Tack för tipset! Men jag tror att jag ger upp hoppet...

Redigerat av jonsod76, 14 juni 2009 - 11:05.
Citat av hela föregående inlägg - Dubbelpost
* Officiell tråd - Pioneer G9
Startad av
The Blackening
, feb 01 2008 23:03
7510 svar till detta ämne
39 relaterade trådar
Postad 14 juni 2009 - 00:15 Tack för tipset! Men jag tror att jag ger upp hoppet... ![]()
Redigerat av jonsod76, 14 juni 2009 - 11:05.
Postad 14 juni 2009 - 07:21
De har inte mätt upp svärtan, vilket gör rescensionen tämligen meningslös när de påstår att svärtan "rivaliserar" med Kuro. Ingen mätning av färgtemperatur efter kalibrering pekar på att de inte har kunskap om hur man maximalt för ut något av tv:n. Jag kan ha missat det men jag såg inga mätresultat överhuvudtaget. Men det är skönt att utvecklingen inte stannat i alla fall. Det vore synd om plasmatillverkarna blev nöjda med Pioneers insats och glömde att utveckla sig. Jag ser i alla fall fram emot den första plasman med absolut svärta. Postad 14 juni 2009 - 11:04 Ingen orsak ![]() Vi har faktiskt redan diskuterat ditt förslag och andra lösningar också. Vi får se vad som är möjligt att genomföra. Det är skriptet för forumet som begränsar oss lite. Just nu kör jag ett målinriktat arbete kring just citering som leder till dubbelpost. Förhoppningsvis leder det till att fler medlemmar uppmärksammar denna "felaktiga" citering. Jag tycker att jag ser en förbättring redan. Allt för att trådarna skall bli "renare" och lättare att läsa, dessutom blir det mindre data att spara på servern. Postad 14 juni 2009 - 12:04 Jag använder Boxer. Har ni upplevt detta problem? Inget allvarlig, men en bugg som är väldigt irriterande. Postad 14 juni 2009 - 18:40 1. När jag sätter på min vanliga DVD-spelare som är kopplat med Componenetkablel och maskinen är satt på Progressive Scan så får jag meddelandet på Pioneerskärmen att dvdn sänder ut signaler i 567p. Överallt på forumet står det ju att man när man ser PAL DVD ställa instälnningarna enligt följande: Pure Cinema Standard Drive Mode 1. Det har jag gjort MEN på tabellen står det ju att "Connect using 571i"! Fattar inte om jag gjort något konstigt eller är det för att jag inte kör HDMIkabel jag får 576p istället för 756i? Spelar det ngn större roll? Denna fråga har jag oxå funderat på, kan nämligen oxå bara ställa in min DVD på 576p. Då behöver väl inte tv:n "de-interlaca" eller? Då borde väl Pure Cinema Off vara mest korrekt? Någon? Wolfy? ![]() Postad 14 juni 2009 - 20:07
Citerar mitt egna inlägg från förra veckan... Har nu åter igen besökt The Rock i Lund och tittat på 5090, The Dark Knight (BR) blev det nu. Fick en bättre upplevelse denna gång. Såg faktiskt knappt en enda regnbågseffekt, och panoreringar upplevde jag bättre än förra gången. Men det hackar fortfarande en del, syntes mest i lugna långsamma panoreringar där man hade tid att titta efter fel i bilden. Vet inte säkert vilka inställningar de körde med (advanced på smooth?). Men eftersom man i i stort sett samliga recensioner har hyllat bilden, och då även de mjuka panoreringarna i HD material i 1080/24p (har faktiskt aldrig läst om att man upplevt dem som hackiga...), så är det nog något jag kan leva med. Och eftersom Panasonic Z1 inte tillverkas i 50" och är orimligt dyr så lutar det nu väldigt starkt åt att det blir en 5090. Postad 15 juni 2009 - 10:31 Korrekt, när TVn får progressiv bild in borde inte de-interlacern göra något. När du skickar 576p borde du vid PAL (25 fps baserat material) endast kunna välja mellan PureCinema Av eller Mjuk (Pio har en medioker interpoleringsfunktion, PC Mjuk, undvik denna) så det verkar märkligt om ni kan välja Standard (har dock något minne av att detta var en bugg i G9, med G8 är alla övriga val gråa förutom Av och Mjuk). Vid NTSC tillkommer Avancerat, vilken mest ger en vinst när man kikar på Blu-ray med en lite lugnare och trevligare bild, IMO.Denna fråga har jag oxå funderat på, kan nämligen oxå bara ställa in min DVD på 576p. Då behöver väl inte tv:n "de-interlaca" eller? Då borde väl Pure Cinema Off vara mest korrekt? Någon? Wolfy? Så, har du bara 576p att välja på så kan du lämna PureCinema valet dithän, det borde ordna sig av sig självt vill säga och hur bra det blir är mest beroende på din uppspelares kompetens samt källmaterialets beskaffenhet. Notera att det endast är när man kan välja utsignal exakt som källan som PureCinema får göra jobbet, dvs endast för 480/576i (om vi håller oss till DVD). 1080i är egentligen en uppskalad progressiv signal => 480i -> 480p -> 1080p -> 1080i...; 576i -> 576p -> 1080p -> 1080i... Slutligen skulle jag vilja säga att det bästa man kan göra är att själv testa och se vad man föredrar och vad som fungerar, det är inte så värst många val att testa så det kan vara värt att göra själv. Det borde vara ganska uppenbart när det blir fel med combing och/eller ryckig bild som följd. ![]() Postad 18 juni 2009 - 21:47 ok, detta kanske förklarar varför jag inte kan se någon skillnad om jag väljer PC Off eller PC Standard. Det blir helt enkelt PC Off om jag matar med progressiv signal? Du har rätt i att inget av valen är "gråade" på 9G. Hmmm, jag tror jag börjar fatta, tack för hjälpen! ![]() Lite synd bara att jag inte kan välja 576i ut från dvd:n, hade varit kul att jämföra om tv:n eller dvd:n sköter de-interlacern bäst... ![]() Postad 19 juni 2009 - 08:05 Nu vet iofs jag att min DVD klarar det bättre än PureCinema, men jag håller med om att det hade varit trevligt att kunna skicka 480/576i för att i alla fall kunna testa. ![]() Postad 19 juni 2009 - 10:26 Hur länge håller en sådan här TV? Postad 19 juni 2009 - 11:12 Nån tusenlapp under dagens nypriser verkar rimligt om den är felfri. Tills den går sönder. Postad 19 juni 2009 - 11:15
Länge! Det är nog så att teknikutvecklingen gör Tv:n gammal före den går sönder av åldersskäl. Postad 19 juni 2009 - 21:00
17 - 18 000 kr är väl rimligt för en begagnad. Postad 19 juni 2009 - 22:23
Varför vill man sälja världens bästa tv? Han kan ju bara byta ner sig(forutom krp-serien). Postad 19 juni 2009 - 23:32 Min sista farhåga gällande denna TV är buzzing. Man har ju läst en del om folk som har stört sig på buzzing av den värre sorten, finns ju en hel tråd om detta fenomen. Men eftersom jag tror att det mestadels är dem som har problem med detta som är inne på den tråden så tror jag inte riktigt på statistiken som finns i början av tråden. Så, jag vore tacksam om några ägare uttalade sig angående detta. Finns det paneler där man måste gå fram och stå vid TV:n för att kunna höra något buzzande eller är det i regel som så att man hör detta från Sweet-spot (3-4 m från TV:n) vid normala volymer på TV:n. På butiken i Lund (The Rock) sa man att alla paneler låter lite, men det ska inte vara något som stör. När jag går fram i butiken och ställer mig vid en TV så hör jag inget särskilt. Och de har fyra paneler hängandes nära varandra, borde ju vara ett himla buzzande om alla lät mkt... Utan att förstöra denna tråd skulle jag vilja ha några ägares åsikter och upplevelser om detta fenomen. Jag kommer använda TV:n främst till bluray och TV-spel via ps3 (hdmi). Postad 20 juni 2009 - 00:01 ![]() Min 5090 låter alltså väldigt lite. Om jag har helt tyst i rummet så kan jag höra om Tv:n är på eller inte. Men minsta lilla ljud som finns i rummet så hörs det inte. Vi håller oss alltså på en nivå där man måste ha helt tyst och dessutom sitta och vrida på huvudet för att höra något, Jag sitter då ca. 2,5-3 m från Tv:n. Om jag har örat ca 4-6 cm från skärmen låter det som en större mygga... Även bakom Tv:n hör man en större mygga om man är där med örat... Men så vitt jag vet är det svårt att titta på Tv om örat är ca. 5 cm från skärmen eller ännu svårare om örat är bakom skärmen.. ![]() Nu vill jag inte negligera de som har problem - men min 5090 har ingen buzzing. Redigerat av xms67, 20 juni 2009 - 10:20. Postad 20 juni 2009 - 00:03
Min panel buzzar likt många andra här på forumet, jag tror personligen att detta upplevs mycket individuellt från person till person och kan säkert också skilja en del beroende på hur man sitter i förhållande till TV:n (avstånd, höjd). Jag störde mig ganska mycket på det i början men har nu ca 3mån efter inköp har jag inga större problem med det, har väl vant mig vid det och upplever inte det som störande alls längre. Jag tror också att buzzet upplevs som starkare om man sitter och tänker/lyssnar efter det. Personligen tror jag det är svårt att få en rättvis bedömning av buzzet genom att lyssna i butik då där finns så mycket annat ljud som distraherar så det bästa vore ju om du kanske känner nån som har den och kan få lyssna i hemma miljö.
Grattis ![]() Redigerat av Mentos, 20 juni 2009 - 00:14. Postad 20 juni 2009 - 01:27 Har ni inga andra apparater i ert tvrum som låter? Min digitalbox har jag nästan vant mig vid men ibland så stör den som fan, beror mest på mitt humör ![]() Har en underbar gammal B&O stereoanläggning i samma rum och recieverns nätdel brummar nåt kopiöst, dock till & från & inte just nu när jag skriver detta ![]() Min 5090H har jag aldrig hört ett ljud av, däremot så surrar en fläkt, så ###### jobbigt, från skolans matsal, skolan som ligger utanför mitt vardagsrumsfönster. Hör det dock bara när fönstret är öppet... Pion är dock tyst. Endera så beror det på min kassa hörsel eller??? Postad 22 juni 2009 - 00:29 Finns det än idag ingen tv som spöar kuron(5090) i bildkvalité? (i ungefär samma prisklass). Har för tillfället inte tillräckligt med pengar och kommer antagligen inte ha det på ett par månader, och eftersom att tvn inte längre tillverkas om jag uppfattat det rätt så borde det ju bara bli svårare och svårare att få tag på en. Vore ju tråkigt om den bästa tvn som finns att köpa försvinner, och att man oavsett vilken annan modell väljer kommer få sämre bildkvalité.. Postad 22 juni 2009 - 06:13 Att Kuro kommer att härska i all framtid är jag dock helt säker på att det inte blir. Men Pioneer kommer säkerligen bli ihågkomna som företaget som tillverkade en rackarbajsar-bra tv. Vi kan vänta oss jämförelser mellan Kuro och nysläppta plasmor, främst Panasonic, åtminstone ett till två år framåt. Efter tre år kan du räkna med att det kommer uppstickare. Inget varar för evigt. Postad 22 juni 2009 - 10:29 Men jag är asnöjd med tv och skulle aldrig avråda någon att köpa en pioneer på grund av ev buzz, så mitt råd spring och köp innan de är helt slut ![]() Postad 22 juni 2009 - 12:05 Kombinationen storlek och bildkvalité (+ en box som är suverän) gör att jag har en bild jag aldrig tidigare sett. Dessutom förstår jag nu vad alla brukar säga - gå för storleken. Jag var lite orolig för hur 50" skulle se ut. Nu kan jag säga att även en 60" hade gått in. Men nu vill jag inte ha det så än så länge spelar det ingen roll. Buzzet hörs knappt. Minst lilla ljud på Tv:n så är det borta. Jag tror inte jag hittar en enda liten miss med denna Tv. Och jag brukar vara svår att övertyga till 100%. Det är faktiskt den första prylen någonsin som jag är helt nöjd med(undantaget när jag köpte en sprillans BMW 330i). Möjligen, möjligen skulle jag vilja att varje gång jag startar TV: skulle den starta i ett förbetämt läge. Som det är nu startar den i sport om jag stängt av den i sport. Tänker man inte på att ändra så ser man i fel läge. Även om man snart kommer på sig själv med att titta på en konstig bil. Frugan kommer dock aldrig att tänka på det. Kanske går detta att ställa in i menyn på något sätt? Postad 23 juni 2009 - 18:44 Är det för att motverka dessa som man måste gå in i menyn beroende på vilken källa man spelar? 1080p/24 ska köras i advance och Digital-TV i något annat, och DVD i något tredje(?). Tittade på en Pioneer 5090H idag på ElGiganten. Där hackade det ganska mycket, tror det var någon digital-TV kanal som visades. När jag sedan var på en dedikerad hemmabiobutik så visades Animal Planet HD och där upplevde jag inte samma hack i panoreringar... men när jag tittade på en bluray (Hulken) i samma butik för någon vecka sedan så tyckte jag att det hackade lite. När jag en tid senare såg Dark Knight på bluray i samma butik så tyckte jag att den hackade mindre. Beror detta på inställningar eller på materialet som spelas upp? Märker ni som har 5090 att ni med inställningar kan påverka hur panoreringar flyter? Redigerat av kleinis, 23 juni 2009 - 18:51. Postad 23 juni 2009 - 22:57 Enda hackningen vid panorering som jag har sett är första scenen i Batman TDK när dom åker "linbana", ganska liten hack och som sagt det enda hackningen jag sett. Aldrig sett det vid SD uppspelning eller någon annan media, eller jao viss antydan men det är minimalt. Förresten, min panel surrade så det hördes när jag fick TV:n men nu, 6 månader senare så här jag inte en enda antydan till surrande från lyssninsposition, blir det mindre surr med tiden eller har man vant sig så man inte hör? Postad 23 juni 2009 - 23:41 Skall kolla/köpa en LX5090 före de tar slut. Senast jag kollade på tv fastnade jag direkt för Pioneer 508 (50" hd ready). Vad ska jag kolla efter extra noga nu vid valet av tv? Jag vill ha riktigt bra saker och vad jag läst mig till finns det fortfarande inget som slår Pio G9? Skall koppla in en Macbook unibody(hdmi eller dvi) en Wii med standardkablar och en Xbox 360 med hdmi. Något jag behöver tänka på att kolla köpa förutom väggfäste? Ljudsystem har jag så högtalare ska jag inte köpa till. Edit: Vilket tittavstånd är det optimala? Redigerat av Unregistered49ec8352, 24 juni 2009 - 02:58. Postad 24 juni 2009 - 10:46 Postad 24 juni 2009 - 16:45 Tyvärr kommer det inte bli ngt köp för min del ![]() Jag hoppades att det bästa skulle vara bra nog för mig, men plasma är helt enkelt inget för mig. Jag får se åt LED-hållet istället. Postad 24 juni 2009 - 17:28 Nej, det handlar inte om att motverka utan det handlar om att hantera olika insignaler på korrekt sätt, dvs Blu-ray i 24 fps ska hanteras som 24 fps och på displayen uppdateras i en multipel av 24 Hz inte en multipel av 30 Hz eller 25 Hz, TV ska hanteras i en multipel av 50 Hz och DVD i en multipel av 25 Hz eller 30 Hz. Nu behöver man inte gå in i menyerna utan man kan ställa in set-and-forget som funkar bra med allt material, men om man vill få ut det optimala så måste man justera manuellt (tyvärr... det borde fungera per automatik, men det är i alla fall bättre än automatik som inte går att stänga av eller förändra manuellt). Motverka gör man genom att förvränga bildinformationen genom att lägga in mellanbilder mellan de riktiga bilderna och interpolera vad en processor tror hur en rörelse ska översättas mellan samplingarna (de inspelade stillbilderna, 24 bilder/sekund för film). Fördelen med denna förvrängning är ett mjukare flyt, nackdelen är att det blir artefakter därför att ingen processor kan ersätta äkta bildmaterial 100% korrekt. Omöjligt att sia om, men det kan bero på materialet som sådant, inställningar både hos uppspelaren, i butikens AV-nät och displayen självt. Något man kan ta för givet är att Pioneer Kuro hanterar insignaler på ett korrekt sätt annars skulle inte alla vana recensenter och än mer vana kalibrerare komma till samma slutsats utan skulle anmärka på detta. Det behöver för den skull inte betyda att man per automatik gillar bilden från en Kuro (även om det gör det mesta rätt så är den absolut inte perfekt) och visst kan man även ogilla den inbyggda ryckigheten i film. Postad 24 juni 2009 - 20:06
Tro mig, jag är riktigt känslig för dessa flashar, men tillslut vänjer du dig och ser dom inte alls ofta. Sedan finns det ingen LED tv, bara LCD med LED lampor. Postad 24 juni 2009 - 21:23
I den nya lyan blir det perfekt (möbleringen) om jag kan sitta 2,5m mellan huvudet och tvbilden. Hoppas jag trivs på det avståndet bara ![]() Postad 25 juni 2009 - 05:52 Ska du sitta 2.5m mellan huvudet och bilden? Det låter inte bekvämt ![]() Beror väl iofs på vems huvud.. Postad 25 juni 2009 - 05:58
Haha my bad. Mellan mina ögon och Pion blir det ca 2,5m. Fri sikt ![]() Postad 27 juni 2009 - 18:00
Gröna flashar? Några sådana har jag aldrig sett på min Pio KRP 500-M...? Postad 27 juni 2009 - 21:19
Var glad för det! För mig bli det nog en Sony LCD istället för plasma. Postad 27 juni 2009 - 21:37 Redigerat av belzebubb, 27 juni 2009 - 21:44. Postad 27 juni 2009 - 21:42
Då får du stå ut med: - dåligt rörelseskärpa - dålig betraktningsvinkel - icke filmbild(människor i filmer ser ut att vara framför en bluescreen) - blå nyans i svarta partier i bilden - sämre svärta - eftersläpningar Postad 27 juni 2009 - 23:14
Ja det är ju otroligt att även LCD-paneler kan få 9/10 i bildbetyg... ![]() Tur att det finns alla typer av människor och alla typer av smaker. Risken är väl att det finns anledning att vänja sig vid LCD-bilden, tror plasman får det svårt framöver. Jag är ingen LCD fan-boy, det har bara visat sig att jag uppfattar den som trevligare att titta på än 5090. Ska kolla några andra plasmor innan jag slår till. Även jag tycker att plasmans bild har mer djup och är mer naturlig att titta på. Men tro mig, det känns väldigt onaturligt när det blinkar grönt med ojämna intervaller. Någon som har tips på plasmapanel som har erkänt mindre phosphor-trails? Har hört att Samsungs B855 ska vara ngt föskonad. (med risk att få 5090-forumet att handla om annat, skicka gärna ett PM) Redigerat av kleinis, 27 juni 2009 - 23:14. Postad 27 juni 2009 - 23:28
Finns det butiker som lämnar öppet köp "i några veckor"? Visst skulle jag vilja ha hem den och pröva själv. På The Rock skulle jag bli tvungen att betala mellanskillnaden för det de förlorade på att sedan behöva sälja den begagnad. Inte så sugen på att betala ca 2000 kr för ingenting, Ofta sjukt dåliga möjligheter att testa dessa dyra produkter. En apparat för 20-30.000 kr borde man veta säkert att man gillar innan man definitivt har köpt den. Det är detta som gör att man hela dagarna sitter och läser recensioner och på forum ![]() Postad 28 juni 2009 - 08:37
Jag är jättekänslig för fosfor tails, såg det jättemycket i början. Men nu efter 9 månader så ser jag knappt dem aldrig. Inte ens i svartvita scener ![]() ![]()
9/10 ja, men ingen av dem har fått referens betyg ![]() Jag bryr mig inte om vilken teknik det är, så länge den ger en korrekt bild. Nu är det så att jag har inte sett en enda LCD gett samma djup i bilden som tex en billig Lg för 6000 kr. Den blåa nyansen i svarta partier i bilden på LCD:er går mig på nerverna, tror mig jag har försökt ge alla nya LCD med Ledlampor en chans men den blå nyansen finns kvar där med, usel betraktningsvinkel, krispig databild(sett någon sådan på bio någon gång?), inget djup bilden, bedrövlig spel skärm pga av hög inputlag, dålig svärta i bilden när andra färger är med i bilden,. Det är så synd att folk tror på allt som media säger: "Plasman drar mycket ström" En Panasonic X10 drar ungefär lika mycket som en 32" LCD "Bilden bränner fast" inga kommentarer "Den går ej att lägga ner" Jo, men varför ska ett tv köp avgöra om man kan lägga den ner eller ej? "Bilden såg mycket skarpa ut när jag var på Mediamarkt" Ljusstyrka och påklistrad fejkskärpa ser tydligen äkta ut... Postad 28 juni 2009 - 17:04 Postad 28 juni 2009 - 21:22
Det låter skumt, jag har en 5090H och jag har inte haft några problem med kontrollen? Antar att du bytt batteri? Pröva annars det. Som sista alternativ så tycker jag du skall reklamera fjärren. Postad 29 juni 2009 - 12:01
Nej, det har jag inte alls märkt av. Kolla batterierna ![]() Postad 30 juni 2009 - 20:31 Postad 30 juni 2009 - 20:46
Inga problem att få in den i min Sharan ![]() Du behöver alltså en stor bil. Räkna med att den är ca 1dm större på alla håll än vad som anges för tv:n. Postad 30 juni 2009 - 21:25
Bra, då är den väl runt 1m hög, borde inte vara något problem att få in i en 307 kombi ![]() Tack för snabbt svar ! Postad 30 juni 2009 - 21:33
Omöjligt ![]() Postad 30 juni 2009 - 21:42
Den går inte in i en vanlig personbil. Inte en chans. Dessutom ska du helst frakta den stående. Postad 30 juni 2009 - 21:53
Får lätt in en låda som är 1m*1,5m i en peugeot 307 kombi, självklart ståendes ![]() Postad 30 juni 2009 - 22:42 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |