Prova med kortare kabel tillfälligt om möjligt bara för att se om det hjälper, om det funkade så köp bättre kabel
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2
Humax CXHD-1000C
(Digitalboxar)
|
1
|
(183)
|
Inga priser |
Postad 10 April 2009 - 13:42
Prova med kortare kabel tillfälligt om möjligt bara för att se om det hjälper, om det funkade så köp bättre kabel
Postad 10 April 2009 - 14:15
Är inte hemma just nu så jag kan testa, men det känns som om det är det du skriver om som är problemet!
Funderar på att köpa en hdmi-förstärkare, det borde väl avhjälpa problemet.
Tack för svaret igen!
Mvh Fredrik.
Postad 13 April 2009 - 11:01
Det är ett känt problem sen många FWs tillbaka tyvärr att 720p output från boxen inte är bra och det kommer förmodligen aldrig åtgärdas då comhem har supit bort det från sin lista över kända fel.Är det någon som upplever bildproblem vid 720p?
Postad 13 April 2009 - 11:16
Det är ett känt problem sen många FWs tillbaka tyvärr att 720p output från boxen inte är bra och det kommer förmodligen aldrig åtgärdas då comhem har supit bort det från sin lista över kända fel.
Men gäller inte detta enbart på SD TV?
Eftersom jag tittar på HD främst för att se på sport så borde ju 720p vara bättre då det är tvära kast med kameran ibland samt snabba rörelser, men sändningen är i 1080i (C+ sport HD) så det kanske är enbart negativt att försöka omvandla detta till en progressiv signal?
Postad 13 April 2009 - 11:21
Jag har boxen konstant ställd på 1080i för det ger ryckfri bild hos mig.Men gäller inte detta enbart på SD TV?
Eftersom jag tittar på HD främst för att se på sport så borde ju 720p vara bättre då det är tvära kast med kameran ibland samt snabba rörelser, men sändningen är i 1080i (C+ sport HD) så det kanske är enbart negativt att försöka omvandla detta till en progressiv signal?
Postad 13 April 2009 - 11:25
Men gäller inte detta enbart på SD TV?
720p-sändningarna (t ex Viasat sport) håller den bästa bildkvalitén enl min uppfattning. Att försöka styra boxens signal ut så att den skalar om från 1080i till 720p hjälper enligt min uppfattning inte. Canal+ Sports sändningar blir ändå lika dålig som i 1080i. Någon som vet om Humax HDPVR-box är bättre i detta avseende?
Postad 13 April 2009 - 11:33
Postad 18 April 2009 - 08:54
Postad 18 April 2009 - 09:49
Någon som har problem med ljudet på de regionala sändningarna, typ västnytt? Jag har inget ljud alls då jag ser på Västnytt på TV2.
Känt problem om du har dolby inställt i Ljud-menyn på boxen. Om du vill lyssna får du skifta läge i Ljud-menyn.
Postad 18 April 2009 - 10:13
Känt problem om du har dolby inställt i Ljud-menyn på boxen. Om du vill lyssna får du skifta läge i Ljud-menyn.
Men problemet uppstår enbart på regionala sändningarna... inte annars.
Postad 18 April 2009 - 10:39
Men problemet uppstår enbart på regionala sändningarna... inte annars.
själva värket inget fel comhem sänder ett tyst Dolby spår på svt då svt bara sänder PCM ljud på lokala sändningar du får skifta till det andra ljudspåret i ljud menyn
Postad 18 April 2009 - 10:43
själva värket inget fel comhem sänder ett tyst Dolby spår på svt då svt bara sänder PCM ljud på lokala sändningar du får skifta till det andra ljudspåret i ljud menyn
Ok tack. Jag som råkade
Postad 18 April 2009 - 21:25
Ok tack. Jag som råkade
maila comhem igår...Men det bästa stället med svaren är ju här
oki när du får svar på mailet publicera det gärna här
Postad 19 April 2009 - 13:29
oki när du får svar på mailet publicera det gärna här
Har ännu inte fått nåt svar. De tycker väl att sånt borde jag väl känna till kanske...Det finns ju ingen driftstörning angiven på deras hemsida så.
Postad 20 April 2009 - 06:15
SVT anser att det är CHs fel. Finns mer om detta i tidigare inlägg.själva värket inget fel comhem sänder ett tyst Dolby spår på svt då svt bara sänder PCM ljud på lokala sändningar du får skifta till det andra ljudspåret i ljud menyn
editerar in del av korrespondens från SVT;
"I marknätet sänds en signal ut som talar om för mottagaren vilken typ
av ljud det är. Långt ifrån allt ljud är 5.1. Under regionalsändningen
stängs 5.1-signalen av och mottagarna i marknätet går automatiskt över i
stereoläge. Inget ljud försvinner. ComHem tar emot sändningen via
marknätet, men deras kabelboxar saknar denna funktion. De kan inte tolka
signalen, vilket mycket riktigt betyder att ljudet försvinner vid
regionalsändning om mottagaren står i 5.1/"hemmabio"-läge. Den
signalinformation som sänds ut från SVT och Teracom via marknätet är
korrekt. Alla har inte 5.1-ljud hemma. Det är dock vanligt att ComHem
försöker "skylla ifrån sej", trots att det enbart är deras boxar som inte
kan hantera informationen. Inte desto mindre förhandlar SVT med ComHem om
att hitta en lösning.
Intill dess måste du tyvärr endera slå om din kabelbox manuellt vid
regionalsändning, eller låta den stå i stereoläge."
citat SVT tekniker den 12e september 2008.
Personligen brukar jag trycka in 66 på Humax fjärren, får då ofta Stocholms nyheter (med ljud) vilka inte är mer främmande än de Örebro nyheter Tvärsnytt sänder till mig i Västerås (utan ljud).
Redigerat av Jarl, 20 April 2009 - 07:20.
Postad 20 April 2009 - 07:48
Man kan ju fråga sig varför det funkar med t.ex. Canal+ när dom växlar mellan PCM och Dolby Digital men inte på SVT...
Postad 20 April 2009 - 08:22
Man kan ju fråga sig varför det funkar med t.ex. Canal+ när dom växlar mellan PCM och Dolby Digital men inte på SVT...
Det er fordi CANAL+ alltid sender Dolby Digital.
Sannsynligvis fungerer SVTs sendinger i marknettet på samme vis som satellitt sendingen.
Via satellitt sendes det to audio i SVT PMT for rikssending, dvs. MPEG1 Layer II lyd og Dolby Digital lyd. Når det switches til regionale sendinger så fjernes Dolby Digital PID'n fra PMT og PMT versjonsnummer oppdateres. Når PMT versjonsnummer oppdateres så skal dekoderen automatisk ta i bruk de PID'ene som er signallert i den nye PMT'n.
Det er slik SVT regionalsendinger switches på Viasat og Canal Digital. Der endres både video og audio PIDs når det switches til regional sending.
Dekoderene som mister lyden leser antagelig PMT hver gang det utføres en kanalzapping. Dersom dette er årsaken til problemet så følger sannsynligvis ikkedekoderen DVB/MPEG spec 100%.
Postad 20 April 2009 - 09:22
Postad 20 April 2009 - 16:40
SVT anser att det är CHs fel. Finns mer om detta i tidigare inlägg.
editerar in del av korrespondens från SVT;
"I marknätet sänds en signal ut som talar om för mottagaren vilken typ
av ljud det är. Långt ifrån allt ljud är 5.1. Under regionalsändningen
stängs 5.1-signalen av och mottagarna i marknätet går automatiskt över i
stereoläge. Inget ljud försvinner. ComHem tar emot sändningen via
marknätet, men deras kabelboxar saknar denna funktion. De kan inte tolka
signalen, vilket mycket riktigt betyder att ljudet försvinner vid
regionalsändning om mottagaren står i 5.1/"hemmabio"-läge. Den
signalinformation som sänds ut från SVT och Teracom via marknätet är
korrekt. Alla har inte 5.1-ljud hemma. Det är dock vanligt att ComHem
försöker "skylla ifrån sej", trots att det enbart är deras boxar som inte
kan hantera informationen. Inte desto mindre förhandlar SVT med ComHem om
att hitta en lösning.
Intill dess måste du tyvärr endera slå om din kabelbox manuellt vid
regionalsändning, eller låta den stå i stereoläge."
citat SVT tekniker den 12e september 2008.
Personligen brukar jag trycka in 66 på Humax fjärren, får då ofta Stocholms nyheter (med ljud) vilka inte är mer främmande än de Örebro nyheter Tvärsnytt sänder till mig i Västerås (utan ljud).
jag vet att det är så om du kollar så är det jag som haft en del kontakt med ch och svt om problemet
Postad 21 April 2009 - 09:32
Har hänt mig 2 ggr på lika många dagar.
Mvh
Niklas
Postad 21 April 2009 - 12:55
Är det någon mer som råkat ut för att boxen bara "slocknat"? När man sedan stängt av strömmen med strömknappen och sedan satt på den igen så fungerar den som vanligt igen!
Mvh
Niklas
förstår inte riktigt hur du menar men de flesta apparater slocknar då man bryter strömmen till dem
Postad 21 April 2009 - 14:28
förstår inte riktigt hur du menar men de flesta apparater slocknar då man bryter strömmen till dem
Det jag menade var att boxen helt plötsligt bara slocknar utan att man bryter strömmen (displayen blir svart och TV:n tappar signalen), men för att få liv igen så måste man stänga av den genom att slå av strömmen på knappen
bak och sedan sätta på den.
Detta hände ena gången när jag tittade på en kanal och andra gången då boxen var i standby-läge.
/Niklas
Postad 21 April 2009 - 15:25
Jo, det har hänt mig en gång.Är det någon mer som råkat ut för att boxen bara "slocknat"? När man sedan stängt av strömmen med strömknappen och sedan satt på den igen så fungerar den som vanligt igen!
Postad 22 April 2009 - 19:48
Mer än 2 år tyvärr... garantin är slut.
Kan det vara standardfelet på Humaxen ?, elektrolytkondensatorer på nätdelen som gått varm/a och som visar sig på att överdelen på densamma buktar utåt ( Sprängning ). Kan du öppna burken och kolla nätdelen/ kondensatorer...
Duckface, vilket fel hade du på din? Var det nätdelen ?
Själv väntar jag på att burken ska ge upp en andra gång eftersom suddigheten har börjat visa sig efter nu precis ett år efter nätdelsbytet. Burken blir väldans varm efter varit påslagen en halvtimme.
Min garanti gick ut för två månader sedan.
Postad 22 April 2009 - 21:51
Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera inom 3 år. Problemet blir väl att visa att felet fanns från början men om det handlar om felet som Latman skriver om så borde väl inte det vara ett problem.Mer än 2 år tyvärr... garantin är slut.
Postad 23 April 2009 - 07:39
Mer än 2 år tyvärr... garantin är slut.
Vad trist. HUMAX does it again kan man ju säga... En annan box från nämnda märke hade även den en tendens att dö ganska precis efter misstänksamma 2 år från köpdatum (oavsett om den var använd frekvent eller ej!).
Postad 23 April 2009 - 08:03
ok. Igår dog min box helt...
Även min box dog nyligen misstänkt nära 2 års dagen. Jag öppnade den och kollade och tyckte mig kunna se en viss utbuktning på en del kondensatorer, inga sprängda dock.
Verkar som sagt vara standard fel. Det positiva är ju att man fick en anledning att köpa en PVR-HD ist, med alla fina nya underbarabuggar och supportproblem. Hoppas den håller längre :-(
Postad 23 April 2009 - 15:08
Kan det vara standardfelet på Humaxen ?, elektrolytkondensatorer på nätdelen som gått varm/a och som visar sig på att överdelen på densamma buktar utåt ( Sprängning ). Kan du öppna burken och kolla nätdelen/ kondensatorer...
Duckface, vilket fel hade du på din? Var det nätdelen ?
Själv väntar jag på att burken ska ge upp en andra gång eftersom suddigheten har börjat visa sig efter nu precis ett år efter nätdelsbytet. Burken blir väldans varm efter varit påslagen en halvtimme.
Min garanti gick ut för två månader sedan.
nej det va nån släppt lödning den fick bara svart bild på alla kanaler hur jag en bytte kanal då jag fick tillbaka den så stog det kall lödning fixad
Postad 23 April 2009 - 17:02
Postad 30 April 2009 - 00:41
Postad 30 April 2009 - 21:29
Nu har även jag en sådan här hemma. Fick den för 1 krona och i övrigt med en bra deal.
Jag har inte fått den pairad än, men såg att programvaran är uppdaterad från 1.00.17 till 1.00.20 och valde den vid installationen.
Någon som vet vad version 20 har för nyheter jämfört med den äldre varianten?¨
Ska bli lite kul att jämföra denna boxen sida vid sida gentemot Canal Digitals PVR som jag haft sedan länge.
Humaxen är tänkt att ha i ett annat rum så småningom.
Happy Valborg!
Wasgo
Postad 01 May 2009 - 09:16
Satt och såg NHL-slutspelet och bilden försvann! Ingen signal!! Tack för det comhem!
kan inte se att felet ligger hos comhem utan felet är boxen cxhd 1000c för nya hdpvr funkar med väldigt lite bild avbrott!
Postad 01 May 2009 - 09:51
Nån mer som upplever detta fel?
/Niklas
Postad 01 May 2009 - 13:10
Postad 01 May 2009 - 14:27
Jag har precis samma problem som du med min gamla box. Text-Tv försvinner väldigt ofta men kommer tillbaka om jag slår av och på boxen.Ok har nu fått min nya box (då den förra ju dog), men med denna box upplever jag att jag tappar text-tv nästan varje dag efter den varit i standby-läge. Stänger man av boxen med strömknappen och låter den vara strömlös i ett par sekunder och sätter på den så fungerar text-tv igen!
Nån mer som upplever detta fel?
/Niklas
Postad 01 May 2009 - 16:46
Jag upplever en hel del lagg i främst ljudet när jag tittar på hd-kanaler. Är det bara jag som råkat ut för detta? Märker även ibland att när jag ska slå på till exempel c+hd utan att ha haft igång någon annan kanal blir bilden bara svart, men textningen visas och ljudet finns där. Min box har väl några år på nacken nu iofs så den kanske börjar haverera.
Håller med - visst lagg är det faktiskt
Postad 01 May 2009 - 18:10
Kopplade in HD-boxen igår kväll och fick den sedvanliga skylten om att den väntar på konfigurationsdata.
Ringer sen CH idag och får meddelande att de har stängt allt utom den automatiska kundservicen! Skäms!
Nu var det ju inte så viktigt i mitt fall då jag har Canal Digitals familjepaket med PVR, men ändå!
Ha en fortsatt trevlig kväll.
Wasgo
Redigerat av Unregistered7ae15c99, 01 May 2009 - 18:11.
Postad 01 May 2009 - 21:05
Nu har även jag fått smaka på CH's "eminenta" kundservice.
Kopplade in HD-boxen igår kväll och fick den sedvanliga skylten om att den väntar på konfigurationsdata.
Ringer sen CH idag och får meddelande att de har stängt allt utom den automatiska kundservicen! Skäms!
Nu var det ju inte så viktigt i mitt fall då jag har Canal Digitals familjepaket med PVR, men ändå!
Ha en fortsatt trevlig kväll.
Wasgo
Supporten är säkert ute o demonstrerar - högre bonusar till dem
Postad 01 May 2009 - 22:23
Supporten är säkert ute o demonstrerar - högre bonusar till dem
Du har säkert en poäng där!
Postad 02 May 2009 - 16:45
Stereo ljudet försvann för en månad sedan från TV4.
Jag har just nu talat med comhem's kundtjänst om det. De säger att problemet är känd. Det är TV4 som vägrar leverera stereo ljud till TV4 digital kanalen.
Jag fick inget svar på min fråga att hur kan vara möjligt att TV4 analog sänds i NICAM stereo av comhem.
Nägon som vet vad hände och varför ?
hifi_fan
Postad 03 May 2009 - 02:36
Angående stereo ljud på digital TV4
Stereo ljudet försvann för en månad sedan från TV4.
Jag har just nu talat med comhem's kundtjänst om det. De säger att problemet är känd. Det är TV4 som vägrar leverera stereo ljud till TV4 digital kanalen.
Jag fick inget svar på min fråga att hur kan vara möjligt att TV4 analog sänds i NICAM stereo av comhem.
Nägon som vet vad hände och varför ?
hifi_fan
lär extremt lustigt vi har sterio på tv4 och har inte haft fel så det är inte tv4 det är nått lokalt hos dig
Postad 03 May 2009 - 09:50
Jag har talat med comhem igen.lär extremt lustigt vi har sterio på tv4 och har inte haft fel så det är inte tv4 det är nått lokalt hos dig
Nu säger man att problemet är inte känd, och de kan inte göra något åt eftersom felet tycks ligga hos TV4 därför kan de inte göra något, inte ens undersöka. Ansvaret ligger hos TV4 som delade upp landet, östkusten får digitalt stereo ljud men västkusten får inte.
Annars han föreslagit att jag skall kolla ljud inställningar hos digital boxen, det räcker inte att jag har stereo ljud på TV3 eller Kanal 5, det måste finnas någon inställning för TV4 enbart och där ligger felet, men han kan inte hjälpa med att hitta det stället.
hifi_fan
Postad 03 May 2009 - 16:04
De är ett problem som boxen haft ett tag nu. Du är tvungen att slå av och på med "on/off"-knappen.Varför fungerar ej texttv som det ska på denna box.
Vet inte om de jobbar med felet.
Postad 05 May 2009 - 11:19
Min HD-box dog i natt bara så där!
Ni som funderar på att skaffa nån HD-box från Comhem, tänk flera gånger om...
PVR-versionen är kanske något bättre alternativ. Imorgon ska jag skicka iväg min Humax HD-box till Comhem och de ska försöka reparera den. Om de inte lyckas reparera den, då skickar de en ny HD-box till mig. Men då får jag vänta upp till 2 veckor!
Frågan är om Comhem ska justera min faktura för digital TV med tanke på att jag abbonerar på Medium 8 Fav HD, Viasat Sport och Canal+Total? 2 veckor utan dessa kanaler är trist, men borde inte Comhem justera min faktura då till ett mindre belopp??
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction!
24 bilder
535 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?