* Officiell tråd - Pioneer G9
7510 svar till detta ämne
Postad 16 juli 2009 - 01:58
Peligroso
-
Peligroso
-
Användare
-
-
229 inlägg
Så har man äntligen fått hem den här TV:n och fått upp den på väggen. Vilken skönhet. Tyvärr buzzar den mer än jag befarade, men förhoppningsvis blir det inte så jobbigt när jag har fått upp en ljudanläggning (TV körs just nu utan ljud, och har kört film via dator med datorljud...). Det finns ju en miljard sidor i alla de här trådarna om rekommenderade inställningar och dylikt, men kan vi för en gångs skull försöka sammanfatta dessa? Jag har ställt in min TV enligt "PURE"-inställningarna som länkats ett antal gånger (jag valde Movie-preset och ändrade inställningarna) förrutom att jag har haft SmoothCinema på advanced. Då jag läst att man ska köra SmoothCinema vid blu-ray, antog jag att den ska vara på även när man t.ex. spelar upp film från datorn. Har de flesta på den hela tiden? Är det även korrekt uppfattat att man bör köra drive mode 2? Finns det några andra justeringar man bör göra? Eller exempelvis någonting som kan lindra buzzet? Vad ska man förresten köra för screen size? Dot by dot vid HDMI och Cinema i annat fall? Sen skiljer det ju lika mkt i svärta med som mellan Gen 8 >> 9 
Nej, de pratade om 5090 vs. 5090h
Redigerat av Peligroso, 16 juli 2009 - 01:59.
Postad 16 juli 2009 - 06:50
Unregistered5fdc2bdf
-
Unregistered5fdc2bdf
-
Användare
-
-
117 inlägg
Kan 500m isf kalibreras?
Har för mig att den inte har isf lägen.
Postad 16 juli 2009 - 07:10
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Kan 500m isf kalibreras?
Ja Har för mig att den inte har isf lägen.
Även om den inte hade ISF-lägen (vilket jag vill minnas att den har) kan den fortfarande ISF-kalibreras.
Postad 16 juli 2009 - 09:10
JesperA
-
JesperA
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Tyvärr buzzar den mer än jag befarade,
Jag vet inte om jag har vant mig men min TV hade ett hörbart buzzande tidigare men nu får jag verkligen anstränga mig för att höra det!
Postad 16 juli 2009 - 14:03
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Ja
Även om den inte hade ISF-lägen (vilket jag vill minnas att den har) kan den fortfarande ISF-kalibreras.
Jodå, den kan kalibreras. Jag har själv gjort den oerhört amatörmässiga webb-baserade kalibreringen. Kalibreringen bestod av att dra upp och ner på kontrast, färg och svärta. Om jag inte minns fel så fanns det RGB-gain och cuts. De har jag inte prövat än. Det var lite coolt att se ISF-loggan dyka upp efter en massa trassel. Och hur ser det ut då? Som vanligt..he he. Jag "kalibrerade" PURE". Den enda skillnaden jag ser när jag jämför med de andra lägena är att min är mindre kontrast på. Så utan instrumentering är min kalibrering ingen att hänga i julgranen. Men ISF-loggan ville jag åt...
Postad 20 juli 2009 - 05:42
dunderolga
-
dunderolga
-
Användare
-
-
121 inlägg
Hejsan!
Det är så jag hade tänkt mig att sälja min 5090H för jag har kommit till insikt att jag inte använder tvn tillräckligt mycket för att det ska vara lönt att sitta med en sån tv.
Jag har varit inne på lite oliak sidor som Blocket osv, men hittar ingen som säljer en G9, så jag vet alltså inte vad den är värd i dagsläget. Var inne på Prisjakt och såg att det faktiskt fortfaraande fanns några st på lager.
Är 20 000 kr helt orimligt? Det är med väggfäste och en buzzfri panel som inte har blivit använd många timmar alls med tanke på att det inte ens är varje dag jag har på tvn.
Postad 20 juli 2009 - 08:14
Matte75
-
Matte75
-
Lärjunge
-
-
426 inlägg
Hejsan!
Det är så jag hade tänkt mig att sälja min 5090H för jag har kommit till insikt att jag inte använder tvn tillräckligt mycket för att det ska vara lönt att sitta med en sån tv.
Jag har varit inne på lite oliak sidor som Blocket osv, men hittar ingen som säljer en G9, så jag vet alltså inte vad den är värd i dagsläget. Var inne på Prisjakt och såg att det faktiskt fortfaraande fanns några st på lager.
Är 20 000 kr helt orimligt? Det är med väggfäste och en buzzfri panel som inte har blivit använd många timmar alls med tanke på att det inte ens är varje dag jag har på tvn.
Finns ju en tll salu här i säljes-avdelningen för 17000kr. När och var är din tv köpt?
Postad 20 juli 2009 - 08:22
xms67
-
xms67
-
Användare
-
-
225 inlägg
Låter dyrt! Vem ska stå för transport?
Redigerat av xms67, 20 juli 2009 - 08:23.
Postad 20 juli 2009 - 14:15
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Finns ju en tll salu här i säljes-avdelningen för 17000kr. När och var är din tv köpt?
Jag har för mig att dunderolga har haft sin tv väldigt länge. Åtminstone en bra bit innan den stora prissänkningen. Dunderolga > Du köpte väl din 5090H för 33.000:-? Det blir ju en riktigt stor förlust om du ska sälja den nu, men det är du säkert medveten om.
Redigerat av belzebubb, 20 juli 2009 - 14:22.
Postad 20 juli 2009 - 15:33
dunderolga
-
dunderolga
-
Användare
-
-
121 inlägg
Ja, det stämmer bra att jag haft den ett tag, men jag kan tänka mig att den har stått på löjligt få timmar.
Yes, jag köpte den för hela 33000 kr från Hembioconsult.
Jag ville bara se vad den var värd i dagsläget, ifall den var värd och sälja och det känns absolut inte lönt o sälja den för runt 17-18000 kr.
Då kan jag lika gärna behålla den och njuta av världens näst bästa bild tills någon annan tillverkare går förbi.
###### Pioneer! De har svikit mig så mycket att jag aldrig kan förlåta dem.  Först gör de en massiv prissänkning ett par månader etfer mitt köp och sedan lägger de ner tillverkningen. Fan alltså...
Postad 21 juli 2009 - 08:36
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Ja, det stämmer bra att jag haft den ett tag, men jag kan tänka mig att den har stått på löjligt få timmar.
Yes, jag köpte den för hela 33000 kr från Hembioconsult.
Jag ville bara se vad den var värd i dagsläget, ifall den var värd och sälja och det känns absolut inte lönt o sälja den för runt 17-18000 kr.
Då kan jag lika gärna behålla den och njuta av världens näst bästa bild tills någon annan tillverkare går förbi. 
###### Pioneer! De har svikit mig så mycket att jag aldrig kan förlåta dem. Först gör de en massiv prissänkning ett par månader etfer mitt köp och sedan lägger de ner tillverkningen. Fan alltså...
Pioneer har svikit? Det är köparna, de som tycker att priset, dynamisk kontrast, pålag skärpa och överdrivna färger är det viktigaste som har svikit.
Postad 21 juli 2009 - 10:51
Zero
-
Zero
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Pioneer har svikit? Det är köparna, de som tycker att priset, dynamisk kontrast, pålag skärpa och överdrivna färger är det viktigaste som har svikit.
Plus alla som hela tiden har väntat med att köpa en pioneer skärm, för att köpa när pioneer skullle komma med absolut svärta och 1cm tunna panaler osv. De har ju pioneer inte tjänat ett korvöre på, om de istället hade slagit till på någon pioneer skärm lite tidigare så kanske vi fortfarande skulle ha kvar pioneer i plasma branschen..... Jäkligt tråkigt är det iaf Ser inte fram emot när min pioneer skärm pajar.....
Postad 21 juli 2009 - 14:41
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1 114 inlägg
Kan inte undgå att fråga detta: Varför är ni så nedlåtande mot Panasonic matsu company?
Enligt de mer seriösa tester så är panasonics svärta fr G10 modellen i år med NEO PDP, nere i 0,003 svärta som är i paritet med Kuro G8 från förra året. tredubblat ljusstyrkan, halverat strömförbrukningen jämfört med 2007 års modeller, designen är jag osäker på men har för mig är 3inch, väggupphängd!
100hz , 1080p/24/50 konverteringen för judderfritt dvd film uppspelande (tror de stavades 1080/24/50 eller 60 i slutet) , 600-hz sub-field (pio må ha 940 men folk klagar ju att pion har tendens att rycka till så det kanske är för mkt)
Panasonic är ju 1 år efter pioneer tydligen! Så när din teve är paj har panasonic typ 30 år innan de, hunnit med 0,000 candela , strömförbrukning på typ 10watt , design på typ 4,5 millimeter, haha förstår inte all denna hype om pioneer.
panasonic kommer ju oxå satsa på en korrekt ISF, enligt test nådde panasonic 6495 på DM, färgstandarden!
6500 ska vara korrekt så panasonic är ju enormt nära perfektion! Så oroa er inte, panasonic blir nästa kung och sköter produktionen med ren kvalite
Postad 21 juli 2009 - 14:51
Unregistered3ff26ed4
-
Unregistered3ff26ed4
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Pio G8 är från 2007 och är därmed från förrförra året, medans G9 är från förra året, bara för att klargöra lite..
Postad 21 juli 2009 - 18:02
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Kan inte undgå att fråga detta: Varför är ni så nedlåtande mot Panasonic matsu company? Enligt de mer seriösa tester så är panasonics svärta fr G10 modellen i år med NEO PDP, nere i 0,003 svärta som är i paritet med Kuro G8 från förra året. tredubblat ljusstyrkan, halverat strömförbrukningen jämfört med 2007 års modeller, designen är jag osäker på men har för mig är 3inch, väggupphängd!
100hz , 1080p/24/50 konverteringen för judderfritt dvd film uppspelande (tror de stavades 1080/24/50 eller 60 i slutet) , 600-hz sub-field (pio må ha 940 men folk klagar ju att pion har tendens att rycka till så det kanske är för mkt)
Panasonic är ju 1 år efter pioneer tydligen! Så när din teve är paj har panasonic typ 30 år innan de, hunnit med 0,000 candela , strömförbrukning på typ 10watt , design på typ 4,5 millimeter, haha förstår inte all denna hype om pioneer.
panasonic kommer ju oxå satsa på en korrekt ISF, enligt test nådde panasonic 6495 på DM, färgstandarden! 6500 ska vara korrekt så panasonic är ju enormt nära perfektion! Så oroa er inte, panasonic blir nästa kung och sköter produktionen med ren kvalite 
Hade inte Pioneer funnits hade nog nästa val fallit på Panasonic. Men för mig är längtan efter absolut svärta så att jag köper vilken Plasma-TV som helst. Fast jag undrar lite om det finns media som kan visa absolut svärta..
Postad 21 juli 2009 - 18:17
Unregisteredb7bdb1f7
-
Unregisteredb7bdb1f7
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
Kan inte undgå att fråga detta: Varför är ni så nedlåtande mot Panasonic matsu company? Enligt de mer seriösa tester så är panasonics svärta fr G10 modellen i år med NEO PDP, nere i 0,003 svärta som är i paritet med Kuro G8 från förra året. tredubblat ljusstyrkan, halverat strömförbrukningen jämfört med 2007 års modeller, designen är jag osäker på men har för mig är 3inch, väggupphängd!
panasonic kommer ju oxå satsa på en korrekt ISF, enligt test nådde panasonic 6495 på DM, färgstandarden! 6500 ska vara korrekt så panasonic är ju enormt nära perfektion! Så oroa er inte, panasonic blir nästa kung och sköter produktionen med ren kvalite 
Tror knappast en dagens TV håller 30 år. Skulle vilja veta varför någon överhuvudtaget skulle vilja ha en TV så länge. Jag brukar ha en TV två år innan jag byter upp mig (max).
Postad 21 juli 2009 - 20:00
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Det är svårt att hitta på något nytt som får mig att byta. Allt tjafs om Hertz lurar de inte mig med. tre saker kan få mig att byta tv.
Absolut svärta. Deep Colour. Min tv går sönder.
Postad 22 juli 2009 - 07:09
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Absolut svärta. Deep Colour. Min tv går sönder.
Din tv stödjer ju redan Deep Color signaler.  Ang Panasonic, nu när Panna tydligen har köpt över tonivs med Pio-ingenjörer så borde de, om de är smarta, ta hela steget ut och även köpa "Kuro" varumärket (det är ju inte direkt så att Pio har nån nytta av det). Om Panna nästa år för sina toppmodeller kunde presentera en "NEO Kuro"-serie, sparka hela deras marknadsavdelning och ta in lite Pioneer-tänk istället och göra en/två entusiast-serier så tror jag de kan ta en jättekaka av "high-end"* segmentet. För det är ju så, Pio förmådde inte att hålla ordning på ekonomin, men få varumärken lär inom detta segment vara så starka som "Kuro". Seså, gör det Panna - jag kräver bara 1 % av avkastningen för idén. För jag vill se något bra av det här:  (*) "high-end" betyder i det här fallet "folk som bryr sig om bildkvalité". Övriga som låter prislapp, siffror i specen, tunn profil, kalle anka finesser och/eller miljöaktivister styra tv-valet kan det väl ha sjuttio-elva modeller under nån trendig "Neo Eco"-label. Det är säkert helt rätt tänkt för den massan - jag bryr mig inte.
Postad 22 juli 2009 - 07:16
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
600-hz sub-field (pio må ha 940 men folk klagar ju att pion har tendens att rycka till så det kanske är för mkt)
Subfield frekvensen har inget att göra med hur ryckig, eller inte ryckig, bilden blir. Och näe, en rätt inställd Pio rycker inte. Däremot kunde de ha snyggare hantering av 50 Hz material . tredubblat ljusstyrkan, halverat strömförbrukningen jämfört med 2007 års modeller
Njae. Nästa generation Pannor, Neo Eco, sägs ha "tripple luminance efficiency" ijmf med 2007 års modeller. Hur man utnyttjar denna bättre effektivitet lär variera. Att G10 skulle vara 3 ggr ljusstarkare än 2007 modellerna är iaf helt fel.
Postad 22 juli 2009 - 09:25
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Citat från ultimateAVmag: ultimateAVmag "Our existing HD library, including everything coming out on Blu-ray Disc and HD DVD, does not conform. Nor does any HD broadcast we're aware of currently. In both cases increases bit depths would also take up a significantly larger amount of disc capacity. Talking with industry reps, it's believed that these new "standards" will first come to our TVs through gaming, if that's your thing."Nu gjordes detta uttalande maj 2007 så saker kan ha ändrats. Men då han säger att inget som kommer ut på Blu-Ray har detta så blir jag konfunderad..
Postad 22 juli 2009 - 09:42
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Nu gjordes detta uttalande maj 2007 så saker kan ha ändrats.
Näe det stämmer fortfarande, finns inga källor att tala om som är fler än 8 bitar (dvs "deep color"). Men din tv kan fortfarande ta emot Deep Color signaler. Om den sen hanterar dem på ett meningsfullt sätt är dock ganska tveksamt. Den riktiga fördelen med deep color material (som alltså inte finns idag) tror jag är att man i samband med komprimering kan använde mindre dithering vilket ger ett renare intryck. Idag får man använda dithering för att "släta över" färgövergångar (och denna dithering kostar bit-rate så det är inte säkert att fler bitar kräver så fruktansvärt mkt mer data som man kanske kan tro). Det kan finnas en annan vinst med att ha en Deep Color-kapabel display även om vi inte har nått material som stödjer det. Det är om man har en källa (t.ex. en BD-spelare eller en videoprocessor) som utför diverse bildbehandling i ett högt bitdjup och som sådan kan lämna ut denna behandlande bild i ett högt bit djup (vilket alltså kräver en display med deep color stöd*). Men frågan återstår om dispalyen hanterar dem på ett meningsfullt sätt och vilket fall som helst vore ju det mest smutta om man hade denna "högbits bildbehandling" i displayen redan från början.  Men iprincip har artikeln helt rätt, det finns inget deep color material att tala om och det är heller inget att bry sig om i dagsläget och kanske inte i framtiden heller. Sidospår där, frågan kvarstår, varför skulle "deep color" få dig byta tv? (*) inte 100% sant, redan v1.0 av hdmi specen har under ett visst förhållande 12 bit stöd vill jag minnas.
Redigerat av pacman, 22 juli 2009 - 09:43.
Postad 22 juli 2009 - 11:14
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1 114 inlägg
Pacman, du pratade om gamman i en annan tråd, vad ska den optimala gamman vara och vad har pannas & pios 2009 års modeller i gamma? runt 2,2 va?
Hur är den bästa gamman? samt bästa ANSI kontrast i dagens plasma, ligger pio på förträffliga 48000 vid kalibrering eller nåt läste jag eller runt 4800 ? Sjukt najs jämfört me lg 2009 på 2000 som panasonic låg på 2007 har ja för mig!
Pacman, tror du att pio & pannas 2010 års neo eco modeller får 0,000 candela dvs absolut svärta som pio skulle presentera, och fortsätter panasonic med sina 2,5 lw el paneler eller hur de nu stavas, eller utvecklar dem de till 5lw redan nästa år måtro?
de gjorde ju ett stort steg me gå till 2,5 så 5,0 hade varit sjukt intressant för en rookie student som mig som sparar cash från jobbet o skolan nu så att nästa höst, ska ja kunna sitta på en KURO & panasonic callaboration tv 
första platt tvn med inslag från kuro hade inte varit fel! Vore as kul om du posta lite i tråden hur mkt som ungefär kommer förbättras genom sammarbetet , om du vet eller har nån teori  samt HDMI 1.4 kommer ju, kanske deep colour kommer ?
Redigerat av Unregistered1734, 22 juli 2009 - 11:17.
Postad 22 juli 2009 - 11:19
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5 366 inlägg
Hakuna -Matata>> du skrev 0,003(som G9 har) ang Panna G10:s svärta vilket är fel då det är 0,03 som G8 hade för 2 år sen, och bara är snäppet bättre än en PX80 på 0,05 så det visar hur mkt Panna satsar från Gen till Gen!!
Sen har väl Pio G9 840 hz subfielddrive, hursomhelst så ler man när man ser Pannas löjliga reklam om 600hz neopdp!!
Och ja Pio G9 har sjukt högre Ansi kontrast än Panna ändå väljer folk att slänga ut 18-25 K på nya modeller!!
Redigerat av henke007, 22 juli 2009 - 11:22.
Postad 22 juli 2009 - 12:26
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1 114 inlägg
Ja , okay men som pacman säger avgör svärta mycket om bilden! Särskilt när pio G7 och G8 stog brevid varandra och färgerna poppa upp på den 80% mer svärta teven , dvs G8! Men svärta gör inte ALLT för bilden!
Panna har ju valt satsa på halv energiförbrukning, 3dubbel ljusstyrka för samma energiförbrukning på 100% som 2007 års modeller om man nu inte vill vara klimatsmart =D , förbättra scalern på G10 jämfört mot Pz85 har jag läst Panna har gjort! Ny sorts 2,5lw panel , bättre kontrast, tunnare paneler!
Oroa dig inte, nu när panasonic har KURO teamet kommer nog 0,001 svärtan 2010 och senare 2010 kommer candelan 0,000 ;D
Postad 22 juli 2009 - 12:58
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Tror inte man ska ha alltför mycket förhoppningar om att Panna kommer att inkludera "Kuro-tekniken" i dess plasma. Av vad jag läst mig till så har inte Panna förvärvat de riktiga hjärnorna bakom project Kuro utan endast "folket på golvet" eller hur man ska formulera det. Jag är inte heller så säker på att Panna måste ta in Kuro för att kunna konkurrera, de behöver bara byta lite fokus och få över tänket bakom deras professionella paneler till konsumentsidan, men jag vet inte hur lätt det är för dem att göra... men, men man kan drömma och en panel som är det bästa från Neo PDP och Kuro vore en bildnörds våta dröm.
Postad 22 juli 2009 - 13:04
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Pacman, du pratade om gamman i en annan tråd, vad ska den optimala gamman vara och vad har pannas & pios 2009 års modeller i gamma? runt 2,2 va?...
Finns inget som heter optimal gamma utan vilken gamma som är bäst beror på många faktorer. Generellt kan man säga att en gamma inom intervallet 2.2 - 2.5 är bra. Lägre än 2.2 och man riskerar få en urvattnad/platt/livlös bild, högre än 2.5 och man riskerar att förlora mycket delajer i lågdagrar, bilden blir "murkig". En hög gamma kräver mycket av både källmaterial, display och miljön man sitter i.
Postad 22 juli 2009 - 13:36
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Pacman, tror du att pio & pannas 2010 års neo eco modeller får 0,000 candela dvs absolut svärta som pio skulle presentera, och fortsätter panasonic med sina 2,5 lw el paneler eller hur de nu stavas, eller utvecklar dem de till 5lw redan nästa år måtro?
De låg väl på kanske runt 2-2.5 lumen/watt runt 2007 och mot 5 idag så nästa år om det talar sanning är det väl närmare 7 lm/w. Ifråga om specade native kontrastomfångssiffor gick Panna från 30K:1 till 40K:1 iår. Samma siffror enl dem för Eco är 1M:1. Man undrar ju vad det betyder... Av vad jag läst mig till så har inte Panna förvärvat de riktiga hjärnorna bakom project Kuro utan endast "folket på golvet" eller hur man ska formulera det.
Aj fan, knegare alltså?  Jag är inte heller så säker på att Panna måste ta in Kuro för att kunna konkurrera
Givetvis inte men om ett starkt varumärke är "ledigt" lär det inte skada. de behöver bara byta lite fokus och få över tänket bakom deras professionella paneler till konsumentsidan, men jag vet inte hur lätt det är för dem att göra...
Det var det jag menade med att sparka marknadsavdelningen.  men, men man kan drömma och en panel som är det bästa från Neo PDP och Kuro vore en bildnörds våta dröm.
Tjaa, jag vet ju iofs inte om planerna har ändrats sen de gjorde slidern ovan men rent tekniskt verkar ju "Eco" vara det i någon grad iaf. Om det nu inte enbart var en reklambild då... Men som sagt, sen har man ju ett utförande och allt annat som kommer till på det oxå... Finns inget som heter optimal gamma utan vilken gamma som är bäst beror på många faktorer. Generellt kan man säga att en gamma inom intervallet 2.2 - 2.5 är bra. Lägre än 2.2 och man riskerar få en urvattnad/platt/livlös bild, högre än 2.5 och man riskerar att förlora mycket delajer i lågdagrar, bilden blir "murkig". En hög gamma kräver mycket av både källmaterial, display och miljön man sitter i.
Precis. Påfallande ofta så trivs jag väldigt bra då displayen i ljuskontrollerad miljö ligger och skvalpar runt 2.35 dock...
Postad 22 juli 2009 - 14:03
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Aj fan, knegare alltså? 
Hahaha, inget emot knegare, men det är nog kompetenta ingenjörer om än inte de från frontlinjen.  Det var det jag menade med att sparka marknadsavdelningen. 
Hehe, så länge de inte tar in någon från Pioneer som ju bevisat sig, om möjligt, vara ännu sämre... inte mig emot. Precis. Påfallande ofta så trivs jag väldigt bra då displayen i ljuskontrollerad miljö ligger och skvalpar runt 2.35 dock... 
Där hamnar jag också gång på gång och om jag inte missminner mig så är 2.35 vad EBU rekommenderar för en korrekt display i en korrekt miljö. Dock har jag hamnat på helt andra siffror med mindre kompetenta displayer och återkommer till att någon one-gamma-fits-all inte finns IMHO, även om vissa är 100% säker på att exakt 2.2 är det korrekta eller att exakt 2.5 är det korrekta.
Postad 22 juli 2009 - 18:21
Raymond Luxury Yacht
-
Raymond Luxury Yacht
-
Användare
-
-
114 inlägg
Har äntligen fått tummen ur och köpt en 5090 (leverans senare i veckan) och även en BDP-LX71; ISF kalibrering skall göras senare när skärmen är inkörd och står på rätt plats.
Nåväl, har läst om inställningar både här och där och undrar bara hur digital-TV (SD med Boxer) inställningarna skall vara tills kalibreringen görs - någon som kan hjälpa till med råd? Står väl nånstans men har inte hittat det.
Fråga två: är det bäst att låta TVn eller LX71 skala upp DVD?
Fråga tre (kanske borde vara i en annan tråd...): inställningar i LX-71 när man har en 5090?
Tack på förhand!
Redigerat av Raymond Luxury Yacht, 22 juli 2009 - 18:22.
Postad 22 juli 2009 - 18:53
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Näe det stämmer fortfarande, finns inga källor att tala om som är fler än 8 bitar (dvs "deep color").
Men din tv kan fortfarande ta emot Deep Color signaler. Om den sen hanterar dem på ett meningsfullt sätt är dock ganska tveksamt.
Den riktiga fördelen med deep color material (som alltså inte finns idag) tror jag är att man i samband med komprimering kan använde mindre dithering vilket ger ett renare intryck. Idag får man använda dithering för att "släta över" färgövergångar (och denna dithering kostar bit-rate så det är inte säkert att fler bitar kräver så fruktansvärt mkt mer data som man kanske kan tro).
Det kan finnas en annan vinst med att ha en Deep Color-kapabel display även om vi inte har nått material som stödjer det. Det är om man har en källa (t.ex. en BD-spelare eller en videoprocessor) som utför diverse bildbehandling i ett högt bitdjup och som sådan kan lämna ut denna behandlande bild i ett högt bit djup (vilket alltså kräver en display med deep color stöd*). Men frågan återstår om dispalyen hanterar dem på ett meningsfullt sätt och vilket fall som helst vore ju det mest smutta om man hade denna "högbits bildbehandling" i displayen redan från början. 
Men iprincip har artikeln helt rätt, det finns inget deep color material att tala om och det är heller inget att bry sig om i dagsläget och kanske inte i framtiden heller.
Sidospår där, frågan kvarstår, varför skulle "deep color" få dig byta tv?
(*) inte 100% sant, redan v1.0 av hdmi specen har under ett visst förhållande 12 bit stöd vill jag minnas.
Jag tog nog till Deep Colour utan att veta. Så jag tar bort den anledning att byta tv. Mina två andra anledningar får vara kvar så länge. Kanske det är Deep Colour som ställer till det i min förstärkare. PS3:ans bakgrund när jag kör genom min förstärkare ser lite lustig ut med sina färgövergångar. Det ser ut som det glittrar där färgerna istället ska tona snyggt. Bara för att ställa till det så ser BR-filmer bra ut. När jag trycker på info-knappen så visar den 24bit, och när jag kör PS3 direkt in i Kuron så visar infon 36bit. Vad det betyder är jag inte säker på. Kanske det betyder att PS3 har något slags game-läge på.
Postad 22 juli 2009 - 19:02
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Har äntligen fått tummen ur och köpt en 5090 (leverans senare i veckan) och även en BDP-LX71; ISF kalibrering skall göras senare när skärmen är inkörd och står på rätt plats.
Nåväl, har läst om inställningar både här och där och undrar bara hur digital-TV (SD med Boxer) inställningarna skall vara tills kalibreringen görs - någon som kan hjälpa till med råd? Står väl nånstans men har inte hittat det.
Fråga två: är det bäst att låta TVn eller LX71 skala upp DVD? Fråga tre (kanske borde vara i en annan tråd...): inställningar i LX-71 när man har en 5090?
Tack på förhand!
Skalningen spelar nog minst roll vid inkörning. Se till att inga svarta remsor syns när du kör in tv:n. Fyll hela bilden bara. Eh..just det, se till att kontrasten är nerdragen till rimliga nivåer. Undvik alla färdiga inställningar som heter "dynamiskt".
Postad 22 juli 2009 - 21:57
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
...Nåväl, har läst om inställningar både här och där och undrar bara hur digital-TV (SD med Boxer) inställningarna skall vara tills kalibreringen görs - någon som kan hjälpa till med råd? Står väl nånstans men har inte hittat det.
Det finns två olika "metoder": 1. Inkörning: Man använder sig av speciellt källmaterial som består av helbilder av olika färger, gråskala (USB-minne, DVD, BD) och ställer upp reglaget kontrast och eventuellt andra reglage (inte ljusstyka!) till en högre nivå än normalt under inkörningsperioden - dessa inställningar används inte för normalt tittande utan enbart för inkörning. 2. Grundinställning: Man använder sig av DVE (Digital Video Essentials) eller liknande verktyg för att ställa in en bra grundinställning av TVn och sedan ser man på TV som vanligt under nått hundratal timmar (~200) innan man köper en kalibreringstjänst. Personligen tycker jag inte man behöver göra annat än 2. ovan. Fråga två: är det bäst att låta TVn eller LX71 skala upp DVD?
Det är enklast att utvärdera mha DVE eller liknande verktyg. Fråga tre (kanske borde vara i en annan tråd...): inställningar i LX-71 när man har en 5090?
En korrekt utförd kalibrering är en kalibrering av hela din videokedja så där ingår även din LX-71 (gäller även fråga 2 ovan). Kalibreraren borde göra en kalibrering av TVn mha en signalgenerator för att slutligen koppla in din utrustning, verifiera kalibreringen och eventuellt göra inställnigar i resten av din videokedja om så behövs. Generellt om inställningar för LX-71 vet jag inte, har aldrig testat någon så mitt råd är, läs manualen först.
Redigerat av Wolfy, 22 juli 2009 - 21:58.
Postad 22 juli 2009 - 22:53
Raymond Luxury Yacht
-
Raymond Luxury Yacht
-
Användare
-
-
114 inlägg
Tack för tipsen
Postad 23 juli 2009 - 07:11
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Hehe, så länge de inte tar in någon från Pioneer som ju bevisat sig, om möjligt, vara ännu sämre... inte mig emot.
Vad jag syfta på är att jag tror marknadsavdelningen har stor del i vilken kundprofil de olika tv-apparaterna riktar in sig på (och därmed dess innehåll) och "consumer Panasonic" får gärna rycka upp sig där. Dock har jag hamnat på helt andra siffror med mindre kompetenta displayer och återkommer till att någon one-gamma-fits-all inte finns IMHO, även om vissa är 100% säker på att exakt 2.2 är det korrekta eller att exakt 2.5 är det korrekta.
Agreed, 100%. Som du vet.  När jag trycker på info-knappen så visar den 24bit, och när jag kör PS3 direkt in i Kuron så visar infon 36bit. Vad det betyder är jag inte säker på.
36 bit = Deep Color. 24 bit = Inte Deep Color Den stärkare stödjer inte Deep Color och således skickar PS3 inte ut nån 36 bits signal då. Men din tv gör det och då växlar PS3 över till 36-bits läge. Det är inte så flashigt som det låter, gissar på att PS3 bara lägger på massa nollor på LSB:arna får att "expandera" från 24 till 36. Påverkar inte bilden mao - inte vad jag vet iaf.
Postad 23 juli 2009 - 15:52
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Vad jag syfta på är att jag tror marknadsavdelningen har stor del i vilken kundprofil de olika tv-apparaterna riktar in sig på (och därmed dess innehåll) och "consumer Panasonic" får gärna rycka upp sig där.
Jorå, hängde med på det. Jag ponerade bara på att: säg att Panasonic rycker upp sig, hoppas då bara att de inte blir lika nonchalanta som Pioneer bara för att de "är bäst" och tror att produkterna säljer sig själva. Tror inte high-end överlever många fler debakel. Nåja... Panasonic, mäktiga Koreaner, high-end plasma och en fullt ut realiserad Kuro-liknande diplay är inte en utopi ännu.
Postad 23 juli 2009 - 16:07
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Aha, du tänkte såå...
Ja en förutsättning för att man ska kunna hålla en high-end serie är nog att man har en ofantligt mkt större "svensson-end" serie vid sidan av. Finns förvisso undantag (B&O, Runco) men om vi säger high-end och samtidigt sälja fler än 12 tv-apparater om året då...
Postad 23 juli 2009 - 16:35
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Hehe, exakt så, high-end som bildentusiaster köper, inte märkesyuppies me noll koll.
Postad 23 juli 2009 - 17:00
Unregistered6f60a473
-
Unregistered6f60a473
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Hej
Har en fråga gällande uppskalning av dvd-material.
Kör för tillfället dvd med xbox360 via microsofts hd-komponent kabel till min 5090h. Och undrar helt enkelt om uppskalningen sker automatiskt eller om detta är något jag behöver ställa in.
Postad 23 juli 2009 - 18:00
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Hej grabbar!
Kan någon förklara för mig, hur tittar man på 2 analoga tv-kanaler samtidig???
Jag har alltså en Pioneer 5090H och vill testa lite. Hittils har jag tittat bara på en analog kanal och text tv denna kanal. Det var typ 2 mindre skärmar, den ena skärmen visade bild, medan den andra skärmen visade text tv.
Nu vill jag ha bild från 2 olika analoga kanaler samtidigt? Är det möjligt?
Postad 23 juli 2009 - 18:23
zyberzeke
-
zyberzeke
-
Användare
-
-
138 inlägg
Aha, du tänkte såå... 
Ja en förutsättning för att man ska kunna hålla en high-end serie är nog att man har en ofantligt mkt större "svensson-end" serie vid sidan av. Finns förvisso undantag (B&O, Runco) men om vi säger high-end och samtidigt sälja fler än 12 tv-apparater om året då... 
Panasonic har väl redan en "high-end" serie, tänker då på Panasonic Premiere Länk till Panasonic Premiere
Postad 23 juli 2009 - 18:34
Unregisteredb7bdb1f7
-
Unregisteredb7bdb1f7
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
Hej grabbar!
Kan någon förklara för mig, hur tittar man på 2 analoga tv-kanaler samtidig??? Jag har alltså en Pioneer 5090H och vill testa lite. Hittils har jag tittat bara på en analog kanal och text tv denna kanal. Det var typ 2 mindre skärmar, den ena skärmen visade bild, medan den andra skärmen visade text tv. Nu vill jag ha bild från 2 olika analoga kanaler samtidigt? Är det möjligt?
Nopp andra signalen måste vara på input. Alltså externa bildkällor.
Postad 24 juli 2009 - 15:56
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Panasonic har väl redan en "high-end" serie, tänker då på Panasonic Premiere Länk till Panasonic Premiere
Förvisso har Panna börjat ta steg i rätt riktning (IMHO), men fortfarande tycker jag att en high-end med såpass övermättad gamut är rent utsagt dåligt. Nu är iofs inte siffror och mätresultat något att haka upp sig på så man får väl avvakta tills dess att man sett den (lika fullt tycker jag det är dåligt med såpass övermättade färger). Återstår dock att se om Panna tillslut hakar på high-end/proffsskärmar och tillåter dess kunder i vanliga "konsumentfacket" att fullt ut kalibrera sin display, det har varit väldigt dåligt med det från Panasonics sida hittills.
Redigerat av Wolfy, 24 juli 2009 - 15:58.
Postad 24 juli 2009 - 17:05
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Förvisso har Panna börjat ta steg i rätt riktning (IMHO), men fortfarande tycker jag att en high-end med såpass övermättad gamut är rent utsagt dåligt. Nu är iofs inte siffror och mätresultat något att haka upp sig på så man får väl avvakta tills dess att man sett den (lika fullt tycker jag det är dåligt med såpass övermättade färger). Återstår dock att se om Panna tillslut hakar på high-end/proffsskärmar och tillåter dess kunder i vanliga "konsumentfacket" att fullt ut kalibrera sin display, det har varit väldigt dåligt med det från Panasonics sida hittills.
Den är inte billig direkt. Widescreen Review säger att den presterar ungefär som årets Kuro. Jag äger en Panasonic och är väldigt negativt inställd till den fluktuerande svärtan. Något som jag hoppas att de har fixat vid det här laget. Man blir väldigt bortskämd med Kuro-500. Den dubbla känsligheten i justeringen(120 steg istället för sextio) är verkligen en bra sak att ha när man kalibrerar. Dock är jag inte säker på att den justeringsmöjligheten finns på RGB-gain/cut.
Postad 24 juli 2009 - 17:11
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Vad jag syfta på är att jag tror marknadsavdelningen har stor del i vilken kundprofil de olika tv-apparaterna riktar in sig på (och därmed dess innehåll) och "consumer Panasonic" får gärna rycka upp sig där.
Agreed, 100%. Som du vet. 
36 bit = Deep Color. 24 bit = Inte Deep Color
Den stärkare stödjer inte Deep Color och således skickar PS3 inte ut nån 36 bits signal då. Men din tv gör det och då växlar PS3 över till 36-bits läge.
Det är inte så flashigt som det låter, gissar på att PS3 bara lägger på massa nollor på LSB:arna får att "expandera" från 24 till 36. Påverkar inte bilden mao - inte vad jag vet iaf. 
Däremot verkar stärkaren påverka hur bakgrunden i PS3 ser ut. Det ser inte roligt ut med flimrande färger. Påminner lite om Panasonics berömda lila ormar. Men jag är rätt nöjd med att stärkaren(Denon 4806 i USA)klarar 1080p. Jag var på väg att köpa en splitter. Men det slipper jag nu. Dock är det lite problem för Kuro att "klocka" in signalen ibland. Men efter några sekunder brukar en ren signal komma.
Postad 24 juli 2009 - 19:03
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Den är inte billig direkt. Widescreen Review säger att den presterar ungefär som årets Kuro.
Hehe, high-end är sällan det och även om jag inte bryr mig (tycker high-end ska kosta), så är Panasonics proffsskärmar/high-end än så länge alldeles på tok för dyra för vad man får, nästan i klass med Loewe. När man tänker på vad Pioneer kostade även vid släpp så var de redan då ett klipp sett till vad man får. Jag äger en Panasonic och är väldigt negativt inställd till den fluktuerande svärtan. Något som jag hoppas att de har fixat vid det här laget.
Ja, men det är en konsumentvariant och en budgetsådan om jag inte missminner mig. Pannas proffskärmar är avsevärt mycket bättre (har iofs bara sett 2 st  och inte i en optimal miljö så jag kan inte uttala mig om floating blacks där). Man blir väldigt bortskämd med Kuro-500. Den dubbla känsligheten i justeringen(120 steg istället för sextio) är verkligen en bra sak att ha när man kalibrerar. Dock är jag inte säker på att den justeringsmöjligheten finns på RGB-gain/cut.
Onekligen. Hade det funnits en KRP i 42" hade jag redan ägt den sedan länge. Är i valet och kvalet om jag ändå ska slå till, men så bra som den är så tycker jag fortfarande att den inte är tillräckligt bra för att motivera mig att byta ut min G8 (och i samma veva bli en massa pengar fattigare).
Postad 26 juli 2009 - 16:44
zyberzeke
-
zyberzeke
-
Användare
-
-
138 inlägg
Intressant läsning tycker jag som länge funderat på Pioneers 60 tummare. Har länge funderat på om det är skillnad på modellerna, att jämföra "live" är ju inte så enkelt därför lite kul att hitta info där man defakto gjort en jämförelse skärmarna emellan. Tydligen så är bästa köpet 500 serien, och det har man ju funnit lite hintar om tidigare med. glaset och pdp:n skiljer sig mellan 600:an och 500. Test och utvärdering av 500M - 600M samt 5020 (pdp-5090)
Postad 26 juli 2009 - 21:16
Raymond Luxury Yacht
-
Raymond Luxury Yacht
-
Användare
-
-
114 inlägg
Behöver man skruva fast en 5090 i underlaget om man monterat den på ett Pio-stativ? Det står så i manualen: Förhindra att platt-TV:n välter När du har installerat stativet ska du se noga till att platt-TV:n inte välter utan är förankrad i både väggen och underlaget. Stabilisera på bord eller rack Förankra platt-TV:n som på bilden med hjälp av de metallhållare och skruvar som medföljer stativet (tillbehör).
Postad 26 juli 2009 - 21:33
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1 423 inlägg
Om du inte har några småbarn som kan hitta på lite hyss så behöver du inte oroa dig. Jag har min på stativ och den står ganska stadigt. Men det är ju så klart möjligt att tippa den om man vill det.
Postad 26 juli 2009 - 21:40
Raymond Luxury Yacht
-
Raymond Luxury Yacht
-
Användare
-
-
114 inlägg
OK ,tack! Skall hålla 6-åringen och 11-åringen (och frugan!) i hampan när de närmar sig min dyrgrip
Postad 26 juli 2009 - 23:26
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Jag skulle aldrig någonsin vågat ha den på stativ om jag hade småbarn.
Mycket snyggare att ha den på väggen också.
Redigerat av belzebubb, 26 juli 2009 - 23:27.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|