Maveric,
Du som numera har förmånen att jämföra Comhem och canal digital. Ser du skillnad i skärpa mellan boxarna?
Excellent. Mer konkret, vad är det som skiljer i HD-sändningarna?
Jag kan som sagt, jämföra på sekunden mellan alla boxar då jag bara skiftar med HDMI växeln eller scart.
Jag har kopplat upp
Dreambox 800HD ( canaldigital ) HDMI
Comboboxen ( canaldigtal ) Scart
Humax HD ( comhem ) HDMI / Scart
Samsung 270 ( comehm ) Scart
Jag kan skriva skillanden med en mening. Canaldigital vinner 11 gånger av 10

Dreamboxen är ingen canaldigitalbox. Det är en helt ny box som man har förmånen att välja vilket
Team man vill att skall jobba med ens "mjukvara" Mjukvarana från Dreambox uppdateras hela tiden
och dessa "team" jobbar sedan vidare på detta. Det finns en grund så att säga.
Eftersom att Dreambox är stora i hela europa är det ganska många som jobbar och det är många
som testar och lämnar rapport. Helt oslagbart koncept.
Canaldigital skulle skjuta sig själv i foten om de pairade sina kort och stoppade denna process
Nackdelen för canaldigital, är att man delar sina kort över landsgränserna men man säljer ju
sina originalkort i alla fall. Man har ett kortdelningssystem i dreambox som man kan dela ett
kort via nätverk till alla sina egna boxar ( helt lagligt ) men det som canaldigital kan hänga upp
sig på är att det går att så göra med andra via nätet. Men som sagt. Stoppar de det .. så är
det canaldigital som står som den stora losern. ( hoppas och tror att de fattar detta )
Hade comhem inte pairat sina kort, hade denna boxen varit mumma för alla comhemkunder.
man kan nämligen byta tuner till både kabel och marksänt. Den har allt som comhems egna boxar
aldrig kommer att få. Synd att comhem inte förstår vad detta hade givit dem i längden.
Nu sitter de o pular med sina Humaxboxar som aldrig kommer bli bättre än vad comhem har
kompetens till inom det egna huset. Humax själva förstår ju inte bättre än vad de uppvisat
i sin ihopsnickrade box. Låt proffsen jobba .. de finns där ute .. de är inte anställda hos boxtillverkarna
de jobbar hemma och helt gratis.
Okey .. bilden är bätte via canaldigital på dessa boxar oavsett kanal. Men som sagt .. det är inte
bara bilden som gör en box .. det är allt annat den kan och kommer att kunna.
Vita hinnor är jag utan nu och nu väntar jag bara på att någon av hemmapularna skall fatta att
lägga in 576i och originalläge. Lite är det som att börja om från början .. men det är fan så mycket
roligare .. och man vet att det har inget slut. Det kommer nya finesser varje dag och man har vekligen
fått en leksak till sin tv. Humax utveckling har redan tagit slut. Det ni sitter o väntar på nu ... är en pvrbox.
De kommer att fixa humaxboxen så gått det går... men som sagt .. hur mycket bättre kan den göras
när det är hårdvaran som felar ?
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 28 May 2008 - 19:21.