Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 June 2010 - 18:37

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

• 1024 inlägg
  • 0

Om du inte kör den senaste, 1.7.15, så skulle jag prova den först av allt. Men där är ju problemet är man inte får något ljud på ISO:s med DTS-ljud, vilket kan vara ett problem. Mycket irriterande tycker jag.

Om du redan kör 1.7.15 finns det ju två saker du kan prova (om du har möjlighet):
- streama ISOs från en dator istället för att titta från intern hårddisk. Det är stabilare
- packa upp ISO:na och ha hela filstrukturen på hårddisken (video_ts/audio_ts osv). Lite extra krångel men ska vara stabilare.

streamar gör jag dock redan men skal prova det andra förslaget.

Tackar.

Postad 20 June 2010 - 16:06

Qui1986
  • Qui1986
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Kan någon förklaring varför jag inte längre kan kolla på filer från min extern USB-hårddisk? En Samsung S2 Portable 640GB, 2.5" HDD.

Fungerade fint att köra filer från USB-HDDn på Tvixen efter jag köpt den, uppdaterade därefter till firmware 1.4.52 nästa dag. Och efter det så får jag felet:
("Denna fil stöds inte. Filen är skadad eller formatet stöds inte") - Se bifogad bild.* Bifogad fil  filenst_dsinte.jpg   588.87K   0 Antal nerladdningar

Saker jag testat:
Lagt över filen från Datorn till Tvixen interna 500GB -> Fungerar utmärkt.
Lagt över filen från datorn till ett USB minne, därefter kört i tvixen -> Fungerar utmärkt.
Försökt spela filen från USB-HDDn -> Fungerar inte, felmeddelande.*
Försökt kopiera filen från USB-HDDn till Tvixen interna 500GB, därefter spelat den -> Fungerar inte, felmeddelande.*

Testad med både firmware 1.4.52 samt 1.7.15. samma resultat på båda.

Kört diagnosverktyget för USB-HDDn, den hittar inga fel, hårddisken fungerar felfritt när den är ansluten till datorn.

Börjar få slut på alternativ jag kan testa? Någon som haft ett dylikt problem kanske?

ps. alla filer som är upp-packade på hårdisken får samma fel, alla har tidigare fungerat.

Redigerat av Qui1986, 20 June 2010 - 17:33.

Postad 20 June 2010 - 22:03

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Kan någon förklaring varför jag inte längre kan kolla på filer från min extern USB-hårddisk? En Samsung S2 Portable 640GB, 2.5" HDD.

Har du provat att köra en scandisk på usb-disken? tvixen är ju ovanligt känslig för diverse logiska fel i filsystemet verkar det som.

Postad 21 June 2010 - 00:30

Qui1986
  • Qui1986
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Har du provat att köra en scandisk på usb-disken? tvixen är ju ovanligt känslig för diverse logiska fel i filsystemet verkar det som.

Ja det är gjort, den säger: "Device was successfully scanned", och inga problem hittades och den går att köra som vanligt.
Körde även en checkdisk på hårddisken i tvix'en, gjorde någon lättare korrigering i filsystemet. Men fortfarande ingen förändring.

Testade även med en annan USB hårddisk på 320gb idag, fungerade fint. Så misstänker att det måste vara min hårddisk. Vad tror ni om man skulle kopiera allt på HDDn och formatera om den till NTFS igen? Skulle de ev. kunna lösa problemet, eller är det bara bortkastat med tid?

Postad 12 July 2010 - 11:13

Bond_007
  • Bond_007
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Jag har problem med ljudet på min tvix efter uppg. till 1.7.9F

Det är mkv med DTS 6CH 48kHz som inte vill fungera. Kör med ljud genom HDMI till tv:n.

Har testat att köra analogt och digitalt på ljud/wma-ljud/aac-ljud men det hörs ändå inget.

HDMI-ljud: På

Tacksam för hjälp!

mvh Bond_007

Postad 12 July 2010 - 22:08

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag har problem med ljudet på min tvix efter uppg. till 1.7.9F

Det är mkv med DTS 6CH 48kHz som inte vill fungera. Kör med ljud genom HDMI till tv:n.

Enkelt! Dvico plockade helt bort downmix av DTS i de senaste firmwares, det betyder att DTS inte fungerar via HDMI eller analog ut, det ska fungera via optiska kabeln dock. Tyvärr är det så. Den senaste (sista?) fw som stödjer DTS via HDMI är version 1.4.52.
Det är skit, för man vill ju ha den senaste versionen av fw, samtidigt vill man ha DTS via HDMI, men se det får man inte.

edit: Dvicos tanke var förstås att lägga tillbaka DTS-stödet, men jag tror att de hade problem att få plats med både DTS-stödet och hackfri uppspelning av mkv eller vad det var på ca 10,5 MB som var maxstorlek på fw i 4100/5100. Så tillslut bara sket de i att fixa det.

Redigerat av distortion2, 12 July 2010 - 22:10.

Postad 27 July 2010 - 20:54

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

• 1024 inlägg
  • 0
hur får jag bort map info i mappen, när jag markerar filmen så står det en del map info längst ner som tex när den skapades etc. hur får kan man få bort det?

Postad 05 August 2010 - 22:16

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Min Box har börjat krångla det är en M-4100SH, haft den i kanske 3 år ungefär. När jag kollar på film så hänger den sig efter 6-8 min och bilden fryser medans ljudet fortsätter eller så startar den om sig med en gång. Annars får jag stänga av och sätta på boxen igen men samma problem upprepar sig. Tror ni boxen har gett upp? Kanske dags att köpa en 6500?

Det jag försöker spela upp främst är Dvix filer och dom hänger sig som sagt. Aldrig varit några problem tidigare.

Jag har den nyaste Firmwaren som är officiell 1.4 nånting.

MVH
Robin

Postad 20 August 2010 - 20:47

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Har satt upp en NAS och kör med en ny N1 och en 4100. Har en folder med filer som jag vill lösenordsskydda och det har jag lyckats med i min N1, men när jag försökte sätta lösenord på mappen i 4100 så verkar allt OK, men den frågar aldrig efter lösen. Kör trådat med NFS från min NAS.

Vad gör jag fel och hur skall jag lösa detta?

Postad 28 August 2010 - 13:44

Sir Hitman
  • Sir Hitman
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag har en 5100SH med senaste beta firmwaren (1.7.15 F) med intern 750gb hårddisk.

Nu har precis kollat igenom säsong 1 på serien Crash, men nu när jag försöker ta bort mappen "Crash 1" så händer inget, mappen finns fortfarande kvar. Lite komiskt är dock att om jag försöker gå in på mappen så kraschar spelaren (bootar om) :)
Kopplar jag spelaren till min dator med med USB så finns inte mappen kvar. Skapar jag en ny mapp med samma namn så kan jag gå in på den via spelaren men kan fortfarande inte ta bort den. Övriga mappar kan jag ta bort utan problem. Det ska dock bli intressant att se om det blir samma sak efter säsong 2 av Crash :)

Någon som har hört talas om detta problem tidigare och kanske har en lösning ? Gissar att man får formatera hårddisken för att det ska fungera igen, men jag har en hel del andra serier och filmer på disken som jag vill ha kvar.

Postad 28 August 2010 - 16:45

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Nu har precis kollat igenom säsong 1 på serien Crash, men nu när jag försöker ta bort mappen "Crash 1" så händer inget, mappen finns fortfarande kvar. Lite komiskt är dock att om jag försöker gå in på mappen så kraschar spelaren (bootar om) :)
Kopplar jag spelaren till min dator med med USB så finns inte mappen kvar. Skapar jag en ny mapp med samma namn så kan jag gå in på den via spelaren men kan fortfarande inte ta bort den. Övriga mappar kan jag ta bort utan problem. Det ska dock bli intressant att se om det blir samma sak efter säsong 2 av Crash :)

Någon som har hört talas om detta problem tidigare och kanske har en lösning ? Gissar att man får formatera hårddisken för att det ska fungera igen, men jag har en hel del andra serier och filmer på disken som jag vill ha kvar.

Jag skulle gissa att det räcker att koppla tvixen till datorn med usb och köra en diskkontroll så fixar det sig.

Postad 28 August 2010 - 18:36

Sir Hitman
  • Sir Hitman
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Nej det hade jag redan testat men den hittade inget fel. Jag gjorde dock så att jag skapade en ny mapp med samma namn "Crash 1" startade spelaren igen så att den såg mappen och jag kunde gå in på den. Satt i usb kabeln igen och döpte om mappen till något annat, då kunde jag ta bort den.

Postad 03 September 2010 - 07:11

DavidB
  • DavidB
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Enkelt! Dvico plockade helt bort downmix av DTS i de senaste firmwares, det betyder att DTS inte fungerar via HDMI eller analog ut, det ska fungera via optiska kabeln dock. Tyvärr är det så. Den senaste (sista?) fw som stödjer DTS via HDMI är version 1.4.52.
Det är skit, för man vill ju ha den senaste versionen av fw, samtidigt vill man ha DTS via HDMI, men se det får man inte.

edit: Dvicos tanke var förstås att lägga tillbaka DTS-stödet, men jag tror att de hade problem att få plats med både DTS-stödet och hackfri uppspelning av mkv eller vad det var på ca 10,5 MB som var maxstorlek på fw i 4100/5100. Så tillslut bara sket de i att fixa det.

Det är väl just downmix som inte finns med i de tre betaversionerna. Jag får i alla fall DTS-ljud via HDMI till A/V-receivern. Om man kör ljudet direkt till sin TV via HDMI och TV'n inte avkodar DTS så blir det kanska problem.

Postad 03 September 2010 - 13:00

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Det är väl just downmix som inte finns med i de tre betaversionerna. Jag får i alla fall DTS-ljud via HDMI till A/V-receivern. Om man kör ljudet direkt till sin TV via HDMI och TV'n inte avkodar DTS så blir det kanska problem.

Sant, jag skrev lite fel. Det fungerar naturligtvis med hdmi till en förstärkare som avkodar DTS, men inte via HDMI direkt till TV.

Postad 23 September 2010 - 22:38

bjorsa71
  • bjorsa71
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Någon som vet vad jag ska göra när TViXen inte funkar med WiFi? Köpte en D-LINK DSW-122 och kopplade in. Dock går det inte att välja "Wireless" under Setup, alla Wireless options förbli gråa. USB dongeln funkar bra när vi dubbelkollade och stoppade in den i datorn. (Går ju inte ens komma till det ökända strulet med att hitta nätverket och tjafsa med koder och protokoll, när den vägrar reagera på stickan. Koppla in dator via USB går däremot bra.)
Vi har firmware 1.4.52 installerat.

Snälla någon som har något tips?

Postad 13 October 2010 - 12:25

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Någon som vet vad jag ska göra när TViXen inte funkar med WiFi? Köpte en D-LINK DSW-122 och kopplade in. Dock går det inte att välja "Wireless" under Setup, alla Wireless options förbli gråa. USB dongeln funkar bra när vi dubbelkollade och stoppade in den i datorn. (Går ju inte ens komma till det ökända strulet med att hitta nätverket och tjafsa med koder och protokoll, när den vägrar reagera på stickan. Koppla in dator via USB går däremot bra.)
Vi har firmware 1.4.52 installerat.

Snälla någon som har något tips?

Jag köpte en linksys (som var den andra dongeln som är kompatibel) på ComputerCity och den fungerade out-of-the-box i Tvixen. :S

Postad 03 November 2010 - 01:00

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Har fått ett litet problem med vissa nya .mkv-filer. Ska starta upp filen, men det enda som händer är att Tvixen startar om. Har alltid funkat problemfritt tidigare....

Postad 03 November 2010 - 09:55

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Har fått ett litet problem med vissa nya .mkv-filer. Ska starta upp filen, men det enda som händer är att Tvixen startar om. Har alltid funkat problemfritt tidigare....

Vissa nya .mkv? Då vet du alltså inte att just dessa filer fungerat tidigare? Kan vara så att de är kodade på något sätt som Tvixen inte gillar. Kör media info på en .mkv som fungerar felfritt och på en som inte fungerar och jämför resultaten, alternativt posta resultaten här.

Postad 06 November 2010 - 00:41

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Slarvfel ifrån min sida. Hade en gammal firmware, och installerade nu den "nyaste" betan. :)

Postad 16 November 2010 - 01:19

partymatz
  • partymatz
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Vissa nya .mkv? Då vet du alltså inte att just dessa filer fungerat tidigare? Kan vara så att de är kodade på något sätt som Tvixen inte gillar. Kör media info på en .mkv som fungerar felfritt och på en som inte fungerar och jämför resultaten, alternativt posta resultaten här.

Det här problemet har jag också, det började ganska nyligen. Förmodligen är det som du säger att vissa filer kodas på ett sätt som inte stöds av version 1.4.52. Den nya firmwaren ordnar detta problemet men eftersom jag har en vanlig tvåkanals förstärkare försvinner ljudet på många filer pga frånvaron av DTS nedmixning. Vet ärligt talat inte hur jag skall prioritera. Känns inte roligt att behöva investera i en ny Tvix pga detta.

Postad 16 November 2010 - 10:59

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Det här problemet har jag också, det började ganska nyligen. Förmodligen är det som du säger att vissa filer kodas på ett sätt som inte stöds av version 1.4.52. Den nya firmwaren ordnar detta problemet men eftersom jag har en vanlig tvåkanals förstärkare försvinner ljudet på många filer pga frånvaron av DTS nedmixning. Vet ärligt talat inte hur jag skall prioritera. Känns inte roligt att behöva investera i en ny Tvix pga detta.

Ja, det är riktigt synd att det aldrig kom en firmware med dts downmix, allt annat fungerar faktiskt riktigt bra med den senaste fw:n. Det var riktigt länge sedan jag hade problem att spela upp något, förutom 1080p men det kan jag leva med.

Postad 28 November 2010 - 15:38

CBRDea
  • CBRDea
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
vilken firmware skulle funka bäst för mig. Har inte uppgraderat på tre år tror jag...
Kollar endast mkv och ett fåtal xvid, ljudet kopplat via caox till en förstärkare. Ibland endast via hdmi till sovrumsteven

Postad 28 November 2010 - 18:33

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

vilken firmware skulle funka bäst för mig. Har inte uppgraderat på tre år tror jag...
Kollar endast mkv och ett fåtal xvid, ljudet kopplat via caox till en förstärkare. Ibland endast via hdmi till sovrumsteven

Om förstärkaren klarar DTS ska du definitivt använda den senaste (sista?) 1.7.15. Den har absolut bäst uppspelning av mkv/hd-filer.

Om förstärkaren inte klarar DTS får du rannsaka dig själv om du kollar på många filmer/filer med endast DTS-ljud, dvs behöver du det? Om du kommer fram till att DTS är ett måste är det fw 1.4.52 som gäller.

Postad 29 November 2010 - 10:23

Unregistered4f2d1f8d
  • Unregistered4f2d1f8d
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Om man tar ut ljudet genom component (vit-röd) rätt in i TV så har DTS ingen betydelse.

Postad 02 December 2010 - 23:24

CBRDea
  • CBRDea
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
kör med en yamma 650 och den fixar dts så det blir väl till att uppgradera då...

Postad 05 January 2011 - 10:59

Unregistered7beef5b5
  • Unregistered7beef5b5
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
hej

Min Tvix har börjat fungera riktigt kasst, kör med senaste beta fw 1.7.15.
Ser mestadels .mkv, ljud och bild via Hdmi genom Onkyo 508.
Problemet är att bilden blir alldeles "grönflimmrig",det kan avhjälpas genom att snabbspola framåt en kort stund.
Nån som upplevt nåt liknande?
Vilken Fw kör ni?

Postad 05 January 2011 - 13:53

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Min Tvix har börjat fungera riktigt kasst, kör med senaste beta fw 1.7.15.
Ser mestadels .mkv, ljud och bild via Hdmi genom Onkyo 508.
Problemet är att bilden blir alldeles "grönflimmrig",det kan avhjälpas genom att snabbspola framåt en kort stund.
Nån som upplevt nåt liknande?
Vilken Fw kör ni?

Jag kör också med 1.7.15.
Om du har tur går det att avhjälpa med en fabriksåterställning. Annars skulle jag prova att nedgradera fw och sedan uppgradera tillbaka. Om inte det heller hjälper så kanske det är så att tvixen börjar ge upp?

Jag har själv börjat fundera på att köpa en ny mediaplayer, men Tvixen funkar ju så bra så det är egentligen bara för att få ett snyggare gränssnitt och så länge Tvixen gör sitt jobb så känns det taskigt att byta ut den ;)

Postad 05 January 2011 - 14:02

Unregistered7beef5b5
  • Unregistered7beef5b5
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

Jag kör också med 1.7.15.
Om du har tur går det att avhjälpa med en fabriksåterställning. Annars skulle jag prova att nedgradera fw och sedan uppgradera tillbaka. Om inte det heller hjälper så kanske det är så att tvixen börjar ge upp?

Jag har själv börjat fundera på att köpa en ny mediaplayer, men Tvixen funkar ju så bra så det är egentligen bara för att få ett snyggare gränssnitt och så länge Tvixen gör sitt jobb så känns det taskigt att byta ut den ;)

Ja tanken på en ny mediaspelare lockar väldigt nu...men vilken är den perfekta mediaspelaren idag som klarar ALLT felfritt?

Ska testa en fakriksåterställning...det har aldrig blivit gjort förrut.

Postad 05 January 2011 - 14:32

Unregistered7beef5b5
  • Unregistered7beef5b5
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Ha

Fabriksåterställnig verkar ha gjort susen, samma film som jäklades igår verkar gå perfekt nu.
Men Fw 1.7.15 ligger kvar trots återställningen

Postad 05 January 2011 - 16:01

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Fabriksåterställnig verkar ha gjort susen, samma film som jäklades igår verkar gå perfekt nu.
Men Fw 1.7.15 ligger kvar trots återställningen

Det var ju enkelt fixat då ;)
Återställningen rensar bara inställningar, inte fw-version.

Postad 08 March 2011 - 19:19

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0
Grrrr!

Det stör mig mer och mer att det aldrig kom en fungerande fw med stöd för DTS. Förut gjorde det inte så mycket men numera innehåller nästan alla BluRay-rippar i 720p DTS-ljud som då blir tysta i Tvixen. I övrigt fyller den fortfarande mina behov men nu blir det snart dags att köpa nytt.

Ingen av de nyare Tvixarna verkar klockrena tyvärr, undrar vad man ska köpa istället?

Postad 17 March 2011 - 21:19

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Köp en bärbar PC... Såg en på jobbet som styrde sin PC från iPhone/iPad. Riktigt läckert.

Men innan du byter: -jag fick ont om plats och skaffade mig en 2TB USB-disk. Den vill inte funka till Tvixen. Varför kan det inte var lätt någon enda gång??? :rolleyes:

Tips?

Redigerat av menhallå, 18 March 2011 - 19:49.

Postad 19 March 2011 - 00:11

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Köp en bärbar PC... Såg en på jobbet som styrde sin PC från iPhone/iPad. Riktigt läckert.

Men innan du byter: -jag fick ont om plats och skaffade mig en 2TB USB-disk. Den vill inte funka till Tvixen. Varför kan det inte var lätt någon enda gång??? :unsure:

Tips?

Jag har en bärbar pc, eller 2. Men jag vill inte använda den, jag vill ha en mediaspelare kopplad till NAS osv. Jag har inget svar på din fråga, jag spelar bara upp från nätverket (PC/NAS) eller intern HDD.

Dyker disken inte upp i tvixen eller vad?

Postad 19 March 2011 - 19:38

GILBERTO75
  • GILBERTO75
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej!

Har en fråga om det går att spela rippad bluray i ISO format? har provat med en av mina filmer men den startar inte utan bara går tillbaka till mappen som filen ligger i .
Filen är på 23 gig kanske finns någon begränsning vad gäller storlek?

Postad 20 March 2011 - 02:14

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Hej!

Har en fråga om det går att spela rippad bluray i ISO format? har provat med en av mina filmer men den startar inte utan bara går tillbaka till mappen som filen ligger i .
Filen är på 23 gig kanske finns någon begränsning vad gäller storlek?

Tvix 4100/5100 klarar inte Bluray ISOs, du behöver minst en Tvix 6500 för det.

Postad 20 March 2011 - 16:41

GILBERTO75
  • GILBERTO75
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Då blir det till att uppgradera då! Tack för svar.

Postad 21 March 2011 - 08:09

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Jag har en bärbar pc, eller 2. Men jag vill inte använda den, jag vill ha en mediaspelare kopplad till NAS osv. Jag har inget svar på din fråga, jag spelar bara upp från nätverket (PC/NAS) eller intern HDD.

Dyker disken inte upp i tvixen eller vad?

Disken syns inte. Provade med en USB-sticka och den funkade direkt. Jag har formaterat som NTFS, måste jag formatera om som FAT? Eller kanske den inte stöder 2TB? Sökte på nätet och läste något om att den är känslig och man rekommenderade att göra scandisc. Ska testa det asap.

Mediaspelare: jag letar också efter en ny. Läste lite om en LG bluray spelare med inbyggd media spelare. Den kunde tom spola filmer(mpg) baklänges!!! Dyr var den inte heller, under 2000:- Helst skulle det vara tv-mottagare också i den så bara behövde ha BD:n och förstärkaren.

Postad 21 March 2011 - 11:17

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Disken syns inte. Provade med en USB-sticka och den funkade direkt. Jag har formaterat som NTFS, måste jag formatera om som FAT? Eller kanske den inte stöder 2TB? Sökte på nätet och läste något om att den är känslig och man rekommenderade att göra scandisc. Ska testa det asap.

Mediaspelare: jag letar också efter en ny. Läste lite om en LG bluray spelare med inbyggd media spelare. Den kunde tom spola filmer(mpg) baklänges!!! Dyr var den inte heller, under 2000:- Helst skulle det vara tv-mottagare också i den så bara behövde ha BD:n och förstärkaren.

2TB fungerar som intern disk så det borde gå via USB med. Och NTFS ska väl fungera vad jag minns.
Hittas den inte alls eller står det typ "enheten fungerar inte"? Om det står så kan det vara för att disken inte är formaterad som aktiv enhet.

Postad 23 March 2011 - 07:04

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
När jag i menyn skall välja intern disk, nätverk eller en av 2 USB så är inte någon USB valbar. Stoppar jag in en USB sticka så dyker den upp som valbar USB.

Jag skall testa om disken funkar internt i Tvixen. Den funkar iallafall som USB disk till dator och som en nätdisk till en Netgear router med USB-ingång.

Hmm... kan man komma åt den interna disken i Tvixen via nätverket från en dator? Har för mig att det inte går.

Postad 23 March 2011 - 08:44

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Hmm... kan man komma åt den interna disken i Tvixen via nätverket från en dator? Har för mig att det inte går.

Det går endast via FTP. Username och lösenord står i setup-menyn.

Postad 26 March 2011 - 06:49

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Aha! Kanske så man får göra. Laddade ned CoreFTP (FileZilla funkar tydligen inte http://www.tvix.co.k...x...id=136&pg=1

Funkade direkt. OOTROLIGT!

Det går ju inte fort. 1,7MB/s ger ca 10min/GB så det får bli att fila över natten.

Mycket tack!! :)

Postad 07 May 2011 - 11:40

Unregistered8fe77bb8
  • Unregistered8fe77bb8
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Min nya 2.5 tums externa hårddisk 1 TB (WD passport) syns inte när jag kopplar in den i min Tvix... ska det funka att driva en 2.5 hårddisk utan extern strömkälla? kanske programmet som jag valde att installera, lösenordsskydd på filerna som ställer till det?

Redigerat av Unregistered8fe77bb8, 07 May 2011 - 11:47.

Postad 08 May 2011 - 12:33

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Aha! Kanske så man får göra. Laddade ned CoreFTP (FileZilla funkar tydligen inte http://www.tvix.co.k...x...id=136&pg=1

Funkade direkt. OOTROLIGT!

Det går ju inte fort. 1,7MB/s ger ca 10min/GB så det får bli att fila över natten.

Jo, tyvärr är FTP inte så snabbt på tvixen. Det snabbaste är förstås att kopiera via usb om man har möjlighet.

Min nya 2.5 tums externa hårddisk 1 TB (WD passport) syns inte när jag kopplar in den i min Tvix... ska det funka att driva en 2.5 hårddisk utan extern strömkälla? kanske programmet som jag valde att installera, lösenordsskydd på filerna som ställer till det?

Så vitt jag vet ska tvixen kunna driva en 2.5". Låter som att det är det där programmet. Borde vara enkelt att testa?

Postad 08 May 2011 - 17:08

Haja
  • Haja
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hitta de jag sökte

Redigerat av Haja, 08 May 2011 - 17:26.

Postad 11 May 2011 - 12:12

Unregistered8fe77bb8
  • Unregistered8fe77bb8
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Jo, tyvärr är FTP inte så snabbt på tvixen. Det snabbaste är förstås att kopiera via usb om man har möjlighet.

Så vitt jag vet ska tvixen kunna driva en 2.5". Låter som att det är det där programmet. Borde vara enkelt att testa?

Funkar nu, avinstallerade programmet!

Redigerat av Unregistered8fe77bb8, 11 May 2011 - 12:12.

Postad 04 June 2011 - 09:48

clarken
  • clarken
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Varannan film jag startar får Tvixen att boota om direkt i starten och några bara hänger sig i mitten och den bootar om. Är tvixen slut? Eller är det så att den inte har stöd för de senaste MKV "reglerna" ?

Värt att investera i en senare model. kikat på medi8er. Funkar tvixie på den?

Postad 04 June 2011 - 10:29

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Varannan film jag startar får Tvixen att boota om direkt i starten och några bara hänger sig i mitten och den bootar om. Är tvixen slut? Eller är det så att den inte har stöd för de senaste MKV "reglerna" ?

Värt att investera i en senare model. kikat på medi8er. Funkar tvixie på den?

Börja med att göra en fabriksåterställning, det kan räcka med det. Om det inte räcker kan du prova att installera senaste fw igen. Jag har inga som helst problem med mkv:er upp till 720p (1080p hackar på tok för mycket) så Tvixen ska klara filmerna.

Och ja, Tvixie funkar på medi8er. Tvixie.com

Postad 04 June 2011 - 11:54

clarken
  • clarken
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Börja med att göra en fabriksåterställning, det kan räcka med det. Om det inte räcker kan du prova att installera senaste fw igen. Jag har inga som helst problem med mkv:er upp till 720p (1080p hackar på tok för mycket) så Tvixen ska klara filmerna.

Jag kan se 1080p mkv utan problem men det är nu på senare tid som den bara stänger av sig. Spelar ingen roll om det är 720p eller 1080p. Det skumma är att vissa filmer funkar.

hur gör man fabrikåterställning?

Postad 05 June 2011 - 22:12

clarken
  • clarken
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Tack

Gjorde en fabriksåterställning och la in den sista betan. nu funkar allt igen. så gött.

/clark

Postad 06 June 2011 - 21:22

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag kan se 1080p mkv utan problem men det är nu på senare tid som den bara stänger av sig. Spelar ingen roll om det är 720p eller 1080p. Det skumma är att vissa filmer funkar.

hur gör man fabrikåterställning?

Hmm, jag vet att andra fått 1080p att fungera på 4100/5100 men för mig blir det hackigt. Men jag klarar mig för det mesta med 720p ändå.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.