Jo du får samma resultat med losslessljudspår.Det gör det väl inte? Ljudet måste ju omvandlas från digitalt till analogt nånstans. Antingen i Receivern eller i Blurayspelaren. Kör man analogt ut sker detta i Blurayspelaren och inte i Receivern.
* Officiell tråd - Pioneer BDP-LX71/51FD
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 24 juni 2009 - 08:20
Postad 24 juni 2009 - 12:32
Jo du får samma resultat med losslessljudspår.
Nja... nu skrivs det om olika saker...
Nu har jag varken aktuell bd spelare eller reciver, men visst kan det bli skillnad, men skillnaden beror ju på hur bra D/A omvandlingen är i respektive pryl.
Inte om det är lossless eller inte.
Men som svar på ursprungsfrågan:
Ta fram dina kablar och testa! Jag skulle gissa att pion sitter med en riktigt bra D/A omvandlare.
Postad 24 juni 2009 - 13:30
Nja... nu skrivs det om olika saker...
Nu har jag varken aktuell bd spelare eller reciver, men visst kan det bli skillnad, men skillnaden beror ju på hur bra D/A omvandlingen är i respektive pryl.
Inte om det är lossless eller inte.
Men som svar på ursprungsfrågan:
Ta fram dina kablar och testa! Jag skulle gissa att pion sitter med en riktigt bra D/A omvandlare.
Jag har nu testat att koppla analogt med relativt fina ljudkablar. Jag märker definitivt skillnad. Mitt första intryck är att det låter bättre, rösterna är klarare och jag tycker stereobilden blev tydligare, men basen är lite låg vilket jag vet kan vara problem när man kör analogt då det är nåt med att LFE utgången inte får tillräckligt med kräm. När jag spelar musik så är basen fantastisk från LX71:an så jag tänkte att man kunde få till liknande resultat för film.
Är det någon annan här som kör analogt med LX71 och har idéer om inställningar?
Postad 24 juni 2009 - 19:46
Jag har nu testat att koppla analogt med relativt fina ljudkablar. Jag märker definitivt skillnad. Mitt första intryck är att det låter bättre, rösterna är klarare och jag tycker stereobilden blev tydligare, men basen är lite låg vilket jag vet kan vara problem när man kör analogt då det är nåt med att LFE utgången inte får tillräckligt med kräm. När jag spelar musik så är basen fantastisk från LX71:an så jag tänkte att man kunde få till liknande resultat för film.
Är det någon annan här som kör analogt med LX71 och har idéer om inställningar?
Har du tankat hem nyaste firmware?
Postad 24 juni 2009 - 20:26
Hur gör man LX71an regionsfri?
Postad 24 juni 2009 - 23:16
Det gör det väl inte? Ljudet måste ju omvandlas från digitalt till analogt nånstans. Antingen i Receivern eller i Blurayspelaren. Kör man analogt ut sker detta i Blurayspelaren och inte i Receivern.
Oj jag svarade visst i fel tråd. Har kopplat analogt nu , riktigt nöjd!
Postad 06 juli 2009 - 21:17
Jag kör med ett rent 2-kanal ljud-system så jag tänker plocka ut
"analog audio out (2 ch)" på LX71 till mitt försteg.
Min fråga, hur bra är "audio out (2 ch)" på LX71 ?
kommer jag bli nöjd med ljudet på filmer och dvd-konserter ?
Hoppas någon kan svara som har provat eller kör så eller tror sig veta.
Postad 08 juli 2009 - 22:40
Är mycket sugen på att köpa en LX71 men är orolig över en sak.
Jag kör med ett rent 2-kanal ljud-system så jag tänker plocka ut
"analog audio out (2 ch)" på LX71 till mitt försteg.
Min fråga, hur bra är "audio out (2 ch)" på LX71 ?
kommer jag bli nöjd med ljudet på filmer och dvd-konserter ?
Hoppas någon kan svara som har provat eller kör så eller tror sig veta.
Jag använder LX71 både till film och till avlyssning av musik-cd och är mycket nöjd, faktum är att 2ch analogt är riktigt bra. Finns flera här och på andra forum som också poängterat att ljudet är riktigt bra i LX71.
/dante
Postad 09 juli 2009 - 09:25
Jag använder LX71 både till film och till avlyssning av musik-cd och är mycket nöjd, faktum är att 2ch analogt är riktigt bra. Finns flera här och på andra forum som också poängterat att ljudet är riktigt bra i LX71.
/dante
Tack Dante för svaret !
En fråga, använder du 2ch analogt även för film ?
Då lutar det mot att det blir en LX71, men det finns ju BDP-320 också (svårt att välja).
Hur tror ni BDP-320 är på analogt 2ch jämfört mot LX71 ?
MVH
Linnoman
Redigerat av Unregistered32f46448, 09 juli 2009 - 09:34.
Postad 10 juli 2009 - 12:24

Postad 15 juli 2009 - 15:02
Hur tror ni BDP-320 är på analogt 2ch jämfört mot LX71 ?
MVH
Linnoman
Skulle gissa på att LX71:an är snäppet bättre. Hittade inga direkta uppgifter på vilken DAC som sitter i 320:an dock. Vet bara att det sitter 4st Wolfson 8740 i 71:an. Förmodligen är dem i 320:an ej i samma kvalité annars skulle de eventuellt skyltat med det. Man ska kanske egentligen inte jämförbara dessa maskiner då LX71:an ligger i en annan prisklass (om man kikar på introduktionspris) och därmed har bättre byggkvalité.
Postad 16 juli 2009 - 19:47
Tack!
Postad 16 juli 2009 - 21:51
Har försökt hitta något i tråden om hur man (enkelt) gör LX71 regionsfri m a p DVD (ursäkta om det står någonstans redan): kan någon ge ett bra tips?
Tack!
Lämna in den där du köpte den så fixar de säkert till det för en lite peng...
Postad 18 juli 2009 - 21:15
Har försökt hitta något i tråden om hur man (enkelt) gör LX71 regionsfri m a p DVD (ursäkta om det står någonstans redan): kan någon ge ett bra tips?
Tack!
Se information på PioneerFaq http://www.pioneerfa...raga=Regionsfri
Postad 26 juli 2009 - 20:14
Min receiver har inte HDMI och har inte hittat så mycket skrivet om för/nackdelar för de alternativ som finns för att koppla ljudet när man spelar BD:
1) Koaxial/toslink - möjlighet till autokalibrering, ljudbehandling etc men inget hd-ljud dvs begränsat till t ex DTS Core?!
2) Multi-kanal - avkodning av alla hd-format men begränsad möjlighet till inställning av ljud (avstånd, nivåer etc)?!
Något bättre än det andra?
Tack på förhand!

Postad 26 juli 2009 - 20:17

Postad 26 juli 2009 - 20:33
Kan man ställa in något i LX-71 så ljudet blir "optimerat" (får min spelare på tisdag)? Tänker på nivåer, avstånd, equalizer etc.
Förresten, har hittat en bra artikel om analog multi-kanal:
http://www.avforums....7603-post7.html
Redigerat av Raymond Luxury Yacht, 26 juli 2009 - 20:48.
Postad 27 juli 2009 - 16:53
Tack Palle, det lutar åt det valet...
Kan man ställa in något i LX-71 så ljudet blir "optimerat" (får min spelare på tisdag)? Tänker på nivåer, avstånd, equalizer etc.
När du får din spelare se till att uppgradera till senaste firmware. Då finns det en del inställningar, nivåer, storlek på högtalare m.m
/dante
Postad 08 augusti 2009 - 11:08
Thomas
Postad 08 augusti 2009 - 12:00
Postad 20 augusti 2009 - 09:53
Har då kompletterat anläggningen med en 51FD. Eftersom min HK 235 AVR har sina begränsningar blev jag rekommenderad att använda analoga utgångarna, 5.1. Har ställt in 51:an enligt manual, och även provat lite alternativa inställningar. På receivern använder jag 6/8 direct in.
Det LÅTER JÄTTEILLA! Inget tryck, knappt nån bas, och väldigt burkigt ljud. Ändrade till digitalt och coax, och då var i varje fall ljudet rent och med tryck i.
Har sökt och har för mig att jag sett råd och tips kring detta problem, men hittar inte det nu. Någon som har lite tips?
Postad 20 augusti 2009 - 10:34
Vad har du för förstärkare?
Det är en Harman Kardon AVR 235. Bra i det mesta, men som bekant går det fort i den digitala världen, och en maskin inköpt -05 är redan over the edge i vissa avseenden...
Postad 20 augusti 2009 - 17:19
Nu är det bra ljud på det mesta, men subban hörs knappt. Ska söka vidare!
/AERo
Postad 20 augusti 2009 - 17:46
Kompletterar min egen information efter uppgradering av firmware och lite mer pillande.
Nu är det bra ljud på det mesta, men subban hörs knappt. Ska söka vidare!
/AERo
Du kan prova detta:
Stäng av bas hanteringen på spelaren. Med andra ord, ställ in alla högtalare på LARGE och sub på Yes(ja). Detta kommer att öka LFE kanalen med ca 5db, om du hade det inställt på bashantering innan. Detta är dock inte tillräckligt för att kompensera för din förstärkares fel att förstärka LFE kanalen. så du måste också
ställal in så att alla andra högtalare är ca -10db lägre än subben. Tex, sätt högtalarna på -5db och suben på +5db. Detta i kombinatuion med ovan tips skall sänka gapet mellan högtalre och sub. Det är bättre att göra detta i spelaren än i förstärkaren. Om du gör det i förstärkaren så kommer LFE att vara felinställd för dina övriga källor.
Om du följer stegen ovan så kommer du att får en hyfsad LFE kanal, inte perfekt.
Redigerat av HkanW, 20 augusti 2009 - 17:49.
Postad 20 augusti 2009 - 18:56
Du kan prova detta:
Stäng av bas hanteringen på spelaren. Med andra ord, ställ in alla högtalare på LARGE och sub på Yes(ja). Detta kommer att öka LFE kanalen med ca 5db, om du hade det inställt på bashantering innan. Detta är dock inte tillräckligt för att kompensera för din förstärkares fel att förstärka LFE kanalen. så du måste också
ställal in så att alla andra högtalare är ca -10db lägre än subben. Tex, sätt högtalarna på -5db och suben på +5db. Detta i kombinatuion med ovan tips skall sänka gapet mellan högtalre och sub. Det är bättre att göra detta i spelaren än i förstärkaren. Om du gör det i förstärkaren så kommer LFE att vara felinställd för dina övriga källor.
Om du följer stegen ovan så kommer du att får en hyfsad LFE kanal, inte perfekt.
Tack för tipset - testat och en klar förbättring, även om basen fortfarande inte har samma tryck som andra källor eller BDP-ljudet via koaxial.
Postad 20 augusti 2009 - 20:41
Tack för tipset - testat och en klar förbättring, även om basen fortfarande inte har samma tryck som andra källor eller BDP-ljudet via koaxial.
Problemet är att din förstärkare inte ökar LFE kanalen med 10db i dess analoga ingångar. Resultatet är att LFE-kanalen blir 10-15db lägre än den skall vara.
Därför får man tweka inställningarna i spelaren istället!
Redigerat av HkanW, 20 augusti 2009 - 20:42.
Postad 21 augusti 2009 - 15:21
Skicka PM med adressen så skickar jag den!
Postad 24 augusti 2009 - 13:07
Dessutom är den med nuvarande pris runt 4.500 kr mycket prisvärd...
Postad 24 augusti 2009 - 13:45
Skulle vara mycket intressant att höra vad ni isåfall tycker om bild & ljudkvaliten dessa emellan.
Postad 25 augusti 2009 - 00:09
Dessutom är den med nuvarande pris runt 4.500 kr mycket prisvärd...
Tyvärr är det ju ingen butik som lagerhåller denna spelare för tillfället & HBB som haft det lägsta priset kommer troligtvis inte få in denna i lager igen. Trist

Postad 25 augusti 2009 - 10:24
Jag har firmware version 1.33 på CD-R om någon vill ha den!
Skicka PM med adressen så skickar jag den!
Jag har FW 1.32 från 5 juni i år installerad - finns det en version 1.33? Vilka är nyheterna i den då? Kunde inte hitta den på Pioneers hemsida...
Tack för erbjudandet i vilket fall som helst

Mentos: jag köpte min för 4.500 i mitten av juli och då var de förvisso inte många kvar i Sverige enligt uppgift.
Redigerat av Raymond Luxury Yacht, 25 augusti 2009 - 10:25.
Postad 27 augusti 2009 - 11:07
Postad 27 augusti 2009 - 11:16
Postad 27 augusti 2009 - 13:39
Postad 27 augusti 2009 - 13:52
På blocket finns det dock en begagnad för 3000kr. Kvitto och garantitid kvar. Helt ok pris.
Postad 27 augusti 2009 - 23:46

Vad säger ni? Hur är laddtiderna?
Postad 27 augusti 2009 - 23:52
Firmware 1.33
Bluray
Basic Disc (ej bd-j, ej bd+): 20-30 sekunder
Advanced Disc (bd-j, ej bd+): 25-45 sekunder
Paranoid Disc (ej bd-j, bd+): 45-55 sekunder
Advanced Paranoid Disc (bd-j, bd+): 65-70 sekunder
Power on till klar: ~30 sekunder
Postad 28 augusti 2009 - 20:23
Ladd tider!
Firmware 1.33
Bluray
Basic Disc (ej bd-j, ej bd+): 20-30 sekunder
Advanced Disc (bd-j, ej bd+): 25-45 sekunder
Paranoid Disc (ej bd-j, bd+): 45-55 sekunder
Advanced Paranoid Disc (bd-j, bd+): 65-70 sekunder
Power on till klar: ~30 sekunder
Tackar! Synd att jag aldrig mätte min LX70A, så jag har liksom ingen vidare referens.
Postad 28 augusti 2009 - 23:00
Hittade en på blocket kort efter att jag skrivit det senaste inlägget. Men en stund senare så fick jag ett nytt mail från hembiobutiken där de talade om att de fått in 3 maskiner och skulle skicka en till mig idag =) Hoppas den anländer innan helgen!
Ringde & kollade med HBB ang. dom 3 maskinerna dom fått in och alla hade gått på redan tidigare lagda beställningar så jag förmodar att en är på väg till dig. Jag är riktigt sugen på en LX71:a men det verkar bli svårt att hitta en.
Postad 30 augusti 2009 - 17:30
Postad 31 augusti 2009 - 11:50

Postad 31 augusti 2009 - 12:04
Postad 04 september 2009 - 00:07
Tänkte hör om det är någon som har jämfört Pioneer BDP-LX71/51FD mot bdp-320 eller Bdp-lx52 ?
Är mest intresserad om hur dom står sig i Dvd uppspelning ?
och Cd-musik 2 ch uppspelning ?
Postad 25 september 2009 - 09:15
Firmware V1.37 släppt av Pioneer:
http://www.pioneer.e...pgrade/BDP.html
En "Performance improvement" är alltid välkommen... Får installera och se om man upplever någon skillnad.
/A
Postad 25 september 2009 - 18:33
En "Performance improvement" är alltid välkommen... Får installera och se om man upplever någon skillnad.
/A
Hmm... Efter att ha startat med uppgraderingsskivan ser allt OK ut i början ("DISC-DWLD"), men sedan växlar displayen mellan "DOWNLOAD" och "DATA CHECK". Problemet är att den stått så i en timme, och efter omstart samma problem. Inget mer händer....
Någon som haft samma problem? Beskrivs inte i den korta FAQ:n på Pioneers sida. Kanske bara en korrupt CD, men jag testar igen någon annan dag (ej en fredagkväll :-)
/A
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar