En fråga, jag har hört att det ska gå att köpa en sladd med ett IR-öga så man kan gömma boxen i en låda men fortfarande styra den med fjärr. Vet någon hur man gör detta och vart man köper en sådan sladd?
Många tack.
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2
Startad av
Dreadlock
, nov 12 2008 00:21
774 svar till detta ämne
25 relaterade trådar
Postad 23 mars 2009 - 10:13 En fråga, jag har hört att det ska gå att köpa en sladd med ett IR-öga så man kan gömma boxen i en låda men fortfarande styra den med fjärr. Vet någon hur man gör detta och vart man köper en sådan sladd? Många tack. Postad 23 mars 2009 - 16:00
En sådan här du tänker på? Kjell Postad 23 mars 2009 - 21:49 Har en Yamaha RX-V659 som sköter ljudet, körde tidigare helt problemfritt med en Samsung DCB-9104Z. Nu skickas ljudet ut i alla 3 framhögtalarna, dvs center och frontarna vilket ger ett helt sjukt ekoljud, som det studsar i en stor tunna. På vissa kanaler matas ljudet ut i alla 5 högtalarna, med röster och allt. Har provat att ändra Dolby avkänning i boxens inställningar utan resultat. Förstärkaren indikerar som vanligt "PCM" på kanaler utan Dolby och "Dolby" på kanaler med Dolby, men det låter likväl helt skräp! Kör med en optisk kabel och det har som sagt fungerat helt perfekt innan, har bara bytt box. Vad är fel? Redigerat av Grief, 23 mars 2009 - 21:50. Postad 23 mars 2009 - 23:41
Mysko. Och du har inte råkat välja nåt konstigt ljudfilter på förstärkaren, eller nåt? Utgår ifrån att du har den senaste FW:n på boxen, eftersom den kom för så länge sen så den borde vara med från start. Men man vet ju aldrig. Testat en av de andra ingångarna på förstärkaren? Postad 24 mars 2009 - 20:22
ja den kan funka inom andra kabel tv nät men bara gratis kanalerna Redigerat av Duckface21, 26 mars 2009 - 08:38. Postad 26 mars 2009 - 16:24 Kolla i mitt galleri så ser du hur jag löst det. Postad 27 mars 2009 - 17:25 Har du hyrt den eller varför skulle de kräva tillbaka den? Postad 28 mars 2009 - 10:40 Sport i HD är ju grymt. Hur kan jag ha levt utan det? :-) Postad 28 mars 2009 - 10:45
Det går inte att leva utan sport i HD. ![]() http://www.comhem.se...s_090316_2.html Redigerat av Unregisteredbd2b39d2, 28 mars 2009 - 10:47. Postad 28 mars 2009 - 16:39
Ja det är synd att det inte går ngn match i HD idag, antar jag? Rätt många VM-kval i fotboll idag men ingen verkar gå i HD. http://www.tvmatchen.se/ Postad 28 mars 2009 - 16:44 ![]() Postad 28 mars 2009 - 16:49
Jo, men slutspelet verkar vara fördelat på kanal 5,9 och canal + och jag antar att finalen sen sänds i vanlig sd på kanal 5 eller 9 vilket är synd. Men man vill väl nå ut till så många hushåll som möjligt. Postad 28 mars 2009 - 16:53 Postad 28 mars 2009 - 17:08
Det skulle vara gott, men jag tror inte det blir så, kanske en pengafråga... http://kanal5.se/web...ntDate=20090403 Det verkar som första finalmatchen är på fredag i femman och inget på canal + vilket betyder att det blir ingen hockey i HD förrän i slutet av september. Men snart allsvenskan i alla fall. ![]() Postad 28 mars 2009 - 19:23 ![]() Första final matchen är Onsdag och det verkar inte som att det blir mer hockey i HD ![]() Allsvenskan är ju totalt ointressant. Tacka vet jag Premier league och Champions league och det kan vi ju se i HD ![]() Sorry för massa off topic nu ! Postad 28 mars 2009 - 22:53
VM var väl i HD förra året? Sen hoppas jag fortfarande på att de överraskar med stanley cup i HD. ![]() Postad 29 mars 2009 - 10:28
Joo de vore hur nice som helst ![]() Postad 29 mars 2009 - 10:36 Edit: moderatorn kanske kan plocka bort alla OT-inlägg (inkl detta)??? Redigerat av hakanh65, 29 mars 2009 - 10:43. Postad 29 mars 2009 - 14:48
kanal5 och kanal 9 jobbar inte ihop med Canal Plus, Canal Plus ägs av Tv4 och det är nog tv4 som kommer ta och bli mer sport på och cplus Postad 30 mars 2009 - 19:37 Postad 30 mars 2009 - 21:49 För att summera: Efter firmware uppdatering på AVR-255: + ljudsync OK + Ljudhack borta - Fortfarande bluescreen vid byte till HD-kanal (felet ligger i boxen) - med PCM ljud & DD prio i boxen försvinner ljudet på ex. SVT's lokala sändningar, sjukt irriterande! Redigerat av reebase, 30 mars 2009 - 21:50. Postad 30 mars 2009 - 23:31
Min nätdel pajade efter 14 månader, fick den utbytt på garantin. En eller flera elekrolyter hade vid koll av den trasiga nätdelen utbuktande överdelar. Humaxen är fortfarande varm som tusan med nya nätdelen och bryter sedan nätdelsbytet därför strömmen efter varje tittning för att hålla burken vid liv så länge som möjligt och garantin går ut nu i dagarna. Jag har monterat en brytaren som är placerad vid sidan om Humaxen för enkelt av och påslag. Fråga, hur många CXHD-1000C har lagt av pga bristfällig nätdel/ undermåliga komponenter ? Forum-medlem "7.1" fick ej sin lagad pga att två-års garantin hade gått ut 16 dagar innan kollapsen...kul som fffn Följande postade jag i Humax PVR-tråden för någon vecka sedan ClarkOne Är den nya boxen märkbart varm närmast nätdelen ? Ur artikel i senaste numret av tidningen "Ljud&Bild" Det beror inte på dålig elkvalitet, utan på att vissa komponenter medvetet gjorts marginella, Små, förslutna elektronikenheter blir varma trots att de bara drar 15 watt, vilket stressar svaga komponenter. Vidare i artikeln När elekrolytkondensatorer får arbeta under för varma förhållanden kommer de att bli ännu varmare inuti, eftersom deras jobb är att släta ut ström. Till detta färdas en hel del rippelström in och ut ur kondesnsatorn och värmer dess interna ekvivalenta serieresistans. Till slut blir det för mycket. Elektrolyten, som är flytande, börjar koka och plåthatten flyger av. Händer det i nätaggregatetkommer detta att förlora sin reglerförmåga och utspänningen ökar ( eller gjorde det i det här fallet ). Resultatet blir att andra kondensatorer i sin tur överbelastas med för hög spänning, läckströmmen i dessa ökar, de överhättas och exploderar. Och börjar en kondensator överhettas, drar den med sigde andra intill eftersom den är så varm. Matningsspänningen är inte längre glättad utan dras med toppar och dalar och det får microprocessorn att krascha eller bära sig felaktigt åt. Redigerat av Latman, 30 mars 2009 - 23:43. Postad 31 mars 2009 - 06:36 Min gjorde det, fick skicka in den på lagning. Har funderat på HDPVR, (när den går sönder nästa gång är nog garantin slut), men hittat obestyrkta uppgifter om att den saknar oumbärliga redigeringsförutsättningar, är det så? Postad 31 mars 2009 - 07:18 Så är det, men eftersom den ändå saknar brännare är det skitsamma för de flesta. Det man vill spara undan eller bränna ut drar man över på en vanlig hårddiskvideo med brännare och redigeringsfunktioner. Det är bara ifall man vill ha nått kvar på boxen och se om och om igen som redigeringen hade varit bra. Funktionen med redigering verkar finnas i boxen men var inte aktiverat vid lanseringen. Det kommer en uppdaterad mjukvara i april men det har inte kommit ut någon info om ifall redigeringen aktiveras då. edit: i maj verkar uppdateringen av HD-PVR komma Redigerat av Unregisteredc2e5ee9c, 01 april 2009 - 11:40. Postad 31 mars 2009 - 07:23 Har du inte haft det så tidigare? Det beror väl på att en del sändningar skickar ett tomt DD-spår? På HD-PVR får man klicka ljudspårsknappen på fjärren och välja stereospåret för att få ljud när det sänds tomt DD. Det har inget med förstärkaren att göra. Postad 31 mars 2009 - 13:05 Stämmer fint det. Det blir samma med min Samsung DCB-P850Z (SD PVR-box). Tittar dock mycket sällan på SVTs lokala sändningar.. ![]() ///DM Postad 31 mars 2009 - 17:52
jo, det var nog säkert så innan med, upptäckte det först igår dock ![]() Postad 06 april 2009 - 09:42 Har alltså kvar comhem-abbonemang utan bindningstid som är flyttat till min nya lägenhet men ingen box. Den enda leverantören av TV i det nya huset är comhem, om man inte vill köra med nån form av bordsantenn (eller parabol, vilket inte känns som ett alternativ i dagsläget) Min fråga är, är det värt att köpa Humax CXHD för 499:- och 12 mån bindning och uppgradera till HD-abbonemanget? Känns inte värt att köpa HDPVRen för 3000:- eller vad den nu kostar med 12 månader. Eller är Humaxboxen så buggig att det inte är värt att köra HD utan lika bra att nöja sig med den vanliga samsung-boxen jag hade innan? Jag vill ju gärna ha någon digital-tv-box och då känns det ju lika bra att passa på och byta upp till HD, men man blir ju osäker efter all kritik som denna box fått. 500:- och 12 månader bindning känns ju dock relativt billigt. Går det att stå ut med denna box numera? Postad 06 april 2009 - 10:03 Jag har denna box och är nöjd med den.Om jag inte hade haft någon box hade jag nog ändå valt denna, med tanke på de brister den andra boxen har fortfarande. Speciellt som man kan få denna box för 1 kr hos Netonnet: http://www.netonnet.....asp?iid=153470 Om 12 månader så har det kanske kommit någon bättre burk eller så har HDPVR'en blivit ok och kommit ner i pris. Postad 06 april 2009 - 11:43 ![]() Postad 06 april 2009 - 11:55
För 1 kr är det ju inget snack... men hur fungerar det om jag redan har ett abb. hos comhem, dock utan bindningstid? Kan jag beställa från netonnet då? Måste jag säga upp det abbonemanget jag har? Postad 06 april 2009 - 12:02 Postad 06 april 2009 - 12:53 Bara att hålla tummarna nu att de inte trilskas nästa gång jag ringer och vill att jag ska betala för uppsägningstiden. Jag kan nästan svära på att jag kommer åka på en extra kortavgift eller något åtminstone =/ Hursomhelst, betalade 50:- på NetOnNet (1:- för box, 49:- för frakt) så nu är boxen på väg... Postad 06 april 2009 - 13:18 Den lär du inte slippa eftersom det handlar om ett nytt abonnemang. Den skulle du väl ändå få betala snart eftersom du inte hade någon bindningstid kvar? Redigerat av hakanh65, 06 april 2009 - 13:18. Postad 06 april 2009 - 13:32
Såg det också, så det ordnar sig =) Enda risken blir alltså att jag får betala en månad för mitt gamla abbonemang, men vad jag förstod så skulle de kunna säga upp det gamla med omedelbar verkan. En sak jag dock blev lite besviken på var att det bara ingår 2 HD-kanaler i large... jag hade ju tänkt köra med Medium 8 favoriter HD och välja in hd-kanalerna, hade ju inte precis trott att jag skulle få färre HD-kanaler med Large... Och i erbjudandet står också att om man utnyttjar möjligheten att byta abbonemangsform inom de 3 första månaderna, så träder bytet i kraft dag den 4e månaden.... Men det är klart, kan ju välja till ett par HD-kanaler separat under tiden antar jag... Postad 06 april 2009 - 15:10 Om du har en platt tv ska du inte ens fundera på en gammal Scart-box. Den uppskalade bilden från HDMI-utgången är mycket bättre. Sen är bägge boxarna från Comhem bra. Den utan hårddisk har dom fått till nu på slutet och den med hårddisk var bra redan från början. Några mindre grejer är det enda som folk har att anmärka på. En del timerinspelningar kan avbrytas i förtid men det är inga problem att undvika. Det försvinner med en ny mjukvara om en månad också. Sen är ljudsynkningen lite svajig och inget verkar hitta felet där. Oftast är det så litet problem att de flesta inte märker av det. Eftersom resten av typ 1000 saker är kanonbra så är totalbetyget för boxen riktigt högt. Det är förmodligen är det den allra bästa boxen som någon operatör erbjuder just nu. Grundläggande delar som ljudnivå, bildkvalitet, användarvänlighet och snabb responstid har alla högsta betyg. Postad 07 april 2009 - 08:41
Jag har haft boxen ett tag nu och jag är rätt nöjd. 100 % perfekt är den inte men det är prisvärt att lägga 499 kr samt 200 kr per månad för att få HD. (dessutom har jag canal + sport) Förut betalade jag abbonemang 159 kr utan HD. Den är bättre än min förra sd box, helt klart. Nu får jag se fotboll och ishockey i HD och det är verkligen förbättring kan jag lova. En ren njutning, nu blir det svårt att se sport i SD framöver. ![]() Ska du däremot spela in ofta så är väl den nya HD PVR bättre men min dvd recorder är ett bra komplement till boxen. Postad 07 april 2009 - 20:19
Ja det var ju typiskt att jag inte såg detta innan jag själv slog till men det går an ändå. Postad 08 april 2009 - 21:58 Jag har en optoma hd65 projektor som jag kopplat samman med digitalboxen: CXHD-1000C via hdmi. Men jag får ingen bild på projektorn. Den verkar hitta signalen från digitalboxen men ingen "tv-bild" kommer upp. Är det någon inställning man skall göra som jag missat? mvh Fredrik Postad 09 april 2009 - 08:20
Fick hem den från NetOnNet igår. Fungerar fint, första intrycket av boxen är i alla fall att den verkar kanon. Såg visserligen att det var lite ljudsynk-problem på SVT HD men det verkade försvinna när jag bytte lite mellan några olika kanaler... Bilden är i alla fall mycket bättre på den här nya boxen (även i SD) än den jag hade på comhems Samsung-box med SCART. Hoppas att den inte börjar krångla längre fram då. Än så länge är jag väldigt nöjd =) En fråga, det var papper på avtal som skulle skickas tillbaka till netonnet, och de kommer ju antagligen inte vara hos comhem på ett tag eftersom det är påskhelg, men alla kanaler på kortet är upplåsta såhär i början. Hur länge kommer det vara så? Är det risk att jag inte har några kanaler alls innan avtalet kommit fram till comhem? Redigerat av schjak, 09 april 2009 - 08:20. Postad 09 april 2009 - 08:45 Comhem brukar ha alla kanaler öppna de första två veckorna på alla nya kort. Det är bara att spela in så mycket man hinner ![]() Postad 10 april 2009 - 09:48 Ingen därute som kan hjälpa mig med det här problemet? Jag har en optoma hd65 som jag kopplat samman med Humax cxhd-1000c via hdmi portarna. Nu till problemet: När jag sätter på digitalboxen får jag bild ett par sekunder på projektorn. Sedan återgår projektorn till den vanliga blå tomma standardbilden igen? Har provat ändra upplösningen på digitalboxen utan resultat. Någon som har erfarenhet av det här problemet? Mvh Fredrik. Postad 10 april 2009 - 10:01 Kan vara kabeln som inte räcker till. Postad 10 april 2009 - 13:31 mvh Fredrik. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |