Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6.744564 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 13 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 13 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 15 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 15 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 16 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 17 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 17 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 17 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 17 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 17 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 17 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 17 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 17 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 17 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 17 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 17 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 17 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 17 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 18 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 18 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 18 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 18 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 18 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 18 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 18 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 18 år sedan

Postad 09 May 2008 - 10:07

JoeV
  • JoeV
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

Ni som märker något måste ju anmäla annars händer ju inget.

I teorin har du rätt men i praktiken har jag och många andra felanmält den här boxen i 1,5 års tid utan att få den att fungera.

Om comhem säger att ingen annan har felanmält så är det inte så konstigt - de säger ju även att det inte är några fel på boxen :)

Ps. Självklart har jag felanmält ryckningarna i bilden. Dock inte till kundtjänst utan till kundrelationer.

Postad 09 May 2008 - 11:42

wiss767
  • wiss767
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har inte någon bild överhuvudtaget på Viasatsport HD samt TV1000 HD. Får bara upp en svart ruta med meddelandet "ingen, svag signal"
Har felanmält detta för 3 dagars sedan och inget har hänt än...
Ingen annan som har detta fel??

Postad 09 May 2008 - 16:10

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Inte för att jag har Humax boxen längre, (Samsung PVR) men jag har samma problem med "ingen signal" på NASN och VS2, har felanmält detta nu, och väntar på tekniker..

Men först o främst var jag ju tvungen att kolla så att jag inte har någon "t-koppling" och att testa byta antennkabel och allt annat tjat.

Konstigt att det fungerat klockrent i 2 år innan *S*

Postad 10 May 2008 - 20:04

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Jag har inte någon bild överhuvudtaget på Viasatsport HD samt TV1000 HD. Får bara upp en svart ruta med meddelandet "ingen, svag signal"
Har felanmält detta för 3 dagars sedan och inget har hänt än...
Ingen annan som har detta fel??

Tja

3 dgr!! troligtvis inget större fel. Har du kollat signalvärden och dina kablar?

Postad 12 May 2008 - 10:13

MrPhil
  • MrPhil
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa hdtv-paketet från comhem med Humax CXHD 1000 C för 1995:- eller digital-tvbox med Samsung DCB-B270Z för 1:-

Om jag har ett utbud med få hdtv-kanaler räcker det väl med en digital-tvbox eller ger hdmi-kabeln avsevärt mycket bättre kvalité ljud som bildmässigt så att det är värt att satsa på hdtv-boxen?

Redigerat av MrPhil, 12 May 2008 - 12:43.

Postad 12 May 2008 - 13:05

rodman45
  • rodman45
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa hdtv-paketet från comhem med Humax CXHD 1000 C för 1995:- eller digital-tvbox med Samsung DCB-B270Z för 1:-

Om jag har ett utbud med få hdtv-kanaler räcker det väl med en digital-tvbox eller ger hdmi-kabeln avsevärt mycket bättre kvalité ljud som bildmässigt så att det är värt att satsa på hdtv-boxen?

Skaffa Canal Digital istället, så kan du få se både OS och Fotbolls EM i HD.

Postad 12 May 2008 - 20:37

MrPhil
  • MrPhil
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Om man jämför Samsung DCB-B270Z och Humax CXHD 1000 C, vilken ger bättre bild på vanliga kanaler ( ej hd)? Ska iväg o köpa box imorrn och hinner inte läsa igenom så mycket av tråden. Någon vänlig som kan svara? Är ute efter en box som fungerar bra och är lättanvänd + schyssta menyer. Hd ej nödvändigt.

En fråga som inte blev besvarad i denna tråd jag gärna vill veta är: Humax HD box verkar inte vara värt pengarna utan man klarar sig lika bra eller bättre med en av de billigare icke HD boxarna från comhem enligt denna tråd? (läs Samsung DCB-B270Z).

Bättre att vänta på en bättre hd-box och köpa en billig digital antar jag?

Postad 12 May 2008 - 20:59

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0
Är du inte intresserad av HD-kanaler finns väl ingen anledning till att köpa en HD-box. 1 kronas alternativet för en digitalbox är väl OK. Då smakar det väl inte allt för illa om du ialla fall skulle vilja ha HD senare. Det enda som jag tror kan skilja boxarna åt är om det finns HDMI på den digitala boxen, men jag tror knappast du märker någon skillnad. Be att få provtitta i butiken i så fall.

Postad 13 May 2008 - 00:41

Krillur
  • Krillur
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Såg premierleague på canal+ sport HD i söndags och upplevde att kommentatorljudet kom ca. 2-3 sekunder för tidigt, kommentatorn sa att spelaren skjutit innan bilden visade det. Kanske var det bilden på sport HD som kom 3 sekunder sent för sändningen på canal+ sport låg före. Irriterande var det i alla fall.

Postad 13 May 2008 - 08:47

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Såg premierleague på canal+ sport HD i söndags och upplevde att kommentatorljudet kom ca. 2-3 sekunder för tidigt, kommentatorn sa att spelaren skjutit innan bilden visade det. Kanske var det bilden på sport HD som kom 3 sekunder sent för sändningen på canal+ sport låg före. Irriterande var det i alla fall.

Irriterande ja, men boxen kan ju fördröja ljudet så att man fick det någorlunda rätt (håll inne mute-knappen ett par sekunder så kommer inställningen upp). Tappade läppsynket i halvtidssnacket istället fast det går ju att leva med.

Postad 13 May 2008 - 11:41

Krillur
  • Krillur
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Irriterande ja, men boxen kan ju fördröja ljudet så att man fick det någorlunda rätt (håll inne mute-knappen ett par sekunder så kommer inställningen upp). Tappade läppsynket i halvtidssnacket istället fast det går ju att leva med.

Jo det går ju men då fördröjs ju allt ljud även ljudet från matchen, bollträffar mm. Matchljudet var ju synkat men inte kommentatorsljudet.
Ett problem som jag inte vet vem det beror på, comhem eller canal+.

Postad 13 May 2008 - 12:13

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Jo det går ju men då fördröjs ju allt ljud även ljudet från matchen, bollträffar mm. Matchljudet var ju synkat men inte kommentatorsljudet.
Ett problem som jag inte vet vem det beror på, comhem eller canal+.

Tänkte jag inte på, var inte direkt intresserad av matchen. Om det är som du säger så har jag svårt att tro att boven kan vara någon annan än C+. Comhem borde ju inte komma åt och pilla på delar av en ljudström (inte ens om de ligger i olika kanaler).

Postad 13 May 2008 - 13:13

Krillur
  • Krillur
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Tänkte jag inte på, var inte direkt intresserad av matchen. Om det är som du säger så har jag svårt att tro att boven kan vara någon annan än C+. Comhem borde ju inte komma åt och pilla på delar av en ljudström (inte ens om de ligger i olika kanaler).

Mailade precis till canal+ och kollade så vi får se vad dom svarar.

Postad 13 May 2008 - 15:12

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0
Hade samma problem, men upplevde att det ordnade till sig under 1. halvlek. Ljudet försvann ett tiotal sekunder men kom tillbaka i synk, så jag förutsatte att någon hade observerat felet och därefter rättat till. Läppsynk OK hos mig.

Postad 13 May 2008 - 15:15

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Jag tycker ofta de har problem med kommentatorer som pratar i förväg, så har det varit länge. Det blir tydligt vid målchanser. De borde skärpa sig.

Postad 14 May 2008 - 13:04

Krillur
  • Krillur
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Mailade precis till canal+ och kollade så vi får se vad dom svarar.

Nu kom svaret.

Detta är ett tekniskt problem som uppstår ibland och vi jobbar för fullt på att försöka lösa det.

Vi beklagar detta och hoppas ni har överseende, det bör vara ett minneblott inom snar framtid.

Postad 14 May 2008 - 13:24

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Med kommentator på arena så kommer ljud från honom ofta via ISDN medans matchbilder och ljud kommer över sattelit/fiber. De behöver då syncas i studion. Skillnaden är ca 1.5 sek.
Glömsk/slarvig tech så blir det måljubel från kommentator innan bollen sitter.
Det brukar dock märkas fort och rättas till.

Postad 14 May 2008 - 16:28

fusebox
  • fusebox
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hängt på forumet här ett tag men inte reggat mig förrän nu.

Har följt den här tråden med intresse då jag varit sugen på en HD-box länge men inte riktigt kännt att det varit motiverat då så många klagat på Humax-boxen.

Igår var jag på Onoff vid Hötoget i Stockholm och tänkte slå till på en 1:- box från ComHem då jag sagt upp mitt Boxerabonnemang. Det slutatde med att jag gick därifrån med....en Humax HD-box :P

Varför? Jo för dom säljer den för 495:- (!) med 12 månaders bindningstid och då ingår 6 månader HD-paket på köpet och 3 månader Large för 99:-. Sjukt billigt tyckte i alla fall jag. 495 spänn tycker jag nog att det kan vara värt trots diverse brister. Säger jag nu... får se om man ångrar sig hehe ;)

Hann inte kolla något igår så det blir invigning ikväll med hockey i HD (tog viasatpaketet också).

Och nej - jag jobbar inte på Onoff. Tyckte det var en bra deal bara :D

Postad 14 May 2008 - 17:32

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

• 1111 inlägg
  • 0
495:- för bara 12 månaders bindningstid? hmm, undrar om Onoff i Göteborg har samma erbjudande... Var det kampanj?

Iofs, kan det här vara tecken på att dom försöker sälja av sina Humax boxar för att nya är på G?

[edit] kollade just onoff's hemsida och dom har standard erbjudandet på 995:- med 24 månaders bindningstid. hmm

Redigerat av Paganmoon, 14 May 2008 - 17:35.

Postad 14 May 2008 - 19:40

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0
Säkert är det på något nytt inom Comhems HD-boxområde (Trodde det själv för några månader sedan när jag köpte min Humax för 995 kr/24 månader). Tyckte det var billigt redan då.

Även om en ny box kommer snart (inspelningsbar)? är det inte säkert att den är särskilt bättre än någon annnan men säkert skitdyr. I värsta fall så får man väl köpa en ny inspelningsbar kanonbox (och dyr) redan innan man har haft Humaxen i ett år, men jag tycker det kan vara värt den kostnaden.

Postad 14 May 2008 - 20:28

boner
  • boner
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
lånar tråden en stund. Jag har precis köpt HD boxen trots att många är missnöjda, men jag kunde inte motså. Nu är det så att jag har kopplat rätt och allt och startade för första gången och förljde anvisningarna. När allt var klart var det dags att sätta på en kanal. När jag byter till SVT tex står det "laddar konfiguraitonsdata, var god vänta" Så har det stått i flera minuter och inget händer. Och det är så på alla kanaler. Har jag missat något?

Postad 14 May 2008 - 21:00

fusebox
  • fusebox
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

495:- för bara 12 månaders bindningstid? hmm, undrar om Onoff i Göteborg har samma erbjudande... Var det kampanj?

Iofs, kan det här vara tecken på att dom försöker sälja av sina Humax boxar för att nya är på G?

[edit] kollade just onoff's hemsida och dom har standard erbjudandet på 995:- med 24 månaders bindningstid. hmm

Ja den ingick i Largekampanjen (3 månader Large för 99:-) men maknadsfördes inte av ComHem för att dom tjänade för lite pengar på HD-boxen... Köper väl inte det argumentet riktigt men det spelar mindre roll för mig för billigt var det ju.

Dock så har dom inte lyckats få fart på mitt abonnemang än :D
Står bara att den "laddar konfiguraitonsdata, var god vänta". Ringde ComHem men dom hade ingen lösning på det. Skulle skicka ut en tekniker om det inte funkade imorrn. Så ###### irriterande.

lånar tråden en stund. Jag har precis köpt HD boxen trots att många är missnöjda, men jag kunde inte motså. Nu är det så att jag har kopplat rätt och allt och startade för första gången och förljde anvisningarna. När allt var klart var det dags att sätta på en kanal. När jag byter till SVT tex står det "laddar konfiguraitonsdata, var god vänta" Så har det stått i flera minuter och inget händer. Och det är så på alla kanaler. Har jag missat något?

Precis! Samma sak har stått hos mig i flera timmar!
Enligt manualen så kan det ju ta "upp till 60 min" för boxen/ComHem att uppdatera sig men min har som sagt stått i det läget hela kvällen. Provat att starta om och fabriksåterställa men samma sak. Någon som har en lösning? ComHem hade det otippat inte...

Redigerat av fusebox, 14 May 2008 - 20:58.

Postad 14 May 2008 - 21:13

boner
  • boner
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Ingen aning vad det kan bero på. Håller med er att det är irriterande. Kan det vara så att kortet inte är bundet till boxen? Ibland måste man göra så att kortet skall bindas till just den boxen som skall användas. Ska ringa imorrn till Comhem och fråga de. Hur lång tid tar det för de att skicka en tekiniker då?

Postad 14 May 2008 - 21:21

fusebox
  • fusebox
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Upptäckte just att den enda kanalen som funkar för mig är ComHems infokanal... yippie
Jo kortet ska ju vara knutet till boxen och när jag ringde så stämde jag av att dom hade rätt kortnr reggat. Kollade dock inte boxnumret *suck*

Killen på teknisk support gjorde en felanmälan som någon tekniker skulle kolla på och om dom inte fick igång det därifrån så skulle han (teknikern) höra av sig under morgondagen som jag förstod det som och boka en tid för hembesök. Att det ska va så förbannat svårt att få det att funka!

Inressant dock att fler har samma fel.

Redigerat av fusebox, 14 May 2008 - 21:22.

Postad 14 May 2008 - 22:25

Unregistered62144f89
  • Unregistered62144f89
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Upptäckte just att den enda kanalen som funkar för mig är ComHems infokanal... yippie
Jo kortet ska ju vara knutet till boxen och när jag ringde så stämde jag av att dom hade rätt kortnr reggat. Kollade dock inte boxnumret *suck*

Killen på teknisk support gjorde en felanmälan som någon tekniker skulle kolla på och om dom inte fick igång det därifrån så skulle han (teknikern) höra av sig under morgondagen som jag förstod det som och boka en tid för hembesök. Att det ska va så förbannat svårt att få det att funka!

Inressant dock att fler har samma fel.

Det där händer titt som tätt. Ska absolut inte vara något svårlöst problem. Om de gjorde en ny parning så att kort+box skulle få en ny "parnings-signal" så ska det släppa efter, säg, 10-20min. I annat fall, prova starta om boxen med strömbrytaren eller fabriksåterställ eländet :D Fast som du skriver. Ve dem om det är fel boxnummer de sitter och försöker para. Gör en koll imorrn, "just in case"

edit:
Ser att du redan provat. Skulle kanske ta och läsa tidigare inlägg i fortsättningen :$

Redigerat av Unregistered62144f89, 14 May 2008 - 22:26.

Postad 15 May 2008 - 07:37

boner
  • boner
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Nu fungerar det! Räckte med ett samtal till Comhem där de skulle regga boxens serie nr samt kortet. HD bilden är kanon!! Men SD kanalerna är detsamma, hoppades på lite bätter bild. Men jag är glad att allt fungerar nu iallafall.

Postad 15 May 2008 - 07:40

zhango
  • zhango
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Ja den ingick i Largekampanjen (3 månader Large för 99:-) men maknadsfördes inte av ComHem för att dom tjänade för lite pengar på HD-boxen... Köper väl inte det argumentet riktigt men det spelar mindre roll för mig för billigt var det ju.

Dock så har dom inte lyckats få fart på mitt abonnemang än :D
Står bara att den "laddar konfiguraitonsdata, var god vänta". Ringde ComHem men dom hade ingen lösning på det. Skulle skicka ut en tekniker om det inte funkade imorrn. Så ###### irriterande.

Precis! Samma sak har stått hos mig i flera timmar!
Enligt manualen så kan det ju ta "upp till 60 min" för boxen/ComHem att uppdatera sig men min har som sagt stått i det läget hela kvällen. Provat att starta om och fabriksåterställa men samma sak. Någon som har en lösning? ComHem hade det otippat inte...

Samma sak hände mig när jag köpte boxen utan abonnemang. Jag ringde till ComHem och killen på support bad mig hänga kvar i luren medan han "pairade" boxen och kortet. Fem minuter senare hoppade kanalerna igång. Väldigt kompetent och trevligt bemötande från supporten måste jag säga. Skulle tro att det är mycket beroende på vem man pratar med om man får vettig hjälp eller inte. Du kanske skulle försöka ringa igen och hoppas på att det är någon kompetent person som svarar.

Postad 15 May 2008 - 20:41

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
Vet ej om det är nån som är så bra i ögonen men om man kollar Canal digitals reklam just nu kollar man på lådan där så syns det klart o tydligt en logga för nya Eurosport HD nån som märkt det? står inget på CD hemsida ... om ni kollar nästa gång reklamen kommer ser ni det så hör skriv gärna om det låter intressant. tror ni det kommer till ComHem med sen eller?

Postad 15 May 2008 - 22:11

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Jag har gett upp Comhems HD "satsning". Eurosport HD börjar sända 28:e tror jag det var och CD har kanalen ifrån start.

Postad 15 May 2008 - 23:44

fusebox
  • fusebox
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Samma sak hände mig när jag köpte boxen utan abonnemang. Jag ringde till ComHem och killen på support bad mig hänga kvar i luren medan han "pairade" boxen och kortet. Fem minuter senare hoppade kanalerna igång. Väldigt kompetent och trevligt bemötande från supporten måste jag säga. Skulle tro att det är mycket beroende på vem man pratar med om man får vettig hjälp eller inte. Du kanske skulle försöka ringa igen och hoppas på att det är någon kompetent person som svarar.

RIngde igen ikväll och fick snacka med en trevlig och påläst tjej som pairade ihop kortet och boxen. Funkade efter ett par minuter. Dock fick jag sitta i telefonkö i 2x30 min (första gången kopplades jag bort när jag var nr 1 i kön - tack för det ComHem..). Synd att pantarslet jag snackade med igår inte var lika påläst... han kostade mig kvartsfinalen i hockeyn i HD. Nåja, nu funkar det i alla fall.

Än så länge är jag nöjd. Visst kunde bilden varit bättre på en del kanaler och HD-kanalerna ser inte ut som Blu ray men va f-n... Jag hade Boxer tidigare och jämfört med den bilden som Boxer levererar så är ju ComHem ljusår bättre. Ser helt ok ut på min Panasonic TH-42PV60.

Postad 16 May 2008 - 12:26

Krillur
  • Krillur
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Jag har gett upp Comhems HD "satsning". Eurosport HD börjar sända 28:e tror jag det var och CD har kanalen ifrån start.

Du kan vara lugn, comhem kommer nog att ha den kanalen också. Dom ska nog bara förhandla i ett par år först.

Postad 16 May 2008 - 19:01

65skoter
  • 65skoter
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Luften har verkligen gått ur denna tråd numera ids folk inte ens klaga. Man blir så ###### less när man ringer ComBort eller va dom heter och beskriver problemet samt efterfrågar info vad som händer med den nya FW. Ständigt svarar en trevlig röst att problemen med boxen kände inte HON eller HAN till , va FAN jobbar dom på samma företag eller.
Förlåt men jag behövde skriva av mig lite börja tro att ny FW lär vi nog inte se innan man annonserar om en ny BOX.
Och så va alla bekymmer glömda alla skall givetvis ha den nya boxen :-)

Skoter

Postad 16 May 2008 - 22:50

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
De flesta har redan skrivit allt som finns att skriva flera gånger om nu. Jag undrar om inte HDMI HDTV 720p är lite drabbat av suddigheten trots allt för så otroligt snyggt är det inte med hockeyn på Viasat Sport HD. Jag minns skid-VM i Japan på SVT HD som mycket skarpare. Så för er som saknat mina inlägg, här kommer då ett frustrerat utrop igen:

Kom igen Comhem! Ge oss en FW utan den här pinsamma suddighetsbuggen. Dessutom har det varit tomt på information en månad eller mer nu om hur arbetet går. Skärpning!

Postad 17 May 2008 - 00:09

Krillur
  • Krillur
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

De flesta har redan skrivit allt som finns att skriva flera gånger om nu. Jag undrar om inte HDMI HDTV 720p är lite drabbat av suddigheten trots allt för så otroligt snyggt är det inte med hockeyn på Viasat Sport HD. Jag minns skid-VM i Japan på SVT HD som mycket skarpare. Så för er som saknat mina inlägg, här kommer då ett frustrerat utrop igen:

Kom igen Comhem! Ge oss en FW utan den här pinsamma suddighetsbuggen. Dessutom har det varit tomt på information en månad eller mer nu om hur arbetet går. Skärpning!

Bilden på viasat sport HD är betydligt bättre än det gula laget som förnedras på samma kanal!

Postad 17 May 2008 - 02:50

KentaG
  • KentaG
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Har upptäckt att jag inte kan titta på min tv:s text-tv när jag kör med den här boxen. Alla vettiga boxar borde ju vidareförmedla text-tv signalen så att man kan använda tevens text-tv så man slipper den som är inbyggd i boxen (om man exempelvis bandar ett program man samtidigt tittar på).
Jag har fått intrycket att den här boxen tidigare faktiskt har vidareförmedlat text-tv signalen men att den inte gör det längre med ny mjukvara. Kan det stämma?

Min frågeställning gäller i första hand RGB eftersom jag inte ens vet om min tv funkar med text-tv via HDMI.

/Kent

Postad 17 May 2008 - 09:47

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Det har sagts förr, det kommer sägas igen
HDMI har INGEN kanal för TextTV!

TextTV är en ANALOG tjänst som överlagras på den analoga signalen. Det finns ingen funktion i HDMI för TextTV förmedling. Ingen. Kommer aldrig att finnas. TextTV är föråldrat och borde ersättas med något bättre nu när vi är digitala med högupplösta TV-skärmar.

Vill du ha TextTV på din TV får du använda SCART och den bild det innebär. Gäller alla boxar med HDMI. Annars får du använda boxens TextTV.

Postad 17 May 2008 - 10:50

KentaG
  • KentaG
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Det har sagts förr, det kommer sägas igen
HDMI har INGEN kanal för TextTV!

TextTV är en ANALOG tjänst som överlagras på den analoga signalen. Det finns ingen funktion i HDMI för TextTV förmedling. Ingen. Kommer aldrig att finnas. TextTV är föråldrat och borde ersättas med något bättre nu när vi är digitala med högupplösta TV-skärmar.

Vill du ha TextTV på din TV får du använda SCART och den bild det innebär. Gäller alla boxar med HDMI. Annars får du använda boxens TextTV.

OK. Men det var ju egentligen inte svar på min fråga (eftersom jag frågade efter text-tv via RGB som ju förmedlas via scarten).
Då kör vi igen:
Hur är det med text-tv via RGB (scart)? Funkar den? Har den funkat förr?
Alltså så att jag kan använda tevens text-tv, inte boxens?

/Kent

Postad 17 May 2008 - 14:54

clnr
  • clnr
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Jag skickade iväg en fråga om Eurosport HD, bara för att få NÅGON information. Föga förvånande så är det ett nonsenssvar.

Din fråga:
Hej!
Jag undrar bara om ni ska börja sända Eurosport HD som lanseras 25/5? Det vore ju bra att kunna hitta information om det på er hemsida i så fall. Med tanke på hur skralt ert HD-utbud är så vore det välkommet!

Mvh "clnr"

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Jag har nu lagt till ert önskemål om den kanalen men har ingen information om när eller om vi kommer att börja sända denna kanal

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice

Postad 17 May 2008 - 15:53

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0

För mig funkar det inte att använda tevens text-tv och har aldrig gjort, ens med tidigare mjukvara. Har haft boxen sedan juli -07. Lite synd att boxen inte skickar vidare signalen via scart. Tv:n har text på halvskärm och möjlighet att bläddra på undersidor vilket inte funkar med boxen.

F ö så är text-tv helt grymt. Kommer att sakna det, speciellt sid 377 och framåt, när funktionen så småningom försvinner.

Postad 17 May 2008 - 16:05

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

/Kent

Vet inte hur det är med denna box men RGB kan bära TextTV. Så sker med de flesta digitalboxar men som sagt, denna vet jag inte om den gör det. Det får andra (och har andra gjort) svara på.

Postad 17 May 2008 - 20:17

KentaG
  • KentaG
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

För mig funkar det inte att använda tevens text-tv och har aldrig gjort, ens med tidigare mjukvara. [...]
F ö så är text-tv helt grymt. Kommer att sakna det, speciellt sid 377 och framåt, när funktionen så småningom försvinner.

Ren skit att inte kunna använda tevens text-tv. Hur tänker man då som utvecklare av produkten? Precis som du säger så är man ju beroende av sid 377. Och hela text-tv-funktionen är ju grym.
Och om man exempelvis spelar in något från boxen samtidigt som man vill kolla ett resultat vill man ju inte att text-tvn ska landa på inspelningen.

Men tack för svaret i alla fall.

/Kent

Postad 17 May 2008 - 23:11

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
Men hallå i dagens läge fins så myket bättre en vad text tv kan erbjuda internet tex!!!!. text tv är ur åldrigt har funnits sen 70 talet... Ni klagar över en sak som text tv då det fins värre problem som suddig bild osv på boxen nä får jag säga så lägg ner text tv kostar bara onödiga pengar som kan läggas på vättiga program på tv och en fungerande box :)

Postad 17 May 2008 - 23:29

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Har inte läst tillbaka i tråden så ni kanske har pratat om det innan.

Men var är problemet med text tv ?
Har man comhem är det bara att slå över till det analoga, så har man texttv via tvn .. istället för boxen.

Hur svårt kan det vara ?

Maveric :)

Postad 18 May 2008 - 00:59

Krillur
  • Krillur
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Men hallå i dagens läge fins så myket bättre en vad text tv kan erbjuda internet tex!!!!. text tv är ur åldrigt har funnits sen 70 talet... Ni klagar över en sak som text tv då det fins värre problem som suddig bild osv på boxen nä får jag säga så lägg ner text tv kostar bara onödiga pengar som kan läggas på vättiga program på tv och en fungerande box :)

Text-TV:n är viktig punkt slut!

Postad 18 May 2008 - 01:20

KentaG
  • KentaG
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Har man comhem är det bara att slå över till det analoga, så har man texttv via tvn .. istället för boxen.
Hur svårt kan det vara ?

Maveric :)

Märker att det finns de som inte är frekventa användare av text-tv. Och det må väl vara hänt. Men för oss som använder det ofta och ser storheten i det så är det inte smart för fem öre att behöva byta "mottagare" för att se på text-tv. Vill man ha kontroll på ett sportresultat eller någon specifik nyhet är text-tv kanonbra att kunna växla till snabbt och enkelt SAMTIDIGT som man tittar på teve.
Att byta till analoga mottagaren i teven först är ungefär som att begära att man ska behöva putta igång bilen varje gång man ska starta den. Visst det funkar, men det blir bökigt i längden.
Nej, en knapptryckning ska räcka. Punkt.
För övrigt finns ju inte alla kanaler i det analoga utbudet, så det kan ju handla om att byta både mottagare samt kanal. Kanonkorkat.

/Kent

Redigerat av KentaG, 18 May 2008 - 01:22.

Postad 18 May 2008 - 13:15

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
Visst text tv är bra för sånt men vad är svårt att sätta sig med sin laptop i soffan o kolla på samma sport resultat osv. Sen har ju boxen inbyggd text tv den duger bra .. text tv kommer inte finnas så många år till det är ett väldigt gammalt system en anledning till att det finns kvar är ju de va nyligen analogt släcktes och där finns det bara möjlighet till text tv. De skulle dock kunna utveckla epg osv att ha samma info som text tv och det kommer troligen snart men att text tv inte funkar via scart eller övriga anslutningar är nåt man får leva med ingen av de digital boxar jag haft. Sen digitalt startade via CD 1997 har inte sänt text via scart vad jag sett... Tämligen så tro jag inte du lider så mycket att text saknas direkt på tv det finns alternativ!!!

Postad 18 May 2008 - 14:54

KentaG
  • KentaG
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

vad är svårt att sätta sig med sin laptop i soffan [...] Sen har ju boxen inbyggd text tv den duger bra

Alla har inte en laptop i knät. Och det där med att spela in samtidigt som man tittar gör ju att box-alternativet inte är så bra det heller.
Dåliga lösningar. Den bra lösningen är att vidareförmedla text-tv-signalen till teven.

/Kent

Postad 18 May 2008 - 17:10

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Alla har inte en laptop i knät. Och det där med att spela in samtidigt som man tittar gör ju att box-alternativet inte är så bra det heller.
Dåliga lösningar. Den bra lösningen är att vidareförmedla text-tv-signalen till teven.

/Kent

Må va så men du sitter ju antagligen vid en stationär pc eller mac nu vad hindrar dig att inte va lat o lyfta röven o gå till datorn?

Vad säger att du måste kolla text tv då du spelar in?

Det jag vill komma till är att man får finna sig vid att text tv inte finns via Scart och är omöjligt via HDMI då får man ta de lösningar som finns tex den inbyggda text tv mottagaren i HD boxen eller helt enkelt anväda sina ben o inte va en soff potatis och gå till datorn och kolla

Postad 18 May 2008 - 18:06

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
Att inte stödja VBI-tjänster via standardupplösta utgångar är lathet, men eftersom boxen är fokuserad på HD, och WST (den klassiska formen av texttv) via HDMI är omöjligt (läs: inte implementerat) som DuckFace21 påpekar, så är det kanske begripligt. Något stöd för WST via HDMI kommer nog aldrig läggas till.

Men då WST är den form som finns i praktiken idag och modernare standarder har blivit försinkade, detta eftersom inget branschorgan orkar lyfta sin feta rumpa ur kartongen, så måste mottagaren ha en bra WST-visare inbyggd. En förbannat bra sådan dessutom, eftersom den ersätter motsvarande funktion i tv:n och den i nyare apparater ofta är uppbiffad så långt det går.

Det nordiska samarbetsorganet för digital-tv, NorDig, har valt MHP för utökade tjänster såsom modernare text-tv och programguider som inte suger. Men en sömnigare organisation än NorDig får man leta efter. SVT testsände en prototyp av MHP-baserad texttv i flera år, men då inga tillverkare brydde sig om att stödja MHP i sina boxar så lade SVT till slut ned det hela.

Nu har allting gått så långt att man kan hoppas att tv-apparaterna och digitalboxarna får inbyggda webbläsare och nätverksfunktion istället, så man kan börja tillhandahålla EPG och modern texttv direkt via nätet. En ersättare till WST behövs, man behöver kunna ta reda på information relaterat till tv-programmen (sammanfattnignar, nyheter osv).

Redigerat av Zacabeb, 18 May 2008 - 18:13.

Postad 18 May 2008 - 18:07

KentaG
  • KentaG
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Må va så men du sitter ju antagligen vid en stationär pc eller mac nu vad hindrar dig att inte va lat o lyfta röven o gå till datorn?

Vad säger att du måste kolla text tv då du spelar in?

Det jag vill komma till är att man får finna sig vid att text tv inte finns via Scart och är omöjligt via HDMI då får man ta de lösningar som finns tex den inbyggda text tv mottagaren i HD boxen eller helt enkelt anväda sina ben o inte va en soff potatis och gå till datorn och kolla

Text-tv fungerar utmärkt via scart på en massa andra boxar. Bland annat på flera boxar från just Humax.
Och visst kan man resa sig från soffan. Men med det resonemanget blir ju fjärrkontrollen allmänt onödig. För man kan ju resa sig för att byta kanal och ändra volym och... ja, vad det nu kan tänkas vara.

Och anledningen till att man vill kolla text-tv när man spelar in kan ju vara att det pågår någon spännande sporthändelse samtidigt som man är nyfiken på eller så har det hänt något på nyhetsfronten som är intressant. Och sånt sker nästan dagligen. Men jag accepterar att inte alla har insett storheten i text-tv. Men vad som är nödvändigt och inte framför teven är väl en definitionsfråga. I grunden kan man väl säga att teven för de flesta av oss är något vi skulle kunna klara oss utan. Sedan kan man ju börja argumentera med det som bas.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.