Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6.744564 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 13 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 13 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 15 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 15 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 16 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 17 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 17 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 17 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 17 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 17 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 17 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 17 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 17 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 17 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 17 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 17 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 17 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 17 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 18 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 18 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 18 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 18 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 18 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 18 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 18 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 18 år sedan

Postad 28 May 2008 - 12:58

Robocrap
  • Robocrap
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Folk talar hela tiden om hur dålig boxen är. Men ändå tecknar många upp sig, pang bom, på erbjudandet. Hmm.. Ni tänker väl inte göra en "comhem" och sälja vidare boxen på blocket t ex? Känns som att många i den här tråden inte har några problem med det. Men ändå sitter och påtalar dess brister.

Jag behöver en till box till sovrummet så detta erbjudande är kanon...

Hoppas nu att HD-bilden är någorlunda för mig... Läser från och till i tråden och har avvaktat att beställa när jag har sett allt krångel som folk har.

Det här erbjudandet var för bra för att missa :)

Postad 28 May 2008 - 19:19

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Maveric,
Du som numera har förmånen att jämföra Comhem och canal digital. Ser du skillnad i skärpa mellan boxarna?

Excellent. Mer konkret, vad är det som skiljer i HD-sändningarna?

Jag kan som sagt, jämföra på sekunden mellan alla boxar då jag bara skiftar med HDMI växeln eller scart.

Jag har kopplat upp

Dreambox 800HD ( canaldigital ) HDMI
Comboboxen ( canaldigtal ) Scart
Humax HD ( comhem ) HDMI / Scart
Samsung 270 ( comehm ) Scart

Jag kan skriva skillanden med en mening. Canaldigital vinner 11 gånger av 10 :(

Dreamboxen är ingen canaldigitalbox. Det är en helt ny box som man har förmånen att välja vilket
Team man vill att skall jobba med ens "mjukvara" Mjukvarana från Dreambox uppdateras hela tiden
och dessa "team" jobbar sedan vidare på detta. Det finns en grund så att säga.
Eftersom att Dreambox är stora i hela europa är det ganska många som jobbar och det är många
som testar och lämnar rapport. Helt oslagbart koncept.

Canaldigital skulle skjuta sig själv i foten om de pairade sina kort och stoppade denna process
Nackdelen för canaldigital, är att man delar sina kort över landsgränserna men man säljer ju
sina originalkort i alla fall. Man har ett kortdelningssystem i dreambox som man kan dela ett
kort via nätverk till alla sina egna boxar ( helt lagligt ) men det som canaldigital kan hänga upp
sig på är att det går att så göra med andra via nätet. Men som sagt. Stoppar de det .. så är
det canaldigital som står som den stora losern. ( hoppas och tror att de fattar detta )

Hade comhem inte pairat sina kort, hade denna boxen varit mumma för alla comhemkunder.
man kan nämligen byta tuner till både kabel och marksänt. Den har allt som comhems egna boxar
aldrig kommer att få. Synd att comhem inte förstår vad detta hade givit dem i längden.
Nu sitter de o pular med sina Humaxboxar som aldrig kommer bli bättre än vad comhem har
kompetens till inom det egna huset. Humax själva förstår ju inte bättre än vad de uppvisat
i sin ihopsnickrade box. Låt proffsen jobba .. de finns där ute .. de är inte anställda hos boxtillverkarna
de jobbar hemma och helt gratis.

Okey .. bilden är bätte via canaldigital på dessa boxar oavsett kanal. Men som sagt .. det är inte
bara bilden som gör en box .. det är allt annat den kan och kommer att kunna.
Vita hinnor är jag utan nu och nu väntar jag bara på att någon av hemmapularna skall fatta att
lägga in 576i och originalläge. Lite är det som att börja om från början .. men det är fan så mycket
roligare .. och man vet att det har inget slut. Det kommer nya finesser varje dag och man har vekligen
fått en leksak till sin tv. Humax utveckling har redan tagit slut. Det ni sitter o väntar på nu ... är en pvrbox.
De kommer att fixa humaxboxen så gått det går... men som sagt .. hur mycket bättre kan den göras
när det är hårdvaran som felar ?

Maveric :lol:

Redigerat av Unregistered1103, 28 May 2008 - 19:21.

Postad 28 May 2008 - 19:30

wanderine
  • wanderine
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Jag kan som sagt, jämföra på sekunden mellan alla boxar då jag bara skiftar med HDMI växeln eller scart.

Jag har kopplat upp

Dreambox 800HD ( canaldigital ) HDMI
Comboboxen ( canaldigtal ) Scart
Humax HD ( comhem ) HDMI / Scart
Samsung 270 ( comehm ) Scart

Jag kan skriva skillanden med en mening. Canaldigital vinner 11 gånger av 10 :(

Dreamboxen är ingen canaldigitalbox. Det är en helt ny box som man har förmånen att välja vilket
Team man vill att skall jobba med ens "mjukvara" Mjukvarana från Dreambox uppdateras hela tiden
och dessa "team" jobbar sedan vidare på detta. Det finns en grund så att säga.
Eftersom att Dreambox är stora i hela europa är det ganska många som jobbar och det är många
som testar och lämnar rapport. Helt oslagbart koncept.

Canaldigital skulle skjuta sig själv i foten om de pairade sina kort och stoppade denna process
Nackdelen för canaldigital, är att man delar sina kort över landsgränserna men man säljer ju
sina originalkort i alla fall. Man har ett kortdelningssystem i dreambox som man kan dela ett
kort via nätverk till alla sina egna boxar ( helt lagligt ) men det som canaldigital kan hänga upp
sig på är att det går att så göra med andra via nätet. Men som sagt. Stoppar de det .. så är
det canaldigital som står som den stora losern. ( hoppas och tror att de fattar detta )

Hade comhem inte pairat sina kort, hade denna boxen varit mumma för alla comhemkunder.
man kan nämligen byta tuner till både kabel och marksänt. Den har allt som comhems egna boxar
aldrig kommer att få. Synd att comhem inte förstår vad detta hade givit dem i längden.
Nu sitter de o pular med sina Humaxboxar som aldrig kommer bli bättre än vad comhem har
kompetens till inom det egna huset. Humax själva förstår ju inte bättre än vad de uppvisat
i sin ihopsnickrade box. Låt proffsen jobba .. de finns där ute .. de är inte anställda hos boxtillverkarna
de jobbar hemma och helt gratis.

Okey .. bilden är bätte via canaldigital på dessa boxar oavsett kanal. Men som sagt .. det är inte
bara bilden som gör en box .. det är allt annat den kan och kommer att kunna.
Vita hinnor är jag utan nu och nu väntar jag bara på att någon av hemmapularna skall fatta att
lägga in 576i och originalläge. Lite är det som att börja om från början .. men det är fan så mycket
roligare .. och man vet att det har inget slut. Det kommer nya finesser varje dag och man har vekligen
fått en leksak till sin tv. Humax utveckling har redan tagit slut. Det ni sitter o väntar på nu ... är en pvrbox.
De kommer att fixa humaxboxen så gått det går... men som sagt .. hur mycket bättre kan den göras
när det är hårdvaran som felar ?

Jo men vad ska man göra om man bor i lägenhet och inte kan ha parabol? Finns ju inte så mycket annat än Comhem att välja på tyvärr...

Postad 28 May 2008 - 20:10

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0

Det finns inget som säger att du inte kan titta på HD TV bara för att du inte har tre hål i väggen. Själv har jag bara två hål i väggen och hittils har alla HD-kanaler fungerat. Den enda skillnaden för mig är att Comhem vägrar sälja HD-paketet till mig eftersom dom inte vill garantera att det skall fungera. Jag tror det mest är frågan om att Comhem vill få oss att bygga om till trehåls uttag och därmed kunna prångla ut sitt trippleabbonemang.

Hur har du lyckats testa alla andra hd-kanaler och se att dom fungerar (förutom svt hd) om du inte har hd-paketet?

Postad 28 May 2008 - 20:16

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Jo men vad ska man göra om man bor i lägenhet och inte kan ha parabol? Finns ju inte så mycket annat än Comhem att välja på tyvärr...

Du behöver inte citera hela texten när den står ovan ..
Det finns faktiskt de som bor i lägenhet som kan ha parabol

I annat fall kan du läsa här ( Inlägg #71 ) https://www.minhembi...p;#entry1928700

Maveric :(

Redigerat av Unregistered1103, 28 May 2008 - 20:17.

Postad 28 May 2008 - 20:22

wanderine
  • wanderine
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Hur har du lyckats testa alla andra hd-kanaler och se att dom fungerar (förutom svt hd) om du inte har hd-paketet?

Om en hd-kanal funkar borde väl alla hd-kanaler funka?

Postad 28 May 2008 - 20:26

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Om en hd-kanal funkar borde väl alla hd-kanaler funka?

inte säkert ... många av HD kanalerna ligger högt i bandet och fungerar bara om man har
nya förstärkare. Dvs uppgraderat kabelnät och det får man när man installerar det som
vi kallar " 3 hål i väggen" och även om de skulle funka .. så är risken att de inte skulle göra
så 7 dagar i veckan. Förstår att comhem inte vill sälja HD abonnemang till de som inte uppgraderat
då de skulle få samtal varje dag om att det inte fungerar. Klokt av dom :(

Redigerat av Unregistered1103, 28 May 2008 - 20:28.

Postad 28 May 2008 - 22:43

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0

Hej på er Pågar !

Här har min nya HD PVR med inbyggd 250 gig laptop HD och 2 USB ingångar fungerande Ethernet
Linux operativsytem ( open source ) samt mycket annan skoj för den som har barnasinnet kvar.

Lade min Humax fjärr ovanpå för att ni skall se hur liten o nim den är ..

Canaldigital fungerar bra och än så länge har jag varken sett CB eller BC.
Har suttit och jämfört bilden då jag kan växla mellan comhem och canaldigital på en sekund
och ... Ja .. jag är nöjd :(

Har comhem kvar ett par månader, då jag har både canalplus och viasats film och sportkanaler
kvar hos comhem tills dess. Sedan skall jag aktionera ut min Humax box samt 3 st samsungboxar
den första sagemboxen samt den lilla sagemboxen. Är det någon som är intresserad av dem alla
så hör av er. De sälljs tillsammans i ett paket.

Maveric :D

Mav, är det bra ljud från boxen när du har den kopplad så som på bilden? :lol:

Postad 28 May 2008 - 23:19

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Förstår inte varför det inte skulle vara bra ljud ? :(

Men efterssom att jag tror att jag vet vad du syftar på så kan vi hoppa över ditt
svar som skulle bero på en missuppfattning många bär på.

Du ser att det är en DVI port och kabel som sitter i samt att det inte går någon
annan digitalkabel från boxen. Mycket riktigt.

Men nu är det så att Dvi kan bära ljud. En del tillverkare av bland annat grafikkort
till datorer skickar ljud via Dvi. Detta då de inte vill betala de kronornan det kostar
extra för en HDMI port ( licenspengar ). Om du tittar på en vanlig dvi kabel så ser du att det finns
4 lediga stift på ena sidan. Dessa kan man lägga ljudet via. Sedan gör man en kabel
som har hdmi kontakt i andra änden .. så har man en Dvi/hdmi kabel som transporterar
både bild och ljud.

Fantastiskt .. eller hur :lol:

Redigerat av Unregistered1103, 28 May 2008 - 23:25.

Postad 29 May 2008 - 00:36

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Det hade jag ingen aning om! Ber om ursäkt :(
Tänkte jag skulle vara lite rolig där, men sköt mig själv i foten *S*

Postad 29 May 2008 - 00:37

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Om du bara visste hur många kulhål jag har i mina fötter .. :lol: så du kan vara lugn :(

Maveric

Postad 29 May 2008 - 02:08

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
:(

Nu har jag tappat signalen på NASN 3ggr, höll på att missa Pittsburghs mål.. Polaren sitter med Canal Digital, och har inte tappat en bildruta.. Så trött på Comhem!

Let's go Pens!

(Jag ser hellre på NASN, än C+ pga kommentatorerna och Don Cherry)

Postad 29 May 2008 - 02:20

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0
Vilken tur att canal + i comhems nät inte haft den minsta störningen då...
(Brukar föredra nordamerikanska kommentatorer men Don Cherry undviker jag gärna)

Postad 29 May 2008 - 02:39

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Med risk för massa OT, men "resultat bannern" på C+ sändningen flimmrar så skönt störande, samt att publik ljudet är lågt.. Men men!

Postad 29 May 2008 - 07:39

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0

Första tio dagarna är alla kanaler öppna.

HD-kanalerna har aldrig klickat för mig. Vill minnas att jag har 54% i signalstyrka och 100% kvalitet.

Om det är som Comhem och Maveric säger borde priset för oss tvåhålare vara lägre eftersom vi inte kan se alla kanaler eller hur?

Postad 29 May 2008 - 08:49

Peps
  • Peps
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Någon som har tappat programinformationen på sistone? Jag får bara upp "långfilm", "serie" etc, ingen beskrivning av programmet eller skådespelare mm. Skrev till ComHems suipport och frågade, fick till svar att starta om modemet :(

Postad 29 May 2008 - 09:28

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Någon som har tappat programinformationen på sistone? Jag får bara upp "långfilm", "serie" etc, ingen beskrivning av programmet eller skådespelare mm. Skrev till ComHems suipport och frågade, fick till svar att starta om modemet :(

det felet beror ej på box... antingen hos programbolaget eller så ligger det i boxen med att starta om den avhjälper du det

Postad 29 May 2008 - 09:45

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Maverick>> Tack för svar men jag skulle vilja veta mer ändå. Så med risk för upprepning, mer konkret, vad är det som skiljer i HD-sändningarna? :(

Alltså är det skarpare, stabilare, mer detaljer osv osv (och i så fall har du nån teknisk förklaring till varför det är så - svårt att säga exakt förstås men nån gissning kan man ju eventuellt ha). Dvs VAD är det som gör att du säger att "bilden är bättre".

Tolka inte detta som att jag misstror dig, tvärtom, objektiva synpunkter vore högst intressant.

Redigerat av pacman, 29 May 2008 - 09:46.

Postad 29 May 2008 - 10:15

Peps
  • Peps
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

det felet beror ej på box... antingen hos programbolaget eller så ligger det i boxen med att starta om den avhjälper du det

Har faktiskt inte provat att starta om boxen (modemet var alltså inte mitt ordval utan kom från supporten hos ComHem) men ska göra det när jag kommer hem. Var helt säker på att det var ComHem som dragit ner på kostnaderna genom att slopa programinformationen eftersom det gäller alla mina kanaler. Jag får alltså upp genre men ingen utförlig info som handling, skådespelare mm.

Postad 29 May 2008 - 10:47

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0

Har precis samma budget-epg...
Brukar inte vara något att gå i taket för, förra gången var det väl levereantören av info som strulade?

Postad 29 May 2008 - 11:07

DoggeG
  • DoggeG
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Provade att beställa HD-boxen för 1:-

Men så här blev det :(

Dom är tydligen mer intresserade att få nya kunder än att behålla befintliga!

------------------------------------------------------------------------------
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Det erbjudandet gäller som sagt utvalda kunder och har du inte fått det mailet vilket genom man kan beställa så är du inte utvald. Dom utvalda kunderna är främst dom som idag inte har Digtal-TV hos oss.

Med vänlig hälsning
Com Hem AB
-----------------------------------------------------------------------------
Jag har inte fått något "tidigare" mail om att jag inte kann få detta erbjudande? Vet andra som fått beställa detta för 1:- Vad måste man vara förrutom helkund hos er för att få erbjudandet?
--------------------------------------------------------------------------------
Det är vissa utvalda kunder som har fått detta erbjudandet som ett mail och där finns en länk med där man gör beställningen. I ett tidigare mail så har du fått information att du ej kan beställa detta erbjudande.

Med vänlig hälsning
Com Hem AB
-------------------------------------------------------------------------
Men jag läste ju om det på er hemsida och fyllde i formuläret på hemsidan. Står inget om att jag inte får använda det? Vad är orsaken att jag inte skulle få det? är ju HEL-kund hos er.
--------------------------------------------------------------------------------
Erbjudandet att HDTV-boxen kostar enbart 1:- gäller bara för de kunder som tagit del av ett specialerbjudande. Vad jag kan se så är du inte en av dessa. Med andra ord kan du inte köpa HDTV-boxen för 1:-, utan lägsta priset är 1995:-.

Med vänlig hälsning
Com Hem AB

Postad 29 May 2008 - 11:35

Unregistered62144f89
  • Unregistered62144f89
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Har precis samma budget-epg...
Brukar inte vara något att gå i taket för, förra gången var det väl levereantören av info som strulade?

Om ni upplever försämrad information (obefintlig?) ring och kolla med TTspektra. De tar ner informationen ifrån luften, specialskriver den för kabel-nät och skickar iväg. Sist det var stora problem med EPG infon så var det dem som var orsaken till det. Någon hade väl försovit sig antar jag.

Annars, ring comhem och felanmäl. Inte mer med det. Har ni flera boxar hemma så prova båda innan ni ringer. Annars kommer de nog anklaga boxen. :(

Postad 29 May 2008 - 12:04

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0
Kanske inte dom ändå då... epg på "zappern" funkar bra...
Omstart!

Postad 29 May 2008 - 12:14

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Det erbjudandet gäller som sagt utvalda kunder och har du inte fått det mailet vilket genom man kan beställa så är du inte utvald. Dom utvalda kunderna är främst dom som idag inte har Digtal-TV hos oss.

Går det att beställa i gummans namn ?

Postad 29 May 2008 - 13:08

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Går det att beställa i gummans namn ?

du kan ju testa !!!! du kan ju inte få nått annat en ett nej förutom ett ja !!!!

Postad 29 May 2008 - 13:27

Unregistered31523d77
  • Unregistered31523d77
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Någon som har fått sin hd box än, som beställde genom länken som ligger i denna tråden?

Postad 29 May 2008 - 17:39

Unregistered8961b43c
  • Unregistered8961b43c
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag fick ett annat erbjudande med hela canal+ utbudet för 139kr/Mån (24 månaders bindningstid) sen kunde jag beställa HDboxen för 999kr som ett annat special erbjudande och inte 1995kr. Men jag informerade om erbjudandet om HDbox 1 kr och tvLArge förr 99kr/mån till comhem säljaren. Då sa han att jag kunde beställa canal+ först för att få första erbjudandet att fungera, sen testa med HDboxen för 1kr. För att se om det fanns några kvar. Sen efter 3 månader kan man gå tillbaka till 8favoriter som jag hade från början. Talade precis för några minuter sedan med comhem som sa detta till mig. :)

Postad 29 May 2008 - 18:09

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Jag fick ett annat erbjudande med hela canal+ utbudet för 139kr/Mån (24 månaders bindningstid) sen kunde jag beställa HDboxen för 999kr som ett annat special erbjudande och inte 1995kr. Men jag informerade om erbjudandet om HDbox 1 kr och tvLArge förr 99kr/mån till comhem säljaren. Då sa han att jag kunde beställa canal+ först för att få första erbjudandet att fungera, sen testa med HDboxen för 1kr. För att se om det fanns några kvar. Sen efter 3 månader kan man gå tillbaka till 8favoriter som jag hade från början. Talade precis för några minuter sedan med comhem som sa detta till mig. :)

999kr dyrt boxen kan man ju få för 995kr i för sig bara 5kr skilnad men endå

Redigerat av Duckface21, 29 May 2008 - 20:00.

Postad 29 May 2008 - 20:32

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Dom ringde även mig.. Men vad jag har förstått så är det inte ComHem, utan det verkar vara Viasat aom försöker pracka på oss Viasat sport och filmkanalerna. Deras bud gick fetbort då jag sade att den boxen hon rekomenderade var av den sämsta sort digitalbox som finns. Det blev tyst i luren kan jag säga. :D Men men, jag fick den ju för 1:- så jag skall inte klaga.

Postad 29 May 2008 - 21:34

Unregisterede129e982
  • Unregisterede129e982
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0

Har comhem kvar ett par månader, då jag har både canalplus och viasats film och sportkanaler
kvar hos comhem tills dess. Sedan skall jag aktionera ut min Humax box samt 3 st samsungboxar
den första sagemboxen samt den lilla sagemboxen. Är det någon som är intresserad av dem alla
så hör av er. De sälljs tillsammans i ett paket.

Maveric B)

Grattis! Min får parabol monterad den 25:e :)
Ska också sälja min Humax-box men jag misstänker starkt att det blir svårt att ragga kund i denna tråden :D
Jag har sagt upp TV, bredband och serviceavtal med Comhem. Ska bli galet skönt att aldrig ha med det skitföretaget att göra igen. Funderar starkt på att klippa av kablen också för att vara på säkra sidan. Undra om jag kan kräva att Comhem ska komma och gräva upp kabeln från min tomt? Kanske kan kräva hyra?

Glöm inte, 3 hål i väggen betyder att huset/lägenheten är förbannad.

Postad 29 May 2008 - 21:55

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
äää bara för att man har comhem i väggen är man ju inte låst att använda det!!! här kan man både ta iptv canal digital, iptv viasat, comhem, boxer, vad säger att man måste ha comhem. I alla fall för dem som bara vill ha sdtv så finns ju alternativ. jag har comhem pga att jag vill ha hdtv....

ni som planerar att skaffa viasat så ska de ju ta in svtHD i sitt paket nu!!!
http://www.viasat.se...menu-id-58.html

Postad 29 May 2008 - 23:07

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

vad är det som skiljer i HD-sändningarna? :)

Man kan säga att comhems HD -bild är lite mer "pixlig" än canaldigital för att utrycka sig ovetenskapligt.

Som du själv säger .. det är svårt att säga vad det beror på, men troligtvis är det mjukvaran som spökar.

SD kanalerna kan skilja sig i vissa fall, men likadant där. Det ligger i mjukvaran.

Alla de felaktigheter du kan se i bilden via din Humaxbox är som bortblåsta hos canaldigital.
Det finns helt enkelt inte. Jag tror inte det är något som skiljer i sändningarna, utan det
har nog bara med boxen att göra.

Humaxboxen ger en tendens till suddig bild även på HD kanalerna.

Postad 30 May 2008 - 06:55

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Man kan säga att comhems HD -bild är lite mer "pixlig" än canaldigital för att utrycka sig ovetenskapligt.

Som du själv säger .. det är svårt att säga vad det beror på, men troligtvis är det mjukvaran som spökar.

SD kanalerna kan skilja sig i vissa fall, men likadant där. Det ligger i mjukvaran.

Alla de felaktigheter du kan se i bilden via din Humaxbox är som bortblåsta hos canaldigital.
Det finns helt enkelt inte. Jag tror inte det är något som skiljer i sändningarna, utan det
har nog bara med boxen att göra.

Humaxboxen ger en tendens till suddig bild även på HD kanalerna.

Maveric :)

Stort tack för inputen.

Intressant att du uppfattar HD-bilden som pixlig. Den biten har jag faktiskt inte tänkt på alls. Att ha nått att jämföra med är verkligen guld värt.

Suddigheten har jag dock noterat. Eller för att uttrycka sig i andra ord, bilden saknar lite "distinkthet" och definition. Undrar om det inte finns en liten bandbreddsbegränsning i Humaxen, det brukar vara den som spökar då man råkar ut för det.

Dessutom uppfattar jag att rörelser lite "smetigare" än vad de borde vara (eller det kanske blir så när man jobbar med begränsad bitrate iförh till tex BD? brist på jämförelser som sagt...). Vet inte vad det skulle bero på, nått mojjo i processingen - hur uppfattar du denna bit Humax vs din box?

Jag har även med senaste FW sett lite väl mkt macro-blocking i out-of-fokus semi-mörka bakgrunder, främst SVTs och TV4 HDs sändningar, ibland. Skulle ju tveklöst kunna ligga i sändningen (ordet ibland skulle ju stödja den teorin i så fall) men det har du hittils aldrig sett med CD boxen alltså? (vill minnas att Andra Avenyn är ett bra exempel - om man nu orkar plåga sig med att se skiten...)

Postad 30 May 2008 - 07:03

Jarl
  • Jarl
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Någon som vet om öppnandet av Canal+HD for mig som är C+ Filmkund (utan sport) är tillfällig kampanj eller ifall CH äntligen förstått det logiska sambandet? När jag köpte min Humax för nästan ett år sedan fick jag beskedet, (av CH, C+ hänvisade bara till CH, jag frågade båda), att det krävdes att man var C+ Total kund för att få tillgång till C +HD.

Postad 30 May 2008 - 07:18

MacGam
  • MacGam
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0

Suddigheten har jag dock noterat. Eller för att uttrycka sig i andra ord, bilden saknar lite "distinkthet" och definition. Undrar om det inte finns en liten bandbreddsbegränsning i Humaxen, det brukar vara den som spökar då man råkar ut för det.

Dessutom uppfattar jag att rörelser lite "smetigare" än vad de borde vara (eller det kanske blir så när man jobbar med begränsad bitrate iförh till tex BD? brist på jämförelser som sagt...). Vet inte vad det skulle bero på, nått mojjo i processingen - hur uppfattar du denna bit Humax vs din box?

Huvudet på spiken. Precis som du beskriver det, är så som jag också ser på det. Allmänt suddigare bild och smetigare vid rörelser. Detta fenomen finns inte alls när jag kör med min Samsung box mot samma bildvisare. Så att det i det här fallet beror på utsändningen kan vi nog utesluta. Sedan är det som du också säger bilden saknar "distinkthet". Det blir inte samma tryck ibilden. Det är detta som jag upplever som att det finns en vit hinna över bilden. Nåt gamma fel?

Men vad hjälper det att vi spekulerar om vad som är fel, när Comhem inte ens vill erkänna att boxen visar en undermålig bildkvalitet? Man vill i synnerhet inte erkänna att felet är generellt för alla boxar. De brister vi påtalar här har ju varit kända för Comhem ända sedan släppet av senaste mjukvaran för snart tre månader sedan. Vi vet inte ens om dessa brister kommer att lösas eller ej, eftersom dom vägrar att lämna någon som helst information om vad som händer i ärendet.

Redigerat av MacGam, 30 May 2008 - 07:28.

Postad 30 May 2008 - 07:33

wanderine
  • wanderine
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Om bilden upplevs som suddig och smetig så låter det som effekten av ett lågpassfilter som tar bort de högsta frekvenserna. En enkel lösning skulle därför kunna vara att förstärka de höga frekvenserna i bilden.

Postad 30 May 2008 - 07:58

Robocrap
  • Robocrap
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Inte fått någon bekräftelse på 1 krona modemet ännu. Syns inget under mina sidor heller.. Lade beställning i Tisdags...

Så det verkar som det inte blir nåt av erbjudandet...

Tack för det COMHEM! Ni briljerar som vanligt. Kanske lika bra det förresten.. När man ser alla problem som folk har...

Postad 30 May 2008 - 08:33

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

Om bilden upplevs som suddig och smetig så låter det som effekten av ett lågpassfilter som tar bort de högsta frekvenserna. En enkel lösning skulle därför kunna vara att förstärka de höga frekvenserna i bilden.

Min gissning är att man avsiktligt la på någon slags lågpassfiltrering i den senaste FW för att minska Color Banding-effekten.

Postad 30 May 2008 - 10:33

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Någon som vet om öppnandet av Canal+HD for mig som är C+ Filmkund (utan sport) är tillfällig kampanj eller ifall CH äntligen förstått det logiska sambandet? När jag köpte min Humax för nästan ett år sedan fick jag beskedet, (av CH, C+ hänvisade bara till CH, jag frågade båda), att det krävdes att man var C+ Total kund för att få tillgång till C +HD.

då c+ sport lanserades i CH så satte de in c+ film HD i film paketet och c+sport hd i sport pakatet det är inget erbjudande det är samma som fins hos canal digital kommer att va så nu mera...

Postad 30 May 2008 - 11:15

JoeV
  • JoeV
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Är det någon annan här som har problem med HD-kanalerna? Bilden "skrynklar" ihop sig för ett ögonblick någongång per minut? Fruktansvärt störande.

CH vet ingenting som vanligt...

Postad 30 May 2008 - 12:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Huvudet på spiken. Precis som du beskriver det, är så som jag också ser på det. Allmänt suddigare bild och smetigare vid rörelser. Detta fenomen finns inte alls när jag kör med min Samsung box mot samma bildvisare. Så att det i det här fallet beror på utsändningen kan vi nog utesluta.

Jag pratar om smetighet i samband med HD-material. Med "Samsung box" avser du SD-material eller?

Sedan är det som du också säger bilden saknar "distinkthet". Det blir inte samma tryck ibilden. Det är detta som jag upplever som att det finns en vit hinna över bilden. Nåt gamma fel?

Hmm, njae distinkthet kanske inte var ett bra ord, "detaljskärpa" i brist på bättre ord kanske. Menar inte det du beskriver.

Har själv inte observerat någon vit hinna hos mig då jag kör det rätt inställt men kan få den via hdmi om jag ställer utsignalen på Full RGB och Auto i Pion. Då uppstår, med min setup, ett hdmi-kommunkationsproblem mellan källa och display där de inte är överens om vilka videonivåer som gäller.

Men som sagt, har du samma fel via Scart har jag inte den blekaste om vad du råkat ut för...

Gammaproblem kan i sig aldrig uteslutas men det är inget jag har noterat iaf, tycker det ser rätt ut men behöver DVE-kanalen för att veta... ;)

Ja ang iaf suddighet så ligger det ju nära till hands att misstänka dämpning av högre frekvenser, det jag kalla bandbreddproblem (vilket iofs kanske är lite fel, det är kanske inte bredden som är problemet utan amplituden).

"Enhancher mode" i Pion fungerar som "booster" av höga frekvenser och sure den känns som om en gång förlorad amplitud "återställs" till viss del men när man gör sådana här trix kommer andra problem som ett brev på posten. Det blir att lösa ett fel genom att införa ett annat så att säga.

Postad 30 May 2008 - 12:06

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Är det någon annan här som har problem med HD-kanalerna? Bilden "skrynklar" ihop sig för ett ögonblick någongång per minut? Fruktansvärt störande.

CH vet ingenting som vanligt...

det är boxen starta om den eller byt kanal fram o tillbaka hadde samma problem då finalen av eurovision sändes jag bytter kanal från en hd till en sd och sen tillbaka då funkade det igen

Postad 30 May 2008 - 12:32

MacGam
  • MacGam
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0

Jag pratar om smetighet i samband med HD-material. Med "Samsung box" avser du SD-material eller?

Hmm, njae distinkthet kanske inte var ett bra ord, "detaljskärpa" i brist på bättre ord kanske. Menar inte det du beskriver.

Jag har problemet med smetighet på både SD och HD kanaler. Det är dock bara SD kanalerna jag kunnat jämföra med Samsung boxen och det råder inget tvivel om att smetighets problemet är relaterat till Humaxboxen. Det finns inte tillstymmelse till smetighet via samsung boxen. Det finns ingen annan HD box av annat märke att jämföra med och kan därför inte verifiera att skillnaden är densamma på HD kanalerna, men ser det som sannolikt att så är fallet.

Sen var det där med den vita hinnan. Jag hade inte den innan senaste mjukvaruuppdateringen och har inte ändrat några inställningar sen dess, så jag har svårt att se att det kan bero på HDMI kommunikationen. Om det inte är så att boxen på något sätt ställt om detta per automatik i och med senaste mjukvaruuppdateringen.

Redigerat av MacGam, 30 May 2008 - 12:43.

Postad 30 May 2008 - 15:11

Unregistered8961b43c
  • Unregistered8961b43c
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

boxen hon rekomenderade var av den sämsta sort digitalbox som finns. Det blev tyst i luren kan jag säga. ;) Men men, jag fick den ju för 1:- så jag skall inte klaga.

Var du en utav dom som fick erbjudandet direkt eller använde du dig av länken som någon klistra in här i forumet ? Om du använde dig av länken som finns här i forumet, undrar jag hur långtid tog det tog för dig att få orderbekräftan & själva boxen?

Ps! Boxen är väl ändå bättre än vanliga samsung boxen utan HD? (dcb-b270z)

Finns det någon annan bra HDbox man kan köpa som fungerar med comhem, som är att rekomendera?
Som ligger under 2000kr? :P

Postad 30 May 2008 - 16:27

JoeV
  • JoeV
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

det är boxen starta om den eller byt kanal fram o tillbaka hadde samma problem då finalen av eurovision sändes jag bytter kanal från en hd till en sd och sen tillbaka då funkade det igen

nop, funkade inte tyvärr....

Postad 30 May 2008 - 16:31

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Var du en utav dom som fick erbjudandet direkt eller använde du dig av länken som någon klistra in här i forumet ? Om du använde dig av länken som finns här i forumet, undrar jag hur långtid tog det tog för dig att få orderbekräftan & själva boxen?

Ps! Boxen är väl ändå bättre än vanliga samsung boxen utan HD? (dcb-b270z)

Finns det någon annan bra HDbox man kan köpa som fungerar med comhem, som är att rekomendera?
Som ligger under 2000kr? ;)

Annan HD-box du skämtar va????? det fins enbart en HD BOX för comhem och lär inte bli någon annan inan comhem lyfter huvudet ur det bruna hålet och slutar paira sina kort..

och nej för SDTV så är samsungen långväga bättre...

Redigerat av Duckface21, 30 May 2008 - 16:36.

Postad 30 May 2008 - 16:32

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0
Tror Duckface21 menade att du skulle göra boxen strömlös ett tag - men det kanske det var det du gjorde?

Postad 30 May 2008 - 16:38

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Tror Duckface21 menade att du skulle göra boxen strömlös ett tag - men det kanske det var det du gjorde?

jo det va det jag mednade!

Postad 30 May 2008 - 20:16

JoeV
  • JoeV
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Jag har gjort den strömlös och provat att flippa mellan SD-HD kanaler utan resultat.... CH säger att jag ska byta antennkabel ;)

Postad 30 May 2008 - 21:21

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Inbillar jag mig eller?

Fick igår eftermiddag tillbaka boxen efter byte av nätdelen, en elektrolyt hade gett upp vad jag kunde se, idag är det två veckor sedan Humaxen slocknade helt.

När jag hade kopplat in burken hajade jag till och undrade för mig själv - hade bilden blivit bättre. Kollar nu på en film på SVT1 och vill påstå att tidigare har burken icke presterat sådan bildkkvalitet.

Så frågan är kan en rasslig nätdel vara en del av tidigare bildproblem. Eller är det inbillning att bildkvaliteten har hoppat några snäpp uppåt ?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.