* Officiell tråd - Pioneer G9
7510 svar till detta ämne
Postad 29 mars 2009 - 10:24
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Det kan ju vara så att om du har bakgrundsbelysning, så kan den vara för ljussvag. Jag känner igen problemet med att ögonen har svårt att vänja sig med att det blir väldigt ljust. Med starkare bakgrundsbelysning behöver inte ögonen justera så mycket.
Jag har bakgrundsbelysning med dimmer & nog är det så att det blir lättsammare när man petar upp den lite. Ska testa att öka lite allmänt på belysningen i rummet. Själv är jag jättenöjd efter att ha sett QUO VADIS
BD eller DVD? Apropå Quo Vadis så fanns det en del scener som var så skarpa så att man inte kan förstå hur det kan vara så skarpt på en så gammal film(1951).
Jodå. Film håller ju HD-klass & optik har man kunnat göra högklassigt länge så bara överföringen är optimalt gjort så kan gammal film vara i princip hur bra som helst.
Redigerat av Unregistered29af8ed6, 29 mars 2009 - 10:27.
Postad 29 mars 2009 - 11:14
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Z,
Kul att det ser bra ut. Vilka BD's har du kollat på, vilka imponerar mest?
Postad 29 mars 2009 - 11:48
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Z,
Kul att det ser bra ut. Vilka BD's har du kollat på, vilka imponerar mest?
Lite offtopicvarning med filmer nu kanske men jag kör på ändå. Som jag skrev i mitt första inlägg efter kalibreringen så ser man ju även ibland skavanker som man inte såg innan kalibreringen & en film som jag upptäckt det på är "Låt den rätte komma in" (BD). Där ser man lite brus i mörka partier som jag inte märkte på samma sätt innan. Nu har jag inte sett den i helhet efter kalibreringen så jag säger inget mer om den. I går så såg jag filmen "Elegy" (BD) med Penelope Qruz. Ljussättningen var lite ojämn, lite för hård för min smak i början men sen så tog det sig & emellanåt så var den helt makalös! Det var i den jag upplevde djupet jag nämnde tidigare & strandscenerna är sååå vackra. Även färgåtergivningen kändes extremt naturtrogen. Min gamla favvo femte elementet på den remastrade BD:n, blir som barn på nytt när jag ser den! Lite ojämn, mycket korn ibland samt lite luddig bild emellanåt men för övrigt extremt trevlig! Härliga färger utan att bli alltför överdrivet. Skillnaden efter kalibrering är helt klart färgerna som känns neutralare. Quantum of solace, nya bondrullen (BD). Extremt hög bildkvalite men jag har lite svårt för den ryckiga filmningen som gör att jag får för mig att jag har satt drive mode eller pure cinema i fel läge. Den första filmen jag såg efter kalibrering så jag vet inte skillnaden. Barnhemmet, spansk skräckis (BD). Om man inte har svårt för lite mysko färgtemperaturer emellanåt så är den en klar höjdare, även suveränt ljud. Celine Dion, live in las vegas (BD). Oberoende av vad man tycker om henne så är den kanske det bästa man kan se live idag, bildkvalitetsmässigt i alla fall. Sanslöst fina färger & hög skärpa på en oerhört fin produktion. Blev klart mer tryck i färgerna efter kalibrering men inte riktigt lika svart då jag helt klart hade för lite ljus på innan. Köpte BD:n åt sambon för att slippa skämmas alltför mycket Sweeney Todd (DVD). Ska köpa denna på BD då jag är så extremt faschinerad av skuggspelet, den djupa svärtan & växlingen mellan de gråa scenerna till de fåtal färgranna som finns i den. De färggranna scenerna blev mkt bättre efter kalibreringen, blev mest rött innan. Däremot så var det svartare innan men det på bekostnad av detaljer, detaljökningen märks extremt mycket i inledningen av filmen där Jonny Depp står på fartyget. Mycket mer detaljer i ansikte & omgivning.
Redigerat av Unregistered29af8ed6, 29 mars 2009 - 12:10.
Postad 29 mars 2009 - 11:53
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Jag kollade på Iron Man igår kväll - helt fantastiskt bildkvalité, och en bra film, också, om man känner för lite ren underhållning.
Postad 29 mars 2009 - 12:15
Loo755
-
Loo755
-
Forumräv
-
-
673 inlägg
Batman: The Dark Knight är min referensfilm på BD
Postad 29 mars 2009 - 12:21
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Batman: The Dark Knight är min referensfilm på BD
Jag led när jag såg den på min LG, var är svärtan!!!! Satt mest & irriterade mig på ghostingen efter textremsorna Men nu ska jag köpa den
Postad 29 mars 2009 - 13:17
Veil
-
Veil
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Ska plasman bli väldigt varm ovanpå? Alltså kylarhålen längst upp på baksidan? Med risk för att bli idiotförklarad.. Har en 5090h i kartong och har köpt till en underliggande högtalare, S63. Enligt bruksanvisning skall man montera högtalaren när tv:n sitter på fotfäste...men det har jag ju inget. Någon som prövat utan fotfästet? Skall man lägga den på sängen?...Vore enklare med en liten 26 tummare... Verkar bli trångt att komma åt om tv:n sitter på väggen. /Hmmm...jädra kloss tv.
Du kan ju alltid bara ställa den på ett bord eller dylikt, be någon hålla i den och montera fästena när den står där. När tvn sedan står på foten / väggstativet så trycker du dit och skruvar fast högtalaren. En fördel är om du anslutit ljud kablarna till tvn i förväg Lycka till
Redigerat av Veil, 29 mars 2009 - 13:19.
Postad 29 mars 2009 - 13:18
Loo755
-
Loo755
-
Forumräv
-
-
673 inlägg
Sitter den på väggen (som den ska) så blir den varmare ja
Postad 29 mars 2009 - 13:46
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Önskar jag kunde ha den på väggen men det går inte. Min står på bänk & jag kan inte säga att den blir speciellt varm uppe vid ventilationshålen, på sin höjd lätt ljummen.
Postad 29 mars 2009 - 13:51
Veil
-
Veil
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Pga sämre luftflöde antar jag? Det är inte dåligt för plasman iallafall? Önskar jag kunde ha den på väggen men det går inte.
Min står på bänk & jag kan inte säga att den blir speciellt varm uppe vid ventilationshålen, på sin höjd lätt ljummen.
Hur kommer det sig att du inte kan borra upp den på väggen?
Redigerat av Veil, 29 mars 2009 - 13:52.
Postad 29 mars 2009 - 14:30
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Hur kommer det sig att du inte kan borra upp den på väggen?
Har ingen lämplig vägg om jag vill möblera på ett vettigt sätt. Fönster utefter en hel vägg samt 3 dörrar, finns inte plats helt enkelt. Nu står den på bänk med fönsterväggen bakom sig.
Postad 29 mars 2009 - 15:49
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Det är daga att ändra Clock till +2
Setup > System setup > Digital Tuner Setup > Clock
Postad 29 mars 2009 - 22:25
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Jag måste ha slagit något rekord i att ha kollat på minst antal filmer den första månaden efter att man har fått hem skärmen. Sedan jag köpte den för en månad sen kanske så har jag kollat på.. trumvirvel.. hela tre stycken filmer. Har den fortfarande ståendes i frigoliten nämligen p.ga tapetsering i rummet som jag aldrig blir klar med för att det alltid kommer något annat emellan. Men nu i veckan ska det bli av
Däremot har jag spelat Xbox 360 säkert 30 timmar.
Redigerat av belzebubb, 29 mars 2009 - 22:35.
Postad 29 mars 2009 - 23:38
Explorer76
-
Explorer76
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Ja då har jag haft min 5090H ISF-kalibrerad i några dagar & visst är det skillnad men allvarligt talat så låg jag inte så långt ifrån innan heller. Vad man kan se är att jag låg lite för lågt i ljuset, mycket vanligt enligt kalibreraren då Kuro-ägarna ofta är oerhört fixerade vid svärta & om man ligger ngt lägre (i mitt fall 0 i ljus) så får man ofta en djupare svärta även i material som inte har så djup svärta, det man förlorar är självfallet detaljer i lågdagrarna.
Nu kan jag uppleva lite sämre svärta i vissa filmer men det beror helt klart på filmen i sig. I filmer med riktigt djup svärta så upplever jag bättre svärta än innan, mest beroende på att jag fått bort det blåstick jag hade i det svarta men även pga av att jag fått mer tryck i bilden med ett högre kontrastförhållande. Detaljupplösningen är bättre men det bästa är dock att jag helt klart har en neutralare & riktigare färgåtergivning nu, om detta råder ingen tvekan!
Tycker jag då att detta var värt 2500? Ja det gör jag men i början så funderade jag faktiskt på om det verkligen var det då jag trots allt låg rätt nära & kanske hade kunnat tveaka till detta hyfsat själv med en kalibreringsskiva men problemet med mig är att jag aldrig blir nöjd, jag hade förmodligen skruvat bort mig många gånger & funderat på huruvida jag hamnat rätt eller inte, nu vet jag att jag ligger rätt & att det jag matar in kommer ut precis som det var tänkt & så pass bra som min skärm kan prestera.
Man ska dock vara medveten om att allt material inte upplevs bättre efter kalibreringen, exempelvis så upplever jag ett par Blu-Rayfilmer lite brusigare/korningare vilket beror på att detaljupplösningen blivit bättre, mer avslöjande helt enkelt. Vissa filmer, oftast på DVD då, visar en sämre svärta men det beror som jag tidigare skrev på att jag låg lite för lågt i ljuset tidigare. Filmerna har helt enkelt inte bättre svärta än så & det ser man helt klart på att sorgkanterna är svartare än de svarta partierna i filmen.
Jag har bara betalt för kalibrering av en källa, min BD, men jag frågade honom om min digitalbox (SD) som jag tycker levererar en bild med sämre svärta än min BD & då hade han en lösning som jag fick på köpet. Som nightläge så har han kalibrerat min BD & eftersom jag inte var ett dugg intresserad av Dayläget så kalibrerade han min digitalbox där & lade på en annan ingång. Jag hade spelat in SVT testbild på hårddisken i boxen & utefter den så mätte han upp & kalibrerade till boxen riktigt bra faktiskt! jag ställer inte speciellt höga krav på TV-bilden utan lägger allt krut på BD/DVD men den blev faktiskt hyfsad.
Som info för dem som inte vet så är dessa två ISF-lägen låsta & går alltså inte att ändra, därför så är det viktigt att se till att man är nöjd innan kalibreringskillen åker. Mängden kontrast t.e.x. är något som jag är känslig för, för mycket av den varan & jag får huvudvärk. Innan kalibrering så låg jag på 32 & efter 36 vilket jag var lite orolig för. Nu testkörde vi några filmer som jag vet är mkt kontrastrika efteråt & jag upplevde bara bilden ngt kontrastrikare än innan så det kändes bra men om man vill så drar han självfallet ned den, man går inte bara blint efter mätningar utan det viktiga är ju att kunden blir nöjd.
För övrigt så kan jag verkligen rekommendera Daniel från hembiobutiken i Frölunda som under kalibreringens gång hela tiden förklarade vad han gjorde & visade de skillnader som blev. Huruvida du bör beställa en kalibrering eller ej kan inte jag avgöra, det beror alldeles på hur långt ifrån du hamnat själv & hur mkt du litar på att du ligger rätt. Är man supernöjd så är det ju bara att luta sig tillbaks & njuta men personligen så är jag den typen av människa som hela tiden söker nåt bättre, nu är sökandet över 
Tack för att du delar med dig! Hur länge hade du TVn innan du kalibrerade?
Postad 29 mars 2009 - 23:59
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Ca 6 veckor, räknar med att den hade gått en bit över 200 timmar.
Postad 30 mars 2009 - 02:36
AntieAnt
-
AntieAnt
-
Rookie
-
2 inlägg
Hi there. I'm a British and I reside in Gothenburg Sweden. I have a good understanding of reading Swedish but not so much for writing so please excuse that this is in English  ( I prefer to ask Swedes for techical opinions, think you guys have a general better knowledge of tech than most). I purchased a Pioneer Krp 500a(also a 9G, same panel as the 5090h i believe) several weeks ago and have also experienced what people in the forums as ghosting (if thats what it is). I wonder if it is the same thing as others have experienced, so I would like to clarify that. I first noticed it when watching the john Rambo film. (the newest one).. At the begining is a little smaller than 4:3 box video showing a news report which lasts for around 10 seconds after it goes black and starts to display the intro credits ( producer bla bla in white text). strange thing is where the news report box thing was has left a lightened area in the shape of it. Looked very stupid while the text was going over it when it should all be black.. I noticed the same on the beginning of Råttstouille when u see a small tv set showing the chef and critic and when it goes black briefly before the country house scene the shape of the tv set is there. I tested different contrast high and low and different time lengths. Always the same result. i notice it mostly in a lightly lit room and especially a dark room. my viewing distance is about 2 meters away. To add it happens with anything of very high contrast and always leaves ashape (tv menu, dvd menu, blu ray menu, logos at the beging of a movie etc) Im concerned only because it destroys the viewing experience having to see the stupid shapes when there text or whatever should be on just black. Also going from a light scene with much contrast to a dark scene seems to be also a tad annoying as the blacks in the dark seen seem to be lighter at the beginning and takes over a minute or so to start to look anything close to a cold black, providing the scene stays dark long enough which isnt often. I watch mostly on my Blu ray and normal tv. If it is normal ghosting is it supposed to be so aggressive at times. Thank you for listening or Tack så mycket (hope typing in english doesnt break any forum rules ( I apologize if so)
Redigerat av AntieAnt, 30 mars 2009 - 21:45.
Postad 30 mars 2009 - 07:47
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
AntieAnt - I haven't noticed this at all, but others here have. What settings are you using?
Postad 30 mars 2009 - 09:17
AntieAnt
-
AntieAnt
-
Rookie
-
2 inlägg
AntieAnt - I haven't noticed this at all, but others here have. What settings are you using?
usually the default pure mode with the contrast turned down from 40 to 30
Postad 30 mars 2009 - 09:21
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Hi there. I'm a British and I reside in Gothenburg Sweden. I have a good understanding of reading Swedish but not so much for writing so please excuse that this is in English ( I prefer to ask Swedes for techical opinions, think you guys have a general better knowledge of tech than most). I purchased a Pioneer Krp 500a(also a 9G, same panel as the 5090h i believe) several weeks ago and have also experienced what people in the forums as ghosting (if thats what it is). I wonder if it is the same thing as others have experienced, so I would like to clarify that. I first noticed it when watching the john Rambo film. (the newest one).. At the begining is a little smaller than 4:3 box video showing a news report which lasts for around 10 seconds after it goes black and starts to display the intro credits ( producer bla bla in white text). strange thing is where the news report box thing was has left a lightened area in the shape of it. Look very stupid while the text was going over it when it should all be black.. I noticed the same on the beginning of Råttstouille when u see a small tv set showing the chef and critic and when it goes black briefly before the country house scene the shape of the tv set is there. I tested different contrast high and low and different time lengths. Always the same result. i notice it mostly in a lightly lit room and especially a dark room. my viewing distance is about 2 meters away. To add it happens with anything of very high contrast and always leaves ashape (tv menu, dvd menu, blu ray menu, logos at the beging of a movie etc) Im concerned only because it destroys the viewing experience having to see the stupid shapes when there text or whatever should be on just black. Also going from a light scene with much contrast to a dark scene seems to be also a tad annoying as the blacks in the dark seen seem to be lighter at the beginning and takes over a minute or so to start to look anything close to a cold black, providing the scene stays dark long enough which isnt often. I watch mostly on my Blu ray and normal tv. If it is normal ghosting is it supposed to be so aggressive at times. Thank you for listening or Tack så mycket
(hope typing in english doesnt break any forum rules ( I apologize if so)
Välkommen till Minhembios forum.  Du får gärna dela upp texten i stycken, då blir den mer lättläst. Vad du beskriver låter inte karakteristiskt för Pio av senare årsmodeller, men det kan säkert variera en del mellan individuella displayer. Ghosting kommer alltid att kunna uppkomma med en fosforbaserad teknik och även om Pio Kuro är väldigt motståndskraftig i det avseendet så är den inte immun dock verkar dina erfarenheter överdrivna (med Pio Kuro mått mätt), speciellt att du uppfattar svartnivån som förhöjd under ett bra tag och att ljusare fält ligger kvar länge över andra scener. Hursomhelst är det ingen anledning till oro och med störst sannolikhet kommer detta att avta med användining. Du skriver att du haft dem i flera veckor, men det säger ju inte mycket om hur många timmar du nyttjat dem under den tiden. Skulle detta inte avta inom 100-talet timmar, säg ~200-300 timmars nyttjande bör du felanmäla till Pioneer för då är det inte "normalt" för dessa plasma TV. Ett alternativ är att testa sk break-in, kolla mer i denna tråd. Notera att det inte primärt är för något annat än inkörning inför en kalibrering, men du kan ju alltid testa. Du sitter väldigt nära displayen, 2m, känns det verkligen bekvämt? Hoppas du bara matar den med BD och HDTV.
Postad 30 mars 2009 - 09:26
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
usually the default pure mode with the contrast turned down from 40 to 30
I run with more or less the same settings as you on a KRP-500A, and haven't noticed any ghosting at all, but I haven't been looking for it, either. As Wolfy wrote, the problem could well disappear with time, but I'll try and remember to test my set tonight, to see whether it has any ghosting at all, and if so how much. I'd be surprised if it was there and I hadn't noticed it, but who knows...
Postad 30 mars 2009 - 12:12
KREIGER
-
KREIGER
-
Användare
-
-
118 inlägg
Jag har tidigare skrivit om detta med ghosting. På mitt exemplar kan jag se kvarbilder av kontrastrika bilder mot en helsvart bakgrund från högst 0,5m i ett helt mörklagt rum. De är verkligen jättesvåra att upptäcka och är egentligen inget som stör. Det som jag dock tycker är oroande är att kvarbilderna tycks uppstå direkt då en kontrastrik bild visas. Jag behöver alltså inte pausa en bild i x antal minuter för att få den att stanna, vilket jag tycker är onormalt. Dock försvinner kvarbilden direkt då något annat material visas på samma ställe oavsett hur länge bilden visats. En HUD från ett spel jag spelat i flera timmar i sträck försvinner alltså lika snabbt som en stillbild som visats i 1 sek. Detta tycker jag också låter onormalt för ghosting. Frågan är alltså om det verkligen är ghosting? Skulle det inte kunna vara så att det är något annat fenomen, något i bildprocesseringen? Detta kanske är en bieffekt av att svärtan på 9G är så djup. Det skulle iaf inte gå att se om inte svärtan var så bra som den faktiskt är. Jag har hur som helst påpekat detta "problem" för min säljare, men han påstår att det ser ut så på både hans eget exemplar samt hans brors exemplar när man släcker ner, växlar från en kontrastrik bild till en helsvart samt går fram väldigt nära (han nämnde specifikt att han kunde svagt urskilja menyerna från sin Tvix efter att han stängt av den och bilden inte längre matades med en källa). Har dock inte pratat med Pioneer om detta (mycket p.g.a. att de verkar vara ganska fientligt inställda mot att hjälpa till i fall där inbränningar och ghosting är inblandat, tänker bl.a. på det bemötande en användare som jag tror heter Rowe från 8G-tråden fick när han hade jätteproblem). Jag har också läst på avforums och där har detta uppmärksammats för länge sedan och där har andra saker än "vanlig" ghosting nämnts som orsak. Jag verkar dock inte hitta dessa inlägg (vilket är väldigt frustrerande för jag vet att jag har läste dem!). Edit: Runt sidan 60 i tråden Pioneer 9G Owners Thread part 3 nämns det lite om detta, men det diskuterades mer flitigt långt innan på sidor jag fortfarande inte hittar.
Redigerat av KREIGER, 30 mars 2009 - 13:29.
Postad 30 mars 2009 - 13:32
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Jag har tidigare skrivit om detta med ghosting. På mitt exemplar kan jag se kvarbilder av kontrastrika bilder mot en helsvart bakgrund från högst 0,5m i ett helt mörklagt rum. De är verkligen jättesvåra att upptäcka och är egentligen inget som stör. Det som jag dock tycker är oroande är att kvarbilderna tycks uppstå direkt då en kontrastrik bild visas. Jag behöver alltså inte pausa en bild i x antal minuter för att få den att stanna, vilket jag tycker är onormalt. Dock försvinner kvarbilden direkt då något annat material visas på samma ställe oavsett hur länge bilden visats. En HUD från ett spel jag spelat i flera timmar i sträck försvinner alltså lika snabbt som en stillbild som visats i 1 sek. Detta tycker jag också låter onormalt för ghosting...
Vad tycker du är onormalt? Det verkar helt normalt tycker jag. Vi talar om mikrosekunder vad gäller fosforns reaktionstid och temepraturen i cellen ökar också väldigt snabbt, tror knappast du kan växla från till via fjärr eller annat snabbare än dessa tider annat än i ett lab, så tidsaspekten i detta avseendet har ingen betydelse.  Det enda som skulle vara onormalt är om dessa "snabba" kvarvarande mönster inte försvinner i stort sett omgående med annat material, vilket inte tycks vara fallet för dig så du kan ta det med ro, du upplever bara vad som är normalt med en fosforbaserad teknik. Du har iofs en poäng i att inte kalla det ghosting, det skulle inte jag heller göra. Med ghosting menar man "normalt" en kvardröjande bild som syns från normalt tittavstånd. Jag har aldrig sett någon sådan med min Pio G8. Lyckades inducera fram en ghosting av TV3-loggan med en låne-G7 dock.
Postad 30 mars 2009 - 13:39
KREIGER
-
KREIGER
-
Användare
-
-
118 inlägg
Vad tycker du är onormalt? Det verkar helt normalt tycker jag. Vi talar om mikrosekunder vad gäller fosforns reaktionstid och temepraturen i cellen ökar också väldigt snabbt, tror knappast du kan växla från till via fjärr eller annat snabbare än dessa tider annat än i ett lab, så tidsaspekten i detta avseendet har ingen betydelse. 
Det enda som skulle vara onormalt är om dessa "snabba" kvarvarande mönster inte försvinner i stort sett omgående med annat material, vilket inte tycks vara fallet för dig så du kan ta det med ro, du upplever bara vad som är normalt med en fosforbaserad teknik.
Du har iofs en poäng i att inte kalla det ghosting, det skulle inte jag heller göra. Med ghosting menar man "normalt" en kvardröjande bild som syns från normalt tittavstånd. Jag har aldrig sett någon sådan med min Pio G8. Lyckades inducera fram en ghosting av TV3-loggan med en låne-G7 dock.
Ok, jag trodde inte det är så att även bilder som visas under bara ett par sekunder ger kvarbilder, utan att det krävdes att bilderna visas under längre tid. När sedan de bilder som verkligen visas under en längre tid dessutom försvinner lika snabbt tänkte jag att det kanske har med något annat än ghosting (som vi inte ska kalla det för) att göra, då jag fått för mig att bilder som visas under längre perioder vanligtvis tar längre tid på sig innan de försvinner. Tur att vi har Wolfy som kan reda ut ett och annat åt oss!
Redigerat av KREIGER, 30 mars 2009 - 13:56.
Postad 30 mars 2009 - 15:18
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Tycker inte att det låter normalt med den erfarenhet jag har av min men samtidigt så sitter jag nästan 4 meter ifrån & du sitter 2 meter ifrån, en ganska markant skillnad & klart mer avslöjande.
Gör som wolfy skriver, kör den i ett par hundra timmar & om du sedan upplever ghosting vid normalt tittande så ska du reklamera den. & som sagt var, dela gärna upp långa texter i stycken
Postad 30 mars 2009 - 17:24
Veil
-
Veil
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
_Z_ Du har möjligtvis inga före efter bilder på kalibreringen?
Postad 30 mars 2009 - 17:30
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
_Z_
Du har möjligtvis inga före efter bilder på kalibreringen?
Nää. Som gammal fotograf så skulle jag kunna fixa nåt sånt men jag tror inte på detta med foton på skärmar för bedömning, om man inte vill visa artefakter eller upplösningsskillnader då. Som jag skrivit tidigare så är det inga hissnande skillnader före & efter, inget som ett foto skulle kunna visa utan skillnaderna ligger i det lilla, det där som man knappt kan förklara. Djupet, skimmer i vissa detaljer + att man vet att nu jä####r kan det inte bli bättre
Redigerat av Unregistered29af8ed6, 30 mars 2009 - 17:31.
Postad 31 mars 2009 - 00:30
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Ok, jag trodde inte det är så att även bilder som visas under bara ett par sekunder ger kvarbilder, utan att det krävdes att bilderna visas under längre tid. När sedan de bilder som verkligen visas under en längre tid dessutom försvinner lika snabbt tänkte jag att det kanske har med något annat än ghosting (som vi inte ska kalla det för) att göra, då jag fått för mig att bilder som visas under längre perioder vanligtvis tar längre tid på sig innan de försvinner.
Tur att vi har Wolfy som kan reda ut ett och annat åt oss! 
Tycker inte heller det är onormalt. Du har ju själv listat att spökbilderna syns bättre på grund av den djupa svärtan. Känns ju väldigt logiskt om du frågar mig. Min KRP-500 uppvisar exakt samma symptom. Hade tv:n varit en 50" CRT, då hade du förmodligen sett trails istället. Det är väldigt irriterande. På åttiotalet, när man filmade med videokameror, så kunde själva kameran(tidiga CCT, eller vad de hette) ge upphov till massiva ljusspår(trails) efter lampor och liknande på konserter. Jag är glad att den tiden är över.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 31 mars 2009 - 00:32.
Postad 31 mars 2009 - 07:29
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Nää. Som gammal fotograf så skulle jag kunna fixa nåt sånt men jag tror inte på detta med foton på skärmar för bedömning,
Tack.
Postad 31 mars 2009 - 08:54
Veil
-
Veil
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Nää. Som gammal fotograf så skulle jag kunna fixa nåt sånt men jag tror inte på detta med foton på skärmar för bedömning, om man inte vill visa artefakter eller upplösningsskillnader då.
Som jag skrivit tidigare så är det inga hissnande skillnader före & efter, inget som ett foto skulle kunna visa utan skillnaderna ligger i det lilla, det där som man knappt kan förklara. Djupet, skimmer i vissa detaljer + att man vet att nu jä####r kan det inte bli bättre 
Hehe ok, jag var lite orolig för att skärmen blev så jäkla varm. Så jag slog Hembio Consult ( inköpsaffär ) och frågade. Och det var lugnt. Nu kan jag sova gott igen haha.
Postad 31 mars 2009 - 14:26
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Tjena!
Kan någon, som använder, den inbyggda satellit HD-boxen, förklara för mig några saker???
Det finns en hel del frekvenser redan sparade i själva HD-boxen. Dessa kan man scana ner utan problem.
Men, en del nya frekvenser för HD-kanaler eller för vanliga digitala kanaler (som inte finns sparade i HD-boxen) är omöjliga att scana ner!! 
Grejen är att jag knappar in dessa nya frekvenser manuellt utan problem, men sedan när jag ska scana ner HD-kanaler då går det inte! Jag blir toooooooookig!! 
Hur gör man manuellt med frekvenser som inte finns sparade inne i HD-boxen???
Hur kan man scana dom???
Redigerat av Brando70, 31 mars 2009 - 14:27.
Postad 31 mars 2009 - 14:58
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Vilka HD-kanaler du saknar?
Postad 31 mars 2009 - 17:54
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Vilka HD-kanaler du saknar? NBA TV på satelliten 10 grader öst/east! Parametrar 11 070H (vågrät), symbolrate 7200, fec 3/4. Anixe HD & Astra HD promo på satelliten 19,2 grader öst/east! Parametrar 11 303H (vågrät), symbolrate 22 000, fec 2/3. (båda HD-kanaler är okodade)
Postad 31 mars 2009 - 19:00
TheGun
-
TheGun
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Jag har Tele2 som leverantör av digital-tv vilket gör att jag inte kan använda de inbyggda mottagarna till mitt kort.
Nu undar jag om man kan använda den inbyggda DVB-T mottagaren för de fria kanalerna utan att köpa en ca-modul?
Hur gör jag detta isåfall?
Postad 31 mars 2009 - 22:20
kalle_22
-
kalle_22
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Hej!
När jag stänger av tv så efter en stund så kommer det nån sårts ljud från tv vet nån vad det kan va.
Postad 31 mars 2009 - 22:22
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Hej!
När jag stänger av tv så efter en stund så kommer det nån sårts ljud från tv vet nån vad det kan va.
Du menar att det klickar till någon sekund efter att du tryckt på powerknappen?
Redigerat av belzebubb, 31 mars 2009 - 22:23.
Postad 01 april 2009 - 04:36
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
Hej!
Det klickar till menar du? Verkar vara normalt, det som jag reagerat på är att ibland kommer klicket direkt efter att man stänger av den medans det ibland kan dröja flera minuter innan man hör klicket. Det måste ju ha något med power-supply:n att göra men varför dröjer klicket ibland? Någon som har en vettig förklaring?
Postad 01 april 2009 - 06:31
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Testa någon gång och stänger av tv:n och innan den säger klick sätt på tv:n då kommer bilden tillbaka utan att du får den dialogrutan där den säger ”Starting upp your tv” eller någon liknande.
Postad 01 april 2009 - 13:12
kalle_22
-
kalle_22
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Tack för svar jag tror att jag va tvungen att lemna in tv
Postad 01 april 2009 - 13:15
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Tack för svar jag tror att jag va tvungen att lemna in tv
Pga?
Postad 01 april 2009 - 17:36
Avicii
-
Avicii
-
Beroende
-
-
1 167 inlägg
Då var min LX6090H på plats.
Ut åker LX508D, som jag haft sedan oktober 2007. Redan har jag glömt vilka initiala inställningar jag gjorde. Och i denna tråd är det mer än många inlägg att läsa. Därför undrar jag om någon som har en 6090 kan tipsa om det är några inställningar amn bör göra så här i början? Tänker ISF-kalibrera den så småningom.
Filmläge har jag ställt in.
Postad 01 april 2009 - 17:38
Unregisteredb7bdb1f7
-
Unregisteredb7bdb1f7
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
Hur mycket bättre var bilden på din nya TV än din gamla LX?
Postad 01 april 2009 - 17:47
Avicii
-
Avicii
-
Beroende
-
-
1 167 inlägg
Hur mycket bättre var bilden på din nya TV än din gamla LX?
Den har bara gått någon timme och jag har bara digital-TV (egen digitalantenn för marknätet) att titta på än så länge. Min Blu-ray kommer i slutet av april och det är främst för detta jag köpt skärmen. Första intrycket är att standard digital TV är skarpare på min 50". SVT HD är mycket bra på denna 60".
Postad 01 april 2009 - 17:55
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Då var min LX6090H på plats. Ut åker LX508D, som jag haft sedan oktober 2007. Redan har jag glömt vilka initiala inställningar jag gjorde. Och i denna tråd är det mer än många inlägg att läsa. Därför undrar jag om någon som har en 6090 kan tipsa om det är några inställningar amn bör göra så här i början? Tänker ISF-kalibrera den så småningom. Filmläge har jag ställt in.
Kör på Pure som finns på andra tråden
Postad 01 april 2009 - 19:37
brunell
-
brunell
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Ja då har en annan också blivit Pioneerägare. En 5090H blev det och skillnaden mot min Panasonic TH-42PV70 är enorm. Den hanterar alla bildkällor bättre, både SD-material men inte minst Bluray-material.
Blir väl till att ISF-kalibrera den så småningom men nu får det duga med att köra på Pure-inställningarna (från den andra tråden), i alla fall för bluray-spelaren.
Postad 01 april 2009 - 19:50
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Va säger du? LX6090H har väl inge Pure läge?
Postad 01 april 2009 - 19:54
Avicii
-
Avicii
-
Beroende
-
-
1 167 inlägg
Var finns den andra tråden? Hittar inte bland alla LX6090 trådar.
Postad 01 april 2009 - 19:57
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Postad 02 april 2009 - 19:26
Sir Mix Alot
-
Sir Mix Alot
-
Forumräv
-
-
705 inlägg
Tja
Undrar om någon sett eller hört något angående prishöjningen som skulle ske 1 April på Pioneers produkter.
Postad 02 april 2009 - 19:31
jouh
-
jouh
-
Användare
-
-
165 inlägg
Tja Undrar om någon sett eller hört något angående prishöjningen som skulle ske 1 April på Pioneers produkter.
Loggade in och skulle just ställa samma fråga som du gjorde. Har den uteblivit eller tar det längre tid innan den i praktiken träder i kraft??
Postad 03 april 2009 - 07:46
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Tja Undrar om någon sett eller hört något angående prishöjningen som skulle ske 1 April på Pioneers produkter.
Enligt info som har postat här i tråden tidigare var det aldrig tänkt att priset på tv:arna skulle höjas. Och med tanke på växelkursarna idag är det mycket möjligt att Pio har ändrat sig, men det har jag inte hört något om.
4 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|