ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)
8369 svar till detta ämne
Postad 07 June 2008 - 23:53
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Vet inte vad du hade för utrustning 2006 ...
Men jag hade mycket bättre bild från Tv4 och VM 2006 än vad jag hade idag.
Desstutom säger dom som hade HD redan då .. att bilden var ännu bättre då.
Det var ju Svt som sände och Tv4 hängde på. Kommer ihåg att Tv4 drog ner på
alla andra kanaler för att ge all power åt fotbollen.
Nej .. det som idag sågs från comhemboxen .. var bedrövligt ..
Det är bara att hoppas för allas skull, att det finns ett litet hopp
med nya FW som kommer i veckan.
Maveric
Postad 08 June 2008 - 10:30
Unregisteredd5dddbb3
-
Unregisteredd5dddbb3
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Lite off topic men en lite lustig händelsekedja rörande ComHem och HD... Är sugen på Eurosport HD inför Franska Öppna-finalen så jag försökte mig på att impulshandla HD-paketet.
Det första som händer är att beställningsfunktionen på hemsidan ger ett serverfel. För att kolla om det trots det gick igenom ringer jag CH, väljer abonnemangsfrågor och knappar in mitt personnr. En herre svarar direkt utan kötid och jag säger att jag försökte beställa men att hemsidan inte funkade. Han frågar då efter mitt personnr och jag kommenterar då att jag precis knappade in det på telefonen... CH-mannen svarar då:
- Jaha... Det där fungerar inte.
Man märker att det saknas konkurrens när de inte ens bryr sig om att upprätthålla funktionen på två så basala grejer...
Postad 08 June 2008 - 10:41
Unregistered863154f7
-
Unregistered863154f7
-
Användare
-
-
115 inlägg
undrar om Com Hem är ute efter nått komikerpris...
mailade dem om skylten på Tv4 HD för är ju en kanal som ingår i hdtvpaketet o pinsamt o skumt att den ska ha en skylt med sändningsuppehåll på kvällarna.. för spelar ju ingen roll vad dem har för rättigheter.. man kan ju inte sälja en kanal till kund o sen inte sända... antingen hade man ju betalat för EM rättigheterna o tagit betalt som vanlig för Tv4 Hd eller så borde man ju sända kanalen gratis när den är fejk...
detta fick jag till svar:
Vi har inte några problem med TV4 HD hos oss i Härnösand och inte nere hos nätövervakningen i Stockholm heller för den delen. Om du har några problem så borde du kontakta supporten på 0771 - 55 00 00.
hela sverige skrattar....
Postad 08 June 2008 - 11:04
ganja
-
ganja
-
Lärjunge
-
-
278 inlägg
Vet inte vad du hade för utrustning 2006 ...
Men jag hade mycket bättre bild från Tv4 och VM 2006 än vad jag hade idag. Desstutom säger dom som hade HD redan då .. att bilden var ännu bättre då. Det var ju Svt som sände och Tv4 hängde på. Kommer ihåg att Tv4 drog ner på alla andra kanaler för att ge all power åt fotbollen.
Enligt den här tråden så var det inte så. SVT:s sändningar var av utmärkt kvalitet, såväl HD som SD. Det stämmer att TV4 förbättrade sig mot slutet av turneringen, då kom man nästan upp i samma klass som gårdagens sändningar.
Postad 08 June 2008 - 14:15
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Enligt den här tråden så var det inte så. SVT:s sändningar var av utmärkt kvalitet, såväl HD som SD. Det stämmer att TV4 förbättrade sig mot slutet av turneringen, då kom man nästan upp i samma klass som gårdagens sändningar.
Jag tror dig .. sedan finns det en annan tråd som säger motsatsen .. så det visar bara hur olika man kan uppfatta bild. Men visst kom Tv4 i slutet av turneringen. Men det berodde som jag skrev tidigare på att man kapade de andra kanalerna för att ge fullt ös till Tv4. Svårt annars och jämföra bild från 2006 med 2008 ... såvida man inte har inspelat okomprimerat material. Men det har väl ingen. Maveric
Postad 08 June 2008 - 14:58
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Kan även rekomendera den som söker ny tv och som inte har erfarenhet av platt -tv att läsa denna tråden https://www.minhembi...howtopic=199317Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 08 June 2008 - 15:00.
Postad 08 June 2008 - 17:57
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Då gör jag så ... Men innan dess .. så skall jag försöka förklara för de som är intresserade av lite FAKTA från en som är intresserad av FAKTA tilll dom som inte sticker huvudet i sanden som en struts från en som aldrig stuckit huvudet i sanden som en struts .. Dagens Kroatien match Tv4 Comhem Riktig Skitbild Tv4 Boxer Skitbild TV4 Canal Digital Satellit Bra bild Tv4 HD Fotboll Mycket bra bild Nu gissar jag .. men tror mig ha rätt.. Comhem hämtar sin bild från Tv4 på samma sätt som Boxer Canaldigital får sin bild till Tv4 på annat sätt och därför är den mycket bättre. Har ingen annan förklaring på detta fenomen. Lycka till med era soptunnor ... ursäkta mig .. HD boxar .. Nu kan Minglarn och Frhape förse er med rätt och riktig information och hoppas för er skull att de gör vad jag och några andra gjort i bakgrundenmed och mot comhem för att ni andra skall få det bra ( eller bättre ) Ni har inte en j-la aning om vad som försigår bakom kulisserna och kommer inte heller att få det. ( några i tråden vet .. ) Lycka till Maveric
Postad 08 June 2008 - 21:17
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
haha på TV4 HD står det ju numera som bekant: "Sändningsuppehåll. För mer information om hur du ser fotbolls-EM i HD se text-tv sid 694"Ok, tänkte jag, varför inte se vad de har att skriva. Jo, följande: 694 No teletextLysande. Man har till och med sålt rätten att sända program i SD. Hur kan det vara möjligt att bestämma vilken bitrate en konkurent sänder sina program i. Spelar väl ingen roll vad kanalen kallas, eller. Nu förstår ju jag med att de menar att man ska kolla på vanliga 4:ans text-tv, men efter som jag anser att det är en annan kanal än den jag betalar separat för så... Så här står det om TV4 HD på Comhems info: "TV4 HD
TV4 HD har samma tablå som TV4. Skillnaden är att vissa program sänds i HD-format. Allt eftersom kommer tablån att utvecklas med fler sändningar och program i HD-format, exempelvis nya dramasatsningen Labyrint och populära serien Medium."Detta tolkar jag som att TV4 HD SKA ha samma tablå som vanliga 4:an. Även om de inte sänder HD så ska de sända samma program som sänds på 4:an. Glasklart? Eller, inte hos Comhem.
Postad 08 June 2008 - 21:34
Ludde76
-
Ludde76
-
Användare
-
-
145 inlägg
haha på TV4 HD står det ju numera som bekant:
"Sändningsuppehåll. För mer information om hur du ser fotbolls-EM i HD se text-tv sid 694"
Ok, tänkte jag, varför inte se vad de har att skriva. Jo, följande:
694 No teletext
Lysande. Man har till och med sålt rätten att sända program i SD. Hur kan det vara möjligt att bestämma vilken bitrate en konkurent sänder sina program i. Spelar väl ingen roll vad kanalen kallas, eller. Nu förstår ju jag med att de menar att man ska kolla på vanliga 4:ans text-tv, men efter som jag anser att det är en annan kanal än den jag betalar separat för så...
Har du text-tv på många HD-kanaler? Varför inte fråga TV4 varför dom inte distribuerar fotbollen i HD då?
Postad 08 June 2008 - 22:05
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Nej, jag har inte text tv på hd-kanalerna. Vilket visar det larviga med uppmaningen att kolla på text-tv för info.
Ska självklart kolla med tv4. Men var tvungen att se hur det blev med sändningar innan. Har inte varit hemma förens nu.
Postad 08 June 2008 - 22:10
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Förresten, att TV4 inte distribuerar EM i HD till Comhemkunder vet jag redan, och även varför. Men att de inte sänder i SD heller på en kanal som ska sända samma tablå som TV4, det har inte framgått sådär oerhört tydligt till allmänheten, tror jag. Canal Digital har rätten till EM högupplöst men har de även rätten till SD som sänds i bitrate över viss nivå?
Postad 09 June 2008 - 08:30
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Canal Digital har rätten till EM högupplöst men har de även rätten till SD som sänds i bitrate över viss nivå?
Iofs, även en från SD uppsklad signal är ju en högupplöst signal i sig så kanske är även det förbjudet så att säga. Mkt trist är det iaf, TV4 sändningar ser ju ut som sk*t... Kom hem från semestern igår kväll och hämta ut box med ny FW:n. Hade mkt att stå i vid hemkomsten så jag hann bara koppla in den med HDMI och titta några minuter. Kikade på 576p via hdmi och deinterlace (eller buffert) debaklet som orsakade flimmer och jaggies from hell verkar vara fixat iaf(*). Ska kolla mer ikväll då jag har mer tid. Min FW är dock inte v17 som kommer i veckan (min box skickades innan FW17 fanns tillgängligt - den har ju legat och dammat ett tag som sagt...), hoppas inget otrevligt har hänt sen min verre. (*) föredrar fortfarande Scart dock, HDMI har fördelar, främst högre bandbredd med allt vad det innebär, men jag anser att Pions bättre deinterlaceing gör mer för totalbilden. Men det är en rent subjektiv bedömmning eftersom det är ett fall av pest eller kolera... Kommer fortsätta tjata om 576i...
Redigerat av pacman, 10 June 2008 - 06:55.
Postad 09 June 2008 - 10:45
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Ja, signalens upplösning är ju en definitionsfråga. Hur som helst så skalas den ju till tv:ns i slutänden. Borde ju inte vara så svårt att sända ouppskalad SD med högre bitrate.
Nu är det bara att hoppas på det bästa med kommande FW.
Postad 09 June 2008 - 11:58
MacGam
-
MacGam
-
Användare
-
-
234 inlägg
Om någon nu skulle ha missat det...... http://www.comhem.se.../comhem/tv_hdtvKlicka på länken några rader ner i texten till HDTV-sajten: Edit. De har i alla fall tagit bort den där gardinen man kunde dra ner för att se hur oerhört mycket skarpare bilden blir med Humax boxen Mitt tips till Comhem: Ta bort hela HDTV-sajten! Kom tillbaka när ni kan leverera det ni marknadsför på den där sidan. Den känns inte trovärdig på nåt sätt  . Framförallt känns startsidan med fotbollsplanen ganska osmaklig  . På samma sida som länken ovan står också att Sommar OS och US open i tennis kommer att sändas i Eurosport HD. Så mycket har vi ju lärt oss att det är ju ingen garanti för att Comhems version av Eurosport HD kommer att sända. Hur många av er tror på detta?
Redigerat av MacGam, 09 June 2008 - 12:13.
Postad 09 June 2008 - 15:14
clnr
-
clnr
-
Användare
-
-
136 inlägg
Jag tror på det. Det är inte TV4/Canal+/ComHem som ska förhandla. Eurosport har rättigheterna för sina visningar över hela sitt sändningsområde.
Postad 09 June 2008 - 16:02
MacGam
-
MacGam
-
Användare
-
-
234 inlägg
Jag tror på det. Det är inte TV4/Canal+/ComHem som ska förhandla. Eurosport har rättigheterna för sina visningar över hela sitt sändningsområde.
Med Comhems sätt att resonera är det alltså en som tror på det och resten gör det inte  Om det blir några ytterligare som tror, så skulle vi väl kunna sträcka oss till att det bara är vissa som tror på Comhem och resten gör det inte  Det blir en försvinnande liten andel av alla Comhems kunder som faktiskt tror på vad Comhem säger.
Redigerat av MacGam, 09 June 2008 - 16:17.
Postad 09 June 2008 - 16:34
Janne.G
-
Janne.G
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
Förresten, att TV4 inte distribuerar EM i HD till Comhemkunder vet jag redan, och även varför. Men att de inte sänder i SD heller på en kanal som ska sända samma tablå som TV4, det har inte framgått sådär oerhört tydligt till allmänheten, tror jag. Canal Digital har rätten till EM högupplöst men har de även rätten till SD som sänds i bitrate över viss nivå?
Frågan har besvarats i den här tråden, inlägg nr 70.
Postad 09 June 2008 - 20:46
Unregistered0a05d42f
-
Unregistered0a05d42f
-
Rookie
-
7 inlägg
Fick min box idag och jag är än så länge grymt nöjd. Tycker bilden på SD kanalerna är bättre än min gamla Samsung box och kvaliteten på HD-kanalerna är grym. Kollade precis på tennis på Eurosport HD, riktigt sjysst.
Kör 1080i till en 32 tum LCD.
Postad 09 June 2008 - 21:16
c_heurlin
-
c_heurlin
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
såna här trådar man inte vill läsa när man nyss köpt boxen, och tecknat 24 mån abbonemang. Iofs så funkade inte boxen alls så får väl snällt vänta tills imorgon. Just nu, minus 1 till comhem.
Några snabba frågor bara:
sd-kanalerna = standard eller?
interlace = vad menar ni när ni skriver det?
Och har jag rätt i att det kommer en ny uppgradering denna vecka till boxen?
är nybörjare på detta men lär mig sakta men säkert:)
Postad 09 June 2008 - 21:51
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
såna här trådar man inte vill läsa när man nyss köpt boxen, och tecknat 24 mån abbonemang. Iofs så funkade inte boxen alls så får väl snällt vänta tills imorgon. Just nu, minus 1 till comhem.
Några snabba frågor bara:
sd-kanalerna = standard eller? interlace = vad menar ni när ni skriver det?
Och har jag rätt i att det kommer en ny uppgradering denna vecka till boxen?
är nybörjare på detta men lär mig sakta men säkert:)
kör orginal läge för alla kanaler!!! jupp på onsdag kommer en ny update vi hoppas på denna annars åker skit boxen på skrotet. Interlace mednas med det är 2 halvbilder som saman flätas... Progressive mednas med att det är endast 1 bild som sänds !! interlace lägen är 576i, 1080i, progressive lägen är 576p, 720p, 1080p, Progressive det är dit man vill komma mer info fins på http://en.wikipedia....rogressive_scaneller denna länk: http://www.hugoson.s...9/p3079_swe.php
Redigerat av Duckface21, 09 June 2008 - 22:13.
Postad 09 June 2008 - 22:19
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Med Comhems sätt att resonera är det alltså en som tror på det och resten gör det inte Om det blir några ytterligare som tror, så skulle vi väl kunna sträcka oss till att det bara är vissa som tror på Comhem och resten gör det inte Det blir en försvinnande liten andel av alla Comhems kunder som faktiskt tror på vad Comhem säger.
Ja, nu vet jag inte hur det är med CD men antar att TV4HD är lika död där eftersom sändningen görs i andra kanaler, men det får väl någon med CD svara på. Maveric hade kunnat göra det om man nu inte jagat iväg honom. När det gäller eurosport, så är det inte comhem jag litar på, utan Eurosport själva. http://www.se.eurosp...to1595284.shtml
Postad 10 June 2008 - 01:57
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Frågan har besvarats i den här tråden, inlägg nr 70.
"Jag mailade fyran om de tänkte sända EM i standardupplösning i TV4 HD så vi åtminståne kan ta del av den högre bitraten. Det blir tyvärr inget med det. De kan inte sända fotbollen uppskalat av rättighetsskäl och de kan inte sända standardfyran i HD-kanalen av tekniska skäl. Riktigt synd." Antar att det är detta stycke du avser. Verkar rimligt, men det skulle vara intressant för sakens skull att veta varför det är tekniskt oöverstigligt att sända standardupplösning på en HD-kanal. Nån som kan förklara detta någorlunda pedagogiskt. Tack för svaret Janne.G!
Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 10 June 2008 - 01:58.
Postad 10 June 2008 - 06:42
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Kom hem från semestern igår kväll och hämta ut box med ny FW:n. Hade mkt att stå i vid hemkomsten så jag hann bara koppla in den med HDMI och titta några minuter. Kikade på 576p via hdmi och deinterlace (eller buffert) debaklet som orsakade flimmer och jaggies from hell verkar vara fixat iaf(*). Ska kolla mer ikväll då jag har mer tid.
Min FW är dock inte v17 som kommer i veckan (min box skickades innan FW17 fanns tillgängligt - den har ju legat och dammat ett tag som sagt...), hoppas inget otrevligt har hänt sen min verre.
(*) föredrar fortfarande Scart dock, HDMI har fördelar, främst högre bandbredd med allt vad det innebär, men jag anser att Pions bättre deinterlaceing gör mer för totalbilden. Men det är en rent subjektiv bedömmning eftersom det är ett fall av pest eller kolera... Kommer fortsätta tjata om 576i... 
Rattade lite mer igår. SDTV i 1080i är även det förbättrat. FW15 introducera här att linjerna i bilden hamnade lite "på sniskan" vilket bidrog till suddighet i bilden. Detta är såvitt jag kan se löst i ny FW. 576p är fortfarande överskärpt. HDTV via Scart fixat. Har inte haft möjlighet att kolla SVTs testbild som ger en möjlighet att mer exakt se vad som händer vid SDTV. Men baserat på det jag sett i riktigt material ser den klart bättre ut via HDMI än med FW15 som så förj*vlig ut. Man skulle kunna säga att det börjar se ut som FW12 det här.  Ska kolla mer men jag noterade ingen uppenbar skillnad när det gäller HDTV och Original-läget. Har länge tyckt att framförallt 720p ser lite skumt soft ut, så även här. Måste undersöka mer, har inte tittat färdigt...det där som kallas "liv" har kommit ivägen hela tiden. edit: Nu minnas jag, högst ev är det nått som skiljer i 1080i men kan inte sätta fingret på vad det är - tills dess är det inbillning från min sida. I samband med upplösningsväxlingar via "V-format" så verkar det som om de ändrat på HDMI-kommunikationen lite. Vid växlings-ögonblicket ger de två olika boxarna lite olika beteenden på min display. Om det är en förbättring sen tidigare versioner beror främst på hur hdmi-funktionen är konstruerad i den enskilda displayen/växlaren - iaf tills man kan säkerställa exakt hur det ska gå till. Själv har jag inte haft några problem med detta sen FW12 (FW10 gav hos mig video vs pc levels fel = "vit hinna") - minns inte exakt men ev funkar detta som i FW12 nu... Inte klar med testandet som sagt men rent spontant är det den bästa FW som släppt publikt vilket torde vara ett fall framåt (detta förutsatt att FW17 inte introducerar några fel som inte finns i "min" version...det har ju hänt förr menar jag). edit2: Nån mer än jag som notera betydligt bättre bild i matchen Hol-Ita än i matchen Fra-Rum? Verkar som om TV4 öste på med lite högre bitrate då... Ska föresten fråga Comhem varför de godtar att TV4 levererar [tillsynes] Boxer bitrate till dem...
Redigerat av pacman, 10 June 2008 - 06:55.
Postad 10 June 2008 - 08:07
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Rattade lite mer igår.
SDTV i 1080i är även det förbättrat. FW15 introducera här att linjerna i bilden hamnade lite "på sniskan" vilket bidrog till suddighet i bilden. Detta är såvitt jag kan se löst i ny FW.
576p är fortfarande överskärpt. HDTV via Scart fixat.
Har inte haft möjlighet att kolla SVTs testbild som ger en möjlighet att mer exakt se vad som händer vid SDTV. Men baserat på det jag sett i riktigt material ser den klart bättre ut via HDMI än med FW15 som så förj*vlig ut. Man skulle kunna säga att det börjar se ut som FW12 det här. 
Ska kolla mer men jag noterade ingen uppenbar skillnad när det gäller HDTV och Original-läget. Har länge tyckt att framförallt 720p ser lite skumt soft ut, så även här. Måste undersöka mer, har inte tittat färdigt...det där som kallas "liv" har kommit ivägen hela tiden. edit: Nu minnas jag, högst ev är det nått som skiljer i 1080i men kan inte sätta fingret på vad det är - tills dess är det inbillning från min sida.
I samband med upplösningsväxlingar via "V-format" så verkar det som om de ändrat på HDMI-kommunikationen lite. Vid växlings-ögonblicket ger de två olika boxarna lite olika beteenden på min display. Om det är en förbättring sen tidigare versioner beror främst på hur hdmi-funktionen är konstruerad i den enskilda displayen/växlaren - iaf tills man kan säkerställa exakt hur det ska gå till. Själv har jag inte haft några problem med detta sen FW12 (FW10 gav hos mig video vs pc levels fel = "vit hinna") - minns inte exakt men ev funkar detta som i FW12 nu...
Inte klar med testandet som sagt men rent spontant är det den bästa FW som släppt publikt vilket torde vara ett fall framåt (detta förutsatt att FW17 inte introducerar några fel som inte finns i "min" version...det har ju hänt förr menar jag).
edit2: Nån mer än jag som notera betydligt bättre bild i matchen Hol-Ita än i matchen Fra-Rum? Verkar som om TV4 öste på med lite högre bitrate då... Ska föresten fråga Comhem varför de godtar att TV4 levererar [tillsynes] Boxer bitrate till dem...
Du gör ett guld jobb med testerna!!!! keap upp the good work.. Vad är det för fw du testar nu ver nr?? Kan du säga nått mer spontant ang suddigheten på orginal 1080i är det löst ,för den får mig att spy här hemsk bild. /ankan
Postad 10 June 2008 - 08:20
Janne.G
-
Janne.G
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
edit2: Nån mer än jag som notera betydligt bättre bild i matchen Hol-Ita än i matchen Fra-Rum? Verkar som om TV4 öste på med lite högre bitrate då...
Ja faktiskt. Trodde att det var inbillning från min sida men tydligen inte alltså. Har för mig att i senaste VM så stängde fyran ner vissa av sina sunkkanaler under viktiga matcher för att öka bitraten till standardfyran, kanske att de gjorde samma sak igår? Helt galen match måste jag säga. Känns som att Donadoni straffar Chiellini för det som hände med Cannavaro med att hålla honom på bänken. Försvarsspelet höll ju lägre klass än Com Hem. Kan inte heller förstå att de envisas med att köra med Milans mittfält när de har så mycket mer kvalitet på bänken. Släng in Romaspelarna på mitten så blir det åka av för rumänerna i nästa match.
Postad 10 June 2008 - 08:24
clnr
-
clnr
-
Användare
-
-
136 inlägg
....
edit2: Nån mer än jag som notera betydligt bättre bild i matchen Hol-Ita än i matchen Fra-Rum? Verkar som om TV4 öste på med lite högre bitrate då... Ska föresten fråga Comhem varför de godtar att TV4 levererar [tillsynes] Boxer bitrate till dem...
Bra jobbat, och ang. din sista fråga så tycker jag att det var bättre bild i andra halvlek än i första vad gäller Holland-Italien-matchen (såg inte Frankrike-Rumänien). Men första halvlek var ganska bedrövlig tycker jag. Men jag tror nog att TV4 är den som felar i just den frågan.
Postad 10 June 2008 - 09:04
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Vad är det för fw du testar nu ver nr?? Kan du säga nått mer spontant ang suddigheten på orginal 1080i är det löst ,för den får mig att spy här hemsk bild.
FW16. Ang din fråga, menar du SDTV eller HDTV? När det gäller SDTV så är ju deinterlace el buffer felet borta så det ger lite skarpare bild i sig. Däremot introducerar bnoxens skalning och deinterlace en viss suddighet. Iövrigt råder här inga bandbreddsfel (vilket kan vara en orsak till suddighet annars) vad jag har sett. När det gäller HDTV så är det ju lite av det jag med flera babblade lite om tidigare i tråden. Ev är bandbredden pajjad på något sätt och/eller så är det nån processing som mjukar upp bilden en smula. Svårt att säga då man saknar referens. Jag vill påstå att problemet är större med 720p (med reservation för om min tv hittar på nått dumt). Lite patterns vore inte dumt...ska tjata om det i samband med att jag lämnar in en felrapport (har redan gjort det men det har ju inte hänt nått - har inte legat i så hårt dock, får skärpa mig  ) Janne.G>> Det är rätt sjukt...tänkte inte så mkt på själva matchen.  clnr>> Kan så vara, vill minnas att jag bara såg andra halvlek faktiskt.  Bättre än matchen innan var det iaf.
Postad 10 June 2008 - 09:27
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
HDTV 1080i är suddigt som nån satt ett suddighets filter på den likså 720p lite mindre suddigt där
Redigerat av Duckface21, 10 June 2008 - 09:30.
Postad 10 June 2008 - 10:47
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
HDTV 1080i är suddigt som nån satt ett suddighets filter på den likså 720p lite mindre suddigt där
Jo och vad jag sett än så länge har jag inte noterat några betydande förändringar sen FW15 som sagt. (även om jag tycker tvärtom (att 720p är suddigare än 1080i alltså) men jag har inget objektivt att peka på, vilket man bör ha om man ska få ut nått vettigt av det hela, så det är inget annat än tyckande och tycka får man ju...  ) Funderar på om du har nått fel hos dig som inte jag har, vad nu det skulle vara, have no clue. Grejjen är att jag tycker 1080i HDTV har varit "en smula" suddigt hela tiden, tycker inte ColorBanding/Blocking fixen påveka det speciellt mkt - i motsats till vad andra påstår och så även du? Eller? Det var iaf inget som slog mig när jag körde FW10 (med CB) mot FW12 (CB-fri) sida vid sida. Även om jag kan ha varit lite förblindad i jakten på just CB (lätt att fokus på ett håll gör att man tappar fokus på annat så att säga). Skulle i så fall möjligen vara att snabba rörelser "smearar" lite mer...är väl det bla MacGam har klagat på (om jag tolkat honom rätt). Men, men, jag har haft fel förr.  Därför blir era kommentarer på FW17 intressanta så jag kan vidarebefodra sånt som jag ev missar. Om nu inte vettiga objektiva kommentarer ang boxen druknar i "tjaffs" så...  (oftast inge fel alls på "tjaffset" i sig, tvärtom - men det är en fördel om man har saker och ting lite strukturerat...)
Redigerat av pacman, 10 June 2008 - 10:49.
Postad 10 June 2008 - 11:06
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Jo och vad jag sett än så länge har jag inte noterat några betydande förändringar sen FW15 som sagt.
(även om jag tycker tvärtom (att 720p är suddigare än 1080i alltså) men jag har inget objektivt att peka på, vilket man bör ha om man ska få ut nått vettigt av det hela, så det är inget annat än tyckande och tycka får man ju... )
Funderar på om du har nått fel hos dig som inte jag har, vad nu det skulle vara, have no clue. Grejjen är att jag tycker 1080i HDTV har varit "en smula" suddigt hela tiden, tycker inte ColorBanding/Blocking fixen påveka det speciellt mkt - i motsats till vad andra påstår och så även du? Eller?
Det var iaf inget som slog mig när jag körde FW10 (med CB) mot FW12 (CB-fri) sida vid sida. Även om jag kan ha varit lite förblindad i jakten på just CB (lätt att fokus på ett håll gör att man tappar fokus på annat så att säga). Skulle i så fall möjligen vara att snabba rörelser "smearar" lite mer...är väl det bla MacGam har klagat på (om jag tolkat honom rätt).
Men, men, jag har haft fel förr. Därför blir era kommentarer på FW17 intressanta så jag kan vidarebefodra sånt som jag ev missar. Om nu inte vettiga objektiva kommentarer ang boxen druknar i "tjaffs" så... (oftast inge fel alls på "tjaffset" i sig, tvärtom - men det är en fördel om man har saker och ting lite strukturerat...)
CB o övriga fel minskade ju så det kan man ju inte anmärka på men Comhem borde ju allvarligt öppna sitt nät för andra boxar för detta är ju den värsta box jag haft... Ang suddigheten på HD kanalerna vet jag inte alls va det kan bero på men det syns på undertexten grötigare har man ju inte sett. har en Nextier plasma med uplösningen 1024x768 så där ligger man lite i underläge men att bilden ska bli suddig det kan jag inte förstå, component är bättre bild på så nått med hdmi är det men vad kan jag inte komma in på. /ankan
Redigerat av Duckface21, 10 June 2008 - 11:25.
Postad 10 June 2008 - 11:46
Unregistered63946e69
-
Unregistered63946e69
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
För mig är det precis raka motsatsen, alltså 720p upplevs som suddigare än 1080i. Jag förnekar inte min bildvisares specifikationer 1024x768, men som sagt, 1080i är bättre på min. Har Playstation3 med ett antal spel och Blu-ray filmer, och där är det samma resultat. 1080i. (Panna PV-60).
Postad 10 June 2008 - 12:23
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Då jag kollar lite mer grannare är det nog inte själva HDkanalerna som är suddiga utan det är undertextningen. Skalade ner HD kanalerna till 576p samma suddighet är kvar men den syns bara på textningen ser suddigeten mest på DiscoveryHD och VoomHD... ingen som ser liknade fel???
Postad 10 June 2008 - 12:45
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Suddigheten är mest med 720p för mig. Original gör varken till eller från på bildkvaliteten. 1080i fungerar i särklass bäst för mig.
Postad 10 June 2008 - 12:47
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Suddigheten är mest med 720p för mig. Original gör varken till eller från på bildkvaliteten. 1080i fungerar i särklass bäst för mig.
hur bedömmer du undertexten på hd kanalerna voom och discoveryHD de ser grötiga ut tycker jag övrigt är bilden klar om jag kollar efter men texten
Postad 10 June 2008 - 12:51
Orfeous
-
Orfeous
-
Användare
-
-
208 inlägg
Har funderingar på att skaffa denna Humax HD-box hoppas det blir lite bättre bild än vanlig analog iaf
några erfarenheter?
Postad 10 June 2008 - 12:55
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Har funderingar på att skaffa denna Humax HD-box hoppas det blir lite bättre bild än vanlig analog iaf
några erfarenheter?
jo skit i denna box nu det är inte värt pengarna vänta på nya hdpvr box som ska komma
Postad 10 June 2008 - 12:58
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Duckface, just nu kan jag inte titta då jag är på jobbet. Om jag minns rätt, och det är ett stort OM, så var det ungefär likadant på samtliga HD kanaler med visst undantag på Viasat sport HD som hade den klart bästa bilden. Om det har att göra med att de sänder i 720p kanske... Fast SVT HD blev jag inte alls lika nöjd med.
Orfeous, jag vet inte om man vågar säga att nått är positivt med boxen men jag tycker personligen att bilden på SD kanalerna blev bättre med HD-boxen än min gamla humaxbox och långt mycket bättre än analog signal. Men om du blir nöjd? Ingen aning.
Edit: En sak jag har glömt att nämna och som ger HD boxen en poäng till i min gradering är att det finns en klocka i displayen... Jag har saknat en sådan.  Ok, en pettitess men det var en liten positiv överaskning.
Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 10 June 2008 - 13:00.
Postad 10 June 2008 - 13:00
Orfeous
-
Orfeous
-
Användare
-
-
208 inlägg
okej, ni har väl läst om uppdateringen till boxen som släpps 11 juni? många buggfixar. http://www.comhem.se.../humax_mjukvara
Postad 10 June 2008 - 13:02
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
oki får avvakta o se om nån annan har nått svar på det med textningen på hd kanalerna okej, ni har väl läst om uppdateringen till boxen som släpps 11 juni? många buggfixar.
http://www.comhem.se.../humax_mjukvara
det har vi men det har kommit många andra updateringar som bara skapat andra problem i stället vi är alltid skeptiska här då comhem inte hållit i att leverera en ordetligt fungerande box
Redigerat av Duckface21, 10 June 2008 - 13:03.
Postad 10 June 2008 - 13:03
Orfeous
-
Orfeous
-
Användare
-
-
208 inlägg
jo skit i denna box nu det är inte värt pengarna vänta på nya hdpvr box som ska komma
Gratis är gott  sen så lär inte den boxen komma först nästa år säkert.. som med allt annat. "Det kommer snart" sen lovar dom de i typ ett år  men de kommer aldrig hehe. Måste ändå ha en box snart.. får ju spel utan discovery och eurosport!! oki får avvakta o se om nån annan har nått svar på det med textningen på hd kanalerna
det har vi men det har kommit många andra updateringar som bara skapat andra problem i stället
hur kan ni ha den om den inte redan är släppt?
Postad 10 June 2008 - 13:06
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Gratis är gott  sen så lär inte den boxen komma först nästa år säkert.. som med allt annat. "Det kommer snart" sen lovar dom de i typ ett år men de kommer aldrig hehe.
Måste ändå ha en box snart.. får ju spel utan discovery och eurosport!!
hur kan ni ha den om den inte redan är släppt?
vi har ej nya updaten men detta är inte första updaten som är på G de tidigare updates som kommit har falerat
Postad 10 June 2008 - 13:08
Orfeous
-
Orfeous
-
Användare
-
-
208 inlägg
vi har ej nya updaten men detta är inte första updaten som är på G de tidigare updates som kommit har falerat
oj, jag läste fel.. trodde du skrev "den har vi redan" istället för "det har vi redan" därför trodde jag ni hade den senaste redan som släpps imorgon som ska fixa ett o annat. nu har jag ingen box o inga erfarenheter så..  men de brukar ju alltid vara problem med olika apparater.. de är inget man inte kan leva med
Postad 10 June 2008 - 13:11
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
oj, jag läste fel.. trodde du skrev "den har vi redan" istället för "det har vi redan" därför trodde jag ni hade den senaste redan som släpps imorgon som ska fixa ett o annat. nu har jag ingen box o inga erfarenheter så.. 
men de brukar ju alltid vara problem med olika apparater.. de är inget man inte kan leva med 
bara det att denna boxen har haft extremt mycket problem över va det igentligen bör vara med en box
Postad 10 June 2008 - 13:43
Paganmoon
-
Paganmoon
-
Beroende
-
-
1111 inlägg
några erfarenheter?
Min tanke var precis det när jag slog till och köpte boxen för nån vecka sen. Efter att den initial "woho HD Box!" känslan tagit slut, så tycker jag att i vissa fall (tv3 t.ex.) så är bilden lika dålig som en analog. HD bilderna har inget brus i sig iallafall, men det ser väldigt brusigt och pixligt ut på många av SD kanalerna. Har ingen erfarenhet av andra vanliga digitalboxar, så kan inte säga nått om den jämförelsen, men till viss del tycks det vara som att för att få "bättre bild än vanlig analog" så måste man se på HD kanalerna, som är fåtaliga. Värt att nämnas är att många i tråden även klagat på att HD kanalerna inte är bra nog ändå. /P
Postad 10 June 2008 - 14:01
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Jag tycker förstås att bilden ÄR bättre än analog.
Postad 10 June 2008 - 14:28
MacGam
-
MacGam
-
Användare
-
-
234 inlägg
Gratis är gott  sen så lär inte den boxen komma först nästa år säkert.. som med allt annat. "Det kommer snart" sen lovar dom de i typ ett år men de kommer aldrig hehe.
Måste ändå ha en box snart.. får ju spel utan discovery och eurosport!!
Jo, gratis är gott till räkningen kommer och du sitter och betalar för tjänster i 24 månader som ger sämre bildkvalitet än t ex Comhems samsung box. Men om bildkvalitet inte är av större betydelse för dig kan det ju vara en bra affär
Redigerat av MacGam, 10 June 2008 - 14:44.
Postad 10 June 2008 - 15:10
Orfeous
-
Orfeous
-
Användare
-
-
208 inlägg
som sagt mig kostr ju inte boxen något eftersom jag får den av någon.. och inte att titta heller eftersom jag ser på de fria kanalerna
Postad 10 June 2008 - 15:18
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
som sagt mig kostr ju inte boxen något eftersom jag får den av någon.. och inte att titta heller eftersom jag ser på de fria kanalerna 
Vilka fria kanaler?
Postad 10 June 2008 - 15:30
Maltman
-
Maltman
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Min syn på saken (som vanligt i stark kritisk anda)
Tyvärr tror jag inte att vi kan förvänta oss någon större förändring i positiv riktning, när det gäller "suddighetsproblemet". För det första nämner dom inte ens vad de gjort för att lösa 576p problemet, vilket väl ska tolkas som att de inte gjort någonting (om jag känner Comhem rätt). För det andra klingar det inte bra i mina öron när man säger att "vissa kunder fortfarande kan komma att uppleva dom här problemen", när det gäller 720p. Det betyder sannolikt att de allra flesta kommer att uppleva problemen. Sänds programmen i 720p vill vi väl för sjutton kunna se programmen i 720p, inte i 1080i!!!!, som man nu rekomenderar. Det vore kanske ärligare att tala om för sina kunder i klar text att boxen inte blir bättre. Det ska vi förstås inte förvänta oss av Comhem, som fortsätter med att föra oss bakom ljuset. Dessutom skulle ju Comhem inte få in lika mycket pengar. Ärlighet verkar vara ett okänt begrepp för Comhem.
Man har helt enkelt rättat ett antal "småbuggar" men skitit i att göra något åt huvudproblemet (suddighetsproblemet), vilket i så fall är skandalöst! Detta visar bara att hoppet för boxen är ute och att det skulle bli för dyrt med en hårdvarulösning. Därför gör de ett antal smårättningar som gör en del nöjda för en stund. Någon kommer t ex sitta och vara jättenöjd över att ha en fungerande text TV. Någon annan sitter nöjd för att textningen på Canal + HD fungerar som det ska.
De har dock valt att inte göra något åt det grundläggande problemet med boxen, som skulle möjliggöra att se HDTV kvalitét genom HD boxen. Vi kommer inte ens att kunna se SD via HDMI i en kvalité som kommer upp till deras vanliga standardboxar via scart. Normalt vore väl att man ska ha en något bättre bild på SD med HDMI än vad standardboxarna kan erbjuda via scart. Var det inte därför 99% av oss i det här forumet valde att köpa boxen med medföljande tjänster?
Boxen kommer allt närmare återvinningscentralen.
Vårt hopp står nu till att våra ärenden i ARN utfaller till vår fördel. Hasses ärende togs förresten upp i tisdags i ARN och utslag kan väntas innan midsommar. Mitt ärende har dragits i långbänk. Comhem begärde anstånd för att svara på min skrivelse och fallet kommer nu att tas upp först efter semestern. Får vi rätt i något av dessa ärenden kommer många av er kunna åka på den berömda räkmackan, eftersom fallen kommer bli prejudicerande för övriga här. Det kommer Comhem ha svårt att gå emot. 
Bra Mac Gam ! Hade inte skrivit det bättre själv.... Vi får se i morgon, om det åttonde underverket skapas i våra boxar... Har nu kört via component i 2 mån pga suddigheten...tänk om jag kan få använda min Supra HDMI någongång? Tekniken gör stora framsteg hos CH.........
Postad 10 June 2008 - 15:36
Orfeous
-
Orfeous
-
Användare
-
-
208 inlägg
slut hos återförsäljaren.. kanske både på ont och gott 
antingen är de många som köpt den eller så är de för att ingen köper den
vad är SD-kanaler för nåt?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|