* Officiell tråd - Pioneer G9
7510 svar till detta ämne
Postad 26 mars 2009 - 21:08
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Fick hem min nya TV i går, Pio PDP-LX6090H allting fungerade super, gissa om jag var trött på jobbet idag.
Trött kommer jag hem idag, och tänker mig en lugn film kväll, men hinner bara titta på den i 10 minuter innan den blinkar till i bilden(blir svart), bilden kommer tillbaka. 30 sekunder senare dör (blir svart) den.  Har följt instruktionerna i manualen. När jag trycker på strömknappen tänds först den röda lampan (power) går över till blått för att sen åter bli blinkande röd (tre blink, uppehåll, tre blink........) någon som vet vad detta beror på? har sökt nätet efter error codes men hittar inget
Blir till att ringa Pio imorgon, och hoppas på en snabb lösning
Det låter som mjukvaran är fel på. Lada hem den senaste som finns på deras hemsida och installera den.
Postad 27 mars 2009 - 00:21
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
någon i Örnsköldsvik som vill komma och titta på min 5090h och se om det är nått galet med den? har bluray me. givetvis mot ersättning om du vill ha de  ?
Postad 27 mars 2009 - 04:25
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Fick hem min nya TV i går, Pio PDP-LX6090H allting fungerade super, gissa om jag var trött på jobbet idag.
Trött kommer jag hem idag, och tänker mig en lugn film kväll, men hinner bara titta på den i 10 minuter innan den blinkar till i bilden(blir svart), bilden kommer tillbaka. 30 sekunder senare dör (blir svart) den.  Har följt instruktionerna i manualen. När jag trycker på strömknappen tänds först den röda lampan (power) går över till blått för att sen åter bli blinkande röd (tre blink, uppehåll, tre blink........) någon som vet vad detta beror på? har sökt nätet efter error codes men hittar inget
Defekt, reklamera.
Postad 27 mars 2009 - 04:33
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
någon i Örnsköldsvik som vill komma och titta på min 5090h och se om det är nått galet med den? har bluray me. givetvis mot ersättning om du vill ha de
Ska upp till övik nästa vecka & fira min mor som fyller 80, tror inte jag har tid men vad är problemet? För pengar så gör jag dock det mesta (med vissa undantag  ) så hör av dig med ett PM så kanske jag kan hjälpa dig.
Postad 27 mars 2009 - 12:03
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Det tillverkas ingen elektronisk pryl idag som håller i 8 år - ledsen att behöva göra dig besviken.....
Annat var det förr. Min Luma 28" CRT som jag köpte när jag var 17 (1990) höll till jag var 34  17 år av CRT glädje med idoget sökande efter en plattis sista 5? åren o äntligen har den anlänt KRP-500-M...fick den i torsdags istället för i Juni-Juli-Augusti som först sades  Boogie - glad som en spele - man
Postad 27 mars 2009 - 12:23
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Pioneer levererar plasma-tv året ut: http://www.prylporta...103134-906.htmlMin fråga är hur????
Postad 27 mars 2009 - 12:28
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Pioneer levererar plasma-tv året ut: http://www.prylporta...103134-906.html
Min fråga är hur????
Bara 60", inte 50"
Postad 27 mars 2009 - 16:30
trumtajkon
-
trumtajkon
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Hej!
Har ett problem som jag hoppas någon vänlig själ kan hjälpa till med:
Hur kopplar man in kabel-tv (com hem) och digital-tv (Boxer) samtidigt? Det finns ju bara 1 antenningång.
Har testat med en T-koppling men det fungerade inte, endast kabeltv släpps igenom. Har varit på Clas Ohlson, Kjell & co och teknikmagasinet men ingen har någon lösning. Så...det kanske inte finns någon  Men det måste väl vara fler som vill koppla så här?
Postad 27 mars 2009 - 18:23
Kind of Blue
-
Kind of Blue
-
Användare
-
-
211 inlägg
Hej!
Har ett problem som jag hoppas någon vänlig själ kan hjälpa till med:
Hur kopplar man in kabel-tv (com hem) och digital-tv (Boxer) samtidigt? Det finns ju bara 1 antenningång. Har testat med en T-koppling men det fungerade inte, endast kabeltv släpps igenom. Har varit på Clas Ohlson, Kjell & co och teknikmagasinet men ingen har någon lösning. Så...det kanske inte finns någon Men det måste väl vara fler som vill koppla så här?
Antar att Du har en "H" eller "A" modell... Vet inte vilken com hem box du har, men själv har jag den enkla Samsung boxen och den är kopplad via SCRAT RGB till min 500A. Vad gäller boxer skall det väl finnas en CA modul att skaffa (från Boxer?) i vilket du sätter ditt boxerkort. Men om Du å andra sidan får igenom signalen till TV:n redan är det ju bra. Com hems kabelsignal kommer du inte kunna vidarekoppla till tv:n, (skulle blli glad om det gick), utan du får ta ut bilden från den bästa utgången du har på boxen. Har du HD-box är det HDMI har du "vanlig" är det SCART i RGB läge.
Postad 27 mars 2009 - 18:28
trumtajkon
-
trumtajkon
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Jag har analog com hem (alltså bara en antennsladd mellan vägguttag och tv) och vill kunna ha en inomhus-antenn inkopplad samtidigt för att få in boxers fria utbud. Mitt problem är att få in två antennkablar till 5090H samtidigt... hoppas du fattar hur jag menar
Postad 27 mars 2009 - 18:32
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Varför kolla analogt ? Ser inte bra ut för fem öre.
Postad 27 mars 2009 - 18:37
trumtajkon
-
trumtajkon
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Bestämmer du allt hemma eller...  vi har vissa kanaler analogt och ser vissa digitalt
och faktum är att det är ingen jätteskillnad mellan tex svt 1 och svt 2 om man jämför com hem analogt och boxer digitalt
Postad 27 mars 2009 - 18:38
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Klart jag gör  Vet inte om det finns någon lösning på ditt problem, du får skaffa allt digitalt ist
Edit. Då har du en riktigt kass boxer signal. Jag kör com hems hd box och slår jag över till det analoga utbudet så är det så bedrövligt dåligt. Som natt och dag mellan analoga och digitala comhem.
Redigerat av Unregistereda8d246d3, 27 mars 2009 - 18:39.
Postad 27 mars 2009 - 18:41
trumtajkon
-
trumtajkon
-
Amatör
-
-
64 inlägg
hehe, jo det är på g, har bara svårt för att bestämma mig för vilken digitaltv jag ska välja...
ok, där ser man, jag har aldrig jämfört med HD-tv. Men nackdelen med boxer är att du måste ha separat box eller?
Postad 27 mars 2009 - 18:44
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
hehe, jo det är på g, har bara svårt för att bestämma mig för vilken digitaltv jag ska välja...
ok, där ser man, jag har aldrig jämfört med HD-tv. Men nackdelen med boxer är att du måste ha separat box eller?
Nej du har redan en boxer box inbyggd i tv. Det är bara använda den
Postad 27 mars 2009 - 18:49
Loo755
-
Loo755
-
Forumräv
-
-
673 inlägg
Det roliga är att det är så sjukt bra bild på Pio analogt eftersom den hanterar "dåliga" källor så bra och när man får digitalt så skiter man nästan på sig eftersom man inte kunde föreställa sig att det kunde bli bättre
Postad 27 mars 2009 - 18:50
Avicii
-
Avicii
-
Beroende
-
-
1 167 inlägg
Ni som har H modellen av G9, hur fungerar den inbyggda HD-mottagaren och digitalmottagaren?
Har nu en LX508D som jag är mycket nöjd med, men vill ha en lite större. Och då är LX6090H det givna valet.
Postad 27 mars 2009 - 18:51
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Det roliga är att det är så sjukt bra bild på Pio analogt eftersom den hanterar "dåliga" källor så bra och när man får digitalt så skiter man nästan på sig eftersom man inte kunde föreställa sig att det kunde bli bättre 
Hoppas att du tar en dusch efter
Postad 27 mars 2009 - 18:52
Loo755
-
Loo755
-
Forumräv
-
-
673 inlägg
Jag gjorde det......men sen slog jag på HD-kanalena hos ComHem och så var det dags igen........
Postad 27 mars 2009 - 18:53
trumtajkon
-
trumtajkon
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Nej du har redan en boxer box inbyggd i tv. Det är bara använda den 
Sorry skrev fel  , jag menar att den inte fungerar för com hem, stämmer va? Isåfall går Com hem digitaltv bort för mig, har nog med apparater i tv-bänken...
Postad 27 mars 2009 - 18:56
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Ni som har H modellen av G9, hur fungerar den inbyggda HD-mottagaren och digitalmottagaren?
Har nu en LX508D som jag är mycket nöjd med, men vill ha en lite större. Och då är LX6090H det givna valet.
Den fungerar kanon om du har rätt CA-Modul (CAM CONAX PAIRING CANALDIGITAL) som skall kommer när som helst. Men utan den blir störningar på dem flesta hd-kanaler. Sorry skrev fel , jag menar att den inte fungerar för com hem, stämmer va? Isåfall går Com hem digitaltv bort för mig, har nog med apparater i tv-bänken... 
Nej den har bara hd-box för marksänd samt satellit. Jag gjorde det......men sen slog jag på HD-kanalena hos ComHem och så var det dags igen........
Postad 27 mars 2009 - 19:00
trumtajkon
-
trumtajkon
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Enator, du som har svar på det mesta  :
Har du svar på mitt inlägg #5714
Postad 27 mars 2009 - 19:02
Avicii
-
Avicii
-
Beroende
-
-
1 167 inlägg
Den fungerar kanon om du har rätt CA-Modul
Jag tänkte närmast på en egen digitalantenn för det marksändna nätet. Bor i Stockholm så jag får in SVT HD i min nuvarande Dilog HD mottagare, utan några störningar.
Postad 27 mars 2009 - 19:05
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Enator, du som har svar på det mesta :
Har du svar på mitt inlägg #5714
Jag läste den innan oxå. Nej tyvärr har inte något svar på den. Kanske någon annan som har lyckats kommer att svara dig. Jag själv kör bara på Canal Digital. Jag tänkte närmast på en egen digitalantenn för det marksändna nätet. Bor i Stockholm så jag får in SVT HD i min nuvarande Dilog HD mottagare, utan några störningar.
Pio garanterar att den skall fungerar utan problem.
Postad 27 mars 2009 - 19:29
TheGun
-
TheGun
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Är det någon som vet om man kan köra tele2's digital TV via den inbyggda DBV'n?
Sen undrar jag om någon har Tele2's digitalbox, den lilla fula och skitdåliga silvriga boxen, är det någon som har koden till den så att man kan programera Pions fjärr? Jag fick för mig att det var en Humax box men den koden som står i manualen fungerar inte, någon som har lyckats?
Edit:
Satte upp min 5090H idag så fort den kom, fyf*n vilken bra bild det är på tv'n, har inte behövt göra några inställningar i överhuvudtaget, skitbra direkt ur lådan på inställningen ANVÄNDARE. Ska bli skitkul och se när den har gått in sig lite, tycker redan jag ser att bilden blivit lite bättre.
Redigerat av TheGun, 27 mars 2009 - 19:31.
Postad 27 mars 2009 - 19:59
martiin82
-
martiin82
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
...du har mycket mer att se fram emot efter lite trixande i menyer!
Har lagt ut denna fråga redan i annan tråd men testar här oxå,,
Jag har fel på synkroniseringen mellan bild o ljud på min 5090... håller på att bli tokig, pratat med både pioneer och boxers support utan att egentligen komma närmre en lösning.
Jag kör boxer på den inbyggda mottagaren, ljudet från den underliggande högtalaren (pdp-s63).
Det sjuka är att det fungerar fint på alla kanaler utom Canal + First. På denna kanal är det så tydligt att det är ganska besvärande att titta på. Det är ju här de flesta nya filmer visas så det känns ju lite visset att inte kunna /(stå ut med att) kolla på de.
Pios support sa att tvn bara tar emot signalerna och spelar upp dem så som de kommer och att det isf borde vara fel på insignalen!?
Jag undrar då om här är någon som läser som oxå kör boxer på den inbyggda mottagaren som kan kolla just denna kanal (Canal + First) och se om ni upplever det som jag beskriver?
Väldigt tacksam för info/hjälp
Martin
Postad 27 mars 2009 - 20:24
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Det här problemet hade jag med Silver HD för några månader sedan (Canal Digital) men nu fungerar utan problem.
Postad 27 mars 2009 - 20:39
Mentos
-
Mentos
-
Mästare
-
-
3 992 inlägg
Är det någon som vet om man kan köra tele2's digital TV via den inbyggda DBV'n?
Sen undrar jag om någon har Tele2's digitalbox, den lilla fula och skitdåliga silvriga boxen, är det någon som har koden till den så att man kan programera Pions fjärr? Jag fick för mig att det var en Humax box men den koden som står i manualen fungerar inte, någon som har lyckats?
Nej, jag tror inte det går eftersom den inbyggda DBV:n är bara för boxers utbud om jag förstått det rätt, jag kan ha fel ang detta och rätta mig gärna isåfall men jag är ganska säker på det. Har inte ens tänkt på att man kan programmera Pions fjärr, även jag har Tele2:s silvriga digitalbox men tyvärr vet jag inte koden för denna. Kanske nån annan vet detta?
Postad 27 mars 2009 - 20:49
martiin82
-
martiin82
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
Det här problemet hade jag med Silver HD för några månader sedan (Canal Digital) men nu fungerar utan problem.
tackar för svaret,, jaja då e de väl bara att se om de löser sig så småningom. Ett mindre mysterium i min mening, hajar inte riktigt vad det skulle kunna vara. Nästan så man får dra upp sin gamla mottagare igen, se om det blir likadant där. Hade alla haft samma problem så hade nog boxers supporttelefoner gått varma ,) ..nog bara jag och elektroniken som e osynkade
Postad 27 mars 2009 - 21:13
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Med risk för att bli idiotförklarad..
Har en 5090h i kartong och har köpt till en underliggande högtalare, S63.
Enligt bruksanvisning skall man montera högtalaren när tv:n sitter på fotfäste...men det har jag ju inget.
Någon som prövat utan fotfästet?
Skall man lägga den på sängen?...Vore enklare med en liten 26 tummare...
Verkar bli trångt att komma åt om tv:n sitter på väggen.
/Hmmm...jädra kloss tv.
Postad 27 mars 2009 - 21:30
martiin82
-
martiin82
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
Med risk för att bli idiotförklarad.. Har en 5090h i kartong och har köpt till en underliggande högtalare, S63. Enligt bruksanvisning skall man montera högtalaren när tv:n sitter på fotfäste...men det har jag ju inget. Någon som prövat utan fotfästet? Skall man lägga den på sängen?...Vore enklare med en liten 26 tummare... Verkar bli trångt att komma åt om tv:n sitter på väggen. /Hmmm...jädra kloss tv.
Jag la några travar med böcker på golvet och ställde tvn på dem lutandes mot väggen. Då kan du skruva dit fästena utan att ha tvn i vågrätt läge. När fästena är på är det bara att hänga upp pjäsen på väggen, glöm ej att fästa högtalarkablarna innan bara! lycka till ..och ja, sätt dit alla kablar du tänker använda innan du hänger upp den (detta missade jag). Det är ett mindre helsike att knixa dit kablarna efteråt när högtalaren sitter där
Redigerat av martiin82, 27 mars 2009 - 21:33.
Postad 27 mars 2009 - 21:42
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Med risk för att bli idiotförklarad.. Har en 5090h i kartong och har köpt till en underliggande högtalare, S63. Enligt bruksanvisning skall man montera högtalaren när tv:n sitter på fotfäste...men det har jag ju inget. Någon som prövat utan fotfästet? Skall man lägga den på sängen?...Vore enklare med en liten 26 tummare... Verkar bli trångt att komma åt om tv:n sitter på väggen. /Hmmm...jädra kloss tv.
hee hee det verkar alla gamla bekanta till sist hamnar hittar varandra hos Pio
Postad 27 mars 2009 - 22:30
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Jamen sjutton!
Det får bli "luta mot vägg lösning".
Tack för att du tipsa om kablarna. Det är ett ganska stort gäng som skall på plats...
Det blir ju en ganska intressant ställning när man ligger som ett ess under tv:n och kopplar...
Postad 27 mars 2009 - 23:49
gbr
-
gbr
-
Amatör
-
-
75 inlägg
?
Bor du här istan så kan du gärna komma förbi om du har/har tittat på en 5090h innan. Eller om du är allmänt kunnig inom ämnet och har synpunkter
Postad 28 mars 2009 - 07:58
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Ja då har jag haft min 5090H ISF-kalibrerad i några dagar & visst är det skillnad men allvarligt talat så låg jag inte så långt ifrån innan heller. Vad man kan se är att jag låg lite för lågt i ljuset, mycket vanligt enligt kalibreraren då Kuro-ägarna ofta är oerhört fixerade vid svärta & om man ligger ngt lägre (i mitt fall 0 i ljus) så får man ofta en djupare svärta även i material som inte har så djup svärta, det man förlorar är självfallet detaljer i lågdagrarna.
Nu kan jag uppleva lite sämre svärta i vissa filmer men det beror helt klart på filmen i sig. I filmer med riktigt djup svärta så upplever jag bättre svärta än innan, mest beroende på att jag fått bort det blåstick jag hade i det svarta men även pga av att jag fått mer tryck i bilden med ett högre kontrastförhållande. Detaljupplösningen är bättre men det bästa är dock att jag helt klart har en neutralare & riktigare färgåtergivning nu, om detta råder ingen tvekan!
Tycker jag då att detta var värt 2500? Ja det gör jag men i början så funderade jag faktiskt på om det verkligen var det då jag trots allt låg rätt nära & kanske hade kunnat tveaka till detta hyfsat själv med en kalibreringsskiva men problemet med mig är att jag aldrig blir nöjd, jag hade förmodligen skruvat bort mig många gånger & funderat på huruvida jag hamnat rätt eller inte, nu vet jag att jag ligger rätt & att det jag matar in kommer ut precis som det var tänkt & så pass bra som min skärm kan prestera.
Man ska dock vara medveten om att allt material inte upplevs bättre efter kalibreringen, exempelvis så upplever jag ett par Blu-Rayfilmer lite brusigare/korningare vilket beror på att detaljupplösningen blivit bättre, mer avslöjande helt enkelt. Vissa filmer, oftast på DVD då, visar en sämre svärta men det beror som jag tidigare skrev på att jag låg lite för lågt i ljuset tidigare. Filmerna har helt enkelt inte bättre svärta än så & det ser man helt klart på att sorgkanterna är svartare än de svarta partierna i filmen.
Jag har bara betalt för kalibrering av en källa, min BD, men jag frågade honom om min digitalbox (SD) som jag tycker levererar en bild med sämre svärta än min BD & då hade han en lösning som jag fick på köpet. Som nightläge så har han kalibrerat min BD & eftersom jag inte var ett dugg intresserad av Dayläget så kalibrerade han min digitalbox där & lade på en annan ingång. Jag hade spelat in SVT testbild på hårddisken i boxen & utefter den så mätte han upp & kalibrerade till boxen riktigt bra faktiskt! jag ställer inte speciellt höga krav på TV-bilden utan lägger allt krut på BD/DVD men den blev faktiskt hyfsad.
Som info för dem som inte vet så är dessa två ISF-lägen låsta & går alltså inte att ändra, därför så är det viktigt att se till att man är nöjd innan kalibreringskillen åker. Mängden kontrast t.e.x. är något som jag är känslig för, för mycket av den varan & jag får huvudvärk. Innan kalibrering så låg jag på 32 & efter 36 vilket jag var lite orolig för. Nu testkörde vi några filmer som jag vet är mkt kontrastrika efteråt & jag upplevde bara bilden ngt kontrastrikare än innan så det kändes bra men om man vill så drar han självfallet ned den, man går inte bara blint efter mätningar utan det viktiga är ju att kunden blir nöjd.
För övrigt så kan jag verkligen rekommendera Daniel från hembiobutiken i Frölunda som under kalibreringens gång hela tiden förklarade vad han gjorde & visade de skillnader som blev. Huruvida du bör beställa en kalibrering eller ej kan inte jag avgöra, det beror alldeles på hur långt ifrån du hamnat själv & hur mkt du litar på att du ligger rätt. Är man supernöjd så är det ju bara att luta sig tillbaks & njuta men personligen så är jag den typen av människa som hela tiden söker nåt bättre, nu är sökandet över
Redigerat av Unregistered29af8ed6, 28 mars 2009 - 08:10.
Postad 28 mars 2009 - 08:25
Unregistered1679fdc0
-
Unregistered1679fdc0
-
Rookie
-
6 inlägg
Uppdatering Tack för svaren Efter att ha pratat med ÅF och Pio kom dom fram till att den var DOA (Dead On Arrivel), jag får en ny på måndag  Som CD kund undrar jag hur det går med HD kanalerna, har läst här att det kommer en ny CAM som skall lösa problemet. Är det någon som sett den i en Pio TV, löser den problemet? Var och när kan man isåfall köpa den? Pris?
Postad 28 mars 2009 - 08:27
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Mycket trevlig genomgång, _Z_, och grattis till en kalibrerad bild. Det skulle vara mycket mer uppenbart om du hade två apparater stående sida vid sida visandes samma bild så du kunde jämföra flera olika filmer och typer av scener.
Det tål att strykas under att man kommer långt jämfört med out-of-the-box mha DVE och liknande verktyg, speciellt med en TV som är så pass bra i grunden som PIo G9, men för avancerad kalibrering av gråskala och gamut (funkar inte med Pio och behövs i stort sett inte) så krävs kalibrering med mätverktyg och en kunning person som kalibrerar. Sett till kostnad och tidsåtgång så är en köpt kalibrering mycket, mycket billigare än att skaffa sig hårdvara och nödvändig kunskap själv. Givet då såklart att man köper tjänsten av en kunnig person.
Redigerat av Wolfy, 28 mars 2009 - 08:29.
Postad 28 mars 2009 - 08:40
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Givet då såklart att man köper tjänsten av en kunnig person.
Just detta är ju så svårt att veta, man känner sig lite utlämnad då man inte kan annat än lita på personen i fråga. Nu känner jag mig dock trygg då min kalibrerare gett ett oerhört gott intryck!
Postad 28 mars 2009 - 09:19
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Uppdatering
Tack för svaren
Efter att ha pratat med ÅF och Pio kom dom fram till att den var DOA (Dead On Arrivel), jag får en ny på måndag 
Som CD kund undrar jag hur det går med HD kanalerna, har läst här att det kommer en ny CAM som skall lösa problemet. Är det någon som sett den i en Pio TV, löser den problemet? Var och när kan man isåfall köpa den? Pris?
Ja det kommer komma en CA-modul men när vet ingen. Den borde komma för några veckor sedan men men.... En person har fått den där i Norge och han hävdar att CA-modulen löser problemet.
Postad 28 mars 2009 - 09:28
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Just detta är ju så svårt att veta, man känner sig lite utlämnad då man inte kan annat än lita på personen i fråga.
Nu känner jag mig dock trygg då min kalibrerare gett ett oerhört gott intryck!
Ja, visst är det svårt att veta till 100%, men så är det ju oavsett vilken tjänst man köper. Vad man kan göra är att be om information innan man köper en kalibrering, t ex hur många av samma apparat som man själv har, har personen i fråga kalibrerat samt hur många kalibreringar gör han/hon per månad/år samt hur länge har han/hon sysslat med kalibrering, finns det några kundreferenser, osv, men i slutändan får man ändå ha lite tilltro för sina medmänniskor.
Postad 28 mars 2009 - 11:05
Kind of Blue
-
Kind of Blue
-
Användare
-
-
211 inlägg
Ja, jag köpte en One for All digitalantenn (med blå lysdiod och egen strömförsörjning) på Elgiganten. Jag kör den med 500A:ns egen strömförsörjning till antennen, slipper nätadaptern och jag tycker störningarna är mindre (sitter mitt i sthlm city...). Kan säga att när SVT HD sändre i HD (Plus, Debatt, Så skall det låta, avenyn etc) så är bilden "jawdropping" bra. Jag tycker det vara värt att köpa antennen för 5-600 för att få smak på HDTV sändningar. Den antennen stödjer även DAB radio och jag har P1 P2 P3 i kanallistan (tja inget som går varmt hemma men ändå).
Postad 28 mars 2009 - 20:09
TheGun
-
TheGun
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Hallojs, en liten fråga till er som kopplat och donat med 5090H mer än jag hunnit. Jag undrar lite över hur man ska koppla ihop Samsung med inspelningsbar HD (SHD) med Digitalbox från tele2 (DTV) på bästa sätt med minsta antalet sladdar mellan TV'n och apparater. Digitalbox från tele2 (DTV)Antenn in från uttag Antenn ut till SHD Scart ut till TV Scart ut till SHD Samsung med inspelningsbar HD (SHD)Antenn in från DTV Scart in från DTV Component och RCA ut till TV Jag har en HDMI på SHD, kan jag koppla DVR'n med HDMI direkt till TV'n och få en signal tillbaka från TV'n med DTV så att jag kan spela in på Hårddisken? Ja, låter kanske bökigt men ni vet säkert vad jag pratar om ni som redan har löst detta på bästa sätt, finns kanske ngn utgång från TV'n som jag kan sno DTV signalen och den analoga signalen därifrån istället. Fast TV'n måste kanske vara på i så fall om jag vill spela in något eller går signalerna ostört genom TV'n och ut igen. Usch va krångligt det låter, men jag vill ha så lite förlust som möjligt på de redan halvskapliga signalerna som jag har så jag hoppas det finns en annan lösning.
Postad 28 mars 2009 - 22:44
Unregisteredf1e67a95
-
Unregisteredf1e67a95
-
Användare
-
-
155 inlägg
Jag blir så ###### trött.
Efter att idag fått upp min nya 6090H på väggen så fungerar den inte som den ska.
Den startar upp och det står :startar var god vänta, men inget mer händer.
Nu måste man felanmäla och vänta innan det kommer en ny.
Ibland kan den visa bilden från extern ingång men man måste trycka på allt innan det ibland kan bli någon bild.
Redigerat av Unregisteredf1e67a95, 28 mars 2009 - 22:46.
Postad 28 mars 2009 - 22:56
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Jag blir så ###### trött. Efter att idag fått upp min nya 6090H på väggen så fungerar den inte som den ska. Den startar upp och det står :startar var god vänta, men inget mer händer. Nu måste man felanmäla och vänta innan det kommer en ny.
Ibland kan den visa bilden från extern ingång men man måste trycka på allt innan det ibland kan bli någon bild.
Det verkar så att Pios arbetare saboterar dem sista tillverkade ex.orna för att göra folk förbanade på Pio eftersom dem själva är
Postad 28 mars 2009 - 23:01
Unregisteredf1e67a95
-
Unregisteredf1e67a95
-
Användare
-
-
155 inlägg
Det verkar så att Pios arbetare saboterar dem sista tillverkade ex.orna för att göra folk förbanade på Pio eftersom dem själva är 
Kan vara så....men min är tillverkad Dec-08
Postad 29 mars 2009 - 07:32
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Jag blir så ###### trött. Efter att idag fått upp min nya 6090H på väggen så fungerar den inte som den ska. Den startar upp och det står :startar var god vänta, men inget mer händer. Nu måste man felanmäla och vänta innan det kommer en ny.
Hade de ingen låne-TV tills dess att du får din nya? Trist när det blir sådär, hoppas att det löser sig så fort som möjligt.
Postad 29 mars 2009 - 08:45
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Efter att ha sett två nya BD-filmer igår så måste jag bara säga att jag är lyrisk över hur mycket kalibreringen av min 5090H gjorde! Satt direkt efter kalibreringen & sökte den där djupkänslan som många skriver om men hittade den liksom inte men igår så satt den där! Som pioägare så har åtminstone jag hakat upp mig extremt mkt på svärtan & visst är den viktig men det finns så mkt andra kvaliteer som är minst lika viktiga.
Jag har ganska så dålig koll på allt som teknikern skruvade på under kalibreringen men färgåtergivningen är verkligen något i hästväg nu, känns så äkta med en bra film så att man nästan baxnar! I filmen jag såg igår så fanns några strandscener med ljus som påminde lite om det berömda skagenljuset, så extremt vackert & äkta så att jag måste säga att jag aldrig någonsin sett en bild som ens varit i närheten av det jag har i mitt vardagsrum nu, gissa om jag är nöjd! Ska tillägga att jag ej sett en kalibrerad god panel i en bra miljö förrut men ändå. Det lätt uppdragna ljuset som blev efter kalibreringen ger i sig också en djupkänsla känns det som, soldis m.m. framträder på ett helt annat sätt & detaljåtergivningen blir bättre.
Jag har dock en liten invändning som jag funderar på att göra ngt åt. Jag har alltid varit känslig för mycket kontrast & var lite rädd att den efter kalibrering skulle hamna för högt, det gjorde den också känns det som, eller, jag vet inte... Teknikern ville ju få fram det största kontrastomfånget som gick utan att tappa nåt annat & jag lät honom hållas då jag efteråt kikade & tyckte att det såg bra ut. Det jag slogs av igår i vissa kontrastrika scener var att jag inte tycker att det ser riktigt realistiskt ut då jag helt enkelt tycker att det då fläskas på för mkt ljus. Jag har dock inga problem med huvudvärk som jag haft tidigare när jag haft för mkt kontrast på utan det är just det att jag inte tycker att det ser helt rätt ut. Samtidigt så är jag lite rädd att förlora nåt annat i fall jag justerar ned kontrasten, helt klart så får man en extra dimension i lite mörkare scener med lite mer kontrast...
Jag har oerhört svårt för att förstå att vissa tycker att pion inte har tillräckligt ljustryck utan då i stället föredrar någon av de bästa LCD-skärmarna, jag tycker personligen att det blir för mkt emellanåt men det är väl en smaksak. Hur det nu är med detta så ska jag ge denna kontrastinställning en chans eftersom jag tycker att jag måste kika igenom klart fler filmer än vad jag hittills hunnit göra innan jag bestämmer mig om jag ska dra ned kontrasten några snäpp från nuvarande 37 till 33-34. Detta måste ju i så fall teknikern komma & göra alternativt att jag köper programvara & själv kopplar in mig & justerar till det men som sagt, jag kan inte haka upp mig på några enstaka scener ur ett par filmer utan måste ge det lite tid.
Ang. programvaran som krävs, kabel, var hittar jag det?
Känns som att det snart är dags att recensera min TV, börjar bli mogen för det efter några månader & kalibrering
Redigerat av Unregistered29af8ed6, 29 mars 2009 - 08:46.
Postad 29 mars 2009 - 09:40
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Hur det nu är med detta så ska jag ge denna kontrastinställning en chans eftersom jag tycker att jag måste kika igenom klart fler filmer än vad jag hittills hunnit göra innan jag bestämmer mig om jag ska dra ned kontrasten några snäpp från nuvarande 37 till 33-34. Detta måste ju i så fall teknikern komma & göra alternativt att jag köper programvara & själv kopplar in mig & justerar till det men som sagt, jag kan inte haka upp mig på några enstaka scener ur ett par filmer utan måste ge det lite tid.
Min nuvarande kontrast är 38 efter kalibrering och hade några dagar samma syn på kontrasten som du har nu. Men nu vill jag inte ändra den och funkar hur bra som helst för mig
Postad 29 mars 2009 - 09:41
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Min nuvarande kontrast är 38 efter kalibrering och hade några dagar samma syn på kontrasten som du har nu. Men nu vill jag inte ändra den och funkar hur bra som helst för mig 
Kan tänkas att det är så, jag ska ge det lite tid...
Postad 29 mars 2009 - 10:10
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Kan tänkas att det är så, jag ska ge det lite tid...
Det kan ju vara så att om du har bakgrundsbelysning, så kan den vara för ljussvag. Jag känner igen problemet med att ögonen har svårt att vänja sig med att det blir väldigt ljust. Med starkare bakgrundsbelysning behöver inte ögonen justera så mycket. Du pratade om en recension. Behövs det? Jag tycker att du på ett ganska bra sätt har beskrivit vad man känner när man har en sådan här racer-tv hemma... Själv är jag jättenöjd efter att ha sett QUO VADIS på min 500M(orka skriva hela hela modellnamnet.. he he) så är jag nästan besviken över att inte jag behöver ändra på något. Fast jag kommer skaffa mjukvaran som man använder för att komma åt "servicemenyn" i denna tv. Apropå Quo Vadis så fanns det en del scener som var så skarpa så att man inte kan förstå hur det kan vara så skarpt på en så gammal film(1951). Förutom att den var rolig, speciellt Peter Ustinov som en galen Nero, så är färgerna så jäkla skönt femtital. Man kan lätt se att det sminkades rätt friskt på de manliga skådespelarna. De såg ut som bronsstatyer. Vilket säkert var meningen. Dock har jag en känsla av att filmen verkar ha spelats in i stereo. Hela tiden i dokumentären pratar de om hur man lockade folk från tv-apparaterna med Technicolor och så som de uttryckte det, "stereophonic sound". Det känns som denna film en gång hade detta ljud. Måste undersöka mer.. Nu längtar jag efter The Robe. Den verkar ha sjukligt bra bild enligt folk på avsforum.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|