni löst detta? att flytta burken för att tanka via usb är uteslutet och någon lång usb kabel funkar inte heller för mig. kanske en NAS med NFS och torrent klient skulle vara lösningen, finns det någon som ni kan rekomendera som ni vet funkar med HD material. är nätverket bättre på 6500? vad ska man göra? och hur har ni löst det?
Tvix 6500 är lite snabbare via nätverket, har för mig att det ligger runt 6 MB/s där.
Mkv via usb borde inte heller vara något problem.
Det finns ett helt gäng med bra NAS-produkter som funkar med TViXen, om du söker lite i tråden hittar du säkert några som rekommenderas.
Redigerat av distortion2, 03 November 2008 - 09:32.
Postad 03 November 2008 - 11:11
Tackar!Grattis till köpet! 98 kB/s är alldeles för dåligt, du ska kunna komma upp i 3,5-4 MB/s med tvix 4100. Vad använder du för FTP-klient? Det låter som att du måste byta klient eller ändra någon inställning. FlashFXP är det många som använder.
Tvix 6500 är lite snabbare via nätverket, har för mig att det ligger runt 6 MB/s där.
Mkv via usb borde inte heller vara något problem.
Det finns ett helt gäng med bra NAS-produkter som funkar med TViXen, om du söker lite i tråden hittar du säkert några som rekommenderas.
jag tittade närmare på min router i dag (D-link DGL-4300) och öppnade port 21 till tvixens Ip och kom då upp i 800-900kb men sen bytte jag klient till Flash FPX och då hände det grejer!
har nu 1,3-3,78 snitt på över 2 MB/
ska försöka plocka ner spannet på slump portarna som ftp kontrollerna använder och diregera dom till tvixens ip för att öka hastigheten lite till, är det någon som har tips på hur man anpassar detta prog till Tvixen?
ang USB så kanske det beror på hur det är formaterat? har inte kollat men ntfs är det garanterat inte.
Postad 03 November 2008 - 12:53
Du borde kunna få det stabilt i närheten av din topphastighet 3,78 MB/s, jag ser ingen anledning till att hastigheten ska sänkas efter att du nått peak-hastigheten. Kan vara någon inställning. Man ska stänga av att ftp-klienten skicka NO-OP-kommandon lite då och då, kanske det hjälper.Tackar!
jag tittade närmare på min router i dag (D-link DGL-4300) och öppnade port 21 till tvixens Ip och kom då upp i 800-900kb men sen bytte jag klient till Flash FPX och då hände det grejer!
har nu 1,3-3,78 snitt på över 2 MB/
ska försöka plocka ner spannet på slump portarna som ftp kontrollerna använder och diregera dom till tvixens ip för att öka hastigheten lite till, är det någon som har tips på hur man anpassar detta prog till Tvixen?
ang USB så kanske det beror på hur det är formaterat? har inte kollat men ntfs är det garanterat inte.
Problemet med usb kan säkert ha att göra med filsystemet. Jag har ingen aning, men det låter som en trolig möjlig orsak.
Postad 03 November 2008 - 14:49
Ftp och brandväggar är tydligen inte lika enkelt som att mata duvor i parken, har ändrat fram o tillbaka men utan bättre resultat:( hadde den hållt sig vid 3 konstant så går det ju att leva med den men som det är nu blir det nog till att sälja den tyvär, jävligt synd att det ska falla på en sådan skit sak!Du borde kunna få det stabilt i närheten av din topphastighet 3,78 MB/s, jag ser ingen anledning till att hastigheten ska sänkas efter att du nått peak-hastigheten. Kan vara någon inställning. Man ska stänga av att ftp-klienten skicka NO-OP-kommandon lite då och då, kanske det hjälper.
Problemet med usb kan säkert ha att göra med filsystemet. Jag har ingen aning, men det låter som en trolig möjlig orsak.
en sak jag inte testat är att sätta Tvixen i DMZ, vad tror du?
kollade NOOP och det var inte i kryssat.
Föresten ingen som har en 6500 skrotande?
Postad 03 November 2008 - 17:59
Vänta, innan du ger upp: Om du söker på "Flash FXP" här i tråden så har Gabbe lagt ut en fil med sina inställningar i programmet (inlägg 4980). Kolla om det blir bättre med de inställningarna. Det finns väldigt mycket i den här tråden om hur du får upp ftp-hastigheten om du söker på Flash FXP.Ftp och brandväggar är tydligen inte lika enkelt som att mata duvor i parken, har ändrat fram o tillbaka men utan bättre resultat:( hadde den hållt sig vid 3 konstant så går det ju att leva med den men som det är nu blir det nog till att sälja den tyvär, jävligt synd att det ska falla på en sådan skit sak!
en sak jag inte testat är att sätta Tvixen i DMZ, vad tror du?
kollade NOOP och det var inte i kryssat.
Föresten ingen som har en 6500 skrotande?
EDIT: använd "sök inom tråden" som ligger långt ner till vänster på sidan efter alla inlägg.
Redigerat av distortion2, 03 November 2008 - 18:00.
Postad 04 November 2008 - 03:44
Jag får tacka för din input, jag har sysslat på med datorer på professionell nivå i nästan hela mitt liv och tillhör generationen som lärde sig DOS utan och innan, min intiution säger mig att tvixen är begränsningen, kanske är det hårddisken i komb med hårdvaran (Samsung 160G) eller routern, eller min dator, men för att vara ärlig så känns det inte troligt att någon ligger på 4mb med denna apparat, jag bytte klient till FileZilla och det gorde att överföringen började på över 4Mb sen droppade gradvis till 1,5 efter någon minut, har nu kört utan brandvägg, mm,mm utan resultat, pust!! kan någon bekräfta "STABIL" överföringshastighet med senaste firmwaren? så jag inte letar efter spöken. Synology DS209+ tror jag blir lösningen på detta drama.Vänta, innan du ger upp: Om du söker på "Flash FXP" här i tråden så har Gabbe lagt ut en fil med sina inställningar i programmet (inlägg 4980). Kolla om det blir bättre med de inställningarna. Det finns väldigt mycket i den här tråden om hur du får upp ftp-hastigheten om du söker på Flash FXP.
EDIT: använd "sök inom tråden" som ligger långt ner till vänster på sidan efter alla inlägg.
Tack för ett bra forum.
Postad 04 November 2008 - 11:53
kan någon bekräfta "STABIL" överföringshastighet med senaste firmwaren? så jag inte letar efter spöken. Synology DS209+ tror jag blir lösningen på detta drama.
Tack för ett bra forum.
Jag har ett värde på mellan 3,60 MB/s och 4,00 MB/s under FTP-överföringar.
Helt still ligger det inte och beror säkert på buffertproblem i Tvixen.
Snittet 3,65 MB/s ger ca. 29,2 Mbit/s och är nog vad man kan räkna med på dessa burkar.
EDIT: Glömde säga att det är med senaste officiella firmware 1.4.52 /EDIT.
Flash_test.jpg 32.35K
1 Antal nerladdningarSjälv började jag jobba som bilmek 1983 och häpnas fortfarande över vad en praktikant eller nyexaminerad direkt från skolan kan lära mig i vissa situationer. Alla tänker på olika sätt och har olika styrkor/svagheter...
Datorer har jag inte hållit på med hela livet, men väl sen 1978 (uppskattat) har det varit min hobby.
Lite ödmjukhet mot oss nollor i tråden, hade inte skadat.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 04 November 2008 - 11:55.
Postad 04 November 2008 - 15:20
Jag har ett värde på mellan 3,60 MB/s och 4,00 MB/s under FTP-överföringar.
Helt still ligger det inte och beror säkert på buffertproblem i Tvixen.
Snittet 3,65 MB/s ger ca. 29,2 Mbit/s och är nog vad man kan räkna med på dessa burkar.
EDIT: Glömde säga att det är med senaste officiella firmware 1.4.52 /EDIT.Flash_test.jpg 32.35K 1 Antal nerladdningar
Själv började jag jobba som bilmek 1983 och häpnas fortfarande över vad en praktikant eller nyexaminerad direkt från skolan kan lära mig i vissa situationer. Alla tänker på olika sätt och har olika styrkor/svagheter...
Datorer har jag inte hållit på med hela livet, men väl sen 1978 (uppskattat) har det varit min hobby.
Lite ödmjukhet mot oss nollor i tråden, hade inte skadat.
Jag tror du misstolkde mig, skulle aldrig kalla er nollor! tvärt om, när man brinner för något blir man bra på det, och det gör dom flesta här, jag ber om ursäkt om jag varit klumpig med min text.
Det var roliga nyheter att höra dina siffror! vi kan väll försöka knäcka den här nöten till sammans istället?
vad har du för hd? router? sektorstorleken på partioneringen på din disk i tvixen? ftp klient?
sist men inte minst vill jag tacka dig för ett ljus i mörkret.
mvh
Postad 04 November 2008 - 16:09
En konstig grej är att varje gång jag uppdaterar första inlägget så förlorar tråden sin officiella status, dvs tråden är inte längre rödmarkerad. Det är konstigt tycker jag, någon som vet varför det blir så?
Postad 04 November 2008 - 16:57
kollade upp länkarna du hänvisade till och hittade en del matnyttigt!
bla verkar det som Gbit inte trivs med Tvixen? någon hadde haft framgång genom att ändra till 100 i stället, så jag tänkte att det beror kanske på nätverkskortet, jag bytte till ett Nvida kort tyvärr 1gbit också,, men nu pekar jag 4.2Mbit? och karaktären på problemet är nu anorlunda, så något är det med pakethanteringen, jag ska prova med ett 100kort om jag hittar det, tyvärr är hela nätverket hemma gbit så skit fick jag för det;)
men jag ska ner o gräva i källaren, Tvixen har ju blivit min hobby nu
återkommer!
Postad 05 November 2008 - 01:20
Jag tror du misstolkde mig, skulle aldrig kalla er nollor! tvärt om, när man brinner för något blir man bra på det, och det gör dom flesta här, jag ber om ursäkt om jag varit klumpig med min text.
Det var roliga nyheter att höra dina siffror! vi kan väll försöka knäcka den här nöten till sammans istället?
vad har du för hd? router? sektorstorleken på partioneringen på din disk i tvixen? ftp klient?
sist men inte minst vill jag tacka dig för ett ljus i mörkret.
mvh
Och jag kanske överreagerade en aning... skulle till jobb just då.
Tyckte bara att det lät som du inte trodde på siffror som vi har avhandlat många gånger i tråden innan, vilket är rätt surt efter allt man har lagt ner. No hard feelings.
Kör med Samsung Spinpoint 500 GB, Netgear FVS338 trådat, sektorstorlek... (vet ej, men standard som Windows kör som default) och FlashFXP v3.4.1.
Har du ändrat något vid formateringen av din HDD? Eftersom du trots allt kommer upp i ännu högre siffror...
33 Mbit/s låter som taket av vad dessa kan prestera trots allt.
Postad 05 November 2008 - 04:25
Har nu ett dedikerat nätverks kort med statisk IP för Tvixen utan några hinder med fritt flöde!
peakar 7MB! första sekundrarna för att sedan dala till 2MB inom 30 sek sedan till stabila 1.4MB
Är nu helt säker på att det har med Hårddisken i Tvixen att göra, finns inget annat som jag ser det,
Köpte Tvixen beg så jag har inte partionerat den, men det är en Samsung spinpoint på 160G.
får jag be dig titta vad du har för exakt modellbeteckning på din, du ska se att du har en F1:a med 16MB cacheminne, valet av HD är nog känsligt pga den klena processor i burken, ska prova att klustra upp min HD till 1024 sektorer (512)Win standard för att se om det avlastar den. skulle vara roligt att veta vilka HD som presterar mest utan grymma processorer som driver dom. här var SCSI outstanding!
Note: har en "Samsung SpinPoint P80 SP1614C 8MB 160GB" i min burk.
Så 1000$ frågan lyder: VILKEN HÅRDDISK PRESTERAR BÄST I EN TVIX!
Mvh!
Redigerat av mr_climb, 05 November 2008 - 04:47.
Postad 05 November 2008 - 07:26
Ett skott från höften: Har du kollat hur det är med fragmentering av disken?Glad att du inte gillar såpoperor
![]()
Har nu ett dedikerat nätverks kort med statisk IP för Tvixen utan några hinder med fritt flöde!
peakar 7MB! första sekundrarna för att sedan dala till 2MB inom 30 sek sedan till stabila 1.4MB
Är nu helt säker på att det har med Hårddisken i Tvixen att göra, finns inget annat som jag ser det,
Köpte Tvixen beg så jag har inte partionerat den, men det är en Samsung spinpoint på 160G.
får jag be dig titta vad du har för exakt modellbeteckning på din, du ska se att du har en F1:a med 16MB cacheminne, valet av HD är nog känsligt pga den klena processor i burken, ska prova att klustra upp min HD till 1024 sektorer (512)Win standard för att se om det avlastar den. skulle vara roligt att veta vilka HD som presterar mest utan grymma processorer som driver dom. här var SCSI outstanding!
Note: har en "Samsung SpinPoint P80 SP1614C 8MB 160GB" i min burk.
Så 1000$ frågan lyder: VILKEN HÅRDDISK PRESTERAR BÄST I EN TVIX!![]()
Mvh!
Orsaken till att jag frågar är att jag fick problem med inspelning från SVT HD (22 Mbits) när disken var fragmenterad i 4100. När jag tänker tillbaka på det så fungerade det bra i början trots fragmenteringen men sen verkade det som 4100 inte hann med.
/Göran
Postad 05 November 2008 - 08:27
Bra Ide! men det var det första som jag tänkte på, när jag började med mitt strul, hur som,, nu visade det sig att den HD modell som jag har igentligen är en eide disk som har en sata brygga, inte Native sata om man säger så, detta kräver processor kraft, vilket inte finnsEtt skott från höften: Har du kollat hur det är med fragmentering av disken?
Orsaken till att jag frågar är att jag fick problem med inspelning från SVT HD (22 Mbits) när disken var fragmenterad i 4100. När jag tänker tillbaka på det så fungerade det bra i början trots fragmenteringen men sen verkade det som 4100 inte hann med.
/Göran
provade att ta bort USB minnet i tvixen och då ligger den på 2.1MB stabilt?? processorn behöver trimmas på Tvixen
hmm, jag får forska vidare.
Mvh
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
TViX M-4100 HD + DVB-T HD T430 Tuner
10 bilder
36 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler