Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pioneer G9

7510 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer Kuro PDP-LX5090H (TV) 2 9,79 (106) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX5090 (TV) 1 9,41 (63) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090 (TV) 1 9,25 (7) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090H (TV) 2 9,55 (10) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090D (TV) 0 (0) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500M (TV) 2 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600M (TV) 1 8,75 (3) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600A (TV) 1 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500A (TV) 9 9,55 (21) Inga priser
39 relaterade trådar
Marksänd digitaltv (21 inlägg) 4 år sedan
Pioneer KRP-500A/M och KRP-600A/M (1242 inlägg) 5 år sedan
Går det att sätta upp Pioneer Kuro LX5090h på vägg? (15 inlägg) 5 år sedan
Tänkte byta ut min Panasonic TX-L47ET60Y mot en LX-5090 (1 inlägg) 5 år sedan
Pioneer G9, tekniska frågor (1269 inlägg) 5 år sedan
Hur står sig en Pioneer Kuro LX5090h mot dagens apparater? (114 inlägg) 6 år sedan
Ny köks-TV, upplösning 1080P/768P från dator? (12 inlägg) 7 år sedan
Begagnatvärde Pioneer PDP-LX5090? (8 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd - Pioneer BDP-LX71/51FD (818 inlägg) 8 år sedan
Pioneer 6090h problem (3 inlägg) 11 år sedan
Pioneer G9 Buzzing? (418 inlägg) 11 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 13 år sedan
Hjälp - Får (No signal) Dreambox 500c / Onkyo TX-NR709 / Pioneer 5090H (4 inlägg) 13 år sedan
Pionner 5090? (1 inlägg) 14 år sedan
Beslutsångest Samsung LE-46A796(LED) vs Pioneer Kuro PDP-LX5090 (217 inlägg) 15 år sedan
Större TV (5 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro KRP-600A eller kommande Panasonic Viera TC-P65V10 (15 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090 VS Samsung LE-55A966 (34 inlägg) 15 år sedan
Samsung UE-46/55B7070 (1 inlägg) 15 år sedan
Panasonic G10 50" eller Pioneer G9 50" ? (3 inlägg) 15 år sedan
Köp av ny TV, max 22 000kr (14 inlägg) 15 år sedan
Bildinställningar till pioneer pdp-lx5090 (5 inlägg) 15 år sedan
LG 50PG7000 VS Pioneer Kuro PDP-LX5090 // VILKEN ÄR BÄST ? (331 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 5090h från Fyndbörsen. Vilka väntar? (30 inlägg) 16 år sedan
Koppla Pioneer PDP-LX5090H med Onkyo TX-SR805 och digitalbox. (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa 42PZ80 nu eller vänta på PDP-LX5090? (20 inlägg) 16 år sedan
50 tum plasma i TJOCK gipsvägg (4 inlägg) 16 år sedan
46-50" Full HD,max 20K (4 inlägg) 16 år sedan
Nyinköp TV (2 inlägg) 16 år sedan
Hjälp! Vilken display ska jag köpa? (5 inlägg) 16 år sedan
DVB-T Strular (11 inlägg) 16 år sedan
Inställningar (1 inlägg) 16 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090H vs. Philips 42PFL9803H (80 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av TV samt väggfäste , 50-52" (tex Sony 52W4500) (17 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp av pioneer G9 (219 inlägg) 16 år sedan
Plasmateknikens stora problem - green phosphor lag (81 inlägg) 16 år sedan
fosfor lag (22 inlägg) 16 år sedan
Problem att få bild vid anslutning av flera hdmi-källor (Pioneer 5090) (2 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp Pioneer 9G - STOCKHOLM (124 inlägg) 16 år sedan

Postad 06 juni 2009 - 22:42

Samuelsson93
  • Samuelsson93
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Men ...

Ska du maxa din spelare/tv så kör "Batman The dark knight"

Massage för ögonen !

Redigerat av jonsod76, 07 juni 2009 - 10:00.
Citat av hela föregående inlägg - Dubbelpost

Postad 07 juni 2009 - 08:15

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1 243 inlägg
  • 0
Märkte något underligt på min 5090h i natt, när jag stängde av tvn så fanns skuggor av bilden kvar en stund, fast den var avstängd :P Det var nersläkt i rummet, detta ser jag inte nu på dagen, är det någon som också upplevt detta?

Postad 07 juni 2009 - 09:34

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Jag kallar det "hackar" men vi kan kalla det något annat om du vill...

:P

Visst hanterar den 24p excellent men faktum kvarstår att bilden upplevs som "hackig" vid vissa scener.

Om du vet vad det beror på så bör du IMHO uttrycka dig annorlunda. :D Du skrev ovan att "den hackar", vilken den inte gör utan det är materialet självt som hackar och då bör det rimligtvis även hacka när filmen återges korrekt.

Vidare skrev du att Z1 hanterar detta utmärkt, vilket inte stämmer. Om Z1 hanterar 24p korrekt så kommer bilden att hacka för vissa scener precis som det gör på en Pio G9 och alla andra displayer som hanterar 24p korrekt. Det finns bara ett sätt att visa 24p korrekt och det är att visa exakt de samplade bilder som är i filmen, om displayen sen visar det i 48 Hz, 72 Hz, 96 Hz eller 120 Hz är mer eller mindre ointressant (kan göra viss skillnad, men det är ytterst marginellt).

Man kan inte å ena sidan jämföra en TVs korrekta hantering av 24p med å andra sidan en annan TVs användande av MCFI-funktioner (interpolering) och sedan säga att den första hackar medan den andra hanterar det utmärkt, det är att jämföra äpplen och päron.

Visst beror det på källmaterialet. Och enda vägen runt är interpolering (vilket kan föra med sig bieffekter).

Inte bara kan, det leder till bieffekter. Låt oss vara klara på den punkten. Visst blir interpoleringsfunktionerna bättre och bättre, men det är en manipulering och förvrängning av orginalbilden och därför kommer det alltid att ge upphov till artefakter. Sen är det förstås upp till var och en att avgöra vad man förederar, att leva med det naturliga hackandet eller att leva med de artefakter som interpolering ger, men om det ska jämföras så ska man jämföra korrekt hantering mot korrekt hantering av 24p respektive interpolering mot interpolering hos olika TV-apparater.

Den enda riktiga vägen runt den naturliga hackandet/juddrandet/whatever hos film vid snabba rörelser/panoreringar/zoomningar är att film samplas i en högre frekvens vid inspelningstillfället. Allt annat är en kompromiss som aldrig kommer att kunna mäta sig med riktig bilddata.

Men det jag så från Panna Z1 var riktigt bra (den har någon form av interpolering). Ungefär så bra som det blir idag skulle jag tippa. Men i samma andetag som jag hissar Z1:an så måste jag nog ändå säga att svärta och 3D-kvaliteter är bättre i Pio G9...

Jag är inte ett dugg förvånad om Z1 har en bättre interpoleringsfunktion än Pio G9 (PureCinema Smooth är inte speciellt bra). Pannas projjar av senare snitt har en mycket bra interpoleringsfunktion dock så ger det alltid upphov till artefakter i vissa scener så det är alltid till att välja mellan pest eller kolera.

Kort sagt - det finns ingen perfekt teve. Inte idag. Inte imorgon.

Det håller jag med dig om och jag har aldrig påstått annat. Pio G9 må vara bäst just nu, men den är långt ifrån perfekt.

Postad 07 juni 2009 - 12:23

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1 243 inlägg
  • 0

Märkte något underligt på min 5090h i natt, när jag stängde av tvn så fanns skuggor av bilden kvar en stund, fast den var avstängd :P Det var nersläkt i rummet, detta ser jag inte nu på dagen, är det någon som också upplevt detta?

Wolfy, känner du till detta?

Postad 07 juni 2009 - 13:28

KREIGER
  • KREIGER
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Peterrrrr, detta tror jag inte är ovanligt med fosforbaserade TV-apparater. Detta har jag sett på exvis många CRT-apparater förut. Har dock aldrig tänkt på om det är så på min Kuro.

Redigerat av KREIGER, 07 juni 2009 - 13:33.

Postad 07 juni 2009 - 16:17

yamahafj
  • yamahafj
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Jag ger mig, Wolfy.

:-)

Men det vore inte så dumt om Pion hade haft en juste "interpoleringsmode", vilket kodnamn Fuga verkade ha. Synd att den aldrig hamnade i produktion bara....

Postad 07 juni 2009 - 17:02

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

Men det vore inte så dumt om Pion hade haft en juste "interpoleringsmode", vilket kodnamn Fuga verkade ha. Synd att den aldrig hamnade i produktion bara....

Det finns ingen "bra" interpolering som sagt, jag har iaf inte sett någon sådan och jag är tveksam
till att det öht(nåja?) går att göra en helt felfri interpolering som aldrig gör fel. Sen så föredrar jag
ändå alla dagar i veckan att vara källmaterialet så troget som möjligt, filmfantast som man är. :(

Postad 07 juni 2009 - 17:09

Unregistered5fdc2bdf
  • Unregistered5fdc2bdf
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Det verkar faktiskt som att man på 5090H ska ha pure cinema advanced inställt vid bluray.
Mina kalibrerade lägen har pure cinema off och efter mycket experimenterande så måste jag säga att jag upplever bilden som bättre vid bluray om man har pure cinema advanced valt. Jag tittade på The Untouchables idag och scenen när de ska haffa transporten med whiskey från canada vid bron visade tydligt att det blev mjukare i film läget med pure cinema advanced aktiverat än i mina isf-lägen med allt av.
Panoreringen i början på hulken däremot hackar fortfarande men det beror nog på att den är så snabb att 24 bilder per sekund helt enkelt inte räcker till.

Postad 07 juni 2009 - 17:13

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

Det verkar faktiskt som att man på 5090H ska ha pure cinema advanced inställt vid bluray.

Ja, man ska absolut ha Pure Cinema på "Advance" när man tittar på blu-ray, och så har det varit ända
sedan Pio G7 såvitt jag vet.

Postad 07 juni 2009 - 19:07

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Wolfy, känner du till detta?

Kallas för IR, "Image Retention". Man kan också säga kvardröjande bild förstås... :(

Postad 07 juni 2009 - 19:07

TobbeT
  • TobbeT
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Hej!

Kan man på något sätt kolla hur länge man har haft TV'n på? Tänkte kolla i fall jag har kört in den tillräckligt mycket för att våga ändra bildinställningarna.

Postad 07 juni 2009 - 19:14

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Det finns ingen "bra" interpolering som sagt, jag har iaf inte sett någon sådan och jag är tveksam
till att det öht(nåja?) går att göra en helt felfri interpolering som aldrig gör fel. Sen så föredrar jag
ändå alla dagar i veckan att vara källmaterialet så troget som möjligt, filmfantast som man är. :(

Helt rätt! Tv:n ska inte göra annat än återge källan. Jag är lite förvånad det vattnas i mun på folk när de ser rubriker med alla hertz-tal. Snart är vi uppe i tusen Hertz. Istället kunde de undervisa varför tv:n ska återge de den får.

Ramen runt platt-tv:n blir ju rätt snygg också med alla tekniska klistermärken..... ;)

Postad 07 juni 2009 - 19:34

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1 243 inlägg
  • 0

Kallas för IR, "Image Retention". Man kan också säga kvardröjande bild förstås... :(

Det vet jag vad det är, men har aldrig haft IR på tvn, inte ens om jag har spelat ps3 i fem timmar. Men det jag menade var att jag kan slå på en bild som är i en sekund och stänga av tvn och då är hela bilden kvar. Men någon IR har jag aldrig sett på tv även fast jag använder den mycket som spelskärm.

Postad 07 juni 2009 - 19:44

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Det vet jag vad det är, men har aldrig haft IR på tvn, inte ens om jag har spelat ps3 i fem timmar. Men det jag menade var att jag kan slå på en bild som är i en sekund och stänga av tvn och då är hela bilden kvar. Men någon IR har jag aldrig sett på tv även fast jag använder den mycket som spelskärm.

Hallå, vakna nu... :(
Du har ju en kvardröjande bild när du slår av tv:n. Kvardröjande bild kallades för....Image Retention

Du behöver inte vara nervös för fenomenet. Jag såg detta på CRT. Plasma som har en liknande teknik(forsorbaserat)har samma fenomen. Har man mörkt hemma ser man detta tydligare. Om detta försvinner vet jag ej. Efter ett tag, och speciellt när man vet att det inte är något farligt, så tänker man inte på det längre.

Postad 07 juni 2009 - 20:35

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1 243 inlägg
  • 0

Hallå, vakna nu... :(
Du har ju en kvardröjande bild när du slår av tv:n. Kvardröjande bild kallades för....Image Retention

Du behöver inte vara nervös för fenomenet. Jag såg detta på CRT. Plasma som har en liknande teknik(forsorbaserat)har samma fenomen. Har man mörkt hemma ser man detta tydligare. Om detta försvinner vet jag ej. Efter ett tag, och speciellt när man vet att det inte är något farligt, så tänker man inte på det längre.

Jag förstår det du menar, anledningen till att det blir detta när jag stänger av den är ju för det är sista bilden innan den stängs av. Det lustig i det hela är att jag kan spela i flera timmar med ikoner i bilden och det blir ingen IR över huvudtaget. Men om jag byter kanal och har den nya kanalen fram i någon sekund och sedan stänger av den så är bilden kvar... Lite lustigt bara...

Postad 07 juni 2009 - 21:31

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

Jag förstår det du menar, anledningen till att det blir detta när jag stänger av den är ju för det är sista bilden innan den stängs av. Det lustig i det hela är att jag kan spela i flera timmar med ikoner i bilden och det blir ingen IR över huvudtaget. Men om jag byter kanal och har den nya kanalen fram i någon sekund och sedan stänger av den så är bilden kvar... Lite lustigt bara...

Det låter som om cellerna håller kvar den sista signal-infon en stund även efter att signalen har försvunnit,
dvs att dom inte "nollställs" direkt utan med en viss fördröjning.
Eller om det är en kontrastrik bild som är den sista, att det då tar en stund innan tempraturen hos fosforn i
cellerna har blivit jämn över hela panelen och att det då kan avges ljus under tiden dom "svalnar".

Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 08 juni 2009 - 07:12.

Postad 07 juni 2009 - 22:26

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1 243 inlägg
  • 0

Det låter som om cellerna håller kvar den sista signal-infon en stund även efter att signalen har försvunnit,
Eller om det är en kontrastrik bild som är den sista, att det tar en stund innan tempraturen i fosforn blivit
"jämn" över hela bilden och att det då kan avges ljus under tiden medans dom "svalnar".

Är det något som inte en 5090 ska ha, fel på den?

Postad 08 juni 2009 - 06:55

jonte0
  • jonte0
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Är det något som inte en 5090 ska ha, fel på den?

Din svenska lärare grymtar av stolthet... :(

Postad 08 juni 2009 - 07:01

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Hans svenska lärare eller svenskalärare?
Svenska svenskalärare månne?
;)

Postad 08 juni 2009 - 07:24

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0

Hans svenska lärare eller svenskalärare?
Svenska svenskalärare månne?
:(

;)

Postad 08 juni 2009 - 09:09

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1 243 inlägg
  • 0

Eller om det är en kontrastrik bild som är den sista, att det då tar en stund innan tempraturen hos fosforn i
cellerna har blivit jämn över hela panelen och att det då kan avges ljus under tiden dom "svalnar".

Är detta ett fel eller ska det vara så på en 5090

Postad 08 juni 2009 - 12:46

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0

Ursäkta mig men, svensklärare ;)

Postad 08 juni 2009 - 13:39

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Jag ger mig, Wolfy.

:-)

Yes, finally... I won! :(

Skämt åsido ovan, visst hade det varit intressant att se Fuga realiseras, inte bara för interpolering. Även om jag håller med om vad andra skrivit ovan, dvs att jag aldrig sett en interpoleringsfunktion som inte medför, för mig, oacceptabla artefakter så kommer det säkert tillslut att ha blivit så pass bra att det blir svårt att välja mellan ryckigheten från 24p och ett jämnare flyt från interpolering. De representerar båda något som inte är optimalt så man kan ju hoppas på att det istället löses för oss med bättre inspelningsteknik.

Postad 08 juni 2009 - 13:55

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Jag är inte riktigt med på vad du menar.

1. Menar du att du kan spela ett spel med statiskt innehåll (HUD, karta, osv) i fem timmar, slå av TVn -> du ser inget spår av någonting även i ett helt mörkt rum jämfört med om du efter fem timmars spelande växlar till en TV-bild i en sekund, slår -> ser en kvarvarande bild av TV-bilden?

2. Eller menar du 5 timmars spelande, slå av -> ingen kvarvarande bild jämfört med att du slår på TVn och sedan slår av den direkt -> ser en kvarvarande bild?

Om det är alternativ 2 ovan så är det inget att bry sig om eftersom panelen inte hunnit komma upp i arbetstemperatur och därmed kommer den stora temepraturskillnaden hos exiterade panelceller medföra att du ser en kvarvarande bild lite längre.

Postad 08 juni 2009 - 18:39

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1 243 inlägg
  • 0
När det hände hade jag haft på tvn länge, det var mörkt i rummet. Precis innan jag stängde av tvn så slog jag på svt1 i några sekunder och sedan stängde jag av den. Och då såg man när den var avstängd skuggor av bilden, loggan, killen i filmen mm... Tyckte det bara var lite lustigt eftersom jag kan spela ett spel med statiska ikoner i flera timmar och sedan slå på en vit eller svart bild direkt efter och inte se spår av en skugga. Är det fel på tvn?

Redigerat av jonsod76, 09 juni 2009 - 18:41.

Postad 09 juni 2009 - 16:08

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Fel, knappast, men lite märkligt så som du beskriver det. Ska va att du råkade hitta av innan en erase/reset av cellena (? = ren spekulation). Vore det ett fel så borde du alltid se det och dessutom ha kraftig IR hela tiden så det är nog bara att notera och sen rycka på axlarna. :)

Redigerat av jonsod76, 09 juni 2009 - 18:42.

Postad 09 juni 2009 - 16:49

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
Vet att man kan bli lite hypokondrisk & se mysko saker & bli rädd att ens panel är defekt men jag har släppt allt detta nu, blir ju galen annars :)

Vi som har detta intresse vare sig det gäller Hifi, hemmabio eller kameror (som alltid varit ett stort intresse för mig) har ju en tendens att söka fel, att aldrig bli riktigt nöjda. Ska erkänna att jag periodvis under snart 30 års audiofilande inte alltid mått så bra av min fanatism men nu känns det som att jag på ädre dar lärt mig att luta mig tillbaks & njuta i stället för att irritera mig på små brister i mina grejor eller i materialet jag matar in.

Med min förra plasma (står i pojkens rum nu) så njöt jag nästan aldrig av en film, satt bara & irriterade mig på sunkig svärta & ghostande textremsor m.m...

Lite sjuk e man nog ändå :)

Postad 09 juni 2009 - 17:46

jonte0
  • jonte0
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Din svenska lärare grymtar av stolthet... :)

Jag visste att jag skulle misslyckas - bara inte med vad. :)

"Jag är inte dum - har bara otur när jag tänker" ....

/

Postad 09 juni 2009 - 19:09

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Tänk inte då :)

Redigerat av jonsod76, 11 juni 2009 - 10:54.

Postad 09 juni 2009 - 19:58

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Hehe, bra jobbat, jonsod76, måste vara ett litet helsike att hålla efter som du gör. :)

Ska försöka att bättra mig, klickar citera av vana. Du kanske kan nämna för webmaster att vid nästa uppdatering lägga till så att förutom Citera och Citera flera även Svara finns i foten efter varje inlägg.

Postad 09 juni 2009 - 21:26

xms67
  • xms67
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Nu har jag duttar runt i denna jättetråd några dagar. Roligast var att läsa om när ni väntade på underverket.. :P .

Det är dock omöjligt att läsa alla inlägg och jag har försökt att använda sök innan jag skriver dessa frågor.
Jag har nu beställt en 5090 och hoppas såklart att jag ska bli nöjd.. :)

Men några frågor innan den kommer har jag(kom nu ihåg hur ivriga många av er var när NI väntade förra sommare.. :) ):

1. Hur många minnen för bildinställningar finns det?
Jag tänker att man kanske vill ha dag, ljus kväll och mörk som inställningar på sport, film och vanlig Tv. Bara det blir 6.

2. Vad har den för inställning när den kommer? och hur bra är den? Jag vet att jag kan få 200 svar beroende på tycke och smak. Men jag tänker mig inte att det läget ska vara perfekt. Men tycker några att det är apa eller är det ok eller till och med bra?

3. Stämmer verkligen detta med ca 200 timmars inkörning? är inte detta en gammal kvarleva från förr?

Postad 10 juni 2009 - 01:28

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
Ang. inställningar så hittar du det bäst här:
https://www.minhembi...s...t=0&start=0

Efter ca 200 timmar så har panelen stabiliserats, d.v.s. den har förändrats en del i återgivningen av bilden. Jag använde inga speciella inställningar under inkörningstiden utan blåste på som vanligt men efter ca 200 timmar så gjorde jag min ISF-kalibrering, den ska inte göras innan dess.

Postad 10 juni 2009 - 09:59

xms67
  • xms67
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Tack! Ytterligare en tråd att botanisera i.. ;) . det är tur att man är galen i teknik och prylar.. ;)

Postad 10 juni 2009 - 10:56

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
hej!! hittade igår på AV FORUM tror jag ska kolla när jag kommer hem....alla korrekta inställningar till pio G9 alltså isf kalibrerade med data-blad o hela köret o till o med inställningar om man inte kommer åt dom innersta inställningarna som man behövde nån ical skiva eller ja kommer inte ihåg allt till 100....men tänkte lägga in länken ikväll om ingen sett den än.

fast det jag såg va att benämningarna på pioneer tv:na som dom hade där på G9 va inte samma som vi har här....så det måste varit en sida ifrån usa så är det nån som vet hur man kan översätta benämningarna ifrån usa till europa modellerna???

Postad 10 juni 2009 - 12:49

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
Jag tycker att man ska vara helt på det klara med att inställningarna man kopierar från olika ställen aldrig kan jämföras med en Proffskalibrerad TV alternativt egenhändigt kalibrerad med DVD/BD för ändamålet.

Det sista är ett alternativ som i bästa fall förmodligen kan komma ganska nära en proffskalibrering men i så fall så måste man lägga ned mycket tid på att lära sig det hela & verkligen ha ett stort intresse för det.

Jag valde att låta ett proffs sköta det då jag känner att tiden, kunnandet & intresset inte riktigt räcker till för att gräva ned mig i detta. Fördelen med det är att jag nu vet att jag ligger rätt, slipper sitta & skruva & fundera på huruvida det kan bli bättre eller ej...

Som sagt var. Dessa inställningar man hittar på nätet är enligt mig nåt tillfälligt som man kan köra under inkörningen innan man ger sig på en riktig kalibrering, vilken variant man nu väljer.

Postad 10 juni 2009 - 13:35

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
så du menar att dom inställningarna som han släppt efter han isf kalibrerat sin 9G inte skulle vara 100% på min tv??

hur menar du då...för kollar man på diagramen så är allt exakt inställt vad skulle egentligen kunna skilja mjellan våra apparater om du nu inte nämner ljusinsläpp o så...för tänkte köra isf night inställningarna
men motivera gärna ditt svar för det låter ju lite lite konstigt eller har jag helt fel.

tackar på förhand!!/micke

Postad 10 juni 2009 - 13:49

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
Apparaterna skiljer sig åt + rummets omgivningsfärg/ljus m.m.

Det enda jag kan säga är att ingen av de inställningar jag testade från nätet kom ens i närheten av den korrekta bild jag idag har, sen så får man själv bestämma om man tycker att kalibreringen är värd pengarna. Beror på hur höga krav man ställer...

Läs gärna mitt inlägg om hur jag upplevde skillnaden efter kalibreringen.

Inlägg 677 en bit ned på sidan
https://www.minhembi...s...0&start=660

Redigerat av Unregistered29af8ed6, 10 juni 2009 - 14:04.

Postad 10 juni 2009 - 14:10

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
har en fråga till dig Z....eller låt mig formulera mig såhär..när jag hade haft min tv i typ 3mån så bestämde jag mig för att testa inställningarna som postats här i forumet tidigare och jag kan ju lugnt säga att jag fick en chock när jag såg hur otroligt varm/gul bilden blev trodde jag hadde knappat in fel saker i tv:n men det hadde jag inte..så jag bestämde mig för att testa en annan inställning jag hittade och den va likadan och ärligt det kan ju inte vara meningen att bilden ska vara sååå varm/gul för det är ju ionte så det ser ut i verkligheten precis.

så min fråga till dig är...upplever du också din bild som varm/gul???
vore nice med ett svar...tackar!!

Redigerat av jonsod76, 11 juni 2009 - 10:55.

Postad 10 juni 2009 - 14:46

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
Vet ju inte direkt vilka inställningar du testat, finns en del förslag där ute som jag inte alls förstår mig på...

Man brukar säga att många rent generellt brukar köra med för hög färgtemperatur jämfört med vad en rätt kalibrerad bild ger, mao så får vi då en kallare bild som kan uppfattas som att den ger mer "sting". Jag körde själv så på min gamla Sony 32"-tjockis & när jag idag ser den hos min son med dessa inställningar så tror jag inte att det är sant ;)

Jag upplever min bild idag oerhört neutral med en bra DVD/BD men nu t.e.x, när jag i bakgrunden har nåt amerikanskt skräpprogram på, så är människorna alldeles gulröda, vidrigt faktiskt. Nu skiljer sig ju program/filmer sig något oerhört så det jag går efter är BD/DVD-filmer av hög kvalite, om de känns neutrala så är jag nöjd.

Du ska självfallet själv bestämma vad du tycker är en bra inställning men jag har en känsla av att du kommer att vänja dig vid en varmare bild.

Postad 10 juni 2009 - 19:53

Unregistered0611855e
  • Unregistered0611855e
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
1. När jag sätter på min vanliga DVD-spelare som är kopplat med Componenetkablel och maskinen är satt på Progressive Scan så får jag meddelandet på Pioneerskärmen att dvdn sänder ut signaler i 567p.
Överallt på forumet står det ju att man när man ser PAL DVD ställa instälnningarna enligt följande:
Pure Cinema Standard Drive Mode 1. Det har jag gjort MEN på tabellen står det ju att "Connect using 571i"!
Fattar inte om jag gjort något konstigt eller är det för att jag inte kör HDMIkabel jag får 576p istället för 756i?
Spelar det ngn större roll?

2.
Jag har kopplat min dator till tv:n genom DVI-HDMIkabel. I Nvidias kontrollpanel kan man ställa lite olika värden b annat uppdateringsintervallen. JAg uppfattar att den ska ställas in. Ska jag välja 50Hz där eller ngt annat? Kan tex välja 59 och 60 Hz exempelvis.
Det finns även en "välj signalformat du vill h"a. Kör jag som nu (klona) finns inte alternativet högre än 720 p men på min tvskärm står det 1080i.
Väljer jag "enskild skärm" finns detta val även att göra här trots att det på tv:n redan står det ändå. Så frågan allstå för "bäs

Postad 10 juni 2009 - 23:03

Unregistered492f4bef
  • Unregistered492f4bef
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Har problem med den inbyggda DVB-T-mottagaren i min 5090.

Får sporadiska störningar i form av "flimmer" i delar av bilden.
Det är inte de vanliga "artefarkt-störningarna" pga dålig signal.
Har inte sett till "flimmret" med extern källa ej heller extern DVB-T-mottagare matad med samma antenn.
Ibland kan det gå hela program utan att jag ser till det och i vissa program syns det titt som tätt hela tiden.

Någon här som uplevt något liknande, kan det vara en defekt DVB-T mottagare i min 5090?

Jag har samma problem fast jag har mitt på externa källor endast. Tele2Vision syns det oftare än då jag kör BD/dvd filmer. har provat flytta hdmi utgång osv, postar mina inställningar imorgon. tycker detta börjar vara väldigt irriterande faktiskt, sker oftast då det är ljusare färger. Någon som har några ideer?

Postad 13 juni 2009 - 12:22

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
Tjena grabbar!

Hur kan man läsa text tv på de digitala kanalerna genom Pioneers fjärrkontroll om man har Comhems HD-box?????

Jag har haft en tjock gammal Philips TV i 10 år och den TV:n klarade av att visa text tv via EGEN fjärrkontroll från Comhems digitala kanaler! Man behövde alltså inte använda fjärrkontrollen till digitala boxen för att läsa text tv, det gick bra att läsa text tv med TV:ns fjärrkontroll!

Hur kan jag få igång text tv på Pioneers fjärrkontroll UTAN ATT ANVÄNDA HD-boxens fjärrkontroll?!?!?!

OBS! Pioneers fjärrkontroll fungerar utmärkt på de analoga kanalerna annars, helt ok.

Postad 13 juni 2009 - 12:41

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1 423 inlägg
  • 0
Är du säker på att det inte är boxens fel på något sätt? För du hade väl ingen hdbox som du körde på din gamla philips?

Postad 13 juni 2009 - 12:57

Unregistered7d403411
  • Unregistered7d403411
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

Tjena grabbar!

Hur kan man läsa text tv på de digitala kanalerna genom Pioneers fjärrkontroll om man har Comhems HD-box?????

Jag har haft en tjock gammal Philips TV i 10 år och den TV:n klarade av att visa text tv via EGEN fjärrkontroll från Comhems digitala kanaler! Man behövde alltså inte använda fjärrkontrollen till digitala boxen för att läsa text tv, det gick bra att läsa text tv med TV:ns fjärrkontroll!

Hur kan jag få igång text tv på Pioneers fjärrkontroll UTAN ATT ANVÄNDA HD-boxens fjärrkontroll?!?!?!

OBS! Pioneers fjärrkontroll fungerar utmärkt på de analoga kanalerna annars, helt ok.

Det finns två alternativ:
1. Du kollade på analog text-tv utan att veta om det.
2. Din fjärrkontroll till gamla TV:n kunde även styra boxen (multifjärr).

Postad 13 juni 2009 - 14:37

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Är du säker på att det inte är boxens fel på något sätt? För du hade väl ingen hdbox som du körde på din gamla philips?

Det var digital box då, men jag kunde ju läsa text tv via Philips fjärrkontroll, just på digitala kanaler!

Sedan hade jag Panasonic 42PX70 i kombination med HD-box (från Comhem). Samma problem där!
Jag kunde läsa text tv på digitala kanaler endast och endast om jag använde HD-boxens fjärrkontroll.
Det gick inte att läsa text tv med Panasonics fjärrkontroll och jag förstår inte varför???
Det är ju samma skit nu med min Pioneer 5090H!

Jag har en kompis som har plasma LG 50PG4500 och han kan läsa text tv på de digitala kanalerna genom att använda sin TV- fjärrkontroll! Och han har samma HD-box som jag! Det är jättekonstigt. :D

Postad 13 juni 2009 - 14:46

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
@pheur

Alternativ 1 stämmer inte alls!
Jag vet mycket väl hur jag använder text tv via Pioneers fjärrkontroll på de analoga kanalerna!

Alternativ 2 förstår jag inte riktigt, men ok.
Hur kommer det sig då att min Pioneer fjärrkontroll inte kan styra boxens multifjärr???

Jag har väldigt svårt att förstå...
Man kan inte läsa text tv på de digitala kanalerna via Pioneers fjärrkontroll i kombination med Comhems HD-box...
Och jag undrar VARFÖR????????

Jag hatar HD-boxens fjärrkontroll, den är riktigt dålig!
Den saknar ju HOLD/STOP-funktion när man läser flersidiga nyheter!

Postad 13 juni 2009 - 18:44

Unregistered5794a5dc
  • Unregistered5794a5dc
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0
Det går inte att använda sig av TV-ns fjärrkontroll för att läsa på Text-TV OM man har kopplat extern box via HDMI. Detta pga att signalen går inte ut via HDMI kabel till tv på samma sätt som med analoga kablar(RCA, Scart...).
SÅ: ända lösningen är att använda sig av boxens fjärr och läsa Text------

Postad 13 juni 2009 - 19:42

yamahafj
  • yamahafj
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Det verkar som om Kuro nu har fått en överman:

http://www.trustedre...in-Plasma-TV/p1

Postad 13 juni 2009 - 22:08

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Det går inte att använda sig av TV-ns fjärrkontroll för att läsa på Text-TV OM man har kopplat extern box via HDMI. Detta pga att signalen går inte ut via HDMI kabel till tv på samma sätt som med analoga kablar(RCA, Scart...).
SÅ: ända lösningen är att använda sig av boxens fjärr och läsa Text------

Kan jag läsa text tv på digitala kanaler med Pioneers fjärrkontroll, om jag kopplar HD-boxen med scart kabel???
Man kan väl koppla HD-boxen med både scart kabel och HDMI kabel.
När man tittar på TV använder man HDMI ingång och när man vill läsa text tv då switchar jag till scart ingång.
Kan det funka så???

Postad 13 juni 2009 - 22:14

Unregistered5794a5dc
  • Unregistered5794a5dc
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0
jag tror det ska gå, men tänk att du anger vilken utsignal du ska ha i din HD box, och där är det antigen RGB eller HDMI och inte båda samtidigt. tro mig jag har testat tidigare med HD satbox....gick inte utan att ändra utsignal....
kan du inte "lära"tv-n fjärkontorll att styra även HD boxen?? då skulle du slippa den sunkiga fjärrisen.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.