Pioneer G9, tekniska frågor
1269 svar till detta ämne
Postad 22 March 2009 - 22:23
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
@snauen
Jag hade ungefär samma problem med min Pioneer Kuro 5090H.
Du måste aktivera HDMI-ingångar och SCART-ingångar och det är det första steget.
Egentligen scanas alla analoga TV-kanaler automatiskt när du startar TV:n för första gången.
När du vill titta på de analoga kanalerna trycker du på knappen "Select" flera gånger tills det lyser "rött" under beteckiningen "TV" längst ner på fjärrkontrollen. Därefter kan du genom MENU välja vilket input du ska ha till analogt TV-tittande. Jag håller med dig att det är krångligt med att hålla på och aktivera alla HDMI-ingångar samt scartingångar, så onödigt. Egenligen bordet det räcka med att koppla in kablar och välja ingång genom tjärrkontrollen, men Pioneer valde att komplicera allt!
Redigerat av Brando70, 22 March 2009 - 22:34.
Postad 22 March 2009 - 23:18
snauen
-
snauen
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
jag kan inte få fram några menyer över huvudtaget händer inget alls när jag trycket på fjärrkontrollen....
Redigerat av snauen, 22 March 2009 - 23:19.
Postad 24 March 2009 - 18:09
martiin82
-
martiin82
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
Tjena boys, jag har problem med ljudsync på min nya 5090,, väldigt irriterande när man väl börjat störa sig på det!
Jag kör boxerkort i tvns inbyggda motttagare, ljudet på den tillhörande underliggande högtalaren.
Har ju kört separat box tidigare till min gamla 5080xa och har då aldrig sett/hört något fel...
Har laborerat ned de olika ljudinställningarna utan att få till det.
Felet är störst på canal+-kanalerna, men inte helt frånvarande på de andra heller.. ;(
Tänkte bara kolla här om det finns nån stjärna med lite koll på läget, kanske någon annan med boxer som kan kolla om dom upplever samma sak??
Redigerat av martiin82, 24 March 2009 - 18:27.
Postad 24 March 2009 - 18:46
Wiizard
-
Wiizard
-
Användare
-
-
240 inlägg
jag kan inte få fram några menyer över huvudtaget händer inget alls när jag trycket på fjärrkontrollen....
Kanske en dum fråga, men har du kollat längst ner på fjärren så att TV är valt och inte DVD eller nåt annat alternativ?
Postad 24 March 2009 - 20:39
criztal
-
criztal
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Tänkte höra hur det funkar att koppa in datorn till Pio 5090 och se t.ex Bluray filmer.
Har en dell laptop som tydligen kan skicka både bild och ljud via HDMI men är lite osäker om det kommer fungera med 5.1 ljud så man kan dra full nytta av hembiosystemet.
Har fått tips om att koppla dator(hdmi)->receiver(hdmi)->TV(hdmi)
någon som vet om detta fungerar?
Postad 25 March 2009 - 17:14
trumtajkon
-
trumtajkon
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Har läst någonstans att man kan få tv-ljudet till recivern via HDMI, och alltså slippa toslink-kabeln, någon som fått det att fungera? Finns det något sätt att höja tv-ljudet. Spräckte nästan trumhinnan igår när jag satte på en cd-skiva och volymen på recievern var inställd för tv-tittande
Postad 25 March 2009 - 17:40
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Har läst någonstans att man kan få tv-ljudet till recivern via HDMI, och alltså slippa toslink-kabeln, någon som fått det att fungera? Finns det något sätt att höja tv-ljudet. Spräckte nästan trumhinnan igår när jag satte på en cd-skiva och volymen på recievern var inställd för tv-tittande 
Det stämmer inte. Den har inte HDMI OUT bara IN
Postad 25 March 2009 - 17:55
trumtajkon
-
trumtajkon
-
Amatör
-
-
64 inlägg
jo visserligen, men viss kommunikation sker ändå. T ex stänger min reciever av sig via en signal från hdmi-kabeln när jag stänger av tv:n. Fast det kanske inte går att få ljudet ut?
Postad 25 March 2009 - 18:12
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Då får du testa och se om det gör det.
Postad 26 March 2009 - 17:07
Unregistered0611855e
-
Unregistered0611855e
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Skulle vilja återkoppla till en tidigare fråa angående ströömsförsörjningen av denna tv,
Just nu kör jag på "standby" under nätterna...men har haft en tanke att koppla hela hemmabiosystemet till ett eljack med strömbrytare.
HAr Du/Ni hört ngt om
a/ att tv:S livslängd eller så kan försämras av att man stänger av och på strömmen varje natt?
b/ vad Pioneer själva anser?
c/ Ngn som gör så här redan i forumet?
Postad 26 March 2009 - 18:13
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Jag brukad göra så med min tjock tv men inte längre eftersom den drar bara 2-3 W.
Postad 28 March 2009 - 10:31
Unregisteredd0da5698
-
Unregisteredd0da5698
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Tänkte tipsa om ett problem jag hade vid uppdatering av tv:n (5090h).
Försökte med sandisks 16 gb sticka som jag formatera och zippa upp uppdateringsmappen till,men det gick inte
av nån anledning.
När jag pröva med 8 gb stickan gick det bra att uppdatera.
Båda var formaterade i FAT32 och båda hade den där virtual cd driven.
Postad 01 April 2009 - 10:04
pimmp
-
pimmp
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
ENATOR, har du fått din CA-modul ännu???
Sedan undrar jag om någon provat med en diablo cam för att trolla bort jiddret
Postad 01 April 2009 - 10:52
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
ENATOR, har du fått din CA-modul ännu???
Nej den har inte kommit än
Postad 01 April 2009 - 19:49
Avicii
-
Avicii
-
Beroende
-
-
1168 inlägg
För att ha tillgång till funktionen Uppdatering av programvara krävs att Norge har valts som land. Någon som testat det och fått en uppdatering?
Eller blir det samma uppdatering om man laddar ner från Pioneer och gör uppdateringen via USB-minnet?
Postad 01 April 2009 - 19:55
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
För att ha tillgång till funktionen Uppdatering av programvara krävs att Norge har valts som land. Någon som testat det och fått en uppdatering? Eller blir det samma uppdatering om man laddar ner från Pioneer och gör uppdateringen via USB-minnet?
Det går inte att ändra till Norge. Den går tillbaka till defult land. Om uppgradering det som du ser på Pios hemsida är sida uppgradering som kommer det finnas eftersom dem har lagt ned all utvecklingen.
Postad 07 April 2009 - 13:15
Spökplumpen
-
Spökplumpen
-
Rookie
-
5 inlägg
Undrar om någon har några bra inställningsalternativ för analog sändning. Dvs. Com Hem utan digital-Tv:box?
Dessutom undrar jag över PS3-inställningarna som presenteras i tråden. Är dessa maximerade för just själva Tv-spelandet eller funkar det för filmtittande med?
Postad 10 April 2009 - 07:27
Unregistered5fdc2bdf
-
Unregistered5fdc2bdf
-
Användare
-
-
117 inlägg
Hej!
Nån som vet hur man får helskärm på bluray filmer? Alltså jag vill skala upp bilden så att den täcker hela skärmen utan att bilden förvrids. Vill alltså inte ha svarta kanter i botten när jag ser film. Använder man zoom så förvrängs bilden och de andra alternativen e inga höjdare.
Om jag ser från ps3s hårddisk kan ps3 zooma in bilden hur bra som helst men om jag ser från skiva går inte det.
Det sägs ju dessutom att tvn är bättre på uppskalning så jag skulle gärna göra detta från tvn hela tiden.
Postad 10 April 2009 - 18:32
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1073 inlägg
Hej! Nån som vet hur man får helskärm på bluray filmer? Alltså jag vill skala upp bilden så att den täcker hela skärmen utan att bilden förvrids. Vill alltså inte ha svarta kanter i botten när jag ser film. Använder man zoom så förvrängs bilden och de andra alternativen e inga höjdare. Om jag ser från ps3s hårddisk kan ps3 zooma in bilden hur bra som helst men om jag ser från skiva går inte det. Det sägs ju dessutom att tvn är bättre på uppskalning så jag skulle gärna göra detta från tvn hela tiden.
Uppskalning är ju när man på konstgjord väg lägger till pixlar, det du eftersträvar är ju en inzoomning & om saker & ting inte ska bli förvrängt så kommer du ju att förlora en ganska så stor del av bildytan i filmen.
Postad 11 April 2009 - 19:27
solhaga
-
solhaga
-
Forumräv
-
-
662 inlägg
Efter en ominstallation av satellitkanalerna ser jag inte längre några HD-kanaler och väldigt få CD-kanaler.
Är det jag som klantar mig eller har CD börjar med pairing?
Postad 11 April 2009 - 20:01
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Efter en ominstallation av satellitkanalerna ser jag inte längre några HD-kanaler och väldigt få CD-kanaler. Är det jag som klantar mig eller har CD börjar med pairing?
Sök under mina senaste inlägg med bilder ser du hur du skall söka alla kanaler.
Postad 11 April 2009 - 21:24
solhaga
-
solhaga
-
Forumräv
-
-
662 inlägg
Sök under mina senaste inlägg med bilder ser du hur du skall söka alla kanaler. 
Jovisst. Men denna gång får jag det inte att fungera. Någon som har gjort sökning den senaste veckan och lyckats?
Postad 11 April 2009 - 22:07
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
heee heee då rör jag inte på min tv
Postad 12 April 2009 - 09:19
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Hej! Nån som vet hur man får helskärm på bluray filmer? Alltså jag vill skala upp bilden så att den täcker hela skärmen utan att bilden förvrids. Vill alltså inte ha svarta kanter i botten när jag ser film. Använder man zoom så förvrängs bilden och de andra alternativen e inga höjdare. Om jag ser från ps3s hårddisk kan ps3 zooma in bilden hur bra som helst men om jag ser från skiva går inte det. Det sägs ju dessutom att tvn är bättre på uppskalning så jag skulle gärna göra detta från tvn hela tiden.
Jag trodde ni var ett utdöende släkte. Vad är du rädd för? Inbränning? Den enda chansen att se film som täcker hela bildytan är att se en film som är i samma bildformat som en tv. Jag hoppas att du vett vilket format en widescreen-tv är i(jag menar inte 16x9). Vet du inte det får du en läxa att lära från och med nu...
Postad 12 April 2009 - 16:38
DaddyCool
-
DaddyCool
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Hej någon som vet om man kan styra 5090H men harman/kardons fjärrkontroll? De koder som man har i min katalog fungerar inte, gissar att de är gamla. Någon som har gått det att fungera?
Mvh//
Postad 13 April 2009 - 12:46
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Jovisst. Men denna gång får jag det inte att fungera. Någon som har gjort sökning den senaste veckan och lyckats?
Jag gjorde en ny kanalsökning och fick fram alla kanaler
Postad 13 April 2009 - 15:37
solhaga
-
solhaga
-
Forumräv
-
-
662 inlägg
Jag gjorde en ny kanalsökning och fick fram alla kanaler 
Jag lyckades också idag. Däremot fungerar inte filtreringen längre (tryck på på enter och sedan tools). Väljer jag HD får jag inga kanaler allls. Detta fungerade förut så något är gjort med kanalernas metainformation.
Postad 14 April 2009 - 02:02
Unregistered5fdc2bdf
-
Unregistered5fdc2bdf
-
Användare
-
-
117 inlägg
Jag trodde ni var ett utdöende släkte. Vad är du rädd för? Inbränning?
Den enda chansen att se film som täcker hela bildytan är att se en film som är i samma bildformat som en tv. Jag hoppas att du vett vilket format en widescreen-tv är i(jag menar inte 16x9). Vet du inte det får du en läxa att lära från och med nu... 
Om man ser filmen i andra format än bdmv så är det inga problem att klippa kanterna och fylla skärmen. Jag är inte rädd för inbränningar men jag vill utnyttja de 50 tummen jag betalade för. I de flesta filmerna händer det inget i kanten ändå. Jag behöver ju inte alltid göra så men jag vill ha valet i alla fall.
Postad 14 April 2009 - 03:39
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Om man ser filmen i andra format än bdmv så är det inga problem att klippa kanterna och fylla skärmen. Jag är inte rädd för inbränningar men jag vill utnyttja de 50 tummen jag betalade för. I de flesta filmerna händer det inget i kanten ändå. Jag behöver ju inte alltid göra så men jag vill ha valet i alla fall.
En Pan och Scannare?!! Det var länge sedan. Jag kan rekommendera dig att köpa den största 4x3-tv:n du kan hitta. Köp bara filmer som är i formatet 4x3. Det vill säga filmer innan 50-talets mitt och bakåt, plus de flesta tv-filmer innan de hittade på widescreen. Hur ska jag övertala dig att du MISSAR en hel del genom att klippa i kanterna? Det var länge sedan vi på forumet hade en sån diskussion. Robban
Postad 14 April 2009 - 08:22
Unregistered5fdc2bdf
-
Unregistered5fdc2bdf
-
Användare
-
-
117 inlägg
På en 4:3 tv blir det ju värre. Det är 2.2 :1 och 2.35:1 material som inte fyller ut skärmen.
Det är som sagt inte så att jag alltid vill ha det men det irriterar mig att tvn inte kan göra det. Vet inte vad man skulle vilja använda zoom och bred funktionen till. Den förvränger ju bilden, det måste ju vara värre än att klippa delar av den för att fylla ut skärmen.
Postad 16 April 2009 - 21:12
DaddyCool
-
DaddyCool
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Hej jag undrar hur man ställer in 100 hz på 5090?
Postad 17 April 2009 - 06:17
oliven
-
oliven
-
Beroende
-
-
1347 inlägg
Du får köpa Philips kommande modell med 21:9 format http://www.consumer....CA_SE_CONSUMER/
Postad 17 April 2009 - 07:56
Wiizard
-
Wiizard
-
Användare
-
-
240 inlägg
Hej jag undrar hur man ställer in 100 hz på 5090?
Drive mode 2.
Postad 17 April 2009 - 20:18
DaddyCool
-
DaddyCool
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Drive mode 2.
Tack, men vart hittar jag drivemode? Jag har letat med uppenbarligen på fel ställen. Mvh//
Postad 18 April 2009 - 08:21
alkaden
-
alkaden
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hej!
Har nyligen köpt en 5090H och haft en del problem med att ställa in den. Problemet jag har just nu är att när jag har den använder HDMI-inställningen "video" blir ansikten väldigt konstiga, tror att jag upplever fenomenet "mud-faces". För att få bort det, måste jag använda inställningen "PC" istället men då upplever jag att svärtan blir sämre och dessutom försvinner i princip alla inställningar för bilden. Vilket läge använder ni, och hur ska jag göra för att få bra bild?
Jag har testat att stänga av alla förbättringsfunktioner i "video" läge men det hjälpte inte..
Jag använder datorn för att spela upp HD material, min konfig -->
¤ Vista 64bit sp1
¤ Radeon 4870
¤ MediaPlayerClassic Home Cinema + CoreAVC
Postad 20 April 2009 - 21:02
Honda
-
Honda
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Hej,
Nybliven ägare av 5090H och tänkte börja med att uppdatera firmware till senaste version. Laddade ner 0907-0701 och packade upp update foldern till en tom formaterad Sandisk 500Mb sticka. startar TVn drar ur sladden och sätter i stickan samt sätter tillbaka sladden. Kan se att lampan på stickan tänds och släcks, men det händer aldrig mer. Missar jag något?
/Honda.
Postad 20 April 2009 - 21:11
Lundmark
-
Lundmark
-
Lärjunge
-
-
396 inlägg
Håller ni med om att EPG:n är fullkomligt värdelös i 5090H? Jag orkar verkligen inte bläddra mellan kanalerna för den är så långsam. Det är synd, för den ser helt OK ut.
Postad 20 April 2009 - 23:39
GForce
-
GForce
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Hej!
Jag har nyligen köpt en 5090H och är jättenöjd med bilden.
Men inställningarna är rätt krångliga. Jag har sökt i tråden men inte hittat någon lösning på mina problem, så jag försöker själv beskriva problemen nedan:
1.
Jag har fått igång HDMI ingångarna men sedan så är det en massa val som jag tidigare hade som numera är utgråade. tex systeminställningar, home media gallery, ingångar, kanal, favoriter samt tools. Jag får texten "aktuell status tillåter inte val och justering" för de valen trots att de funkade tidigare. Någon som vet vad det beror på och hur man löser det? Obs! jag har inte försökt uppdatera firmware så det beror inte på det.
2.
När jag ska välja input 1-5 så brukar det (inte alltid) dyka upp en ruta som har ett stort utropstecken och sedan texten "Startar. Var god vänta.". Även om jag väntar tills rutan försvinner (ca 1 min) så byter den inte mellan input lägena. Men om jag håller på och fibblar ett tag så funkar det plötsligt. Ibland behöver jag starta om tv´n, ibland den apparat som är kopplad till just den input:en. Någon som vet vad detta beror på och hur man löser det?
Observera att jag inte har varken analog tv, satellit eller digitalmottagare valt. Jag kör IP-tv från min leverantör på INPUT1 och alla kanaländringar etc sköts via den boxen och inte tv´n. INPUT3 går till en tvix och INPUT4 till en dvd spelare (alla 3 via hdmi).
Postad 21 April 2009 - 06:05
solhaga
-
solhaga
-
Forumräv
-
-
662 inlägg
Hej!
Jag har nyligen köpt en 5090H och är jättenöjd med bilden.
Men inställningarna är rätt krångliga. Jag har sökt i tråden men inte hittat någon lösning på mina problem, så jag försöker själv beskriva problemen nedan:
1. Jag har fått igång HDMI ingångarna men sedan så är det en massa val som jag tidigare hade som numera är utgråade. tex systeminställningar, home media gallery, ingångar, kanal, favoriter samt tools. Jag får texten "aktuell status tillåter inte val och justering" för de valen trots att de funkade tidigare. Någon som vet vad det beror på och hur man löser det? Obs! jag har inte försökt uppdatera firmware så det beror inte på det.
Valen är kontextdrivna. Du måste välja ingång först. 2. När jag ska välja input 1-5 så brukar det (inte alltid) dyka upp en ruta som har ett stort utropstecken och sedan texten "Startar. Var god vänta.". Även om jag väntar tills rutan försvinner (ca 1 min) så byter den inte mellan input lägena. Men om jag håller på och fibblar ett tag så funkar det plötsligt. Ibland behöver jag starta om tv´n, ibland den apparat som är kopplad till just den input:en. Någon som vet vad detta beror på och hur man löser det?
Observera att jag inte har varken analog tv, satellit eller digitalmottagare valt. Jag kör IP-tv från min leverantör på INPUT1 och alla kanaländringar etc sköts via den boxen och inte tv´n. INPUT3 går till en tvix och INPUT4 till en dvd spelare (alla 3 via hdmi).
Det verkar som du startar i tunermode. Hur sätter du på tv:n? Hur hade du stängt av den innan? Om nu INPUT1/HDMI var valt och ansluten apparat ej är på när du sätter på tv:n, så kanske tv:n försöker med tunermode istället (hittar ingen HDMI-information). Men det är bara gissningar från min sida, kanske någon annan orkar svara innan du postar i fler trådar.
Postad 21 April 2009 - 06:49
Wiizard
-
Wiizard
-
Användare
-
-
240 inlägg
Tack, men vart hittar jag drivemode? Jag har letat med uppenbarligen på fel ställen.
Minns inte exakt på rak arm, men under inställningar eller alternativ, tror jag. Är inte så svårt att hitta. Står väl i manualen om inte annat. Det står aktiveringsläge om du har menyerna på svenska.
Postad 21 April 2009 - 06:56
Wiizard
-
Wiizard
-
Användare
-
-
240 inlägg
2. När jag ska välja input 1-5 så brukar det (inte alltid) dyka upp en ruta som har ett stort utropstecken och sedan texten "Startar. Var god vänta.". Även om jag väntar tills rutan försvinner (ca 1 min) så byter den inte mellan input lägena. Men om jag håller på och fibblar ett tag så funkar det plötsligt. Ibland behöver jag starta om tv´n, ibland den apparat som är kopplad till just den input:en. Någon som vet vad detta beror på och hur man löser det?
Det där händer på min också ibland om jag försöker byta input precis efter att jag startat TV:n. Om jag då väntar en liten stund, kanske en halvminut, så har det alltid fungerat normalt. Har aldrig behövt starta om nånting. Användargränssnittet behöver väl en liten stund på sig att boota upp, helt enkelt.
Postad 21 April 2009 - 07:27
Honda
-
Honda
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Hej, Nybliven ägare av 5090H och tänkte börja med att uppdatera firmware till senaste version. Laddade ner 0907-0701 och packade upp update foldern till en tom formaterad Sandisk 500Mb sticka. startar TVn drar ur sladden och sätter i stickan samt sätter tillbaka sladden. Kan se att lampan på stickan tänds och släcks, men det händer aldrig mer. Missar jag något? /Honda.
Kom på det att de firmware uppdateringar som anges i change log verkar bara vara kopplade till de interna boxarna och jag använder ingen av dem. Är där några funktioner som uppdateras som jag har nytta av? Kan det vara för att jag inte använder interna boxarna som firmware uppdateringen inte startar? /Honda.
Postad 21 April 2009 - 07:29
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Hej, Nybliven ägare av 5090H och tänkte börja med att uppdatera firmware till senaste version. Laddade ner 0907-0701 och packade upp update foldern till en tom formaterad Sandisk 500Mb sticka. startar TVn drar ur sladden och sätter i stickan samt sätter tillbaka sladden. Kan se att lampan på stickan tänds och släcks, men det händer aldrig mer. Missar jag något? /Honda.
Någon annan hade samma problem och det visade sig att stickan var fel på. Så använda en annan. Men tänk på att det inte nödvändig att du uppdaterar denna firmware.
Postad 21 April 2009 - 07:33
Lundmark
-
Lundmark
-
Lärjunge
-
-
396 inlägg
Det där händer på min också ibland om jag försöker byta input precis efter att jag startat TV:n. Om jag då väntar en liten stund, kanske en halvminut, så har det alltid fungerat normalt. Har aldrig behövt starta om nånting. Användargränssnittet behöver väl en liten stund på sig att boota upp, helt enkelt.
Ja, det är normalt. När TVn varit inställd på den inbyggda TV-mottagaren och får ett "power on"-kommando startar den på senast använda ingång och digitalboxen tar lite tid på sig att starta. Tyvärr kan man inte avbryta starten och växla till t.ex. HDMI 1 - något som krånglar till användandet av universalfjärrkontroller med Pioneers TV (fjärren skickar kommandot men så länge digitalboxen bootar händer ingenting). Apropå det, har ni någon lösning för hur man använder denna TV smidigast med en aktivitets-/makrobaserad universalfjärr?
Postad 21 April 2009 - 10:14
Honda
-
Honda
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Ja, det är normalt. När TVn varit inställd på den inbyggda TV-mottagaren och får ett "power on"-kommando startar den på senast använda ingång och digitalboxen tar lite tid på sig att starta. Tyvärr kan man inte avbryta starten och växla till t.ex. HDMI 1 - något som krånglar till användandet av universalfjärrkontroller med Pioneers TV (fjärren skickar kommandot men så länge digitalboxen bootar händer ingenting).
Apropå det, har ni någon lösning för hur man använder denna TV smidigast med en aktivitets-/makrobaserad universalfjärr?
Programerade min Harmony 655 (tror jag den heter, ett antal år gammal) igår kväll och fick då lägga till 20s fördröjning vid uppstart innan den skickar input kommando. Styrde den då så att den startar TV först och sedan resten av utrustningen. Har dock inte så stor betydelse eftersom varken Topfield boxen, TViX eller PS3 startar fortare Möjjligt att det skulle gå att korta ner fördröjningen något till kanske 15s. /Honda.
Postad 21 April 2009 - 11:03
Lundmark
-
Lundmark
-
Lärjunge
-
-
396 inlägg
Programerade min Harmony 655 (tror jag den heter, ett antal år gammal) igår kväll och fick då lägga till 20s fördröjning vid uppstart innan den skickar input kommando. Styrde den då så att den startar TV först och sedan resten av utrustningen. Har dock inte så stor betydelse eftersom varken Topfield boxen, TViX eller PS3 startar fortare
Möjjligt att det skulle gå att korta ner fördröjningen något till kanske 15s. /Honda.
Jo, jag anser att det har betydelse eftersom man måste sitta som ett jäkla mongo med handen utsträckt och rikta fjärren mot anläggningen i en halv minut. :-)
Postad 21 April 2009 - 15:04
GForce
-
GForce
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Valen är kontextdrivna. Du måste välja ingång först.
Det verkar som du startar i tunermode. Hur sätter du på tv:n? Hur hade du stängt av den innan? Om nu INPUT1/HDMI var valt och ansluten apparat ej är på när du sätter på tv:n, så kanske tv:n försöker med tunermode istället (hittar ingen HDMI-information). Men det är bara gissningar från min sida, kanske någon annan orkar svara innan du postar i fler trådar.
Hej! Jag har provat alla möjliga kombinationer. Och om jag har input1 på när jag stänger av tv´n så är det också den som är på när jag startar tv´n igen. Ang. ingångarna och utgråade val så har jag testat att välja ingång först men kommer inte åt grejjerna ändå oavsett vilken ingång jag valt. Och då har jag också förvissat mig om att just den ingången är igång och visar bild och ljud. Skumt detta. Jag har iofs inte valt något för input2 och input5. Måste alla ingångar vara definierade? Om så, varför funkade det när jag slog på tv´n för första gången och inte hade en enda ingång definierad?
Postad 21 April 2009 - 15:08
Lundmark
-
Lundmark
-
Lärjunge
-
-
396 inlägg
1. Jag har fått igång HDMI ingångarna men sedan så är det en massa val som jag tidigare hade som numera är utgråade. tex systeminställningar, home media gallery, ingångar, kanal, favoriter samt tools. Jag får texten "aktuell status tillåter inte val och justering" för de valen trots att de funkade tidigare. Någon som vet vad det beror på och hur man löser det? Obs! jag har inte försökt uppdatera firmware så det beror inte på det.
Exakt vilka val är utgråade? Om det är Home Media Gallery; har du anslutit TV:n till ett nätverk och har den en giltig IP-adress? Om det är HDMI-inställningar; har du anslutit via HDMI? Exakt vad är utgråat?
Postad 21 April 2009 - 15:59
GForce
-
GForce
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Exakt vilka val är utgråade? Om det är Home Media Gallery; har du anslutit TV:n till ett nätverk och har den en giltig IP-adress? Om det är HDMI-inställningar; har du anslutit via HDMI? Exakt vad är utgråat?
När jag trycker på Home Menu knappen, alltså första nivån så är följande utgråat: * Kanal * Ingångar * Home Media Gallery (tp-sladd ansluten men eftersom jag inte kommer in i setup:en för HMG så har jag inte kunna sätta upp kommunikationen) * HDMI kontroll (behöver ej denna så det spelar ingen roll att den är grå) Det enda som kan väljas i denna första nivå är "Inställningar". När jag trycker inställningar så är följande utgråade i nästa nivå: Inställning system Inställning favoriter (behöver ej denna så det spelar ingen roll) Jag kan alltså inte komma åt "Inställning system" Dessutom är tools knappen utgråad i båda de ovanstående nivåerna och endast tillgänglig djupt nere i inställningarna för bild och ljud och då endast som före/efter jämförare. Jag har ställt in INPUT1 till ip-boxen (ip-tv via telia) via HDMI och har bild och ljud där. Jag har ställt in INPUT3 till tvixen via HDMI och har bild och ljud där. Jag har ställt in INPUT4 via HDMI till dvd spelaren och har bild och ljud där. Övriga, dvs INPUT 2 och 5 har jag inte ställt in, ej heller PC. Jag får alltså utgåat på alla de ovan angivna valen på ALLA mina inställda inputs samt ALLA tv lägen, dvs tv/dtv/sat. Jag har provat en och en och samma utgråade val för samtliga.
Postad 21 April 2009 - 16:22
Honda
-
Honda
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Jo, jag anser att det har betydelse eftersom man måste sitta som ett jäkla mongo med handen utsträckt och rikta fjärren mot anläggningen i en halv minut. :-)
I mitt fall kan jag lägga fjärren på bordet
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|