Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 November 2008 - 09:36

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Bra Ide! men det var det första som jag tänkte på, när jag började med mitt strul, hur som,, nu visade det sig att den HD modell som jag har igentligen är en eide disk som har en sata brygga, inte Native sata om man säger så, detta kräver processor kraft, vilket inte finns :rolleyes: så nu letar jag efter en HD med kraftig processor och mycke cacheminne. Western Digital Caviar Black har en dualcore kärna med grym prestandard och förhållande vis låg effektförbrukning. denna borde funka bra i tvixen.
provade att ta bort USB minnet i tvixen och då ligger den på 2.1MB stabilt?? processorn behöver trimmas på Tvixen B)
Mvh

För det första: när du felsöker något är det alltid en bra idé att eliminera så många felkällor som möjligt och köra allt så enkelt som möjligt. Dvs plocka bort eventuella usb-minnen, tv-tuner, wlan-adapter mm. Det tror jag att du har gjort nu :P
För det andra tror jag inte att du behöver leta upp världens effektivaste och supersnabbaste HDD, det räcker med en riktig SATA utan bryggor som är tyst och strömsnål (för att hålla nere värmen och ljudnivån). En modern Samsung Spinpoint eller Western Digital Green Power funkar jättebra.

160GB räcker ändå inte långt utan skaffa en ny satadisk på minst 500GB. De är så härligt billiga nu ändå så det är bara att fläska på :P

Redigerat av distortion2, 05 November 2008 - 09:37.

Postad 05 November 2008 - 11:56

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Glad att du inte gillar såpoperor :rolleyes:

Har nu ett dedikerat nätverks kort med statisk IP för Tvixen utan några hinder med fritt flöde!
peakar 7MB! första sekundrarna för att sedan dala till 2MB inom 30 sek sedan till stabila 1.4MB

Är nu helt säker på att det har med Hårddisken i Tvixen att göra, finns inget annat som jag ser det,
Köpte Tvixen beg så jag har inte partionerat den, men det är en Samsung spinpoint på 160G.
får jag be dig titta vad du har för exakt modellbeteckning på din, du ska se att du har en F1:a med 16MB cacheminne, valet av HD är nog känsligt pga den klena processor i burken, ska prova att klustra upp min HD till 1024 sektorer (512)Win standard för att se om det avlastar den. skulle vara roligt att veta vilka HD som presterar mest utan grymma processorer som driver dom. här var SCSI outstanding!

Note: har en "Samsung SpinPoint P80 SP1614C 8MB 160GB" i min burk.

Så 1000$ frågan lyder: VILKEN HÅRDDISK PRESTERAR BÄST I EN TVIX! :P

Mvh!

Min HD är en "Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2" och bland de snabbare för drygt 1 år sedan, men jag tror knappast att det är där felet ligger. Som distortion2 säger så räcker sällan 160 GB särskilt långt och du får väl klämma i något nytt ändå.
Vad felet är med din konfiguration är inte så lätt att komma fram till.
Kan inte påminna mig att det har varit så svårt att toppa upp hastigheten om man bortser från att vissa FTP-klienter verkar mycket segare än andra.

Postad 05 November 2008 - 22:46

mr_climb
  • mr_climb
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Min HD är en "Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2" och bland de snabbare för drygt 1 år sedan, men jag tror knappast att det är där felet ligger.

Jag trodde inte heller det först, men så är det! Bytte till en annan disk bara för att kolla och det blev 4.2 MB stabilt!
jag formaterade om min disk med 1024 istället för 512 och då ökade den till 3.8MB stabilt i 2min sen ner till 2.8MB stabilt, så nog är det hårddisken alltid, beställt just den grymaste ###### 1TB HD som tar minimalt med processor kraft och lägger denna utredning i X-file :P
Vill tacka er för hjälpen och jag återkommer med info när den nya HD´n är på plats.
(och ni som tycker det är onödigt med en sådan HD,,, Varför inte köpa bra prylar när man ändå köper) :)
ska ju beställa en 6500 lagom till jul,,, vill ju inte att lillen ska vara ensamen på julen!
Mvh

Postad 05 November 2008 - 22:54

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Jag trodde inte heller det först, men så är det! Bytte till en annan disk bara för att kolla och det blev 4.2 MB stabilt!
jag formaterade om min disk med 1024 istället för 512 och då ökade den till 3.8MB stabilt i 2min sen ner till 2.8MB stabilt, så nog är det hårddisken alltid, beställt just den grymaste ###### 1TB HD som tar minimalt med processor kraft och lägger denna utredning i X-file :)
Vill tacka er för hjälpen och jag återkommer med info när den nya HD´n är på plats.
(och ni som tycker det är onödigt med en sådan HD,,, Varför inte köpa bra prylar när man ändå köper) :P
ska ju beställa en 6500 lagom till jul,,, vill ju inte att lillen ska vara ensamen på julen!
Mvh

Bra, då är du så god sen och berättar precis vilken disk du kommer stoppa in i din TViX, för jag sitter också och väljer runt lite bland 1TB-diskar och känner mig allmänt förvirrad faktiskt :)

Postad 05 November 2008 - 23:21

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

(och ni som tycker det är onödigt med en sådan HD,,, Varför inte köpa bra prylar när man ändå köper) :)

Klart man ska köpa grymma prylar. Frågan är bara om den snabbaste hårddisken som finns är det bästa för tvixen. Till min dator köper jag gärna den snabbaste disken, men TViXen behöver inte den snabbheten, den behöver (i mitt tycke) den svalaste och tystaste disken. Det är det grymmaste som finns för TViXen :P

Om du ska gå över till 6500 senare är detta ännu viktigare för den blir varmare och stänger av sig om du väljer för varma hårddiskar. Om 6500:an står utan bra luftflöde alltså, det blir så klart olika för alla personer för alla har olika förhållanden där hemma. Vissa ställer sin TViX i ett skåp utan lufthål med 1cm luft runt om -> funkar inte.

Kul att ftp-problemen löste sig till slut.

Postad 05 November 2008 - 23:59

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Klart man ska köpa grymma prylar. Frågan är bara om den snabbaste hårddisken som finns är det bästa för tvixen. Till min dator köper jag gärna den snabbaste disken, men TViXen behöver inte den snabbheten, den behöver (i mitt tycke) den svalaste och tystaste disken. Det är det grymmaste som finns för TViXen :)

Om du ska gå över till 6500 senare är detta ännu viktigare för den blir varmare och stänger av sig om du väljer för varma hårddiskar. Om 6500:an står utan bra luftflöde alltså, det blir så klart olika för alla personer för alla har olika förhållanden där hemma. Vissa ställer sin TViX i ett skåp utan lufthål med 1cm luft runt om -> funkar inte.

Kul att ftp-problemen löste sig till slut.

Det här inlägget kan vara lite halvt onödigt eftersom det innehåller en del av vad som redan sagts men:
Jag har haft 4100 och har provat både Hitachi 320 GB och Samsung Spinpoint 500 GB iden. Så när som problemet med inspelning på fragmenterad disk så fungerade båda bra. Ljudnivån störde inte mig.

Men!

När jag bytte till 6500 tog jag med Samsungen till den - och då fick jag problem med ljudnivån. Fläkten i TVIXen lät som ett tröskverk. Det kan låta som ett skämt men ibland undrade jag om grannen använde sin sågklinga.
Jag bytte till WD GP 1 TB och sedan dess har jag inga problem med ljudnivån. På sista tiden har jag växlat till snabbt fläktläge eftersom TVIX ibland hängt sig (jag kanske bör lägga till att det brukar hända när jag kopierar filmer mellan TVIX och datorn samtidigt som jag tittar på film). Trots snabbt fläktläge i 6500 störs jag inte av ljudet.

Om du planerar att gå över till 6500 rekommenderar jag med andra ord att du redan nu väljer WD GP även om jag inte tror att det har så stor betydelse i 4100.

/Göran

Redigerat av Goeran, 06 November 2008 - 07:37.

Postad 06 November 2008 - 11:41

Electrified
  • Electrified
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0
Har ett litet problem när jag ska spela upp 1080p filmer via nätverket. Nätvärket är trådat, filmen jag spelar ligger på min fileserver i garderoben. Själva NetShare programet har jag installerat på datorn i sovrummet. TViXen har jag i vardagsrummet. När jag spelar filmen så funkar den problemfritt i några sekunder. Efter ett tag så börjar den att hacka nå fruktansvärt, även ljudet försvinner. Mina misstankar är att bandbredden inte räcker till från att streama en 1080p film på över 10 000/kbps från servern genom routern, till datorn i sovrummet som kör NetShare, och sen tillbaks till routern, för att sen färdas från routern till TViXen.
Nätverket är nu inställt på 100MBit, men både sovrumsdatorn, servern och Routern (D-Link Dir-655) skall klara av 1Gigabit. Men om jag tvingar nätverkskortet i sovrumsdatorn att köra gigabit, så säger den att ingen kabel är ansluten. Beror detta på att jag har Cat5 kablar? Och är 100Mbit för lite bandbredd att streama 1080p filer på detta sätt?
Vore tacksam för svar.

Redigerat av Electrified, 06 November 2008 - 11:43.

Postad 06 November 2008 - 11:59

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Beror detta på att jag har Cat5 kablar? Och är 100Mbit för lite bandbredd att streama 1080p filer på detta sätt?
Vore tacksam för svar.

Det ska fungera utan problem att köra 1080p över nätverk, men nätverket måste verkligen fungera helt perfekt.
Tvixen mår bäst av att köras i 100Mbit-läget och Cat5 klarar 100Mbit.
Det borde finnas mycket matnyttigt i denna tråden om problem som har uppstått och i de flesta fallen har det löst sig för de allra flesta. Kör du Vista så är det större risk att det strular enligt erfarenheter i tråden.
Det talas om att öppna portarna 111 TCP/UDP, 2049 TCP och 1058 UDP.
Har själv inga problem trots att jag inte öppnat dessa...

EDIT: Tvixen klarar i trakten av 30Mbit/s och jag menar att de flesta 1080p-filmerna som man stöter på brukar fungera, men att det så klart finns såna som är helt overkill /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 06 November 2008 - 12:01.

Postad 06 November 2008 - 13:09

mr_climb
  • mr_climb
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
du har förmodligen cat 5e kablar som lätt klarar gigabit, även om den officiella gigabitkabeln är cat6 men jag skulle misstänka att du kanske har problem med stiftningen i kontakterna som gär att korten inte vill växla upp till GB har du gort kablarna själv? dessa kablar brukar klara 3GB,
själva paketen med innehåll går inte genom sovrumsdatorn pga Tcp/ip paketen normalt tar kortaste vägen, nätverk kan vara luriga att felsöka, Dlink brukar ha diagnostik där du kan se om du har paket problem (packet lost) eller liknande, sen är det som dom redan tidigare nämts, portarna i brandväggen! kolla denna sida: http://portforward.com/guides.htm
dom brukar ha bra guider för dom flesta frågor ang nätverksproblem.
lycka till i digitalträsket :(

Postad 06 November 2008 - 17:29

Electrified
  • Electrified
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

du har förmodligen cat 5e kablar som lätt klarar gigabit, även om den officiella gigabitkabeln är cat6 men jag skulle misstänka att du kanske har problem med stiftningen i kontakterna som gär att korten inte vill växla upp till GB har du gort kablarna själv? dessa kablar brukar klara 3GB,
själva paketen med innehåll går inte genom sovrumsdatorn pga Tcp/ip paketen normalt tar kortaste vägen, nätverk kan vara luriga att felsöka, Dlink brukar ha diagnostik där du kan se om du har paket problem (packet lost) eller liknande, sen är det som dom redan tidigare nämts, portarna i brandväggen! kolla denna sida: http://portforward.com/guides.htm
dom brukar ha bra guider för dom flesta frågor ang nätverksproblem.
lycka till i digitalträsket :(

Okej. Alltså jag kan ju spela upp alla 1080p filer, så länge den ligger i sovrumsdatorn eller i TViXen.
Det är bara från servern som då inte har NetShare installerad, där 1080p hackar. Jag menar, går verkligen inte streamen genom sovrumsdatorn, då Tvixen tror att den hårddisken ligger där? Jag ska testa köra NetShare i servern också när jag orkar. (Har ingen skärm till den). Kablarna jag har är alla köpta, inga hemmagjorda alltså.

Postad 07 November 2008 - 08:28

mr_climb
  • mr_climb
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Okej. Alltså jag kan ju spela upp alla 1080p filer, så länge den ligger i sovrumsdatorn eller i TViXen.
Det är bara från servern som då inte har NetShare installerad, där 1080p hackar. Jag menar, går verkligen inte streamen genom sovrumsdatorn, då Tvixen tror att den hårddisken ligger där? Jag ska testa köra NetShare i servern också när jag orkar. (Har ingen skärm till den). Kablarna jag har är alla köpta, inga hemmagjorda alltså.

Bara för att det är digitalt är det tyvär inte svart vitt, utan det kan fungera i grått också. har du köpt kablar förvånar det mig att dom inte klarar Gb, alltså datorerna ligger ju via en switch i din router med macadresser knutna till ipnumren all denna info finns i paketet som skickas och skickas direkt till destinationen, kan det vara så att du använder servern till torrentklienter och så? jag menar har du mycket bakgrundstjänster på undertiden som du kollar på filmen, du har kanske mycket trafik mellan routern och servern tänker jag, om så är fallet borde du absolut försöka köpa nya kablar så du får gbit till servern, prova att flytta routern och testa med en kort kabel för att se så den går upp till gbit. vad är det för server du har? din ipadress till sovrummet är nog inte lika belastad som den till servern. ibland har dom 2 nätverkskort och då skulle du kunna använda den ena till torrent, (2 kablar dock)

Det är svårt att hjälpa någon när man inte har all fakta på bordet, men jag hoppas att du har någon hjälp.

Postad 07 November 2008 - 16:38

Old Painless
  • Old Painless
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Om jag kör torrents via Azureus samtidigt som jag försöker kika på grejer på Tvixen utdelade via Netshare så hackar det som f-n. Nu har jag 100mbit internet så jag tror det är disken som helt enkelt inte hänger med.

Postad 07 November 2008 - 17:35

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Om jag kör torrents via Azureus samtidigt som jag försöker kika på grejer på Tvixen utdelade via Netshare så hackar det som f-n. Nu har jag 100mbit internet så jag tror det är disken som helt enkelt inte hänger med.

Azureus tar kraft som en maginfluensa. Testa uTorrent istället!

Postad 11 November 2008 - 08:48

Tobbev
  • Tobbev
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Tjenixen

Kom att tämka på en sak i dag. Jag har en 5100SH och för över grejer till den via USB (har en sladd liggandes under soffan).

Ibland så vill man ju föra över saker när någon tittar på någon film och min undran är om man kan göra detta med en vanlig nätverkskabel istället och ha den liggandes under soffan?

Mvh
Tobbe

Postad 11 November 2008 - 12:06

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Tjenixen

Kom att tämka på en sak i dag. Jag har en 5100SH och för över grejer till den via USB (har en sladd liggandes under soffan).

Ibland så vill man ju föra över saker när någon tittar på någon film och min undran är om man kan göra detta med en vanlig nätverkskabel istället och ha den liggandes under soffan?

Mvh
Tobbe

Det är fullt möjligt att göra överföringar under tiden man tittar, men hastigheten påverkas ganska kraftigt.
Tvixen prioriterar så klart filmen först och främst.

Postad 12 November 2008 - 09:49

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Det är fullt möjligt att göra överföringar under tiden man tittar, men hastigheten påverkas ganska kraftigt.
Tvixen prioriterar så klart filmen först och främst.

Det jag upptäckt är att om en film / mp3låt är pausad så går det INTE snabbt att föra över filer via trådat nätverk till router och dator som kör trådlöst.
I spelläge så går det strax över 1MB/sek och i idle-läge kan det gå upp till 2MB/Sek.

Postad 12 November 2008 - 22:20

barcovision
  • barcovision
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Problem med ljudet Tvix 5100 med en Onkyo 606
Använder mig av en Pioneer 428XD samt en Onkyo 606
Kör ljud via HDMI på Tvix:en(har en extern hårddisk).
Har testat alla inställningar men likförbannat, inget ljud.
Min externa disk var partitionerad med en del på 30 gB Fat 32 samt 130 gB NTFS.
Överförde ett par hdfiler till130gB partitionen. Kopplade in den till Tvix:en. Startade en fil. Bilden funkade klockrent, men inget ljud. Kollade på förstärkarens display och noterade att den bara visade stereo. Annars ska den visa HDMI-PCM samt stereo iom att jag bara kör 2-kanals än så länge.Testade att köra lite divxfiler från 30 gBpartitionen och vips, jag hade ljud. Gick sedan tillbaka till den andra partitionen och testade. HDMIlampan tändes och PCM likaså. Ljudet strömmade ur högtalarna. Men så fort jag avbryter filmen(trycker på stopp) för att sedan starta den igen, inget ljud. Om jag byter mellan partitionerna för varje film fungerar ljudet, men så fort jag stoppar filmmen (oavsett partition) så försvinner ljudet när jag ska fortsätta se filmen.
Nu har jag migrerat partitionerna och kör NTFS. Tankade över en del filer och testade igen. Inget ljud. Visar bara stereo i förstärkardisplayen.
Börjar bli lite frustrerad.... Pleeze help!!
Tillägg: Har lyckats få ljud genom att ändra upplösningen på utsignalen. Helt logiskt? Kan köra 720P eller 1080P och fortfarande ha ljud, men kör jag Auto-edid, inget ljud. Och nu när jag har ljud och väljer analog på Ljud ut samt DTS så visas HDMI PCM i stärkarens display, men väljer jag Digitalt på Ljud ut och DTS så tänds lampan med en Dolby +ett D(antar att det menas Dolby Digital. Konstigt om ljudet är kodat i DTS.
Nån som har nåt förslag? Eller någon som kör Onkyo 606 med en 4100 eller 5100som har nåt tips?

Postad 13 November 2008 - 16:59

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Har lyckats få ljud genom att ändra upplösningen på utsignalen. Helt logiskt? Kan köra 720P eller 1080P och fortfarande ha ljud, men kör jag Auto-edid, inget ljud. Nån som har nåt förslag? Eller någon som kör Onkyo 606 med en 4100 eller 5100som har nåt tips?

Intressant.
Jag har inte lyckats med hdmi-ljud ännu, men ditt inlägg gör att jag ser ljus i tunneln.

Edit: Det fungerar enligt beskrivningen ovan, men det tar lite tid att starta upp videon då den går över till 1080p. Växlingen mellan video går dock inte långsamt.

Redigerat av allstars, 14 November 2008 - 14:08.

Postad 14 November 2008 - 18:00

polpotkin
  • polpotkin
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Har beställt en 5100 nu..fick den för 2300 från onoff ;)

Postad 15 November 2008 - 13:29

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

• 1067 inlägg
  • 0

Problem med ljudet Tvix 5100 med en Onkyo 606
Använder mig av en Pioneer 428XD samt en Onkyo 606
Kör ljud via HDMI på Tvix:en(har en extern hårddisk).
Har testat alla inställningar men likförbannat, inget ljud.
Min externa disk var partitionerad med en del på 30 gB Fat 32 samt 130 gB NTFS.
Överförde ett par hdfiler till130gB partitionen. Kopplade in den till Tvix:en. Startade en fil. Bilden funkade klockrent, men inget ljud. Kollade på förstärkarens display och noterade att den bara visade stereo. Annars ska den visa HDMI-PCM samt stereo iom att jag bara kör 2-kanals än så länge.Testade att köra lite divxfiler från 30 gBpartitionen och vips, jag hade ljud. Gick sedan tillbaka till den andra partitionen och testade. HDMIlampan tändes och PCM likaså. Ljudet strömmade ur högtalarna. Men så fort jag avbryter filmen(trycker på stopp) för att sedan starta den igen, inget ljud. Om jag byter mellan partitionerna för varje film fungerar ljudet, men så fort jag stoppar filmmen (oavsett partition) så försvinner ljudet när jag ska fortsätta se filmen.
Nu har jag migrerat partitionerna och kör NTFS. Tankade över en del filer och testade igen. Inget ljud. Visar bara stereo i förstärkardisplayen.
Börjar bli lite frustrerad.... Pleeze help!!
Tillägg: Har lyckats få ljud genom att ändra upplösningen på utsignalen. Helt logiskt? Kan köra 720P eller 1080P och fortfarande ha ljud, men kör jag Auto-edid, inget ljud. Och nu när jag har ljud och väljer analog på Ljud ut samt DTS så visas HDMI PCM i stärkarens display, men väljer jag Digitalt på Ljud ut och DTS så tänds lampan med en Dolby +ett D(antar att det menas Dolby Digital. Konstigt om ljudet är kodat i DTS.
Nån som har nåt förslag? Eller någon som kör Onkyo 606 med en 4100 eller 5100som har nåt tips?

Jag kör tvix4100 med min Onkyo 606 å hade samma probs som du innan jag gick in under setup på stärkaren å aktiverade hdmiljud. Så vips så funkade allt :blush: Ligger under miscellaneous eller nått tror jag.

Postad 16 November 2008 - 01:56

barcovision
  • barcovision
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Nu klaffar all tack & lov. Ställde bara in utsignalen på 720P el 1080P samt ljud ut, DTS, mm till digitalt då hittar 606:an signalen varje gång. Man ser att HDMI blinkar precis när jag startat filen i tvix:en sen tar det en sekund och sen lyser DTS eller vilket ljudformat nu ljudet har. Tyckte att det verkade ologiskt att den inte hittar signalen via HDMI bara för att man valt AUTOEDID... Hmmmmm Teknik & logik är två helt skilda saker......

Postad 16 November 2008 - 16:02

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0
Någon som vet om Tvixen klarar av mp3+.cdg format?

Postad 16 November 2008 - 19:42

Unregistered1ab12904
  • Unregistered1ab12904
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Orkade inte läsa igenom hela tråden så jag ställer en nybörjar fråga. (Känner mig dum)

Många skriver att Twixen underlättar hemmabion något enormt.

Jag ställer mig frågan:

VAD HAR MAN EN SÅDAN TILL?? :(

Postad 16 November 2008 - 21:25

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Många skriver att Twixen underlättar hemmabion något enormt.
VAD HAR MAN EN SÅDAN TILL?? ;)

Undrar du vad man har Tvixen till? Det är en mediaspelare, dvs den spelar upp video, musik och bilder. Främst video dock. Den kan spela upp filer från intern hårddisk, extern hårddisk/usb-minne eller filer från en dator/filserver/nas via nätverk. Det man vinner är att den är väldigt mycket mer lättstyrd än en dator kopplad till tv:n, den spelar det mesta i videoväg och den spelar upp diverse olika surroundljud.
Olika personer använder den på olika sätt, de med små barn lägger alla sina barn-dvd:er på hårddisken så kan barnen titta hur mycket de vill utan att repa skivorna, andra laddar ner filmer och tv-serier och kollar på dem via tvixen, vissa lägger in fotoalbumen mm.

edit: det är helt enkelt ett billigare och enklare alternativ till HTPC. En HTPC klarar mer (byta gränssnitt, torrents mm) men är krångligare och dyrare.

Redigerat av distortion2, 16 November 2008 - 21:27.

Postad 17 November 2008 - 19:32

Unregistered1ab12904
  • Unregistered1ab12904
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Tack distortion2 för en utförlig beskrivning!

Nu är jag lite mer införstådd i vad den används till.

Postad 17 November 2008 - 23:42

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
Skall väl också tilläggas att TViXen har en grym bildkvalitet om man jämför den med många HTPC:s. Där kan det mesta variera och det kan vara trassligt att få 1080p-material att spela, då man alltid är hänvisad till olika codecs, olika bra spelare, inställningar osv.

Vad jag vet använder (använde?) ju t.ex Pioneer TViX som extender när de körde demonstrationer på sina underbara plasmor under olika event och mässor runt om i världen, och det vill inte säga lite om hur pass bra den är på att hantera just videomaterial.

Musik- och bild-funktionen är enbart en bonus enligt mig :)

Postad 18 November 2008 - 13:02

polpotkin
  • polpotkin
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Klara 5100 att spela upp rar packade .mkv filer och i så fall funkar subtitles då med?

Postad 18 November 2008 - 13:21

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Nej den hanterar INTE zip, eller rar-filer.

Containern mkv fungerar fint med (innehållandes) undertexter.

Postad 18 November 2008 - 13:26

Unregistered952478cf
  • Unregistered952478cf
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Man kan ladda ner separata .srt-filer för att få text. De behöver alltså inte ingå i mkv-filen.
www.undertexter.se har de flesta och för de flesta format.

Postad 18 November 2008 - 13:40

polpotkin
  • polpotkin
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
ok noob fråga..vad menas med containern?

Postad 18 November 2008 - 14:27

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

ok noob fråga..vad menas med containern?

Alla olika containers (behållare) som .avi .mp4 .mkv med flera, kan innehålla olika typer av filmformat och ljudformat.
Matroska (.mkv) är den som är populärast i dagsläget när det gäller film på nätet.
Så med andra ord är .avi eller .mkv inte något filmformat i sig självt.

EDIT: Såg 12 timmar senare att jag glömde ett "inte" i texten, vilket gav helt fel mening... /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 19 November 2008 - 00:58.

Postad 18 November 2008 - 14:30

polpotkin
  • polpotkin
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
tack för dom snabba svaren...får hem min 5100 idag med en spinpoint 500gb :P

Postad 19 November 2008 - 01:57

polpotkin
  • polpotkin
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Får inte igång ftp överföring till min 5100. Har kopplat en nätverkskabel från mitt modem till tvix kört igång filezilla, skrivit in host ip tvixftp som användare o sen lösenordet. Får det inte att funka. Har testat netshare också o öppnat port 111 och 2049...funkar fortfarande inte..vad e det jag har missat?!

Postad 19 November 2008 - 03:13

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Får inte igång ftp överföring till min 5100. Har kopplat en nätverkskabel från mitt modem till tvix kört igång filezilla, skrivit in host ip tvixftp som användare o sen lösenordet. Får det inte att funka. Har testat netshare också o öppnat port 111 och 2049...funkar fortfarande inte..vad e det jag har missat?!

Vad är det som inte funkar? Alltså... vad händer eller skrivs i ditt ftp-program?
Kan tänka mig att du har dynamisk ip-adress och kanske skrivit in fel eller nåt.
Fast... nu ser jag att du skriver modem?! Troligen så måste du skaffa en switch eller helt enkelt en korsad nätverkskabel direkt från datorn till Tvixen.

Var köpte du din Tvix och vad kostade den?
Har en polare som vill ha en till bra pris. Han missade Inwarehouse utförsäljning till 1995:- nyligen.

Postad 19 November 2008 - 08:54

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Fast... nu ser jag att du skriver modem?! Troligen så måste du skaffa en switch eller helt enkelt en korsad nätverkskabel direkt från datorn till Tvixen.

Han har antagligen ett modem med inbyggd router/switch.

polpotkin: kan du pinga tvixen? Sätt en fast ip-adress på tvixen om du inte redan har gjort det.

Postad 19 November 2008 - 16:08

polpotkin
  • polpotkin
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Vad är det som inte funkar? Alltså... vad händer eller skrivs i ditt ftp-program?
Kan tänka mig att du har dynamisk ip-adress och kanske skrivit in fel eller nåt.

Var köpte du din Tvix och vad kostade den?
Har en polare som vill ha en till bra pris. Han missade Inwarehouse utförsäljning till 1995:- nyligen.

Det måste vara en inbyggd switch eftersom jag kan splea på xbox live på det viset. Köpte den på onoff för 2300..men jag fick special pris eftersom en anna grej som jag beställde var slut på lager.
Hur pingar jag till tvixen?

Postad 19 November 2008 - 17:02

polpotkin
  • polpotkin
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
nu vet jag vad felet var...skrivit fel lösenord skulle vara O iställer för 0 lol

Postad 20 November 2008 - 03:19

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

nu vet jag vad felet var...skrivit fel lösenord skulle vara O iställer för 0 lol

Skönt... den billigaste lösningen alltså.
"Gör om, gör rätt" gäller som vanligt.
:P

Postad 20 November 2008 - 13:08

Unregistered52d00d79
  • Unregistered52d00d79
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Ny version av TViXiE finns nu att hämta på http://www.tvixie.com/

Vad som har hänt sedan sist http://www.tvixie.co...ic.php?f=9&t=69

TViXiE är ett program som automatiskt laddar ner film information och bygger en omslagsbild samt bakgrundsbild med film informationen.

Postad 20 November 2008 - 13:15

polpotkin
  • polpotkin
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Har problem med ftp överföring
för det första så byter tvixen ftp varje gång jag startar om den
när jag väl får en anslutning så kopplar det ifrån efter typ5-10 sekunder eller när jag försöker skicka över något

Redigerat av polpotkin, 20 November 2008 - 13:22.

Postad 20 November 2008 - 13:28

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Har problem med ftp överföring
för det första så byter tvixen ftp varje gång jag startar om den
när jag väl får en anslutning så kopplar det ifrån efter typ5-10 sekunder eller när jag försöker skicka över något

Menar du att tvixen byter IP-adress? I så fall, ändra till static IP i inställningarna.

Det andra problemet beror på att ftp-klienten skickar NOOP-kommandon, stäng av det. Har du problem att hitta den inställningen så byt till FlashFXP, det funkar bra med tvixen.

Postad 20 November 2008 - 14:12

polpotkin
  • polpotkin
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
när man använder netshare..går det bara att streama från datorn då?...för jag försökte att kopiera till hdd i tvixen men det står bara source uppe i hörnet

Postad 20 November 2008 - 14:16

polpotkin
  • polpotkin
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Menar du att tvixen byter IP-adress? I så fall, ändra till static IP i inställningarna.

Det andra problemet beror på att ftp-klienten skickar NOOP-kommandon, stäng av det. Har du problem att hitta den inställningen så byt till FlashFXP, det funkar bra med tvixen.

ja det gör den...kan du ge ett exempel på static ip för det funkar inte med mina nummer...

laddade ner flashfxp o nu går det inte ens att ansluta....testade med static ip och dhcp

R] Connecting to 192.196.123.1 -> IP=192.196.123.1 PORT=21
[R] Connected to 192.196.123.1
[R] Connection failed (Connection lost)
[R] Delaying for 120 seconds before reconnect attempt #1

Redigerat av polpotkin, 20 November 2008 - 14:20.

Postad 20 November 2008 - 16:04

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

ja det gör den...kan du ge ett exempel på static ip för det funkar inte med mina nummer...

laddade ner flashfxp o nu går det inte ens att ansluta....testade med static ip och dhcp

R] Connecting to 192.196.123.1 -> IP=192.196.123.1 PORT=21
[R] Connected to 192.196.123.1
[R] Connection failed (Connection lost)
[R] Delaying for 120 seconds before reconnect attempt #1

Tvixen borde inte ha en IP-adress som slutar på .1, den adressen har nog din gateway/router/modem. Välj hellre ett högt nummer som inte kommer att krocka med något som DHCP delar ut dynamiskt, tex 200. Ditt problem beror nog på att du försöker ftp:a till modemet (som fungerar som gateway) och inte till tvixen. Om du har angett att tvixen ska ha adressen 192.196.123.1 så får du antagligen en adresskrock, därför fungerar det inte.

Om du inte fattar vad jag menar med det, gör så här:

Kolla vad din dator har för ip-adress (start->kör->cmd->ipconfig). Om du har tex 192.196.123.15 så bestämmer du att tvixen ska ha 192.196.123.200, skriv in det som static IP i tvixens inställningar och ftp:a till det numret.

Lycka till

Redigerat av distortion2, 20 November 2008 - 16:05.

Postad 20 November 2008 - 20:31

polpotkin
  • polpotkin
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Tvixen borde inte ha en IP-adress som slutar på .1, den adressen har nog din gateway/router/modem. Välj hellre ett högt nummer som inte kommer att krocka med något som DHCP delar ut dynamiskt, tex 200. Ditt problem beror nog på att du försöker ftp:a till modemet (som fungerar som gateway) och inte till tvixen. Om du har angett att tvixen ska ha adressen 192.196.123.1 så får du antagligen en adresskrock, därför fungerar det inte.

Om du inte fattar vad jag menar med det, gör så här:

Kolla vad din dator har för ip-adress (start->kör->cmd->ipconfig). Om du har tex 192.196.123.15 så bestämmer du att tvixen ska ha 192.196.123.200, skriv in det som static IP i tvixens inställningar och ftp:a till det numret.

Lycka till

nu fick jag igång det med dynamisk ip...men det är samma skit..det går att ansluta och jag kan se allt jag har i tvixen o sen kopplar det ifrån o sen går det inte att ansluta igen...hel skumt!
vad ska jag ha för nummer på dns server o allt det andra

Redigerat av polpotkin, 20 November 2008 - 20:38.

Postad 20 November 2008 - 23:02

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

nu fick jag igång det med dynamisk ip...men det är samma skit..det går att ansluta och jag kan se allt jag har i tvixen o sen kopplar det ifrån o sen går det inte att ansluta igen...hel skumt!
vad ska jag ha för nummer på dns server o allt det andra

Om du kan ansluta har du inte problem med IP-adress, dns server mm, utan du har problem med din FTP-klient. Använder du Flash FXP, men verkar de flesta tycka funkar bäst med Tvixen?

Postad 21 November 2008 - 00:40

polpotkin
  • polpotkin
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Har bara testat med filezilla och flashfxp...men jag läste på ett annat forum att tvixen inte tycker om gbit nätverkskort...jag har gigabyte p35...kan det vara det som är problemet??

Postad 21 November 2008 - 15:58

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Har bara testat med filezilla och flashfxp...men jag läste på ett annat forum att tvixen inte tycker om gbit nätverkskort...jag har gigabyte p35...kan det vara det som är problemet??

Ja, det kan mycket väl vara det som är problemet. Kolla om du kan ställa in kortet eller switchen på att synka i 100 mbit/s istället för 1 gbit/s

Postad 21 November 2008 - 17:00

polpotkin
  • polpotkin
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Ja, det kan mycket väl vara det som är problemet. Kolla om du kan ställa in kortet eller switchen på att synka i 100 mbit/s istället för 1 gbit/s

Har gjort det på nätverkskortet redan..konstiga är att netshare funkar utan problem...kan man inte kopiera filmer därifrån till tvixen?

Postad 21 November 2008 - 17:50

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Har gjort det på nätverkskortet redan..konstiga är att netshare funkar utan problem...kan man inte kopiera filmer därifrån till tvixen?

Tyvärr inte. I nya(re) Tvix-6500/7000 finns inbyggd samba-server så att man kan föra över filer till Tvixen med drag-n-drop, men vi old schoolare får nöja oss med ftp/usb.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.