Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 November 2008 - 15:34

polpotkin
  • polpotkin
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Tyvärr inte. I nya(re) Tvix-6500/7000 finns inbyggd samba-server så att man kan föra över filer till Tvixen med drag-n-drop, men vi old schoolare får nöja oss med ftp/usb.

ok...får väl klara mig utan ftp :)

Postad 23 November 2008 - 19:39

polpotkin
  • polpotkin
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
eller hjälper det om jag köper ett nätverkskort av något annat märke

Postad 23 November 2008 - 22:44

polpotkin
  • polpotkin
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
aha...det går visst att kopiera genom netshare på 5100...man går in på nätverksdisken i tvixen, trycker på function sedan copy, sen markerar du viilken fil du vill kopiera med play knappen, sen går du över till hdd på tvixen och trycker på function igen..bam!
går jävligt sakta med det funkar iaf

Redigerat av polpotkin, 23 November 2008 - 22:45.

Postad 23 November 2008 - 23:55

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

aha...det går visst att kopiera genom netshare på 5100...man går in på nätverksdisken i tvixen, trycker på function sedan copy, sen markerar du viilken fil du vill kopiera med play knappen, sen går du över till hdd på tvixen och trycker på function igen..bam!
går jävligt sakta med det funkar iaf

Borde ta ca. 20-25 minuter för en DVD eller .mkv som är runt 4,36 GB.
I såna fall är det så snabbt det kan gå med FTP.
Undrar vad som är problemet med FTP-överföringen...

Postad 25 November 2008 - 01:19

Electrified
  • Electrified
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0
Ville bara dela med mig med ett litet tips som jag upptäckte av en slump. Det är när man lyssnar på musik (mp3). När man lyssnar på tex. en skiva så kan man trycka på "Info" knappen, så kan man bläddra i musik katalogerna sammtidigt som man lyssnar. Tryck på "Info" knappen en gång till för att komma tillbaka till vad som spelas.
Vet inte om kanske dom flesta visste om det här, inte jag iaf. Tänkte att det kan ju inte skada om man delar med sig lite info :(

Postad 25 November 2008 - 11:35

polpotkin
  • polpotkin
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
när jag lyssnar på mp3 genom netshare så är det skit dålig kvalitet. Men läger jag dom i audio mappen i tvixen så är det helt ok.

Borde ta ca. 20-25 minuter för en DVD eller .mkv som är runt 4,36 GB.
I såna fall är det så snabbt det kan gå med FTP.
Undrar vad som är problemet med FTP-överföringen...

går ganska slött på det viset...om jag ska lägga över flera mkv filer så tar jag det genom usb..går mycket snabbare

Postad 25 November 2008 - 14:10

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

när jag lyssnar på mp3 genom netshare så är det skit dålig kvalitet. Men läger jag dom i audio mappen i tvixen så är det helt ok.

---

går ganska slött på det viset...om jag ska lägga över flera mkv filer så tar jag det genom usb..går mycket snabbare

Det låter som att dina nätverksproblem är roten till att MP3 är sämre över nätverket.
Tror knappast att jag har hört något om det problemet innan i alla fall.

Jag måste tillstå att jag sällan lägger över något på hårddisken längre. Funkar alldeles för bra att köra direkt över
nätverket (Netshare), men kräver så klart att allt funkar som det ska...

Postad 25 November 2008 - 16:03

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Ville bara dela med mig med ett litet tips som jag upptäckte av en slump. Det är när man lyssnar på musik (mp3). När man lyssnar på tex. en skiva så kan man trycka på "Info" knappen, så kan man bläddra i musik katalogerna sammtidigt som man lyssnar. Tryck på "Info" knappen en gång till för att komma tillbaka till vad som spelas.
Vet inte om kanske dom flesta visste om det här, inte jag iaf. Tänkte att det kan ju inte skada om man delar med sig lite info :(

Denna "feature" står i manualen.

Postad 25 November 2008 - 22:38

Electrified
  • Electrified
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

Denna "feature" står i manualen.

Okej, detta hade jag missat. :huh:

Postad 28 November 2008 - 14:17

Unregistered4f2d1f8d
  • Unregistered4f2d1f8d
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Lite info om ny FW.
För några veckor sedan ställde jag ett par frågor till Dvico angående förbättringar/buggar.
Dom sa då att det var på gång med ny firmware.

Mina frågor?
jo, jag undrade om dom någonsin skulle lösa problemet med frysningar av ISO-filer.
Sedan bad jag om att slippa den svarta skärmen mellan bilder när man visar bildspel,
låt istället föregånde bild ligga, tills ny bild är laddad i minnet.

Deras svar?
Jo, dom lovade faktiskt åtgärda båda problemen. Tro't den som vill :rolleyes:

Postad 28 November 2008 - 14:31

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Härligt! Även ifall jag aldrig drabbats av ISO-frysningen som många beskriver är det skönt att veta att det kommer ny FW.

Postad 28 November 2008 - 16:04

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0
Jag hoppas att ni enbart har frysningar från intern HDD?
Om man lägger filmerna i mappar med "video_TS" inuti, så brukar felet försvinna.
Eller om man kör via nätverk så brukar det funka.

Vill bara tipsa om hur man kommer undan problemet tills de lyckas lösa det.

Postad 28 November 2008 - 16:28

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Jag tror jag hade lite frysningar över Samba-nätverk, försvann helt med NFS. Det beror inte bara på TViXen utan också programvaran på datorn/NASen.

Postad 28 November 2008 - 18:08

polpotkin
  • polpotkin
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Jag tror jag hade lite frysningar över Samba-nätverk, försvann helt med NFS. Det beror inte bara på TViXen utan också programvaran på datorn/NASen.

Jag har haft en hel del frysningar genom nätverk med NFS på. Min Tvix gillar inte mitt nätverk :rolleyes:

Postad 29 November 2008 - 01:33

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Samba? Då kör du väl ändå inte med 41/5100 väl?

EDIT: Aha, den där inställningen i settings ja... har inte ens provat den eftersom alla redan hade spolat det alternativet när jag köpte burken. /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 29 November 2008 - 01:34.

Postad 29 November 2008 - 19:57

Nufi3e
  • Nufi3e
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Tvixens interna ftp kommer jag åt men jag kan inte föra över filer, någon som har några idéer på vad jag kan göra?

Postad 30 November 2008 - 03:54

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Tvixens interna ftp kommer jag åt men jag kan inte föra över filer, någon som har några idéer på vad jag kan göra?

Vad är det som händer/inte händer när du försöker?
Lite svårt att gissa vad dina problem är.

Postad 30 November 2008 - 10:52

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Det brukar hjälpa med att byta ftp-klient, gärna till FlashFXP som fungerar bra med tvixen. Fast det beror ju på vad du har för problem som sagt.

Postad 15 December 2008 - 12:50

kokobong
  • kokobong
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej

Jag har problem med min 4100sh, inlagd med senaste firmware:n

Filmerna som är av formatet .mkv ligger på pcn i en utdelad mapp som jag kör via samba.
Har även prövat lägga filerna på mitt NAS utan något bättre resultatet.

Problemet är att filmerna stannar efter ca 10 minuter, prövar man spela samma filmer från pcn fungerar det prima. Ett annant exempel är när man försöker starta filmen blir det svart och sedan går tvixen tillbaka till menyn där filmen ligger.

Detta händer på ca: 50% av alla de filer jag försöker spela med formatet .mkv

Har någon nåt tips på vad man kan göra för att åtgärda detta eller en firmware som fungerar bättre till att streama.

Tack på förhand.
;)

Postad 15 December 2008 - 14:11

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hej

Jag har problem med min 4100sh, inlagd med senaste firmware:n

Filmerna som är av formatet .mkv ligger på pcn i en utdelad mapp som jag kör via samba.
Har även prövat lägga filerna på mitt NAS utan något bättre resultatet.

Problemet är att filmerna stannar efter ca 10 minuter, prövar man spela samma filmer från pcn fungerar det prima. Ett annant exempel är när man försöker starta filmen blir det svart och sedan går tvixen tillbaka till menyn där filmen ligger.

Detta händer på ca: 50% av alla de filer jag försöker spela med formatet .mkv

Har någon nåt tips på vad man kan göra för att åtgärda detta eller en firmware som fungerar bättre till att streama.

Tack på förhand.
;)

Du bör köra Netshare-programmet på din dator (eller NFS på NAS'en) för att det ska vara snabbt tillräckligt.
Jag kör 15GB stora 1080p-filmer över mitt trådade närverk utan problem med Netshare och XP.
Har du Vista är det garanterat ett av problemen..

Postad 15 December 2008 - 15:20

kokobong
  • kokobong
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej

jag kör xp, och via samba(delade mappar)

det konstiga är att filmerna antingen lägger av efter 10 min eller vägrar spela upp sig.
Samt att jag gärna vill köra via mitt NAS, iofs stödjer den NFS.

är NFS svårt att konfigurera och hur fungerar det?

Finns inga andra kompatibla firmwares än de tvix gör?

Redigerat av kokobong, 15 December 2008 - 15:21.

Postad 17 December 2008 - 13:59

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Hej

jag kör xp, och via samba(delade mappar)

det konstiga är att filmerna antingen lägger av efter 10 min eller vägrar spela upp sig.
Samt att jag gärna vill köra via mitt NAS, iofs stödjer den NFS.

är NFS svårt att konfigurera och hur fungerar det?

Finns inga andra kompatibla firmwares än de tvix gör?

Kör NetShare på din XP-dator. Finns att ladda hem från Tvix.co.kr.

Vilken NAS har du? Läs manualen hur du aktiverar NFS.

Postad 17 December 2008 - 22:23

Electrified
  • Electrified
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

Kör NetShare på din XP-dator. Finns att ladda hem från Tvix.co.kr.

Vilken NAS har du? Läs manualen hur du aktiverar NFS.

Se även till att du kör i 100Mbit till Tvixen. Har hört att den strular en del när man gör gigabit i nätverket.

Postad 20 December 2008 - 20:58

clarken
  • clarken
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
nån mer än jag som tycker det är väldigt irreterande med att TVixen inte kan visa kursiv stil där det skall vara det enligt koden i texten.. istälet får men fula "taggar" typ {i0}blabla{/i1}

kan man få bot på det?

nån mer som irriterat sig på det?

Redigerat av clarken, 20 December 2008 - 23:24.

Postad 21 December 2008 - 04:01

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

nån mer än jag som tycker det är väldigt irreterande med att TVixen inte kan visa kursiv stil där det skall vara det enligt koden i texten.. istälet får men fula "taggar" typ {i0}blabla{/i1}

kan man få bot på det?

nån mer som irriterat sig på det?

Kör du en äldre firmware kanske? Jag får inte upp de tecknen längre, men å andra sidan blir inte texten kursiv heller.

Postad 21 December 2008 - 13:23

clarken
  • clarken
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
nej jag har den senaste..

dock tror jag att det enbart kommer upp på dom inbyggda undertexterna.. inte när jag har en separat srtfil.. fast som du säger det blir inte kursivt.

Postad 22 December 2008 - 04:07

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Såg att följande nu är tillagd till FW för 6500/7000:

• Added option for 24Hz BCS auto correction.
  • If you turn this on, the value of brightness is set + 11 and -12 for the contrast when 24Hz is set. This value is reset to original after back to default TV type.
  • If you turn off this, the values for Brightness and Contrast will not be changed.
Någon som håller sig ajour med DViCos förehavanden och om detta nu tillslut även kommer att komma till 4100/5100?

Postad 22 December 2008 - 09:39

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Såg att följande nu är tillagd till FW för 6500/7000:

• Added option for 24Hz BCS auto correction.
  • If you turn this on, the value of brightness is set + 11 and -12 for the contrast when 24Hz is set. This value is reset to original after back to default TV type.
  • If you turn off this, the values for Brightness and Contrast will not be changed.
Någon som håller sig ajour med DViCos förehavanden och om detta nu tillslut även kommer att komma till 4100/5100?

Man kan alltid diskutera huruvida de vill eller orkar jobba med firmware till de äldre burkarna, men visst är det så att de har "lovat" mig att ändra det. För min del är det bäst om alla spår av den försvinner helt.
De kanske kämpar med att få plats i det begränsade minnet så man ska kunna välja själv? :) :D
Annars känns min gamla Tvix minst lika komplett som en hel del andra dyrare prylar som jag har köpt genom åren.

Postad 22 December 2008 - 14:37

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Jag kör 720p istället för 1080p24 ut från min 4100 just nu för att slippa problem med "auto-justeringen" som inte går att ställa tillbaka. Har bara råkat ut för det 2 ggr men jobbigt att behöva köra reset och sedan ställa in alla nätverksplatser och dylikt igen. Jag hoppas därför att den ändringen görs omgående även för "våran" firmware.

Postad 22 December 2008 - 17:27

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag kör 720p istället för 1080p24 ut från min 4100 just nu för att slippa problem med "auto-justeringen" som inte går att ställa tillbaka. Har bara råkat ut för det 2 ggr men jobbigt att behöva köra reset och sedan ställa in alla nätverksplatser och dylikt igen. Jag hoppas därför att den ändringen görs omgående även för "våran" firmware.

Om den autojusterar så är det bara att ändra värdena manuellt genom att trycka på setup-knappen under uppspelning. Jag antar att du menar ifall värdena helt ballar ur? Men det har aldrig hänt mig i såna fall...
Den stora behållningen är ju att just kunna utnyttja 24p enligt mig.

Postad 22 December 2008 - 19:49

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Om den autojusterar så är det bara att ändra värdena manuellt genom att trycka på setup-knappen under uppspelning. Jag antar att du menar ifall värdena helt ballar ur? Men det har aldrig hänt mig i såna fall...
Den stora behållningen är ju att just kunna utnyttja 24p enligt mig.

2 ggr har det låst sig och då blir det mörkare och mörkare. Alltså, man kan inte justera upp utan bara ner. Typiskt dåligt faktiskt :) Annars brukar det funka att manuellt justera upp som du säger. Det bästa hade ju naturligtvis om man fick välja om man vill ha denna "förbättrande" funktion. Det finns ju bevis för att den snarare försämrar... Vi får väl se om Dvico kan tänka sig att lägga till det i firmware eller om 4100/5100 anses vara "färdiga".

Postad 22 December 2008 - 20:18

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Man kan alltid diskutera huruvida de vill eller orkar jobba med firmware till de äldre burkarna, men visst är det så att de har "lovat" mig att ändra det. För min del är det bäst om alla spår av den försvinner helt.
De kanske kämpar med att få plats i det begränsade minnet så man ska kunna välja själv? :) B)
Annars känns min gamla Tvix minst lika komplett som en hel del andra dyrare prylar som jag har köpt genom åren.

Ja, visst vore det trevligt att bli av med det helt och hållet då det inte fyller någon som helst funktion utan precis som med 1080p@24-problematiken så brister det i kunskaperna hos DViCo vad gäller videodelen och då vore möjligheten att stänga av funktionen gott nog, ungefär som med uppspelningsaltenativen - DViCo kunde aktiverat fler profiler som stöds av Sigma Designs, men de aktiverade tillslut i alla fall den viktigaste, korrekt 1080p@24.

Jag håller med. TViX 5100 har funkat riktigt bra för mig, har aldrig haft något sug efter storebror av SD-chipet efter det att 1080p@24 började fungera korrekt.

Tråkigt det du beskriver, Drunken_Duck. Har aldrig hänt mig att det inte går att korrigera Ljusstyrka/Kontrast. Det enda jag har är att uppeplningen fryser någon gång, men det är väldigt långt mellan gångerna numera. Jag har alltid kört över LAN via Netshare-mjukvaran, aldrig via HDD.

Postad 23 December 2008 - 04:03

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag håller med. TViX 5100 har funkat riktigt bra för mig, har aldrig haft något sug efter storebror av SD-chipet efter det att 1080p@24 började fungera korrekt.

Hehe.. ja, vi var nog ute och cyklade ett tag själv också.
Trodde benhårt att de nya filmerna hade prick 24fps, när de i själva verket hade 23,976fps.

På tal om 24Hz... köpte ju en WD-TV p.g.a. priset och som en kul grej (990 spänn).
De har fixat 1080p@24 som kör även i GUI't, så jag kan köra det med min gamla Pioneer-TV.
Behövde en HDMI-växel, men köpte denna till TV'n istället.

Postad 23 December 2008 - 18:34

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Hehe.. ja, vi var nog ute och cyklade ett tag själv också.
Trodde benhårt att de nya filmerna hade prick 24fps, när de i själva verket hade 23,976fps.

Fast film är ju prick 24 fps, som timas i 23.976 för att vara kompatiblet med visning i interlace och andra orsaker (personligen tycker jag att det är fördj&%¤ att detta inte slopades i standarden för Blu-ray, HD-DVD & t o m HDTV, istället för att fortsätta krångla till visning av film). Sen tycker jag inte att det spelar någon roll om vi hade fått något om bakfoten (inte för att jag minns om vi hade det eller inte), det är inte vi som säljer en produkt och det vi sa från början var att det inte fungerade korrekt, medan DViCo vidhöll att det fungerade hos dem. :)

På tal om 24Hz... köpte ju en WD-TV p.g.a. priset och som en kul grej (990 spänn).
De har fixat 1080p@24 som kör även i GUI't, så jag kan köra det med min gamla Pioneer-TV.
Behövde en HDMI-växel, men köpte denna till TV'n istället.

Nice, man kan aldrig har för många prylar. :lol:

Postad 23 December 2008 - 19:15

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Fast film är ju prick 24 fps, som timas i 23.976 för att vara kompatiblet med visning i interlace och andra orsaker (personligen tycker jag att det är fördj&%¤ att detta inte slopades i standarden för Blu-ray, HD-DVD & t o m HDTV, istället för att fortsätta krångla till visning av film). Sen tycker jag inte att det spelar någon roll om vi hade fått något om bakfoten (inte för att jag minns om vi hade det eller inte), det är inte vi som säljer en produkt och det vi sa från början var att det inte fungerade korrekt, medan DViCo vidhöll att det fungerade hos dem. :)

Nice, man kan aldrig har för många prylar. :lol:

Jo, film på bio är ju 24 fps som motsvarar 48Hz när projektorns "shutter" har gjort sitt.
Vi var ganska så säkra på att de hade slopat NTSC-viruset på de nya formaten, men det var där vi hade fel.
Jag precis som du var ganska säkra på att de hade tagit fasta på de ursprungliga 24,00Hz.
Att Dvico inte hade tid att vänta 42 sekunder på sina testsnuttar gjorde inte saken bättre och därmed förhalades en snabb lösning på problemet som fanns i början.
Ja, vi kan bara hoppas på en lösning av det enda större felet som är kvar och irriterar.

Postad 23 December 2008 - 20:25

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

...Att Dvico inte hade tid att vänta 42 sekunder på sina testsnuttar gjorde inte saken bättre och därmed förhalades en snabb lösning på problemet som fanns i början.
Ja, vi kan bara hoppas på en lösning av det enda större felet som är kvar och irriterar.

Utöver det så förhalades det länge trots att de insett vari problemet låg och detsamma gäller det sista irritationsmomentet, men men, jag fortsätter också hoppas. Jag har tappat förtroende för DViCo, kommer knappast handla av dem igen och jag kommer inte hålla andan efter en lösning av BC-autojusteringen, hehe. Trots det så är jag dock nöjd med 5100 i stort, ett sjujäkla kliv framåt jämfört med min tidigare KiSS.

Postad 10 January 2009 - 14:48

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
Nu får jag fan snart nog, och igår retade jag upp mig lite extra!
Tjejen sitter och kollar på nån trött tv-serie via tvixen, och jag upptäckte efter hon hade sett tre avsnitt att bilden såg ut som storstryk på tvn.
Kontrast/ljustyrka har ballat ur lite mer än vanligt tydeligen.
Om serien är inspelad i 24Hz (för detta felet är uppstår väl enbart vid 24Hz material?) så felar den med ett värde av 11 per avsnitt, så efter tre avsnitt så stod brightness på +33 och kontrasten på -33, ni kan tänka er hur det såg ut...

I och med att jag retade upp mig lite mer än vanligt så skickade jag precis en fråga till dvico om när de tänkte fixa problemet eller om dom helt har slutat supporta 41/5100 modellerna, med en avslutning om att om detta inte löses inom kort så blir det aldrig mer produkter ifrån Dvico...

Vad tror ni, kommer det att komma någon mer firmware till våra tvixar...

Postad 10 January 2009 - 15:04

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Nu får jag fan snart nog, och igår retade jag upp mig lite extra!
Tjejen sitter och kollar på nån trött tv-serie via tvixen, och jag upptäckte efter hon hade sett tre avsnitt att bilden såg ut som storstryk på tvn.
Kontrast/ljustyrka har ballat ur lite mer än vanligt tydeligen.
Om serien är inspelad i 24Hz (för detta felet är uppstår väl enbart vid 24Hz material?) så felar den med ett värde av 11 per avsnitt, så efter tre avsnitt så stod brightness på +33 och kontrasten på -33, ni kan tänka er hur det såg ut...

I och med att jag retade upp mig lite mer än vanligt så skickade jag precis en fråga till dvico om när de tänkte fixa problemet eller om dom helt har slutat supporta 41/5100 modellerna, med en avslutning om att om detta inte löses inom kort så blir det aldrig mer produkter ifrån Dvico...

Vad tror ni, kommer det att komma någon mer firmware till våra tvixar...

Först och främst så tror jag inte att den lägger på och drar ifrån 11 varje avsnitt.
Jag har kollat 5-8 avsnitt utan problem ibland.
Däremot så verkar den kunna hamna i ett läge som du beskriver och där brukar man inte kunna ändra på "rätt håll" utan bara ännu mer åt fel håll. Har aldrig råkat ut för det själv dock.

Jag tror att det kommer en firmware... men tro gör man i kyrkan som det heter.

Postad 11 January 2009 - 10:27

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Det händer enbart när du har TViXen inställd på 1080p ut och 24 Hz aktiverat under Autoswitch. Så, om du inte vill kolla brightness/contrast via fjärren varje gång eller för att tjejen ska slippa bry sig, ställ om till 720p/1080i ut eller inaktivera 24 Hz under Autoswitch. Enklast så instruerar du din tjej hur hon kollar brightness/contrast under uppspelning av en fil - tar bara några sekunder när man vant sig, jag gör det per automatik numera.

Det är alltså när man ser "Auto 24Hz" visas uppe till höger på displayen som spelaren gör denna autojustering initialt respektive när du spelar upp material som inte är kombinationen 1080p@24 (vare sig det är 1080p@24 eller en 24 fps källa som skalas upp till 1080p via TViX) efter det att du sett på en fil som är kombinationen 1080p@24.

Det du beskriver har dock hänt för mig också, dvs att den gjort autojusteringen flera gånger efter varann med 1080p@24 material, men det har bara hänt en enda gång under hela tiden som jag använt min TViX. Ingen aning om vad som gjorde att det blev så, vanligtvis så sker det bara vid växling mellan 1080p@24 material och annat material.

PS Angående det här med DViCo så har jag för länge sedan gett upp att försöka kommunicera med dem. Jag har försökt att kommunicera att denna autojustering är ett missförstånd från deras sida och borde helt tas bort. Det kommer sig antagligen från det att TViX (eller rättare sagt Sigma Designs chip) med visst material skickar PC-nivåer (8 bitar: 0-255) istället för det korrekta, dvs studionivåer (8 bitar: BTB-16-235-WTW) - (BTB = Blacker Than Black (nivåer 1-15), WTW = Whiter Than White (nivåer 236-254), är sk dynamiska områden och är hur videosignaler definieras för TV, DVD, Blu-ray). DS

Redigerat av Wolfy, 11 January 2009 - 10:43.

Postad 11 January 2009 - 13:20

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Det är alltså när man ser "Auto 24Hz" visas uppe till höger på displayen som spelaren gör denna autojustering initialt respektive när du spelar upp material som inte är kombinationen 1080p@24 (vare sig det är 1080p@24 eller en 24 fps källa som skalas upp till 1080p via TViX) efter det att du sett på en fil som är kombinationen 1080p@24.

Vill bara göra det tillägget att även 720p/24Hz-material som spelas upp i 1080p/24 aktiverar "Auto 24Hz".

Postad 11 January 2009 - 22:07

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Det händer enbart när du har TViXen inställd på 1080p ut och 24 Hz aktiverat under Autoswitch. Så, om du inte vill kolla brightness/contrast via fjärren varje gång eller för att tjejen ska slippa bry sig, ställ om till 720p/1080i ut eller inaktivera 24 Hz under Autoswitch. Enklast så instruerar du din tjej hur hon kollar brightness/contrast under uppspelning av en fil - tar bara några sekunder när man vant sig, jag gör det per automatik numera.

Det du beskriver har dock hänt för mig också, dvs att den gjort autojusteringen flera gånger efter varann med 1080p@24 material, men det har bara hänt en enda gång under hela tiden som jag använt min TViX. Ingen aning om vad som gjorde att det blev så, vanligtvis så sker det bara vid växling mellan 1080p@24 material och annat material.

Vill bara göra det tillägget att även 720p/24Hz-material som spelas upp i 1080p/24 aktiverar "Auto 24Hz".

OK, jag ska testa att ha tvixen på 720p ut istället, man blir bara så lack på att de aldrig löser det, för mig veterligen så är detta en uppfinning av Dvico, för jag har aldrig hört eller sett fenomenet hos popcorn eller övriga?

Dock ser man ju mer och mer blu-ray (24Hz) material idag än vad jag gjorde när jag köpte tvixen för drygt ett år sedan, detta gör ju naturligtvis att problemet blir mer påtagligt än när man nästan enbart kollade dvd.

Min flickvän går nu mera en 5poängskurs i mediaspelarhantering :)

Summan av det hela är att min nästa mediaspelare inte kommer att vara ifrån Dvico eftersom jag tycker det är oseriöst att inte slutföra en produkt.

Postad 11 January 2009 - 22:19

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Hehe, jag utryckte mig kanske oklart, men det var just det jag ville ha sagt med (vare sig det är 1080p@24 eller en 24 fps källa som skalas upp till 1080p via TViX). :)

@ PsychoCheF: Kan inte annat än hålla med dig, speciellt när man betänker att denna autojustering händer hela tiden så det är ett mycket stort irritationsmoment för den som inte vill ha det och det borde rimligtvis DViCo förstå. Det spelar ingen roll om så spelaren är suverän i övrigt, ett problem som det här, som kräver någon/några rader kod att fixa, ger en mycket bitter eftersmak.

Postad 11 January 2009 - 22:32

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0
Wolfy:
Jag var för seg i huvudet för att notera den raden.

PsychoCheF:
Själv är jag väldigt kluven om det skulle bli tal om en ny mediaspelare för mig i framtiden.
Har testat PCH en längre tid, har en WD-TV och en Tvix5100.
Inget går upp emot Tvixen än så länge, så jag vet inte hur ett framtida köp skulle se ut.
Har själv tänkt slänga iväg ett nytt mess till Dvico (jag har inte gett upp än).
Att någon av de andra mediaspelarna skulle räknas som färdiga är inte i närheten av sant och det skulle betyda att man inte kan köpa något annat märke ifall det ska styra framtida val.

Postad 11 January 2009 - 22:41

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
Med risk för att verka trög :blush: om tvixen skickar ut en 720p signal så ska det funka oavsett bildfrekvens, det är bara om den kör ur 1080p som det ballar ur??

Dessvärre är jag medveten om att ingen aktuell mediaspelare är perfekt, så tillvidare tänker jag nog sitta på mina pengar och inte ge dom till någon! :P

Drömmen vore väl att Sonos får för sig att göra en filmspelare som funkar lika bra som deras musikspelare :)
Annars dagdrömmer jag ibland om en kommande Macmini (mest för att den e liten och snygg) i kombination med XBMC... *suck* det är egentligen otroligt tycker jag att ingen har kunnat göra ett så bra mediacenter igen...

Postad 11 January 2009 - 23:09

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Med risk för att verka trög :) om tvixen skickar ut en 720p signal så ska det funka oavsett bildfrekvens, det är bara om den kör ur 1080p som det ballar ur??

Det är väldigt lätt att känna sig trög i film/TV-träsket med alla konstiga system som inte liknar varandra speciellt mycket. Nu är vi turligt nog mest i kontakt med två av dessa system...

Tvixen kör endast ut 24Hz (23,976) om man har ställt den att skicka ut 1080p så den kan välja 24 i settings och det är då dessa problem kan inträffa med ljus/kontrast.
Om du ställer den till "Auto switch: NTSC/PAL" (alltså inte NTSC/PAL/24) när du har valt 1080p så slipper du problemet.
Med 720p kvittar det hur du har ställt autoswitch eftersom den ändå inte vill spela upp den i 24Hz.
Det tråkiga är att man tappar att kunna köra 24Hz som är det optimala.

Postad 12 January 2009 - 12:35

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Tvixen kör endast ut 24Hz (23,976) om man har ställt den att skicka ut 1080p så den kan välja 24 i settings och det är då dessa problem kan inträffa med ljus/kontrast.
Om du ställer den till "Auto switch: NTSC/PAL" (alltså inte NTSC/PAL/24) när du har valt 1080p så slipper du problemet.
Med 720p kvittar det hur du har ställt autoswitch eftersom den ändå inte vill spela upp den i 24Hz.
Det tråkiga är att man tappar att kunna köra 24Hz som är det optimala.

Okej, då missförstod jag det hela tidigare, jag trodde man kunde köra ut 720p/24Hz ifrån tvixen, men tappar man 24Hz i 720 så kan det ju kvitta.
Pest eller kolera.
Ryckig bild eller skadade inställningar :)

Tack för att ni redde ut det hela för mig iaf.
Nu fattar vi varandras händer och ber en bön till hembioguden om en finalfirmware till våra tvixar! :wub:

Postad 13 January 2009 - 20:07

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Tack för att ni redde ut det hela för mig iaf.
Nu fattar vi varandras händer och ber en bön till hembioguden om en finalfirmware till våra tvixar! :P

... eller så gör vi det enda som brukar hjälpa - klaga till tillverkaren.
Kan inte alla missnöjda användare här skicka ett mail till Dvico så att de känner trycket?
De lovade en FW redan i höstas.

Tycker det är skandal att de fortfarande inte har en FW som funkar för både HD och ISO's.

Glöm inte att ni har reklamationsrätt i 3 år för fel som funnits från början och det är ju ganska lätt att visa i det här fallet! Om det börjar lämnas tillbaka en del gamla burkar så kanske det blir en sporre för dem.

Postad 13 January 2009 - 23:12

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

... eller så gör vi det enda som brukar hjälpa - klaga till tillverkaren.
Kan inte alla missnöjda användare här skicka ett mail till Dvico så att de känner trycket?
De lovade en FW redan i höstas.

Faktist, buss på dem!
Ju fler dessto bättre!

BTW, är det samma brightness/contrast tokeri på de nyare 6500/7000 modellerna?

Postad 14 January 2009 - 09:33

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

BTW, är det samma brightness/contrast tokeri på de nyare 6500/7000 modellerna?

Det var det från början, men det rättades i en fw någongång under 2008

Postad 14 January 2009 - 10:44

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Det var det från början, men det rättades i en fw någongång under 2008

Då ska jag nog göra som Slim Shady föreslår, reklamera fanskapet!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.