Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6,25 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 12 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 12 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 14 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 14 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 15 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 16 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 16 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 16 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 16 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 16 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 16 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 16 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 16 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 16 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 16 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 16 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 16 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 16 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 16 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 16 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 17 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 17 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 17 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 17 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 17 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 17 år sedan

Postad 25 mars 2008 - 09:14

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Hur ska man tolka detta?
Fick detta svar från ComHems kundtjänst. Ska man vänta till ny HDbox? Våren är väl snart slut :-)

SVAR 2008-03-20 14:20
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Ja det har varit en hel del strul med mjukvaran till boxen, visa fungerar det jätte bra för medans det har varit precis tvärtom för andra. Mjukvaran till denna box arbetas det med konstant med att få ordning på dom fel som finns, representanter från Humax är här i Sverige och hjälper till bland annat. Vi kommer fortsätta arbeta på denna box samtidigt som det kommer en ny HDbox med hårddisk nu i vår.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice
Stefan Högman

Du kan glömma att boxen kommer innan hösten -08..... glöm inte att det är comhem du fick mailet av.

Bittra Pelle1 säger sitt igen...

Alltså den här hdboxen med hårddisk som de hävdar ska komma tror ni värkligen den kommer att va bättre!!!! det tror INTE jag uprepar INTE jag!!!!!.. CH går ju på budget maskiner så jag tror den kommer va det sämsta skit som nånsin fått se på dagens marknad första gången man sätter i kontakten så kommer det att säga poff och kåken kommer väll att brinna ner eller enu värre det slår ut hela tv nätet och el nätet i hela stan........

Postad 25 mars 2008 - 10:17

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Om det nu skulle vara så att ComHem lyckas få fram en fungerande HD-box av annat fabrikat inom en snar framtid så kan vi ju glömma att vi får våra Humax utbytta mot denna kostnadsfritt. CH kommer göra allt som står i deras makt för att kränga ut denna till oss till fullpris (uppskattningsvis 4-5000kr). Tänk realistiskt, skall dom byta ut våra Humax mot denna och inte få in en spänn på bytet? Helt plötsligt får dom en hel skara humax-användare som hittils varit "nöjda" att bli missnöjda då dessa märker att den nya HD-PVR:en fungerar mycket bättre än Humaxen (en utopi?), och därmed måste dom helt plötsligt byta ut 100% av Humaxboxarna? ... it'll never happen!

Nej ni kära kamrater, vi får nog bita i det sura äpplet och konstatera att CH finger-boxar oss i rumpan när det gäller deras HD-satsning, men så här är det att vara tidigt ut som användare hos en inkompetent leverantör...

Skall man sia lite om hur CH kan tänkas gå till väga gällande bytet så blir det väl nåt i denna stil, De personer som har ett aktivt "Case" liggandes hos Kundtjänst kanske får köpa den nya boxen till ett svagt rabbaterat pris, ni som redan fått kompensation av något slag kommer CH att anse ha fått sin del och därav utgår ej något ytterligare erbjudande och eller kompensation.

Pessimist javisst!

:)

Redigerat av ClarkOne, 25 mars 2008 - 10:49.

Postad 25 mars 2008 - 11:38

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Inte ett ljud ..
Inte en kommentar ..

Senaste nyhet på comhems förstasida är ..
- Ny mjukvara till Humax ..

Man har återgått till sitt rätta jag .. dvs ingen info .. man har inte ens några nyheter
om någon ny storkund man lyckats lura att skriva 6 års avtal ..

En del verkar få svar från comhem att de vet att det är något tjaffs med nya FW
men inte mer än så .. Men de har därmed medgivit att det är fel .. Det räcker med
de mail som vissa av er lagt ut här i tråden ..

Som sagt .. Vi är tillbaka på ruta ett ..
- Där vi förmodligen stått hela tiden ..

Maveric :)

Postad 25 mars 2008 - 13:30

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0
har nu kikat på analoga kanalerna ,har en tv i sovrummet där det är analogt och dom kanalerna är klart mycket bättre än dom sd på boxen.

Det kallar jag illa skall försöka igen att säga upp min box + 24 mån abonnemang tog ju 24 mån bara för denna skit box

mvh peter en som hatar denna box

Postad 25 mars 2008 - 14:12

rodman45
  • rodman45
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Varför är det ingen som vågar ta tag i en massuppsägning undrar jag...

Postad 25 mars 2008 - 14:42

kakapo
  • kakapo
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Varför är det ingen som vågar ta tag i en massuppsägning undrar jag...

För att i praktiken skulle det aldrig bli tillräckligt många för CH skulle bry sig överhuvudtaget. Näe, hitta någon representant för någon bostadsrättsförening eller liknande som kan hota med att byta leverantör helt o hållet. :)

Det jag funderar på dock är om dom som nu är nöjda med denna boxen och tycker att det är en bra bild, har sett och jämfört med exempelvis canal digitals rymdtv? Då jag anser att detta precis vad man bör förvänta sig, kanon bild på SD-tv och super bild på HD-tv.

Min egen slutsats av detta är att det blir ingen HD box från comhem, inte denna sidan julafton ialf.

Postad 25 mars 2008 - 14:55

400 Slag
  • 400 Slag
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Har just fått detta svaret av ComHem angående mitt mail om att v15 sabbat bilden.

SVAR 2008-03-25 11:15

Det är ett problem som vi känner till och vi har samarbete med Humax som kommer att framställa en ytterligare mjukvara som löser detta problem. Förhoppningsvist ska det vara klart i början av april.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice
xx xx

Den som lever får se...

Postad 25 mars 2008 - 15:09

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0

Har just fått detta svaret av ComHem angående mitt mail om att v15 sabbat bilden.

SVAR 2008-03-25 11:15

Det är ett problem som vi känner till och vi har samarbete med Humax som kommer att framställa en ytterligare mjukvara som löser detta problem. Förhoppningsvist ska det vara klart i början av april.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice
xx xx

Den som lever får se...

I början av april år 2054

Postad 25 mars 2008 - 15:14

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

...skall försöka igen att säga upp min box + 24 mån abonnemang tog ju 24 mån bara för denna skit box

Det borde funka att säga upp den, fick nyss detta mail från Kundtjänst.

"Som sagt jag hoppas att Humax får fram en ny mjukvara som ordnar dessa problem. Är det så att du ej vill stanna kvar som kund så kan jag köpa tillbaka boxen. Men väljer du att stanna kvar som kund så gör jag en kreditering på 50% av Era Tv abonnemang under 3 månader."

Redigerat av ClarkOne, 25 mars 2008 - 15:15.

Postad 25 mars 2008 - 17:44

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
De har annons i tidningen idag
995 kr för boxen och 6 månader HD paket utan kostnad

Med tanke på nuvarande kunders lidande, borde återbetalning av allt man betalat
mer för boxen samt fritt HD paket .. vara minimum .. för de som vill vänta ut bättre FW

Postad 25 mars 2008 - 19:09

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Skulle nog försöka få hd pwr boxen till ett sånt bra pris som möjligt... Hört att den har en helt annan klass (även pris misstänker jag). ... Som sagt bara rykten men den som lever får se :)
Vet inget mer än detta tyvärr.

Redigerat av haihep, 25 mars 2008 - 19:10.

Postad 25 mars 2008 - 19:49

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Men du borde väl veta vart du hört/sett rykterna någonstans, och det kan du ju dela med dig iaf :)

Postad 25 mars 2008 - 19:56

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Hur ska man tolka detta?
Fick detta svar från ComHems kundtjänst. Ska man vänta till ny HDbox? Våren är väl snart slut :-)

Ja det har varit en hel del strul med mjukvaran till boxen, visa fungerar det jätte bra för medans det har varit precis tvärtom för andra. Mjukvaran till denna box arbetas det med konstant med att få ordning på dom fel som finns, representanter från Humax är här i Sverige och hjälper till bland annat. Vi kommer fortsätta arbeta på denna box samtidigt som det kommer en ny HDbox med hårddisk nu i vår.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice
Stefan Högman

En liten brödsmula information i alla fall, alltid något. April börjar nästa vecka.

Skulle nog försöka få hd pwr boxen till ett sånt bra pris som möjligt... Hört att den har en helt annan klass (även pris misstänker jag). ... Som sagt bara rykten men den som lever får se :)

Jag hoppas det är Vantage 7100 som kommer, den verkar folk vara nöjda med i den tråden.

...

En sista avkrängning innan PVR:en kanske? Hmmm.

Postad 25 mars 2008 - 20:18

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

Hur ska man tolka detta?

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice
Stefan Högman

En liten brödsmula information i alla fall, alltid något. April börjar nästa vecka.

Jag hoppas det är Vantage 7100 som kommer, den verkar folk vara nöjda med i den tråden.

...

En sista avkrängning innan PVR:en kanske? Hmmm.

Jag har en Metrotidning daterad 9 januari i år med samma erbjudande...

Wasgo :blink:

Postad 25 mars 2008 - 20:22

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0

Med tanke på nuvarande kunders lidande, borde återbetalning av allt man betalat
mer för boxen samt fritt HD paket .. vara minimum .. för de som vill vänta ut bättre FW

Maveric :blink:

Det har jag fått :) jag ringde till comhem och klagade så jag har fritt hd-paket i 24 månader dvs hela min bindningstid.
Så ring och klaga jag fick det för ungefär 4 veckor sedan.

Postad 25 mars 2008 - 20:28

MacGam
  • MacGam
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0

[Jag har en Metrotidning daterad 9 januari i år med samma erbjudande...

Wasgo :blink:

Spara den! Den kommer vi att ha glädje av :)

Postad 25 mars 2008 - 20:32

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

jag ringde till comhem och klagade så jag har fritt hd-paket i 24 månader dvs hela min bindningstid.

Grattis :)

Helt otroligt ... De kör helt olika ersättningar / erbjudnande ... ;)
Tänk om någon som precis tecknat nytt abb läser detta .. Hade blivit skitförbannad

Tror jag skall ringa dit o fråga om de kan betala skatt o försäkring på min bil :blink:

Maveric :P

Redigerat av Unregistered1103, 25 mars 2008 - 20:33.

Postad 25 mars 2008 - 20:43

MacGam
  • MacGam
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0

jag ringde till comhem och klagade så jag har fritt hd-paket i 24 månader dvs hela min bindningstid.

Grattis :)

Helt otroligt ... De kör helt olika ersättningar / erbjudnande ... ;)
Tänk om någon som precis tecknat nytt abb läser detta .. Hade blivit skitförbannad

Tror jag skall ringa dit o fråga om de kan betala skatt o försäkring på min bil :blink:

Maveric :P

Vet inte om det är så mycket att gratulera till Maveric;) Håller med dig. Skulle också bli skitförbannad. Tror dock att det är för att Comhem förmodligen inom kort kommer att göra som Canal Digital.

För att göra det enkelt borde alla här kräva Comhem på minstalla abbonemangskostnader vi har haft sen vi köpte boxen. Det är ett minimikrav och ska inte anses som goodwill. Om sedan Comhem som Goodwill vill bjuda på några månader extra för allt besvär de förorsakat sina kunder så är detta förstås en välkommen gest i positiv anda från Comhems sida. Vi måste skilja på krav och Goodwill.

Med andra ord, vi måste alla ställa samma minimikrav. Vi ska inte låta oss nöja med att alla ärenden ska hanteras individuellt. Alla ska ha rätt till samma minimi krav.

Redigerat av MacGam, 25 mars 2008 - 21:05.

Postad 25 mars 2008 - 21:28

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

[Jag har en Metrotidning daterad 9 januari i år med samma erbjudande...

Wasgo ;)

Spara den! Den kommer vi att ha glädje av :blink:

Jag har den i tryggt förvar! :)

Wasgo :P

Postad 25 mars 2008 - 22:42

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Lagom överdrift med "lidande". Så illa är det inte. Ge er.

EXTRA EXTRA: Nu får ni HD-Boxen för NOLL (0) kronor av mig ifall ni tar över mitt abonnemang. Ni som tror att jag vill bli av med boxen för att jag "lider" har fel.

Jag vill inte ha någon box. Jag vill inte ha någon annan TV-mottagning än mitt sletna analoga grundutbud genom fastigheten som jag ÄNDÅ betalar 70 spänn för. Funkar kanon för mina TV-behov.

Jag vill bara titta på egna DVD och Blu-ray. För det behöver man ingen digitalbox över huvud taget. ******** vad jag ångrar mig, fattar inte vad jag tänkte.

Snälla hjälp ni nya Com Hem-spekulanter :) .. ni tjänar ju på det också! 995 kronor kostar boxen. Dela det på 159 kronor som Medium 8 Favoriter kostar i månaden... så har ni tjänat igen strax över 6 månaders avgift EFTER de första två månaderna för Medium 8 Favoriter (en månad har passerat för mig redan, började första mars, därför är det 2+6 och inte 3+6). Det vill säga, tar ni mitt abonnemang nu så får ni 8 månaders gratis Medium 8 favoriter, eftersom ni får boxen gratis.

Puh, så, nu har jag fan bra argument här. PM:a mig ifall du är intresserad.

Mvh

Postad 26 mars 2008 - 00:08

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

EXTRA EXTRA: Nu får ni HD-Boxen för NOLL (0) kronor av mig ifall ni tar över mitt abonnemang. Ni som tror att jag vill bli av med boxen för att jag "lider" har fel.

Jag vill inte ha någon box. Jag vill inte ha någon annan TV-mottagning än mitt sletna analoga grundutbud genom fastigheten som jag ÄNDÅ betalar 70 spänn för. Funkar kanon för mina TV-behov.

Jag vill bara titta på egna DVD och Blu-ray. För det behöver man ingen digitalbox över huvud taget. ******** vad jag ångrar mig, fattar inte vad jag tänkte.

Snälla hjälp ni nya Com Hem-spekulanter :) .. ni tjänar ju på det också! 995 kronor kostar boxen. Dela det på 159 kronor som Medium 8 Favoriter kostar i månaden... så har ni tjänat igen strax över 6 månaders avgift EFTER de första två månaderna för Medium 8 Favoriter (en månad har passerat för mig redan, började första mars, därför är det 2+6 och inte 3+6). Det vill säga, tar ni mitt abonnemang nu så får ni 8 månaders gratis Medium 8 favoriter, eftersom ni får boxen gratis.

Mvh

tjäna på det knappast det är som att välja mellan rutten fisk eller sitta vid plaja och dricka champange väljer häldre plajan i detta fall...

Postad 26 mars 2008 - 08:37

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0

Mvh

Veckans tips kommer här: Om du vill sälja bort ditt comhem-abonnemang så ska du ju verkligen INTE göra det i denna tråden ;) Leta upp nån tokstolle på blocket.se istället :blink:

Postad 26 mars 2008 - 08:44

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Jag har nu också fått ett erbjudande jag kommer nappa på.

Jag reklamerade min box före jul men nu får jag köpa boxen för 995:- utan bindningstid samt att jag får HD-paketet i 6 månader.

Helt okej tycker jag.

Har även gjort jämförelser mellan samsungs 1-kronas box och humaxen.

Colorbandingen är borta och det tillsammans med HDMI och snabbare kanalbyten gör att jag värderar humaxen högre. Vad gäller suddigheten ser jag den bara på vissa kanaler och vissa tider. Stör mig på det men överlag är jag mer nöjd, eller mindre missnöjd kanske man ska säga med humaxen än samsungen.

Postad 26 mars 2008 - 09:14

greef
  • greef
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Själv har jag tagit en deal som går ut på att byta HD-boxen mot Samsung PVR-boxen. Känns som att man klarar sig utan HDTV tills alla problem är lösta och det finns mer utbud av HD-kanaler (läs Canal+ Sport HD)...

Fick även ekonomisk kompensation på knappa tusenlappen. Bindningstiden på Mediumpaketet var jag tvungen att behålla, men den går ju ändå ut om ca ett halvår så man får väl stå ut med den.

Postad 26 mars 2008 - 09:16

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

har nu kikat på analoga kanalerna ,har en tv i sovrummet där det är analogt och dom kanalerna är klart mycket bättre än dom sd på boxen.

Då har du uppenbarligen gjort nått fel med Humax-boxen eller den tv du har den uppkopplad emot. Så dålig digital-bild ska du inte ha från FW15 boxen.

Eller så har du en analog signal som inte är av dess like men det känns mindre troligt. :)

frhape>> Håller med. Finns inget förutom storlek och "driftkostnad" som Samsung 270 gör bättre än en tom handikappad Humax. Så jag skulle verkligen inte vilja byta till Samsung iaf, även om det natruligtvis kan, och ska, vara bättre än FW15.

Redigerat av pacman, 26 mars 2008 - 09:17.

Postad 26 mars 2008 - 09:54

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Okej, får la ta det på blocket.se.

Hoppas folket inte googlar bara... =)

Är det reklamation som gäller om det inte funkar då? Vad har ni andra uppgett för skäl, ni som har kunnat reklamera? Och hur i helsicke har inte Maveric lyckats reklamera sin box och sitt abonnemang? :)

Postad 26 mars 2008 - 10:26

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Om man håller in v-format knappen på dosna så kan man välja olika inställningar för färg.
Vad ska man ha för inställning för bäst resultat?
"HDMI: Full RGB Space" eller?

Postad 26 mars 2008 - 10:47

MacGam
  • MacGam
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0
Shuriken m fl.

Vet inte hur många gånger det har sagts här.................

Det är nog inga problem att reklamera boxen och få pengarna tillbaka. Problemet är att Comhem inte vill kreditera oss för de kostnader vi haft för en tjänst de inte kunnat leverera. Den avtalade kvalite´n på tjänsten har inte varit acceptabel. Det är alltså kostnaden för våra abbonemang fram till dags dato vi pratar om att få ersättning för. För egen del handlar det om Medium abbonemanget + HD abbonemanget (300kr*12 mån =3600kr). Jag tecknade medium abbonemanget för att få bättre kvalitet på de kanaler jag redan hade analogt. Detta har inte uppfyllts med Humax boxen. Alltså har jag betalat 199kr/månaden i 1 år för ingenting! Sedan tecknade jag HD abbonemanget för att få bättre kvalitet på SVT och TV4 (som jag redan hade digitalt. Detta har heller inte uppfyllts med Humax boxen. Även här har jag betalt 99kr/mån i 1 år för ingenting! Totalt 3600kr för ingenting! Självklart att jag ska ha ersättning för detta. Det faller på sin egen orimlighet att man ska tvingas betala för något man inte får, eller redan har. :)

Sen är det bara skitsnack från Comhems sida om att det bara är vissa som upplever problemen. Alla boxar är behäftade med samma mjukvaru fel. Dessutom säger Comhem på sin egen hemsida att den nya mjukvaran ger "avsevärt bättre bild". Om den nu ger avsevärt bättre bild, så betyder väl det att man erkänt att den varit avsevärt sämre tidigare.
Eller? :blink:

Dessutom riktar sig budskapet om "avsevärt bättre bild inte bara till vissa utan till alla.

Eller? ;)

Så, det här handlar alltså inte om att Maveric, jag själv och flera andra här inte får häva köpet. Det som vi strider för är att vi ska bli ersatta för våra abbonemangskostnader fram till dess att man löst mjukvaruproblemen. När det fungerar som det ska, ska vi naturligtvis betala. Men så länge de levererar och har levererat en tjänst utan mervärde så ska vi inte betala ett öre! Det är inte kanalerna som vi har betalat för när vi tecknat ett medium eller HD abbonemang. Dom har vi redan i vårat analoga utbud.Det är bildkvalitén vi har betalat för! Och den har Comhem ännu inte lyckats leverera.

Jag har alltså betalat 3600kr för ingenting. Sen erbjuder Comhem mig 300kr i kompensation för att jag betalat 3600kr för ingenting. Alltså har de tjänat 3300kr på att sälja "ingenting". Ingen dålig affärsidé. Men den bygger ju på att man har lättlurade kunder som känner sig nöjda med att få tillbaka 300kr av 3600kr.

Jag tar gärna ett erbjudande om annan box eller gratis HD abbonemang som Goodwill från Comhems sida. Men först ska de ersätta mig för mina övriga kostnader enligt ovan.

Redigerat av MacGam, 26 mars 2008 - 13:18.

Postad 26 mars 2008 - 11:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Om man håller in v-format knappen på dosna så kan man välja olika inställningar för färg.

Det beror på vad din tv förväntar sig ta emot för colorspace (i vissa fall förväntar den sig bara en typ av colorspace, i vissa fall kan den hantera olika typer av colorspaces, antingen genom att den försöker känna av det automatiskt eller att man handgripligen väljer detta i nån meny). Kolla mao om du har liknande val i din tv.

Iprincip kan man säga att det finns 4 olika typer av colorspaces, RGB Limited, RGB Full, YCbCr 4:4:4, YCbCr 4:2:2. Humax-boxen kan ge ut alla utom det sistnämda.

Första-tipset är att köra "RGB:Limited" (alternativt "YPbPr", som borde hetat "YCbCr"), då den är den mest korrekta. Det behöver inte vara några stora skillnader men "RGB:Full" ska man enbart köra om ens display har bristande signalhantering.

Postad 26 mars 2008 - 11:59

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0

Det beror på vad din tv förväntar sig ta emot för colorspace (i vissa fall förväntar den sig bara en typ av colorspace, i vissa fall kan den hantera olika typer av colorspaces, antingen genom att den försöker känna av det automatiskt eller att man handgripligen väljer detta i nån meny). Kolla mao om du har liknande val i din tv.

Iprincip kan man säga att det finns 4 olika typer av colorspaces, RGB Limited, RGB Full, YCbCr 4:4:4, YCbCr 4:2:2. Humax-boxen kan ge ut alla utom det sistnämda.

Första-tipset är att köra "RGB:Limited" (alternativt "YPbPr", som borde hetat "YCbCr"), då den är den mest korrekta. Det behöver inte vara några stora skillnader men "RGB:Full" ska man enbart köra om ens display har bristande signalhantering.

Jag har en Samsung M8640BDE vad ska jag använda då?
Har ingen aning vad min tv har stöd för =/

Edit:
Det står följande på min Colure Space i tv inställningarna "Wide"

Redigerat av johanssonrobin, 26 mars 2008 - 12:04.

Postad 26 mars 2008 - 12:14

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Vill minnas att YCbCr inte funkar bra till M86:or så prova RGB:Limited först och främst. Iövrigt vet jag inte, har inte pillat på nån M86:a.

Och manualen ger inga hintar? :)
(om du har några inställningar för detta så är det i regel i samma meny som övriga hdmi-inställningar)

edit:
Gissar att "HDMI Black Level" är reglage för detta:
Postad bild
Vad "Low" och övriga val motsvarar när det gäller Full vs Limited vet jag dock inte.

Edit:

Ahh, sorry, jag skulle inte använt ordet "colorspace" då det är lite missvisande.
Den Colorspace du hitta är något helt annat än det vi pratar om här (men ställ den i "Auto" så får du bort de värsta Kalle Anka färgerna :blink: )

Redigerat av pacman, 26 mars 2008 - 12:20.

Postad 26 mars 2008 - 12:29

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0

Vill minnas att YCbCr inte funkar bra till M86:or så prova RGB:Limited först och främst. Iövrigt vet jag inte, har inte pillat på nån M86:a.

Och manualen ger inga hintar? :)
(om du har några inställningar för detta så är det i regel i samma meny som övriga hdmi-inställningar)

edit:
Gissar att "HDMI Black Level" är reglage för detta:
Postad bild
Vad "Low" och övriga val motsvarar när det gäller Full vs Limited vet jag dock inte.

Edit:

Ahh, sorry, jag skulle inte använt ordet "colorspace" då det är lite missvisande.
Den Colorspace du hitta är något helt annat än det vi pratar om här (men ställ den i "Auto" så får du bort de värsta Kalle Anka färgerna :blink: )

Min tv är calibrerad med wide ska jag ändå ändra?

Postad 26 mars 2008 - 12:36

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Min tv är calibrerad med wide ska jag ändå ändra?

Du gör som du vill förstås men vill du kalibrera din tv (dvs ställa in den så att den i möjligaste mån återger bilden korrekt) så är det "Colour Space = Auto" och "xvYCC = Off" som gäller. Märk väl att det är mkt möjligt att en ändring här av detta kan medföra att du måste ställa om andra reglage (tex "Color").

Sorry alla för OT, nu återgår vi till Humax... :) (mao 'johanssonrobin', PM:a om du undrar nått :blink: )

Redigerat av pacman, 26 mars 2008 - 12:40.

Postad 26 mars 2008 - 13:10

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0
ringde igen för att reklamera min hd box,ville att dom häver köpet men gick ej dom kunde erbjuda 300:- i kompensation som jag sa nej till,vad skall man göra nu åt saken skall man vänta på FW 22222 eller

Någon som har har lyckats få sin box hävd

mvh peter

Postad 26 mars 2008 - 13:49

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

ringde igen för att reklamera min hd box,ville att dom häver köpet men gick ej dom kunde erbjuda 300:- i kompensation som jag sa nej till,vad skall man göra nu åt saken skall man vänta på FW 22222 eller

mvh peter

göra!! du kan ju alltid ta och stänga av allt och öppna en brännvinsflaska och supa dig rådlös.... boxen suger och CH skiter i sina kunder.... klart slut

Postad 26 mars 2008 - 14:01

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

mvh peter

finns ju mycket från konsumentköplagen i denna tråd! Kortfattat så har comhem 2ggr på sig att laga den sedan måste dom häva köpet eller erbjuda likvärdig vara! Om nu Comhem hävdar att det är bara är din box det är fel på så be dom byta ut den, gör så två gånger och dom har fått sin chans!
Sedan är det nog så att du måste gå till ARN omdom inte förstår att du menar allvar!

Postad 26 mars 2008 - 14:06

MacGam
  • MacGam
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0

mvh peter

Ni som vill häva köpet ringer 08-553 630 00 och ber att bli kopplad till kundrelationer. Säg att ni inte är nöjd pga de bildproblem som boxen ger och att ni inte längre vill vänta på eventuella mjukuppdateringar. Begär också ersättning för abbonemangskostnader för den tid ni haft boxen.

Svårt att tro att de nekar er att häva köpet.

Funkar inte detta så har ni enligt distansavtalslagen 30 dagar på er att ångra köpet (spelar ingen roll om ni använt produkten, så länge den är i väsentligen oförändrat skick). Ni som haft boxen längre än 30 dagar kan med största säkerhet också ångra köpet. Detta eftersom Comhem inte informerat om mjukvaruproblemen i boxen vid köpet. De har känt till bristerna i mjukvaran åtminstone sen december 2007. Detta ska de informera om vid köpet enligt distansavtalslagen. Har de inte gjort det förlängs din ångerrätt till 1 år, enligt samma lag, vilket öppnar upp för de flesta här att ångra sina köp.

Vid ångrat köp får man oftast stå för returfrakten själv. Så på det sättet är det bättre om man kan reklamera som fel i varan i stället för att ångra köpet.

Redigerat av MacGam, 26 mars 2008 - 15:01.

Postad 26 mars 2008 - 15:22

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

göra!! du kan ju alltid ta och stänga av allt och öppna en brännvinsflaska och supa dig rådlös.... boxen suger och CH skiter i sina kunder.... klart slut

Tycker comhem är ganska måna om sina kunder ..:)

Är väl omtänksamt av dem att ge oss en box som suger efter 24.00 .. varje dag ...

I alla fall för dom som har canalanal

Maveric <_<

Postad 26 mars 2008 - 15:25

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Att sverige är fantastiskt .. det vet vi ..

Hur kan man skapa en sådan här tråd ? :)
https://www.minhembi...p;#entry1818395

Vad är syftet med det .. annat än att försöka sätta dit oss som skriver sanningen i denna tråden ..

Maveric <_<

Postad 26 mars 2008 - 15:32

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Att sverige är fantastiskt .. det vet vi ..

Hur kan man skapa en sådan här tråd ? :)
https://www.minhembi...p;#entry1818395

Vad är syftet med det .. annat än att försöka sätta dit oss som skriver sanningen i denna tråden ..

Maveric <_<

är det ett skämt eller ingen som tvingar dem att va i tråden bara onödigt klagade känner de sig på hoppade så kan de ju lika gärna gå till en annan tråd eller stänga ner datorn....

det fins en uttrycksfrihet och den ska följas kan man inte stå ut med den så fins de andra ställen att va på...
jag kan inte påstå dock att jag vart med i nått tjafs eller så i den här tråden men om nån tjafsar så bryr jag mig inte de är deras sak. jag har i sånna fall möjligheten att stänga av datorn eller gå till en annan tråd....

Redigerat av Duckface21, 26 mars 2008 - 15:36.

Postad 26 mars 2008 - 15:45

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Tillbaka till Topic

Kul att se dig så aktiv i denna tråden igen Pacman ..

Hoppas du fått kontakt med vederbörande på comhem och att de lyssnar bättre till dig
denna gången.( och oss genom dig ) De har inte råd med fler misstag nu ..

Har de konsulterat dig igen ?

Redigerat av Unregistered1103, 26 mars 2008 - 16:03.

Postad 26 mars 2008 - 16:19

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Hehe jo jag blir aktiv då jag har nått att säga. Har inte varit så mkt av den varan på senare tid så att säga (och nu när jag väl var här blev det mest OT). :)

Har inte dykt upp nått nytt testobjekt men jag hoppas det händer nått kul framöver.

Postad 26 mars 2008 - 17:41

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Men när ni pratar om reklamation av box, då gäller det väl endast boxen? Jag vill ju "returnera" abonnemanget. Eftersom det gått sådan kort tid sedan jag fick igång det så är jag inte ute efter någon kompensation heller.

Postad 26 mars 2008 - 20:32

Unregistered1ff325c1
  • Unregistered1ff325c1
  • Forumräv

• 743 inlägg
  • 0
Det funkar att säga upp abonnemanget samtidigt om det är knutet till boxen.

Postad 26 mars 2008 - 21:45

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Just for your information, jag skrev ett litet klagobrev till CH härom dagen och fick svar idag:
SVAR 2008-03-26 11:15

Vi vet om att den nya mjukvaran inte blev helt bra och vi håller på att undersöka vad som är problemet så vi kan åtgärda det till en ny version inom kort.

PVR-boxen kostar i dagsläget 1995:- när du binder dig på 24 månader så du kan tyvärr inte köpa den för 1 kr.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice
Martin Leek

Mitt svar tillbaka lyder som följer:

Tack för ditt svar.

Tyvärr finns ej längre något förtroende för att ComHem någonsin får HD-boxen att fungera som det era kunder en gång beställt och betalat dyra pengar för under mer än 14 månader.

Att ni fortfarande annonserar ut Humaxboxen till ovetande kunder utan att tala om vilka fel den är behäftad med är närmast olagligt!

Jag är glad att jag är en kund som kollar upp saker innan jag skriver under kontraktet. Önskar alla vore likadana.

Min digitaltvleverantör bli Canal Digital. Som levererar superbra bild till lägre pris än ni gör. Plus 4 extra HDkanaler utöver de ni har..

Mvh
(mitt namn)

Postad 26 mars 2008 - 23:06

pelle2004
  • pelle2004
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Hej,

Har fått boxen att tappa bilden om man trycker följande sekvens.

OK, EPG, Pil upp, Pil ned, OK, Pil up, vänta 4-10 sek, pil ned, osv ....

Observera att det är ljud på EPG'en. Verkar vara lite random hur man
väljer kanal efter man har lämnat EPG'en. Ibland blir det bild och ibland
får man ingen bild alls. När det har ballat ur så måste man dra ut 220 sladden.

Är någon annan som upplever samma sak.

Kör v 15

/Pelle :)

Redigerat av pelle2004, 26 mars 2008 - 23:07.

Postad 26 mars 2008 - 23:07

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Det funkar att säga upp abonnemanget samtidigt om det är knutet till boxen.

Coolers. då ska jag bara growa lite motza balls och så ringer jag com hem efter det.

Kommer att behöva mentalt stöd, så ni vet det. :)

Postad 26 mars 2008 - 23:33

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Har inte dykt upp nått nytt testobjekt men jag hoppas det händer nått kul framöver.

Men har du inte fått följdfrågor, nu när du konstaterat att FW .15 inte alls är som FW .12
som du testade och tyckte var bra ( eller bättre än FW .10 )

De måste väl ha kontaktat dig igen .. kan man tycka ?

Postad 26 mars 2008 - 23:38

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Kommer att behöva mentalt stöd, så ni vet det. :)

Verkar som många andra i den här tråden behöver mentalt stlöd... <_<

Redigerat av rickardl, 26 mars 2008 - 23:39.

Postad 26 mars 2008 - 23:43

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Hur kan vi hjälpa dig rikardl :)

Du vet att vi alltid finns där när det det som bäst behövs ...

Maveric <_<

Redigerat av Unregistered1103, 26 mars 2008 - 23:44.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.