ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)
8369 svar till detta ämne
Postad 02 June 2008 - 16:11
wanderine
-
wanderine
-
Amatör
-
-
65 inlägg
du har ett mycket bredare färg scala på full RGB du får skarpare färger vit blir vitare och svart blir svartare
full RGB = 0-255 färgtal från 0 till 255 full färgscala limited RGB = 16 - 255 färgtal från 16-255 halv färgscala
Är det inte så att Datorsvärta 0 - 255 Videosvärta 16 - 235 Detta gäller väl bara för luminansen? Chrominansen påverkas väl inte av detta? Chrominansen brukar ju vara (-128) - (127) eller liknande eftersom chrominansen är skillnaderna mellan luminansen och rött och blått, Cr = chrominans röd, Cb = chrominans blå
Postad 02 June 2008 - 16:19
fede
-
fede
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Jag tror verkligen att ni kraftigt har missförstått erbjudandet. Finns inte en chans i ****t att ComHem skulle låte er komma undan så billigt.
Här beställer du: Digital-tv Large, 12 mån bindningstid, för 99:-/mån i 3 mån (värde 600:-), därefter 299:-/mån med HD-boxen Humax CXHD 1000 C för 1:-. Om du under provperioden (3 mån) vill byta till ett mindre grundabonnemang (fr 39:-/mån) går det bra. Om du vill njuta maximalt av din nya HDTV-box kan du komplettera med HD-paketet eller beställa HD-kanaler styckvis.
"under provperioden" betyder att du får gå ner på ett billigare abb endast under dom 3 månaderna. Efter de 3 första månaderna övergår abbet till ett Large till fullpris 299 kr/mån. Kan hålla med om att det är lite luddigt skrivet, förstår inte riktigt varför dom ska låta folk gå ner på ett mindre grundabb under dom 3 första månaderna.
Totalkostnaden för det hela tror jag blir: 1 kr + 297 kr (3 mån) + 2691 kr (9 mån) = 2989 kr Vilket låter mer troligt som kostnad för HD-boxen.
nja, enligt kundtjänsten så var det inte så.. 3 x 99kr sedan var det fritt o välja small om man så ville... alltså 39kr/mån (9mån) så det så
Postad 02 June 2008 - 17:33
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Mina kvarstår trots omstart ( MC-tävlingen som pågår just nu ).
Fick till svar av comhem att felet ligger hos Eurosport och att de felsöker. Mer info fanns inte vid tillfället.
Postad 02 June 2008 - 17:37
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Är det inte så att
Datorsvärta 0 - 255 Videosvärta 16 - 235
Detta gäller väl bara för luminansen? Chrominansen påverkas väl inte av detta? Chrominansen brukar ju vara (-128) - (127) eller liknande eftersom chrominansen är skillnaderna mellan luminansen och rött och blått, Cr = chrominans röd, Cb = chrominans blå
Mycket riktigt men dator svärta har altid vart bra på att återge den riktiga orginal källan, stödjer tv så väljer man till fördel Full RGB tv/film bolagen har haft förkärlek till YPbPr men de väljer allt mer RGB på hd källor
Redigerat av Duckface21, 02 June 2008 - 17:46.
Postad 02 June 2008 - 20:34
Unregistered62144f89
-
Unregistered62144f89
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Jag tror verkligen att ni kraftigt har missförstått erbjudandet. Finns inte en chans i ****t att ComHem skulle låta er komma undan så billigt.
Här beställer du: Digital-tv Large, 12 mån bindningstid, för 99:-/mån i 3 mån (värde 600:-), därefter 299:-/mån med HD-boxen Humax CXHD 1000 C för 1:-. Om du under provperioden (3 mån) vill byta till ett mindre grundabonnemang (fr 39:-/mån) går det bra. Om du vill njuta maximalt av din nya HDTV-box kan du komplettera med HD-paketet eller beställa HD-kanaler styckvis.
"under provperioden" betyder att du får gå ner på ett billigare abb endast under dom 3 månaderna. Efter de 3 första månaderna övergår abbet till ett Large till fullpris 299 kr/mån. Kan hålla med om att det är lite luddigt skrivet, förstår inte riktigt varför dom ska låta folk gå ner på ett mindre grundabb under dom 3 första månaderna.
Totalkostnaden för det hela tror jag blir: 1 kr + 297 kr (3 mån) + 2691 kr (9 mån) = 2989 kr Vilket låter mer troligt som kostnad för HD-boxen.
Jag tycker det är glasklart vad erbjuandet gäller. Ja, man får nedgradera till (t ex) DTV small om man ringer och meddelar detta inom 3 mån efter att man har beställt tjänsten. Då ligger du kvar på detta paket tills man beställer annorlunda. Men bindningstiden består naturligtvis.
Redigerat av Unregistered62144f89, 02 June 2008 - 20:35.
Postad 02 June 2008 - 23:09
Unregisteredef65dcab
-
Unregisteredef65dcab
-
Rookie
-
4 inlägg
Givetvis är det så att bytet man gör innan de tre månaderna är slut gäller bindningstiden ut. Däremot förstår jag inte vad ni menar med att man får Humaxboxen för 1 spänn. Jag är inne på mina sidor nu och hdtv-boxen kostar med large kampanjen (99/kr mån i 3 mån) 2495 kr. Digitalboxen från samsung ligger däremot på 1 krona. Prissänkningen av Humaxboxen kanske var ett misstag som CH nu insett?
Postad 02 June 2008 - 23:31
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Givetvis är det så att bytet man gör innan de tre månaderna är slut gäller bindningstiden ut. Däremot förstår jag inte vad ni menar med att man får Humaxboxen för 1 spänn. Jag är inne på mina sidor nu och hdtv-boxen kostar med large kampanjen (99/kr mån i 3 mån) 2495 kr. Digitalboxen från samsung ligger däremot på 1 krona. Prissänkningen av Humaxboxen kanske var ett misstag som CH nu insett?
detta är 1kr erbjudandet http://www.comhem.se...m/hd-erbjudande
Postad 03 June 2008 - 00:29
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Fundera nu en liten stund .."så länge lagret räcker" Fråga : Kommer comhem ta hem fler Humax Om du svarar - Nej .. varför inte  Om svarar - Ja .. Varför skulle dom ? Tänk en liten stund till .. Vad gör dom när lagret är tomt ? Slutar dom leverara HD boxar ? Hmm.. SPEKULERA FRITT Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 03 June 2008 - 00:29.
Postad 03 June 2008 - 02:37
Unregistered42562
-
Unregistered42562
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Jag hoppas verkligen på att PVR'en kommer nu i dagarna.. En ny HDTV PVR och en iPhone2 nu i juni, och jag hade vart nöjd!
Postad 03 June 2008 - 09:21
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Denna vecka har ComHem skickat ut SAGEMs nya HD-PVR box för COMHEM till få utvalda (tidigare "besvärliga" kunder) för att de ska kunna testa den med kritiska ögon. Däremot finns det ingen information om när den kan nå marknaden, men det känns åtminstonde skönt att det är på gång...
Jag har ingen aning om hur korrekt den här infon är som postades igår i den här tråden. Gissningsvis ser vi en HD-PVR om tidigast 2 månader för oss kunder. EDIT: stavfel
Redigerat av distortion2, 03 June 2008 - 09:21.
Postad 03 June 2008 - 12:15
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
En person som har ett inlägg på ett år och som skriver detta .. måste bara jobba på comhem.
Man sitter inte som "vanlig kund" och läser på ett forum ett helt år och har sedan mer info
än alla andra om man inte har någon anknytning till comhem.
Att man bara släpper ut rykten på detta sätt ... är för mig så otroligt oprofesionellt.
Att det går ut en PVR box för test är nu ganska klart, eftersom att det kommit från flera håll
men .. men .. Man har redan misslyckats genom sina ringa kunskaper i att marknadsföra
sina tekniska tilläggsprodukter så som boxar.
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 03 June 2008 - 12:41.
Postad 03 June 2008 - 12:25
Unregistered4fe51e59
-
Unregistered4fe51e59
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Fundera nu en liten stund ..
"så länge lagret räcker"
Fråga : Kommer comhem ta hem fler Humax Om du svarar - Nej .. varför inte  Om svarar - Ja .. Varför skulle dom ?
Tänk en liten stund till ..
Vad gör dom när lagret är tomt ? Slutar dom leverara HD boxar ? Hmm..
SPEKULERA FRITT
Maveric 
Jag ringde till Comhem igår o frågade vad de har att erbjuda då det gäller HD....något förvånande blev svaret: "Just nu har vi inget erbjudande, jag rekommenderar att du hör av dig när din bindningstid går ut efter sommaren...."  ...som sagt.....spekulera fritt
Postad 03 June 2008 - 12:28
Unregisterede129e982
-
Unregisterede129e982
-
Användare
-
-
104 inlägg
Jag ringde till Comhem igår o frågade vad de har att erbjuda då det gäller HD....något förvånande blev svaret: "Just nu har vi inget erbjudande, jag rekommenderar att du hör av dig när din bindningstid går ut efter sommaren...." ...som sagt.....spekulera fritt 
Å andra sidan får du 10 olika svar om du ringer 10 gånger
Postad 03 June 2008 - 12:34
Maltman
-
Maltman
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Finns det ngn trevlig Humax innehavare som vet när nya FW:n kommer......blir det innan 2010 eller är vi helt överkörda??
Postad 03 June 2008 - 12:53
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Man kan bara gissa Maltman
Men visst kommer det minst en uppdatering innan detta årets slut ... Det har de ju sagt
De har ju sagt vad de kommer att åtgärda i boxen ... och vad de kanske kan komma att åtgärda.
Men sen tror jag att det är slut .. Sen får det bära eller brista.
Comhem kommer att lägga denna boxen i malpåse och satsa på nya boxar. Det tycker jag rådande
situation helt talar för ..
Gissa är som sagt allt man kan göra .. men jag tror att det först kommer en HD PVR och därefter en ny
HD box ... Det är vad jag tror .. De kommer med all säkerhet satsa på HD boxar i framtiden och behålla
Samsungboxen som "pensionärsbox" för de som bara är ute efter vanliga SD kanaler. Finns faktiskt dom
som gått över till digitalbox bara för att få eurosport och andra som söker sina hemspråkskanaler
som nöjer sig med en samsung för 1 kr.
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 03 June 2008 - 12:57.
Postad 03 June 2008 - 13:06
MacGam
-
MacGam
-
Användare
-
-
234 inlägg
Nu har jag fått min box också. Nöjd än så länge eftersom man har rätt låga förväntningar efter att ha följt den här tråden i 1½ år 
Har mest kollat på SDTV hittills och det blir ju ett lyft där. Jag valde att inte uppgradera firmware till .15 utan stannar kvar vid .10, mest för att slippa den där suddigheten och vita hinnan ni klagar på så mycket.
Erbjudandet som jag och flera här hoppade på (boxen för 1kr, Large för 99kr/mån i tre månader) betyder att jag sparar pengar jämtemot vad jag betalade innan vilket jag tycker är rätt skoj. Innan hade jag Medium för 199kr/mån, nu får jag Large för 99 kr/mån och sedan byter jag tillbaka till Medium efter 3 månader vilket betyder att jag sparat 300kr på tre månader och fått HDTV-boxen för 1 kr. Sen slänger man ju på HDTV-paketet också, så i slutändan får ju comhem mer pengar i potten ändå. Vad är nu logiken i detta? Att du får en box som visar sämre bild än den du har med i stort sett vilken annan box som helst. Framförallt SD kanalerna. Detta har också Comhem bekräftat vid ett par tillfällen på sin hemsida. Följande citat är hämtat från deras hemsida och skrevs strax innan lanseringen av senaste mjukvaran. "Den nya mjukvaran förbättrar bildkvalitén på de digitala kanalerna avsevärt och den kommer nu att vara i samma nivå som via andra boxar som vi levererar".Sug lite på det här uttalandet innan du läser vidare, Slutsats?. Jo, att Comhem har bekräftat att Humax boxen med de tidigare mjukvarorna har visat en avsevärt sämre bildkvalitet på SD kanalerna, än vad deras övriga boxar gör. Du sa ovan att du ligger kvar med version 10. Det gör du nog klokt i, men t o m Comhem själva har bekräftat att den mjukvaran visar en sämre bildkvalitet på SD kanalerna än vad deras vanliga boxar gör. Skulle du välja att uppdatera till version 15 får du dessutom en i många avseenden ännu sämre bild, som kan bekräftas av de flesta i detta forum. Mot bakgrund av detta. Hur kan du tycka att du gör en bra affär?  Det du får är en box som ger sämre bildkvalitet på SD kanalerna än du redan har (bekräftat av Comhem) och en halvtaskig HD bild. Nä du, den bästa affären är att låta bli att titta på HD boxen, även om man får betalt för att ta emot den. Då får man dessutom problemet med att köra den till återvinningscentralen. Själv har jag gjort en "omvänd distortion". Jag förlängde mitt medium abbonemang och fick köpa en vanlig samsung box för 1kr+ en cykel på köpet på elgiganten. Dessutom fick jag en avsevärt bättre bildkvalitet. Dessutom har jag också krävt Comhem på ersättning för alla mina kostnader relaterade till HD boxen, som just nu behandlas av ARN. Så i slutändan kanske affären går ihop. HD-boxen får förresten ligga i hörnet och skräpa ett par veckor till sen åker den ut.
Redigerat av MacGam, 03 June 2008 - 13:26.
Postad 03 June 2008 - 13:29
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Med facit i hand ... borde comhem betala tillbaka vad kunden har betalat för HD boxen. om det så är en kr eller 2995 kr .. Låta kunden köpa en pvr box till reduserat pris ( samma pris som andra får köpa den för vid 24 mån bindningstid ) För det kan inte vara rätt att kunderna skall betala comhems utvecklignskostnader för framtagning av boxar. Framför allt inte då det visat sig att boxen inte går att åtgärda pga brister i hårdvaran.... Maveric
Postad 03 June 2008 - 13:43
MacGam
-
MacGam
-
Användare
-
-
234 inlägg
Med facit i hand ... borde comhem betala tillbaka vad kunden har betalat för HD boxen. om det så är en kr eller 2995 kr ..
Låta kunden köpa en pvr box till reduserat pris ( samma pris som andra får köpa den för vid 24 mån bindningstid )
För det kan inte vara rätt att kunderna skall betala comhems utvecklignskostnader för framtagning av boxar. Framför allt inte då det visat sig att boxen inte går att åtgärda pga brister i hårdvaran....
Maveric 
+ kostnader för abbonemang med undermålig bildkvalitet + andra eventuella merkostnader man haft i samband med felsökning o d. Du kan skatta dig lycklig som lyckats komma bort från detta kundfientliga företag. Å andra sidan tror jag att vi alla är borta från Comhem inom ett par år. Inget företag som lever under normala marknadsmässiga villkor kan överleva genom att metodiskt behandla sina kunder på det sätt som Comhem gör. Det är bara företag i monopolställning som kan agera så och där är Comhem i dag. Får hoppas att IPTV utvecklingen tar fart. Då har Comhem inte mycket att hämta. Jag gör allt för att vi ska byta ut Comhem i vår BRF. Tyvärr är vi fast i ytterligare något år. Dessutom avråder jag alla mina bekanta att ingå avtal med Comhem. Ringar på vattnet.
Redigerat av MacGam, 03 June 2008 - 13:58.
Postad 03 June 2008 - 14:47
Nerd
-
Nerd
-
Forumräv
-
-
551 inlägg
Fick min HD-box igår. Jag uppdaterade inte till nyaste FW. På kul försökte jag jämföra SD-bilden på lite olika kanaler mellan mitt boxerabb och ComHems via Humax. Där jag bor är det ofta strul med signalen på Kanal 5, TV3 och ibland TV4. TV8 har jag knappt lyckats få in via Boxer. Detta beror på att signalen via Boxer studsar hej villt mellan husen och mitt fönster är i radioskugga. Jag tycker att bildkvaliteten har höjts för mig på SD. Då kör jag ändå Boxer via Pioneer PDP 436XDs fristående tuner som många säger håller hög kvalitet som digitalmottagare för Boxer. Att öht kunna kolla på TV8 och Kanal 5 är för mig en förbättring. Jag kan hålla med om att bilden blir något mjukare via Humax men det är inget som stör. HD-bilden kan jag inte jämföra med annat än HD-DVD. En fråga också, hur gör jag för att få ut surroundljudet? Jag ser dolbysymbolen i kanalinformationen men recievern slänger bara vidare i stereo. Har kopplat Humax -> HDMI -> Marantz SR6001 -> Pioneer PDP 436.
Postad 03 June 2008 - 15:03
DoggeG
-
DoggeG
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Provade att beställa HD-boxen för 1:-
Men så här blev det
Dom är tydligen mer intresserade att få nya kunder än att behålla befintliga!
------------------------------------------------------------------------------ Hej och tack för ditt e-postmeddelande! Det erbjudandet gäller som sagt utvalda kunder och har du inte fått det mailet vilket genom man kan beställa så är du inte utvald. Dom utvalda kunderna är främst dom som idag inte har Digtal-TV hos oss.
Med vänlig hälsning Com Hem AB ----------------------------------------------------------------------------- Jag har inte fått något "tidigare" mail om att jag inte kann få detta erbjudande? Vet andra som fått beställa detta för 1:- Vad måste man vara förrutom helkund hos er för att få erbjudandet? -------------------------------------------------------------------------------- Hej och tack för ditt e-postmeddelande! Det är vissa utvalda kunder som har fått detta erbjudandet som ett mail och där finns en länk med där man gör beställningen. I ett tidigare mail så har du fått information att du ej kan beställa detta erbjudande.
Med vänlig hälsning Com Hem AB ------------------------------------------------------------------------- Men jag läste ju om det på er hemsida och fyllde i formuläret på hemsidan. Står inget om att jag inte får använda det? Vad är orsaken att jag inte skulle få det? är ju HEL-kund hos er. -------------------------------------------------------------------------------- Hej och tack för ditt e-postmeddelande! Erbjudandet att HDTV-boxen kostar enbart 1:- gäller bara för de kunder som tagit del av ett specialerbjudande. Vad jag kan se så är du inte en av dessa. Med andra ord kan du inte köpa HDTV-boxen för 1:-, utan lägsta priset är 1995:-.
Med vänlig hälsning Com Hem AB
Jag gick vidare till kundrellationer. Nu har dom hört av sig! Jag fick erbjudandet! Nu är det bara vänta på boxen (och en uppdatering av mjukvaran ha ha ha)
Postad 03 June 2008 - 15:21
MacGam
-
MacGam
-
Användare
-
-
234 inlägg
Jag gick vidare till kundrellationer. Nu har dom hört av sig! Jag fick erbjudandet! Nu är det bara vänta på boxen (och en uppdatering av mjukvaran ha ha ha)
Grattis!
Postad 03 June 2008 - 20:03
Bullit
-
Bullit
-
Forumräv
-
-
725 inlägg
Plötsligt har min box blivit extremt långsam att byta kanal. Ett kanalbyte tar typ 15 sekunder.
Någon som drabbats av samma sak?
Har Comhem hittat på något nytt sattyg?
Postad 03 June 2008 - 22:22
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
EGP fungerar inte när man trycker för ytterligare info
Tex se vad filmern handlar om eller vilka skådisar.
2 dagar nu utan fungerande EGP
Maveric
Postad 03 June 2008 - 22:27
Ludde76
-
Ludde76
-
Användare
-
-
145 inlägg
Plötsligt har min box blivit extremt långsam att byta kanal. Ett kanalbyte tar typ 15 sekunder.
Någon som drabbats av samma sak?
Har Comhem hittat på något nytt sattyg?
EGP fungerar inte när man trycker för ytterligare info Tex se vad filmern handlar om eller vilka skådisar. 2 dagar nu utan fungerande EGP
Maveric 
Fungerar fint här, inga problem med epg eller kanalbyte...
Postad 03 June 2008 - 23:10
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Det gör det här också efter att jag gjort den strömlös
Denna box behöver göras strömlös en gång om dagen
Maveric
Postad 04 June 2008 - 00:34
Unregistered862a88dc
-
Unregistered862a88dc
-
Användare
-
-
185 inlägg
Inget företag som lever under normala marknadsmässiga villkor kan överleva genom att metodiskt behandla sina kunder på det sätt som Comhem gör. Det är bara företag i monopolställning som kan agera så och där är Comhem i dag. Får hoppas att IPTV utvecklingen tar fart. Då har Comhem inte mycket att hämta. Jag gör allt för att vi ska byta ut Comhem i vår BRF. Tyvärr är vi fast i ytterligare något år. Dessutom avråder jag alla mina bekanta att ingå avtal med Comhem. Ringar på vattnet.
Jag ä på!! Ska kolla direkt med min BRF hur länge nuvvarande avtal ligger ...
Postad 04 June 2008 - 08:15
Robocrap
-
Robocrap
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Dp ska jag fan höra av mig jag med... Har beställt via samma länk medn inte hört ett ljud...
Postad 04 June 2008 - 10:45
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Som jag förstått det är det ingen kvalitetsskillnad mellan Full och Limited. Det viktigaste är att signalkällan och bildvisaren är inställda på samma eller att detta sker automatiskt. Är de olikt inställda blir bilden inkorrekt. Det är lätt att lura sig på namnen, men ingen är i sig bättre än den andra. "Normalt" i Europa är såvitt jag förstått Limited. För mig ger Limited bättre (läs mer korrekt) bild då min projje bara klarar videosvärta (dvs. Limited). Ställer jag in Full blir det tryck i bilden, men nästan utan information i låg/högdagrarna. Rätta mig gärna.
Skillnaden mellan pc-levels (Full) och video-levels (limited) är att när de sköts korrekt så bibehåller video-levels samtliga 8 bitar medans man med pc-levels klipper och/eller förvanskar signalen. Ett missförstått ämne det här där folk luras av sifforna och namnen, video innehåller mer info än pc, inte tvärtom. Har man prylar som fungerar korrekt finns det ingen anledning i världen att köra nått annat än video-levels för video-material. Men ja, som du säger, det absolut viktigaste i sammanhanget är att man matchat rätt mot referens-nivåerna. Mycket riktigt men dator svärta har altid vart bra på att återge den riktiga orginal källan, stödjer tv så väljer man till fördel Full RGB tv/film bolagen har haft förkärlek till YPbPr men de väljer allt mer RGB på hd källor
Ovanstående är helt fel. Video lagras och/eller överförs som YCbCr enl videolevels. Såväl PAL som HD standarden är definierad så. Full ska man, i samband med video, bara använda om man har en felaktigt fungerande display. Jo angående ny firmware, jag har tydligen haft en ny sådan skickat till mig men Posten-h**vetet har "glömt" att berätta det (dvs de har som vanligt slarvat bort uthämtningslappen, har hänt flera gånger bara iår) för mig! Och nu är jag bortrest i över en vecka. Synd, annars kanske man haft nån kul info. Jajja, om inte FW hunnit släppas (har inte den blekaste om när eller ens om den kommer) så kan jag väl hojta till då jag får tillfälle...
Postad 04 June 2008 - 12:04
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Märkligt att inte comhem ringt upp dig innan de skickar dig ny mjukvara ( box ) för test. ..
Borde ju vara rutin ... så att de vet att du är med.
Annars är ju posten och comhems ursprung från samma källa. Statliga monopolföretag
som med ett föråldrat tänkesätt skall vara aktörer på den "fria avreglerade marknaden"
Att de två har svårt att göra något tillsammans, förstår vi ..
Maveric
Postad 04 June 2008 - 12:28
oscar_lkpg
-
oscar_lkpg
-
Användare
-
-
207 inlägg
Du har rätt Maveric, men just nu anser jag att när Telia skötte ComHem var det guld och gröna skogar... Mycket sämre kunde det ju inta ha blivit.
Postad 04 June 2008 - 12:50
wanderine
-
wanderine
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Eftersom jag inte fått något programkort till min nya hdtv-box ringde jag Comhem. De trodde att jag hade kvar programkortet eftersom jag varit kund hos dem tidigare?!? Ska man bli förvånad eller inte...
Postad 04 June 2008 - 13:04
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
video innehåller mer info än pc, inte tvärtom.
med utgångspunkt i att källmaterialet är video då förmodar jag att du menar? inte för att det har mycket med tråden i allmänhet att göra
Postad 04 June 2008 - 13:46
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Det har ganska mycket med tråden att göra på så sätt att vi har 3 st lägen att välja på i boxen
Källmaterialet är en sak.. dvs så som det ligger lagrat ( eller som du säger vad är källmaterialet )
Men till en fråga då .. Vad sänder man ut materialet i .. Eller det spelar ingen roll ?
Dvs .. sänds det ut som RGB trots att det är videomaterial .. eller sänds det ut neutralt
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 04 June 2008 - 13:47.
Postad 04 June 2008 - 16:06
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Det har ganska mycket med tråden att göra på så sätt att vi har 3 st lägen att välja på i boxen
Källmaterialet är en sak.. dvs så som det ligger lagrat ( eller som du säger vad är källmaterialet )
Men till en fråga då .. Vad sänder man ut materialet i .. Eller det spelar ingen roll ? Dvs .. sänds det ut som RGB trots att det är videomaterial .. eller sänds det ut neutralt
Maveric 
jag har då läst nånstans att hd matrial är RGB sd kör det övriga
Postad 04 June 2008 - 16:19
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
Men till en fråga då .. Vad sänder man ut materialet i .. Eller det spelar ingen roll ? Dvs .. sänds det ut som RGB trots att det är videomaterial .. eller sänds det ut neutralt
Maveric 
Sändningarna är: Y'CbCr ITU-R BT.601 för SD och Y'CbCr ITU-R BT.709 för HD. RGB används i regel aldrig för video utan bara för reatidsrenderade "datorbilder" eller stillbilder. Så länge din bildvisare är "ordentlig" så bör du aldrig använda något annat än Y'CbCr från en videokälla. Om vi talar om ouput från TVspel eller datorer ska man dock alltid köra RGB Full. RGB Limited bör bara användas när Y'CbCr inte fungerar ordentligt av någon anledning. (Dock kan ju RGB Full också komma på tal i de sammanhangen.)
Postad 04 June 2008 - 16:38
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
https://www.minhembi...howtopic=199072Ps. Tack för informationen Undac !
Redigerat av Unregistered1103, 04 June 2008 - 17:30.
Postad 04 June 2008 - 19:34
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
med utgångspunkt i att källmaterialet är video då förmodar jag att du menar?
Eftersom vi pratar om digitalboxar, så japp.  Klockrent inlägg ovan.
Postad 05 June 2008 - 09:14
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
nån annan som har problem? över hälften av kanalerna på kanal listan har ingen eller svag signal.. provade starta om boxen hjälpte inte
Postad 05 June 2008 - 09:18
Majorglenn
-
Majorglenn
-
Mästare
-
-
3071 inlägg
nån annan som har problem? över hälften av kanalerna på kanal listan har ingen eller svag signal.. provade starta om boxen hjälpte inte
hehe.. ja alla 216 sidor handlar om problem med boxen ju
Redigerat av Majorglenn, 05 June 2008 - 09:18.
Postad 05 June 2008 - 09:44
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Prova med en annan antennsladd  Maveric
Postad 05 June 2008 - 10:17
Paganmoon
-
Paganmoon
-
Beroende
-
-
1111 inlägg
Frågade detta några sidor sen, men verkar ha försvunnit iom allt annat snack så jag frågar igen.
På t.ex. viasat sport HD så hade jag lite problem i fotbollsmatchen, mellan Sverige och Ukraina, där det verkade vara väldigt mycket ghosting på de svenska spelarna, man såg dom klart men runt dom, när de sprang såg det ut som att händer och fötter rörde sig spökaktigt, alltså man såg deras armar röra sig, men var genomskinliga, men samtidigt såg man spelaren klart och tydligt, som om flera bilder hade gått ihop, vet inte hur bättre jag kan förklara problemet. Är detta vanligt förekommande problem?
Samt, har TV3 riktigt dåliga digitala sändningar? bilden på tv3 på samma match såg nästan lika dåligt ut som en analog signal.
Postad 05 June 2008 - 10:20
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Prova med en annan antennsladd 
Maveric 
haha nä det felet kunde jag utesluta på en gång det var borta 2timmar men de funkar nu igen nått lokalt fel i luleå... Frågade detta några sidor sen, men verkar ha försvunnit iom allt annat snack så jag frågar igen.
På t.ex. viasat sport HD så hade jag lite problem i fotbollsmatchen, mellan Sverige och Ukraina, där det verkade vara väldigt mycket ghosting på de svenska spelarna, man såg dom klart men runt dom, när de sprang såg det ut som att händer och fötter rörde sig spökaktigt, alltså man såg deras armar röra sig, men var genomskinliga, men samtidigt såg man spelaren klart och tydligt, som om flera bilder hade gått ihop, vet inte hur bättre jag kan förklara problemet. Är detta vanligt förekommande problem? Samt, har TV3 riktigt dåliga digitala sändningar? bilden på tv3 på samma match såg nästan lika dåligt ut som en analog signal.
ghosting kan bero på slö panel eller något annat med tv... tv3 har aldrig vart på bild
Postad 05 June 2008 - 10:40
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
LCD TV och sport går inte ihop.
De hänger inte med i rörelserna.
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 05 June 2008 - 10:42.
Postad 05 June 2008 - 10:42
Paganmoon
-
Paganmoon
-
Beroende
-
-
1111 inlägg
hmm, tänkte först att det var sharpness inställningarna (glömde nämna det), så satte sharpness på 0, ingen hjälp, sen har jag inte sett själva problemet med BD filmer, spel eller ens när jag körde analogt (eller när jag kör från datorn). men, får väl leka lite till medinställningarna om det inte är ett vanligt box fel.
Postad 05 June 2008 - 12:21
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Man kan säga så här ..
Alla platt -tv oavsett teknik, behöver HD material för att göra sig rättvisa.
En vanlig DVD uppskalad av en mycket bra DVD spelare typ Denon 3930
gör sig också mycket bra. Men där går gränsen.
En Plasma -Tv är mer förlåtande än en LCD och ger ( vad jag sett )
alltid bättre bild för Tv, Film och framför allt sport.
Responstiden är minimal på en Plasma. Nu är det inte hela mojängen men det har betydelse.
Jag har aldrig lyckats få ut samma fina bild från en LCD som från en Plasma
oavsett box eller programleverantör. Det är mina erfarenheter och jag tror
att de flesta med samma eller större erfarenhet säger detsamma.
Vad jag vill säga med det, är att du kan jobba dig svettig, men du når aldrig nirvana med en LCD
Maveric
Postad 05 June 2008 - 12:58
MacGam
-
MacGam
-
Användare
-
-
234 inlägg
Är ägare till en LCD och håller med dig i stort. Att en plasma är mer förlåtande råder inget tvivel om och med vanligt TV-tittande ger plasma en betydligt bättre bild än LCD. Däremot vill jag påstå att skillnaden i bildvalitet är betydligt mindre vid uppspelning av bra HD material (bluray). Med Comhems Humax HD box däremot blir nog skillnaden större av kända anledningar. Om man bortser från Colour banding och black crush problemen som fanns i ver 10 i Humaxboxen, kan jag konstatera att Friidrotts VM i höstas inte gav några eftersläpningar eller suddigheter vid panoreringar. Detta kan jag med bestämdhet säga, eftersom jag tittade efter just dom problemen då. Det är dock enda gången jag har varit nöjd med bildkvalitén från boxen.
Så med LCD kan man åtminstone komma nära nirvana förutsatt bra HD material.  Det finns hopp även för LCD ägare.
Nirvana, når man nog förresten aldrig oavsett bildvisare. eller?
Postad 05 June 2008 - 13:17
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Hoppet är det sista som överger människan ..
Det kan vi ju konstatera bara genom att läsa i denna tråden
Maveric
Postad 05 June 2008 - 15:36
Nerd
-
Nerd
-
Forumräv
-
-
551 inlägg
En fråga också, hur gör jag för att få ut surroundljudet? Jag ser dolbysymbolen i kanalinformationen men recievern slänger bara vidare i stereo. Har kopplat Humax -> HDMI -> Marantz SR6001 -> Pioneer PDP 436.
Någon som har tips på ovanstående?
Postad 05 June 2008 - 16:21
guth
-
guth
-
Amatör
-
-
78 inlägg
En fråga också, hur gör jag för att få ut surroundljudet? Jag ser dolbysymbolen i kanalinformationen men recievern slänger bara vidare i stereo. Har kopplat Humax -> HDMI -> Marantz SR6001 -> Pioneer PDP 436.
Jag noterade att du inte hade uppdaterat till senaste FW. Jag tror att de tidiga FW bara hade 5.1-ljud via optiska utgången, medan de senare FW har 5.1-ljud via HDMI (kanske t.o.m enbart via HDMI??).
Postad 05 June 2008 - 16:33
Unregisteredbd2b39d2
-
Unregisteredbd2b39d2
-
Veteran
-
-
1570 inlägg
...och nu kommer hoppet för de som väntat?
Ny mjukvara till Humax CXHD-1000C lanseras 080611
Den 11 juni så kommer vi att lansera den nya mjukvaran version 1.00.17. Detta innebär det en rad förbättringar som visas nedan.
För att boxen ska ta emot den nya mjukvaran ska den ställas i standbyläge . Vid uppstart visas ett meddelande om att mjukvaruversion 1.00.17 finns tillgänglig.
Själva uppgraderingen tar c:a 2 minuter.
Här följer förändringarna i den senaste uppdateringen
Buggfixar:
SCART på 720p. 720p-kanaler som t.ex. SVT HD och Viasat Sport HD som visar felaktigt format på SCART-utgången. Detta är åtgärdat.
Textning på CANAL+ Film HD. Boxen tappade enstaka rader ibland. Nu har mjukvaran i boxen ändrats för att hantera textningen korrekt.
Sökning. Sökfunktionen i TV-guiden hanterar nu svenska tecken korrekt.
Ljudspår 1. Boxen valde inte alltid den typ av ljudspår som specificerades i menyn. Detta är nu åtgärdat.
Text-tv. Det är nu möjligt att läsa underordnade text-tv-sidor, precis så som det står beskrivet i manualen.
Menyn. Då Menyn startades från Guide-läget och detta upprepades mer än 1 gång så hängde sig boxen ibland en kort stund efteråt. Detta är åtgärdat.
EPG. Om EPG:n startades då kanalväljaren var uppe (genom att trycka på ”OK” innan) så hördes ljudet fortfarande i Tv-guiden. Genom att göra om proceduren så hängdes boxen. Detta är nu åtgärdat.
Timer. Användning av flera timers som var inställda så att sluttiden på den första timerinställningen hade samma klockslag som starttiden för nästa timer kunde ibland fungera dåligt. Detta är nu åtgärdat.
Förändringar/Förbättringar:
Bildkvalitet. Bilden kunde i vissa fall upplevas suddig på SD kanaler i tidigare mjukvaruversion 1.00.15. Detta har åtgärdats i version 1.00.17. Väljer man 720p läget så kan vissa kunder fortfarande uppleva vissa bildstörningar (samma som i tidigare mjukvaror) och 1080i-läget rekommenderas därför som standardläge.
Ljudspår 2. Boxen kommer nu ihåg ljudspår per kanal. D.v.s. om ljudspåret på en viss kanal ändras så kommer boxen ihåg detta då kanalen visas en senare gång.
Återstående punkter:
HDMI-switchning. Vissa hemmabioförstärkare kan inte växla HDMI-signalen från boxen. Den tillfälliga lösningen då detta inträffar är tyvärr att koppla förbi hemmabioförstärkaren. Arbete pågår för att kunna förbättra detta i en framtida mjukvara.
Redigerat av Unregisteredbd2b39d2, 05 June 2008 - 16:39.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|