Humax CXHD-1000C
(Digitalboxar)
|
1
|
(183)
|
Inga priser |
Postad 05 June 2008 - 16:57
Postad 05 June 2008 - 17:02
Redigerat av Unregistered1ff325c1, 05 June 2008 - 17:02.
Postad 05 June 2008 - 17:02
Postad 05 June 2008 - 17:03
Ang pvr hd-boxen så stod det att den skulle lanseras under sommaren troligtvis på deras hemsida.
Postad 05 June 2008 - 17:18
Postad 05 June 2008 - 17:24
läs lite längre ner på denna sida http://www.comhem.se...s_080605_2.html
Postad 05 June 2008 - 17:31
Äntligen! Det märks att man är rejält luttrad när man gläds för en sån liten sak.Text-tv. Det är nu möjligt att läsa underordnade text-tv-sidor, precis så som det står beskrivet i manualen.
Tvivlar dock på att de fixat suddigheten men men, man kan ju hoppas.
Postad 05 June 2008 - 17:35
Postad 05 June 2008 - 17:57
Inte enbart via HDMI, jag får ut dolby digital 5.1 optiskt från de kanaler som sänder sådant till min HK-AVR132 som saknar HDMI, med senaste HUMAX FW.Jag noterade att du inte hade uppdaterat till senaste FW. Jag tror att de tidiga FW bara hade 5.1-ljud via optiska utgången, medan de senare FW har 5.1-ljud via HDMI (kanske t.o.m enbart via HDMI??).
Måste fortfarande krångla med OPT+ knappen för att få ljud på SVT Lokal "Tvärsnytt" när det sänds direkt i SVT2, (men inte på reprisen hos SVT24).
Postad 05 June 2008 - 18:04
Inte enbart via HDMI, jag får ut dolby digital 5.1 optiskt från de kanaler som sänder sådant till min HK-AVR132 som saknar HDMI, med senaste HUMAX FW.
Måste fortfarande krångla med OPT+ knappen för att få ljud på SVT Lokal "Tvärsnytt" när det sänds direkt i SVT2, (men inte på reprisen hos SVT24).
det är som tidigare sakt ingen bugg lokala svt sänder bara i mpeg ljud och inte i dolby lika med övriga operatörer bl viasat iptv ... bättring blir det dock med val av rätt ljud spår
Redigerat av Duckface21, 05 June 2008 - 18:57.
Postad 05 June 2008 - 18:56
Postad 05 June 2008 - 19:06
HUMAXEN borde inse detta och koppla om själv så jag slipper, blir oftast kanalbyte istället för lokalnyheter.det är som tidigare sakt ingen bugg lokala svt sänder bara i mpeg ljud och inte i dolby lika med övriga operatörer bl viasat iptv ... bättring blir det dock med val av rätt ljud spår
Postad 05 June 2008 - 19:10
HUMAXEN borde inse detta och koppla om själv så jag slipper, blir oftast kanalbyte istället för lokalnyheter.
jo men bättring ska ju komma i denna nya fw
Postad 05 June 2008 - 21:32
På tal om PVR
Nej det kommer ingen PVR förrän efter sommaren enligt en fågel i skogen
Maveric
Postad 05 June 2008 - 21:57
HUMAXEN borde inse detta och koppla om själv så jag slipper, blir oftast kanalbyte istället för lokalnyheter.
Min samsung box gör likadant. Man får byta spåret manuellt. :/
Postad 05 June 2008 - 22:25
Postad 05 June 2008 - 22:25
Orsaken är troligtvis i grunden att SVT inte vill behöva hålla koll på både MP2 och AC-3 bara för utsändning i 2.0 av lokala nyheter, eller ens köpa in extra kodare för det. Den tysta Dolby Digital-signalen i sig vill man nog inte avaktivera tillfälligt av tekniska skäl, även om man skulle kunna dumpa den när man lägger över till lokala sändningar.
Postad 05 June 2008 - 22:26
Kan kanske bero på att du för en gångs skull har samma information som jag
Ödmjukhet är en brist på självförtroende
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 05 June 2008 - 22:28.
Postad 05 June 2008 - 22:54
Problemet är att SVT:s programkontroll sänder ut en tom AC-3-signal vid lokalsändningar. Alltså vet dessvärre ingen digitalbox att den ska koppla om till MP2-spåret för att få ljud...
Orsaken är troligtvis i grunden att SVT inte vill behöva hålla koll på både MP2 och AC-3 bara för utsändning i 2.0 av lokala nyheter, eller ens köpa in extra kodare för det. Den tysta Dolby Digital-signalen i sig vill man nog inte avaktivera tillfälligt av tekniska skäl, även om man skulle kunna dumpa den när man lägger över till lokala sändningar.
presis så det ligger till som jag redan sa för flera månader sen
Postad 06 June 2008 - 07:34
Hmmm, betyder detta att 576p eller 576i över HDMI är fixat/kommer?...
Bildkvalitet. Bilden kunde i vissa fall upplevas suddig på SD kanaler i tidigare mjukvaruversion 1.00.15. Detta har åtgärdats i version 1.00.17. Väljer man 720p läget så kan vissa kunder fortfarande uppleva vissa bildstörningar (samma som i tidigare mjukvaror) och 1080i-läget rekommenderas därför som standardläge.
...
Jag har problem med grafik på SD över 1080i HDMI ( siffrorna på CNBC t ex ), alltså inte enbart suddighet.
Jag ställer in mig på att jag får fortsätta köra SCART för SD och så blir HD skarpare än tidigare över HDMI, alltså ett klart steg framåt, men fortf en del bök. Man kommer ju också kunna flippa mellan alla kanalerna på SCART också och koppla om till HDMI först när det är något HD-program man fastnar för, vilket är en fördel.
Är SD mot förmodan perfekt över HDMI/1080i kommer jag ha detta läge inställt hela tiden. Läge "Original" för SD över HDMI har jag mycket låga förhoppningar om att det är fixat. På onsdag vet vi.
Redigerat av ruhe, 06 June 2008 - 07:35.
Postad 06 June 2008 - 10:53
Tyvärr tror jag inte att vi kan förvänta oss någon större förändring i positiv riktning, när det gäller "suddighetsproblemet". För det första nämner dom inte ens vad de gjort för att lösa 576p problemet, vilket väl ska tolkas som att de inte gjort någonting (om jag känner Comhem rätt). För det andra klingar det inte bra i mina öron när man säger att "vissa kunder fortfarande kan komma att uppleva dom här problemen", när det gäller 720p. Det betyder sannolikt att de allra flesta kommer att uppleva problemen. Sänds programmen i 720p vill vi väl för sjutton kunna se programmen i 720p, inte i 1080i!!!!, som man nu rekomenderar. Det vore kanske ärligare att tala om för sina kunder i klar text att boxen inte blir bättre. Det ska vi förstås inte förvänta oss av Comhem, som fortsätter med att föra oss bakom ljuset. Dessutom skulle ju Comhem inte få in lika mycket pengar. Ärlighet verkar vara ett okänt begrepp för Comhem.
Man har helt enkelt rättat ett antal "småbuggar" men skitit i att göra något åt huvudproblemet (suddighetsproblemet), vilket i så fall är skandalöst! Detta visar bara att hoppet för boxen är ute och att det skulle bli för dyrt med en hårdvarulösning. Därför gör de ett antal smårättningar som gör en del nöjda för en stund. Någon kommer t ex sitta och vara jättenöjd över att ha en fungerande text TV. Någon annan sitter nöjd för att textningen på Canal + HD fungerar som det ska.
De har dock valt att inte göra något åt det grundläggande problemet med boxen, som skulle möjliggöra att se HDTV kvalitét genom HD boxen. Vi kommer inte ens att kunna se SD via HDMI i en kvalité som kommer upp till deras vanliga standardboxar via scart.
Boxen kommer allt närmare återvinningscentralen.
Vårt hopp står nu till att våra ärenden i ARN utfaller till vår fördel. Hasses ärende togs förresten upp i tisdags i ARN och utslag kan väntas innan midsommar. Mitt ärende har dragits i långbänk. Comhem begärde anstånd för att svara på min skrivelse och fallet kommer nu att tas upp först efter semestern. Får vi rätt i något av dessa ärenden kommer många av er kunna åka på den berömda räkmackan, eftersom fallen kommer bli prejudicerande för övriga här. Det kommer Comhem ha svårt att gå emot.
Redigerat av MacGam, 06 June 2008 - 11:31.
Postad 06 June 2008 - 12:24
Min samsung box gör likadant. Man får byta spåret manuellt. :/
detta ska dock lösas i humaxen med fw 17 den ska komma ihåg ljudspår till nästa gång samma program sänds vet ej hur de blir i samsungen i övrigt kommer det inte bli nån ändring manuellt ändring i fortsättningen för jag tror dock inte det blir någon ändring med fw17 det slutar mer med att den kommer ihåg att den kör mpeg ljud på heltid i stället...
Postad 06 June 2008 - 13:48
De skriver ju i alla fall att suddighet på SD-kanaler har åtgärdats. Eftersom det inte finns suddighetsproblem på SCART utgår jag från att SD över HDMI är rättat. Sen får vi hålla på och jämföra om det verkligen blir bättre än över Scart. I mitt fall ( TV som är 720p ) blir det en extra behandling vid SD och box-output på 1080i över HDMI: 576i- fr antenuttaget-de-interlace och skalning i boxentill 1080i-de-interlace i TV:n och skalning till 720p....
De har dock valt att inte göra något åt det grundläggande problemet med boxen, som skulle möjliggöra att se HDTV kvalitét genom HD boxen. Vi kommer inte ens att kunna se SD via HDMI i en kvalité som kommer upp till deras vanliga standardboxar via scart.Normalt vore väl att man ska ha en något bättre bild på SD med HDMI än vad standardboxarna kan erbjuda via scart. Var det inte därför 99% av oss i det här forumet valde att köpa boxen med medföljande tjänster?
...
Detta resonemang p g a att man behöver de-interlace:a för att skala om. Kommer signalen i 576i ( som i Scart ) behöver bara en skalning och de-interlace:ning göras.
Vi får se på onsdag. Jag kommer nog inte vara bland de första att installera denna gång.
Postad 06 June 2008 - 18:56
detta ska dock lösas i humaxen med fw 17 den ska komma ihåg ljudspår till nästa gång samma program sänds vet ej hur de blir i samsungen i övrigt kommer det inte bli nån ändring manuellt ändring i fortsättningen för jag tror dock inte det blir någon ändring med fw17 det slutar mer med att den kommer ihåg att den kör mpeg ljud på heltid i stället...
Nja, det står att den kommer ihåg per kanal, inte program. Visst, det funkar om det enda du ser på tvåan (eller ettan, vilket det nu är) är lokalnyheter annars får du fortsätta med att manuellt ändra.
Postad 07 June 2008 - 00:25
Jag har Comhem som leverantör.
Jag har HD-paketetet (99kr mån).
Jag har Humax box CXHD-1000.
Sedan start dec 2006.
Jag har en Panasonic PV 60 som bildvisare.
Jag har sedan start aldrig upplevt någonting fel med bildkvaliteten.
Min box är inställd på 1080i.
Är jag frisk?
Postad 07 June 2008 - 00:36
Du kanske helt enkelt har lägre ställda krav eller inte har sett hur bra HDTV kan se ut?
Postad 07 June 2008 - 01:02
Det får du leva med ..Jag bor i Göteborg.
Den tvn har många problem i sig själv att visa bilden korrektJag har en Panasonic PV 60 som bildvisare.
Är det inte jobbigt när du skall se på HD kanaler i 720pMin box är inställd på 1080i.
Att du själv undrar säger ju en delÄr jag frisk?
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 07 June 2008 - 01:02.
Postad 07 June 2008 - 10:04
Jag bor i Göteborg.
Jag har Comhem som leverantör.
Jag har HD-paketetet (99kr mån).
Jag har Humax box CXHD-1000.
Sedan start dec 2006.
Jag har en Panasonic PV 60 som bildvisare.
Min box är inställd på 1080i.
Är jag frisk?
Du gör som du vill men jag skulle köra boxen i orginal läget. 720p blir snyggare då varför skala upp en 720p bild till 1080i det förvanskar en redan hd bild men att lägga till information i bilden för att passa i 1080i läget. nu vet jag inget om din tv men jag skulle tippa på att den är en 720p tv vilket gör att matar du den med 1080i så skalar boxen om 576i/p och 720p till 1080i och sen skalar tv ner det igen till 720p i tv lite onödigt och en förlust
och nej du är ej frisk om du inte ser felen
Redigerat av Duckface21, 07 June 2008 - 10:31.
Postad 07 June 2008 - 11:05
HD->Nedskalning->Uppskalning. Första och sista gången vi ser detta?
Redigerat av ruhe, 07 June 2008 - 11:16.
Postad 07 June 2008 - 11:36
HD->Nedskalning->Uppskalning. Första och sista gången vi ser detta?
Troligtvis ser kedjan ut så här om man ser den på TV4HD och om det ens
sänds något på den kanalen.
720p > 576i > 1080i
Reserverar mig för 720p ... Som det verkar nu på TvHD Fotboll kanalen så sänds den i 1080i
Det är BUll .. Har kollat in andra HD kanaler som sänder EM och de jag hittat sänder i 720p.
Edit : Jag har nu klara fakta från Tv4 och ansvarig för utsändningen.
Det blir 1080i
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 07 June 2008 - 12:45.
Postad 07 June 2008 - 12:41
Postad 07 June 2008 - 15:18
Oavsett vad man tycker om Com Hem så är de ju beroende av att Humax som producerar boxen och Conexant som producerat chipsetet däri tar fram ny mjukvara. Com Hem kan ju inte trolla fram en fungerande mjukvara själva.
Postad 07 June 2008 - 16:07
Sändings uppehåll på Tv4 HD
Nu kan comhem dra någog över sig ...
Hur skall de ersätta sina kunder en hel månad för att de inte får Tv4 HD
Inte ett ord om att detta skulle ske ...
Den som inte var förbannad innan borde bli det nu ..
Detta är BEDRÄGERI !!!!!!!
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 07 June 2008 - 16:07.
Postad 07 June 2008 - 16:35
Så jag kan jämföra ..
Jo .. jag har viasat och 5-6 andra bolag också
Jag tror på valfrihet och är därför absolut inte "Moderat"
( obs : politik är förbjudet på forumet )
Maveric
Ps. MInglarn .. var det din reaktion efter att ha blivit blåst ?
Redigerat av Unregistered1103, 07 June 2008 - 16:43.
Postad 07 June 2008 - 16:59
Jag bor i Linköping och har de senaste dagarna haft riktigt risig bild på digital TV och på analog TV från ComHem. Jag har en TV kopplad till digitalbox och en TV direkt till analogt antennuttag. Den analoga har jättekass bild i form av störningar och flimmer. Den digitala har för tillfället ingen bild alls, hittar inget nät. Sitter just nu och kolla fotbolls EM i analogt...... EM 2008 alltså...
Skrev mail till ComHem och felanmälde UTFÖRLIGT i förr går vad som var felet på både analogt och digitalt (då funkade några få digitala kanaler). I går fick jag svar på felanmälan från ComHem.
ComHem: "Vad är det för fel på bilden?"
Det är helt sjukt att ett företag rakt igenom kan vara så inkompetent..
Jag hade hoppats på, till och med blivit lovad, fotbolls EM i HD men sitter nu med analog bild!
Ärligt talat jag pi**ar på ComHem! Fy Fan!
Köpte min första HD TV för 3 år sen, har fortfarande inte sett på HD TV. Tack ComHem. Tack så j**la mycket!
Postad 07 June 2008 - 17:16
Tv4 Comhem : Grötig suddig bild
Tv4 Canal Digital : Betydligt bättre bild
Tv4 HD Fotboll : Helt fantastisk bild... Bästa sändningen jag sett hitintills och kanon 5:1 ljud
Skall testa några andra HD kanaler i veckan .. orkar inte nu .. vill bara se Fotboll och
dricka bärs .. ( klick .. nu öppnar jag min första .. vi ses .. in i dimman
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 07 June 2008 - 17:17.
Postad 07 June 2008 - 17:35
Så här ser det ut efter en snabb jämförelse
Tv4 HD Fotboll : Helt fantastisk bild... Bästa sändningen jag sett hitintills och kanon 5:1 ljud
Skall testa några andra HD kanaler i veckan .. orkar inte nu .. vill bara se Fotboll och
dricka bärs .. ( klick .. nu öppnar jag min första .. vi ses .. in i dimman)
Maveric
Snacka om att strö salt i dom redan vidöppna såren. Gissa om man är upprörd. Pissigare bild än den som presteras på 4:an nu har jag inte sett på länge. Comhem kan hoppa upp och sätta sig någonstans!!! Mest förbannad är jag att man inte, sedan löftena om Fotbolls EM har gjort någon officiell dementi. Men som sagt, inget förvånar längre när det gäller detta skojarföretag. KK innan slutet på 2010 är mitt tips.
Grattis Maveric! Kan du åtminstone maila över en av de där kalla bärsen.
Redigerat av MacGam, 07 June 2008 - 17:36.
Postad 07 June 2008 - 18:12
Tyvärr måste jag fortfarande kolla analogt eftersom de antog att jag hade kvar programkortet från mitt förra abonnemang som jag sade upp
Postad 07 June 2008 - 18:27
Har dock en Sharp 1080p om det har någon betydelse...
Postad 07 June 2008 - 18:51
Haha Combort är ju för roliga. De skickar med en antennkabel och en lapp där det står att man måste använda den kabeln för att få bästa möjliga bild, och att man kan förlänga med en vanlig antennkabel om man vill ha längre. Såg inte lappen först utan körde med antennkabel av hög kvalité, får då 52 i signalstyrka, med deras kabel som förlängning (med en stor grej på) går signalstyrkan ner i 30
![]()
Tyvärr måste jag fortfarande kolla analogt eftersom de antog att jag hade kvar programkortet från mitt förra abonnemang som jag sade upp
Kabeln Com Hem skickar med har ett mantelströmfilter, som förhindrar att ström läcker mellan antennuttaget och nätjorden om man har platt-tv ansluten till jordat uttag. Filtret kan dämpa antennsignalen, men sitter där som en säkerhetsåtgärd eftersom det teoretiskt finns brandrisk vid krypströmmar mellan jordpunkterna (i praktiken några fall med rykande apparater vad jag hört).
Att man gör ett instick om bildkvalitet på samma papper är för att mindre krypströmmar kan ge upphov till störningar i bilden vid analog mottagning.
Postad 07 June 2008 - 21:27
Vad är det som gör att canaldigital har en bättre bild än comhem gäller detta bara hd sändningarSå här ser det ut efter en snabb jämförelse
dricka bärs .. ( klick .. nu öppnar jag min första .. vi ses .. in i dimman)
Maveric
eller överlag
Postad 07 June 2008 - 22:09
Svårt att säga något annat, då de bara har en HD box.
Men vi får se nu .. vad comhem kan göra med sin nya FW samt
med kommande PVR Box .. Humax måste ju göra en bättre PVR box
än den HD box de givit oss. De har ju facit i hand nu .. vi har givit
dom alla möjligheter att göra något bättre tack vare oss på detta forum.
De kommer säkert att sätta i ett dunderchip för att vara på säkra sidan.
Maveric
Postad 07 June 2008 - 22:24
Om man inte vill ha en ful talrik på sin tomt eller fasad vad är det som gäller om man vill ha en bra bild.Förmodligen är det boxen ..
Svårt att säga något annat, då de bara har en HD box.
Men vi får se nu .. vad comhem kan göra med sin nya FW samt
med kommande PVR Box .. Humax måste ju göra en bättre PVR box
än den HD box de givit oss. De har ju facit i hand nu .. vi har givit
dom alla möjligheter att göra något bättre tack vare oss på detta forum.
De kommer säkert att sätta i ett dunderchip för att vara på säkra sidan.
Maveric
boxer går bort ej intreserrad av extern antenn.telia har ej 3an.Så vad gör man
Postad 07 June 2008 - 22:24
man bryter ju alla ingångna avtal på hdtv-paketet...
nån som anmält dem för falsk marknadsföring om Fotbolls-EM ifjol?
annars känns det som man borde göra det... o kräva bort alla bindningstider mm för dem bryter ju mot alla avtal dem har med sina kunder..
som vanligt...
Postad 07 June 2008 - 22:45
Sedan i fredags har Telia TV3, ZTV, TV6, TV8 mfl i sortimentet.
http://www.telia.se/...kanalpaket_stor
Beställ kanalpaket Stor i 12 månader och du kan titta fritt i ett halvår. Det är så gott som halva priset.
Redigerat av Latman, 07 June 2008 - 22:49.
Postad 07 June 2008 - 23:14
Om man inte vill ha en ful talrik på sin tomt eller fasad vad är det som gäller om man vill ha en bra bild.
boxer går bort ej intreserrad av extern antenn.telia har ej 3an.Så vad gör man
Du ser för många problem ...
Att du kan ha tv inomhus förvånar mig
Men om du vill få svar på dina frågor så finns dom både i tråden och på forumet
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 07 June 2008 - 23:14.
Postad 07 June 2008 - 23:29
Vilken fotbollskväll ..
Bild och ljud blev ännu bättre till andra matchen och jag är mycket nöjd.
Skulle ha mycket svårt att se en fotbollsmatch i SD efter att jag äntligt fått
se vilken skillnad det kan bli. Jo .. jag har sett några matcher genom Canal + Sport HD
tidigare .. men detta var bättre. Viasat HD kan gå o lägga sig .. såg Landskamperna
som sändes där förra veckan och det var ju rena skämtet.
Jag kan trösta er .. Norges Tv2 sänder EM i SD ( de har en HD kanal också )
Deras SD sändning var tom sämre än comhem .. om det nu är någon tröst ..
Växlade åter ett par ggr mellan Canaldigtals TV4 och Comhems TV4
Jag lovar er .. det var mycket stor skillnad ..
Kan icke förstå att boxen kan förstöra en bild på detta vis ..
För det måste som sagt vara boxen .. Comhem har ju sagt att de inte gör
något med sändningen och jag tror dom .. Denna box är inte bättre än
att den borde återtas och slängas i soporna, för att sedan ersättas av
en riktigt box .. Kostnadsfritt till alla som har en Humaxbox.
Maveric
Postad 07 June 2008 - 23:45
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Detta ämne är stängt
1
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction!
535 filmer
3 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?