ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)
8369 svar till detta ämne
Postad 15 mars 2008 - 22:29
Martin43
-
Martin43
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Samma problem med synkningen av ljudet finns även mellan analog CH och marksänd signal. Jag hade den digitala signalen via TV'n igång och den analoga här på pc'n via tv-kortet på samtidigt, och det lät som ett eko hela tiden.
Wasgo 
Men det är inget fel. Det är lite olika fördröjningar i de olika systemen. Däremot skall givetvis ljud och bild synka ihop i samma system. Det blir nog svårt att felanmäla om man ringer och säger "jag sitter i mitt vardagsrum och kollar på SVT1 via analog comhem, digital comhem, viasat satellit, canal plus satellit och boxer samtidigt på fem 14"-tv-apparater som jag ställt ut i rummet för att få surroundbild och ljud, men det synkar inte!" Men om det nu är så att Comhem endast vidarebefordrar SVTs dataström utan att pilla på den, då är det ju antingen SVT som orsakar synkfelet, eller Humax-boxen? Då ligger det närmare till hands att skylla på Humax... (Och således skall vi inte heller klaga på Comhem för att DD-ljudet är tyst på regionala sändningar, det är SVT som sänder ut tystnad)
Postad 15 mars 2008 - 22:35
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
(Och således skall vi inte heller klaga på Comhem för att DD-ljudet är tyst på regionala sändningar, det är SVT som sänder ut tystnad)
Du har rätt i det andra du skriver, men dock inte vad gäller detta .. Vi har dels talat om det tidigare och dels har det varit uppe i Rapport. Svt beklagar problemet. Det är SVT som inte sänder regionala sändningar i DD men det är distrubutörerna som inte fixar så att vi får ljudet. Du får så klart ljud om du inte har DD som förval i boxen men detta kan lösas genom att comhem fixar till det hos sig. Hur och med vad .. minns jag inte ens Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 15 mars 2008 - 22:35.
Postad 15 mars 2008 - 22:44
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Vid eftertanke. synkade båda ihop var för sig. När jag kollade in alla låtarna i rad på den platta i sovrummet fanns inga problem med läppsynk alls. Men när jag startade samma utsändning på pc'n lite senare hörde jag ekot hela tiden men upplevde bra synk på den analoga utsändningen också via ljudanläggningen jag har ansluten i det rummet.
Det är således inget att bråka om!
Wasgo
Postad 16 mars 2008 - 03:40
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Med Component är det som att ta bort det immade glaset som sitter på tv'n när man kör HDMI
Med HDMI borde det vara mer skärpa och mer av allt annat som är bra ..
Så är det INTE
Maveric 
Hmm, jag har suttit och jämfört lite med Axess testbild och SVT:s. HDMI är för mig marginellt bättre än komponent, men de är nästan identiska! 576p har taggighet och flimmer på båda, men något mindre på HDMI än komponent. Nu efter testerna växlade jag över till Voom och Discovery HD och då gav Original-inställningen 576p. Det var första gången detta hände. Sitter jag nära och tittar på HD kan jag se combing och jag trodde det var min TV:s tillkortakommanden. Dock såg jag det precis på Viasat HD:s pausslinga nu också ( de svartvita insprängda videosekvenserna ). Det borde ju inte vara möjligt då det är 720p!! Combing på publiken bakom Tiger Woods och på NFL-spelarna i sekvensen efter. Det blir något bättre om jag matar 1080i på denna 720p-kanal! Vill dock inte köra 1080i eftersom jag då får artefakter på siffror och grafilk på t ex CNBC. Med såhär många grava fel som upptäckts på kort tid kan jag bara dra slutsatsen att vi måste få en ny FW ganska snabbt. Låt oss hoppas att vi kan få bort combing, 576p och suddighet och ändå slippa CB. För CB, det har man lyckats ta bort i ver 15, fantastiskt att det ändå gick
Redigerat av ruhe, 16 mars 2008 - 10:29.
Postad 16 mars 2008 - 11:47
Martin43
-
Martin43
-
Amatör
-
-
82 inlägg
(Och således skall vi inte heller klaga på Comhem för att DD-ljudet är tyst på regionala sändningar, det är SVT som sänder ut tystnad)
Du har rätt i det andra du skriver, men dock inte vad gäller detta ..
Vi har dels talat om det tidigare och dels har det varit uppe i Rapport.
Svt beklagar problemet. Det är SVT som inte sänder regionala sändningar i DD men det är distrubutörerna som inte fixar så att vi får ljudet. Du får så klart ljud om du inte har DD som förval i boxen men detta kan lösas genom att comhem fixar till det hos sig. Hur och med vad .. minns jag inte ens
Maveric 
Då faller väl konceptet att Comhem vidaresänder signalen utan modifieringar? I så fall finns en riksutsändning och utöver det sänds regionala sändningar när de finns, men ej så att man sänder riksutsändningen parallalellt när inga regionala sändningar görs. Och det är då upp till Comhem att klippa och klistra så att de stoppar in rätt regional sändning när sådana sändningar finns? Tycker det vore logiskt om SVT själva satte ihop alla sina sändningar och så skickar de alla dessa parallellt till en gemensam överlämningspunkt där det går till Comhem, marknätet och satellitoperatörerna och distrubutörerna ser till att rätt regionala sändning hamnar i rätt region. Via satellit kan man väl se valfri regional sänding förresten? För de sänder ut hela klabbet...
Redigerat av Martin43, 16 mars 2008 - 11:59.
Postad 16 mars 2008 - 13:07
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Jag tittade på SVT HD och långfilmen som gick där i går kväll. Vad jag förstår var det riktig hd-utsändning och allt, men bilden var usel! Lite CB men väldigt mycket fina svarta små rutor i mörka fält och även antydan till BC! Jag tror inte det är min tv. Var det SVT utsändning eller är boxen fortfarande tvärusel ÄVEN på HD?
Är det någon annan som såg programmet och fenomenen?
Postad 16 mars 2008 - 13:10
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Jag tittade på SVT HD och långfilmen som gick där i går kväll. Vad jag förstår var det riktig hd-utsändning och allt, men bilden var usel! Lite CB men väldigt mycket fina svarta små rutor i mörka fält och även antydan till BC! Jag tror inte det är min tv. Var det SVT utsändning eller är boxen fortfarande tvärusel ÄVEN på HD? Är det någon annan som såg programmet och fenomenen?
bilden va bra här! har du updaterar till fm15
Postad 16 mars 2008 - 13:14
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Anledningen till att vi ser olika resultat på olika ingångar.. beror på att olika tv apparater behandlar
signalen olika beroende på vilken ingång man väljer. En del apparater lägger mer kraft på ena
ingången än vad den andra gör. Sedan spelar naturligtvis olika kvalité på materialet, på samma kanal
oss ett spratt. Det är svårt att säga, att den ena kanalen är bättre än den andra.
Tv4 tex .. där vet man aldrig vad man får. Ser tex reprisen på lets danc just nu ..
Förfärlig bild för att vara en nyinspelning ..
Maveric
Postad 16 mars 2008 - 13:14
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Jag tittade på SVT HD och långfilmen som gick där i går kväll. Vad jag förstår var det riktig hd-utsändning och allt, men bilden var usel! Lite CB men väldigt mycket fina svarta små rutor i mörka fält och även antydan till BC! Jag tror inte det är min tv. Var det SVT utsändning eller är boxen fortfarande tvärusel ÄVEN på HD? Är det någon annan som såg programmet och fenomenen?
japp, 15 är inne!
Postad 16 mars 2008 - 13:17
Krillur
-
Krillur
-
Användare
-
-
100 inlägg
Jag såg också början på den filmen och det var skandalbild, otroligt mycket CB!
Postad 16 mars 2008 - 13:18
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
japp, 15 är inne!
svårt att veta varför du hadde sunkig bild. hd kanalerna är då bättre en sd men som sakt med alla andra så är ju bilden aldrig perfekt den varierar dag till dag och bildvisare till bildvisare
Redigerat av Duckface21, 16 mars 2008 - 13:19.
Postad 16 mars 2008 - 13:24
Maltman
-
Maltman
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Nu vill jag veta om ngn av er har fått godkänt av CH att få fortsatt kompensation för TV abonnemanget?
Får nämligen inget svar på mail.
Postad 16 mars 2008 - 13:25
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Jag har tröttnat på den här boxen! Har mailat kundrelationer, får se om jag kan byta ut den!
Skulle allt bra gärna vilja se listan på tv-apparater som CH har validerat fw mot! Måste man köpa en av dom ....?
Postad 16 mars 2008 - 13:27
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Jag har tröttnat på den här boxen! Har mailat kundrelationer, får se om jag kan byta ut den! Skulle allt bra gärna vilja se listan på tv-apparater som CH har validerat fw mot! Måste man köpa en av dom ....?
som sakt boxen suger men de fins inga alternativ om man vill ha 1080i ut från boxen eller nån hdtv uplösning för den delen
Redigerat av Duckface21, 16 mars 2008 - 13:28.
Postad 16 mars 2008 - 13:41
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Jag har tröttnat på den här boxen! Har mailat kundrelationer, får se om jag kan byta ut den! Skulle allt bra gärna vilja se listan på tv-apparater som CH har validerat fw mot! Måste man köpa en av dom ....?
som sakt boxen suger men de fins inga alternativ om man vill ha 1080i ut från boxen eller nån hdtv uplösning för den delen
Jag vet, men deras HD-satsning är ändå ett skämt! Ska snart peta in en blu-ray i min HTPC. Föredrar äkta kvalitet istället för påstådd!
Postad 16 mars 2008 - 13:45
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Jag vet, men deras HD-satsning är ändå ett skämt! Ska snart peta in en blu-ray i min HTPC. Föredrar äkta kvalitet istället för påstådd!
deras PVR box är ganska bra vad jag hört inte säker dock fins nog nån annan här som vill svara på det
Postad 16 mars 2008 - 13:47
JoeV
-
JoeV
-
Användare
-
-
152 inlägg
Uppdaterade igår med nya fw - upplever precis som övriga att bc och framförallt cb är bättre men bilden är kornig som tusan.
Mailade kundrelationer precis med krav på ny kompensation, är det någon som fått något besked från dem?
Postad 16 mars 2008 - 13:50
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
deras PVR box är ganska bra vad jag hört inte säker dock fins nog nån annan här som vill svara på det
Ska se om det går att göra ett byte mot en sådan! Jag har i alla fall lärt mig att Humax ska man undvika....säkert humax i deras nästa hd-box.....beware!!
Postad 16 mars 2008 - 13:52
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
det kan jag nog garantera att det är jag kommer då ta chansningen då den kommer och skaffa den oavsett märke inget kan väll bli värre en nu
Postad 16 mars 2008 - 14:24
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Som en utomstående observatör tycker jag det är en stor skandal att ComHem efter mer än ett år inte lyckats få sina HD-kunder nöjda! Många av er har betalat stora pengar för en box som inte förtjänar HD-emblemet! Som inte ens gör SD-kanalerna rättvisa!
Stå på er och kräv mesta möjliga pengar tillbaka!
Wasgo
Postad 16 mars 2008 - 14:45
Sijekovac
-
Sijekovac
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Hej
Jag har följt denna tråd hela tiden eftersom jag så gärna ville skaffa HD Boxen och har hela tiden hoppats på att CH skulle lyckats till slut med nya FW men nu ger jag upp alltså. Man måste vara galen som beställer denna box efter alla negativa inlägg här.
Kommer nog köpa BR spelare så jag kan se på riktigt HD när jag vill
Sijekovac
Postad 16 mars 2008 - 16:00
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Hej
Jag har följt denna tråd hela tiden eftersom jag så gärna ville skaffa HD Boxen och har hela tiden hoppats på att CH skulle lyckats till slut med nya FW men nu ger jag upp alltså. Man måste vara galen som beställer denna box efter alla negativa inlägg här. Kommer nog köpa BR spelare så jag kan se på riktigt HD när jag vill 
Sijekovac
jo men det borde va bra med tv med. tv i äkta hdtv men så ser man ju vart CH kom sen med det... sorligt!!!!
Postad 16 mars 2008 - 16:31
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Så då har jag nu dragit iväg ett nytt mail ang kompensation osv till kundrelationer igen då han sa att vi skulle höras igen efter att nya FW släppts. Hoppas på ett positivt svar nu
Postad 16 mars 2008 - 16:34
Sijekovac
-
Sijekovac
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Hej
Jag har följt denna tråd hela tiden eftersom jag så gärna ville skaffa HD Boxen och har hela tiden hoppats på att CH skulle lyckats till slut med nya FW men nu ger jag upp alltså. Man måste vara galen som beställer denna box efter alla negativa inlägg här. Kommer nog köpa BR spelare så jag kan se på riktigt HD när jag vill 
Sijekovac
jo men det borde va bra med tv med. tv i äkta hdtv men så ser man ju vart CH kom sen med det... sorligt!!!!
Visst skulle det vara fint med HDTV (sport, serier m.m.) men jag tittar ändå inte så mycket på tv utan köper/hyr DVD filmer och tittar på det jag vill se. Comhems HDTV kanaler är ändå inte värda priset, inte till det kvalite de kör på i alla fall. Sijekovac
Postad 16 mars 2008 - 16:46
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Hej
Sijekovac
Visst skulle det vara fint med HDTV (sport, serier m.m.) men jag tittar ändå inte så mycket på tv utan köper/hyr DVD filmer och tittar på det jag vill se. Comhems HDTV kanaler är ändå inte värda priset, inte till det kvalite de kör på i alla fall.
Sijekovac
ursäkta menar du att CH inte har bra HDTV kanaler? jag tycker de har de bästa vad för annat finns en Discovery HD? vad kan man säga det är discovery som bäst! visst tycker det är lite för mycket Bil program sorligt nog och sen har vi VOOM HD de har en hel del bra rese program sen helt i mitt tycke de har gamespot i hd  älskar att se om spel osv som är på marknaden båda får topp betyg av mig sen har vi tv4HD de kör ju en del filmer då som då i hd vilket ger tummen upp ...
Postad 16 mars 2008 - 16:57
Martin43
-
Martin43
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Så då har jag nu dragit iväg ett nytt mail ang kompensation osv till kundrelationer igen då han sa att vi skulle höras igen efter att nya FW släppts. Hoppas på ett positivt svar nu 
Samma här.
Postad 16 mars 2008 - 20:40
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
tror jag hittat en bug i fm15 min box hänger sig om jag ändrar kanaler fort mellan hd och sd vilket att den hamnat i 1080i orginal på både sd och hd för att boxen skulle bli normal så va jag tvungen att stänga av den
Postad 16 mars 2008 - 21:10
whitepointer
-
whitepointer
-
Amatör
-
-
73 inlägg
en annan bugg (om det inte var sändningen) när jag kollade tv4hd i eftermiddags, filmen without a paddle hängde sig upprepade tillfällen. Inte sett något sådant förut. Har också skickat in begäran om kompensation även om jag inte haft boxen så länge som många av er...men jag vill ha ut en fw som fixar 576i så vi får bra sd kvalite o givetvis bättre hd kvalle annars får det bli en pvr
Postad 16 mars 2008 - 21:59
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
- Jag får ryckningar o bilden lite då och då .. ( precis som att den stannar upp för en sekund )
- Ljudet synkar illa ganska ofta på många av kanalerna ( provat både HDMI och Optisk )
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 16 mars 2008 - 22:31.
Postad 16 mars 2008 - 22:26
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3 254 inlägg
Kopplade in den gamla boxen och fick till min överraskning sämre bild än med Humaxen på SD via scart. Kopplade tillbaka till Humaxen för bekräftelse och det vart tydligt bättre igen. Tycker bilden nu i helgen har varit riktigt vettig (får ofta det intrycket att helgbilden är bättre) men fortfarande är sd suddigare via hdmi imo och bilden kan hacka vid enstaka tillfällen.
Då jag kommit över boxen med ett riktigt bra totalpris och inte har en sämre bild just nu än den gamla 1 krs-boxen , utan tvärtom tydligen, kommer jag att behålla boxen och hoppas på något bättre alternativ framöver.
Postad 16 mars 2008 - 22:31
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Nu har jag suttit en stund och testat HD kanalerna som sänder 1080i Bäst bild ger Original 1080i Vanlig 1080i ger fruktansvärt dålig bild. För att verkligen uppfatta skillnaderna har jag suttit 1.5 meter från skärmen. Bildvisare för test : Nya Panasonic PX80 Det verkar som att man rättat till vissa fel i 1080i original läget men stuntat i det andra. Jag är inte speciellt begåvad vad gäller HDMI protokoll ( eller vad man kallar det för ) Men det är solklart att denna boxen har mycket svårt att kommunicera med både tv och Receiver när det gäller skifte av upplösning. På tv'n är det inte så farligt. Den blinkar till ett par ggr medan recievern måste ändra utgång ett par ggr för att bilden skall komma. Att det är boxen det är fel på .. kan jag konstatera genom att ALL annan utrustning kan ändra upplösning utan dessa problem. Detta måste man göra något åt .. Annars kan man inte ha boxen ställd i original och växla mellan SD och HD kanaler utan stor frustration. Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 16 mars 2008 - 22:33.
Postad 16 mars 2008 - 22:37
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Då jag kommit över boxen med ett riktigt bra totalpris och inte har en sämre bild just nu än den gamla 1 krs-boxen , utan tvärtom tydligen, kommer jag att behålla boxen och hoppas på något bättre alternativ framöver.
Skall du betala för HD kanalerna också ? Skall du inte beklaga dig hos comhem så du slipper bindningstid ? Bara du inte ringer dem o säger att du är nöjd .. för då är nästan alla nöjda och vissa har problem och vi är tillbaka på ruta ett  Jag har också testat scart från de andra samsung 260 boxarna och det är hugget som stucket. Men bäst bild har jag från samsungs nya 270 box Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 16 mars 2008 - 22:39.
Postad 16 mars 2008 - 22:39
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
- Jag får ryckningar o bilden lite då och då .. ( precis som att den stannar upp för en sekund ) - Ljudet synkar illa ganska ofta på många av kanalerna ( provat både HDMI och Optisk )
Maveric 
Jag har också lagt märke till det här med att bilden fryser en halv sekund typ var tionde sekund eller så. Dock har det bara hänt på vissa kanaler (oftast Canal + kanalerna) så jag avfärdade det som fel i sändningen.. kanske var värre än så då? Inga som helst problem med ljudsynkning på optiska utgången på någon kanal längre för min del.
Postad 16 mars 2008 - 22:42
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
- Jag har också lagt märke till det här med att bilden fryser en halv sekund typ var tionde sekund eller så. - Inga som helst problem med ljudsynkning på optiska utgången på någon kanal längre för min del. 
- Det händer på alla kanaler har jag har tittat på .. ( jag zappar som besatt innan jag skall sova  ) - Då skall jag gå tillbaka till optisk igen .. Maveric
Postad 16 mars 2008 - 22:54
berry68
-
berry68
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Hm mystiska saker händer med denna box, återställde den till fabriks inställningar, döm av min förvåning nu är bilden rätt skaplig det vart en enorm skillnad på HDMI som liknade kattpiss tidigare nu är HDMI rätt ok och componet som var bättre innan är plötsligt sämre.......någon som har en förklaring till detta fenomen ??
Redigerat av berry68, 16 mars 2008 - 22:54.
Postad 17 mars 2008 - 00:00
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Hm mystiska saker händer med denna box, återställde den till fabriks inställningar, döm av min förvåning nu är bilden rätt skaplig det vart en enorm skillnad på HDMI som liknade kattpiss tidigare nu är HDMI rätt ok och componet som var bättre innan är plötsligt sämre.......någon som har en förklaring till detta fenomen ??
Nope, men nån annan rapporterade liknande tidigare; att det krävdes en reset för att det skulle se bättre ut. Kanske nåt att rekommendera till alla som tycker att HDMI är kass... det kan ju inte skada, eller?
Redigerat av rickardl, 17 mars 2008 - 00:01.
Postad 17 mars 2008 - 00:01
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Så klart har jag också gjort det ..
Inte ett uns skillnad ...
Maveric
Postad 17 mars 2008 - 00:10
berry68
-
berry68
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Så klart har jag också gjort det ..
Inte ett uns skillnad ...
Maveric 
Är det ingen skillnad på reset och fabriks återställning, något måste ju även den göra eller?
Postad 17 mars 2008 - 00:15
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Är det ingen skillnad på reset och fabriks återställning, något måste ju även den göra eller?
Ursäkta, jag menade Fabriksinställning/Default Setting när jag skrev reset.
Postad 17 mars 2008 - 00:15
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Reset finns det inget i menyn som heter.. de som säger reset menar nog fabriksåterställning. som i menyn heter "fabriksinställning" Nej .. att göra den ger ingen som helst skillnad i bild på min box "inte ett uns" Det finns heller inget som säger att det måste göra skillnad att göra den. Men däremot har det löst några små problem tidigare, när man tex tappade HD kanaler i HD kanalslistan .. Sådant kunde hända för några månader sedan när de uppdaterade kanaler och lade om sina listor. Maveric
Postad 17 mars 2008 - 00:59
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
får ofta det intrycket att helgbilden är bättre
Det måste vara placebo Maveric
Postad 17 mars 2008 - 01:33
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
får ofta det intrycket att helgbilden är bättre
Det måste vara placebo
Maveric 
Helt överens med Pefre, efter 7-8 bira har jag inga invändningar alls på bildkvaliteten.
Postad 17 mars 2008 - 02:42
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
rofl.gif 9,14K
2 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistered1103, 17 mars 2008 - 02:46.
Postad 17 mars 2008 - 10:11
65skoter
-
65skoter
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Hej
Ja vad skall man säga skratta eller gråta åt detta elände. Att det bara är möjligt att göra så många tabbar som man gjort med denna box. Vilka inställningar för SDTV fungerar bäst med FW15 tycker NI. Jag kommer att kräva en annan box om inte ny FW kommer.
Postad 17 mars 2008 - 10:25
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Hej
Ja vad skall man säga skratta eller gråta åt detta elände. Att det bara är möjligt att göra så många tabbar som man gjort med denna box. Vilka inställningar för SDTV fungerar bäst med FW15 tycker NI. Jag kommer att kräva en annan box om inte ny FW kommer.
För SDTV så skulle jag rekommendera: 1080i + Colourspace YPBPR. Men labba lite med Colourspacen och glöm inte att justera TVn, framför allt Brightness, om du skiftar mellan Full RGB och Limited RGB/YPBPR. På min TV måste jag dra upp Brightness väldigt mycket med Full RGB medans jag kan ha den på 50% med Limited RGB/YPBPR. Men det varierar som sagt från TV till TV så det är inget som säger att det är likadant för dig. En del säger att 1080i suddar till bilden men jag ser inget fel att öka Sharpness då om du vill ha den skarpare.
Postad 17 mars 2008 - 10:28
hlundin
-
hlundin
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Har kompletterat min anmälan till ARN, eftersom den nya FW inte löste alla problem och skapade några nya.
Har definierat om mitt krav på ComHem till att de erbjuder fungerande box av annat fabrikat.
/ Hasse
Postad 17 mars 2008 - 10:41
400 Slag
-
400 Slag
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Har med uppdaterat till V15 nu. Får samma skräpbild som de flesta här.
Suddig å grynig bild. I original så är skärpan skaplig men då flimmrar det tok istället. 720p är flimmrandet ÄNNU värre och i 1080i är flimmret bättre men däremot är skärpan helt åt skogen.
Har en 46" Sharp Aquos kopplan dem HDMI.
Blir å ringa ComHem å fråga vad f**n de håller på med som kan tycka att den här versionen är så bra att man släpper den...
Undar ju om de validerat den mot en 14" tjocktv. Jaa, men nu ser det bra ut! Den släpper vi till kunderna nu!!
Suck...
Postad 17 mars 2008 - 10:47
ClarkOne
-
ClarkOne
-
Användare
-
-
227 inlägg
Vad har ComHem svarat på kritiken ang. FW.15? Har dom sagt att dom tänker släppa ny FW inom kort eller vad är det som händer? ... det här är ju bara så ohållbart så det finns inte!!!! ... lyckad HD -satsning CH ... verkligen!
Postad 17 mars 2008 - 10:57
goa gubben
-
goa gubben
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Det verkar ganska svårt att hitta en generell inställning som passar de flesta. Jag har en Pio-plasma och när jag uppgraderade till FW15 fick man en smärre chock. Oskarpt och fladdrigt. Satte colorspace till YPBPR ökade sharpness på TV:s och märkte att 1080i trots allt fungerar bäst. Det var ju nu i helgen man hade tid och meka litet. Bildkvalitén varierar ju över tiden så det ska bli "spännande" att se hur det fungerar i kväll. Jag har i alla fall lärt mig en sak. Jag kommer aldrig att skaffa en Humax-box igen. Kan inte heller sätta upp parabol, så jag är fast med ComBort ett tag till.
Postad 17 mars 2008 - 11:21
ekko
-
ekko
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Jag har också uppdaterat till FW .15 och fick mycket sämre bild än med tidigare FW på både SD och HD kanaler. Har testat olika inställningar men inget hjälper. Jag upplever lika mycket eller tom mer CB och BC än tidigare och HD kanalerna ser ut som vanliga SD kanaler (förutom Viasat sport HD).
Jag har en Panasonic 42PX70 och kör med hdmi.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|