Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pioneer G9

7510 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer Kuro PDP-LX5090H (TV) 2 9,79 (106) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX5090 (TV) 1 9,41 (63) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090 (TV) 1 9,25 (7) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090H (TV) 2 9,55 (10) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090D (TV) 0 (0) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500M (TV) 2 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600M (TV) 1 8,75 (3) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600A (TV) 1 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500A (TV) 9 9,55 (21) Inga priser
39 relaterade trådar
Marksänd digitaltv (21 inlägg) 4 år sedan
Pioneer KRP-500A/M och KRP-600A/M (1242 inlägg) 5 år sedan
Går det att sätta upp Pioneer Kuro LX5090h på vägg? (15 inlägg) 5 år sedan
Tänkte byta ut min Panasonic TX-L47ET60Y mot en LX-5090 (1 inlägg) 5 år sedan
Pioneer G9, tekniska frågor (1269 inlägg) 5 år sedan
Hur står sig en Pioneer Kuro LX5090h mot dagens apparater? (114 inlägg) 6 år sedan
Ny köks-TV, upplösning 1080P/768P från dator? (12 inlägg) 7 år sedan
Begagnatvärde Pioneer PDP-LX5090? (8 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd - Pioneer BDP-LX71/51FD (818 inlägg) 8 år sedan
Pioneer 6090h problem (3 inlägg) 11 år sedan
Pioneer G9 Buzzing? (418 inlägg) 11 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 13 år sedan
Hjälp - Får (No signal) Dreambox 500c / Onkyo TX-NR709 / Pioneer 5090H (4 inlägg) 13 år sedan
Pionner 5090? (1 inlägg) 14 år sedan
Beslutsångest Samsung LE-46A796(LED) vs Pioneer Kuro PDP-LX5090 (217 inlägg) 15 år sedan
Större TV (5 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro KRP-600A eller kommande Panasonic Viera TC-P65V10 (15 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090 VS Samsung LE-55A966 (34 inlägg) 15 år sedan
Samsung UE-46/55B7070 (1 inlägg) 15 år sedan
Panasonic G10 50" eller Pioneer G9 50" ? (3 inlägg) 15 år sedan
Köp av ny TV, max 22 000kr (14 inlägg) 15 år sedan
Bildinställningar till pioneer pdp-lx5090 (5 inlägg) 15 år sedan
LG 50PG7000 VS Pioneer Kuro PDP-LX5090 // VILKEN ÄR BÄST ? (331 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 5090h från Fyndbörsen. Vilka väntar? (30 inlägg) 16 år sedan
Koppla Pioneer PDP-LX5090H med Onkyo TX-SR805 och digitalbox. (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa 42PZ80 nu eller vänta på PDP-LX5090? (20 inlägg) 16 år sedan
50 tum plasma i TJOCK gipsvägg (4 inlägg) 16 år sedan
46-50" Full HD,max 20K (4 inlägg) 16 år sedan
Nyinköp TV (2 inlägg) 16 år sedan
Hjälp! Vilken display ska jag köpa? (5 inlägg) 16 år sedan
DVB-T Strular (11 inlägg) 16 år sedan
Inställningar (1 inlägg) 16 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090H vs. Philips 42PFL9803H (80 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av TV samt väggfäste , 50-52" (tex Sony 52W4500) (17 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp av pioneer G9 (219 inlägg) 16 år sedan
Plasmateknikens stora problem - green phosphor lag (81 inlägg) 16 år sedan
fosfor lag (22 inlägg) 16 år sedan
Problem att få bild vid anslutning av flera hdmi-källor (Pioneer 5090) (2 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp Pioneer 9G - STOCKHOLM (124 inlägg) 16 år sedan

Postad 18 mars 2009 - 23:21

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0
Skruvade du fast din Panna i tv bänken??

Postad 18 mars 2009 - 23:40

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Det är 2 metallplåtar med 2 hål i varje på baksidan av bordsstativet som säkrar 2 metallstångar (som håller skärmen). I bruksanvisningen rekommenderas att de små metallplåtar ska skruvas fast mot TV-bänk med skruvar 12-15 mm, vilket ger mig panik att TV:n inte blir STABIL om jag skippar detta!!! Usch....

Om du ser till att ingen ramlar över TV:n när du har fest hemma så kan du nog skippa detta ;)

Själv så har jag dock skruvat fast min då det var så enkelt att göra & jag har varken panik över det eller om jag inte gjort det :)

Postad 18 mars 2009 - 23:43

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Skruvade du fast din Panna i tv bänken??

Svar NEJ! HELL NO!

Postad 18 mars 2009 - 23:47

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
Så Ni påstår att Pioneer 5090H är STABIL på själva bordsstativet?
Alltså, bordsstativet behöver inte skruvas fast till TV-bänk som det står i bruksanvisningen?
Jag brukar inte ha fester hemma hos mig. :)

Postad 18 mars 2009 - 23:50

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

De kommer vara låsta........

Jag tackar & bugar för den utförliga förklaringen & kommer nog att pumpa kalibreringskillen på info & ha lite önskemål, gäller ju att se till att få valuta för pengarna!

En sak jag skulle kunna tänka mig är att i nightläget ha den optimala inställningen för film på kvällen då det ska vara optimalt. I Dayläget skulle jag vilja ha samma inställning men ljussensorn aktiverad men jag vill enbart att den då ska påverka kontrasten (kanske ljuset också?). Detta läge ska jag då enbart använda när jag slötittar på dagen & det är extremt ljust i rummet, tror ni det går att fixa?

Alltså, bordsstativet behöver inte skruvas fast till TV-bänk som det står i bruksanvisningen?
Jag brukar inte ha fester hemma hos mig. :)

Den är lika stabil som alla andra apparater så det kan du skippa men som sagt var, vari ligger problemet att dra in två skruvar i bordet? Bortsett från hålen då förstås men det bryr jag mig inte om på min billiga ikeabänk.

Postad 18 mars 2009 - 23:54

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
@_Z_

Du kanske inte bryr dig om din billiga TV-bänk från IKEA. Men, jag betalade cirka 20 000 kr för REGAL bokhyllan från Europamöbler, som inkluderar 266 cm lång TV-bänk i valnöt!! Och då känns det ONÖDIGT, KONSTIGT och DUMT att FÖRSTÖRA en sådan TV-bänk som är värd 9 000 kr!!!

Det är därför jag frågar allt detta kring bordsstativet. Hoppas att du förstår mig. :)

Postad 19 mars 2009 - 00:01

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

@_Z_

Du kanske inte bryr dig om din billiga TV-bänk från IKEA. Men, jag betalade cirka 20 000 kr för REGAL bokhyllan från Europamöbler, som inkluderar 266 cm lång TV-bänk i valnöt!! Och då känns det ONÖDIGT, KONSTIGT och DUMT att FÖRSTÖRA en sådan TV-bänk som är värd 9 000 kr!!!

Det är därför jag frågar allt detta kring bordsstativet. Hoppas att du förstår mig. :)

Har en viss förståelse ja ;)

Postad 19 mars 2009 - 00:33

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Jag brukar inte ha fester hemma hos mig. ;)

Nej, du behöver inte skruva fast stativet i bänken som det anvisas, visst, om man står och drar i TV:n så är det väl självklart att den kommer att välta men annars står den mycket stadigt hos mig iallafall. Jag har själv lagt en hel del pengar på min TV-bänk och skulle aldrig skruva fast nånting i den oavsett.

Du kan vara lugn :)

Postad 19 mars 2009 - 00:39

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Skulle gärna vilja veta hur ljudet till Pioneer Kuro LX-5090 är, är de tillhörande sido(under)monterade högtalarna bra eller ska man satsa på ett ordentligt paket direkt? Det är förstås svårt att jämföra men vill gärna ha tips annars på ett bra prisvärt ljudpaket till om någon vänlig själ vet något ?

Även jag köpte dessa sidomonterade högtalare till min Kuro och jag kan bara säga att jag blev positivt överraskad över ljudet från dessa, klart bättre än jag förväntat mig :)

Postad 19 mars 2009 - 07:12

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Enator vad är detta, du kan ju inte bara byta avatar. Din föregående är ju den som man förknippar med dig helt och hållet. Den avataren är helt enkelt du. Så skynda att byta tillbaka! :)

My bad sorry ;)

Postad 19 mars 2009 - 08:02

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

jag bugar o tackar för ditt utförliga svar...dig kommer man ju ha mkt nytta av;)

Varsågod. :)

så finns det nån logisk förklaring till dom horizontella svarta strecken när spelaren skickar 576p?

Det gör det säkert, men inget jag vet på rak arm. Det låter på beskrivningen som något synkproblem, men jag har inte pysslat särskillt mycket med komponentanslutning och de gånger jag gjort det så har det bara funkat - har väl kanske haft tur.

Hursamhaver, enklast är väl om du testar en annan kabel bara för att försäkra dig om att det inte är där det falerar och om det inte är det, låna en annan källa av någon polare och testar 576p via komponent. Skulle det fortfarande vara problem efter det testerna så är det bara att ringa Pioneer support för TVn ska klara 576p via komponent utan problem.

Postad 19 mars 2009 - 08:12

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Någon som haft lite problem med ControlCAL? Jag får upp ett störigt medd " Display's ISF level is not compatible with this profile "(Har provat förslagen som står på controlcal forumet) som jag inte verkar kunna fixa. Jag kör USB till seriell adapter, 1 rak seriell kabel HA / HA och 2 könsbytare HO HO för att göra en rak HO HO, men det vill sig inte. Profilerna skall vara korrekta och jag kör LX5090H.

Tacksam för lite hjälp(Ja, jag har kollat controlcal forumet).

Har du provat att bara klicka på "Set" en gång till innan du klickar "Start Calibration"?

Hade lite strul med det under betatestandet, men har inte haft det sen dess - nu har jag endast använt min version på G8 Pios dock.

Annars, kan du lista precis hur du går tillväga och när meddelandet dyker upp.

Postad 19 mars 2009 - 08:20

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Varsågod. :)

Det gör det säkert, men inget jag vet på rak arm. Det låter på beskrivningen som något synkproblem, men jag har inte pysslat särskillt mycket med komponentanslutning och de gånger jag gjort det så har det bara funkat - har väl kanske haft tur.

Hursamhaver, enklast är väl om du testar en annan kabel bara för att försäkra dig om att det inte är där det falerar och om det inte är det, låna en annan källa av någon polare och testar 576p via komponent. Skulle det fortfarande vara problem efter det testerna så är det bara att ringa Pioneer support för TVn ska klara 576p via komponent utan problem.

ska göra det i helgen...så återkommer jag med hur det gick,,, tack än en gång!

Postad 19 mars 2009 - 08:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Nej, så extremt är det inte. Det jag pratar om syns mest i kanter av objekt. Som sagt så är detta borta sedan jag ställde om till "AV" i Pure Cinema. Dock kan det märkas svagt just då man exempelvis trycker Paus på PVR:n.

Inte så viktigt men:
Det är ett extremt exempel ja, vad jag menade var om du hade dessa "hoppande linjer" vid konturerna.
Grejjen är att jag inte riktigt kan se hur PC:Av ska kunna ge mindre moiré. Moiré är ett resultat av för låg upplösning, enkelt uttryckt, att ställa PC i Av ökar inte direkt upplösningen (men kan minska andra typer av fel, t.ex. just combing därav mitt förslag).

Jajja, inte hela världen som sagt, blev bara nyfiken. :)

Postad 19 mars 2009 - 08:37

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
fråga nr.1 kopplade macen till tv:n igår och döpte hdmi ingången till video...ställde tv:n på punkt för punkt 1920x1080
märkte då att bilden vandrade uppåt sakta men säkert tills jag inte såg menyn på skrivbordet längre nån som vet varför bilden vandrade?? ställde om ingången till PC och då funkar allt som det ska men tycker bilden blir sämre i det läget...hade hoppats på att kunna köra i VIDEO läget och SPELLÄGET men det va ju bara att glömma...

fråga nr.2 ska jag köra PAL 50HZ eller NTSC 60HZ när datorn är inkopplad?

//MIIKE

Postad 19 mars 2009 - 09:55

Evoleus
  • Evoleus
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

fråga nr.1 kopplade macen till tv:n igår och döpte hdmi ingången till video...ställde tv:n på punkt för punkt 1920x1080
märkte då att bilden vandrade uppåt sakta men säkert tills jag inte såg menyn på skrivbordet längre nån som vet varför bilden vandrade?? ställde om ingången till PC och då funkar allt som det ska men tycker bilden blir sämre i det läget...hade hoppats på att kunna köra i VIDEO läget och SPELLÄGET men det va ju bara att glömma...

fråga nr.2 ska jag köra PAL 50HZ eller NTSC 60HZ när datorn är inkopplad?

//MIIKE

Att bilden vandrar kan bero på att du kör Orbiter mode 2, sätt den på mode 1 istället så ska det lösa sig...
Orbiter mode 1 = Aktiverat på alla lägen FÖRUTOM Punkt för Punkt
Orbiter mode 2 = Aktiverat på alla lägen ÄVEN Punkt för Punkt

Jag har själv en Mac Mini som Media center, där jag kör Eyetv för att kolla på TV, i mitt fall vill jag köra 1080P 50Hz då tv sändningarna är i det, problemet är då att bilden hoppar lite då ocj då precis som om det vore synkfel eller något har bråkat med det där en heldel! Någon som vet varför?

Om du ska spela spel är det väl 1080P 60hz som vore det optimala..

Har du Eyetv, får du gärna prova hur det funkar för dig med 1080P 50Hz....

//P

Redigerat av Evoleus, 19 mars 2009 - 10:04.

Postad 19 mars 2009 - 10:10

skane
  • skane
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Jag brukar inte ha fester hemma hos mig. :D

Skall finnas dubbelhäftande tejp som går att avlägsna klibbfritt från din tvbänk efteråt. ;)
Sök på 3M industritejp eller liknande.

edit: sär skrivningar

Redigerat av skane, 19 mars 2009 - 10:12.

Postad 19 mars 2009 - 10:33

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Att bilden vandrar kan bero på att du kör Orbiter mode 2, sätt den på mode 1 istället så ska det lösa sig...
Orbiter mode 1 = Aktiverat på alla lägen FÖRUTOM Punkt för Punkt
Orbiter mode 2 = Aktiverat på alla lägen ÄVEN Punkt för Punkt

Jag har själv en Mac Mini som Media center, där jag kör Eyetv för att kolla på TV, i mitt fall vill jag köra 1080P 50Hz då tv sändningarna är i det, problemet är då att bilden hoppar lite då ocj då precis som om det vore synkfel eller något har bråkat med det där en heldel! Någon som vet varför?

Om du ska spela spel är det väl 1080P 60hz som vore det optimala..

Har du Eyetv, får du gärna prova hur det funkar för dig med 1080P 50Hz....

//P

tackar!!! klart det är för att jag kör orbiter 2 (hur kunde jag inte tänka på det:) )
vet du ifall inputlagen är lägre ifall jag kör (hdmi-spelläge än om jag kör hdmi-pcläge??)
och om jag kör full hd filmer ifrån datorn blir det 1080/24 ??

nej tyvär har inte eyertv så jag kan tyvär inte testa sorry

Postad 19 mars 2009 - 10:44

Evoleus
  • Evoleus
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

tackar!!! klart det är för att jag kör orbiter 2 (hur kunde jag inte tänka på det:) )
vet du ifall inputlagen är lägre ifall jag kör (hdmi-spelläge än om jag kör hdmi-pcläge??)
och om jag kör full hd filmer ifrån datorn blir det 1080/24 ??

nej tyvär har inte eyertv så jag kan tyvär inte testa sorry

Vet tyvärr inte om inputlagen skiljer sig mellan Video och PC läge, dock så försvinner ju många av inställningarna och bildbehandligar i PC läget så man tycker det skulle vara mindre i PC läget!

Det blir inte 24Hz per automatik, och jag får inte ens upp möjligheten att välja 24Hz, dock har jag gjort en 24Hz inställning med switchresX dock så får jag det inte att funka bra, jag får framedrops och ljudet är ur synk när jag kör 24Hz. Det är OSX som begränsar detta! ;) Jag har läst om folk som kör Windows och får 24Hz att funka utan problem.

Dock när jag kollar 24Hz filmer så tycker jag 60Hz funkar bäst...

//P

Postad 19 mars 2009 - 10:49

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Vet tyvärr inte om inputlagen skiljer sig mellan Video och PC läge, dock så försvinner ju många av inställningarna och bildbehandligar i PC läget så man tycker det skulle vara mindre i PC läget!

Det blir inte 24Hz per automatik, och jag får inte ens upp möjligheten att välja 24Hz, dock har jag gjort en 24Hz inställning med switchresX dock så får jag det inte att funka bra, jag får framedrops och ljudet är ur synk när jag kör 24Hz. Det är OSX som begränsar detta! ;) Jag har läst om folk som kör Windows och får 24Hz att funka utan problem.

Dock när jag kollar 24Hz filmer så tycker jag 60Hz funkar bäst...

//P

ok..bra attveta..men när mna kör spelläget så försvinner väl också en massa inställningar för det är så jag kör ps:3an det är ju då det är lägst inputlag tydligen...så varför finns det egentligen ett PC-läge..
vad kör du för läge med macen?

Postad 19 mars 2009 - 10:56

Evoleus
  • Evoleus
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

ok..bra attveta..men när mna kör spelläget så försvinner väl också en massa inställningar för det är så jag kör ps:3an det är ju då det är lägst inputlag tydligen...så varför finns det egentligen ett PC-läge..
vad kör du för läge med macen?

Till Macen kör jag Video läget då jag använder den som Mediacenter, spelar inte på den... men det stämmer det du säger att "spelläget" stänger av massa bildbehandlig osv kan vara samma sak som PC läget...

Antar att PC-läget gör skärmen mer likt en "Dator skärm" medans Video-läget är som en TV..

Du får ju bla. RGB reglage i PC-läget...

Det jag kan säga är att Videoläget har bättre svarta än PCläget vad jag kan komma fram till efer mina tester..

Du får nog prova dig fram mellan PC-läge,Video-läge med game mode och se vad som känns bäst..

//P

Redigerat av Evoleus, 19 mars 2009 - 11:16.

Postad 19 mars 2009 - 11:20

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Till Macen kör jag Video läget då jag använder den som Mediacenter, spelar inte på den... men det stämmer det du säger att "spelläget" stänger av massa bildbehandlig osv kan vara samma sak som PC läget...

Antar att PC-läget gör skärmen mer likt en "Dator slärm" medans Video-läget är som en TV..

Du får ju bla. RGB reglage i PC-läget...

Du får nog prova dig fram mellan PC-läge,Video-läge med game mode och se vad som känns bäst..

//P

ja det blir väl så man får göra.....vad exakt har man för nytta av RGB reglaget??

Postad 19 mars 2009 - 11:30

Evoleus
  • Evoleus
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

ja det blir väl så man får göra.....vad exakt har man för nytta av RGB reglaget??

Någon annan kan säkert ge dig ett mer utförligt svar på detta men en dator använder RGB färgkodning medans film/video använder YUV färgkodning...

Någon rätta mig om jag har fel!

//P

Postad 19 mars 2009 - 11:35

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Någon annan kan säkert ge dig ett mer utförligt svar på detta men en dator använder RGB färgkodning medans film/video använder YUV färgkodning...

Någon rätta mig om jag har fel!

//P

oki..ja det säger mig inte så mkt men som sagt det e ju mest filmtittande ifrån datorn som gäller och då borde det ju vara bäst med video läget...får testa ikväll

//MIIKE

Postad 19 mars 2009 - 11:42

Evoleus
  • Evoleus
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

oki..ja det säger mig inte så mkt men som sagt det e ju mest filmtittande ifrån datorn som gäller och då borde det ju vara bäst med video läget...får testa ikväll

//MIIKE

Ja ska du primärt se film från datorn rekommenderar jag starkt att köra video läget, då det ger bäst bild vid film tittning!

//P

Postad 19 mars 2009 - 11:50

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
"RGB reglaget" används för att ställa in vitbalansen.
Motsvarande reglage fast med än större kontroll finns i Video-läget under "Color-temp: Manual".

men en dator använder RGB färgkodning medans film/video använder YUV färgkodning...

(YCbCr, inte YUV, om man ska var noga)
En skillnad mellan Video(AV) och PC läget är att i Video-läget konverteras alla inkommande signaler till YCbCr (även RGB-signaler). I PC-läget görs inga sådana "onödiga" matriskonverteringar, en starkt bidragande faktor till att det i detta läge finns färre inställningsmöjligheter.

Mkt snack om game och pc-läget...är det nån som tycker vanliga "video-inställningar" ger nån störande input-lag eller vad har den diskussionen för ursprung? Bara undrar. ;)

Postad 19 mars 2009 - 12:08

Evoleus
  • Evoleus
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Mkt snack om game och pc-läget...är det nån som tycker vanliga "video-inställningar" ger nån störande input-lag eller vad har den diskussionen för ursprung? Bara undrar. ;)

Nä det var bara Miike som undrade om inputlagen är lägre ifall han kör (hdmi-spelläge än om han kör hdmi-pcläge??)

Redigerat av Evoleus, 19 mars 2009 - 12:09.

Postad 19 mars 2009 - 13:10

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Säljer och köper gör vi i marknaden - dolt inlägg

Postad 19 mars 2009 - 13:17

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

"RGB reglaget" används för att ställa in vitbalansen.
Motsvarande reglage fast med än större kontroll finns i Video-läget under "Color-temp: Manual".

(YCbCr, inte YUV, om man ska var noga)
En skillnad mellan Video(AV) och PC läget är att i Video-läget konverteras alla inkommande signaler till YCbCr (även RGB-signaler). I PC-läget görs inga sådana "onödiga" matriskonverteringar, en starkt bidragande faktor till att det i detta läge finns färre inställningsmöjligheter.

man vill ju ha tv:n i det läget den har lägst responstid...jobbigt när musen känns som gröt.. vill ju ha allt optimalt
särklit när man köper en tv för 23000kr så känner i alla fall jag

//MIIKE

Postad 19 mars 2009 - 17:05

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

Nää, dom vanliga lägena fungerar kanon även för spel(iaf på KRP:n), dock kanske inte till _alla_ spel såsom spel som kräver en mycket snabb respons som tex Guitar Hero och Rock Band etc, men det är inget jag kör ändå. När jag
spelade Uncharted så märktes det inget iaf. Men en grej jag såg när jag testade med alla "Game"-saker på ON var att
omskalningen såg ut att bli en hel del sämre, men det har kanske med att göra att "finskalningen" tar längre tid på sig antar jag och att det då är avstängt.

Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 19 mars 2009 - 18:32.

Postad 19 mars 2009 - 17:35

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0

@_Z_

Det är därför jag frågar allt detta kring bordsstativet. Hoppas att du förstår mig. ;)

Mycket utropstecken, frågetecken och Caps från dig ofta, lite jobbigt faktiskt.

Har haft min på bordstativ i typ 10 månader och den står fortfarande hur stabilt som helst utan att den är fast skruvad. Så nej det är inte viktigt att skruva fast den. Bara en massa strunt som står i alla bruksanvisningar jämt.

Postad 20 mars 2009 - 14:35

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Min TV har anlänt. Men, alla mina kompisar är upptagna ikväll. De jobbar, tränar och myser med sina tjejer...
Det är först imorgon jag kan montera upp sidohögtalarna samt bordsstativet.
Pioneer 5090H verkar inte så stor TV, när jag tittar på den stående i paket. :D
Det känns som paket för min första plasma TV, Panasonic 42PX70, var en halv meter bredare! :)
Så det är först imorgon jag kan komma med några kommentarer. Inom några dagar kommer jag att skriva omdöme på prisjakt.nu, men först när jag har testat alla möjliga signalkällor på min nya TV.

Hälsningar Brando

Vad hände med dig och din tv? Skickade du tillbaka din tv eller? :)

Postad 20 mars 2009 - 21:34

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
@Enator

Jag håller på och testar min nya TV. Mina omdömen kommer snart, kanske om några dagar... ;)

Postad 20 mars 2009 - 22:13

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Ja ja den är så bra att du inte hittar ord ;)

Postad 21 mars 2009 - 10:01

henke s
  • henke s
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0

Jag har idag "Slim" - samma konstruktion, fast tjockare. Jag var lite orolig över stabilitet, tills jag satt upp den. Den är verkligen superstabil, och väldigt väldesignad. Jag har inte sett "Super Slim" än, men baserat på min "Slim", har jag höga förhoppningar. Jag återkommer så snart jag höra något från HBC.

Har du hört nåt från HBC ännu?

Mvh Henke

Postad 21 mars 2009 - 10:50

Ojco Ljud och Bild
  • Ojco Ljud och Bild
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
PDP-LX5090H åter i lager.

OBS! begränsat antal.

OJCO INTERNATIONAL AB
Kastellgatan 11B
Helsingborg
Sweden
254 66
David: 042-4001429
www.ojco.se

Redigerat av Ojco Ljud och Bild, 21 mars 2009 - 10:52.

Postad 21 mars 2009 - 20:55

Gaara
  • Gaara
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Har precis skaffat mig en hd digital box och undrar ifall det finns några tv inställningarna som gör sig bra för tv tittande(film och serier).

Postad 22 mars 2009 - 16:02

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
Jag kan inte lämna mitt omdöme på prisjakt.nu av nån konstig anledning. Det är tydligen så att mitt användarnamn funkar inte på prisjakts omdömeformulär. Man kanske ska ha ett separat användarnamn som inte har något att göra med mitt användarnamn på "Minhembio forum". Hur som helst, skriver jag ner mina omdömen här!

Pioneer Kuro PDP-LX5090H

Jag är ganska nöjd med min nya TV.
Analog bild är mycket bra, medan digital bild får bara en 8:a av mig.
SD-bilden i 576p/i bör vara lite bättre och skarpare!
HD-bilden är KNIVSKARP och FANTASTISK så där ger jag en solklar 10:a! Jag är faktiskt MEST IMPONERAD av HD-bilden!
Design får en 10:a också!
Ljudkvalité med sidohögtalarna är makalöst och får en 10:a!
BLU_RAY/1080p-signal via Playstation 3 ger FANTASTISK bild! så en solklar 10:a!
Satellit HD-box är plus för mig som har parabollantenn, en 10:a där också!
Ingen buzzing alls! Mycket positiv till det.

Minus för priset!
Minus för leverans utan högtalarna och utan bordsstativet. Själv tycker jag att bordsstativet ska vara standard tillbehör oavseet om folk som köper denna TV vill ha den på TV-bänk eller hänga den på vägg!
Minus för beteckningar av HDMI-inångar och SCART-ingångar där Pioneer gör fel och betecknar både HDMI-ingångar med Input 1-3-4 och SCART-ingångar med Input 1-2-3. Så dessa Inputs krockar med varandra när man kopplar in fler externa enheter som DVD recorder, PS3, HD-box... till TV! Man får problem eftersom TV inte känner av enheterna. Personligen tycker jag att det är ganska konstigt att Pioneer gör så att man måste AKTIVERA HDMI-ingångar samt SCART-ingångar genom att gå in i MENU, mycket dumt. Det vore mycket enklare att lösa allting genom att koppla in HDMI-kablar & SCART-kabel and that's it!
Movie mode ger bedrövande och skitdålig bild, så ALLA Ni som tycker att Movie mode är PERFEKT för FILM-tittande, usch... Ni vet inte vad ni snackar om, Ni har ingen aning om bildkvalité på TV! Movie mode sucks big time!!!
Alla andra bildinställningar (Optimal, Standard, Dynamisk, Sport) med sänkt kontrast ger MYCKET BÄTTRE BILD än Movie mode!

Mitt Betyg: 9

Redigerat av Brando70, 22 mars 2009 - 16:07.

Postad 22 mars 2009 - 16:32

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Brando70
Det var pga dina gnäll Pio la ner tillverkningen av plasman :P

Postad 22 mars 2009 - 16:58

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Movie mode sucks big time!!! tur att du har sån koll på detta. Antar du kör skärpan i topp med?!
Alla andra bildinställningar (Optimal, Standard, Dynamisk, Sport) med sänkt kontrast ger MYCKET BÄTTRE BILD än Movie mode!

Ja det va ju ett uttömmande utlåtande, nee kör du Analogt med Dynamisk :(

Buzzing har du garanterat då det inte finns en utan.

Sen förstår ja inte hur nån kan se film med endast TV högtalare , uschh..

Men jag håller med Brando70 att Movie är inte den bästa läge att köra på :P

Postad 22 mars 2009 - 17:00

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
@henke007

Det är uppenbart att du inte tål kritik gentemot Pioneer TV. Det är ditt problem.
Sidohögtalarna är original Pioneer-högtalarna och ljudet från dessa är OTROLIGT BRA, vilket ger mycket bra stereo surround känsla. Så för min del känns det helt ologiskt att köpa hemmabio med 4 stora högtalare och en MEGA-subwoofer!!! Speciellt med tanke på att mitt vardagsrum har mått 5x6 meter, jag bor på bottenvåning och ovanför mig bor 2-3 pensionärer!!! Det är ganska korkat att köpa hemmabio med extremt starka högtalare och krossa sönder allas fönsterrutor med 1000Watt uteffekt!!! :( :P :D

När det gäller buzzing, då kan jag skriva att jag hör buzzing BARA om jag höjer ljudvolymet ÖVER 25!!! (vilket jag ALDRIG gör faktiskt). Det är HELT OK att ha ljudnivå mellan 15 och 20! :P
Filmupplevelse förstörs inte alls genom sidohögtalarna från Pioneer. Själv är jag jättenöjd med ljudet faktiskt.
Man ska inte överdriva och omvandla vardagsrum till BIOSALONG! :D
I övrigt tycker jag att mitt betyg till Pio, en nia, är helt objektivt betyg och ärligt.
Du kan leva med det att jag inte har mage att kalla denna TV för "världens bästa TV" bara för att 40-tal andra Pio-köpare tycker det! Jag håller fast vid mitt betyg, ty den TV förtjänar inte en 10:a i HELHET!
Om jag ska vara pedagogisk, då kan du tolka mitt betyg som VG eller VÄL GODKÄNNT.

Redigerat av Brando70, 22 mars 2009 - 17:14.

Postad 22 mars 2009 - 17:46

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

...Movie mode ger bedrövande och skitdålig bild, så ALLA Ni som tycker att Movie mode är PERFEKT för FILM-tittande, usch... Ni vet inte vad ni snackar om, Ni har ingen aning om bildkvalité på TV! Movie mode sucks big time!!!

Det vore en fördel om du angav vad du utgår från innan du skriver så definitivt som att andra inte har någon aning om bildkvalité. Varenda kunnig person med vana av Pioneer plasma TV specifikt och TV-apparater generellt finner nog ovan fullständigt felaktigt och jag hoppas att alla som söker information söker sig den från en annan källa än ovan. Vad har du för vana med att avgöra korrekt bild? Vilka testkällor samt mätverktyg har du använt som hjälpmedel för att komma fram till slutsatsen ovan?

Jag har hitills inte sett något som talar för att du har någon kunskap i ämnet alls så det vore bättre om du la mer energi på att först om främst lära dig vad korrekt bild är och vad som krävs för att komma dithän med en videokedja istället för att skriva ett förhastat omdöme efter några timmar med en apparat vilkens funktioner kräver mer än att bara växla mellan förval för att förstå sig på.

PS Sen håller jag med dig om att Pioneer G9 absolut inte är värd 10/10, inte heller 9/10, men då tycker jag att mestadels av utbudet av TV idag är <= 5/10 och de alla bästa nosar på 7/10 medans Pio G9 nosar på 9/10. DS

Redigerat av Wolfy, 22 mars 2009 - 17:49.

Postad 22 mars 2009 - 18:19

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
Man kan bara sucka åt dig Brando70, och sluta använda Caps hela tiden. Jag lovar att folk förstår dig ändå.

Men som henke sa, kör du analogt med dynamiskt :P

Postad 22 mars 2009 - 18:35

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Om Pioneer kunde slänga sin processing åt skogen kanske den skulle prestera enligt dom krav man har, men nu är ju deras TV bara överprocessad.

Men jag håller med Brando70 att Movie är inte den bästa läge att köra på :P

Movie brukar vara det man ska köra på alla paneler för att få bästa resultat vilket underlättar kalibreringen avsevärt.

Movie mode ger bedrövande och skitdålig bild, så ALLA Ni som tycker att Movie mode är PERFEKT för FILM-tittande, usch... Ni vet inte vad ni snackar om, Ni har ingen aning om bildkvalité på TV! Movie mode sucks big time!!!

Mitt Betyg: 9

Ja men kör då upp skärpekontrollen på max så blir du nog nöjd som dom flesta.

Postad 22 mars 2009 - 18:42

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Movie brukar vara det man ska köra på alla paneler för att få bästa resultat vilket underlättar kalibreringen avsevärt.

Varför?

Postad 22 mars 2009 - 19:09

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
Då var vi där igen, Capslock, en massa utropstecken och frågetecken. Precis som vanligt

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 22 mars 2009 - 19:09.

Postad 22 mars 2009 - 21:32

Unregisteredd835cead
  • Unregisteredd835cead
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
Vad hände här ikväll??
Brando: Har du missuppfattat Buzzing?
[När det gäller buzzing, då kan jag skriva att jag hör buzzing BARA om jag höjer ljudvolymet ÖVER 25!!! (vilket jag ALDRIG gör faktiskt). Det är HELT OK att ha ljudnivå mellan 15 och 20! wink.gif]

Tror det är något helt annat du beskriver...

Postad 22 mars 2009 - 21:51

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Svara på min fråga då: Tycker du att Movie mode ger BRA BILD???

Ingen mode ger enligt mig bra bild utan justeringar, movie mode ger bra bild efter ganska så omfattande justeringar.

För att få ut det mesta ur din tv så ska du endera själv sätta dig in i hur du kan kalibrera fram den bästa bilden eller så gör du som jag, anlitar en professionell kalibreringskille.

Att bara välja en mode utan efterjusteringar på en sådan här tv är helt bortkastat, ja inte bara på denna utan på alla tv-apparater...

Postad 22 mars 2009 - 22:08

[email protected]
  • 0
Skön stereo^surround^känsla var allt jag behövde läsa, så blev man glad såhär på kvällskvisten. :P Trollas tydligen på alla forum. :(

/SK

Redigerat av [email protected], 22 mars 2009 - 22:09.

Postad 23 mars 2009 - 00:09

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

@Woolfy

Jag kan mycket väl skilja mellan BRA och DÅLIG bild!
Du agerar här som nån PROFESOR, snälla du, bespara mig dina filosofiska teorier!

Wolfy, inte Woolfy, tack.

Inte för att jag har något emot filosofi, det har varit viktigt genom historien, men vilka filosofiska teorier som du ser i mitt inlägg låter jag vara därhän. Jag tänkte mig för flera gånger innan jag skrev åt dig för jag antog att det skulle vara för döva öron och att det var en övning i meningslöshet. Skulle ha följt min första tanke och låtit bli.

Svara på min fråga då: Tycker du att Movie mode ger BRA BILD???

Ja, out-of-the-box är Film/Movie sannerligen överlägsen Optimal, Dynamisk, Sport och Standard, men återigen - det handlar inte om att bara växla mellan förval, det handlar om att förstår hur man korrekt justerar in en bild att följa standard. först då kan du ens börja jämföra.

Det finns bättre val att kalibrera med, men för en som antingen inte är intresserad eller prioriterar att lägga sin tid på annat så är Film/Movie det bästa valet. Har man intresse och är villig att lägga ner lite tid så är Användare/User och injustering med DVE eller annan testskiva än bättre och om man vill få ut max av sin TV så är en fullvärdig kalibrering av en kunning kalibrerare det bästa valet och vilket läge som då väljs, Film/Movie, Användare/User eller ISF-minnena är upp till kalibreraren och ägaren i samspråk.

Min signalkälla är CANAL+FILM HD !!!!!!!!! Movie mode SUGER !!!!!!

De som påstår att Movie mode är PERFEKT för FILM-tittande, kan lika gärna besöka nån synoptiker omedelbart! :)

Fullständig nonsens och är anledning god som någon att inte fortsätta någon vidare diskussion.

4 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.