Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6.744564 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 13 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 13 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 15 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 15 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 16 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 17 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 17 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 17 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 17 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 17 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 17 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 17 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 17 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 17 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 17 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 17 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 17 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 17 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 18 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 18 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 18 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 18 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 18 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 18 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 18 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 18 år sedan

Postad 24 May 2008 - 13:05

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
OK, då ser jag fram emot lite jämförelser CH vs CD från dig Maveric ang bildkvalitén på dessa nya HD-kanaler och även de tidigare HD-kanalerna.

Postad 24 May 2008 - 15:18

Biohazard
  • Biohazard
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0

Jag är fortfarande inne på att suddighetsbuggen berör HDTV-sändningarna en del också. Det svåra är att vi inte kan testa med någon HDTV-box av annat märke p g a pairingen. Måtte de jobba hårt på nya FW:n. Jag slutar aldrig hoppas.

Jag tycker också att hd-kanalerna inte är lika skarpa som innan senaste (sista? :( ) FW:n. Synd bara att det inte går att kolla, man kan ju bara gå efter känslan

Postad 24 May 2008 - 15:28

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

OK, då ser jag fram emot lite jämförelser CH vs CD från dig Maveric ang bildkvalitén på dessa nya HD-kanaler och även de tidigare HD-kanalerna.

för mig har suddigheten funnits redan i fw10 på hd kanalerna mängden suddighet är lite suddigt på 720p men mest på 1080i syns mest på textningen på discovery HD och Voom HD ser ut som nån grötat ner hela bilden med ett lager lack....

Postad 24 May 2008 - 15:37

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
Kör fortfarande med mjukvara 1.00.04 och som den försiktige general man är så kommer jag inte att uppdatera föränn jag få Go härifrån. Följer tråden med spänning.

Postad 24 May 2008 - 15:38

Luinmir
  • Luinmir
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

som tidigare sakt bug i 720p converteringen till 576p varför kör du scart du får inte HDTV så bara SDTV... Kör hdmi!!!!!..

Har alltid kört HDMI .. Med scart funkar väl inte HD ?? ( /edit "Sorry för storabokstäver")

Redigerat av Luinmir, 24 May 2008 - 17:06.

Postad 24 May 2008 - 15:45

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Har alltid kört HDMI .. SCART FUNKAR INTE HD väl ??

oki jo du ser hd kanalerna via scart men det blir ej hd det blir sdtv.... om du nu kör hdmi så kan det ej bli fel som du beskriver om du har scart mellan tv och box dra då ur den och ha bara hdmi till tv sen ställer du tv till hdmi ingången så bör felet va åtgärdat

sammanfattning bara hdmi till tv och tv ställd till hdmi ingången

Postad 25 May 2008 - 00:26

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Ingick de nya HD kanalerna automasikt eller kostar det extra att abbonera på dem?

Jag pratar givetvis om Nat-Geo HD och Eurosport HD.

Postad 25 May 2008 - 03:39

Luinmir
  • Luinmir
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Ingick de nya HD kanalerna automasikt eller kostar det extra att abbonera på dem?

Jag pratar givetvis om Nat-Geo HD och Eurosport HD.

Du behöver bara ha nån av Paketen "Small", "Medium" eller "Large" för att få dessa.

Postad 25 May 2008 - 09:47

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Du behöver bara ha nån av Paketen "Small", "Medium" eller "Large" för att få dessa.

Stämmer det här verkligen? Om man läser pressreleasen tycker jag att det låter som att man behöver HD-paketet eller köpa kanalerna styckvis. Inte verkar de gratis inte.

EDIT: alltså, om man har HD-paketet ingår de ju utan extra kostnad

Redigerat av distortion2, 25 May 2008 - 09:48.

Postad 25 May 2008 - 10:17

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Stämmer det här verkligen? Om man läser pressreleasen tycker jag att det låter som att man behöver HD-paketet eller köpa kanalerna styckvis. Inte verkar de gratis inte.

EDIT: alltså, om man har HD-paketet ingår de ju utan extra kostnad

Korrekt, tolkar det så jag med.

Postad 25 May 2008 - 11:39

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Har ni andra också "ryckblocks-störningar, ibland färglada block" på Eurosport HD som visar tennisen just nu? De kommer någon gång i minuten. Ska man orka felanmäla?

Det var en Nascar-sändning när Viasat Sport HD var ny som hade liknande problem men det försvann sen.

Postad 25 May 2008 - 12:13

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0
Orkar inte läsa tråden.
Är en heavy duty bug i boxen med Eurosport HD ger bild i bild fenomen typ pip (scart från boxen)genom min dvd video pioneer och alldeles nyss låste den boxen på alla kanaler till 1080i men blev dessvärre ingen uppskalad bild ;) bara svart var tvungen att boota om boxen Orkar inte ringa comhem ..... :D :blink: Hatar deras klant tjänst

aldrig får man vara glad :-))))))

Postad 25 May 2008 - 13:59

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Orkar inte läsa tråden.
Är en heavy duty bug i boxen med Eurosport HD ger bild i bild fenomen typ pip (scart från boxen)genom min dvd video pioneer och alldeles nyss låste den boxen på alla kanaler till 1080i men blev dessvärre ingen uppskalad bild ;) bara svart var tvungen att boota om boxen Orkar inte ringa comhem ..... :D :blink: Hatar deras klant tjänst

aldrig får man vara glad :-))))))

om du läser en sida tillbaka bara så fins det bara en lösning dumpa scart. HD kanaler funkar ej bra genom scart kör hdmi så slipper du bugen... övrigt så får du aldrig nån hd bild genom scart

Redigerat av Duckface21, 25 May 2008 - 14:15.

Postad 25 May 2008 - 14:44

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0

om du läser en sida tillbaka bara så fins det bara en lösning dumpa scart. HD kanaler funkar ej bra genom scart kör hdmi så slipper du bugen... övrigt så får du aldrig nån hd bild genom scart

Hehehe klart som fan att jag inte får hd via scart men använder den till dvd-recorder med hdmi ut men kör hd TV via hdmi utan problem...
Är en bug i systemet hos comhems hd box kan bara konstatera utan att leka bessewisser ;)
som jag märkte nu med eurosport hd ej märkt det tidigare

Postad 25 May 2008 - 15:03

Bullit66
  • Bullit66
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Har ni andra också "ryckblocks-störningar, ibland färglada block" på Eurosport HD som visar tennisen just nu? De kommer någon gång i minuten. Ska man orka felanmäla?

Det var en Nascar-sändning när Viasat Sport HD var ny som hade liknande problem men det försvann sen.

samma problem här,jag ringde comhem,dom skulle skicka ny signal men samma problem fortfarande...
Ring och felanmäl det.

Postad 25 May 2008 - 15:17

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Hehehe klart som fan att jag inte får hd via scart men använder den till dvd-recorder med hdmi ut men kör hd TV via hdmi utan problem...
Är en bug i systemet hos comhems hd box kan bara konstatera utan att leka bessewisser ;)
som jag märkte nu med eurosport hd ej märkt det tidigare

inget fel jag märker här först trodde jag du mednade 720p problemet men eurosport hd kör ju 1080i så det kan ju inte va det felet du mednar via scart. för mig fins dock inga problem slå en pling till CH

Postad 25 May 2008 - 22:04

BMWdaniel
  • BMWdaniel
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
ComHem´s HD box från Humax har funktionen att skala upp till 1080i med hjälp av knappen "v-format".
Men när man byter kanal på boxen så står där att det är 576i (förutom på HD kanalerna då såklart).
Då i rutan som visar vilket program som är på just nu. (bilden längst ner)

Är detta bara en indikation på vilken originalupplösningen på kanalen är?
Bifogad fil  20080525168.jpg   1.08MB   0 Antal nerladdningar

Postad 25 May 2008 - 22:16

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Upplösningen som anges i inforutan är den upplösning som programet sänds ut från programbolagen. För att se vilken upplösning som skickas ut av boxen så trycker du på V-formatknappen.
Du kan antagligen även se vilken upplösning och uppdateringsfrekvens som TV:n erhåller när du väljer ingång på TV:n.
Oavsett vilken upplösning som ett program sänds i så kommer den slutliga upplösningen matcha din TV:s. Det är bara en fråga om omskalingen görs av boxen eller TV:n. De kan ju göra den uppgiften olika bra, så man får helt enkelt testa vilket som ger bäst resultat.
Nu är ju denna boxens programvara under all kritik, så det kan innebära att man inte kan göra det som vore bäst i alla lägen. Det finns t.ex. alternativet "Orginal:xxx", vilket innebär att boxen skickar vidare signalen som den kommer= boxen skalar inte om utan låter TV:n göra det. God tanke men eftersom den inte kan skicka alla upplösningar buggfritt så får man ändå välja en som inte pajar bilden allt för mycket.

Postad 25 May 2008 - 22:30

BMWdaniel
  • BMWdaniel
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Upplösningen som anges i inforutan är den upplösning som programet sänds ut från programbolagen. För att se vilken upplösning som skickas ut av boxen så trycker du på V-formatknappen.
Du kan antagligen även se vilken upplösning och uppdateringsfrekvens som TV:n erhåller när du väljer ingång på TV:n.
Oavsett vilken upplösning som ett program sänds i så kommer den slutliga upplösningen matcha din TV:s. Det är bara en fråga om omskalingen görs av boxen eller TV:n. De kan ju göra den uppgiften olika bra, så man får helt enkelt testa vilket som ger bäst resultat.
Nu är ju denna boxens programvara under all kritik, så det kan innebära att man inte kan göra det som vore bäst i alla lägen. Det finns t.ex. alternativet "Orginal:xxx", vilket innebär att boxen skickar vidare signalen som den kommer= boxen skalar inte om utan låter TV:n göra det. God tanke men eftersom den inte kan skicka alla upplösningar buggfritt så får man ändå välja en som inte pajar bilden allt för mycket.

Tack! Mycket bra svar!

Postad 26 May 2008 - 17:53

fede
  • fede
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Är det värt att utnyttja det senaste erbjudandet, att köpa boken för 1kr 12mån bindningstid?
vill väldigt gärna kunna se på hdtv kanaler, men ska man vänta eller inte?
vet att alla många hatar boxen osv. men har det det kanske blivit bättre på sistone ?

väldigt tacksam för svar!

Postad 26 May 2008 - 17:58

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Är det värt att utnyttja det senaste erbjudandet, att köpa boken för 1kr 12mån bindningstid?
vet att alla många hatar boxen osv. men har det det kanske blivit bättre på sistone ?

efter v15 har boxen blivit bättre men är ej bra enu.. det tycker jag du ska ta erbjudandet..

Postad 26 May 2008 - 18:33

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0

vad är detta för erbjudande, hittar inte det på comhems hemsida..

Postad 26 May 2008 - 18:38

wanderine
  • wanderine
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

vad är detta för erbjudande, hittar inte det på comhems hemsida..

Några har fått en länk i ett mail

http://www.comhem.se...m/hd-erbjudande

Postad 26 May 2008 - 19:44

Patriklind
  • Patriklind
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Hej! köpte en sån här box för ca 2v sedan.
Jag kan tyvärr inte använda den med min kabeltv leverantör då dem kör på flera transponders etc.
Det skulle kunna fungera om jag lyckas flasha om den till en "orginal" box dvs inte den som comhem kör med.
Men jag lyckas inte, jag får ett fel när jag försöker flasha den säger: {e-06] uart....

Någon som lyckats flasha den?
Kontakta gärna mig skulle vara mycket mycket uppskattat!
/MVH
Patrik

Postad 26 May 2008 - 20:35

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Hej! köpte en sån här box för ca 2v sedan.
Jag kan tyvärr inte använda den med min kabeltv leverantör då dem kör på flera transponders etc.
Det skulle kunna fungera om jag lyckas flasha om den till en "orginal" box dvs inte den som comhem kör med.
Men jag lyckas inte, jag får ett fel när jag försöker flasha den säger: {e-06] uart....

Någon som lyckats flasha den?
Kontakta gärna mig skulle vara mycket mycket uppskattat!
/MVH
Patrik

tusan har du orginal fw kan man flasha om den. vad tror du om att använda orginal firmware för comhem?
kan du få ut firmware med? tänkte om att gå bakåt till fw4

Postad 26 May 2008 - 20:40

Unregistered43975
  • Unregistered43975
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Några har fått en länk i ett mail

http://www.comhem.se...m/hd-erbjudande

Man måste tydligen ha fått mail ang detta erbjudande annars får man inte ta del av det, detta svar fick jag när jag undrade över erbjudandet

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Tyvärr så är detta erbjudande bara riktat till vissa kunder.

Men eftersom du i dagsläget inte har någon bindningstid på ditt abonnemang så har du möjlighet att teckna dig för kampanjen. Dock inte med HD-box för en krona.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice

Postad 26 May 2008 - 21:04

Patriklind
  • Patriklind
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

tusan har du orginal fw kan man flasha om den. vad tror du om att använda orginal firmware för comhem?
kan du få ut firmware med? tänkte om att gå bakåt till fw4

Hej! nja jag ska vara ärlig och säga att jag har en firmware för en pr-hd1000c box som bör vara samma!
Dock så rekomenderas det inte alls att flasha om du använder den i CH's nät då korten och boxen är pairade!
//MVH
Patrik

Postad 26 May 2008 - 21:16

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Hej! nja jag ska vara ärlig och säga att jag har en firmware för en pr-hd1000c box som bör vara samma!
Dock så rekomenderas det inte alls att flasha om du använder den i CH's nät då korten och boxen är pairade!
//MVH
Patrik

då måste jag säga så här att jag avråder dig från att flasha fins risk för att du brickar din box även om boxarna har viss likhet så fins det vissa olikheter

Redigerat av Duckface21, 26 May 2008 - 21:18.

Postad 26 May 2008 - 21:26

Patriklind
  • Patriklind
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

då måste jag säga så här att jag avråder dig från att flasha fins risk för att du brickar din box även om boxarna har viss likhet så fins det vissa olikheter

Ah det blir väl så att jag får kränga den!

Postad 26 May 2008 - 22:24

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Ah det blir väl så att jag får kränga den!

du har ingen möjlighet att läsa firmware från boxen? tänkte mer på om man skulle få ut firmware4 och nergradera

Postad 27 May 2008 - 06:27

oscar_lkpg
  • oscar_lkpg
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Det här är mitt tips för att få ComHem att bättra sig vad gäller kundrelationer och kundfokus:
Vi ska upprepade gånger lyfta fram det vi är missnöjda med och inte tycker fungerar i olika diskussionsforum och genom att kommentera nyheter om ComHem och dess produkter. Förslagsvis på stora nyhetssiter som Aftonbladet, Expressen, IDG och DI. Just IDG och DI tror jag är mycket bra att kommentera nyhter på. Det här är just nu det bästa sättet att få ComHem att lyssna!
Så varje gång ni ser en nyhet om ComHem, skriv att dom inte har en ok fungerande HD box, att dom inte kommer sända fotbolls EM i HD, att pairar kort med HD box och att deras HD PVR box är ungefär ett år försenad.
Dom lyssnar ju uppenbarligen inte på sina kunder när man ringer till dom, men förhoppningsvis kan dom börja lyssna när tilltänkta nya kunder också hör hur mycket problem dom har.
Låt oss påverka tillsammans!

Tips på pågående diskussioner:
http://www.idg.se/2.1085/1.163366
http://di.se/Artikla...r;TeknikNyheter

Postad 27 May 2008 - 13:52

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

• 1111 inlägg
  • 0

Man måste tydligen ha fått mail ang detta erbjudande annars får man inte ta del av det, detta svar fick jag när jag undrade över erbjudandet

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Tyvärr så är detta erbjudande bara riktat till vissa kunder.

Men eftersom du i dagsläget inte har någon bindningstid på ditt abonnemang så har du möjlighet att teckna dig för kampanjen. Dock inte med HD-box för en krona.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice

Det stämmer inte riktigt. Fick aldrig nått mail om erbjudandet, men jag följde länken som postats här och fick just idag orderbekräftelse.

/P

Postad 27 May 2008 - 16:10

wanderine
  • wanderine
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Det stämmer inte riktigt. Fick aldrig nått mail om erbjudandet, men jag följde länken som postats här och fick just idag orderbekräftelse.

/P

Hur lång tid tog det att få orderbekräftelse? Jag beställde igår men har inte fått någon än.

Postad 27 May 2008 - 16:22

Unregistered31523d77
  • Unregistered31523d77
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Hur lång tid tog det att få orderbekräftelse? Jag beställde igår men har inte fått någon än.

Hehe samma här.

Postad 27 May 2008 - 18:31

Unregistered0a05d42f
  • Unregistered0a05d42f
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Jag beställde i söndags men inte fått någon bekräftelse. Dock om jag går in på "Min sida" på comhem så står det att ändring kommer träda i kraft 080528.

Postad 27 May 2008 - 20:08

Unregistered9549844d
  • Unregistered9549844d
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
När det gäller detta erbjudande om hd-boxen för 1kr.
Tror ni att man bara kan ta hd-boxen då, eller måste man ta me Digital-tv Large?? Hur har ni bäställt?

Postad 27 May 2008 - 20:32

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

När det gäller detta erbjudande om hd-boxen för 1kr.
Tror ni att man bara kan ta hd-boxen då, eller måste man ta me Digital-tv Large?? Hur har ni bäställt?

du måste ta med large men byt sen ner dig

Postad 27 May 2008 - 21:28

Unregistered62144f89
  • Unregistered62144f89
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Folk talar hela tiden om hur dålig boxen är. Men ändå tecknar många upp sig, pang bom, på erbjudandet. Hmm.. Ni tänker väl inte göra en "comhem" och sälja vidare boxen på blocket t ex? Känns som att många i den här tråden inte har några problem med det. Men ändå sitter och påtalar dess brister.

Postad 27 May 2008 - 21:36

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag beställde i söndags men inte fått någon bekräftelse. Dock om jag går in på "Min sida" på comhem så står det att ändring kommer träda i kraft 080528.

Samma här. Jag har inte fått erbjudandet själv, men tecknade ändå. Ingen bekräftelse, men på "min sida" står det att large börjar gälla fr o m imorgon och HD-paketet har visst redan startat. Kul, nu är det bara att vänta in boxen :)

Postad 27 May 2008 - 22:44

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

• 1111 inlägg
  • 0

Jag la beställningen i lördags eller söndags, fick orderbekräftelse idag runt lunchtid.

Postad 28 May 2008 - 00:33

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Hej på er Pågar !

Här har min nya HD PVR med inbyggd 250 gig laptop HD och 2 USB ingångar fungerande Ethernet
Linux operativsytem ( open source ) samt mycket annan skoj för den som har barnasinnet kvar.

Lade min Humax fjärr ovanpå för att ni skall se hur liten o nim den är ..

Bifogad fil  DSC_3568.JPG   2.44MB   0 Antal nerladdningar

Canaldigital fungerar bra och än så länge har jag varken sett CB eller BC.
Har suttit och jämfört bilden då jag kan växla mellan comhem och canaldigital på en sekund
och ... Ja .. jag är nöjd :)

Har comhem kvar ett par månader, då jag har både canalplus och viasats film och sportkanaler
kvar hos comhem tills dess. Sedan skall jag aktionera ut min Humax box samt 3 st samsungboxar
den första sagemboxen samt den lilla sagemboxen. Är det någon som är intresserad av dem alla
så hör av er. De sälljs tillsammans i ett paket.

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 28 May 2008 - 00:34.

Postad 28 May 2008 - 06:36

mastery
  • mastery
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej,
Vi har comhem i huset där jag jobbar, men det finns inte "3 hål i väggen". Kopplar man in Humax CXHD-1000C i det 3:e mittenhålet ?
Det jag är ute efter är att kunna köra hdmi mellan box och tv och det är väl bara Humax CXHD-1000C boxen från comhem som har det.
Således, funkar det att köra boxen med de vanliga digitalkanalerna från ett två-väggsuttag ?

Redigerat av mastery, 28 May 2008 - 06:37.

Postad 28 May 2008 - 07:22

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Hej,
Vi har comhem i huset där jag jobbar, men det finns inte "3 hål i väggen". Kopplar man in Humax CXHD-1000C i det 3:e mittenhålet ?
Det jag är ute efter är att kunna köra hdmi mellan box och tv och det är väl bara Humax CXHD-1000C boxen från comhem som har det.
Således, funkar det att köra boxen med de vanliga digitalkanalerna från ett två-väggsuttag ?

du kopplar in boxen i vanliga tv jacket..... mitten hålet är enbart till för bredband!!!
du kan få ut genom alla tv jack samtidigt förutsatt du har flera hd abbonemang om du inte vill flytta runt kort mellan box

Redigerat av Duckface21, 28 May 2008 - 07:28.

Postad 28 May 2008 - 07:40

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0

Hej,

Det finns inget som säger att du inte kan titta på HD TV bara för att du inte har tre hål i väggen. Själv har jag bara två hål i väggen och hittils har alla HD-kanaler fungerat. Den enda skillnaden för mig är att Comhem vägrar sälja HD-paketet till mig eftersom dom inte vill garantera att det skall fungera. Jag tror det mest är frågan om att Comhem vill få oss att bygga om till trehåls uttag och därmed kunna prångla ut sitt trippleabbonemang.

Redigerat av Bullit, 28 May 2008 - 07:56.

Postad 28 May 2008 - 07:44

MacGam
  • MacGam
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0
Fortfarande knäpptyst från Comhem om vad som händer med den nya mjukvaran. De har väl förmodligen lagt ner allt arbete med detta (om de ens någon gång börjat). Strategin verkar nu vara att lura på boxen på så många som möjligt för 1kr och binda upp stackarna för en massa abbonemang med undermålig bild, för att tömma sina lager.

Maveric,

Du som numera har förmånen att jämföra Comhem och canal digital. Ser du skillnad i skärpa mellan boxarna? Jag sitter hela tiden och irriterar mig på den suddiga bilden som Humax boxen ger. Kan du bekräfta denna skillnad mellan boxarna. Hur upplever du den vita hinnan med Comhem boxen som vi diskuterat här tidigare? Är denna markant jämfört med din lilla Canal digitalbox. Skulle vara tacksam om du hade möjlighet att göra dessa jämförelser mot samma bildvisare om det går.

För övrigt kan jag nämna att jag aldrig upphör att förvånas när det gäller Comhem. Jag fick för en tid sedan Comhems svar på min anmälan angående boxen, via ARN. Tre A4 sidor fulla med osanna påståenden och lögner. Jag har besvarat dessa och väntar på ett avgörande från ARN.

Ett smakprov på vad Comhem hävdar i sin skrivelse.

"De problem anmälaren upplever med med den HDTV-box som Comhem tillhandahåller förekommer endast hos vissa kunder. Många kunder upplever inga problem med HDTV-boxen och de uppgraderingar som har gjorts av programvaran har avhjälpt eventuella problem som många kunder har upplevt."

Har i många av mina tidigare inlägg i denna tråd kommenterat just detta, så jag ska inte upprepa mig. Men uttalandet visar tydligt vad Comhem försöker åstadkomma.

Postad 28 May 2008 - 08:40

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Har suttit och jämfört bilden då jag kan växla mellan comhem och canaldigital på en sekund
och ... Ja .. jag är nöjd :)

Excellent. Mer konkret, vad är det som skiljer i HD-sändningarna?

Hur upplever du den vita hinnan med Comhem boxen som vi diskuterat här tidigare? Är denna markant jämfört med din lilla Canal digitalbox. Skulle vara tacksam om du hade möjlighet att göra dessa jämförelser mot samma bildvisare om det går.

Om du har "vit hinna" så beror det troligtvis på att det är ett tjall med hdmi-kommunikationen mellan din box och just din display (eller så är det felinställt nånstans) där de blandar ihop video och data nivåer på ett olyckligt sätt. Dvs det är ett displayberoende problem (men troligtivs ej display orsakat, det är säkerligen boxen som är boven) så när det gäller detta fel så lär det variera beroende på vem men frågar (men iofs, Maverick kanske har samma problem?)

Eller iofs, har du problem med hinnan via Scart oxå? DÅ är det weird....

Jag håller med om det fullständigt idiotiska i att hänvisa till vad folk upplever - det är fullständigt skitsamma vad som försiggår i Svenssons hjärnor. Antingen gör boxen rätt, eller som i det här fallet, inte rätt. Det är allt annat än en subjektiv bedömmningspunkt.

Om nån undrar så har jag inte fått nån ny FW. Skulle få en men det måste ha skickats tillbaks till Humax för det var ett tag sen det var aktuellt... Det är häpnadsväckande att det är så svårt att backa till FW12 så att SD-uppspelning inte är katastrof iaf.

Postad 28 May 2008 - 10:21

hellmelt
  • hellmelt
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

du kopplar in boxen i vanliga tv jacket..... mitten hålet är enbart till för bredband!!!
du kan få ut genom alla tv jack samtidigt förutsatt du har flera hd abbonemang om du inte vill flytta runt kort mellan box

Flytta runt kort? Är inte HD-box och kort parat? Men det kanske går att flytta kortet för att se SD-kanalerna i olika rum.

Själv tittar jag på comhems digital TV över HDMI genom en HTPC. Bättre än Humax-boxen... Visserligen kan jag bara se SVT av HD kanalerna, men enligt vad jag förstått på detta forum är de andra kanalerna + Humax ingenting att ha...

Tittar också i flera rum med ett abonnemang tack vare Smart-Wi cardsplitter. Funkar bra! Kör med en Floppy-DTV och en Fire-DTV i HTPCn, och Samsung PVR boxen i ett annat rum. Alla 3 med cardsplitter. Hur cardsplitter och HD ab. + Humax funkar map parning vet jag dock inte.

/hellmelt

Redigerat av hellmelt, 28 May 2008 - 10:26.

Postad 28 May 2008 - 11:20

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

Folk talar hela tiden om hur dålig boxen är. Men ändå tecknar många upp sig, pang bom, på erbjudandet. Hmm.. Ni tänker väl inte göra en "comhem" och sälja vidare boxen på blocket t ex? Känns som att många i den här tråden inte har några problem med det. Men ändå sitter och påtalar dess brister.

Jag har inte någon egen erfarenhet av boxen men följt tråden oroligt. Jag har signat mig för erbjudandet av två skäl:
1) mitt Boxer går ut nu och jag har, trots grym inneanten (Macab Mira), usel mottagning på deras utsändningar (speciellt Stenbecks kanaler).
2) ComHem är leverantör i huset och mitt enda alternativ för chans på HD-tv.

Funkar boxen dåligt så byter jag ner mig till Small och har ändå inte betalat något för boxen. Alternativt så reklamerar jag. Sen är det kanske så att boxen, även om den är risig, i alla fall är värd 1 krona?

Postad 28 May 2008 - 11:33

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Flytta runt kort? Är inte HD-box och kort parat? Men det kanske går att flytta kortet för att se SD-kanalerna i olika rum.

Själv tittar jag på comhems digital TV över HDMI genom en HTPC. Bättre än Humax-boxen... Visserligen kan jag bara se SVT av HD kanalerna, men enligt vad jag förstått på detta forum är de andra kanalerna + Humax ingenting att ha...

Tittar också i flera rum med ett abonnemang tack vare Smart-Wi cardsplitter. Funkar bra! Kör med en Floppy-DTV och en Fire-DTV i HTPCn, och Samsung PVR boxen i ett annat rum. Alla 3 med cardsplitter. Hur cardsplitter och HD ab. + Humax funkar map parning vet jag dock inte.

/hellmelt

Kortet är pairat till box men du kan paira kortet till flera boxar så länge det är comhems hd box vill säga ring comhem... läs även om det i tidigare svar längre bak i tråden

Redigerat av Duckface21, 28 May 2008 - 12:02.

Postad 28 May 2008 - 11:41

wanderine
  • wanderine
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Fortfarande knäpptyst från Comhem om vad som händer med den nya mjukvaran. De har väl förmodligen lagt ner allt arbete med detta (om de ens någon gång börjat). Strategin verkar nu vara att lura på boxen på så många som möjligt för 1kr och binda upp stackarna för en massa abbonemang med undermålig bild, för att tömma sina lager.

Maveric,

Du som numera har förmånen att jämföra Comhem och canal digital. Ser du skillnad i skärpa mellan boxarna? Jag sitter hela tiden och irriterar mig på den suddiga bilden som Humax boxen ger. Kan du bekräfta denna skillnad mellan boxarna. Hur upplever du den vita hinnan med Comhem boxen som vi diskuterat här tidigare? Är denna markant jämfört med din lilla Canal digitalbox. Skulle vara tacksam om du hade möjlighet att göra dessa jämförelser mot samma bildvisare om det går.

För övrigt kan jag nämna att jag aldrig upphör att förvånas när det gäller Comhem. Jag fick för en tid sedan Comhems svar på min anmälan angående boxen, via ARN. Tre A4 sidor fulla med osanna påståenden och lögner. Jag har besvarat dessa och väntar på ett avgörande från ARN.

Ett smakprov på vad Comhem hävdar i sin skrivelse.

"De problem anmälaren upplever med med den HDTV-box som Comhem tillhandahåller förekommer endast hos vissa kunder. Många kunder upplever inga problem med HDTV-boxen och de uppgraderingar som har gjorts av programvaran har avhjälpt eventuella problem som många kunder har upplevt."

Har i många av mina tidigare inlägg i denna tråd kommenterat just detta, så jag ska inte upprepa mig. Men uttalandet visar tydligt vad Comhem försöker åstadkomma.

Comhem kanske inte ens har sett hur en riktig HD-bild ska se ut och därför kanske de tror att det inte är något fel på HD-boxen...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.