Mm, Band of Brothers-boxen är sjukt bra. Den är helt perfekt!Jag kan varmt rekommendera Band Of Brothers-boxen. Mäktigt ljudspår och bilden håller nästintill yppersta toppklass. Den är inte riktigt i klass med Hulken, Iron Man, Pirates-filmerna mfl, men blden känns oerhört verklig om du frågar mig i alla fall.
Sen skadar det ju inte heller att denna miniserie är ett mästerverk.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 27 februari 2009 - 12:29
Postad 27 februari 2009 - 12:40
Jag är helt säker på att de svarta fälten blir svartare efter 30 sekunder hos mig, kan inte skilja ramen mot fälten i ett nedsläckt rum. däremot ser jag ramen klart och tydligt vid mitt 'experiment' innan dom 30 sek... dessutom tycker jag att det 'svarta' (innan nedsläckningen) blir något ljusare i ovan och nedankant närmast ramen.
börjar bli lite orolig...alltså, kanske fel att beskriva bilden som grå, men det är betydligt ljusare än ramen. hur mycket skillnad upplever ni andra mellan normalsvart och avstängd?
Som sagts tidigare prova detta:
1. Mörklägg rummet helt
2. Starta tvn
3. Välj en input utan källa, så att bilden är helt svart (att gå in i Home-menyn räknas inte!)
4. Först är bilden lite grådassig, sen efter 10 sek stabiliseras svartnivån till den en Kuro 9G maximalt kan visa
5. Efter ca 30 sek utan källa stängs panelen av automatiskt (om du inte kan se skillnaden precis när den stänger av sig själv undrar jag hur det står till egentligen)
Nej, denna diskussion skapar bara förvirring. En Kuro 9G visar marknadens djupaste svärta, men den är inte 100% svart. Det går att se skillnad i ett mörkt rum.
Postad 27 februari 2009 - 14:22
Detta har vi ältat i för ett par dar sedan också då jag kom in med en undran likt dig.hur mycket skillnad upplever ni andra mellan normalsvart och avstängd?
G9 må vara bäst på svärta men helt svart är det inte, sen hur vi upplever nyanasen på svärtan verkar vara mkt personligt. Vissa tycker att det flyter ihop med ramen medan andra inte tycker det, själv så tycker jag att det är en bra bit ifrån men nu har jag släppt det & njuter i fulla drag!
Redigerat av Unregistered29af8ed6, 28 februari 2009 - 02:14.
Postad 27 februari 2009 - 14:26
Postad 28 februari 2009 - 10:03
Är du intresserad av att läsa recensioner av Blu-ray-filmer hittar du det här. De bedömer både ljud och bildkvalitet.Tack för BD-filmtipsen! No country for old men har jag på dvd & älskar så jag tror att det får bli en BD-kopia av den!
Postad 28 februari 2009 - 10:31
Detta har vi ältat i för ett par dar sedan också då jag kom in med en undran likt dig.
G9 må vara bäst på svärta men helt svart är det inte, sen hur vi upplever nyanasen på svärtan verkar vara mkt personligt. Vissa tycker att det flyter ihop med ramen medan andra inte tycker det, själv så tycker jag att det är en bra bit ifrån men nu har jag släppt det & njuter i fulla drag!
"flyter ihop med ramen" stämmer så fort något ljust visas på skärmen. Ögat har den egenheten helt enkelt. Man kan inte uppleva djup svärta och högt ljusinnehåll samtidigt. Om man inte uppfinner ett öga som kan både släppa in ljus och dämpa ljus samtidigt.
Jag kan också se svärtan från G9:an i mörker. Därför är jag enormt nyfiken på nollsvärte-tekniken. Man undrar hur den lägsta ljusnivån kommer se ut tillsammans med absolut svärta.
Ett av problemen som kommer dyka upp med absolut svärta är garanterat hur känslig, och hur bra den lägsta ljusinnehållet kommer att återges. Själv vill jag att man kan ställa in den lägsta ljuset med större noggrannhet än idag. Annars är det lite slöseri med absolut svärta om man inte också har bra reglage.
Jag har retat mig länge på att det inte finns ljusreglage med mer "steg". Det duger inte med 40-50 steg på fjärren. Hundra är minimum. Eller ännu bättre: en svärta med variabel styrka. En för lite snabbare inställning, och en som man kan ställa in extremt noga.
Postad 02 mars 2009 - 22:42

Citera(Enator @ Jul 21 2008, 15:32 ) *
Du har rätt men skall inte gå att använda BNC T-kontakt för att koppla in DVB-T och analog till en och samma antennport? (till och med om det går hur många har behovet av att ha tillgång till marksänd, analog och satellit kanaler? Jag har tillgång till alla dessa men det är bara satellit som är inkopplad och den täcker gått och väll alla mina behov smile.gif )
Någon som testat detta och fått det att fungera? Jag provade att koppla comhem-kabeltv och en inomhusantenn med en t-koppling till tv:s antenn-ingång. endast ena signalen gick fram (tror det var com-hem
Postad 03 mars 2009 - 18:59
Jag är lite oroad för min sprillans nya LX5090H,
Jag har i drygt 1 månad haft en lånetv från Elgiganten i väntan på leverans av min nya.
Denna har faktiskt levererat en riktigt fin bild.
Hör och häpna, igår när min nya kom och jag ställde in den exakt som min gamla enligt anvisningar här på forumnet så ser bilden riktigt illa ut.
Tänk er om man ser på Tv 4 exempelvis.
Runt loggan är det väldigt tydliga pixlar och den har nästan som en "fyrkant" runt sig. Det gäller även när annan grafik kommer fram eller text.
Får det både på analoga och digitaltvsignaler genom box från tele2.
Det hade jag inte förrut. DEt ser jätteilla ut.
Är det detta som gallas "ghosting" eller liknande?
Bör jag avvakta eller kontakt Pioneer?
Hjläp tack
Redigerat av Unregistered0611855e, 03 mars 2009 - 19:00.
Postad 03 mars 2009 - 19:35
Hej där.
Jag har i drygt 1 månad haft en lånetv från Elgiganten i väntan på leverans av min nya.
Hör och häpna, igår när min nya kom och jag ställde in den exakt som min gamla enligt anvisningar här på forumnet så ser bilden riktigt illa ut.
Runt loggan är det väldigt tydliga pixlar och den har nästan som en "fyrkant" runt sig. Det gäller även när annan grafik kommer fram eller text.
Hjläp tack
Nej den har inget med ghostning att göra utan det verkar på något sätt din box skickar fel signal att den interna uppskakning system inte kan göra sitt jobb på rätt sätt. Jag använder den interna hdtv-boxen och när jag tittade på tv4 ser jag inget fel.
Postad 03 mars 2009 - 19:55
det viktiga att komma ihåg är ju också att jag hade samma box till den lånade tv:n.
Du som verkar ha ltie koll, kan jag gå vidare på ngt sätt?
Tror jag har läst någonstans om ngn inkörningstid för plasmaapparater,
Kan det vara ngt sådant?
Postad 03 mars 2009 - 20:01
Fast jag uppfattar att jag ser samma sak genom den interna mottagaren också. Har kopplat in en inomhusantenn med 100% mottagning och uppfattar inte ngn skillnad.
det viktiga att komma ihåg är ju också att jag hade samma box till den lånade tv:n.
Du som verkar ha ltie koll, kan jag gå vidare på ngt sätt?
Tror jag har läst någonstans om ngn inkörningstid för plasmaapparater,
Kan det vara ngt sådant?
Nej det har inte med det göra. Om den interna boxen gör samma sam då måste vara något problem med tv? Någon annan här som ser samma fenomen?
Hur långt sitter du från tv:n?
Postad 03 mars 2009 - 20:15
Förrutom att det ser ut som en fyrkant runt loggan och konturer runt namnskyltar och reklambanners i reklam typ, så upplever jag också att det blir som reflektioner, skuggningar, ut från vissa färger i vissa miljöer.
E så lack då lånetvn inte visade detta problem..firmware var den senaste så den ser helt orörd ut:)
Postad 03 mars 2009 - 20:28
vad var det för låne tv du hade då??? var det en full-hd tv också eller en hd-ready? kan ju vara nåt sånt kanskeTittavstånd är nästan 3 m men det är klart att jag ser det betydligt tydligare när jag närmar mig tv:n.
Förrutom att det ser ut som en fyrkant runt loggan och konturer runt namnskyltar och reklambanners i reklam typ, så upplever jag också att det blir som reflektioner, skuggningar, ut från vissa färger i vissa miljöer.
E så lack då lånetvn inte visade detta problem..firmware var den senaste så den ser helt orörd ut:)
Postad 03 mars 2009 - 21:40
Eftersom min leveranstid blev så lång erbjjöd de mig att låna den då de inte kunde erbjuda sina kunder den tillfälligt:)
Postad 03 mars 2009 - 21:56
Nej, det var ju alltså en likadan modell. Ett exemplar de hade som titt-ex.
Eftersom min leveranstid blev så lång erbjjöd de mig att låna den då de inte kunde erbjuda sina kunder den tillfälligt:)
Ring och ta tillbaka den istället

Postad 03 mars 2009 - 22:23
En kort fråga till bara..
JAg har kopplat in en dvi-HDMI kabel från min dator till tv:n. För att njuta av bäst kvalite, vilket läge föredrar ni?
Man kan ju välja mellan Video och PC. Väljer jag video så zoomar tvbilden in "skrivbordsbilden" så inte allt syns jämfört med PC. Däremot försvinner ju vissa inställningsfunktioner i tv:s bildsetup.
HAr svårt att tolka manualen om detta.
Postad 04 mars 2009 - 05:41
Hej där.
Hjläp tack
Hej,
Är du säker på att du har samma inställningar? Det låter som att du inte dragit ner 'sharpness' till -15 eller att 'enhancer mode' inte är inställd på samma som tidigare (2 för mest naturliga bild, 1 för lite skarpare).
Postad 07 mars 2009 - 06:18

Tror ni min bild kommer bli mycket bättre sen när jag får en Hd,box med Hdmi?
Postad 07 mars 2009 - 09:17
Föredrar Video framför PC eftersom jag bara använder datorn till att se på film med och tycker att det ger djupare bild. För att slippa zoomningen så kan du välja läget punkt-för-punkt.JAg har kopplat in en dvi-HDMI kabel från min dator till tv:n. För att njuta av bäst kvalite, vilket läge föredrar ni?
Man kan ju välja mellan Video och PC. Väljer jag video så zoomar tvbilden in "skrivbordsbilden" så inte allt syns jämfört med PC. Däremot försvinner ju vissa inställningsfunktioner i tv:s bildsetup.
HAr svårt att tolka manualen om detta.
Postad 07 mars 2009 - 10:39
SD eller HD-kanaler? SD blir inte så stor skillnad mellan men HD blir du inte besviken på.
Postad 07 mars 2009 - 12:50
Jag har samma förutsättningar som du och jag blev också förvånad över hur bra bildkvalitén är, speciellt på SVT och TV4!Jag har också digital-tv från just Tele2. Personligen är jag nästan förvånad över bildkvalitéen trots scart(!)
Där emot är det väldigt risig bild när jag kör de analoga kanalerna, vilket inte är konstigt i sig.

Postad 07 mars 2009 - 17:17
Postad 07 mars 2009 - 17:23
Ska själv köpa ny tv nu inom en en snar framtid.. Hur tror ni att Pio 5090H står sig emot G10.?
Vi har inte sett G10 men från det som jag har läst G10 har några år till den blir en Pio G9. Du har några dagar på dig att bestämma dig innan nya priset träder i kraft då får du betala ca 25% högre pris än dagens.
Postad 08 mars 2009 - 00:43
Vi har inte sett G10 men från det som jag har läst G10 har några år till den blir en Pio G9. Du har några dagar på dig att bestämma dig innan nya priset träder i kraft då får du betala ca 25% högre pris än dagens.
Tack för svaret

En fråga till bara.. Vad är skillnaden på 5090 och 5090H?
Postad 08 mars 2009 - 07:54
Tack för svaret
Nä jag hade tänkt att köpa min Pio nu på Måndag och jag har beställt lite väggfästen och liknande till Pio så jag bara undra om de är värt att avboka allt och invänta G10.. Men ah, som det ser ut nu så blir det med största sannolikhet en Pio 5090..
En fråga till bara.. Vad är skillnaden på 5090 och 5090H?
H-modellen har intern hdtv-box för satellit och lite bättre menyer samt koppling till nätverket.
Postad 08 mars 2009 - 10:53
Samt är den modellen som man i bästa fall kan få tag på i dagsläget...H-modellen har intern hdtv-box för satellit och lite bättre menyer samt koppling till nätverket.
Postad 08 mars 2009 - 16:17
Funderar skarpt på en 5090H då jag fått pris på 21.900!!!
Min fråga! Vad jag förstått så har 5090H en nätverksingång.
Kan man ta emot kanaler på den?
Ska köra telia digital-tv... Skulle i sådana fall slippa box mellan tv och modem.
Postad 08 mars 2009 - 16:35
Hej!
Ska köra telia digital-tv... Skulle i sådana fall slippa box mellan tv och modem.
Nej det gör det inte. Du måste ha den boxen.
Postad 08 mars 2009 - 17:22
Hej!
Skulle man kunna få reda på vart exakt du har fått tag i ett sådant pris och hur?

Postad 08 mars 2009 - 19:49
vilken tur att man beställde en nu då. 25procent till blir ju 30 000:- totalt

Postad 08 mars 2009 - 20:55
Postad 08 mars 2009 - 21:14
Troligen lagt en beställning på f___n med enorm kö framför sig
Det är inte konstigt eftersom denna tv kommer många år framöver att vara No 1

Postad 08 mars 2009 - 21:29

/ Polexx
Postad 08 mars 2009 - 21:32
Ska beställa min imorron då extra pengar rullar in
blir en 5090H. Någon som vet några kända negativa saker mer tvn som man kanske ska vara beredd på?
/ Polexx
Ja den finns bara en, förbred dig för en chock

Postad 08 mars 2009 - 22:58
Ska väl vara det då att vissa upplever ett surrande ljud ifrån dem, sk buzzing. Tydligen lite olika på dem, jag hör inget från min men hör ju lite dåligt.Ska beställa min imorron då extra pengar rullar in
blir en 5090H. Någon som vet några kända negativa saker mer tvn som man kanske ska vara beredd på?
/ Polexx
Sen så är svärtan inte kolsvart, dock svartast på marknaden

Annars så är det bara att njuta

Postad 09 mars 2009 - 00:50
Ska väl vara det då att vissa upplever ett surrande ljud ifrån dem, sk buzzing. Tydligen lite olika på dem, jag hör inget från min men hör ju lite dåligt.
Sen så är svärtan inte kolsvart, dock svartast på marknaden![]()
Annars så är det bara att njuta
hehe låter fint, nä fan jättekräsen är jag inte med att "men fan och detta ska vara den bästa tvn som finns nu 2009 och svärtan är inte svart som panelen

Tackar som ödmjukast för svaret.. märkte dock nu att elgiganten säkte priset till under 23000 på 5090H nu. Kanske lika bra att slå till innan de ångrar sig

Redigerat av Polexx, 09 mars 2009 - 00:59.
Postad 09 mars 2009 - 19:46
Har en fråga angående SCART ingångar, hitta ett tidigare svar i denna tråd som löd:
Input 1: Scart med rgb och komposit eller hdmi
Input 2: Scart med s-video och komposit eller komponent
Input 3: Scart med rgb, s-video och komposit eller hdmi
Input 4: Hdmi
Input 5: A/v-anslutning med s-video på vänster sida
Min funderingar dök upp igår när jag koppla in min DVD till input 2. Jag använder en SCART-RGB kabel.
Som jag nu har förstått är det input 1 eller 3 som ska användas, men min fråga lyder ändå:
Om jag nu använder en scart-rgb, borde det inte vara möjligt att köra video, s-video eller komponent (Audio: SCART) med resultatet att bildkvalitén enbart blev lite sämre ,än om jag hade valt RGB (som finns som val under input 1 o 3)?
Resultatet nu är att jag varken får bild eller ljud via input 2.
Redigerat av shuga, 09 mars 2009 - 19:48.
Postad 09 mars 2009 - 19:53
en fråga? varför kan du inte använda dig av någon av de andra ingångar? eller köpa en component kabel, de är inte så dyra?
mvh D
Postad 09 mars 2009 - 21:22
de tär inte så svårt eller komplicerad. Har du ändrat i din dvd inställningar att den ska skicka ut signalen som S-VHS eller komposit? om den är inställt på RGB då är det inte konstigt att du får ingen bild? 2: du ska tänka på att tilldela ingång till dvd-n och då i "rätt" bildformat dvs du ska välja likadan insignal på tv-n som du har som utsignal från DVD-n.
en fråga? varför kan du inte använda dig av någon av de andra ingångar? eller köpa en component kabel, de är inte så dyra?
mvh D
Hmmm, där tänkte jag lika långt som näsan är lång. Självklart är det som du säger att det utsignalen på dvd:n som avgör vad jag ska sätta för insignal på tv:n.
Blir byte till input 3, blev dock fokuserad vid varför det inte fungerade vid input 2. Detta eftersom SCART-RGB har ju alla pins som en icke-RGB har, glömde helt enkelt bort signalen som skicka från dvd:n. Tack för att du knuffa till mina hjärnceller, allt är crystalcleart nu

Postad 10 mars 2009 - 07:25

Fast de kanske skickar samma reklamblad över hela Sverige? Då kan tvn ju lika gärna finnas i Kiruna eller nåt sånt.
Postad 12 mars 2009 - 01:10

MVH
/ Polexx
Redigerat av Polexx, 12 mars 2009 - 01:17.
Postad 12 mars 2009 - 05:53
Elgiganten för 22990:- skall få hem den på måndag. Har besökt 2 andra mindre firmor som
säger att den är slut överallt och väntas troligen hem i maj...
Känner mig mycket nöjd att jag kunde ta detta beslut och slå till:)
Har dock en fråga om den "försäkring" Elgiganten vill sälja på mig, 2300:- för 3 år, är detta verkligen
nödvändigt eller täcker hemförsäkringen?
Tack för en bra tråd.
Postad 12 mars 2009 - 07:23
Har ny fått hem min 5090H och är supernöjd
Har bara ett litet problem.. Jag skulle vilja veta hur man sparar nya inställningar då jag försöker använda egna kalibreringar.. För den verkar återinställa alla inställingar till grundinställningen när jag försöker ändra "Användare"..
MVH
/ Polexx
Jag använder Användare" och där sparas allt som jag har ändrad

Skriver mitt första inlägg efter att ha följt tråden länge:) Har igår beställt en 5090H hos
Elgiganten för 22990:- skall få hem den på måndag. Har besökt 2 andra mindre firmor som
Har dock en fråga om den "försäkring" Elgiganten vill sälja på mig, 2300:- för 3 år, är detta verkligen
Tack för en bra tråd.
Anser jag inte att den är värd eftersom själva tv:n har två år garanti.
Postad 13 mars 2009 - 10:42
Tack på förhand.
Postad 13 mars 2009 - 12:08
Skriver mitt första inlägg efter att ha följt tråden länge:) Har igår beställt en 5090H hos
Tack för en bra tråd.
Säg att du köper en tre års försäkring och tv´n mot all förmodan krashar just innan de 3 åren gått. Vad bra tänker du, då får du en ny Pioneer, problemet är då att är det bara lite krångligt att få tag på just en Pioneerskärm så erbjuder Elgiganten den 50-tumsplasman som dom har flest på lagret. Tänk dig att du får ett sms om att din utbytesapparat finns att hämta, du kommer dit - och så bär dom ut en LG. När du sedan, förtvivlat ringer för att prata med skaderegleraren hos Elgiganten så hävdar dom att den är motsvarig den produkten du haft och vägrar lyssna på dina argument. Drar ut på det hela tills du antingen ger dig och tar emot skärmen, eller ringer Sverker och kanske inte får en Pioneerskärm ändå.
Trust me, du vill under inga omständigheter köpa till Elgigantens förlängda försäkring, då är hemförsäkringen att föredra, då du får pengar insatta på ditt konto och kan välja vilken skärm du själv vill.
Postad 13 mars 2009 - 13:01
Tidigare i detta forum så har det pratats om ngn. ny kommande CA-modul som skall vara bättre för HD-kanalerna som annars "jiddrar" ibland. Är det någon som vet om den kommit ännu, pris och vart man kan inhandla den? Självklart vill jag också isådanafall veta om den fungerar tillfredsställande ;-)
Postad 13 mars 2009 - 14:21
Ca-modul?
Tidigare i detta forum så har det pratats om ngn. ny kommande CA-modul som skall vara bättre för HD-kanalerna som annars "jiddrar" ibland. Är det någon som vet om den kommit ännu, pris och vart man kan inhandla den? Självklart vill jag också isådanafall veta om den fungerar tillfredsställande ;-)
Svaret kom idag från Antennlaget:
Sorry förseningar!
Jag har inget officiellt datum att ge dig tyvärr
MVH
Niclas
Postad 22 mars 2009 - 22:02

Men får dock inte fjärrkontrollen och att fungera med tvn, kan bara se på tv via input 2 där jag har en dvd med tuner inkopplad.
Det går att byta input via media recivern men med fjärren händer absolut ingenting och skärmen blir svart alt myrrornaskrig via alla andra inputer än 2.
Kan alltså inte ställa in analoga kanaler på tv eller få fram några som helst menyer.
Fjärren lyser när man trycker på den och jag har provat med nya batterier.
Om någon vet vad som är fel och hur man åtgärdar det skulle jag bli mycket tacksam.
Fjärren jag har fått med heter AXD562 är det rätt ?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar