* Officiell tråd - Pioneer G9
7510 svar till detta ämne
Postad 15 mars 2009 - 15:39
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
@gbr
De flesta har skrivit att Pioneers G9 plasma är "världens bästa TV" i dagsläget!
Du förstör verkligen allt positivt som skrivits hundratals gånger under den här tråden och omdömena på prisjakt.nu!
Är du inte nöjd kan du bara returnera din TV och köpa nån annan TV!
Hur kan du skriva att Pioneers G9 plasma är "INGEN MÄRKVÄRDIG TV" när den är Rankad som NUMMER 1 på prisjakt.nu??? Du, Pioneers fans här kommer att "hänga dig" ganska snart! De tål inte kritik gentemot deras favorit TV.
Postad 15 mars 2009 - 15:39
skane
-
skane
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Flimrar för dig och buzzar för dig inte för mig och många andra. Jag tycker du måste bytta till LCD eller försök att bytta den mot en ny apparat.
Byt till LG PS8000
Postad 15 mars 2009 - 15:45
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Byt till LG PS8000 
Jag ett bra alternativ  Nej han kommer att se flimmer på den oxå. Jag vet va han pratar om. Jag ser flimmer när jag tittar på stillbilder men inte rörliga bilder. Så jag tror han måste försöka med LCD oxå.
Redigerat av Enator, 15 mars 2009 - 16:42.
Postad 15 mars 2009 - 16:33
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Förut var det mycket mer positiva kommentarer kring denna TV, men nu är en del människor här ganska missnöjda! Jag fattar inte, är de petiga eller kräsna, vad handlar det om??? 
Du som hängt i detta forum så länge vet väl att här kryllar av kräsna hypokondriker som söker fel i allt För egen del så har jag faktiskt inget alls att klaga på just nu vilket jag aldrig trodde skulle hända mig med en teknisk pryl
Postad 15 mars 2009 - 16:35
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Jag är inte kräsen
tycker det inte är nån märkvärdig tv alls.
Tycker nog man är kräsen om världens bästa tv inte duger
Redigerat av belzebubb, 15 mars 2009 - 16:35.
Postad 15 mars 2009 - 16:38
Unregisteredb7bdb1f7
-
Unregisteredb7bdb1f7
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
Är väl bara helt enkelt det att han skulle köpt LCD om han kan se flimmret på plasma
Postad 15 mars 2009 - 16:48
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Min Pioneer 5090H kommer att vara FLIMMERFRI !!!
Det är bara HD-kanaler jag tittar på samt några digitala kanaler via Comhem. 
Jag har läst att HD-bild via Pioneer plasma är KNIVSKARP!!! Skönt att veta det...
Min TV anländer på onsdag och då ska jag återkomma med fler intryck.
Postad 15 mars 2009 - 16:53
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Min Pioneer 5090H kommer att vara FLIMMERFRI !!! Det är bara HD-kanaler jag tittar på samt några digitala kanaler via Comhem.  Jag har läst att HD-bild via Pioneer plasma är KNIVSKARP!!! Skönt att veta det... Min TV anländer på onsdag och då ska jag återkomma med fler intryck. 
hee heee om din tv inte har flimmer eller buzzing eller döda celler (har jag glömt något?) då kan du andas ut
Redigerat av Enator, 15 mars 2009 - 16:54.
Postad 15 mars 2009 - 17:17
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
@Enator
Om min Pioneer 5090H har minsta lilla tecken på flimmer, buzzing eller döda celler, då plockar jag fram min stora hammare från verktygslådan!!!
Jag förväntar mig FELFRI plasma TV när det gäller Pioneer 5090H!
Den kostar ju runt 25 000 kr och man vill inte pröjsa stora pengar för en sådan TV för att sedan ha HUVUDVÄRK!
Hoppas att jag blir imponerad, väldigt imonerad nu på onsdag...
Och då får man hoppas att hammaren ska ligga kvar i min verktygslåda...
Postad 15 mars 2009 - 17:19
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Det ända man får huvudvärk av är dina inlägg Brando70.
Redigerat av belzebubb, 15 mars 2009 - 17:19.
Postad 15 mars 2009 - 17:31
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Postad 15 mars 2009 - 17:35
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
heee heee tänk att du inte blir nöjd med med din tv. Vilket liv skall vi ha här på forumet 
Jag tror att du håller på att ge Brando70 mer ångerst än han förtjänar efter sitt beslut av att köpt en Pioneer!(Fyyy  )
Postad 15 mars 2009 - 17:37
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Jag tror att du håller på att ge Brando70 mer ångerst än han förtjänar efter sitt beslut av att köpt en Pioneer!(Fyyy )
Japp jag gav samma ångest till Robazz oxå och allihopa blev sant oxå. Fyyyy på mig
Postad 15 mars 2009 - 17:40
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
Japp jag gav samma ångest till Robazz oxå och allihopa blev sant oxå. Fyyyy på mig 
Så han hade alla dessa fel: "hee heee om din tv inte har flimmer eller buzzing eller döda celler (har jag glömt något?" Poor man !
Postad 15 mars 2009 - 17:45
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Nej jag tror inte han hade alla dessa problem. Vad hade din tv för problem Robbazz?
Postad 15 mars 2009 - 17:57
Gaara
-
Gaara
-
Användare
-
-
174 inlägg
Någon som har några vettiga inställningar angånde tv-spel(PS3 360) ? Jag såg att det fanns en PS3 inställning lite längre bak i tråden men den ändrade inte spec mycket.
Postad 15 mars 2009 - 18:40
dunderolga
-
dunderolga
-
Användare
-
-
121 inlägg
@Enator
Jag fick för mig att man får lite bättre bild med något högre kontrast. 38-40% känns förlågt, men jag får väl se när TV hamnar på min TV-bänk.
@övriga
Är det nån som tittar på fotbollsmatcher då? Vilka bildinställnigar ger den bästa skärpan för sport?
Bara tänk på att köra drivemode 2 när du kollar på fotboll. Detta gäller speciellt om det är hd-sändning. Om du kör Dm1 så hackar bollen typ fram annars. Personligen har jag inte gjort någon isf-kalibrering ännu, så ja kör med den där Sky-Hd & Bluray. Sportläget ger lite väl skarpa färger, enligt mig. Någon som har några vettiga inställningar angånde tv-spel(PS3 360) ? Jag såg att det fanns en PS3 inställning lite längre bak i tråden men den ändrade inte spec mycket.
Jag kör med den här. Du kan ju pröva och se om det är bättre. Väldigt nöjd själv i alla fall. Picture Mode: Game Contrast:34 Brightness: +1 Colour: +5 Tint: 0 Sharpness: -15 Picture Detail ------------- DRE Picture: Low (adds alittle sharpness but improves contrast and definition) Black Level: On ACL: Off Enhancer Mode: 1 Gamma: 2 Colour Detail ------------ Colour Temp: Mid-Low CTI: Off Colour Space 1 Noise Reduction Options - Off Game Control Pref: On (In Options).
Postad 15 mars 2009 - 18:49
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Ang. flimmer så flimmrar dom garanterat för de fåtal som är känsliga för det, så är det bara med plasmateknologin.
Postad 15 mars 2009 - 19:01
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Jag är inte kräsen, men tänk dig för innan. tycker det inte är nån märkvärdig tv alls. flimrar och buzzrar högt så man tänker på det jämt i tysta scener. har inte haft min så länge, kanske blir bättre sen efter 200timmar men tror knappast de.
Hade du ögonbindel på när du köpte TVn, eller? Så missnöjd som du verkar så är det väl enklast att returnera TVn omedelbart och köpa något annat. Har aldrig förstått hur man kan betala pengar för något man inte är nöjd med.
Postad 15 mars 2009 - 21:04
Pio
-
Pio
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Vad är "plasmaflimmer" ? Om jag har Pure Cinema i läge På så kan man se fina ränder vid rörlighet i bild och då speciellt på ljusa partier i bild. Är detta flimret ni pratar om? Nu har jag läge Av då jag störs nåt så förbannat av denna störning.
Postad 15 mars 2009 - 21:08
Pio
-
Pio
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Brando 70...var det inte du som kritiserade Pioneer och drev hårt med innehavare av denna Plasma?
Eller var det din humor som talade?
Postad 15 mars 2009 - 21:40
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Brando 70...var det inte du som kritiserade Pioneer och drev hårt med innehavare av denna Plasma? Eller var det din humor som talade?
Var nog mer detta dyrkande av ett visst annat märke som talade
Postad 15 mars 2009 - 23:35
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Hade du ögonbindel på när du köpte TVn, eller? Så missnöjd som du verkar så är det väl enklast att returnera TVn omedelbart och köpa något annat. Har aldrig förstått hur man kan betala pengar för något man inte är nöjd med.
Du pekar på något viktigt här. Jag är fortfarande förbluffad över att de flesta inte testar apparaterna med en fjärr när de är ute på en köprunda. Slänger man ut en månadslön eller mer så är det bara att plocka upp fjärren och prova.
Postad 15 mars 2009 - 23:48
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Du pekar på något viktigt här. Jag är fortfarande förbluffad över att de flesta inte testar apparaterna med en fjärr när de är ute på en köprunda.
Slänger man ut en månadslön eller mer så är det bara att plocka upp fjärren och prova.
För egen del så ska jag erkänna att jag inte gjorde någon större bedömning i butiken innan. Köpte den på hembiobutiken i frölunda & nog släckte vi ned hyfsat men jag har så himla svårt att bedömma i butik sådär, måste liksom sitta hemma & låta det smälta in med filmer som jag känner. Nu hade jag ju haft plasma innan & aldrig sett flimmer eller gröna ormar så det hade jag inte ens en tanke på & ang. buzzing så insåg jag att jag med min dåliga hörsel aldrig skulle störas av nåt sånt. Nä jag trodde nog mest på det jag läst men ska villigt erkänna att så skulle jag aldrig gjort om det gällt en annan apparat av annat märke, kändes som att pion av så många är ansedd som det bästa så jag slog till & har inte ångrat mig än. Vad jag tycker verkar vara problemet med vissa är att dom förväntar sig något extremt speciellt, tror inte riktigt att dom vet vad? & när det trots allt bara är en TV-bild, om än bra, så irriterar dom sig på att det inte blev som dom tänkt sig för den stora summan dom betalt. Annat är det med en fåne som mig som bara kan sitta & njuta av en film jag sett tio gånger & kika på detaljer & riktigt sjunka in i miljöerna...
Postad 16 mars 2009 - 08:37
dunderolga
-
dunderolga
-
Användare
-
-
121 inlägg
Personligen upplever jag bara detta plasmaflimmer när jag sitter nära tvn. Med en spn här stor tv är det ju inte precis meningen man ska sitta 1m från den.
Postad 16 mars 2009 - 10:00
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Vad är "plasmaflimmer" ? Om jag har Pure Cinema i läge På så kan man se fina ränder vid rörlighet i bild och då speciellt på ljusa partier i bild. Är detta flimret ni pratar om? Nu har jag läge Av då jag störs nåt så förbannat av denna störning.
Då får du bli förbannad på Moiré. För det är vad jag tror du ser.
Postad 16 mars 2009 - 10:25
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
hoppas jag får lite svar.....
kopplade in humax hd box till tv:n och allt funkar ju givetvis perfekt.....MEN
jag har kopplat ljudet optiskt digitalt via en optisk switch ifrån netonnet till min hemmabio förstärkare och har märkt att ljudet inte är i fas med läpprörelserna är et nån mer som märkt av detta???? och i så fall finns det någonting jag kan göra???? tacksam för alla svar!!!!!!!
Postad 16 mars 2009 - 10:28
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
hoppas jag får lite svar.....
kopplade in humax hd box till tv:n och allt funkar ju givetvis perfekt.....MEN jag har kopplat ljudet optiskt digitalt via en optisk switch ifrån netonnet till min hemmabio förstärkare och har märkt att ljudet inte är i fas med läpprörelserna är et nån mer som märkt av detta???? och i så fall finns det någonting jag kan göra???? tacksam för alla svar!!!!!!!
Har du provat att ändra i Humax läppsynk inställningen?
Postad 16 mars 2009 - 10:29
Loo755
-
Loo755
-
Forumräv
-
-
673 inlägg
HDMI från boxen till recievern och sen upp till TV´n är att rekomendera.
Det borde finnas en inställning i boxen där du kan korrigera delay på ljudet om du nu ändå vill koppla som du gjort.
Sen har Humax iallafall försökt åtgärda det problemet du upplever i sin senaste uppdatering av FW
Redigerat av Loo755, 16 mars 2009 - 10:30.
Postad 16 mars 2009 - 10:35
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
nej det har jag tyvär inte gjort...men kollade på det men den va redan satt till NORMAL längst till höger
tror du det kan göra skillnad att ställa mer mot LÅNGSAM....alltså att ljudet e snabbare än bilden??????? trodde det va tvärtom...
Postad 16 mars 2009 - 11:11
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
jo tänkte ni skulle få hjälpa mig med en sak.....jag kopplade in min ps:3a och valde spel läge och då öppnade sig ju game mode valet också....men jag läste tidigare i tråden att man kan välja game mode en gång till i nån avancerad inställning stämmer detta???? och i så fall hur gör jag då???
Postad 16 mars 2009 - 16:13
Senjin
-
Senjin
-
Lärjunge
-
-
295 inlägg
Har några funderingar, hade hemma en kille för att kalibrera min skärm, har nu i efterhand läst om olika dag och natt läge som skulle bli tillgängliga, detta är inget som jag har hittat efter kalibreringen. Finns det olika isf kalibreringar eller är det något som han har missat?
Postad 16 mars 2009 - 16:33
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Har några funderingar, hade hemma en kille för att kalibrera min skärm, har nu i efterhand läst om olika dag och natt läge som skulle bli tillgängliga, detta är inget som jag har hittat efter kalibreringen. Finns det olika isf kalibreringar eller är det något som han har missat?
Ja det finns olika lägen som tv:n kan bli kalibrerad i. Vad heter läget som han sparade i din tv? Hur mycket tog han för en kalibrering? Ja det finns olika lägen som tv:n kan bli kalibrerad i. Vad heter läget som han sparade i din tv? Hur mycket tog han för en kalibrering?
Vänta här nu! Du säger att du inte hittade några lägen alls?! De borde finnas under de olika filmlägena, typ sport, film, optimimerad och vad de heter. Det verkar lite skumt om du frågar mig....
Postad 16 mars 2009 - 16:36
Senjin
-
Senjin
-
Lärjunge
-
-
295 inlägg
Han sparade inställningarna i movie läget, pris 1500 på grund av jag köpt skärmen på samma ställe, ordinarie pris per ingång är annars 2500.
Redigerat av Senjin, 16 mars 2009 - 16:37.
Postad 16 mars 2009 - 16:42
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Han sparade inställningarna i movie läget, pris 1500 på grund av jag köpt skärmen på samma ställe, ordinarie pris per ingång är annars 2500.
Hmm...är det en ISF-kille så var det klantigt att glömma ISF-loggan i menyn tycker jag. Den borde du få tillbaka gratis. Hur lång tid tog killen på sig?
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 16 mars 2009 - 16:42.
Postad 16 mars 2009 - 16:45
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Undrar varför Movie?
Postad 16 mars 2009 - 16:50
Senjin
-
Senjin
-
Lärjunge
-
-
295 inlägg
Hmm...är det en ISF-kille så var det klantigt att glömma ISF-loggan i menyn tycker jag. Den borde du få tillbaka gratis.
Hur lång tid tog killen på sig?
Så står det på deras hemsida : Utrustningen vi använder är Colorfacts och Gretag Mcbeth. Detta är professionell utrustning som kräver bra kunskap för att kunna använda den. Vi har gått ISF utbildningen och är certifierade. Tiden var 1.5 till 2 timmar, en ingång med ps3 som källa.
Postad 16 mars 2009 - 17:47
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Så står det på deras hemsida : Utrustningen vi använder är Colorfacts och Gretag Mcbeth. Detta är professionell utrustning som kräver bra kunskap för att kunna använda den. Vi har gått ISF utbildningen och är certifierade.
Tiden var 1.5 till 2 timmar, en ingång med ps3 som källa.
femtonhundra är inte helt orimligt. Jag misstänker att han/ hon gjorde kalibreringen på dagen, eller hur? Hur som helst borde du få dit ISF-loggan gratis. Fast det är klart, är den gjord i Movie så går det väl inte spara loggan där. Ring upp personen och be och få ISF:en där den hör hemma(hade du mörklagt vid kalibreringen får det väl bli en ISF-night då...  ) Hoppas du är nöjd med kalibreringen även fast den hamnade i movie-läget.
Postad 16 mars 2009 - 19:33
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
ISF-loggan är inget kvitto på någonting, det är bara ett kvitto på att ISF-minnena har aktiverats - går utmärkt att kalibrera utan att aktivera dessa. För att aktivera ISF-minnena krävs en mjukvara samt lite hårdvara. Jag tror att det i dagsläget bara är mjukvaran ControlCAL som har stöd för Pio G9 ISF-gränssnitt.
Personligen tycker jag iofs att någon som är professionell kalibrerare borde ha tillgång till ControlCAL och hårdvaran för att använda det, speciellt då ISF-minnena har en annan karaktär än de fördefinierade minnena (har inte haft tillfälle att undersöka det själv, men för US-modellerna av G9 så kan man justera in en högre ljusstyrka från panelen innan gråskalan får färgsikft).
Märkligt att Movie användes då det är ett globalt minne. Det är vanligare att User/Användare används när man inte använder ISF-minnena.
Postad 16 mars 2009 - 19:48
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Ska man ha några speciella bildinställningar när man tittar på sport då? Vilka bildinställningar har du när du tittar på fotbollsmatcher?
Ja kollar mycket på fotboll och hockey i veckorna på Canal+ sport HD och Viasat sport HD via ComHem och kör på "pure" samt DM2 och PC OFF tycker det funkar prima och finns inget som slår fotboll i HD, helt klockrent. Kan inte kolla fotboll eller hockey längre på tv om det inte sänds i HD  Nej jag tror inte han hade alla dessa problem. Vad hade din tv för problem Robbazz?
Buzzing så klart  Pio kom ju och hämtade den till verkstad men inget var fel så fick tillbaka den som den var när dom hämta den hehe, nu för tiden hör jag inte buzzingen längre för att jag vill inte höra den så tänker inte på att den finns längre som sagt  Edit. Kom på att jag hade rätt så mycket blotching i början oxå, men den försvann efter några månader. Faan snart har man haft sin 5090 i ett helt år  tiden går fort. (kanske tog i med några månader men ändå)
Redigerat av Unregistereda8d246d3, 16 mars 2009 - 19:50.
Postad 16 mars 2009 - 20:00
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Buzzing så klart Pio kom ju och hämtade den till verkstad men inget var fel så fick tillbaka den som den var när dom hämta den hehe, nu för tiden hör jag inte buzzingen längre för att jag vill inte höra den så tänker inte på att den finns längre som sagt 
Fel du bara blir äldre därför
Postad 16 mars 2009 - 20:03
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Mjo jag fyller ju iofs 24 nästa vecka så det stämmer kanske
Postad 16 mars 2009 - 21:23
Pio
-
Pio
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Då får du bli förbannad på Moiré. För det är vad jag tror du ser.
OK, men har du själv eller ngn annan sett det? Är det normalt?
Postad 16 mars 2009 - 22:41
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
OK, men har du själv eller ngn annan sett det? Är det normalt?
Usch vad jobbigt du gör det för mig Nä jag skämtade bara.. Effekten kommer alltid finnas så länge det finns mönster. Det är svårt att förklara något man ser varje dag. Speciellt när det är mattematik involverat. Moire uppträder sällan på grova mönster. Men gör du tillräckligt många paralella linjer, även om de är två meter tjocka, och betraktar dem på en kilometers håll så kommer man inte undan moire. Om man tänker sig att bakom dessa tvåmeters linjer finns likadan linjer, två meter tjocka de också så blir det moire ändå. Det är ett förhållande av fysiskt avstånd samt mängd av parallella linjer. Tänk dig nu att de linjerna som står bakom de första linjerna inte löper exakt utan står på ett lutande plan samtidigt som du promenerar förbi dessa "galler", så liknar effekten denna moireMånga har säkert sett detta när man åkte förbi de gamla busskurarna som var gjorda av galler. Din HD-plasma byggs upp av en massa pixlar som ligger på rad, både vertikalt och horisontellt. Om någon filmar ett finmaskigt nät som består av flera miljoner knutpunkter som liknar pixeluppbyggnaden på tv:n så blir det en moire-effekt av det hela om kameran panorerar över detta. Ganska vackert när man gör det som konst, men fult när det blir synligt på tv-bilden. Till och med ögonen drabbas av detta. När ett mönster närmar sig ögats "upplösning" kan detta ske. Jag har sett detta flera gånger. Så hur man än gör kommer detta finnas som en naturlig effekt i vår vardag, vare sig man vill eller inte. Dock finns det en lösning som botar detta. En bild som är väldigt suddig raderar ut dessa mönster. Det festliga är att det spelar ingen roll hur hög upplösning man försöker med. Det kommer att finnas så länge det finns ögon att observera med. Att du ser detta i ljusa partier är nog för att det är svårare att urskilja mönster i svärta.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 16 mars 2009 - 22:45.
Postad 17 mars 2009 - 05:30
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Jag misstänker att han/ hon gjorde kalibreringen på dagen, eller hur?
Det kan han/hon väl inte ha gjort!!! Ska snart göra kalibreringen, står på kö. Tydligen många som vill göra det här i Gbg för det är kö på det hos hembiobutiken i frölunda. Kalibreringen måste ju göras i ett ljus som man ska använda TV:n i & det är ju på kvällen om man ska se på film seriöst. Sen så var det en annan sak om man har möjlighet till total mörkläggning under dagen men det har man ju sällan om man inte har projje & mörkläggningsgardiner för persienner räcker ju inte... Dayläget är enligt min kalibrerare nåt som man inte bör ta på allvar, drar bara upp kontrast lite för att kompensera men om man seriöst vill titta på film så gör man ju det under mörkare förhållanden.
Postad 17 mars 2009 - 05:48
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
...Effekten kommer alltid finnas så länge det finns mönster. Det är svårt att förklara något man ser varje dag. Speciellt när det är mattematik involverat.
Moire uppträder sällan på grova mönster. Men gör du tillräckligt många paralella linjer, även om de är två meter tjocka, och betraktar dem på en kilometers håll så kommer man inte undan moire...
Nja, moire och video kommer från dålig (undermålig) de-interlacing och inte detaljer i panelen självt. Det kan man tydligt se om man jämför en processor med väldigt bra de-interlacing mot ett sämre alternativ. Om man vill komma bort från denna typ av artefakter så är det en videoprocessor eller att man använder sig av mycket kompetenta uppspelare som gäller. Pioneer detektering av olika film/video källor och de-interlacing är sisådär.
Postad 17 mars 2009 - 08:30
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
jo tänkte ni skulle få hjälpa mig med en sak.....jag kopplade in min ps:3a och valde spel läge och då öppnade sig ju game mode valet också....men jag läste tidigare i tråden att man kan välja game mode en gång till i nån avancerad inställning stämmer detta???? och i så fall hur gör jag då???
Postad 17 mars 2009 - 09:35
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Det kan han/hon väl inte ha gjort!!!
Ska snart göra kalibreringen, står på kö. Tydligen många som vill göra det här i Gbg för det är kö på det hos hembiobutiken i frölunda.
Kalibreringen måste ju göras i ett ljus som man ska använda TV:n i & det är ju på kvällen om man ska se på film seriöst. Sen så var det en annan sak om man har möjlighet till total mörkläggning under dagen men det har man ju sällan om man inte har projje & mörkläggningsgardiner för persienner räcker ju inte...
Dayläget är enligt min kalibrerare nåt som man inte bör ta på allvar, drar bara upp kontrast lite för att kompensera men om man seriöst vill titta på film så gör man ju det under mörkare förhållanden.
Varför kan man inte kalibrera på dagen? Är alla kalibrerare vampyrer, eller?!
Postad 17 mars 2009 - 09:37
Senjin
-
Senjin
-
Lärjunge
-
-
295 inlägg
Det kan han/hon väl inte ha gjort!!!
Ska snart göra kalibreringen, står på kö. Tydligen många som vill göra det här i Gbg för det är kö på det hos hembiobutiken i frölunda.
Kalibreringen måste ju göras i ett ljus som man ska använda TV:n i & det är ju på kvällen om man ska se på film seriöst. Sen så var det en annan sak om man har möjlighet till total mörkläggning under dagen men det har man ju sällan om man inte har projje & mörkläggningsgardiner för persienner räcker ju inte...
Dayläget är enligt min kalibrerare nåt som man inte bör ta på allvar, drar bara upp kontrast lite för att kompensera men om man seriöst vill titta på film så gör man ju det under mörkare förhållanden.
Jo, kalibreringen gjordes på förmiddagen, day och night lägena har jag inte fått, det är gjort i movie läget, vilket kanske inte spelar någon roll men det känns som man blivit lite lurad ändå efter man läst hur det ska gå till. Får nog skicka ett mail till butiken och höra vad de har att säga.
Postad 17 mars 2009 - 11:57
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Varför kan man inte kalibrera på dagen? Är alla kalibrerare vampyrer, eller?! 
Visst kan man kalibrera på dagen, men det kräver att man kan mäta på rätt sätt så att inte ljus annan än det som kommer från TVn kommer in i mätarens sensor. Sen beror det lite på miljön också, dvs hur pass ljust det är i rummet. T ex är korrekt svartnivå omöjligt att okulärt avgöra om det är för ljust, likaså andra parametrar som kräver hög känslighet hos ens egna synapparat.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|