Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 January 2010 - 13:28

Robert P
  • Robert P
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Köpte en ny extern hårddisk som jag slog ihop olika andra externa hårrdiskars innehåll på för att köra på min Tvix. Men när jag drog i den nya så fungerade den inte. Den hittade inte hårddisken (testade en annan hårddisk, och den hittade den och jag testade även hårddisken på en annan, billigare, mediaspelare som aktuell ny hårddisk fungerade på).

Någon som har grepp om vad det kan vara för fel?

Postad 08 January 2010 - 16:38

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Köpte en ny extern hårddisk som jag slog ihop olika andra externa hårrdiskars innehåll på för att köra på min Tvix. Men när jag drog i den nya så fungerade den inte. Den hittade inte hårddisken (testade en annan hårddisk, och den hittade den och jag testade även hårddisken på en annan, billigare, mediaspelare som aktuell ny hårddisk fungerade på).

Någon som har grepp om vad det kan vara för fel?

Har den separat strömförsörjning? Om inte, så kan det vara att den drar lite för mycket ström via USB'n.
Det kan alltså variera mellan olika apparater vad de klarar av att ge ut i ström.

Postad 10 January 2010 - 01:07

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0
Nevermind. Ibland är ett problem enklare än man tror.

Redigerat av Unregistered81406615, 10 January 2010 - 01:17.

Postad 11 January 2010 - 10:25

Robert P
  • Robert P
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Nej då, den har separat strömförsörjning.
Den hittar bara ingenting på disken när jag sätter den i Tvixen. Det är helt tomt, påstår den.
Testade den via en annan mediaspelare och där hittar den allt, problemet är bara att jag inte gillar den mediaspelaren i sig.
Tvixen hittar liksom alla andra hårddiskar jag har och om jag fattat rätt så är dom, precis som den här, NTFS-formaterade. Det är åtminstone vad som står i egenskapsdelen.

Postad 11 January 2010 - 13:42

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Nej då, den har separat strömförsörjning.
Den hittar bara ingenting på disken när jag sätter den i Tvixen. Det är helt tomt, påstår den.
Testade den via en annan mediaspelare och där hittar den allt, problemet är bara att jag inte gillar den mediaspelaren i sig.
Tvixen hittar liksom alla andra hårddiskar jag har och om jag fattat rätt så är dom, precis som den här, NTFS-formaterade. Det är åtminstone vad som står i egenskapsdelen.

Låter ju väldigt mystiskt. Jag antar att du använder en hyffsat "ny" firmware, typ 1.4.52 eller så?

Postad 11 January 2010 - 15:49

Robert P
  • Robert P
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Yes, precis. Det är den firmwaren jag kör.

Och det är skitskumt. För HHD:n funkar som sagt på en annan mediaspelare och andra HDD funkar på Tvixen. Och jag har testat att köra den direkt in utan "för lång USB-sladd". Kör i normala fall med förlängningssladd, men har testat både med och utan den och får ingen lycka.

Postad 16 January 2010 - 14:46

Unregistered52d00d79
  • Unregistered52d00d79
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Hej,
Jag har nu släppt en ny version av TViXiE, finns nu tillgänglig på http://www.tvixie.com/ :D

/joma

What's new in version 1.3.0
- Added: Support for FanArt (backdrops) [joma]
- Added: New tool window - FanArt for applying FanArt (backdrops) to current movies [joma]
- Added: Tools->Options->Providers->FanArt in TViXiE [joma]
- Added: Saves/Restores window Position, Size and State (Minimized, Maximized or Normal) [joma]
- Fixed: Folder Width and Height values in Models.xml are now being used when creating folder.jpg [joma]
- Added: Support for Mede8er media player, now listed in Models list [joma]
- Added: Support for TViX 6600 media player, now listed in Models list [joma]
- Added: Support for Dune media players, now listed in Models list (experimental) [joma]
- Added: Support for Dune image format AAI [joma]
- Fixed: Changing Model (Tools->Options->General) is now taking effect at once, without need of restarting TViXiE [joma]
- Added: Tools->Options->Language is now showing Version and Author of each language file [joma]
- Fixed: Paste from context menu in Edit Movie Information - Plot window [joma]
- Fixed: Issue with Open Dialog not showing mapped network drives in the list under Computer [joma]
- Added: Support for new %MEDIAFORMATTEXT% variable in templates [joma]
- Added: Support for new %SOUNDFORMATTEXT% variable in templates [joma]
- Added: Support for new %RESOLUTIONTEXT% variable in templates [joma]
- Added new Standard 1080p template [joma]
- Updated: "Standard 720p" template to support FanArt [joma]
- Updated: "Standard 720p Swedish" template to support FanArt [joma]
- Updated: "Standard 720p" template with a darker rounded box behind the text, better looking when using FanArts as backgrounds [joma]
- Updated: "Standard 720p Swedish" template with a darker rounded box behind the text, better looking when using FanArts as backgrounds [joma]
- Fixed: Issue with application restart from update manager [dolu]
- Fixed: Issue with RegExp_Countries in "MyMp" library [dolu]
- Fixed: Trouble with DragDrop function for cover [dolu]
- Added: Now creates a new folder cover image when selecting a new cover in "Edit Movie Information" dialog window [joma]
- Added: Arabic language file [سين]
- Updated: Polish language file to comply with v1.2.2 release [BONO]
- Updated: Slovak language file to comply with v1.2.2 release [Norton]
- Added: Holding down Ctrl key when selecting an item in the Search Result window now selects all the items from the same provider and title [joma]
(eg. Click on "Jumper" cover from IMDB and at the same time holding down the Ctrl key selects the "Jumper" title from IMDB in Movie Info list, Cast & Director list and the Rating list)

* MIP Updates *
- Added: TMDb (http://www.themoviedb.org) provider, supports all movie information + new FanArt [joma]
- Added: IMPAwards provider, supports high-resolution covers [joma]
- Fixed: MovieMaze.de movie provider [dolu]
- Changed: MyMovieProvider to work with filmweb.pl and be compliant with more encoding types [dolu]
- Added: KoreanMovieInfo.dll
- Updated: Beyazperde.mynet.com.xml to version 0.2 [dolu]
- Added: mtime.com.xml [Henry Ou]
- Added: Sinemalar.com.xml [Sorunsal]

Postad 30 January 2010 - 16:21

Bond_007
  • Bond_007
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Skulle kika på lite filmer igår med en polare och allt fungerade bra(vilket det har gjort ett bra tag nu) men så när det var 30min kvar av filmen så började texten att bli osynkad. Tänkte att det säkert rättar till sig efter ett tag men icke.

Sen började även ljudet att bli osynkat, dvs. att ljudet kom efter. Då körde jag en reboot och sen gick det 10 min och sen var problemet tillbaks. Testade 3 olika filmer men det blev lika på alla. Var h.264 mkv om det har någon betydelse.

Hände också att tvixen startade om sig själv av okänd anledning. Bilden blev svart och sen bootade den om.

Kör med 1.4.52 F som firmware och har kört den ett bra tag nu och har inte haft något liknande problem tidigare.

Har försökt leta en annan fw men inte lyckats hitta någon än.....

Väldigt tacksam för hjälp/tips!

Kanske en nergradering av fw kan hjälpa, men vilken ska man isf. välja?

mvh Bond_007

Postad 30 January 2010 - 16:43

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Skulle kika på lite filmer igår med en polare och allt fungerade bra(vilket det har gjort ett bra tag nu) men så när det var 30min kvar av filmen så började texten att bli osynkad. Tänkte att det säkert rättar till sig efter ett tag men icke.

Sen började även ljudet att bli osynkat, dvs. att ljudet kom efter. Då körde jag en reboot och sen gick det 10 min och sen var problemet tillbaks. Testade 3 olika filmer men det blev lika på alla. Var h.264 mkv om det har någon betydelse.

Hände också att tvixen startade om sig själv av okänd anledning. Bilden blev svart och sen bootade den om.

Kör med 1.4.52 F som firmware och har kört den ett bra tag nu och har inte haft något liknande problem tidigare.

Har försökt leta en annan fw men inte lyckats hitta någon än.....

Väldigt tacksam för hjälp/tips!

Kanske en nergradering av fw kan hjälpa, men vilken ska man isf. välja?

mvh Bond_007

Man kan dra tre slutsatser av din text.

1. Tvixen har gått sönder på något vis.
2. Filmen du spelade upp har någon form av fel som gör att det strular.
3. Om du kör över nätverk: Starta om routern eller liknande.

Jag kör på samma firmware och den fungerar bra sedan den kom.

Postad 30 January 2010 - 17:07

Bond_007
  • Bond_007
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Man kan dra tre slutsatser av din text.

1. Tvixen har gått sönder på något vis.
2. Filmen du spelade upp har någon form av fel som gör att det strular.
3. Om du kör över nätverk: Starta om routern eller liknande.

Jag kör på samma firmware och den fungerar bra sedan den kom.

Jag testade att dra in 1.7.11f nu och det verkar som att det löste problemet.

Redigerat av Bond_007, 30 January 2010 - 17:12.

Postad 30 January 2010 - 19:47

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag testade att dra in 1.7.11f nu och det verkar som att det löste problemet.

Det är knappast firmwiren i sig självt som var problemet.
En fabriksåterställning eller omladdning av samma FW hade troligen funkat det också.
Som du sa så fungerade det en längre tid med din gamla FW.

Den nya klarar inte mixa ned DTS till stereo om man saknar förstärkare, annars är den nog bättre.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 30 January 2010 - 19:48.

Postad 13 February 2010 - 01:29

clarken
  • clarken
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
min klocka i Tvixen börjar allttid om på 1200 eller om det är 1300. Väldigt irriterande. Blev så för några månader sedan. väldigt skumt.

Nån som vet vad det kan bero p?

Postad 13 February 2010 - 13:01

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

min klocka i Tvixen börjar allttid om på 1200 eller om det är 1300. Väldigt irriterande. Blev så för några månader sedan. väldigt skumt.

Nån som vet vad det kan bero p?

Borde finnas ett batteri inuti burken precis som på moderkortet i datorer.
Troligen det som har slutat fungera.

Postad 13 February 2010 - 21:25

Mayer
  • Mayer
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Det har uppkommit ett problem!!
Då jag ska se en "dvd" i .img format så tappar jag bilden då textning pågår, jag har bild då det inte snackas i filmen eller då jag stänger av textningen. Ljudet har inga störningar.
Då jag kör .mkv med separat textfil (.srt) så funkar det perfekt.

Kör bild via HDMI kabel till projektor, 1080p, ljudet går via optisk kabel till förstärkare. Filmen ligger på intern HDD. Jag har provat med flera olika upplösningar, installerat om FW (1.7.15F) men inget verkar hjälpa.

Någon som har något tips?

Postad 25 February 2010 - 12:15

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0
Jag tänkte byta till en större och tystare disk i min tvix, jag tänkte mig en
Western Digitial Caviar Green 1,5TB.

Jag ser dock att disken utnyttjar det nya Advanced Format som gör att man måste köra ett extra program för att tex använda disken tillsammans med Windows XP. Vad jag undrar är: klarar tvixen av Advanced Format?

Är det någon som använder tvixen tillsammans med en sådan disk i nuläget? Låter lite oroande att Win XP inte klarar formatet, då tror jag inte heller att tvixen gör det. Eller?

Postad 04 March 2010 - 13:23

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
Den här frågan har säkert ställt otaligt massa gånger innan, men jag orkar inte söka igenom hela tråden.

Nu har jag äntligen fått igång nätverket här hemma och tänkte passa på att få med tvixen (börjar nämligen bli lite trångt på hårddisken). Jag delar ut mappen "tvixhd1" med gäståtkomst på datorn som jag har sett någonstans att man ska. Jag går in på tvixen, ställer in på DHCP.
Jag kan gå in på mappen från tvixen utan felmeddelande, men jag kan inte se filerna som ligger i mappen.
Jag kör windows 7 och har laddat ner senaste uppdateringen (beta)

Vad ska jag göra? Finns det någon snabbguide? Manualen är ju gjord för xp och nu ser det ju helt annorlunda ut.

Postad 05 March 2010 - 14:56

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
^ bump

Postad 05 March 2010 - 15:49

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Den här frågan har säkert ställt otaligt massa gånger innan, men jag orkar inte söka igenom hela tråden.

Nu har jag äntligen fått igång nätverket här hemma och tänkte passa på att få med tvixen (börjar nämligen bli lite trångt på hårddisken). Jag delar ut mappen "tvixhd1" med gäståtkomst på datorn som jag har sett någonstans att man ska. Jag går in på tvixen, ställer in på DHCP.
Jag kan gå in på mappen från tvixen utan felmeddelande, men jag kan inte se filerna som ligger i mappen.
Jag kör windows 7 och har laddat ner senaste uppdateringen (beta)

Vad ska jag göra? Finns det någon snabbguide? Manualen är ju gjord för xp och nu ser det ju helt annorlunda ut.

kan du inte använda netshare?

Hur ställer du in i tvixen?

Postad 05 March 2010 - 17:45

Kostir
  • Kostir
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Tjena,

Jag har fått en sånhär av en polare och har en tvix 4100, kommer dom att funka ihop?
Tack :)

Redigerat av Kostir, 05 March 2010 - 17:45.

Postad 05 March 2010 - 22:08

Kostir
  • Kostir
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Jag tänkte byta till en större och tystare disk i min tvix, jag tänkte mig en
Western Digitial Caviar Green 1,5TB.

Jag ser dock att disken utnyttjar det nya Advanced Format som gör att man måste köra ett extra program för att tex använda disken tillsammans med Windows XP. Vad jag undrar är: klarar tvixen av Advanced Format?

Är det någon som använder tvixen tillsammans med en sådan disk i nuläget? Låter lite oroande att Win XP inte klarar formatet, då tror jag inte heller att tvixen gör det. Eller?

Är det inte en maxgräns på 1 TB på tvixen? Jag kolla på samma disk fast 1TB för trodde det va max?

Postad 08 March 2010 - 12:41

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

kan du inte använda netshare?

Hur ställer du in i tvixen?

Jag kom fram till att jag inte hade tvix net share installerat. Dumt problem, enkel lösning.

Postad 08 March 2010 - 18:28

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Är det inte en maxgräns på 1 TB på tvixen? Jag kolla på samma disk fast 1TB för trodde det va max?

Nej, det tror jag inte.

Postad 09 March 2010 - 15:06

Kostir
  • Kostir
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Nej, det tror jag inte.

Schysst!
Kör du med en sån eller? Ska beställa ny nu å vill ju gärna ha en som funkar fint och full-HD tar ju plats så in i... =D

Postad 19 March 2010 - 00:25

Electrified
  • Electrified
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

Nej, det tror jag inte.

Jag kör med en 2TB Samsung, så nån begränsning på 1TB är det iaf inte.

Postad 20 March 2010 - 18:12

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Tjena
Har länge haft en Tvix 4100 men är trött på att föra över film via usb så jag köpte mig en 20 meters nätverkskabel (ej korsad) som jag kopplade till min router.

I datorn så hittar Netshare en anslutning som heter 193.168.1.3 men kollar jag DHCP i tvixen så står det att den har ip 122.0.0.0 vilket inte lär stämma. Någon som vet vad som spökar?

Försökt ansluta till tvixen via ftp cute utan resultat. Använder användarnamn och lösenord som står i tvix setupen.

Jag har även försökt ansluta tvärt om dvs. från tvixen till datorn via netshare men då står det bara att jag inte kan komma åt disken (datorns).

Jag har kryssat för att Windows 7 skall tillåta alla anslutningar från Tvixen också.

Routern jag har är en Netgear WPN824 v2

Jag kör Windows 7 32 bitars

Redigerat av rob88, 20 March 2010 - 18:14.

Postad 21 March 2010 - 20:22

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Tjena
Har länge haft en Tvix 4100 men är trött på att föra över film via usb så jag köpte mig en 20 meters nätverkskabel (ej korsad) som jag kopplade till min router.

I datorn så hittar Netshare en anslutning som heter 193.168.1.3 men kollar jag DHCP i tvixen så står det att den har ip 122.0.0.0 vilket inte lär stämma. Någon som vet vad som spökar?

Försökt ansluta till tvixen via ftp cute utan resultat. Använder användarnamn och lösenord som står i tvix setupen.

Jag har även försökt ansluta tvärt om dvs. från tvixen till datorn via netshare men då står det bara att jag inte kan komma åt disken (datorns).

Jag har kryssat för att Windows 7 skall tillåta alla anslutningar från Tvixen också.

Routern jag har är en Netgear WPN824 v2

Jag kör Windows 7 32 bitars

Den adressen som Netshare hittar i datorn är troligtvis datorns ip-adress.

Välj "Static IP" i Tvixens settings och skriv in datorns ip-adress i NFS-inställningarna på varje utdelning, d.v.s. 192.168.001.003 så ska du se att det löser sig.

Postad 16 April 2010 - 19:03

agnulf
  • agnulf
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag har fått tag på en TViX M-5100SH med senaste firmware (har testat äldre FW också).
Problemet är att när jag ska streama 720p filmer i mkv container, börjar det hacka nästan direkt.
XViD fungerar utan problem.

Jag sitter på ett gigabitnätverk och jag försöker streama från min server som kör Windows 7 64bit med Netshare 2.11
Jag kan streama 1080p filmer till mitt PS3 utan problem så bandbredd verkar inte vara boven.
Windowsbrandväggen är avstängd. Inga andra program är igång förutom Netshare.
Jag har internet direkt i väggen kopplat till en gigabitswitch som alla enheter sitter i.

Jag har lagt till servern som NFS i inställningarna på TViXen och den hittas som den ska men 720p filmer börjar hacka efter ca 5-10 sekunder.

Skaffade TViXen för att kunna streama 720p i sovrummet så det känns lite surt när jag läser att det funkar klockrent för andra.
Någon som har förslag på var problemet kan ligga?

Edit: Det sitter ingen HDD i om det nu gör någon skillnad.

Redigerat av agnulf, 16 April 2010 - 19:15.

Postad 17 April 2010 - 08:46

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Skaffade TViXen för att kunna streama 720p i sovrummet så det känns lite surt när jag läser att det funkar klockrent för andra.
Någon som har förslag på var problemet kan ligga?

Jag har ett förslag på vad som kan vara fel. Tvixen gillar när man tvingar nätverkskortet att köra 1000Mbps/full duplex istället för 'auto negotiation'. Fråga mig inte varför men det har hjälpt flera.

Gå till kontrollpanelen->nätverksanslutningar->Anslutning till lokalt nätverk->Egenskaper->Konfigurera->Avancerat fliken och ändra 'Link speed/duplex mode' till 1000Mbps/full duplex.

Det kan se lite annorlunda ut på din dator men du borde kunna hitta inställningen där någonstans.

Postad 17 April 2010 - 12:12

agnulf
  • agnulf
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tack för tipset, men det hjälpte tyvärr inte ;)

Postad 17 April 2010 - 12:38

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Tack för tipset, men det hjälpte tyvärr inte ;)

Testade du att tvinga den till 100Mbit också, för denna modellen har väl inte ens stöd för Gigabit..

Postad 17 April 2010 - 15:31

agnulf
  • agnulf
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Yes! Nu fungerar det när jag tvingade den till 100mbit. Tackar och bockar ;)
Dock är det segt att behöva begränsa serverns lina till 100mbit varje gång jag ska använda tvixen.
Men nu fungerar det iaf :P

Redigerat av agnulf, 17 April 2010 - 15:31.

Postad 18 April 2010 - 09:06

henel321
  • henel321
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Yes! Nu fungerar det när jag tvingade den till 100mbit. Tackar och bockar :D
Dock är det segt att behöva begränsa serverns lina till 100mbit varje gång jag ska använda tvixen.
Men nu fungerar det iaf :)

...om du måste begränsa servern till 100 så luktar det ju som att din switch inte sköter sig som den ska.

Jag har ett blandat nät med bl.a. två servrar på Gigabit och en Tvix på 100 - fungerar klockrent.

//H

Postad 23 April 2010 - 13:37

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

• 1024 inlägg
  • 0
Är det fortfarande så att man måste använda WEP, eller har dom kanske fixat det i någon firmware så man kan använda WPA nyckel?

Postad 23 April 2010 - 13:58

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Är det fortfarande så att man måste använda WEP, eller har dom kanske fixat det i någon firmware så man kan använda WPA nyckel?

Någon annan som kör trådlöst till tvixen kan säkert svara bättre, men jag har inget minne av att WPA kommit till 4100/5100.

edit: med en trådlös brygga kan du köra WPA istället.

Redigerat av distortion2, 23 April 2010 - 14:03.

Postad 23 April 2010 - 19:49

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

• 1024 inlägg
  • 0

Någon annan som kör trådlöst till tvixen kan säkert svara bättre, men jag har inget minne av att WPA kommit till 4100/5100.

edit: med en trådlös brygga kan du köra WPA istället.

Ah, går det utveckla lite. Hur menar du?

Postad 23 April 2010 - 21:05

agnulf
  • agnulf
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Går det på något sätt att slippa .TED filerna som skapas?
Ser smutsigt ut med lösa filer här och där ;)

Postad 24 April 2010 - 11:03

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Ah, går det utveckla lite. Hur menar du?

Man kan köpa en trådlösbrygga, då tror tvixen att den kör med nätverkskabel fast det är trådlöst egentligen.

Finns många varianter, här är en

edit: den här är egentligen för xbox 360, men den funkar nog bra med tvixen. Stödjer n-nätverk.

Redigerat av distortion2, 24 April 2010 - 16:09.

Postad 24 April 2010 - 12:15

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Går det på något sätt att slippa .TED filerna som skapas?
Ser smutsigt ut med lösa filer här och där :)

Jo, det går att slippa dem.
Radera dem och använd sen aldrig mer Tvixen att se film med, så skapas inte dessa konfigureringsfiler igen.

Postad 25 April 2010 - 07:28

detomaso80
  • detomaso80
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Har testat lite större 1080p filer med HD-ljud och dom går inte riktigt bra att spela upp. Har M-4100 så den har väl inte heller något stöd för HD-ljud. Dock är ljudet inte problemet, man får ju iaf vanligt DTS-ljud.
Men uppspelningen blir knyckig, är det lugna scener tycks det nästan gå, men blilr det snabbare rörelser och mycket ljud så börjar det knycka mer.
Är det bara så att modellen inte riktigt klarar dessa filer med mycket data, uppspelning testad via nätverk samt hårddisk. Eller kan man göra något?
Finns det mediaspelare med nyare chipset som även har stöd för HD-ljud?

Postad 25 April 2010 - 11:34

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Har testat lite större 1080p filer med HD-ljud och dom går inte riktigt bra att spela upp. Har M-4100 så den har väl inte heller något stöd för HD-ljud. Dock är ljudet inte problemet, man får ju iaf vanligt DTS-ljud.
Men uppspelningen blir knyckig, är det lugna scener tycks det nästan gå, men blilr det snabbare rörelser och mycket ljud så börjar det knycka mer.
Är det bara så att modellen inte riktigt klarar dessa filer med mycket data, uppspelning testad via nätverk samt hårddisk. Eller kan man göra något?
Finns det mediaspelare med nyare chipset som även har stöd för HD-ljud?

Du ger inte mycket information här. "Lite större filer"... större än vad? Hur stora? Vilken typ av filer?
Är det okomprimerade filer så blir dataströmmen för stor att hantera för dessa äldre spelare, men komprimerade .mkv-filer fungerar i princip alltid. Du tjänar så pass lite av att köra dem okomprimerade att det knappast syns någon skillnad mot komprimerade filer ändå. Om du är osäker så finns MediaInfo att ladda ner gratis så du kan ta reda på vad som finns i dina filmfiler.

Sist med inte minst så finns det en nyare generation som klarar de nya ljuden också (M-6500/M-7000).
Även M-6600 finns, men den har Realtek-processor och jag har sämre koll på den.

Postad 25 April 2010 - 22:39

detomaso80
  • detomaso80
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Du ger inte mycket information här. "Lite större filer"... större än vad? Hur stora? Vilken typ av filer?

Det är .mkv filer på 12GB eller större, har bara testat några få, men samtliga har gjort det knyckigt i både bild och ljud. Precis som du säger så verkar den inte klara dataströmmen. Den ena filen (kanske alla, måste kolla) hade 2 ljudspår, HD-ljud den ena, och anda var kommentator spåret. Ska dock ännu testa MediaInfo och kolla filerna. Kan man plocka bort det andra ljudspåret om det skulle löpa bättre då?
Nu kan jag heller inte svara på komprimeringen, men finns det okomprimerade .mkv filer?

Edit:
hittade info på en fil:

Format : Matroska
File size : 14.9 GiB
Duration : 1h 58mn

Video
Format : AVC
Format/Info : Advanced Video Codec
Format profile : [email protected]
Nominal bit rate : 14.0 Mbps
Width : 1 920 pixels
Height : 800 pixels
Display aspect ratio : 2.40:1
Frame rate : 23.976 fps
Encoding settings : cabac=1 / ref=6 / deblock=1:-2:-2 / analyse=0x3:0x113 / me=umh / subme=9 / psy=1 / psy_rd=1.0:0.0 / mixed_ref=1 / me_range=32 / chroma_me=1 / trellis=2 / 8x8dct=1 / cqm=0 / deadzone=21,11 / fast_pskip=1 / chroma_qp_offset=-2 / threads=12 / sliced_threads=0 / nr=0 / decimate=1 / mbaff=0 / constrained_intra=0 / bframes=5 / b_pyramid=1 / b_adapt=2 / b_bias=0 / direct=2 / wpredb=1 / wpredp=2 / keyint=250 / keyint_min=25 / scenecut=40 / rc_lookahead=0 / rc=2pass / mbtree=0 / bitrate=14013 / ratetol=2.0 / qcomp=0.70 / qpmin=10 / qpmax=51 / qpstep=4 / cplxblur=20.0 / qblur=0.5 / vbv_maxrate=50000 / vbv_bufsize=50000 / ip_ratio=1.40 / pb_ratio=1.30 / aq=1:0.80
Language : English

Audio #1
Format : TrueHD
Codec ID/Info : Dolby TrueHD
Channel(s) : 6 channels
Sampling rate : 48.0 KHz

Audio #2
Format : AC-3
Format/Info : Audio Coding 3
Bit rate mode : Constant
Bit rate : 640 Kbps

Och en till:

Format : Matroska
File size : 23.6 GiB
Duration : 2h 10mn

Video
Format : AVC
Format/Info : Advanced Video Codec
Format profile : [email protected]
Nominal bit rate : 22.2 Mbps
Width : 1 920 pixels
Height : 1 080 pixels
Display aspect ratio : 16:9
Frame rate : 23.976 fps
Encoding settings : cabac=1 / ref=4 / deblock=1:-5:-5 / analyse=0x3:0x113 / me=umh / subme=9 / psy=1 / psy_rd=1.0:0.0 / mixed_ref=1 / me_range=64 / chroma_me=1 / trellis=2 / 8x8dct=1 / cqm=0 / deadzone=21,11 / fast_pskip=1 / chroma_qp_offset=-2 / threads=8 / sliced_threads=0 / nr=0 / decimate=1 / mbaff=0 / constrained_intra=0 / bframes=5 / b_pyramid=1 / b_adapt=2 / b_bias=0 / direct=2 / wpredb=1 / wpredp=2 / keyint=250 / keyint_min=25 / scenecut=40 / rc_lookahead=60 / rc=2pass / mbtree=1 / bitrate=22173 / ratetol=2.0 / qcomp=0.70 / qpmin=10 / qpmax=51 / qpstep=4 / cplxblur=20.0 / qblur=0.5 / vbv_maxrate=50000 / vbv_bufsize=50000 / ip_ratio=1.40 / aq=1:0.80

Audio
Format : DTS
Format/Info : Digital Theater Systems
Format profile : MA
Bit rate mode : Variable
Resolution : 24 bits

Här ser jag dock själv att bitrate är rätt högt, för högt för M-4100 ?

Redigerat av detomaso80, 25 April 2010 - 22:57.

Postad 26 April 2010 - 00:05

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Det är .mkv filer på 12GB eller större, har bara testat några få, men samtliga har gjort det knyckigt i både bild och ljud. Precis som du säger så verkar den inte klara dataströmmen. Den ena filen (kanske alla, måste kolla) hade 2 ljudspår, HD-ljud den ena, och anda var kommentator spåret. Ska dock ännu testa MediaInfo och kolla filerna. Kan man plocka bort det andra ljudspåret om det skulle löpa bättre då?
Nu kan jag heller inte svara på komprimeringen, men finns det okomprimerade .mkv filer?

Här ser jag dock själv att bitrate är rätt högt, för högt för M-4100 ?

Det borde inte vara några som helst problem med de filerna och jag kan inte se några problem med filerna enligt dina snapshots. Jag har själv M-5100 som är samma maskin i grunden och har spelat upp likvärdiga filmer på min. Är lite osäker på .mkv på så hög bitrate som 22Mbit/s, men mpeg-filer som var ganska mycket högre än så fungerar.

Du behöver inte MediaInfo eftersom du redan får ut samma information (dina snapshots).
Prova att konvertera ljudet till vanligt AC3 istället (kanske går med Popcorn convertern som också är gratis).

Mkv-filer utan komprimering skulle kunna finnas i teorin, men finns nog inte "på riktigt". Jag syftade mest på att det finns ganska stora skillnader mellan olika releaser.

Postad 29 April 2010 - 19:13

Unregistered8fe77bb8
  • Unregistered8fe77bb8
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Finns det begränsningar hur många mappar och filer (filmer) som tvixen klarar av?
Har märkt på slutet att vissa filer inte syns när man kopplar den till tven, men de finns när man kopplar via usb till datorn...

Postad 30 April 2010 - 01:49

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Finns det begränsningar hur många mappar och filer (filmer) som tvixen klarar av?
Har märkt på slutet att vissa filer inte syns när man kopplar den till tven, men de finns när man kopplar via usb till datorn...

Det kan hända att något händer med disken som Tvixen har svårt att hantera.
Testa att köra en checkdisk när du har den kopplad till datorn och låt den reparera ev. fel.

Postad 01 May 2010 - 19:13

Unregistered8fe77bb8
  • Unregistered8fe77bb8
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Det kan hända att något händer med disken som Tvixen har svårt att hantera.
Testa att köra en checkdisk när du har den kopplad till datorn och låt den reparera ev. fel.

Tack för tipset. Har dock aldrig provat "checkdisk", men ska kolla upp nån lathund på nätet.

Postad 12 May 2010 - 15:04

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0
Jag upplever ibland att jag får lite ryckig bild i vissa filer. Jag kollar mest på mkv i 720p och för det mesta rullar det på helt utan problem, men en del är ryckiga. När jag kollade lite närmare på filerna visade det sig att de som rullar på bra innehåller ljud i AC3 2.1, medan de som är ryckiga har ljud i AC3 5.1.

Det är flera här på forumet som säger att mkv:er i 1080p rullar ryckfritt på deras 4100/5100 så jag tycker inte att ljudformatet i en 720p-fil borde vara så värst tungt. Jag har provat med både fw 1.4.52 och 1.7.15, samma på båda.

Är det någon annan som upplever ryckig uppspelning i mkv:er i 720p AC3 5.1? Det gäller främst en viss serie som handlar om ett gäng människor på en ö som hoppar runt i tiden :blush:

Postad 13 May 2010 - 01:43

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag upplever ibland att jag får lite ryckig bild i vissa filer. Jag kollar mest på mkv i 720p och för det mesta rullar det på helt utan problem, men en del är ryckiga. När jag kollade lite närmare på filerna visade det sig att de som rullar på bra innehåller ljud i AC3 2.1, medan de som är ryckiga har ljud i AC3 5.1.

Det är flera här på forumet som säger att mkv:er i 1080p rullar ryckfritt på deras 4100/5100 så jag tycker inte att ljudformatet i en 720p-fil borde vara så värst tungt. Jag har provat med både fw 1.4.52 och 1.7.15, samma på båda.

Är det någon annan som upplever ryckig uppspelning i mkv:er i 720p AC3 5.1? Det gäller främst en viss serie som handlar om ett gäng människor på en ö som hoppar runt i tiden :)

Kör mest 720p och har inte märkt några ryck i filmerna. Kanske majoriteten har varit med DTS-ljud, men en hel del med AC3-ljud har det blivit. Märkligt problem kan tyckas..

Postad 24 May 2010 - 16:01

Gfer
  • Gfer
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Har problem med min TviX M-5100SH igen. Har flyttat den till vardagsrummet där den är ansluten till en hub som är ansluten till en gateway som i sin tur är ansluten till telejacket i väggen i källaren. Jag kan se mapparna jag delat ut i Netshare, använder senaste versionen. Men de vägrar spela på TviXen. Har man en film lokalt, genom usbminnet eller hårddisk så fungerar det utmärkt. Vad är fel? Har statisk ip på den, fungerade utan problem innan jag flyttade den och då hade den samma inställningar som förut.

Postad 10 June 2010 - 15:56

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

• 1024 inlägg
  • 0
Blir galen snart med att ISO. filer hackar och hänger sig. Vilken firmware fungerar allra bäst med AVI och ISO filer? MKV. mfl. inte så viktiga.

Postad 11 June 2010 - 10:05

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Blir galen snart med att ISO. filer hackar och hänger sig. Vilken firmware fungerar allra bäst med AVI och ISO filer? MKV. mfl. inte så viktiga.

Om du inte kör den senaste, 1.7.15, så skulle jag prova den först av allt. Men där är ju problemet är man inte får något ljud på ISO:s med DTS-ljud, vilket kan vara ett problem. Mycket irriterande tycker jag.

Om du redan kör 1.7.15 finns det ju två saker du kan prova (om du har möjlighet):
- streama ISOs från en dator istället för att titta från intern hårddisk. Det är stabilare
- packa upp ISO:na och ha hela filstrukturen på hårddisken (video_ts/audio_ts osv). Lite extra krångel men ska vara stabilare.

4 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.