Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 January 2009 - 11:56

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Då ska jag nog göra som Slim Shady föreslår, reklamera fanskapet!

Det borde inte vara några problem om du vill göra det.
Gjorde själv detta med en Dilog som aldrig blev tillrättad trots utlovad FW.
Efter 2,5 år gick jag till SIBA och fick den utbytt till en nyare variant som var mycket stabilare.

Men som sagt ju fler som mailar Dilog desto bättre. Det gäller ju även att få dem att förbättra sig för kommande modeller.

Det känns som att det börjar bli mer regel än undantag att det släpps produkter som inte är färdiga och som aldrig blir det. Man utlovar uppdateringar, men det verkar ibland som att detta är ett sätt att hålla kunderna tysta tills dess att produkten är så gammal att ingen orkar bry sig om att reklamera eller klaga.

Ja e int bitter... :)

Postad 17 January 2009 - 00:02

partymatz
  • partymatz
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Har också problem att tvixen ändrar inställningar av sig själv, detta händer när den hoppar över till nästa program av sig själv. Alltså om man tex har ett par tv-program i samma mapp. Lösningen som jag gör är helt enkelt att stanna tvixen och byta till nästa tv-program manuellt innan den hinner byta av sig själv. Om någon vet hur man stänger av "påbörja nästa program automatiskt funktionen" så skulle jag vara tacksam, om det ens är möjligt.

Redigerat av partymatz, 17 January 2009 - 00:05.

Postad 18 January 2009 - 17:39

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Lägg inte flera olika program i samma mapp...

Postad 27 January 2009 - 10:36

Unregistered8fe77bb8
  • Unregistered8fe77bb8
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Skulle äntligen i helgen få chansen att prova min tvix 4100 med HDMI kabel med en 32 tums LCD, har själv en "WS tjocktv" och kör via S-Video.
Glad i vågen gick jag in i setup och ställde in de nya inst. (HDMI>HDMI Audio on>720p) men när jag skulle bekräfta på verkställ så hängde sig den och var tvungen att starta om den. Gjorde detta x antal gånger. Kanske är det nåt mjukvaru fel då jag inte har lyckats att få in senaste mjukvaran i den heller, kör med 1.3.15.
Nån som har nån idé?

Vet ej om det är relevant men när jag valde HDMI på "video out" så flimrade bilden till ett tag.

Postad 27 January 2009 - 12:42

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Skulle äntligen i helgen få chansen att prova min tvix 4100 med HDMI kabel med en 32 tums LCD, har själv en "WS tjocktv" och kör via S-Video.
Glad i vågen gick jag in i setup och ställde in de nya inst. (HDMI>HDMI Audio on>720p) men när jag skulle bekräfta på verkställ så hängde sig den och var tvungen att starta om den. Gjorde detta x antal gånger. Kanske är det nåt mjukvaru fel då jag inte har lyckats att få in senaste mjukvaran i den heller, kör med 1.3.15.
Nån som har nån idé?

Vet ej om det är relevant men när jag valde HDMI på "video out" så flimrade bilden till ett tag.

Välkommen till forumet först och främst!

Jag tror inte att firmware ska ha med detta att göra, men hade nog ändå lagt in 1.4.52 som är mycket nära fulländad. På vad sätt har du inte lyckats lägga in den? Och jag måste fråga vad din burk hade för språk när du köpte den, för det kan ha med hur den beter sig att göra.

Provade du med en annan HDMI-ingång på TV'n och/eller med en annan kabel?

Postad 27 January 2009 - 15:45

hazzy79
  • hazzy79
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Jag tror inte att firmware ska ha med detta att göra, men hade nog ändå lagt in 1.4.52 som är mycket nära fulländad. På vad sätt har du inte lyckats lägga in den? Och jag måste fråga vad din burk hade för språk när du köpte den, för det kan ha med hur den beter sig att göra.

Jag har skickat in min Tvix 5100. Det har nu tagit 1,5 månad har inte hört mer än att de fått skiten.
Min hängde sig på alla iso filer och då fick man spola fram o tbx sedan släppte den igen. Sen kunde den göra likadant igen. Coax ljudet funkade inte, och de va glapp i bakstycket så att bilden blev röd ibland. Kör vi hdmi-kabel. Så antingen ska jag ha en ny eller så vill jag ha pengarna tbx. Inte ens 1 år gammal va den. Men förutom de va den ju rätt bra. :)

Postad 27 January 2009 - 17:39

Unregistered8fe77bb8
  • Unregistered8fe77bb8
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Tack!
När jag skulle ladda in nya firmwaren i höstas så fastnade tvixen på "loading" (gjorde detta flera ggr) och kom inte längre. Sen fick jag ladda in 1.3.15 i safemode då startade den upp. Har inte vågat :) provat sedan dess. Köpte min från Datorbutiken för ca ett år sedan kom inte ihåg vilket språk... varför skulle det spela roll?
provade med båda HDMI utg, spelade ingen roll om jag hade HDMI kabeln i eller ej samma bugg.

Postad 27 January 2009 - 18:58

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Tack!
När jag skulle ladda in nya firmwaren i höstas så fastnade tvixen på "loading" (gjorde detta flera ggr) och kom inte längre. Sen fick jag ladda in 1.3.15 i safemode då startade den upp. Har inte vågat :) provat sedan dess. Köpte min från Datorbutiken för ca ett år sedan kom inte ihåg vilket språk... varför skulle det spela roll?
provade med båda HDMI utg, spelade ingen roll om jag hade HDMI kabeln i eller ej samma bugg.

Jag köpte min första från just Datorbutiken och fick då grundspråket på franska.
När man endast ändrade språk i menyn så blev det hängning av burken stup i kvarten.
Man bör göra en speciell ändring enligt Dvico i såna fall:
http://www.tvix.co.k...x...id=183&pg=1

Jag lämnade tillbaks min och köpte en "vit" från Hembiobutiken med svenska som grundspråk, vilket känns bra nu när Datorbutiken har gått omkull. Den de de sålde till mig var gråimport "av misstag" enl. dem..

Alternativet är att göra en fabriksåterställning.

Postad 28 January 2009 - 09:36

Unregistered8fe77bb8
  • Unregistered8fe77bb8
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Jag köpte min första från just Datorbutiken och fick då grundspråket på franska.
När man endast ändrade språk i menyn så blev det hängning av burken stup i kvarten.
Man bör göra en speciell ändring enligt Dvico i såna fall:
http://www.tvix.co.k...x...id=183&pg=1

Jag lämnade tillbaks min och köpte en "vit" från Hembiobutiken med svenska som grundspråk, vilket känns bra nu när Datorbutiken har gått omkull. Den de de sålde till mig var gråimport "av misstag" enl. dem..

Alternativet är att göra en fabriksåterställning.

Tror det var svenska eller engelska på min men vet inte säkert. Kanske blir en fabriksåterställning, inte förlorar man det man har på burken?

Postad 28 January 2009 - 12:52

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Tror det var svenska eller engelska på min men vet inte säkert. Kanske blir en fabriksåterställning, inte förlorar man det man har på burken?

Inte det som finns på hårddisken, men jag har för mig att nätverksinställningar och sånt är i fara.
Skriv upp dessa innan återställning.

Postad 28 January 2009 - 13:01

Unregistered8fe77bb8
  • Unregistered8fe77bb8
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Inte det som finns på hårddisken, men jag har för mig att nätverksinställningar och sånt är i fara.
Skriv upp dessa innan återställning.

Kör inte med nätverk så det borde inte vara nåt problem då... Kan man ladda in senaste mjukvaran direkt sen va?
Finns det nån info hur man gör en återställning?

Postad 28 January 2009 - 13:12

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Kör inte med nätverk så det borde inte vara nåt problem då... Kan man ladda in senaste mjukvaran direkt sen va?
Finns det nån info hur man gör en återställning?

Tipset är att söka inom tråden längst ned på varje sida.
Hur som helst så finns informationen på flera ställe.
Denna länken från Canmans forum: http://forum.canman....237&postcount=2
Den härstammar från Dvico's FAQ: http://www.tvix.co.kr/eng/faq

Jag kan inte garantera att du kan ladda in den nya firmwaren på "vanligt sätt", men jag hade lagt den i en mapp i rooten på hårddisken med rätt namn (tvixfw) för säkerhets skull redan från början.
Kanske var det bara den förra versionen som bråkade.

Mycket nöje!

Postad 28 January 2009 - 19:57

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Jag tror inte att firmware ska ha med detta att göra, men hade nog ändå lagt in 1.4.52 som är mycket nära fulländad.

Fulländad förutom att du inte kan köra ISO-filer...

Postad 28 January 2009 - 22:31

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Fulländad förutom att du inte kan köra ISO-filer...

Det var bl.a. därför jag skrev "mycket nära".
De gånger jag behöver köra iso-filer, kör jag via nätverket som knappast har krånglat för mig.
Lite till kan de allt putsa till firwaren...

Postad 29 January 2009 - 09:57

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Det var bl.a. därför jag skrev "mycket nära".
De gånger jag behöver köra iso-filer, kör jag via nätverket som knappast har krånglat för mig.
Lite till kan de allt putsa till firwaren...

Jag har även problem med vissa mp3-or. Har för mig att jag läst om detta i något inlägg men hittar det inte nu.
Är det variabel bitrate eller liknande som ställer till det och är det i vissa FW's?
Någon som kan eller kommer ihåg?

Postad 04 February 2009 - 00:41

Electrified
  • Electrified
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0
Har råkat ut för ett jobbigt problem. Jag fattade först inte vad som hände, men nu när jag läser här om denna bugg så förstår jag. Det är den där 24Hz buggen då den ändrar Brightness och Contrast om man har flera klipp i samma katalog. Hade laddat ett helt gäng med trailers från Appla i 1080p och tänkte glo på alla i ett sträck. Så märkte jag att bilden blev konstigare och konstigare. Tillslut så gick det ju inte att se. Kontrasten är liksom nu nere på -128 och jag kan inte höja den. Vad är detta för skit liksom? Synd att man inte läst om detta tidigare :)
Är det någon som ver hur jag ska få upp kontrasten igen? Eller är det byta av Firmware som gäller? Trist detta :)
Har försökt att bläddra igenom tråden och söka, men hittar inte hur man återställer det.

Postad 04 February 2009 - 01:07

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Har råkat ut för ett jobbigt problem. Jag fattade först inte vad som hände, men nu när jag läser här om denna bugg så förstår jag. Det är den där 24Hz buggen då den ändrar Brightness och Contrast om man har flera klipp i samma katalog. Hade laddat ett helt gäng med trailers från Appla i 1080p och tänkte glo på alla i ett sträck. Så märkte jag att bilden blev konstigare och konstigare. Tillslut så gick det ju inte att se. Kontrasten är liksom nu nere på -128 och jag kan inte höja den. Vad är detta för skit liksom? Synd att man inte läst om detta tidigare :)
Är det någon som ver hur jag ska få upp kontrasten igen? Eller är det byta av Firmware som gäller? Trist detta :)
Har försökt att bläddra igenom tråden och söka, men hittar inte hur man återställer det.

Tror det ska stå i instruktionsboken.
Fanns om man sökte fabriksåterställning inom tråden.
Läs det i Canman's forum: http://forum.canman....237&postcount=2
I dvico's egna FAQ står det mesta: http://www.tvix.co.kr/eng/faq

Postad 04 February 2009 - 15:13

mandiey
  • mandiey
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
hejsan mina vänner.
Tänkte höra om nån av er vet om det går att få 720p upplösning i menuerna på tvix 4100?
Tycker att filnamnet tar för stor plats om man lägger in serier. blir över hela den fina bakrunden:(

Postad 04 February 2009 - 15:59

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

hejsan mina vänner.
Tänkte höra om nån av er vet om det går att få 720p upplösning i menuerna på tvix 4100?
Tycker att filnamnet tar för stor plats om man lägger in serier. blir över hela den fina bakrunden:(

Är helt omöjligt p.g.a. minnesbrist i processorn.
Du får satsa på de nya modellerna för att få den funktionen.

Postad 10 February 2009 - 08:52

jeje
  • jeje
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Hej
Angående ISO-Filer.
Jag har haft min 4100 ett tag och hade allvarliga planer på att uppgradera till en 6500 eller någon annan modell som kan köra ISO filer utan hängningar, fruktansvärt irriterande. Det spelade ingen roll om man körde från hd i tvixen eller via trådlöst nätverk. Alltid en eller ett par hängningar i varje film. Testade med att koppla tvixen via nätkortet till datorn och ser man på varenda film fungerar klockrent, även filmer som jag har bytt fliändelse på från img till iso. Har säkert sett minst 20 filmer och inte haft tillstymmelse till hängning. Tänker köpa en tb-disk o uppgradera datorn istället för en ny 6500. Film, både iso och avi fungerar, musik fungerar kanon.
Mitt betyg på den här har gått från +3 till 9.
Ha en bra dag
jeje

Postad 14 February 2009 - 09:37

benteboy
  • benteboy
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
hej jag har inga problem med några iso filer längre.. eller om jag bara lägger in .iso filen så blir det fel men om jag öppnar .iso fieln å gör en en map å drar över video.ts å audio.ts i den mammepn å sen kör över det till tvixen så funkar det. har aldrig haft något problem efter jag gjort detta.. bara ett litet tips.

mvh

Postad 14 February 2009 - 10:56

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

hej jag har inga problem med några iso filer längre.. eller om jag bara lägger in .iso filen så blir det fel men om jag öppnar .iso fieln å gör en en map å drar över video.ts å audio.ts i den mammepn å sen kör över det till tvixen så funkar det. har aldrig haft något problem efter jag gjort detta.. bara ett litet tips.

mvh

VIDEO_TS haralltid funkat, men man vill ju slippa gå denna omväg (även om den är kort)...

Postad 19 February 2009 - 23:25

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Någon som har testat om gigabytes trådlösa nätverks kort fungerar till tvix 4100?

Eller är det endast de som står med på hemsidan som fungerar?

Postad 22 February 2009 - 09:51

Flirre
  • Flirre
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Analog kabeltv

Bor i en lägenhet med analog kabeltv (Bostaden i Umeå) och skulle väldigt gärna vilja få ut tvbilden till projektorn.
Men hur tusan gör man det enklast?
Finns det något till Tvixen som går att använda för detta eller hur gör folk? :)

Postad 22 February 2009 - 12:00

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Analog kabeltv

Bor i en lägenhet med analog kabeltv (Bostaden i Umeå) och skulle väldigt gärna vilja få ut tvbilden till projektorn.
Finns det något till Tvixen som går att använda för detta eller hur gör folk? :)

Jag skulle satsat på en box för markbundna nätet och en bordsantenn om du har vettig mottagning. Att använda analog kabel tv till en projektor känns lite väl lågupplöst för att man skall stå ut med det.

Det finns TV-kort till TViX, men om du söker i tråden ser du nog att det inte verkar fungerar så bra för 4100 modellen. Antagligen är de även så att kabeltv-bolaget inte skickar med signaler för digital markbunden tv i ditt uttag.
/Honda.

Postad 22 February 2009 - 14:19

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Analog kabeltv

(Först vill jag bara säga att analog bild på projektorn inte är någon skön syn för ögat.)

Beroende på vad du har för ingångar i projjen så kan du använda en billig VHS eller DVD-recorder kanske?
Ett annat alternativ är en sån här istället?
Jag har en gammal version som endast tar analog signal.

Postad 23 February 2009 - 09:23

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Har legat på om ny FW och fått detta svar från Dvico:

"We are working on a new firmware now and this is scheduled for the March or April, so please wait for this. I have tested with the internal version and it works fine with ISO. I am sorry for your inconvenience and thank you for your patience."

Postad 23 February 2009 - 09:30

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

"We are working on a new firmware now and this is scheduled for the March or April, so please wait for this. I have tested with the internal version and it works fine with ISO. I am sorry for your inconvenience and thank you for your patience."

Trevligt! Det ser vi fram mot!
Har funderat några gånger på att byta upp mig till 6500, men det finns egentligen inget som stör mig allt för mycket med 4100 för att byta. Skillnaden är för liten.

Postad 06 March 2009 - 21:27

Old Painless
  • Old Painless
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Någon som hört något mer?

Postad 06 March 2009 - 23:06

Unregistered9a2220f8
  • Unregistered9a2220f8
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Hej på er!
Jag har haft min 4100 snart två år nu och den har funkat finfint. Alla de vanliga buggarna finns där som ostabil iso visning mm. Men nu de sista veckorna har jag fått ett nytt problem. Nu får jag frysningar i bilden oavestt vilket filformat jag kör. Eftersom jag kör mest mkv så är det här jag har sett förändringen. Bilden pausar liksom, men ljudet fortsätter. Sen skuttar bilden rätt igen efter ca 3-5 s. Mycket irriterande, speciellt när det sker varannan minut. Någon som har stött på det här problemet? Försökte öka fläckten men det hjälpte inte speciellt. Kan det vara hårdvaru fel? Vad kan jag göra för att få detta rätt igen? (kör med med senaste v. 52:an)

Postad 07 March 2009 - 01:38

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Nej. Kan bara konfirmera Slim Shady´s svar, som jag fick ett liknande denna veckan.

Hej på er!
Jag har haft min 4100 snart två år nu och den har funkat finfint. Alla de vanliga buggarna finns där som ostabil iso visning mm. Men nu de sista veckorna har jag fått ett nytt problem. Nu får jag frysningar i bilden oavestt vilket filformat jag kör. Eftersom jag kör mest mkv så är det här jag har sett förändringen. Bilden pausar liksom, men ljudet fortsätter. Sen skuttar bilden rätt igen efter ca 3-5 s. Mycket irriterande, speciellt när det sker varannan minut. Någon som har stött på det här problemet? Försökte öka fläckten men det hjälpte inte speciellt. Kan det vara hårdvaru fel? Vad kan jag göra för att få detta rätt igen? (kör med med senaste v. 52:an)

Du skriver inte hur uppspelningen sker, d.v.s. om det är från intern/extern hårddisk, USB-pinne eller nätverk.
Om du använder hårddisk så kan jag rekommendera att defragmentera den och ifall du använder nätverk så kan man misstänka nätverksproblem eller operativsystemfel (oftast med Vista).
Svårt att utesluta hårdvarufel så klart, men det låter inte typiskt för ett sånt fel.

Postad 07 March 2009 - 08:01

Unregistered9a2220f8
  • Unregistered9a2220f8
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Gabbe:
Tack för svaret!
Jo jag kör med intern hårddisk. Gjorde en system ckeck (eller vad det heter) där om dagen. Ska dra igenom en defreg och se om det löser sig. Jag återkommer med hur det gick.

Postad 08 March 2009 - 14:15

Unregistered9a2220f8
  • Unregistered9a2220f8
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Hummm...
Defragmenteringen är nu utförd men resultatet blev bara märkvärt bättre. Dubblerade längden mellen tillfällena kanske. Vad är nästa trix?

Redigerat av Unregistered9a2220f8, 08 March 2009 - 14:15.

Postad 08 March 2009 - 19:30

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Lita inte på att andra gör jobbet. Logga in hos Dvico och lägg lite press...
Soppan blir större med en extra kock som skriker högt tillsammans! :)

Postad 09 March 2009 - 12:43

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hummm...
Defragmenteringen är nu utförd men resultatet blev bara märkvärt bättre. Dubblerade längden mellen tillfällena kanske. Vad är nästa trix?

Jag kommer inte på något som passar in i ditt problem.
Har du testat köra något från en extern hårddisk eller USB-pinne, för att utesluta fel i spelaren?

Postad 09 March 2009 - 20:46

Old Painless
  • Old Painless
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Lita inte på att andra gör jobbet. Logga in hos Dvico och lägg lite press...
Soppan blir större med en extra kock som skriker högt tillsammans! :)

Japp, jag har nog dock supit bort lösenordet till mitt konto där men man får väl regga ett nytt :)

EDIT: Se på fasen, Firefox kom ihåg mitt konto hos Dvico. Har terrat dem också nu att vi vill ha ny fw....

Redigerat av Old Painless, 09 March 2009 - 20:52.

Postad 09 March 2009 - 23:11

Unregistered9a2220f8
  • Unregistered9a2220f8
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Jag kommer inte på något som passar in i ditt problem.
Har du testat köra något från en extern hårddisk eller USB-pinne, för att utesluta fel i spelaren?

Ska se om jag kan få ner värmen i spelren.
Det har ju varit ett problem hos 4100 tidigare.
Jag blir lite besviken på teknink när nya fel uppstår ur tomma intet...

Postad 10 March 2009 - 09:35

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Ska se om jag kan få ner värmen i spelren.
Det har ju varit ett problem hos 4100 tidigare.

Nej, 4100 har sällan haft problem med värme - det var första versionen av 6500. Men på ett par år kan det ju ha sugits in mycket damm i spelaren, kan vara en sak att kolla. Du har inte bytt hårddisk under den tid du använt TViXen?

Postad 10 March 2009 - 16:42

Unregisteredd8860d4b
  • Unregisteredd8860d4b
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Drog iväg ett mail till Dvico nu jag oxå. Förhoppningvis så gläjder dem oss med en ny firmwire under denna eller kommande månad (men vem hoppas). Börjar bli lite trött på att alltid behöva "fixa" för att komma runt alla problem. Kan problemet lösas genom egna "fix" så kan även Dvico få det att fungera direkt via firmwiren.

Redigerat av Unregisteredd8860d4b, 10 March 2009 - 16:42.

Postad 12 March 2009 - 09:32

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Drog iväg ett mail till Dvico nu jag oxå. Förhoppningvis så gläjder dem oss med en ny firmwire under denna eller kommande månad (men vem hoppas). Börjar bli lite trött på att alltid behöva "fixa" för att komma runt alla problem. Kan problemet lösas genom egna "fix" så kan även Dvico få det att fungera direkt via firmwiren.

Bra jobbat DeFrost + Old P.
Även om det mesta går att komma runt så tycker jag att det är en principsak att inte låta tillverkare släppa produkt efter produkt som ligger på beta-stadiet och sedan aldrig slutföra.

Postad 12 March 2009 - 13:42

Unregisteredd8860d4b
  • Unregisteredd8860d4b
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Bra jobbat DeFrost + Old P.
Även om det mesta går att komma runt så tycker jag att det är en principsak att inte låta tillverkare släppa produkt efter produkt som ligger på beta-stadiet och sedan aldrig slutföra.

Håller helt med. Dvico med flera "skyller" på Sigma och att de inte vill släppa förbättringar för gamla chip.
När det gäller 4100/5100:an så anger dem för litet arbetsminne som en av orsakerna (firmwiren kan bara vara max antal mb) till att det strular. Kunde de inte har tänkt på det innan och satt in mer!?

Självklart satsar man som företag på sin senaste produkt men med tanke på att 6500:an släpptes bara lite mer än ett halvår efter 4100:an här i norden så tycker man ju att de kunde anstränga sig mer.

Redigerat av Unregisteredd8860d4b, 12 March 2009 - 13:42.

Postad 12 March 2009 - 14:08

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Håller helt med. Dvico med flera "skyller" på Sigma och att de inte vill släppa förbättringar för gamla chip.
När det gäller 4100/5100:an så anger dem för litet arbetsminne som en av orsakerna (firmwiren kan bara vara max antal mb) till att det strular. Kunde de inte har tänkt på det innan och satt in mer!?

Självklart satsar man som företag på sin senaste produkt men med tanke på att 6500:an släpptes bara lite mer än ett halvår efter 4100:an här i norden så tycker man ju att de kunde anstränga sig mer.

Vem skulle satt i mer minne? Kretsen tillåter inte mer, precis som att datorer inte hade mer än 640kB RAM-minnen förr i tiden. Utvecklingen av processorer har ju alltid varit på samma sätt.
Till viss del känns det som att man medvetet bromsar utvecklingen så att man ska köpa varje uppgradering och många faller ju för den taktiken. Dock inte jag...
:D

Postad 12 March 2009 - 21:32

Unregisteredd8860d4b
  • Unregisteredd8860d4b
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Vem skulle satt i mer minne? Kretsen tillåter inte mer, precis som att datorer inte hade mer än 640kB RAM-minnen förr i tiden. Utvecklingen av processorer har ju alltid varit på samma sätt.
Till viss del känns det som att man medvetet bromsar utvecklingen så att man ska köpa varje uppgradering och många faller ju för den taktiken. Dock inte jag...
:)

Okej att kretsen inte tillåter mer, men varför går man då ut och säger att tvixen klarar både .iso och .x264 vilken den helt klar inte gör, såtillvida man inte installerar olika firmwires varje gång man ska titta. Menar inget personligt mot dig, är mest irriterad på dvico som i mina ögon släpper en ofärdig produkt och som man sen struntar i att färdigställa.

Redigerat av Unregisteredd8860d4b, 12 March 2009 - 21:32.

Postad 13 March 2009 - 03:07

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Okej att kretsen inte tillåter mer, men varför går man då ut och säger att tvixen klarar både .iso och .x264 vilken den helt klar inte gör, såtillvida man inte installerar olika firmwires varje gång man ska titta. Menar inget personligt mot dig, är mest irriterad på dvico som i mina ögon släpper en ofärdig produkt och som man sen struntar i att färdigställa.

Nej då, jag förstår din frustration.
DVD funkar nästan 100% om man kör VIDEO_TS-mappen eller iso-filer över nätverk, så nog tusan tycker man att det borde gå att fixa även direkt från hårddisk. Är dock tveksam till att det är direktkopplat till det dåliga minnesutrymmet... man måste tänka på att det inte fanns något stöd för .mkv-filer för oss som köpte den i tidigt skede. Detta har lagts till och känns som ett bra byte om man ser det som så (det är ju en HD-spelare trots allt).
Men jag håller med om att det borde gå att fixa och hoppas ännu på att någon sitter och filar på ny FW.

Postad 14 March 2009 - 09:26

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Okej att kretsen inte tillåter mer, men varför går man då ut och säger att tvixen klarar både .iso och .x264 vilken den helt klar inte gör, såtillvida man inte installerar olika firmwires varje gång man ska titta.

Exakt!
Ska du ha både styrservo och AC på din nya bil? Nej , det räcker inte motorkraften till...

Postad 15 March 2009 - 13:29

Unregistered52d00d79
  • Unregistered52d00d79
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
TViXiE v0.9.8.0 beta 3 finns nu tillgänglig på http://www.tvixie.com/
TViXiE är ett program som automatiskt laddar hem film information samt omslag och bygger en snygg bakgrund med informationen.

Postad 16 March 2009 - 09:01

Unregisteredd8860d4b
  • Unregisteredd8860d4b
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Fick svar från Dvico

"
We are working on a new firmware and this is scheduled for April. This will have ISO fix and slideshow fieature.
Regards,
Eric
"

Låter ju lovande (som vanligt). Misstänker dock att det lär dröja till juni innan denna firmwire når dagens ljus.
Det som slår mig i detta nu är att detta förmodligen är den sista fw vi kommer att få se till våran kära 4100/5100:a :/

Förhoppningsvis kommer det ut fler starka mediaspelare på marknaden närmaste åren så at Dvico får lite mer press på sig.

Postad 16 March 2009 - 20:16

Old Painless
  • Old Painless
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Fick också följande svar:

Reply to your question is as below.

Hello Mathias,

This is a known issue and will be fixed on the next release. We are working on the new firmware now and this will be available on March or April

Regards,
Eric

Postad 26 March 2009 - 15:55

Unregisteredbffcdb9b
  • Unregisteredbffcdb9b
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Min underbara tvix dog idag :), skulle se en film till frukost men när jag försökte starta tvixen så lät det konstigt samt att det började lukta bränt.
Har haft denna produkt i ca 1år och 7 månader varav den varit nedpackad i ca 6 månader pga renovering, pratade med en kille från affären där jag köpt den och han sa att dom skulle kolla på den men eftersom garantin gått ut (1år)så skulle de kolla upp och komma med prisförslag på reperation.

Är det såhär det ska vara med elektronik av detta slag att man inte kan förvänta sig att det man köper håller mer än ett år?

Finns det någon på detta forum som varit med om detta med tvixen?

Mvh
Magnus

Postad 26 March 2009 - 17:41

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Min underbara tvix dog idag :), skulle se en film till frukost men när jag försökte starta tvixen så lät det konstigt samt att det började lukta bränt.

Tråkigt. Har svårt att tänka mig att en reparation kan vara prismässigt värt det. Du kanske kan få rabatt på en ny 6500 istället?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.