Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

* Officiell trÄd - Pioneer G9

7510 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Pioneer PDP-LX5090H TV (TV) 2 9.859812 (106) Inga priser
Pioneer PDP-LX5090 (TV) 1 9.640624 (63) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090 (TV) 0 (0) Inga priser
Pioneer PDP-LX6090H 60" 4K Ultra HD LED Smart TV (2009) - PDP-LX6090H (TV) 2 9.545454 (10) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090D (TV) 0 (0) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500M (TV) 2 9.285714 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600M 60" 4K Ultra HD LED Smart TV (TV) 1 8.75 (3) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600A 60" TV (TV) 1 9.285714 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500A (TV) 9 9.681818 (21) Inga priser
39 relaterade trÄdar
MarksĂ€nd digitaltv (21 inlĂ€gg) 5 år sedan
Pioneer KRP-500A/M och KRP-600A/M (1242 inlĂ€gg) 6 år sedan
GĂ„r det att sĂ€tta upp Pioneer Kuro LX5090h pĂ„ vĂ€gg? (15 inlĂ€gg) 6 år sedan
TĂ€nkte byta ut min Panasonic TX-L47ET60Y mot en LX-5090 (1 inlĂ€gg) 6 år sedan
Pioneer G9, tekniska frĂ„gor (1269 inlĂ€gg) 7 år sedan
Hur stĂ„r sig en Pioneer Kuro LX5090h mot dagens apparater? (114 inlĂ€gg) 7 år sedan
Ny köks-TV, upplösning 1080P/768P frĂ„n dator? (12 inlĂ€gg) 8 år sedan
BegagnatvĂ€rde Pioneer PDP-LX5090? (8 inlĂ€gg) 9 år sedan
* Officiell trĂ„d - Pioneer BDP-LX71/51FD (818 inlĂ€gg) 9 år sedan
Pioneer 6090h problem (3 inlĂ€gg) 12 år sedan
Pioneer G9 Buzzing? (418 inlĂ€gg) 12 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlĂ€gg) 14 år sedan
HjĂ€lp - FĂ„r (No signal) Dreambox 500c / Onkyo TX-NR709 / Pioneer 5090H (4 inlĂ€gg) 14 år sedan
Pionner 5090? (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
BeslutsĂ„ngest Samsung LE-46A796(LED) vs Pioneer Kuro PDP-LX5090 (217 inlĂ€gg) 16 år sedan
Större TV (5 inlĂ€gg) 16 år sedan
Pioneer Kuro KRP-600A eller kommande Panasonic Viera TC-P65V10 (15 inlĂ€gg) 16 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090 VS Samsung LE-55A966 (34 inlĂ€gg) 16 år sedan
Samsung UE-46/55B7070 (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
Panasonic G10 50" eller Pioneer G9 50" ? (3 inlĂ€gg) 17 år sedan
Köp av ny TV, max 22 000kr (14 inlĂ€gg) 17 år sedan
BildinstĂ€llningar till pioneer pdp-lx5090 (5 inlĂ€gg) 17 år sedan
LG 50PG7000 VS Pioneer Kuro PDP-LX5090 // VILKEN ÄR BÄST ? (331 inlĂ€gg) 17 år sedan
Pioneer 5090h frĂ„n Fyndbörsen. Vilka vĂ€ntar? (30 inlĂ€gg) 17 år sedan
Koppla Pioneer PDP-LX5090H med Onkyo TX-SR805 och digitalbox. (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
Köpa 42PZ80 nu eller vĂ€nta pĂ„ PDP-LX5090? (20 inlĂ€gg) 17 år sedan
50 tum plasma i TJOCK gipsvĂ€gg (4 inlĂ€gg) 17 år sedan
46-50" Full HD,max 20K (4 inlĂ€gg) 17 år sedan
Nyinköp TV (2 inlĂ€gg) 17 år sedan
HjĂ€lp! Vilken display ska jag köpa? (5 inlĂ€gg) 17 år sedan
DVB-T Strular (11 inlĂ€gg) 17 år sedan
InstĂ€llningar (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090H vs. Philips 42PFL9803H (80 inlĂ€gg) 17 år sedan
HjĂ€lp med val av TV samt vĂ€ggfĂ€ste , 50-52" (tex Sony 52W4500) (17 inlĂ€gg) 17 år sedan
Gruppköp av pioneer G9 (219 inlĂ€gg) 17 år sedan
Plasmateknikens stora problem - green phosphor lag (81 inlĂ€gg) 17 år sedan
fosfor lag (22 inlĂ€gg) 17 år sedan
Problem att fĂ„ bild vid anslutning av flera hdmi-kĂ€llor (Pioneer 5090) (2 inlĂ€gg) 17 år sedan
Gruppköp Pioneer 9G - STOCKHOLM (124 inlĂ€gg) 18 år sedan

Postad 29 March 2009 - 10:24

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlĂ€gg
  • 0

Det kan ju vara sÄ att om du har bakgrundsbelysning, sÄ kan den vara för ljussvag. Jag kÀnner igen problemet med att ögonen har svÄrt att vÀnja sig med att det blir vÀldigt ljust. Med starkare bakgrundsbelysning behöver inte ögonen justera sÄ mycket.

Jag har bakgrundsbelysning med dimmer & nog Àr det sÄ att det blir lÀttsammare nÀr man petar upp den lite. Ska testa att öka lite allmÀnt pÄ belysningen i rummet.

SjÀlv Àr jag jÀttenöjd efter att ha sett QUO VADIS

BD eller DVD?

ApropÄ Quo Vadis sÄ fanns det en del scener som var sÄ skarpa sÄ att man inte kan förstÄ hur det kan vara sÄ skarpt pÄ en sÄ gammal film(1951).

JodÄ. Film hÄller ju HD-klass & optik har man kunnat göra högklassigt lÀnge sÄ bara överföringen Àr optimalt gjort sÄ kan gammal film vara i princip hur bra som helst.

Redigerat av Unregistered29af8ed6, 29 March 2009 - 10:27.

Postad 29 March 2009 - 11:14

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • ForumrĂ€v

• 701 inlĂ€gg
  • 0
Z,

Kul att det ser bra ut. Vilka BD's har du kollat pÄ, vilka imponerar mest?

Postad 29 March 2009 - 11:48

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlĂ€gg
  • 0

Z,

Kul att det ser bra ut. Vilka BD's har du kollat pÄ, vilka imponerar mest?

Lite offtopicvarning med filmer nu kanske men jag kör pÄ ÀndÄ.

Som jag skrev i mitt första inlÀgg efter kalibreringen sÄ ser man ju Àven ibland skavanker som man inte sÄg innan kalibreringen & en film som jag upptÀckt det pÄ Àr "LÄt den rÀtte komma in" (BD). DÀr ser man lite brus i mörka partier som jag inte mÀrkte pÄ samma sÀtt innan. Nu har jag inte sett den i helhet efter kalibreringen sÄ jag sÀger inget mer om den.

I gĂ„r sĂ„ sĂ„g jag filmen "Elegy" (BD) med Penelope Qruz. LjussĂ€ttningen var lite ojĂ€mn, lite för hĂ„rd för min smak i början men sen sĂ„ tog det sig & emellanĂ„t sĂ„ var den helt makalös! Det var i den jag upplevde djupet jag nĂ€mnde tidigare & strandscenerna Ă€r sÄÄÄ vackra. Även fĂ€rgĂ„tergivningen kĂ€ndes extremt naturtrogen.

Min gamla favvo femte elementet pÄ den remastrade BD:n, blir som barn pÄ nytt nÀr jag ser den! Lite ojÀmn, mycket korn ibland samt lite luddig bild emellanÄt men för övrigt extremt trevlig! HÀrliga fÀrger utan att bli alltför överdrivet. Skillnaden efter kalibrering Àr helt klart fÀrgerna som kÀnns neutralare.

Quantum of solace, nya bondrullen (BD). Extremt hög bildkvalite men jag har lite svÄrt för den ryckiga filmningen som gör att jag fÄr för mig att jag har satt drive mode eller pure cinema i fel lÀge. Den första filmen jag sÄg efter kalibrering sÄ jag vet inte skillnaden.

Barnhemmet, spansk skrÀckis (BD). Om man inte har svÄrt för lite mysko fÀrgtemperaturer emellanÄt sÄ Àr den en klar höjdare, Àven suverÀnt ljud.

Celine Dion, live in las vegas (BD). Oberoende av vad man tycker om henne sÄ Àr den kanske det bÀsta man kan se live idag, bildkvalitetsmÀssigt i alla fall. Sanslöst fina fÀrger & hög skÀrpa pÄ en oerhört fin produktion. Blev klart mer tryck i fÀrgerna efter kalibrering men inte riktigt lika svart dÄ jag helt klart hade för lite ljus pÄ innan.
Köpte BD:n Ät sambon för att slippa skÀmmas alltför mycket :)

Sweeney Todd (DVD). Ska köpa denna pÄ BD dÄ jag Àr sÄ extremt faschinerad av skuggspelet, den djupa svÀrtan & vÀxlingen mellan de grÄa scenerna till de fÄtal fÀrgranna som finns i den. De fÀrggranna scenerna blev mkt bÀttre efter kalibreringen, blev mest rött innan. DÀremot sÄ var det svartare innan men det pÄ bekostnad av detaljer, detaljökningen mÀrks extremt mycket i inledningen av filmen dÀr Jonny Depp stÄr pÄ fartyget. Mycket mer detaljer i ansikte & omgivning.

Redigerat av Unregistered29af8ed6, 29 March 2009 - 12:10.

Postad 29 March 2009 - 11:53

hyslopc
  • hyslopc
  • ForumrĂ€v

• 682 inlĂ€gg
  • 0
Jag kollade pÄ Iron Man igÄr kvÀll - helt fantastiskt bildkvalité, och en bra film, ocksÄ, om man kÀnner för lite ren underhÄllning.

Postad 29 March 2009 - 12:15

Loo755
  • Loo755
  • ForumrĂ€v

• 673 inlĂ€gg
  • 0
Batman: The Dark Knight Àr min referensfilm pÄ BD

Postad 29 March 2009 - 12:21

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlĂ€gg
  • 0

Batman: The Dark Knight Àr min referensfilm pÄ BD

Jag led nÀr jag sÄg den pÄ min LG, var Àr svÀrtan!!!! Satt mest & irriterade mig pÄ ghostingen efter textremsorna :)

Men nu ska jag köpa den :D

Postad 29 March 2009 - 13:17

Veil
  • Veil
  • Wannabe

• 28 inlĂ€gg
  • 0
Ska plasman bli vÀldigt varm ovanpÄ? AlltsÄ kylarhÄlen lÀngst upp pÄ baksidan?

Med risk för att bli idiotförklarad..
Har en 5090h i kartong och har köpt till en underliggande högtalare, S63.
Enligt bruksanvisning skall man montera högtalaren nÀr tv:n sitter pÄ fotfÀste...men det har jag ju inget.
NÄgon som prövat utan fotfÀstet?
Skall man lÀgga den pÄ sÀngen?...Vore enklare med en liten 26 tummare...
Verkar bli trÄngt att komma Ät om tv:n sitter pÄ vÀggen.
/Hmmm...jÀdra kloss tv.

Du kan ju alltid bara stÀlla den pÄ ett bord eller dylikt, be nÄgon hÄlla i den och montera fÀstena nÀr den stÄr dÀr.
NÀr tvn sedan stÄr pÄ foten / vÀggstativet sÄ trycker du dit och skruvar fast högtalaren.

En fördel Àr om du anslutit ljud kablarna till tvn i förvÀg

Lycka till

Redigerat av Veil, 29 March 2009 - 13:19.

Postad 29 March 2009 - 13:18

Loo755
  • Loo755
  • ForumrĂ€v

• 673 inlĂ€gg
  • 0
Sitter den pÄ vÀggen (som den ska) sÄ blir den varmare ja

Postad 29 March 2009 - 13:46

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlĂ€gg
  • 0

Önskar jag kunde ha den pĂ„ vĂ€ggen men det gĂ„r inte.

Min stÄr pÄ bÀnk & jag kan inte sÀga att den blir speciellt varm uppe vid ventilationshÄlen, pÄ sin höjd lÀtt ljummen.

Postad 29 March 2009 - 13:51

Veil
  • Veil
  • Wannabe

• 28 inlĂ€gg
  • 0

Pga sÀmre luftflöde antar jag? Det Àr inte dÄligt för plasman iallafall?

Önskar jag kunde ha den pĂ„ vĂ€ggen men det gĂ„r inte.

Min stÄr pÄ bÀnk & jag kan inte sÀga att den blir speciellt varm uppe vid ventilationshÄlen, pÄ sin höjd lÀtt ljummen.

Hur kommer det sig att du inte kan borra upp den pÄ vÀggen?

Redigerat av Veil, 29 March 2009 - 13:52.

Postad 29 March 2009 - 14:30

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlĂ€gg
  • 0

Hur kommer det sig att du inte kan borra upp den pÄ vÀggen?

Har ingen lÀmplig vÀgg om jag vill möblera pÄ ett vettigt sÀtt. Fönster utefter en hel vÀgg samt 3 dörrar, finns inte plats helt enkelt. Nu stÄr den pÄ bÀnk med fönstervÀggen bakom sig.

Postad 29 March 2009 - 15:49

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr daga att Àndra Clock till +2
Setup > System setup > Digital Tuner Setup > Clock

Postad 29 March 2009 - 22:25

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1866 inlĂ€gg
  • 0
Jag mÄste ha slagit nÄgot rekord i att ha kollat pÄ minst antal filmer den första mÄnaden efter att man har fÄtt hem skÀrmen. Sedan jag köpte den för en mÄnad sen kanske sÄ har jag kollat pÄ.. trumvirvel.. hela tre stycken filmer. Har den fortfarande stÄendes i frigoliten nÀmligen p.ga tapetsering i rummet som jag aldrig blir klar med för att det alltid kommer nÄgot annat emellan. Men nu i veckan ska det bli av :)

DÀremot har jag spelat Xbox 360 sÀkert 30 timmar.

Redigerat av belzebubb, 29 March 2009 - 22:35.

Postad 29 March 2009 - 23:38

Explorer76
  • Explorer76
  • Wannabe

• 12 inlĂ€gg
  • 0

Ja dÄ har jag haft min 5090H ISF-kalibrerad i nÄgra dagar & visst Àr det skillnad men allvarligt talat sÄ lÄg jag inte sÄ lÄngt ifrÄn innan heller. Vad man kan se Àr att jag lÄg lite för lÄgt i ljuset, mycket vanligt enligt kalibreraren dÄ Kuro-Àgarna ofta Àr oerhört fixerade vid svÀrta & om man ligger ngt lÀgre (i mitt fall 0 i ljus) sÄ fÄr man ofta en djupare svÀrta Àven i material som inte har sÄ djup svÀrta, det man förlorar Àr sjÀlvfallet detaljer i lÄgdagrarna.

Nu kan jag uppleva lite sÀmre svÀrta i vissa filmer men det beror helt klart pÄ filmen i sig. I filmer med riktigt djup svÀrta sÄ upplever jag bÀttre svÀrta Àn innan, mest beroende pÄ att jag fÄtt bort det blÄstick jag hade i det svarta men Àven pga av att jag fÄtt mer tryck i bilden med ett högre kontrastförhÄllande. Detaljupplösningen Àr bÀttre men det bÀsta Àr dock att jag helt klart har en neutralare & riktigare fÀrgÄtergivning nu, om detta rÄder ingen tvekan!

Tycker jag dÄ att detta var vÀrt 2500? Ja det gör jag men i början sÄ funderade jag faktiskt pÄ om det verkligen var det dÄ jag trots allt lÄg rÀtt nÀra & kanske hade kunnat tveaka till detta hyfsat sjÀlv med en kalibreringsskiva men problemet med mig Àr att jag aldrig blir nöjd, jag hade förmodligen skruvat bort mig mÄnga gÄnger & funderat pÄ huruvida jag hamnat rÀtt eller inte, nu vet jag att jag ligger rÀtt & att det jag matar in kommer ut precis som det var tÀnkt & sÄ pass bra som min skÀrm kan prestera.

Man ska dock vara medveten om att allt material inte upplevs bÀttre efter kalibreringen, exempelvis sÄ upplever jag ett par Blu-Rayfilmer lite brusigare/korningare vilket beror pÄ att detaljupplösningen blivit bÀttre, mer avslöjande helt enkelt. Vissa filmer, oftast pÄ DVD dÄ, visar en sÀmre svÀrta men det beror som jag tidigare skrev pÄ att jag lÄg lite för lÄgt i ljuset tidigare. Filmerna har helt enkelt inte bÀttre svÀrta Àn sÄ & det ser man helt klart pÄ att sorgkanterna Àr svartare Àn de svarta partierna i filmen.

Jag har bara betalt för kalibrering av en kÀlla, min BD, men jag frÄgade honom om min digitalbox (SD) som jag tycker levererar en bild med sÀmre svÀrta Àn min BD & dÄ hade han en lösning som jag fick pÄ köpet. Som nightlÀge sÄ har han kalibrerat min BD & eftersom jag inte var ett dugg intresserad av DaylÀget sÄ kalibrerade han min digitalbox dÀr & lade pÄ en annan ingÄng. Jag hade spelat in SVT testbild pÄ hÄrddisken i boxen & utefter den sÄ mÀtte han upp & kalibrerade till boxen riktigt bra faktiskt! jag stÀller inte speciellt höga krav pÄ TV-bilden utan lÀgger allt krut pÄ BD/DVD men den blev faktiskt hyfsad.

Som info för dem som inte vet sÄ Àr dessa tvÄ ISF-lÀgen lÄsta & gÄr alltsÄ inte att Àndra, dÀrför sÄ Àr det viktigt att se till att man Àr nöjd innan kalibreringskillen Äker. MÀngden kontrast t.e.x. Àr nÄgot som jag Àr kÀnslig för, för mycket av den varan & jag fÄr huvudvÀrk. Innan kalibrering sÄ lÄg jag pÄ 32 & efter 36 vilket jag var lite orolig för. Nu testkörde vi nÄgra filmer som jag vet Àr mkt kontrastrika efterÄt & jag upplevde bara bilden ngt kontrastrikare Àn innan sÄ det kÀndes bra men om man vill sÄ drar han sjÀlvfallet ned den, man gÄr inte bara blint efter mÀtningar utan det viktiga Àr ju att kunden blir nöjd.

För övrigt sĂ„ kan jag verkligen rekommendera Daniel frĂ„n hembiobutiken i Frölunda som under kalibreringens gĂ„ng hela tiden förklarade vad han gjorde & visade de skillnader som blev. Huruvida du bör bestĂ€lla en kalibrering eller ej kan inte jag avgöra, det beror alldeles pĂ„ hur lĂ„ngt ifrĂ„n du hamnat sjĂ€lv & hur mkt du litar pĂ„ att du ligger rĂ€tt. Är man supernöjd sĂ„ Ă€r det ju bara att luta sig tillbaks & njuta men personligen sĂ„ Ă€r jag den typen av mĂ€nniska som hela tiden söker nĂ„t bĂ€ttre, nu Ă€r sökandet över :)

Tack för att du delar med dig!
Hur lÀnge hade du TVn innan du kalibrerade?

Postad 29 March 2009 - 23:59

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlĂ€gg
  • 0
Ca 6 veckor, rÀknar med att den hade gÄtt en bit över 200 timmar.

Postad 30 March 2009 - 02:36

AntieAnt
  • AntieAnt
  • Rookie

• 2 inlĂ€gg
  • 0
Hi there.
I'm a British and I reside in Gothenburg Sweden. I have a good understanding of reading Swedish but not so much for writing so please excuse that this is in English :D ( I prefer to ask Swedes for techical opinions, think you guys have a general better knowledge of tech than most).

I purchased a Pioneer Krp 500a(also a 9G, same panel as the 5090h i believe) several weeks ago and have also experienced what people in the forums as ghosting (if thats what it is). I wonder if it is the same thing as others have experienced, so I would like to clarify that. I first noticed it when watching the john Rambo film. (the newest one).. At the begining is a little smaller than 4:3 box video showing a news report which lasts for around 10 seconds after it goes black and starts to display the intro credits ( producer bla bla in white text). strange thing is where the news report box thing was has left a lightened area in the shape of it.

Looked very stupid while the text was going over it when it should all be black.. I noticed the same on the beginning of RÄttstouille when u see a small tv set showing the chef and critic and when it goes black briefly before the country house scene the shape of the tv set is there. I tested different contrast high and low and different time lengths. Always the same result. i notice it mostly in a lightly lit room and especially a dark room. my viewing distance is about 2 meters away.

To add it happens with anything of very high contrast and always leaves ashape (tv menu, dvd menu, blu ray menu, logos at the beging of a movie etc) Im concerned only because it destroys the viewing experience having to see the stupid shapes when there text or whatever should be on just black. Also going from a light scene with much contrast to a dark scene seems to be also a tad annoying as the blacks in the dark seen seem to be lighter at the beginning and takes over a minute or so to start to look anything close to a cold black, providing the scene stays dark long enough which isnt often.

I watch mostly on my Blu ray and normal tv. If it is normal ghosting is it supposed to be so aggressive at times.
Thank you for listening
or Tack sÄ mycket :P

(hope typing in english doesnt break any forum rules :) ( I apologize if so)

Redigerat av AntieAnt, 30 March 2009 - 21:45.

Postad 30 March 2009 - 07:47

hyslopc
  • hyslopc
  • ForumrĂ€v

• 682 inlĂ€gg
  • 0
AntieAnt - I haven't noticed this at all, but others here have. What settings are you using?

Postad 30 March 2009 - 09:17

AntieAnt
  • AntieAnt
  • Rookie

• 2 inlĂ€gg
  • 0

AntieAnt - I haven't noticed this at all, but others here have. What settings are you using?

usually the default pure mode with the contrast turned down from 40 to 30

Postad 30 March 2009 - 09:21

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlĂ€gg
  • 0

Hi there.
I'm a British and I reside in Gothenburg Sweden. I have a good understanding of reading Swedish but not so much for writing so please excuse that this is in English ;) ( I prefer to ask Swedes for techical opinions, think you guys have a general better knowledge of tech than most). I purchased a Pioneer Krp 500a(also a 9G, same panel as the 5090h i believe) several weeks ago and have also experienced what people in the forums as ghosting (if thats what it is). I wonder if it is the same thing as others have experienced, so I would like to clarify that. I first noticed it when watching the john Rambo film. (the newest one).. At the begining is a little smaller than 4:3 box video showing a news report which lasts for around 10 seconds after it goes black and starts to display the intro credits ( producer bla bla in white text). strange thing is where the news report box thing was has left a lightened area in the shape of it. Look very stupid while the text was going over it when it should all be black.. I noticed the same on the beginning of RÄttstouille when u see a small tv set showing the chef and critic and when it goes black briefly before the country house scene the shape of the tv set is there. I tested different contrast high and low and different time lengths. Always the same result. i notice it mostly in a lightly lit room and especially a dark room. my viewing distance is about 2 meters away. To add it happens with anything of very high contrast and always leaves ashape (tv menu, dvd menu, blu ray menu, logos at the beging of a movie etc) Im concerned only because it destroys the viewing experience having to see the stupid shapes when there text or whatever should be on just black. Also going from a light scene with much contrast to a dark scene seems to be also a tad annoying as the blacks in the dark seen seem to be lighter at the beginning and takes over a minute or so to start to look anything close to a cold black, providing the scene stays dark long enough which isnt often. I watch mostly on my Blu ray and normal tv. If it is normal ghosting is it supposed to be so aggressive at times.
Thank you for listening
or Tack sÄ mycket :D

(hope typing in english doesnt break any forum rules ;) ( I apologize if so)

VĂ€lkommen till Minhembios forum. :)

Du fÄr gÀrna dela upp texten i stycken, dÄ blir den mer lÀttlÀst.

Vad du beskriver lÄter inte karakteristiskt för Pio av senare Ärsmodeller, men det kan sÀkert variera en del mellan individuella displayer.

Ghosting kommer alltid att kunna uppkomma med en fosforbaserad teknik och Àven om Pio Kuro Àr vÀldigt motstÄndskraftig i det avseendet sÄ Àr den inte immun dock verkar dina erfarenheter överdrivna (med Pio Kuro mÄtt mÀtt), speciellt att du uppfattar svartnivÄn som förhöjd under ett bra tag och att ljusare fÀlt ligger kvar lÀnge över andra scener.

Hursomhelst Àr det ingen anledning till oro och med störst sannolikhet kommer detta att avta med anvÀndining. Du skriver att du haft dem i flera veckor, men det sÀger ju inte mycket om hur mÄnga timmar du nyttjat dem under den tiden. Skulle detta inte avta inom 100-talet timmar, sÀg ~200-300 timmars nyttjande bör du felanmÀla till Pioneer för dÄ Àr det inte "normalt" för dessa plasma TV.

Ett alternativ Àr att testa sk break-in, kolla mer i denna trÄd. Notera att det inte primÀrt Àr för nÄgot annat Àn inkörning inför en kalibrering, men du kan ju alltid testa.

Du sitter vÀldigt nÀra displayen, 2m, kÀnns det verkligen bekvÀmt? Hoppas du bara matar den med BD och HDTV. :D

Postad 30 March 2009 - 09:26

hyslopc
  • hyslopc
  • ForumrĂ€v

• 682 inlĂ€gg
  • 0

usually the default pure mode with the contrast turned down from 40 to 30

I run with more or less the same settings as you on a KRP-500A, and haven't noticed any ghosting at all, but I haven't been looking for it, either. As Wolfy wrote, the problem could well disappear with time, but I'll try and remember to test my set tonight, to see whether it has any ghosting at all, and if so how much. I'd be surprised if it was there and I hadn't noticed it, but who knows...

Postad 30 March 2009 - 12:12

KREIGER
  • KREIGER
  • AnvĂ€ndare

• 118 inlĂ€gg
  • 0
Jag har tidigare skrivit om detta med ghosting. PÄ mitt exemplar kan jag se kvarbilder av kontrastrika bilder mot en helsvart bakgrund frÄn högst 0,5m i ett helt mörklagt rum. De Àr verkligen jÀttesvÄra att upptÀcka och Àr egentligen inget som stör. Det som jag dock tycker Àr oroande Àr att kvarbilderna tycks uppstÄ direkt dÄ en kontrastrik bild visas. Jag behöver alltsÄ inte pausa en bild i x antal minuter för att fÄ den att stanna, vilket jag tycker Àr onormalt. Dock försvinner kvarbilden direkt dÄ nÄgot annat material visas pÄ samma stÀlle oavsett hur lÀnge bilden visats. En HUD frÄn ett spel jag spelat i flera timmar i strÀck försvinner alltsÄ lika snabbt som en stillbild som visats i 1 sek. Detta tycker jag ocksÄ lÄter onormalt för ghosting.

FrÄgan Àr alltsÄ om det verkligen Àr ghosting? Skulle det inte kunna vara sÄ att det Àr nÄgot annat fenomen, nÄgot i bildprocesseringen? Detta kanske Àr en bieffekt av att svÀrtan pÄ 9G Àr sÄ djup. Det skulle iaf inte gÄ att se om inte svÀrtan var sÄ bra som den faktiskt Àr.

Jag har hur som helst pÄpekat detta "problem" för min sÀljare, men han pÄstÄr att det ser ut sÄ pÄ bÄde hans eget exemplar samt hans brors exemplar nÀr man slÀcker ner, vÀxlar frÄn en kontrastrik bild till en helsvart samt gÄr fram vÀldigt nÀra (han nÀmnde specifikt att han kunde svagt urskilja menyerna frÄn sin Tvix efter att han stÀngt av den och bilden inte lÀngre matades med en kÀlla). Har dock inte pratat med Pioneer om detta (mycket p.g.a. att de verkar vara ganska fientligt instÀllda mot att hjÀlpa till i fall dÀr inbrÀnningar och ghosting Àr inblandat, tÀnker bl.a. pÄ det bemötande en anvÀndare som jag tror heter Rowe frÄn 8G-trÄden fick nÀr han hade jÀtteproblem).

Jag har ocksÄ lÀst pÄ avforums och dÀr har detta uppmÀrksammats för lÀnge sedan och dÀr har andra saker Àn "vanlig" ghosting nÀmnts som orsak. Jag verkar dock inte hitta dessa inlÀgg (vilket Àr vÀldigt frustrerande för jag vet att jag har lÀste dem!).

Edit:
Runt sidan 60 i trÄden Pioneer 9G Owners Thread part 3 nÀmns det lite om detta, men det diskuterades mer flitigt lÄngt innan pÄ sidor jag fortfarande inte hittar.

Redigerat av KREIGER, 30 March 2009 - 13:29.

Postad 30 March 2009 - 13:32

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlĂ€gg
  • 0

Jag har tidigare skrivit om detta med ghosting. PÄ mitt exemplar kan jag se kvarbilder av kontrastrika bilder mot en helsvart bakgrund frÄn högst 0,5m i ett helt mörklagt rum. De Àr verkligen jÀttesvÄra att upptÀcka och Àr egentligen inget som stör. Det som jag dock tycker Àr oroande Àr att kvarbilderna tycks uppstÄ direkt dÄ en kontrastrik bild visas. Jag behöver alltsÄ inte pausa en bild i x antal minuter för att fÄ den att stanna, vilket jag tycker Àr onormalt. Dock försvinner kvarbilden direkt dÄ nÄgot annat material visas pÄ samma stÀlle oavsett hur lÀnge bilden visats. En HUD frÄn ett spel jag spelat i flera timmar i strÀck försvinner alltsÄ lika snabbt som en stillbild som visats i 1 sek. Detta tycker jag ocksÄ lÄter onormalt för ghosting...

Vad tycker du Àr onormalt? Det verkar helt normalt tycker jag. Vi talar om mikrosekunder vad gÀller fosforns reaktionstid och temepraturen i cellen ökar ocksÄ vÀldigt snabbt, tror knappast du kan vÀxla frÄn till via fjÀrr eller annat snabbare Àn dessa tider annat Àn i ett lab, sÄ tidsaspekten i detta avseendet har ingen betydelse. :)

Det enda som skulle vara onormalt Àr om dessa "snabba" kvarvarande mönster inte försvinner i stort sett omgÄende med annat material, vilket inte tycks vara fallet för dig sÄ du kan ta det med ro, du upplever bara vad som Àr normalt med en fosforbaserad teknik.

Du har iofs en poÀng i att inte kalla det ghosting, det skulle inte jag heller göra. Med ghosting menar man "normalt" en kvardröjande bild som syns frÄn normalt tittavstÄnd. Jag har aldrig sett nÄgon sÄdan med min Pio G8. Lyckades inducera fram en ghosting av TV3-loggan med en lÄne-G7 dock.

Postad 30 March 2009 - 13:39

KREIGER
  • KREIGER
  • AnvĂ€ndare

• 118 inlĂ€gg
  • 0

Vad tycker du Àr onormalt? Det verkar helt normalt tycker jag. Vi talar om mikrosekunder vad gÀller fosforns reaktionstid och temepraturen i cellen ökar ocksÄ vÀldigt snabbt, tror knappast du kan vÀxla frÄn till via fjÀrr eller annat snabbare Àn dessa tider annat Àn i ett lab, sÄ tidsaspekten i detta avseendet har ingen betydelse. ;)

Det enda som skulle vara onormalt Àr om dessa "snabba" kvarvarande mönster inte försvinner i stort sett omgÄende med annat material, vilket inte tycks vara fallet för dig sÄ du kan ta det med ro, du upplever bara vad som Àr normalt med en fosforbaserad teknik.

Du har iofs en poÀng i att inte kalla det ghosting, det skulle inte jag heller göra. Med ghosting menar man "normalt" en kvardröjande bild som syns frÄn normalt tittavstÄnd. Jag har aldrig sett nÄgon sÄdan med min Pio G8. Lyckades inducera fram en ghosting av TV3-loggan med en lÄne-G7 dock.

Ok, jag trodde inte det Àr sÄ att Àven bilder som visas under bara ett par sekunder ger kvarbilder, utan att det krÀvdes att bilderna visas under lÀngre tid. NÀr sedan de bilder som verkligen visas under en lÀngre tid dessutom försvinner lika snabbt tÀnkte jag att det kanske har med nÄgot annat Àn ghosting (som vi inte ska kalla det för) att göra, dÄ jag fÄtt för mig att bilder som visas under lÀngre perioder vanligtvis tar lÀngre tid pÄ sig innan de försvinner.

Tur att vi har Wolfy som kan reda ut ett och annat Ät oss! :)

Redigerat av KREIGER, 30 March 2009 - 13:56.

Postad 30 March 2009 - 15:18

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlĂ€gg
  • 0
Tycker inte att det lÄter normalt med den erfarenhet jag har av min men samtidigt sÄ sitter jag nÀstan 4 meter ifrÄn & du sitter 2 meter ifrÄn, en ganska markant skillnad & klart mer avslöjande.

Gör som wolfy skriver, kör den i ett par hundra timmar & om du sedan upplever ghosting vid normalt tittande sÄ ska du reklamera den. & som sagt var, dela gÀrna upp lÄnga texter i stycken :)

Postad 30 March 2009 - 17:24

Veil
  • Veil
  • Wannabe

• 28 inlĂ€gg
  • 0
_Z_

Du har möjligtvis inga före efter bilder pÄ kalibreringen?

Postad 30 March 2009 - 17:30

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlĂ€gg
  • 0

_Z_

Du har möjligtvis inga före efter bilder pÄ kalibreringen?

NÀÀ. Som gammal fotograf sÄ skulle jag kunna fixa nÄt sÄnt men jag tror inte pÄ detta med foton pÄ skÀrmar för bedömning, om man inte vill visa artefakter eller upplösningsskillnader dÄ.

Som jag skrivit tidigare sÄ Àr det inga hissnande skillnader före & efter, inget som ett foto skulle kunna visa utan skillnaderna ligger i det lilla, det dÀr som man knappt kan förklara. Djupet, skimmer i vissa detaljer + att man vet att nu jÀ####r kan det inte bli bÀttre :)

Redigerat av Unregistered29af8ed6, 30 March 2009 - 17:31.

Postad 31 March 2009 - 00:30

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlĂ€gg
  • 0

Ok, jag trodde inte det Àr sÄ att Àven bilder som visas under bara ett par sekunder ger kvarbilder, utan att det krÀvdes att bilderna visas under lÀngre tid. NÀr sedan de bilder som verkligen visas under en lÀngre tid dessutom försvinner lika snabbt tÀnkte jag att det kanske har med nÄgot annat Àn ghosting (som vi inte ska kalla det för) att göra, dÄ jag fÄtt för mig att bilder som visas under lÀngre perioder vanligtvis tar lÀngre tid pÄ sig innan de försvinner.

Tur att vi har Wolfy som kan reda ut ett och annat Ät oss! :)

Tycker inte heller det Àr onormalt. Du har ju sjÀlv listat att spökbilderna syns bÀttre pÄ grund av den djupa svÀrtan. KÀnns ju vÀldigt logiskt om du frÄgar mig.

Min KRP-500 uppvisar exakt samma symptom. Hade tv:n varit en 50" CRT, dÄ hade du förmodligen sett trails istÀllet. Det Àr vÀldigt irriterande. PÄ Ättiotalet, nÀr man filmade med videokameror, sÄ kunde sjÀlva kameran(tidiga CCT, eller vad de hette) ge upphov till massiva ljusspÄr(trails) efter lampor och liknande pÄ konserter. Jag Àr glad att den tiden Àr över.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 31 March 2009 - 00:32.

Postad 31 March 2009 - 07:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlĂ€gg
  • 0

NÀÀ. Som gammal fotograf sÄ skulle jag kunna fixa nÄt sÄnt men jag tror inte pÄ detta med foton pÄ skÀrmar för bedömning,

Tack. :)

Postad 31 March 2009 - 08:54

Veil
  • Veil
  • Wannabe

• 28 inlĂ€gg
  • 0

NÀÀ. Som gammal fotograf sÄ skulle jag kunna fixa nÄt sÄnt men jag tror inte pÄ detta med foton pÄ skÀrmar för bedömning, om man inte vill visa artefakter eller upplösningsskillnader dÄ.

Som jag skrivit tidigare sÄ Àr det inga hissnande skillnader före & efter, inget som ett foto skulle kunna visa utan skillnaderna ligger i det lilla, det dÀr som man knappt kan förklara. Djupet, skimmer i vissa detaljer + att man vet att nu jÀ####r kan det inte bli bÀttre :)

Hehe ok, jag var lite orolig för att skÀrmen blev sÄ jÀkla varm.
SÄ jag slog Hembio Consult ( inköpsaffÀr ) och frÄgade. Och det var lugnt.

Nu kan jag sova gott igen haha.

Postad 31 March 2009 - 14:26

Brando70
  • Brando70
  • ForumrĂ€v

• 651 inlĂ€gg
  • 0
Tjena!

Kan nÄgon, som anvÀnder, den inbyggda satellit HD-boxen, förklara för mig nÄgra saker???
Det finns en hel del frekvenser redan sparade i sjÀlva HD-boxen. Dessa kan man scana ner utan problem.
Men, en del nya frekvenser för HD-kanaler eller för vanliga digitala kanaler (som inte finns sparade i HD-boxen) Àr omöjliga att scana ner!! :)
Grejen Àr att jag knappar in dessa nya frekvenser manuellt utan problem, men sedan nÀr jag ska scana ner HD-kanaler dÄ gÄr det inte! Jag blir toooooooookig!! ;)
Hur gör man manuellt med frekvenser som inte finns sparade inne i HD-boxen???
Hur kan man scana dom???

Redigerat av Brando70, 31 March 2009 - 14:27.

Postad 31 March 2009 - 14:58

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlĂ€gg
  • 0
Vilka HD-kanaler du saknar?

Postad 31 March 2009 - 17:54

Brando70
  • Brando70
  • ForumrĂ€v

• 651 inlĂ€gg
  • 0

Vilka HD-kanaler du saknar?

NBA TV pÄ satelliten 10 grader öst/east! Parametrar 11 070H (vÄgrÀt), symbolrate 7200, fec 3/4.

Anixe HD & Astra HD promo pÄ satelliten 19,2 grader öst/east! Parametrar 11 303H (vÄgrÀt), symbolrate 22 000, fec 2/3. (bÄda HD-kanaler Àr okodade)

Postad 31 March 2009 - 19:00

TheGun
  • TheGun
  • LĂ€rjunge

• 269 inlĂ€gg
  • 0
Jag har Tele2 som leverantör av digital-tv vilket gör att jag inte kan anvÀnda de inbyggda mottagarna till mitt kort.

Nu undar jag om man kan anvÀnda den inbyggda DVB-T mottagaren för de fria kanalerna utan att köpa en ca-modul?
Hur gör jag detta isÄfall?

Postad 31 March 2009 - 22:20

kalle_22
  • kalle_22
  • LĂ€rjunge

• 276 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

NÀr jag stÀnger av tv sÄ efter en stund sÄ kommer det nÄn sÄrts ljud frÄn tv vet nÄn vad det kan va.

Postad 31 March 2009 - 22:22

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1866 inlĂ€gg
  • 0

Hej!

NÀr jag stÀnger av tv sÄ efter en stund sÄ kommer det nÄn sÄrts ljud frÄn tv vet nÄn vad det kan va.

Du menar att det klickar till nÄgon sekund efter att du tryckt pÄ powerknappen?

Redigerat av belzebubb, 31 March 2009 - 22:23.

Postad 01 April 2009 - 04:36

Unregistered7d403411
  • Unregistered7d403411
  • AnvĂ€ndare

• 235 inlĂ€gg
  • 0

Hej!

Det klickar till menar du? Verkar vara normalt, det som jag reagerat pÄ Àr att ibland kommer klicket direkt efter att man stÀnger av den medans det ibland kan dröja flera minuter innan man hör klicket.

Det mÄste ju ha nÄgot med power-supply:n att göra men varför dröjer klicket ibland? NÄgon som har en vettig förklaring?

Postad 01 April 2009 - 06:31

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlĂ€gg
  • 0
Testa nĂ„gon gĂ„ng och stĂ€nger av tv:n och innan den sĂ€ger klick sĂ€tt pĂ„ tv:n dĂ„ kommer bilden tillbaka utan att du fĂ„r den dialogrutan dĂ€r den sĂ€ger ”Starting upp your tv” eller nĂ„gon liknande.

Postad 01 April 2009 - 13:12

kalle_22
  • kalle_22
  • LĂ€rjunge

• 276 inlĂ€gg
  • 0
Tack för svar jag tror att jag va tvungen att lemna in tv

Postad 01 April 2009 - 13:15

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlĂ€gg
  • 0

Tack för svar jag tror att jag va tvungen att lemna in tv

Pga?

Postad 01 April 2009 - 17:36

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

• 1168 inlĂ€gg
  • 0
DÄ var min LX6090H pÄ plats.
Ut Äker LX508D, som jag haft sedan oktober 2007. Redan har jag glömt vilka initiala instÀllningar jag gjorde. Och i denna trÄd Àr det mer Àn mÄnga inlÀgg att lÀsa. DÀrför undrar jag om nÄgon som har en 6090 kan tipsa om det Àr nÄgra instÀllningar amn bör göra sÄ hÀr i början? TÀnker ISF-kalibrera den sÄ smÄningom.
FilmlÀge har jag stÀllt in.

Postad 01 April 2009 - 17:38

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlĂ€gg
  • 0
Hur mycket bÀttre var bilden pÄ din nya TV Àn din gamla LX?

Postad 01 April 2009 - 17:47

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

• 1168 inlĂ€gg
  • 0

Hur mycket bÀttre var bilden pÄ din nya TV Àn din gamla LX?

Den har bara gÄtt nÄgon timme och jag har bara digital-TV (egen digitalantenn för marknÀtet) att titta pÄ Àn sÄ lÀnge. Min Blu-ray kommer i slutet av april och det Àr frÀmst för detta jag köpt skÀrmen.
Första intrycket Àr att standard digital TV Àr skarpare pÄ min 50". SVT HD Àr mycket bra pÄ denna 60".

Postad 01 April 2009 - 17:55

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlĂ€gg
  • 0

DÄ var min LX6090H pÄ plats.
Ut Äker LX508D, som jag haft sedan oktober 2007. Redan har jag glömt vilka initiala instÀllningar jag gjorde. Och i denna trÄd Àr det mer Àn mÄnga inlÀgg att lÀsa. DÀrför undrar jag om nÄgon som har en 6090 kan tipsa om det Àr nÄgra instÀllningar amn bör göra sÄ hÀr i början? TÀnker ISF-kalibrera den sÄ smÄningom.
FilmlÀge har jag stÀllt in.

Kör pÄ Pure som finns pÄ andra trÄden :)

Postad 01 April 2009 - 19:37

brunell
  • brunell
  • Wannabe

• 11 inlĂ€gg
  • 0
Ja dÄ har en annan ocksÄ blivit PioneerÀgare. En 5090H blev det och skillnaden mot min Panasonic TH-42PV70 Àr enorm. Den hanterar alla bildkÀllor bÀttre, bÄde SD-material men inte minst Bluray-material.

Blir vÀl till att ISF-kalibrera den sÄ smÄningom men nu fÄr det duga med att köra pÄ Pure-instÀllningarna (frÄn den andra trÄden), i alla fall för bluray-spelaren.

Postad 01 April 2009 - 19:50

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • ForumrĂ€v

• 701 inlĂ€gg
  • 0

Va sÀger du? LX6090H har vÀl inge Pure lÀge? :)

Postad 01 April 2009 - 19:54

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

• 1168 inlĂ€gg
  • 0

Var finns den andra trÄden? Hittar inte bland alla LX6090 trÄdar.

Postad 01 April 2009 - 19:57

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlĂ€gg
  • 0
HĂ€r:
https://www.minhembi...s...t&p=1984715

Postad 02 April 2009 - 19:26

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • ForumrĂ€v

• 705 inlĂ€gg
  • 0
Tja
Undrar om nÄgon sett eller hört nÄgot angÄende prishöjningen som skulle ske 1 April pÄ Pioneers produkter.

Postad 02 April 2009 - 19:31

jouh
  • jouh
  • AnvĂ€ndare

• 165 inlĂ€gg
  • 0

Tja
Undrar om nÄgon sett eller hört nÄgot angÄende prishöjningen som skulle ske 1 April pÄ Pioneers produkter.

Loggade in och skulle just stÀlla samma frÄga som du gjorde. Har den uteblivit eller tar det lÀngre tid innan den i praktiken trÀder i kraft??

Postad 03 April 2009 - 07:46

hyslopc
  • hyslopc
  • ForumrĂ€v

• 682 inlĂ€gg
  • 0

Tja

Enligt info som har postat hÀr i trÄden tidigare var det aldrig tÀnkt att priset pÄ tv:arna skulle höjas. Och med tanke pÄ vÀxelkursarna idag Àr det mycket möjligt att Pio har Àndrat sig, men det har jag inte hört nÄgot om.

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• XBox Halo Edition
    lod
    2026-07-29 08:14:23
  • VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.