Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6,25 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 12 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 12 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 14 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 14 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 15 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 16 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 16 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 16 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 16 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 16 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 16 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 16 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 16 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 16 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 16 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 16 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 16 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 16 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 16 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 16 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 17 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 17 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 17 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 17 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 17 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 17 år sedan

Postad 17 mars 2008 - 12:52

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Då jag kommit över boxen med ett riktigt bra totalpris och inte har en sämre bild just nu än den gamla 1 krs-boxen , utan tvärtom tydligen, kommer jag att behålla boxen och hoppas på något bättre alternativ framöver.

Skall du betala för HD kanalerna också ?

Nej. Finns ingen anledning att betala för dessa i dagsläget.

Skall du inte beklaga dig hos comhem så du slipper bindningstid ?

Jo det tänker jag göra. Hdmi bilden suger och via scart så går det inte att se på SVT HD.

Bara du inte ringer dem o säger att du är nöjd .. för då är nästan alla nöjda och vissa har problem
och vi är tillbaka på ruta ett :P

Naturligtvis inte.

Jag har också testat scart från de andra samsung 260 boxarna och det är hugget som stucket.
Men bäst bild har jag från samsungs nya 270 box

Hos mig var som sagt bilden från Humaxen klart bättre än från Samsung 260 i helgens "matchout" (tom "regeringen" såg detta). 270 har jag ingen. Då bilden med Humaxen är bättre än den gamla 260 (tom när det gäller cb och bc som jag ser väldigt lite av) så når den upp till den minsta standard som jag kräver av den med tanke på vad jag betalat(jämförelse med sd-box även målet för Pacmans test om jag kommer ihåg rätt). Hoppas att det kan bli mycket bättre (framför allt via hdmi) för det är som sagt flera saker som kan bli bättre.

Redigerat av Unregistered1013, 17 mars 2008 - 12:53.

Postad 17 mars 2008 - 13:04

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Helt överens med Pefre, efter 7-8 bira har jag inga invändningar alls på bildkvaliteten.

Efter 7-8 bira så får jag sämre (suddigare) bild - inte bättre. :P

Postad 17 mars 2008 - 14:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Hoppas att det kan bli mycket bättre (framför allt via hdmi) för det är som sagt flera saker som kan bli bättre.

Det kan det indeed, för det har ju varit bättre (FW12). SDTV går ju knappt att titta på via HDMI med FW15 imho (1080i är ju det enda som går att använda men det ser för soft ut).

En annan sak som är märklig är att de tillsynes gått bakåt vad det gäller upplösningsväxlingar. Med FW15 så visas, på min display - sånt här varierar från display till display, bilden i fel upplösning (och "fel" colorspace, den verkar gå över till RGB då den felaktiga bilden visas, fast jag kör YCbCr annars) i nån sekund medans det synkas och har sig. Så gör inte FW12. Vill minnas att FW10 förvisso var rätt lik FW15 men att de inte heller beter sig riktigt samma. Det har mao labbats fram och tebaks en hel del med detta på andra sidan jordklotet...

rickardl>>

På min TV måste jag dra upp Brightness
väldigt mycket med Full RGB medans jag kan ha den på 50% med Limited RGB/YPBPR.
Men det varierar som sagt från TV till TV så det är inget som säger att det är likadant för dig.
En del säger att 1080i suddar till bilden men jag ser inget fel att öka Sharpness då om du
vill ha den skarpare.

Gissar att din Pio funkar som min (för du har väl en Pio, så jag inte blandar ihop dig med nån annan...) tillsammans med Humaxen. Anledningen till att du måste labba med Brightnessen i FullRGB (varför man nu skulle vilja använda det läget, finns ingen poäng på en något sånär vettigt designad display) att det är kajko med HDMI-kommunikationen här, box+display är inte överens om det är pc eller video levels som råder.

Redigerat av pacman, 17 mars 2008 - 14:22.

Postad 17 mars 2008 - 15:10

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0
vet inte om det är nån annan som har problem men efter nya FM fins det eftersläpningar i bilden hos mig har nån annan samma?

Postad 17 mars 2008 - 15:24

berry68
  • berry68
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

vet inte om det är nån annan som har problem men efter nya FM fins det eftersläpningar i bilden hos mig har nån annan samma?

Hade problem med sånt tjafs tills jag återställde till fabriksinställningar, då vart bilden konstigt nog bättre med.
Hela denna box och FW är så skum så jag orkar snart inte med den. Kommer nog att fungera som bojsänke iaf till båten i sommar :-)

Postad 17 mars 2008 - 15:51

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

rickardl>>

På min TV måste jag dra upp Brightness
väldigt mycket med Full RGB medans jag kan ha den på 50% med Limited RGB/YPBPR.
Men det varierar som sagt från TV till TV så det är inget som säger att det är likadant för dig.
En del säger att 1080i suddar till bilden men jag ser inget fel att öka Sharpness då om du
vill ha den skarpare.

Gissar att din Pio funkar som min (för du har väl en Pio, så jag inte blandar ihop dig med nån annan...) tillsammans med Humaxen. Anledningen till att du måste labba med Brightnessen i FullRGB (varför man nu skulle vilja använda det läget, finns ingen poäng på en något sånär vettigt designad display) att det är kajko med HDMI-kommunikationen här, box+display är inte överens om det är pc eller video levels som råder.

Ja, Full RGB känns inte helt friskt...
(Nej, jag har en Sony LCD som TV. Har fö en Sony LCD proj oxå men kollar mest på DVD på den.)

Postad 17 mars 2008 - 16:00

rodman45
  • rodman45
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Haha, ganska kul läsning på comhem.s hemsida:

Frågor och svar
Hur märker jag som kund förbättringarna med den nya mjukvaran?
Du får en högre bildkvalitet, framförallt på de standardupplösta kanalerna (SDTV), men även på de högupplösta sändningarna (HDTV) kommer att upplevas vara bättre. Bildvisare och inställningar påverkar i vilken grad du märker förändringarna hemma hos dig.

Vilken bitrate sänds HD-kanalerna med?
Full bitrate, vi skickar ut kanalen i samma skick som vi får den i.

Postad 17 mars 2008 - 16:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Ja, Full RGB känns inte helt friskt...
(Nej, jag har en Sony LCD som TV. Har fö en Sony LCD proj oxå men kollar mest på DVD på den.)

Ah, fasen, blanda ihop dig med nån annan rickard då. ni är så många. :P

Ja jag gissar på att det faktiskt är boxen som är boven här...tur att det är med sämsta colorspace-valet så att säga.

Postad 17 mars 2008 - 16:52

mikaklin
  • mikaklin
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Är det någon som har hört något från kundservice eller kundrelationer sedan den nya firmwaren kom ut? Jag e-postade båda fredag förmiddag, men inget svar ännu...

Postad 17 mars 2008 - 16:57

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0

Nej, gör som mig och Maveric och många andra: Säg upp skiten och skaffa Canal Digital istället och upplev tv som det ska se ut.

Tyvärr är det ju lättare sagt än gjort.

Enda alternativet för mig är BBB eller Telia IP-TV.
Varken marksänt eller sattelit funkar här.

Postad 17 mars 2008 - 17:31

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Hade problem med sånt tjafs tills jag återställde till fabriksinställningar, då vart bilden konstigt nog bättre med.
Hela denna box och FW är så skum så jag orkar snart inte med den. Kommer nog att fungera som bojsänke iaf till båten i sommar :-)

jo har återställt redan då jag körde in ny FM den 13. dock ingen bättring i eftersläpningar

Postad 17 mars 2008 - 18:20

jimpa_84
  • jimpa_84
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Har skrivit ett inlägg på fairshopping där jag vill ha svar på varför jag inte fick någon kompensation medans andra fick det, vill veta hur deras urvalsprocess går till och även varför dem väljer att se så annorlunda på kunderna.
Hoppas såklart på ett givande svar men då jag sett hur korkade vissa svar har varit är mina förhoppningar inte så höga.

Vill ni ge mig ert stöd så har ni länken nedan

http://www.fairshopp...?opinionid=1618

Postad 17 mars 2008 - 19:02

MacGam
  • MacGam
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0
Nu har Comhem svarat på fairshopping. Återigen där man snabbast får svar, även om ingen kommer att tycka att svaret är acceptabelt. Som ni ser av svaret har de inga planer att byta boxleverantör. Antingen är de helt inlåsta i nåt avtal med Humax eller så skiter dom fullständigt i vad deras kunder tycker. Det här mitt herrskap är den berömda gamla ryska planekonomin i dess fulländning. "Vi tillverkar bara traktorer även om kunderna vill ha lastbilar" Känns lite förlegat Comhem. I övrigt svarar de som de gjort i ett och ett halvt år. "Vi håller på att se över de aktuella frågorna och arbetar för en lösning från Humax."Så sitt still ibåten mina vänner. Till sommaren har de kanske testat och släppt en ny mjukvara :P Sen är väl karusellen i gång igen. Vad säger man.

Svaret

Vi har tagit till oss de synpunkter som har kommit om den nya mjukvaran från Humax . Vi håller på att se över de aktuella frågorna och arbetar för en lösning från Humax.
När det gäller kompensationsfrågorna har vi tidigare klargjort vår policy. Ärenden gällande HD abonnemang kommer inte att hanteras annorlunda. Jag får därför hänvisa dig till vår kundservice alternativt till oss på kundrelationer.
Vi ser ständigt över utbudet av digitalboxar på marknad, dock finns det i dagsläget inga planer på att byta box leverantör

Länken:

http://www.fairshopp...?opinionid=1609

Hälsningar
Edwin

Redigerat av MacGam, 17 mars 2008 - 19:44.

Postad 17 mars 2008 - 20:08

65skoter
  • 65skoter
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Tack till er alla som svarat på min fråga angående inställningar för SDTV.
Kör min box mot en Samsung plasma q97 50 tum.
Ringde ComHem idag och gjorde felanmälan, killen jag pratade med hade inte hört att fler hade rapporterat dessa fel sade han. Då jag hänvisade till detta forum sa han att ha kände det och hade vart och läst här. Men va fan har man vart här och läst vad som noterats av de flesta och sen ljuger en rakt i nyllet när man frågar då brast mitt förtroende jag kommer byta box snararst. Jag har köpt min box via Expert.

Tänk om vi fått den FW som pacman testade då hade det vart andra tongångar här.

Keep up the good work

// Skoter 65

Postad 17 mars 2008 - 20:09

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Hoppas att det kan bli mycket bättre (framför allt via hdmi) för det är som sagt flera saker som kan bli bättre.

Det kan det indeed, för det har ju varit bättre (FW12). SDTV går ju knappt att titta på via HDMI med FW15 imho (1080i är ju det enda som går att använda men det ser för soft ut).

Kommer du att ha fortsatt kontakt (som bollplank eller testare) med Comhem även framöver?

Postad 17 mars 2008 - 20:37

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

En annan sak som är märklig är att de tillsynes gått bakåt vad det gäller upplösningsväxlingar. Med FW15 så visas, på min display - sånt här varierar från display till display, bilden i fel upplösning (och "fel" colorspace, den verkar gå över till RGB då den felaktiga bilden visas, fast jag kör YCbCr annars) i nån sekund medans det synkas och har sig. Så gör inte FW12. Vill minnas att FW10 förvisso var rätt lik FW15 men att de inte heller beter sig riktigt samma. Det har mao labbats fram och tebaks en hel del med detta på andra sidan jordklotet...

Bra att du sett detta såsom testare, Pacman. Jag utgår från att Harlin & Co går ut med något på CH:s hemsida snart angående den uppkomna situationen.

Postad 17 mars 2008 - 21:23

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0

Bra att du sett detta såsom testare, Pacman. Jag utgår från att Harlin & Co går ut med något på CH:s hemsida snart angående den uppkomna situationen.

Problemet den här gången är ju att de verkar hantera kritiken den här gången som "åsikter" istället för "problemrapporter". När de lanserade .10-mjukvaran kändes det som de verkligen tog problemrapporter på allvar och insåg att det gått åt ****.
Nu med .15-mjukvaran får jag en oroväckande känsla av att de på fullt allvar tror att .15 fixade i princip alla problem och att de som fortfarande klagar bara är nitpicking nördar som ändå aldrig kommer att bli nöjda.

(Jag baserar detta på svaren jag fått från kundtjänst, kundrealtioner och fairshopping.)

Därför har jag tidigare uppmanat folk till att felanmäla problemet. En del personer här på forumet motsatte sig idén eftersom Harlin sagt att han lusläser forumet.
Dock tror jag, utan minsta tvekan, att the suits på ComHem tar support tickets på mycket större allvar än Harlins rapporter baserade på vad han läst på ett forum på internet.

Därför säger jag åter igen:
Maila och ring comhem och felanmäl det. Skit samma om de redan är medvetna om problemet. Maskineriet rör sig snabbare om man får upp trycket och de börjar se fler support tickets på ett och samma problem.
Det finns ett par enkla orsakar till varför support-system fungerar som de gör nuförtiden och om någon fortfarande är övertygad om att det räcker att vi gnabbas här på forumet kan jag gärna gå in på detalj om varför det är effektivare att faktiskt felanmäla direkt till ComHem. :P
Speciellt ni som inte ringt in tidigare och felanmält, fler unika abonnemang som felanmäler väger tyngre än om de ser att samma personer ringer in för tionde gången.

Redigerat av Unregistered92d7e447, 17 mars 2008 - 21:29.

Postad 17 mars 2008 - 21:53

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Svaret

Vi har tagit till oss de synpunkter som har kommit om den nya mjukvaran från Humax . Vi håller på att se över de aktuella frågorna och arbetar för en lösning från Humax.
När det gäller kompensationsfrågorna har vi tidigare klargjort vår policy. Ärenden gällande HD abonnemang kommer inte att hanteras annorlunda. Jag får därför hänvisa dig till vår kundservice alternativt till oss på kundrelationer.
Vi ser ständigt över utbudet av digitalboxar på marknad, dock finns det i dagsläget inga planer på att byta box leverantör

Länken:

http://www.fairshopp...?opinionid=1609

Hälsningar
Edwin

Nämen det är väl klart att de inte tänker byta leverantör! Hur ska man annars kunna tjäna så mycket pengar som möjligt, om man inte väljer den billigaste leverantören på marknaden! Comhems marknadsidé handlar väl ändå om att tjäna pengar - inte om att leverera kvalitet! Dom gör ju självmål hela tiden så varför tro att dom tänker ändra strategi - dom har ju inte förstått att det ens finns en kund som vill ha något som fungerar.

Postad 17 mars 2008 - 23:13

Unregisteredd5dddbb3
  • Unregisteredd5dddbb3
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Har med uppdaterat till V15 nu. Får samma skräpbild som de flesta här.
Suddig å grynig bild. I original så är skärpan skaplig men då flimmrar det tok istället. 720p är flimmrandet ÄNNU värre och i 1080i är flimmret bättre men däremot är skärpan helt åt skogen.

Har en 46" Sharp Aquos kopplan dem HDMI.

Upplever exakt samma sak, har en Mirai DTL-642E500. I 1080i tycker jag dock bilden är aningen bättre än vad den var med förra firmwaren.

När femman sänder CSI i wide tycker jag SD-bilden är som bäst. CH borde kolla vad som är speciellt med det och föra över på allt annat.

Postad 17 mars 2008 - 23:22

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

...
Problemet den här gången är ju att de verkar hantera kritiken den här gången som "åsikter" istället för "problemrapporter". När de lanserade .10-mjukvaran kändes det som de verkligen tog problemrapporter på allvar och insåg att det gått åt ****.
Nu med .15-mjukvaran får jag en oroväckande känsla av att de på fullt allvar tror att .15 fixade i princip alla problem och att de som fortfarande klagar bara är nitpicking nördar som ändå aldrig kommer att bli nöjda.

(Jag baserar detta på svaren jag fått från kundtjänst, kundrealtioner och fairshopping.)

Därför har jag tidigare uppmanat folk till att felanmäla problemet. En del personer här på forumet motsatte sig idén eftersom Harlin sagt att han lusläser forumet.
Dock tror jag, utan minsta tvekan, att the suits på ComHem tar support tickets på mycket större allvar än Harlins rapporter baserade på vad han läst på ett forum på internet.

Maila och ring comhem och felanmäl det. Skit samma om de redan är medvetna om problemet. Maskineriet rör sig snabbare om man får upp trycket och de börjar se fler support tickets på ett och samma problem.
Det finns ett par enkla orsakar till varför support-system fungerar som de gör nuförtiden och om någon fortfarande är övertygad om att det räcker att vi gnabbas här på forumet kan jag gärna gå in på detalj om varför det är effektivare att faktiskt felanmäla direkt till ComHem. :)
Speciellt ni som inte ringt in tidigare och felanmält, fler unika abonnemang som felanmäler väger tyngre än om de ser att samma personer ringer in för tionde gången.

Bra sagt! Även om jag personligen är en av de få som är faktiskt ganska nöjd med .15 så rekommenderar
jag alla som inte är det att göra felanmälan hos ComHem. Att använda forumet för att beklaga sig är
bortkastad energi och kommer inte in i ComHem's statistik i supportsystemen.
Det kanske inte är samma sak men erfarenheter från att ha jobbat med programvarusupport i stora bolag
säger mig att:
- Ett fel som inte loggas finns inte enligt statistiken.
- Fel som har rapporterats av flera kunder får högre prioritet i sk Triage möten där man bedömer vilka
saker som skall åtgärdas först.
Detta ger då att alla borde använda samma sorts begrepp och termer när man felanmäler så ComHem fattar att
det är samma fel som flera drabbats av och inte en massa olika. Här kanske Pacman kan hjälpa till så
det blir korrekt och sakligt??

Postad 18 mars 2008 - 00:38

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0

- Ett fel som inte loggas finns inte enligt statistiken.
- Fel som har rapporterats av flera kunder får högre prioritet i sk Triage möten där man bedömer vilka
saker som skall åtgärdas först.

Jupp klassiskt exempel:
Folk blir sura på stort amerikanskt forum, företaget lägger märke till det då det sporadiskt hänvisas till detta forum.
Folk på forumet drar ihop en namninsamling på petitiononline och får tio eller tom. hundratusentals namn, företaget blir uppmärksammade på det.
Ännu händer inget.
På forumet gör man en drive för att folk ska ringa och klaga. Efter några dagar är alla på supporten insatta i problemen och efter bara ett par hundra "tickets" börjar det hända saker.

Innan folk började rapportera in via telefon registrerades inte tickets, kostymerna har investerat kanske hundratusentals dollar i ett administrationsystem för supportverksamheten och ser de inte svart på vitt i det systemet att något är fel så finns inte felet, oavsett om man fått en miljon namnunderskrifter på petitiononline medan om de får tickets i systemet så kan det räcka med bara ett hundratal för att hjulen ska börja rulla.

Ett par företag där i princip exakt detta scenario har upprepats med är HTC och ATi.

Det som Harlin med all säkerhet i själva verket refererar till är att han läser forumet och tittar vad det är för fel folk får så att han i sin tur ska kunna rapportera det till teamet som jobbar med själva mjukvaran.
För att de som jobbar med mjukvaran ska få mjukvaran till vår box som prio ett så krävs dock fortfarande att folk ringer och mailar comhem.

Därför: ring och maila, nu genast. Även om ni ringde och grät efter förra uppdateringen, även om ni fått några kronor i kompensation.
Ni som funderar på att skaffa comhem: ring in och förhör er om när de ska fixa boxen eller ta in en ny box.

Det tar kanske en halvtimme (med telefonkö o så) eller några minuter om vi snackar mail men om ett hundratal (med tanke på denna trådens omfattning borde inte det vara svårt, lär ju vara ett otal "lurkers" här också) personer gör det så blir det många mantimmar för comhem.

Postad 18 mars 2008 - 01:57

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Kollar just på TV4 och Lost. Måste delge er på forumet att det är förträfflig bild just nu.

Noterade vid besök i menyerna att det fanns alternativen för upplösning:
576i
576P
720P
1080i
1080P

Och alternativ under "färg" att välja emellan:
RGB ( 0 – 255 )
RGB ( 16 – 235 )
YCbCr 4:2:2
YCbCr 4:4:4

Lugn, jag ser resterande av programmet senare eftersom detsamma spelas in på hårddisken.

Redigerat av Latman, 18 mars 2008 - 01:57.

Postad 18 mars 2008 - 08:25

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Kollar just på TV4 och Lost. Måste delge er på forumet att det är förträfflig bild just nu.

576i
576P
720P
1080i
1080P

RGB ( 0 – 255 )
RGB ( 16 – 235 )

Lugn, jag ser resterande av programmet senare eftersom detsamma spelas in på hårddisken.

Det där är väl TV:ns inställningar och inte Humax:ens?

Postad 18 mars 2008 - 08:34

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

576i
576P
720P
1080i
1080P

RGB ( 0 – 255 )
RGB ( 16 – 235 )

1080p fins ej i humax boxen du måste medna tv in ställningarna här

Postad 18 mars 2008 - 08:50

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0
Det är förmodligen Telias IPTV-box som Latman snackar om. Borde väl i så fall postas i ett annan tråd.

Postad 18 mars 2008 - 08:56

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0
Kallas även att "trolla".

Postad 18 mars 2008 - 09:34

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Kommer du att ha fortsatt kontakt (som bollplank eller testare) med Comhem även framöver?

Ja det tror och hoppas jag. Har inte fått några indikationer om att jag blir "kickad" iaf. :)

När det kommer info har jag inte det blekaste om. Men jag gissar, baserat på historien, att det kommer strax innan eller i samband med att nästa FW kommer... Man kan väl inte säga så mkt mer än "vi jobbar på det", hopplöst att lova nått med Humax bakom rodret. Ärligt talat så har jag svårt att tro att comhem är speciellt nöjda med denna FW.

Som sagt, 12:an är best-so-far bildmässigt, men jag förstår oviljan att släppa en FW där budskapet är "använd boxen på samma sätt som en figur med nicket pacman gör - då krashar det inte". ;) Inte för att FW15 var ett strålande alternativ heller men nä, ut med en ny FW istället så snart som möjligt säger jag.

Jisses, Humax taktik börjar likna taktiken på mitt jobb, "addera en bugg för varje rättning så har vi jobb hur länge som helst". :P skoja bara...

Ang val så skulle det för min del räcka med två val "YCbCr 4:2:2" och "Original", jag vill att en massmarket cheapo-box ska pilla så lite som möjligt med signalen... :)

Postad 18 mars 2008 - 09:40

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Ja det tror och hoppas jag. Har inte fått några indikationer om att jag blir "kickad" iaf. :)

Mycket bra besked för oss som inte kan byta till annan operatör!

Postad 18 mars 2008 - 09:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Mycket bra besked för oss som inte kan byta till annan operatör!

Hehe, tjaa, det återstår ju att se iofs, än så länge har man ju inte tillfört nått konkret alls. :) Utom möjligvis att det har öppnats en annan kanal för "gnäll". ;)

Postad 18 mars 2008 - 10:01

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
För mig är det helt obegripligt att vissa av er lyckats få en bättre bild med FW15!?. Hos mig är det så fruktansvärt suddigt så att det gör ont i själen att titta på, och de kanaler som tidigare var sämst kvalitet på såsom Discovery SD och TV4 Sport SD bl.a framstår nu på min bildvisare som dom skarpaste sändningarna (och vad säger inte det? :) ). Discovery HD är också rena skämtet och vore det inte för att Disc. HD sände i Wide så skulle man ha problem att skilja mellan HD och SD-sändningen.

Panasonic PZ70 via Hama HDMI från Humaxen.

Redigerat av ClarkOne, 18 mars 2008 - 10:06.

Postad 18 mars 2008 - 11:26

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

För mig är det helt obegripligt att vissa av er lyckats få en bättre bild med FW15!?. Hos mig är det så fruktansvärt suddigt...

Har inte hundra koll men finns det någon som inte har klagat på suddigheten då de kör via hdmi?

Postad 18 mars 2008 - 11:34

whitepointer
  • whitepointer
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
hos mig är det suddigt o grynigt o kör bara med hdmi, vill inte köra annat. Det ska ju vara det bästa men inte hos comhem. Vissa sd kanaler är ju som analoga numera, tv4 sport/National geo/NASN.... Mailade dem direkt i förra veckan efter fw15 men har inte fått svar...

Postad 18 mars 2008 - 11:38

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

För mig är det helt obegripligt att vissa av er lyckats få en bättre bild med FW15!?. Hos mig är det så fruktansvärt suddigt så att det gör ont i själen att titta på,
...

Jag kan bara upprepa vad jag sagt tidigare att jag inte upplever någon extra suddighet med
YPBPR i 1080i (för alla kanaler). Jag har däremot märkt att jag kan öka 'Sharpness' en del
utan att det orsakar "ringing" eller symptom som "edge enhancement" och det kunde jag nog
inte förut. Upplever det dock inte som suddigare utan snarare renare bild... :)
Så kör YPBPR i 1080i (ej Orginal 1080i) för alla kanaler och öka 'Sharpness' till 30-50% eller mer om du önskar.
Och please, klaga inte på mig om ovanstående inte ger bra bild; det funkar kanon hos mig men det
innebär inte automatiskt att det funkar för andra då alla har olika referenser, förväntningar, tekniska förutsättningar
i form av olika bra/sämre kablar, mottagningsförhållanden, RFI-störningar, mer eller mindre
bra kalibrerade TV-apparater...
Men ja, jag tycker helt ärligt att det är lika obegripligt att vissa av er har så kass bild som ni beskriver,
det är väldigt konstigt...

Postad 18 mars 2008 - 11:44

JoeV
  • JoeV
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

Har du fått svar från kundrelationer efter lanseringen av fw15? Vad skrev de? Jag har mailat dem 2 ggr utan svar.... :)

Postad 18 mars 2008 - 12:01

dantheman13
  • dantheman13
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Jag har också mkt bättre bild med fw 15, bäst hittills för min del. Finns forfarande saker som irriterar men som sagt bra mkt bättre än tidigare för min del i alla fall.

Postad 18 mars 2008 - 12:13

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

För mig är det helt obegripligt att vissa av er lyckats få en bättre bild med FW15!?. Hos mig är det så fruktansvärt suddigt så att det gör ont i själen att titta på,
...

Jag kan bara upprepa vad jag sagt tidigare att jag inte upplever någon extra suddighet med
YPBPR i 1080i (för alla kanaler). Jag har däremot märkt att jag kan öka 'Sharpness' en del
utan att det orsakar "ringing" eller symptom som "edge enhancement" och det kunde jag nog
Så kör YPBPR i 1080i (ej Orginal 1080i) för alla kanaler och öka 'Sharpness' till 30-50% eller mer om du önskar.
Och please, klaga inte på mig om ovanstående inte ger bra bild; det funkar kanon hos mig men det
innebär inte automatiskt att det funkar för andra då alla har olika referenser, förväntningar, tekniska förutsättningar
i form av olika bra/sämre kablar, mottagningsförhållanden, RFI-störningar, mer eller mindre
Men ja, jag tycker helt ärligt att det är lika obegripligt att vissa av er har så kass bild som ni beskriver,

Jag kör YPBPR i 1080i (ej Original) och har så gjort direkt efter FW15 släpptes eftersom Original inte fungerar för SD-sändingarna utan att man får "jagged edges" på konturer samt att jag blir tokig på "flimmrandet" som uppstår vid växling av upplösning. Sharpness påverkar inget överhuvud taget så den står kvar som default vilket är 50% på min Panna, alla övriga bildförbättringsegenskaper är avslagna och det blir heller inte BÄTTRE med dessa aktiverade. Kablage och kalibrering är det inget fel på. Jag upplevde som sagt att det var BRA mycket mer "bett" i bilden med FW10 (enda FW jag kört innan 15) sen att den hade massa annat oönskat skit i sig är en annan sak.

Det ser nästan ut som om dom applicerat ett "median filter" eller Neat Image (för er som är bevandrade i Photoshop) på bilden för att bli av med CB'n ... därav den markant suddigare bildupplevelsen.

Redigerat av ClarkOne, 18 mars 2008 - 12:25.

Postad 18 mars 2008 - 12:29

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

...

Jag kör YPBPR i 1080i (ej Original) och har så gjort direkt efter FW15 släpptes eftersom Original inte fungerar för SD-sändingarna utan att man får "jagged edges" på konturer samt att jag blir tokig på "flimmrandet" som uppstår vid växling av upplösning. Sharpness påverkar inget överhuvud taget så den står kvar som default vilket är 50% på min Panna, alla övriga bildförbättringsegenskaper är avslagna och det blir heller inte BÄTTRE med dessa aktiverade. Kablage och kalibrering är det inget fel på. Jag upplevde som sagt att det var BRA mycket mer "bett" i bilden med FW10 (enda FW jag kört innan 15) sen att den hade massa annat oönskat skit i sig är en annan sak.

Det ser nästan ut som om dom applicerat ett "median filter" eller Neat Image (för er som är bevandrade i Photoshop) på bilden för att bli av med CB'n ... därav den markant suddigare bildupplevelsen.

Att du inte kan ställa sharpness har jag en förklaring på, din tv kan sakna att ställa sharpness på digitalt hdmi detta kan du kolla med att köra component och testa sharpness där, ändrar det där så saknar din tv möjlighet att ändra sharpness på digital ingående signal det är fallet med min tv och det är iriterande vad är de för tv du har?

Postad 18 mars 2008 - 12:37

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Att du inte kan ställa sharpness har jag en förklaring på, din tv kan sakna att ställa sharpness på digitalt hdmi detta kan du kolla med att köra component och testa sharpness där, ändrar det där så saknar din tv möjlighet att ändra sharpness på digital ingående signal det är fallet med min tv och det är iriterande vad är de för tv du har?

Jag kör en Panasonic PZ70 och jag kan ställa sharpness via HDMI det märks bara ingen skillnad på sändningarna via Humaxboxen...

Redigerat av ClarkOne, 18 mars 2008 - 12:37.

Postad 18 mars 2008 - 14:04

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

...

Det finns ett par enkla orsakar till varför support-system fungerar som de gör nuförtiden och om någon fortfarande är övertygad om att det räcker att vi gnabbas här på forumet kan jag gärna gå in på detalj om varför det är effektivare att faktiskt felanmäla direkt till ComHem. :)

Jag är också orolig över formuleringarna "åsikter", "synpunkter", o s v. Jag får göra min plikt och ringa in en ny felanmälan. Uppmanar er andra att göra detta också.

Vad jag vill ha är en ny release på CH:s hemsida kundserice där det står något i stil med: "Det återstår fortfarande bildproblem trots FW 15. Dessa består av suddighet samt "taggiga linjer" över 576p i orginal-läge samt flimmer. Vi trycker på stenhårt hos Humax som har utlovat en första FW-leverans nästa vecka. "

Samt förhoppningsvis även "Humax har nu gått med på att leverera "äkta original", d v s att 576i släpps igenom oförändrad på SD-kanaler då man valt original-läge med V-format."

Postad 18 mars 2008 - 14:04

ekko
  • ekko
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

För mig är det helt obegripligt att vissa av er lyckats få en bättre bild med FW15!?. Hos mig är det så fruktansvärt suddigt så att det gör ont i själen att titta på, och de kanaler som tidigare var sämst kvalitet på såsom Discovery SD och TV4 Sport SD bl.a framstår nu på min bildvisare som dom skarpaste sändningarna (och vad säger inte det? :) ). Discovery HD är också rena skämtet och vore det inte för att Disc. HD sände i Wide så skulle man ha problem att skilja mellan HD och SD-sändningen.

Panasonic PZ70 via Hama HDMI från Humaxen.

Jag upplever samma sak. Det är såpass dålig bild att jag har slutat se på tv. Jag blir bara irriterad.
Jag har ringt och felanmält två gånger men man har inga större förhoppningar att något kommer att ske snart.

Postad 18 mars 2008 - 15:40

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Tänkte att jag oxå skulle bidra till gnället på denna box och den senaste fw:n. Dom förstör ju mer än dom fixar i sina tafatta försök att fixa till bilden.

Dessa försämringar har jag noterat.

1. Oskarp bild
2. Bild ut från scart rgb trasig när man tittar på HD-kanal (720P). Går alltså inte att spela in samtidigt som man tittar på HD-kanal.
3. HDMI snacket delvis trasigt numera. Var aldrig några problem med HDMI synkning förrut men nu blir det bara blå bild på plasman vid vissa inställningar.

Jag har inte noterat några större förbättringar. CB kvarstår t.ex.. Om det är mindre än tidiagre kan jag inte säga.

Postad 18 mars 2008 - 16:10

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

...

Nu har jag gjort min plikt och ringt och felanmält. Det var bara en före i kön om ngn annan vill passa på ;)

Tjejen skulle skicka det vidare till "teknikerna" och verkade känna igen problemen. Sa något i stil med att "det blir nog allt en ny mjukvara". Hon skulle ringa tillbaka med svaret.

Postad 18 mars 2008 - 16:19

berry68
  • berry68
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

...

Nu har jag gjort min plikt och ringt och felanmält. Det var bara en före i kön om ngn annan vill passa på ;)

Tjejen skulle skicka det vidare till "teknikerna" och verkade känna igen problemen. Sa något i stil med att "det blir nog allt en ny mjukvara". Hon skulle ringa tillbaka med svaret.

Låt mig nu inte förstöra din dag men, tog du namn på den du talade med ? Du kommer troligtvis inte få något samtal tillbaka. Men nu skall jag inte måla &&%¤# på väggen men meddela om du nu trots allt får ett samtal tillbaka :-)

Postad 18 mars 2008 - 16:29

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Låt mig nu inte förstöra din dag men, tog du namn på den du talade med ? Du kommer troligtvis inte få något samtal tillbaka. Men nu skall jag inte måla &&%¤# på väggen men meddela om du nu trots allt får ett samtal tillbaka :-)

LOL!

Jag har inte fört bok, men jag har ungefär detta bakom mig sen jag först fick hem boxen för 1,5 år sen

Samtal till ktj: 30
Mail till ktj: 5
Svar på mail: 3
Svar som gav ngt per mail: 0
Teknikerbesök: 1
Boxbyten: 2
Antal: "Vi ringer tillbaka" 20
Gånger de ringde tillbaka: 5

Inlägg i denna tråd: 126 and counting

Man kommer få massor av ny fritid den dagen boxen börjar fungera som den ska :)

Postad 18 mars 2008 - 16:30

Unregistered35490
  • Unregistered35490
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Nu har jag också felanmält. Killen i kundtjänst sa att de var medvetna om problemet och hade börjat arbeta på en lösning, vad det nu innebär... han sa också att mer information kunde komma om ett par veckor... påpekade att det kunde vara lämpligt att gå ut med något lite tidigare...

Postad 18 mars 2008 - 16:31

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Nu har jag också felanmält. Killen i kundtjänst sa att de var medvetna om problemet och hade börjat arbeta på en lösning, vad det nu innebär...

....

De har sagt på fairshopping.se att det inte blir något generellt boxbyte till fungerande box, så då återstår väl bara ny FW som lösning.

Postad 18 mars 2008 - 16:52

anasazi
  • anasazi
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Har också mailat in en anmälan om detta:

Hejsan.
Hade verkligen hoppats att ni skulle fixa till eran Humax box med den nya firmwaren, men tyvärr så blev bilden inte fem gånger bättre som ni skrev. Ni kanske har lyckat att få bort color banding men istället så har skärpan tagit stryk. Bilden blev mycket sämre efter uppdateringen.
Dessutom så flimrar eller skakar bilden när man kör skickar ut upplösningarna 576 eller 720, vilket det inte gjorde förut.

Det verkar vara väldigt många folk som har liknande problem efter ha läst massa forum på internet om just Humax CXHD 1000-C

Tänker ni fixa detta
?

Och svaret en dag senare:

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Vi undersöker dessa problem med Humax redan nu.

Jag har full förståelse om du inte känner dig nöjd med dessa problem, men vi har idag fått en exempel på samma fel och redovisat dessa för Humax.
Som du skriver så har Colour-Banding problemet blivit bättre dock är den inte 100%-ig.

Vi arbetar med att få till en lösning så fort som möjligt.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice
Markus Bylund

Så det verkar som dom håller på att fixa det..

Postad 18 mars 2008 - 17:29

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0

Så det verkar som dom håller på att fixa det..

Årets roligaste kommentar på forumet. Vissa är verkligen genuina optimister. :)

Postad 18 mars 2008 - 18:09

psyman
  • psyman
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0
fick pcis erbjudande via mail om att köpa en pvr för 1:-.
Kan det vara så att det är en hd-pvr på gång!? *hoppas*

Postad 18 mars 2008 - 18:33

greef
  • greef
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

fick pcis erbjudande via mail om att köpa en pvr för 1:-.
Kan det vara så att det är en hd-pvr på gång!? *hoppas*

hmm.. pvr för en krona? I utbyte mot HD-boxen eller med bindningstid eller?

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.