* Officiell tråd - Pioneer G9
7510 svar till detta ämne
Postad 17 mars 2009 - 12:13
Senjin
-
Senjin
-
Lärjunge
-
-
295 inlägg
Visst kan man kalibrera på dagen, men det kräver att man kan mäta på rätt sätt så att inte ljus annan än det som kommer från TVn kommer in i mätarens sensor. Sen beror det lite på miljön också, dvs hur pass ljust det är i rummet. T ex är korrekt svartnivå omöjligt att okulärt avgöra om det är för ljust, likaså andra parametrar som kräver hög känslighet hos ens egna synapparat.
Sensorn sitter ju tätt mot skärmen så det borde väl funka.
Postad 17 mars 2009 - 12:13
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Då får du bli förbannad på Moiré. För det är vad jag tror du ser.
Beorende på vad han menar med "fina linjer" så skulle det iofs kunna vara combing.
Postad 17 mars 2009 - 13:00
Unregistered30b080d6
-
Unregistered30b080d6
-
Rookie
-
6 inlägg
Långsamt kanalbyte 5090HTråden är ju lång men har inte hittat något om att kanalbytet tar fruktansvärt lång tid, som en tidig digitalbox när de kom. Anledningen till att köpa H-modellen var ju att det var inbyggda boxar, men då man slötittar och med sattelit och boxer så är det en hel del kanaler att zappa igenom, varför en zapprunda till 90 % består av svart väntan på kanalbyte. Är det verkligen inga fler än jag som anser detta vara ett stort problem, att behöva köpa en extern box eller två när man redan betalat 3 000 kr extra för att få det inbyggt i TV:n. Någon som känner till om det kommer ny firmwire som tar hand om detta eller det kanske inte är så troligt då de lagt ner TV tillverkningen.
Postad 17 mars 2009 - 13:09
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Långsamt kanalbyte 5090H Tråden är ju lång men har inte hittat något om att kanalbytet tar fruktansvärt lång tid, som en tidig digitalbox när de kom.
Anledningen till att köpa H-modellen var ju att det var inbyggda boxar, men då man slötittar och med sattelit och boxer så är det en hel del kanaler att zappa igenom, varför en zapprunda till 90 % består av svart väntan på kanalbyte.
Är det verkligen inga fler än jag som anser detta vara ett stort problem, att behöva köpa en extern box eller två när man redan betalat 3 000 kr extra för att få det inbyggt i TV:n.
Någon som känner till om det kommer ny firmwire som tar hand om detta eller det kanske inte är så troligt då de lagt ner TV tillverkningen.
Ja det är det som du säger men jag har min egen kanallista som jag använder och där har jag sorterad 30 kanaler att titta på. Du får glömma någon firmwire fram över
Postad 17 mars 2009 - 14:34
Brikkus
-
Brikkus
-
Rookie
-
5 inlägg
Hvilken blu ray spiller til 5090?
Ser pioneer har 3 kanskje gode spillere, BPD-LX08, BPD-LX71 og BPD-LX91. Denon har en DVD-3800BD.
Noen som vet forskjell på disse og hva man bør kjøpe til et så bra tv?
Postad 17 mars 2009 - 14:53
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Visst kan man kalibrera på dagen, men det kräver att man kan mäta på rätt sätt så att inte ljus annan än det som kommer från TVn kommer in i mätarens sensor. Sen beror det lite på miljön också, dvs hur pass ljust det är i rummet. T ex är korrekt svartnivå omöjligt att okulärt avgöra om det är för ljust, likaså andra parametrar som kräver hög känslighet hos ens egna synapparat.
Jaha, det förvånar mig storligen. Trodde det var jätteviktigt då jag läst om hur viktigt det är att TV:n kalibreras på platsen den ska användas på med dess omgivningsljus & så men då kan ju det inte vara så viktigt.
Postad 17 mars 2009 - 15:05
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Jaha, det förvånar mig storligen. Trodde det var jätteviktigt då jag läst om hur viktigt det är att TV:n kalibreras på platsen den ska användas på med dess omgivningsljus & så men då kan ju det inte vara så viktigt.
Ja men så är det. Men om man ska kolla på tv nattid, och vill kalibrera det för nattid, kan man inte göra kalibreringen på dagtid.
Postad 17 mars 2009 - 15:18
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Men om man ska kolla på tv nattid, och vill kalibrera det för nattid, kan man inte göra kalibreringen på dagtid.
Det är ju det jag menar, det är ju under de mörka timmarna man vill se film & då ska ju apparaten vara kalibrerad för det men som jag uppfattade av wolfy så var det inte så jätteviktigt vilket förvånar mig. Jag har liksom uppfattat det som att det är jätteviktigt med ljussituationen & färgtemperaturen i rummet, att man vid kalibreringen kompenserar för rummets ljussituation & därför så tänkte jag att det skulle vara en självklarhet att kalibrera på kvällen eftersom man ju vill ha TV:n kalibrerad för kvällsljus & inte dagsljus.
Postad 17 mars 2009 - 15:35
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Visst är det så, men i stort kan man mätmässigt kalibrera allt på dagen om man inte får in ströljus i sensorn, men som sagt, beroende på hur ljust det är, att ställa in svartnivå och andra parametrar som man justerar in okulärt kan man glömma, dvs det är risk att det blir en kalibrering för tittande dagtid med en annan gammaprofil, en förhöjd svartnivå och eventuellt också en förhöjd vitnivå beroende på om man har mer att kräma ut än vad man skulle välja för kvällstittande. Det finns mätmetoder för att ställa in t ex svartnivå endast med mätare, men då kräver det att man har en riktigt bra mätare där man kan lita på att den är korrekt vid väldigt låga ljusnivåer och att displayens gamma är mer eller mindre ideal. På samma sätt kan man ställa in vitnivån eller peaknivån direkt efter mätvärden och hålla sig till rekommendationer fråm SMPTE eller EBU. Nåja, det blir lite väl OT, ville bara säga att det går att kalibrera dagtid. Det är inte optimalt, men det går.
Postad 17 mars 2009 - 16:42
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
ville bara säga att det går att kalibrera dagtid. Det är inte optimalt, men det går.
Tack för svar wolfy! För egen del så ska jag se till att han kommer när det mörknat, känns som att jag för 2500 kronor vill ha det helt optimalt...
Postad 17 mars 2009 - 17:00
Senjin
-
Senjin
-
Lärjunge
-
-
295 inlägg
Någon som vet om det finns någon standard för vad som ska ingå i en isf kalibrering, det jag har sett tar ju alla samma pris 2500:- per ingång men det kanske skiljer sig åt i utförande.
Någon som kan rekommendera några sidor som man skulle kunna läsa lite mer om isf kalibrering, innan man kontaktar butiken som kalibrerade min skärm.
Postad 17 mars 2009 - 17:06
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Någon som vet om det finns någon standard för vad som ska ingå i en isf kalibrering, det jag har sett tar ju alla samma pris 2500:- per ingång men det kanske skiljer sig åt i utförande.
Någon som kan rekommendera några sidor som man skulle kunna läsa lite mer om isf kalibrering, innan man kontaktar butiken som kalibrerade min skärm.
Här kan du läsa lite på hembiobutikens hemsida. http://www.hembiobut...kalibrering.aspNär jag läser på den sidan så står det faktiskt att på paneler så är inkällan viktigast & rummets (omgivande ljuset) betydelse spelar mindre roll.
Redigerat av Unregistered29af8ed6, 17 mars 2009 - 17:15.
Postad 17 mars 2009 - 17:56
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Det är egentligen lite synd att det är sådan fokus på ISF kalibrering (å andra sidan har ISF (Imaging Science Foundation) gjort mycket för hur långt vi kommit idag vad gäller komnsumentprodukter som återger källmaterialet så som det var tänkt så det tar emot att klaga på det - missförstå mig rätt mao  ). En kalibrering är en kalibrering är en kalibrering, helt oavsett om det står ISF framför eller THX eller vad du vill. En kalibrering syftar till en enda sak och det är att mäta upp en videokedja och sedan justera in den att följa gängse standard, that's all folks! Det finns spaltmeter att skriva om detta och det är nog bäst lämnat till tråden om kalibrering. För mer om ISF kalibrering kan du kolla in denna hemsida (inriktat mot USA dock).
Postad 17 mars 2009 - 18:09
criztal
-
criztal
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Skulle gärna vilja veta hur ljudet till Pioneer Kuro LX-5090 är, är de tillhörande sido(under)monterade högtalarna bra eller ska man satsa på ett ordentligt paket direkt? Det är förstås svårt att jämföra men vill gärna ha tips annars på ett bra prisvärt ljudpaket till om någon vänlig själ vet något ?
Postad 17 mars 2009 - 19:05
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Skulle gärna vilja veta hur ljudet till Pioneer Kuro LX-5090 är, är de tillhörande sido(under)monterade högtalarna bra eller ska man satsa på ett ordentligt paket direkt? Det är förstås svårt att jämföra men vill gärna ha tips annars på ett bra prisvärt ljudpaket till om någon vänlig själ vet något ?
Jag har en Revel Ultima Home Theater, och sidohögtalarna till min KRP-500A är inte lika bra  . Men jag är helt nöjd med ljudet för tv tittandet, absolut. Beror lite på vad du vill jämföra med. Ingen thundering bass, alltså, men klart och tydligt ljud utan några större brister.
Postad 18 mars 2009 - 08:48
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
hej...hade en fundering igår hoppas nån har ett bra svar....kopplade in min hemmabio igår till pion o hemmabio signalen ut va ställd till 576p o när jag satte på en film så va det svarta sträck längst hela skärmen horizontalt o då vart man ju lite lack!!!!....ställde om utsignalen till 576i o wips så var strecken borta o bilden kanon....så min fråga är kan man inte köra 576p från hemmabion med komponent kablar?????????? TACKSAM FÖR ALLA SVAR!!!
Postad 18 mars 2009 - 10:28
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
hej...hade en fundering igår hoppas nån har ett bra svar....kopplade in min hemmabio igår till pion o hemmabio signalen ut va ställd till 576p o när jag satte på en film så va det svarta sträck längst hela skärmen horizontalt o då vart man ju lite lack!!!!....ställde om utsignalen till 576i o wips så var strecken borta o bilden kanon....så min fråga är kan man inte köra 576p från hemmabion med komponent kablar?????????? TACKSAM FÖR ALLA SVAR!!!
Skulle gissa på ett kabelproblem. 576p ska inte vara några problem. Beroende på vad du har för hembiosystem så kan det ju dessutom vara så att du får bättre bild om du matar Pion med 576i (kör med Pure Cinema:Standard el. Advanced då det är dags för DVD-film) så eventuellt gör det ju inget.
Postad 18 mars 2009 - 11:03
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
Skulle gissa på ett kabelproblem. 576p ska inte vara några problem.
Beroende på vad du har för hembiosystem så kan det ju dessutom vara så att du får bättre bild om du matar Pion med 576i (kör med Pure Cinema:Standard el. Advanced då det är dags för DVD-film) så eventuellt gör det ju inget.
jag har riktigt bra komponent kabel...så det borde inte vara det funkade ju kanon med bildrörs tv:n jag har jamos kompletta(testvinnare) hemmabiosystem...borde ju funka tycker jag!! när du säger att det kan funka bättre med 576i hur menar du då??? borde det inte alltid vara bättre med progressiv signal...nånting jag har fått för mig i alla fall
Postad 18 mars 2009 - 11:31
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
jag har riktigt bra komponent kabel...så det borde inte vara det funkade ju kanon med bildrörs tv:n
Körde du 576p till bildrörs tv:n? Det kan mkt väl vara nått annat än kabeln som är fel iofs så det var bara en gissning. Men ja, har du fått 576p att funka tidigare så torde ju felet ligga i de iblandade enheterna ja. Skulle det visa sig att det är Pion så borde du lämna in den för det ska funka. när du säger att det kan funka bättre med 576i hur menar du då??? borde det inte alltid vara bättre med progressiv signal...nånting jag har fått för mig i alla fall
Skickar du ut en progressiv signal från spelaren är det spelaren som gjort omvandlingen från 576i till 576p. Skickar du ut en interlace signal från spelaren kommer det bli tv:n som gör omvandlingen från 576i till 576p. Tricket är att undersöka vilken enhet (spelaren eller displayen) som gör omvandlingen bäst. I vissa fall är det spelaren, i vissa fall tv:n - det enda man kan veta säkert är att man inte kan säga nått generellt. Pion är inte världsbäst på denna omvandling men ganska kompetent ändå och det finns garanterat många spelare som är sämre (om Jamon är en av dem vet jag inte), därför jag säger att det kan löna sig att köra 576i.
Redigerat av pacman, 18 mars 2009 - 11:34.
Postad 18 mars 2009 - 11:43
Unregistered220d6a49
-
Unregistered220d6a49
-
Användare
-
-
198 inlägg
Jag köpte till sidohögtalarna till LX-5090 för att slippa starta receivern bara för att kolla på TV. Ljudet är helt OK.
Postad 18 mars 2009 - 11:43
robotize
-
robotize
-
Användare
-
-
139 inlägg
Jag har nu haft min 5090H i ca 4 månader och är sjukt nöjd fortfarande! Finns inga fel på denna tv!
Om någon tycker att den inte lever upp till förväntningarna så kan jag meddela att det inte finns bättre tv i världen!
Ni som vet vad Pioneer är för tv vet vad jag menar!
Over and out!
Postad 18 mars 2009 - 12:01
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
Körde du 576p till bildrörs tv:n?
Det kan mkt väl vara nått annat än kabeln som är fel iofs så det var bara en gissning. Men ja, har du fått 576p att funka tidigare så torde ju felet ligga i de iblandade enheterna ja. Skulle det visa sig att det är Pion så borde du lämna in den för det ska funka.
Skickar du ut en progressiv signal från spelaren är det spelaren som gjort omvandlingen från 576i till 576p. Skickar du ut en interlace signal från spelaren kommer det bli tv:n som gör omvandlingen från 576i till 576p.
Tricket är att undersöka vilken enhet (spelaren eller displayen) som gör omvandlingen bäst. I vissa fall är det spelaren, i vissa fall tv:n - det enda man kan veta säkert är att man inte kan säga nått generellt. Pion är inte världsbäst på denna omvandling men ganska kompetent ändå och det finns garanterat många spelare som är sämre (om Jamon är en av dem vet jag inte), därför jag säger att det kan löna sig att köra 576i.
mén nu när jag valt att spelaren ska skicka 576i så står det att tv:n visar 576i också menar du att jag kan välja på tv:n att den ska visa 576p????? i så fall hur gör jag då?? tack för alla svar!!!!
Postad 18 mars 2009 - 12:08
Loo755
-
Loo755
-
Forumräv
-
-
673 inlägg
TV´n visar det den får - det är i källan du väljer vad som ska skickas
Postad 18 mars 2009 - 12:21
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
mén nu när jag valt att spelaren ska skicka 576i så står det att tv:n visar 576i också menar du att jag kan välja på tv:n att den ska visa 576p????? i så fall hur gör jag då?? tack för alla svar!!!!
Ta't lite lugnt med all ! och ? - du lär inte få hjälp fortare pga det. Din plasma TV kommer alltid att göra om signalen till progressiv och dessutom alltid att visa den i 1920x1080 bildpunkter, den saknar möjligheten att visa en interlace-bild. Så, du behöver inte oroa dig, TVn visar bara vilken signal den tar emot, inte vad den visar upp. För att illustrera för fallet att källan är 576i: 576i -> (utgång spelare) -> {ingång Pio} -> 576i <=> 576p <=> 1080p -> [uppskalad 1080p bild på TVn] 576i <=> 576p -> (utgång spelare) -> {ingång Pio} -> 576p <=> 1080p -> [uppskalad 1080p bild på TVn] 576i <=> 576p <=>1080p -> (utgång spelare) -> {ingång Pio} -> [uppskalad 1080p bild på TVn] 576i <=> 576p <=> 1080p <=> 1080i -> (utgång spelare) -> {ingång Pio} -> 1080i <=> 1080p -> [uppskalad 1080p bild på TVn] 576i <=> 576p <=> 720p -> (utgång spelare) -> {ingång Pio} -> 720p <=> 1080p -> [uppskalad 1080p bild på TVn] De olika vägarna signalen kan ta ovan kan kräva olika inställningar hos både spelare och TV och vilket som blir bäst i slutändan behöver man oftast testa sig fram till. Poängen är dock att det alltid blir progressiv bild med 1920x1080 bildpunkter (OBS uppskalad i fallet ovan, inte samma sak som 1920x1080 från en källa som är av den upplösningen, t ex Blu-ray) i slutändan. PS Det är väl bäst att lägga till att ovan gäller för en äkta 16:9 (1.78:1) källa, om bilden är bredare, t ex 2.4:1 så blir bildpunktantalet ~1920x800 eller nått sånt och övriga 1080-800 visas som svarta band upptil och nertill i bilden. DS
Redigerat av Wolfy, 18 mars 2009 - 12:25.
Postad 18 mars 2009 - 12:38
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Tack för att man inte behöver göra allt jobb själv Wolfy (och Loo755).
Postad 18 mars 2009 - 12:42
Loo755
-
Loo755
-
Forumräv
-
-
673 inlägg
Ta din Mega-Guru-vila du
Postad 18 mars 2009 - 13:00
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
TV´n visar det den får - det är i källan du väljer vad som ska skickas
misstänkte det...därför jag inte förstod det där med att tv:n kan omvandla till 576p
Postad 18 mars 2009 - 14:54
ellerström
-
ellerström
-
Amatör
-
-
99 inlägg
misstänkte det...därför jag inte förstod det där med att tv:n kan omvandla till 576p
tv:n visar alltid 1080p oavsett vad du skickar till den. den information som visas i tv:n visar bara vilken signal som din spelare/digitalbox/dator/spelmaskin skickar ut. för mer info, läs wolfys inlägg några inlägg upp.
Postad 18 mars 2009 - 15:31
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
Ta't lite lugnt med all ! och ? - du lär inte få hjälp fortare pga det.
Din plasma TV kommer alltid att göra om signalen till progressiv och dessutom alltid att visa den i 1920x1080 bildpunkter, den saknar möjligheten att visa en interlace-bild. Så, du behöver inte oroa dig, TVn visar bara vilken signal den tar emot, inte vad den visar upp. För att illustrera för fallet att källan är 576i:
576i -> (utgång spelare) -> {ingång Pio} -> 576i <=> 576p <=> 1080p -> [uppskalad 1080p bild på TVn] 576i <=> 576p -> (utgång spelare) -> {ingång Pio} -> 576p <=> 1080p -> [uppskalad 1080p bild på TVn] 576i <=> 576p <=>1080p -> (utgång spelare) -> {ingång Pio} -> [uppskalad 1080p bild på TVn] 576i <=> 576p <=> 1080p <=> 1080i -> (utgång spelare) -> {ingång Pio} -> 1080i <=> 1080p -> [uppskalad 1080p bild på TVn] 576i <=> 576p <=> 720p -> (utgång spelare) -> {ingång Pio} -> 720p <=> 1080p -> [uppskalad 1080p bild på TVn]
De olika vägarna signalen kan ta ovan kan kräva olika inställningar hos både spelare och TV och vilket som blir bäst i slutändan behöver man oftast testa sig fram till.
Poängen är dock att det alltid blir progressiv bild med 1920x1080 bildpunkter (OBS uppskalad i fallet ovan, inte samma sak som 1920x1080 från en källa som är av den upplösningen, t ex Blu-ray) i slutändan.
PS Det är väl bäst att lägga till att ovan gäller för en äkta 16:9 (1.78:1) källa, om bilden är bredare, t ex 2.4:1 så blir bildpunktantalet ~1920x800 eller nått sånt och övriga 1080-800 visas som svarta band upptil och nertill i bilden. DS
jag bugar o tackar för ditt utförliga svar...dig kommer man ju ha mkt nytta av;) så finns det nån logisk förklaring till dom horizontella svarta strecken när spelaren skickar 576p?
Postad 18 mars 2009 - 16:42
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Min TV anländer på onsdag och då ska jag återkomma med fler intryck. 
Anlände din tv eller inte?
Postad 18 mars 2009 - 16:58
Unregistered0b884712
-
Unregistered0b884712
-
Veteran
-
-
1 690 inlägg
Det tar ett tag att montera ihop den med högtalarna och allt, för du köpte den med högtalare eller hur brando70? ;D
Postad 18 mars 2009 - 17:02
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Min TV har anlänt. Men, alla mina kompisar är upptagna ikväll. De jobbar, tränar och myser med sina tjejer... Det är först imorgon jag kan montera upp sidohögtalarna samt bordsstativet. Pioneer 5090H verkar inte så stor TV, när jag tittar på den stående i paket.  Det känns som paket för min första plasma TV, Panasonic 42PX70, var en halv meter bredare!  Så det är först imorgon jag kan komma med några kommentarer. Inom några dagar kommer jag att skriva omdöme på prisjakt.nu, men först när jag har testat alla möjliga signalkällor på min nya TV. Hälsningar Brando
Postad 18 mars 2009 - 17:03
skane
-
skane
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Han fick stora darren och skicka den i retur  sågs senast med en panna i hemmet  Edit fel info
Redigerat av skane, 18 mars 2009 - 17:04.
Postad 18 mars 2009 - 17:12
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Min TV har anlänt. Men, alla mina kompisar är upptagna ikväll. De jobbar, tränar och myser med sina tjejer... Det är först imorgon jag kan montera upp sidohögtalarna samt bordsstativet. Pioneer 5090H verkar inte så stor TV, när jag tittar på den stående i paket.  Det känns som paket för min första plasma TV, Panasonic 42PX70, var en halv meter bredare!  Så det är först imorgon jag kan komma med några kommentarer. Inom några dagar kommer jag att skriva omdöme på prisjakt.nu, men först när jag har testat alla möjliga signalkällor på min nya TV.
Hälsningar Brando
hee hee fegis du är. Jag själv tittade på min några dagar in i kartongen tills någon kom och hjälte mig
Redigerat av Enator, 18 mars 2009 - 17:13.
Postad 18 mars 2009 - 18:08
Unregisteredd835cead
-
Unregisteredd835cead
-
Användare
-
-
232 inlägg
Fick min igår.. Så otroligt snygg den är. Bilden out of box tycker jag var ok. Röd färg tycker jag sticker ut lite.
Buzzningen som var min stora fasa stör mig inte alls. Kanske fick mig ett bra ex.
Postad 18 mars 2009 - 18:08
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Har en fråga: Om en vecka så ska min 5090H ISF-kalibreras & då aktiveras ju ISF-day & ISF-nightlägena. Jag undrar om dessa lägen sedan är låsta eller kan man gå in & justera i dem? Inte för att jag tänkt göra det utan jag är mest nyfiken.
Postad 18 mars 2009 - 18:26
Gaara
-
Gaara
-
Användare
-
-
174 inlägg
Någon som haft lite problem med ControlCAL? Jag får upp ett störigt medd " Display's ISF level is not compatible with this profile "(Har provat förslagen som står på controlcal forumet) som jag inte verkar kunna fixa. Jag kör USB till seriell adapter, 1 rak seriell kabel HA / HA och 2 könsbytare HO HO för att göra en rak HO HO, men det vill sig inte. Profilerna skall vara korrekta och jag kör LX5090H.
Tacksam för lite hjälp(Ja, jag har kollat controlcal forumet).
Postad 18 mars 2009 - 20:41
gbr
-
gbr
-
Amatör
-
-
75 inlägg
har även en lcd tv. måste helt enkelt vara nå fel på min. alla som har sett den säger att den flimmrar. till och med morsan...
Postad 18 mars 2009 - 21:04
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
har även en lcd tv. måste helt enkelt vara nå fel på min. alla som har sett den säger att den flimmrar. till och med morsan...
Har tittat på andra plasmor oxå? flimmrar dem oxå??
Postad 18 mars 2009 - 21:10
Schumi
-
Schumi
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Min TV har anlänt. Men, alla mina kompisar är upptagna ikväll. De jobbar, tränar och myser med sina tjejer... Det är först imorgon jag kan montera upp sidohögtalarna samt bordsstativet. Pioneer 5090H verkar inte så stor TV, när jag tittar på den stående i paket.  Det känns som paket för min första plasma TV, Panasonic 42PX70, var en halv meter bredare!  Så det är först imorgon jag kan komma med några kommentarer. Inom några dagar kommer jag att skriva omdöme på prisjakt.nu, men först när jag har testat alla möjliga signalkällor på min nya TV.
Hälsningar Brando
Allt det där gjorde jag själv. En näve på vardera sida så vipps är tv på plats. Inga problem alls.
Postad 18 mars 2009 - 21:12
Unregisteredccc1a0a9
-
Unregisteredccc1a0a9
-
Användare
-
-
207 inlägg
Detta har säkert varit uppe tidigare i tråden men jag hittar inte rätt. Fick hem min 5090 och är väldigt nöjd, lite buzz men helt klart inget som stör. Min fråga är om man kan spara inställningar på varje ingång. Just nu kör jag filmläget över ps3 och även på vanlig sd. När jag kör sd vill jag ha mer tryck i färgerna och skulle ju med andra ord behöva spara två olika filmlägen, är detta möjligt?
//Kristoffer
Postad 18 mars 2009 - 22:20
MajkelS
-
MajkelS
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Detta har säkert varit uppe tidigare i tråden men jag hittar inte rätt. Fick hem min 5090 och är väldigt nöjd, lite buzz men helt klart inget som stör. Min fråga är om man kan spara inställningar på varje ingång. Just nu kör jag filmläget över ps3 och även på vanlig sd. När jag kör sd vill jag ha mer tryck i färgerna och skulle ju med andra ord behöva spara två olika filmlägen, är detta möjligt?
//Kristoffer
FILM läget är globalt och är endast ett minne som gäller för alla källor. Du måste använda en annan inställning, förslagsvis USER som kan ställas in separat med ett minne för varje källa. I ditt fall skulle jag kalibrerat FILM för DVD och USER för Blu-Ray eller omvänt.
Postad 18 mars 2009 - 22:27
Unregisteredc20ff70a
-
Unregisteredc20ff70a
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Har en fråga: Om en vecka så ska min 5090H ISF-kalibreras & då aktiveras ju ISF-day & ISF-nightlägena. Jag undrar om dessa lägen sedan är låsta eller kan man gå in & justera i dem? Inte för att jag tänkt göra det utan jag är mest nyfiken.
De kommer vara låsta. Så om det är någon specialinställning du vill ska vara på (t.ex. den där game tjotafräsen) så måste du nog be om det. Tror inte den inställningen finns i ControlCal så det är om de har någon annan programvara eller en sådan där legendarisk servicefjärrkontroll man hört om. För övrigt så föredrar jag ISF-night, så om det är någon man vill ha dubbelt fast med någon enstaka inställning ändrad (typ PureCinema) så är det den. Jag gjorde det aldrig, och är inte helt säker, men jag tror med H-modellen att man även har ett tredje läge som man kan låsa upp, ISF-auto. Den ska egentligen vara en inställning som känner av med ljussensorn om det ska vara day/night, men enligt ControlCal forumen kan man använda det som ett tredje minne. Jag funderar på att leka lite snart med tv'n igen och kopiera isf-night på isf-auton och testa om PureCinema advance kommer igång automatiskt när en 24fps källa spelas eller om man måste ändra det. Alex EDIT: Detta har säkert varit uppe tidigare i tråden men jag hittar inte rätt. Fick hem min 5090 och är väldigt nöjd, lite buzz men helt klart inget som stör. Min fråga är om man kan spara inställningar på varje ingång. Just nu kör jag filmläget över ps3 och även på vanlig sd. När jag kör sd vill jag ha mer tryck i färgerna och skulle ju med andra ord behöva spara två olika filmlägen, är detta möjligt? //Kristoffer -------------------------------------------------------------------------- ISF-day och ISF-night som låses upp med ControlCal kan ställas in individuellt för varje ingång.
Redigerat av Unregisteredc20ff70a, 18 mars 2009 - 22:29.
Postad 18 mars 2009 - 22:35
Pio
-
Pio
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Usch vad jobbigt du gör det för mig Nä jag skämtade bara..
Effekten kommer alltid finnas så länge det finns mönster. Det är svårt att förklara något man ser varje dag. Speciellt när det är mattematik involverat.
Moire uppträder sällan på grova mönster. Men gör du tillräckligt många paralella linjer, även om de är två meter tjocka, och betraktar dem på en kilometers håll så kommer man inte undan moire. Om man tänker sig att bakom dessa tvåmeters linjer finns likadan linjer, två meter tjocka de också så blir det moire ändå. Det är ett förhållande av fysiskt avstånd samt mängd av parallella linjer. Tänk dig nu att de linjerna som står bakom de första linjerna inte löper exakt utan står på ett lutande plan samtidigt som du promenerar förbi dessa "galler", så liknar effekten denna moire
Många har säkert sett detta när man åkte förbi de gamla busskurarna som var gjorda av galler.
Din HD-plasma byggs upp av en massa pixlar som ligger på rad, både vertikalt och horisontellt. Om någon filmar ett finmaskigt nät som består av flera miljoner knutpunkter som liknar pixeluppbyggnaden på tv:n så blir det en moire-effekt av det hela om kameran panorerar över detta. Ganska vackert när man gör det som konst, men fult när det blir synligt på tv-bilden.
Till och med ögonen drabbas av detta. När ett mönster närmar sig ögats "upplösning" kan detta ske. Jag har sett detta flera gånger.
Så hur man än gör kommer detta finnas som en naturlig effekt i vår vardag, vare sig man vill eller inte. Dock finns det en lösning som botar detta. En bild som är väldigt suddig raderar ut dessa mönster. Det festliga är att det spelar ingen roll hur hög upplösning man försöker med. Det kommer att finnas så länge det finns ögon att observera med.
Att du ser detta i ljusa partier är nog för att det är svårare att urskilja mönster i svärta.
Tack för svaret.
Postad 18 mars 2009 - 22:41
Pio
-
Pio
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Beorende på vad han menar med "fina linjer" så skulle det iofs kunna vara combing.
Nej, så extremt är det inte. Det jag pratar om syns mest i kanter av objekt. Som sagt så är detta borta sedan jag ställde om till "AV" i Pure Cinema. Dock kan det märkas svagt just då man exempelvis trycker Paus på PVR:n.
Postad 18 mars 2009 - 22:55
Pio
-
Pio
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Jag har sidomonterade på min 5090 och de låter rätt bra tycker jag. Som ngn sa, lite mer bas vore bra. Det jag tycker att du ska fundera över är om du verkligen ska ha monterade högtalare på. Jag lyssnade inte på varningarna om tevens utseende och med facit i hand så ångrar jag mig. Har du möjlighet så kolla in den med högt. innan du bestämmer dig. Självklart så har jag köpt 5090 för bildens skull men även designen spelade stor roll och allt extra på denna skärm är överflödigt.
Postad 18 mars 2009 - 23:04
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Enator vad är detta, du kan ju inte bara byta avatar. Din föregående är ju den som man förknippar med dig helt och hållet. Den avataren är helt enkelt du. Så skynda att byta tillbaka!
Postad 18 mars 2009 - 23:13
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Hej grabbar!
Är det någon här som har bordstativet till Pioneer 5090?
Jag läste lite i bruksanvisningar och där rekommenderas det att man SKRUVAR FAST själva bordsstativet till TV-bänken för att försäkra sig om att TV:n står stabilt! Det verkade konstigt och nu får jag panik!
Måste jag verkligen SKRUVA FAST själva bordsstativet in i TV-bänk???????
I övrigt ska jag montera upp mina sidohögtalare också. Hur snyggt det ska bli med dessa vet jag faktiskt inte...
Redigerat av Brando70, 18 mars 2009 - 23:14.
Postad 18 mars 2009 - 23:15
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Hej grabbar!
Är det någon här som har bordstativet till Pioneer 5090? Jag läste lite i bruksanvisningar och där rekommenderas det att man SKRUVAR FAST själva bordsstativet till TV-bänken för att försäkra sig om att TV:n står stabilt! Det verkade konstigt och nu får jag panik! Måste jag verkligen SKRUVA FAST själva bordsstativet in i TV-bänk???????
I övrigt ska jag montera upp mina sidohögtalare också. Hur snyggt det ska bli med dessa vet jag faktiskt inte...
Lär och ta till dig detta: Det står en massa i bruksanvisningarna som man inte behöver bry sig om alls.
Postad 18 mars 2009 - 23:18
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Lär och ta till dig detta: Det står en massa i bruksanvisningarna som man inte behöver bry sig om alls.
Det är 2 metallplåtar med 2 hål i varje på baksidan av bordsstativet som säkrar 2 metallstångar (som håller skärmen). I bruksanvisningen rekommenderas att de små metallplåtar ska skruvas fast mot TV-bänk med skruvar 12-15 mm, vilket ger mig panik att TV:n inte blir STABIL om jag skippar detta!!! Usch....
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|