* Officiell tråd - Pioneer G9
7510 svar till detta ämne
Postad 11 augusti 2009 - 07:47
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Ingen gissar jag. Vet inte om jag fattar dig fel nu men du är med på att jag skrev "Men när inte ens Joe Kane säger sig vilja bolla in gråskalan "by eye".."? När jag tänker efter så skulle han inte ens kalibrera med i1... 
På det seminarium med honom visade han med en frän applikation två olika vitbalanser på en och samma skärm och samtidigt påpeka han svårigheten att avgöra vad som är rätt "by eye". När man hade D65-referensen beredvid var det förstås lätt men tog man bort den började hjärnans inbyggda kompensation finta bort en. Och hemmafixare har ju väldigt sällan några D65-referenser till hands..
Jag har sett små upplysta lådor med ett lysrör inuti och som har en gråskala. Tydligen har man använt sådant inom fotografi för att kalibrera bild. Lysröret var naturligtvis 6500k. Jag har sökt på nätet men glömt bort vad de kallas..
Postad 11 augusti 2009 - 07:55
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Jodå, jag är med på vad du menade och jag höll med, eftertryckte bara med att t o m aktiva kalibrerare som inte gör annat med utrustning värd 100-tusentals kronor som man tycker borde ha en bra "inre bild" av hur en korrekt bild ska se ut aldrig skulle komma på tanken att kalibrera utan referens.
Jag småler alltid när någon påstår sig veta hur en naturlig och korrekt bild ska se ut bara genom att titta på den... skulle nästan kunna sätta mitt vänstra lillfinger på att om man kollade upp resultatet av en sådan by-eye kalibrering så skulle den inte ens vara nära.
Angående det du nämner så finns det väl fortfarande till salu referensskärmar för just ändamålet att kalibrera mha ögonen och i början var det allt som fanns att tillgå och det fungerar säkert hyfsat bra. Det läser kanske som jag säger emot mig själv, men så funkar det. Med en referens (och förvisso en hel del kunskap också för bra resultat) så fungerar vår syn riktigt bra, dvs om du har en korrekt D65-källa som referens. Ta bort den referensen och våra ögon är närmast värdelösa på att avgöra vitbalansen i en gråskala - visst kan man avgöra relativt stora avikelser, men det är allt.
Postad 11 augusti 2009 - 08:04
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Jag har sett små upplysta lådor med ett lysrör inuti och som har en gråskala. Tydligen har man använt sådant inom fotografi för att kalibrera bild. Lysröret var naturligtvis 6500k.
Jag har sökt på nätet men glömt bort vad de kallas.. 
Visst finns det och inte bara har använts utan används aktivt för att avgöra hur en scen kommer att se ut och för att verifiera processen med. De brukar ha olika alternativ för färgtemperatur, inte bara 6500K utan beror på applikationen, men nu är inte foto och trycksidan till närmelsevis lika strikt som film. Jag har publicerat bilder i tryck och även fått bilder omgjorda till trycksaker och tygpatcher och slutprodukten har avvikit ganska rejält mot mitt orginal. Kommer heller inte ihåg vad de heter, men nått liknande proof viewing box eller color viewing box...? Edit: Här är ett exempel
Redigerat av Wolfy, 11 augusti 2009 - 08:09.
Postad 11 augusti 2009 - 08:12
rad66
-
rad66
-
Rookie
-
2 inlägg
Vet inte egentligen. Men jag fick inte med några papper om pdp+ garantin. Har varit hos butiken ett lertal ggr men inga svar varför jag inte fått dokumenten.
Det enda sättet för att veta säkert är att ringa (alt. faxa eller skriva till) Pioneer Scandinavia AB Nyckelvägen 2 142 82 Trångsund , tel 08-6099100, fax 08-7711015 och fråga. Ha TVn:s SN till hands.
Postad 12 augusti 2009 - 08:58
Unregistered87a60923
-
Unregistered87a60923
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Någon här på forumet som vet hur det ligger till med Pioneers tv-support?
Kommer man garanterat kunna reparera sin kuro om 4-5 år?
Jag har dragit iväg ett mail till servicechefen på Pioneer, och återkommer med svar.
Postad 13 augusti 2009 - 09:11
Unregistered87a60923
-
Unregistered87a60923
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Svar från servicechef: Normalt sätt håller vi reservdelar i upp till 9år (kosmetiska reservdelar håller vi i 4år) Vi ser inte att det skulle vara några problem att reparera skärmar under den tiden.
Postad 13 augusti 2009 - 10:09
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Svar från servicechef:
Normalt sätt håller vi reservdelar i upp till 9år (kosmetiska reservdelar håller vi i 4år) Vi ser inte att det skulle vara några problem att reparera skärmar under den tiden.
Kosmetiska reservdelar måste betyda plastram och sådant förmodar jag.
Postad 13 augusti 2009 - 15:30
Raymond Luxury Yacht
-
Raymond Luxury Yacht
-
Användare
-
-
114 inlägg
Nu har jag haft min LX-5090 i snart två veckor - suverän TV (utan ISF-kalibrering, hur skall den då blir efter detta är gjort  ). Nåväl, några korta frågor ( ber om ursäkt något uppfattas som OT):
Har läst i bl a WhatHiFi att bättre strömkablar och "Power-hubs" skall göra tydlig skillnad i bild&ljudkvalitet - någon som prövat själv?
Kommer antagligen byta AV-receiver (till en med HDMI) ett år efter ISF-kalibreringen - korkat? Skall jag vänta med att få kalibrering?
Kan man säga något generellt om man skall låta BDP-LX71 sköta uppskalningen av DVD eller skall 5090 göra det (och köra "source" från LX71)?
Tackar på förhand!
Postad 13 augusti 2009 - 15:44
Unregistered3ff26ed4
-
Unregistered3ff26ed4
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Nu har jag haft min LX-5090 i snart två veckor - suverän TV (utan ISF-kalibrering, hur skall den då blir efter detta är gjort ). Nåväl, några korta frågor ( ber om ursäkt något uppfattas som OT):
Har läst i bl a WhatHiFi att bättre strömkablar och "Power-hubs" skall göra tydlig skillnad i bild&ljudkvalitet - någon som prövat själv?
Kommer antagligen byta AV-receiver (till en med HDMI) ett år efter ISF-kalibreringen - korkat? Skall jag vänta med att få kalibrering?
Kan man säga något generellt om man skall låta BDP-LX71 sköta uppskalningen av DVD eller skall 5090 göra det (och köra "source" från LX71)?
Att bättre strömkablar skulle göra tydlig skillnad i bildkvalité köper jag inte för fem öre, sorry.  Nej, det är inte korkat att ISF:a den ett år innan. Faktum är ju att det rekommenderas en "check" och finjustering av kalibreringen ca en gång per år(för typ en femhundring) då plasmor tenderar att få lite förändrad ljusstyrka och gamma med åldrandet. Jag skulle sätta LX71:an att skicka signalen som source direct ja, då för både BD och DVD. Sen skulle jag även ändra "HDMI colorspace" från auto till YCbCr 4:2:2 i BD-spelarens meny för bästa bild.
Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 13 augusti 2009 - 18:32.
Postad 13 augusti 2009 - 18:12
Raymond Luxury Yacht
-
Raymond Luxury Yacht
-
Användare
-
-
114 inlägg
Att bättre strömkablar skulle göra tydlig skillnad i bildkvalité köper jag inte för fem öre, sorry. 
Nej, det är inte korkat att ISF:a den ett år innan. Faktum är ju att dom rekommenderar en "check" och finjustering av kalibreringen ca en gång per år(för typ en femhundring) då plasmor tenderar att få lite förändrad ljusstyrka och gamma med åldrandet.
Jag skulle sätta LX71:an att skicka signalen som source direct ja, då för både BD och DVD. Sen skulle jag även ändra "HDMI colorspace" från auto till YCbCr 4:2:2 i BD-spelarens meny för bästa bild. 
Tack för det! Skall man ha den inställningen av "HDMI colorspace" oavsett bildkälla dvs både för DVD och BD?
Postad 14 augusti 2009 - 07:09
Unregistered3ff26ed4
-
Unregistered3ff26ed4
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Skall man ha den inställningen av "HDMI colorspace" oavsett bildkälla dvs både för DVD och BD? 
För både BD och DVD ja.
Postad 14 augusti 2009 - 15:32
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1 113 inlägg
Jaha, har då beställt en Kuro 60" plasma(LX6090), tänkte att det var bäst att beställa en innan de försvinner från marknaden.
Hoppas bara att den har lika bra bild som min LX5090 som jag har nu.
Så vill någon köpa en Kuro 50" av mig så är det bara att höra av sig...
Tror jag blir nöjd med bytet men att uppgradera till en 60" Kuro är inte billigt men man lever bara en gång.
Postad 14 augusti 2009 - 17:00
Avicii
-
Avicii
-
Beroende
-
-
1 167 inlägg
Sen skulle jag även ändra "HDMI colorspace" från auto till YCbCr 4:2:2 i BD-spelarens meny för bästa bild. 
Kan du säga varför man ska välja YCbCr 4:2:2 och inte YCbCr 4:4:4?
Postad 15 augusti 2009 - 20:46
Unregistered3ff26ed4
-
Unregistered3ff26ed4
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Kan du säga varför man ska välja YCbCr 4:2:2 och inte YCbCr 4:4:4?
Därför att man verkar tappa färgupplösning om man kör YCbCr 4:4:4 ut mot en Pio-plasma. Men som vanligt så ska man alltid testa sin egen setup själv och se vilket som blir bäst.
Postad 15 augusti 2009 - 23:35
Stereotypen
-
Stereotypen
-
Forumräv
-
-
589 inlägg
Jaha, har då beställt en Kuro 60" plasma(LX6090), tänkte att det var bäst att beställa en innan de försvinner från marknaden. Hoppas bara att den har lika bra bild som min LX5090 som jag har nu. Så vill någon köpa en Kuro 50" av mig så är det bara att höra av sig...
Tror jag blir nöjd med bytet men att uppgradera till en 60" Kuro är inte billigt men man lever bara en gång.
Var det du som köpte Kompletts enda 60"?
Postad 16 augusti 2009 - 09:57
JONTRE
-
JONTRE
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Har suttit och tittat på friidrottsvm nu på morgen och när det var reklam paus såg att jag att fått en fastbränning i skärmen, till vänster uppe hörnet ser man "sänds även i tv4 hd"....vad finns det är göra detta?
det är en LX5090.
// Jonas
Postad 16 augusti 2009 - 10:03
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Detta låter sanslöst konstigt
Förmodligen ghosting men inte mindre konstigt för det då G9 är extremt tåliga mot detta fenomen.
Finns ju en tvättmöjlighet som jag nu inte kommer ihåg vad den heter men kolla i menyerna hur du aktiverar den men som sagt var, mycket konstigt då det på min är i det närmaste omöjligt att framkalla ghosting så jag har aldrig använt tvättfunktionen.
Jag måste fråga dig hur mycket kontrast du har pådraget? Tänker bara så att du inte har extremt högt ställt där, då kanske man kan framkalla ghosting?
Postad 16 augusti 2009 - 10:26
Stereotypen
-
Stereotypen
-
Forumräv
-
-
589 inlägg
Detta låter sanslöst konstigt
Förmodligen ghosting men inte mindre konstigt för det då G9 är extremt tåliga mot detta fenomen.
Finns ju en tvättmöjlighet som jag nu inte kommer ihåg vad den heter men kolla i menyerna hur du aktiverar den men som sagt var, mycket konstigt då det på min är i det närmaste omöjligt att framkalla ghosting så jag har aldrig använt tvättfunktionen.
Jag måste fråga dig hur mycket kontrast du har pådraget? Tänker bara så att du inte har extremt högt ställt där, då kanske man kan framkalla ghosting?
Använd inte inbyggda "tvättprogrammet" (videopattern / videomönster), då detta sliter på fosforn i cellerna utan låt den stå på en stund med "myrornas krig" så försvinner det inom några minuter.
Postad 16 augusti 2009 - 10:34
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Myrornas krig går lika bra men för att man ska slita ut panelen med videomönstret så får man nog hålla på mycket, mycket länge
Postad 16 augusti 2009 - 10:35
Unregistered3ff26ed4
-
Unregistered3ff26ed4
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Har suttit och tittat på friidrottsvm nu på morgen och när det var reklam paus såg att jag att fått en fastbränning i skärmen, till vänster uppe hörnet ser man "sänds även i tv4 hd"....vad finns det är göra detta?
det är en LX5090.
// Jonas
Jag såg oxå den svagt uppe i vänstra hörnet under reklampausen, trots att jag precis hade satt på tv:n och inte tittat på 4:an, den försvann dock när jag bytte kanal så jag tror inte någon behöver vara orolig..
Postad 16 augusti 2009 - 10:55
JONTRE
-
JONTRE
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
började ju såklart frenetiskt leta i manualen efter saker som kan motverka och där stod mycket sant att "Videomönster" i timme tar bort sådana här saker. Håller på att köra testmönstret i detta nu. Jag har inte ändrat några fabriksinställningar utom just brightness och contrast dragit ner dem lite. Så kör inte särskilt ljust. Kollade även igenom så att Orbit var påsatt och det var i läge 1, förstår inte riktigt skillnaden mellan dessa olika lägen?
Hoppas iaf att det försvinner efter jag kört "Videomönster"
Kan inte fatta hur det kunde bli så här satte liksom på tvn imorse och friidrotten stod på ca 1h, och sen i reklamen så såg jag att texten hängde kvar.
Kanske var något med TV4 sändning? så gjorde att det upplevdes som ett ghost problem?
Redigerat av JONTRE, 16 augusti 2009 - 12:07.
Postad 16 augusti 2009 - 12:13
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Kanske var något med TV4 sändning? så gjorde att det upplevdes som ett ghost problem?
Läs inlägget ovanför ditt, verkar som att det var så på sändningen helt enkelt.
Postad 16 augusti 2009 - 12:28
Lundmark
-
Lundmark
-
Lärjunge
-
-
396 inlägg
Någon som har en sida-vid-sida-jämförelse mellan Pioneer G9 (KRP eller LX) och Samsungs nya "LED-TV"? M3 höjde ju som tidigare nämnt upp Samsungs senaste till skyarna pga fantastisk svärta m.m., men jag har fortfarande svårt att se att en LCD-TV kan spöa en Kuro.
Är LED-TV bara snicksnack eller har de faktiskt en chans? En bild över svärtan sida-vid-sida och en jämförande artikel vore trevligt. Fler måste ju undra då de ligger i samma prisklass ungefär.
Postad 16 augusti 2009 - 12:37
Unregisteredb7bdb1f7
-
Unregisteredb7bdb1f7
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
Den är väl uppmätt klart sämre? Det är ju svart om det är helsvart, men annars blir den gråare. När det är svart och andra färger alltså. Har sett den själv och den kan absolut inte mäta sig i svärtnivåer.
Postad 16 augusti 2009 - 14:13
Unregistered951e827d
-
Unregistered951e827d
-
Användare
-
-
104 inlägg
Någon som har en sida-vid-sida-jämförelse mellan Pioneer G9 (KRP eller LX) och Samsungs nya "LED-TV"? M3 höjde ju som tidigare nämnt upp Samsungs senaste till skyarna pga fantastisk svärta m.m., men jag har fortfarande svårt att se att en LCD-TV kan spöa en Kuro.
Är LED-TV bara snicksnack eller har de faktiskt en chans? En bild över svärtan sida-vid-sida och en jämförande artikel vore trevligt. Fler måste ju undra då de ligger i samma prisklass ungefär.
Inte riktigt svar på din fråga men det är alltid problem med betraktningsvinklarna på en LCD. Tyvärr något som många inte tänker på (eller struntar i). Exempelbilder från Flatpanels test, går du in på flatpanelshd.com kan du läsa merparten av deras recensioner på engelska http://flatpanels.dk...000_large17.JPGhttp://flatpanels.dk...000_large18.JPGAllt bleknar från sidan. Tycker istället du borde titta på Samsungs egna plasmor, B850/855, om du vill ha ett alternativ till Pioneer. Inte så där jättemycket recensioner, men bl a Flatpanels har testat den i 50-tum och de var mycket nöjda. slutklämmen från deras recension
Redigerat av Unregistered951e827d, 16 augusti 2009 - 14:15.
Postad 16 augusti 2009 - 14:22
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
började ju såklart frenetiskt leta i manualen efter saker som kan motverka och där stod mycket sant att "Videomönster" i timme tar bort sådana här saker. Håller på att köra testmönstret i detta nu. Jag har inte ändrat några fabriksinställningar utom just brightness och contrast dragit ner dem lite. Så kör inte särskilt ljust. Kollade även igenom så att Orbit var påsatt och det var i läge 1, förstår inte riktigt skillnaden mellan dessa olika lägen?
Hoppas iaf att det försvinner efter jag kört "Videomönster" 
Kan inte fatta hur det kunde bli så här satte liksom på tvn imorse och friidrotten stod på ca 1h, och sen i reklamen så såg jag att texten hängde kvar.
Hur högt är kontrasten uppdragen till? I siffror. Vad heter läget du tittar i?
Postad 16 augusti 2009 - 14:27
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Inte riktigt svar på din fråga men det är alltid problem med betraktningsvinklarna på en LCD. Tyvärr något som många inte tänker på (eller struntar i).
Exempelbilder från Flatpanels test, går du in på flatpanelshd.com kan du läsa merparten av deras recensioner på engelska http://flatpanels.dk...000_large17.JPG http://flatpanels.dk...000_large18.JPG Allt bleknar från sidan. Tycker istället du borde titta på Samsungs egna plasmor, B850/855, om du vill ha ett alternativ till Pioneer. Inte så där jättemycket recensioner, men bl a Flatpanels har testat den i 50-tum och de var mycket nöjda.
slutklämmen från deras recension
Även fast de bleknar måste man säga att svärtan inte ändrar färg särskilt mycket. Hade jag tagit bilder hade jag tagit bilder med mycket mer svärta i. Då blir det större probelm för tevena att visa bra vinkelsvärta(kanske ett nytt ord?).
Postad 16 augusti 2009 - 14:39
KREIGER
-
KREIGER
-
Användare
-
-
118 inlägg
JONTRE, jag har ocksa upplevt detta, men under U-21 EM. Har dock aldrig sett detta nar det ar en serie (exvis Lost) eller nagon film, sa kanske ar det nagot speciellt med sportevenemang!  Det ar hur som helst nagot med sandningen pa tv4 ibland, som gor att det syns VALDIGT svagt. Men oroa dig inte, det maste vara fel pa sandningen, eftersom det inte syns pa andra kanaler sa fort man byter.
Redigerat av KREIGER, 16 augusti 2009 - 16:08.
Postad 16 augusti 2009 - 14:48
Unregistered951e827d
-
Unregistered951e827d
-
Användare
-
-
104 inlägg
Även fast de bleknar måste man säga att svärtan inte ändrar färg särskilt mycket. Hade jag tagit bilder hade jag tagit bilder med mycket mer svärta i. Då blir det större probelm för tevena att visa bra vinkelsvärta(kanske ett nytt ord?).
De skriver att betraktningsvinklarna var något förbättrade jämfört med tidigare Samsung-LCDer, och just svart från sidan var inte något större problem. Själv tycker jag dock att det är väldigt tydligt på trädlinjen, större delen av den är riktigt mörk, sen vips när man ser från sidan ser man tydigt vartenda enskilt träd (om bilden skulle varit lite större då  ). "Betragtningsvinklerne er forbedret, hvor specielt faldet i kontrasten er mindre end på tidligere Samsung Tv. Det er tydeligt på f.eks. en helt sort baggrund, hvor man på Samsung 2008 modeller ville opleve et ret markant fald i dybden af sort, men på B7000 kun oplever det som værende beskedent."
Redigerat av Unregistered951e827d, 16 augusti 2009 - 14:49.
Postad 16 augusti 2009 - 18:07
JONTRE
-
JONTRE
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Hur högt är kontrasten uppdragen till? I siffror. Vad heter läget du tittar i?
Ska kolla när jag kommer hem, återkommer med siffror =) JONTRE, jag har ocksa upplevt detta, men under U-21 EM. Har dock aldrig sett detta nar det ar en serie (exvis Lost) eller nagon film, sa kanske ar det nagot speciellt med sportevenemang! Det ar hur som helst nagot med sandningen pa tv4 ibland, som gor att det syns VALDIGT svagt. Men oroa dig inte, det maste vara fel pa sandningen, eftersom det inte syns pa andra kanaler sa fort man byter.
Jo det måste vara TV4 sändning är hemma hos min fader nu och tittat på hans Sony LCD och samma fenomen här, men det ser ju onekligen ut som ghostning hehe
Postad 16 augusti 2009 - 20:06
JONTRE
-
JONTRE
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
AV-Alternativ: STANDARD
Kontrast: 35
Ljusstyrka: 0
Färg: 0
Färgton: 0
Skärpa: -12
Dessa inställningar kör jag på, och det enda jag ändrat från fabrik är ju kontrasten den stod på 40 från fabrik och sen har jag ställt in skärpan.
Postad 16 augusti 2009 - 20:16
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
AV-Alternativ: STANDARD Kontrast: 35 Ljusstyrka: 0 Färg: 0 Färgton: 0 Skärpa: -12
Dessa inställningar kör jag på, och det enda jag ändrat från fabrik är ju kontrasten den stod på 40 från fabrik och sen har jag ställt in skärpan.
35 i kontrast låter inte farligt. Fortsätt med den du.
Postad 16 augusti 2009 - 20:19
KREIGER
-
KREIGER
-
Användare
-
-
118 inlägg
JONTRE, bildlaget Movie ger en mer korrekt bild out-of-the-box, men som det har diskuterats manga ganger behover inte en korrekt bild vara en bra bild. Det ar upp till var och en. Sjalv har jag stallt in min efter DVE, formodligen det basta alternativet fram till en kalibrering.
35 i kontrast ar inte alls speciellt hogt, fast det spelar ingen roll i det har fallet eftersom det hade med sandningen att gora... inte din tv och dina installningar.
Redigerat av KREIGER, 16 augusti 2009 - 20:23.
Postad 16 augusti 2009 - 20:51
JONTRE
-
JONTRE
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
35 i kontrast låter inte farligt. Fortsätt med den du.
Ska jag göra  JONTRE, bildlaget Movie ger en mer korrekt bild out-of-the-box, men som det har diskuterats manga ganger behover inte en korrekt bild vara en bra bild. Det ar upp till var och en. Sjalv har jag stallt in min efter DVE, formodligen det basta alternativet fram till en kalibrering.
35 i kontrast ar inte alls speciellt hogt, fast det spelar ingen roll i det har fallet eftersom det hade med sandningen att gora... inte din tv och dina installningar. 
Jo har med skaffat den men har hitentills bara ställt in skärpa och brightness respektive kontrast. Vilka siffror har du på brightness/kontrast efter inställning med DVE?
Postad 16 augusti 2009 - 20:56
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
M3, vilket skämt. Behöver jag säga mer? http://www.avforums....-TV-Review.html
Postad 16 augusti 2009 - 21:57
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Innan LED-tekniken har mognat får plasman sin efterlängtade 0-luminans i svärtan. Det är min kvalificerade gissning. En ny teknik har alltid lång tid på sig att mogna.
Plasma kommer att få behöva förbättra sina enligt mig inte så intressanta egenskaper som elförbrukning och platthet om de ska hålla sig kvar i marknaden. I en värld som kräver strömsnålare maskiner kommer plasma ha det lite svårt. När sedan OLED har slagit sig in på 42" får både LCD och plasma ännu svårare. Ännu en kvalificerad gissning...
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 16 augusti 2009 - 21:58.
Postad 17 augusti 2009 - 09:46
Unregistered87a60923
-
Unregistered87a60923
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Jag har haft både UE46B7070 och LX5090H i min ägo under de senaste veckorna. Jag har blivit tvungen att lämna tillbaka flertalet LED-tv:ar pga clouding/bleeding fenomenet. Kom på så sätt att köpa en kuro för dess svärtas skull.
LED-tvn gav fantastiska färger (möjligtvis inte helt realistiska men jag gillade det), jag uppfattar även ljuset på LED-tvn som starkare (jag gillar hur man måste kisa lite när solen är filmad i en scen, men jag ogillar lite halofenomenet runt objekt). STOR nackdel: bleeding!, tvn är mindre lämpad för mörka filmer i nersläckt rum.
Kuron ger också fantastiska färger (lite mer realistiskt och tillbakahållet), ljuset är perfekt för dämpad belysning, har till skillnad från LED en ständig fluktuering i bilden som syns lite i ljusa färger (men kan också ge en liten skön filmkänsla), vet ej om jag inbillar mig men jag kan få flasher av alla möjliga färger över hela skärmen om jag försöker titta efter fosfortrails (fast jag brukar vara känslig för att lampor och sifferdioder av olika slag kan blinka).
STOR nackdel: buzzning! (varför gud?), tvn är optimal för bio i nersläckt rum (overall bättre bild än UE46B7070 vill jag påstå), men mindre lämpad för vanlig tv-tittning.
Postad 17 augusti 2009 - 10:27
Lundmark
-
Lundmark
-
Lärjunge
-
-
396 inlägg
Buzzingen på min 5090H är inte så farlig. Visst buzzar den, men det hörs inte om jag har volym på programmet jag tittar på. Det låter inte heller värre än en traditionell bildrörs-TVs missljud.
Postad 20 augusti 2009 - 17:52
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1 113 inlägg
Var det du som köpte Kompletts enda 60"?
Nej, har beställt den från Bild & Ljudcenter i Malmö, verkar vara en bra butik.... Har tyvärr inte fått den ännu, bordsstativet är restat lär väl komma nästa vecka. Det är nog dags för er som är sugna på en ny Pio G9 att beställa snart annars så är risken stor att de tar slut, antar att det gäller både 50" och 60" modellerna.
Postad 20 augusti 2009 - 19:27
Unregistered87a60923
-
Unregistered87a60923
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Buzzingen på min 5090H är inte så farlig. Visst buzzar den, men det hörs inte om jag har volym på programmet jag tittar på. Det låter inte heller värre än en traditionell bildrörs-TVs missljud.
Buzzar som bara ****, inget jag kan leva med. Mycket värre än någon tv överhuvudtaget som jag har varit med om. Skickar min på reklamation och hoppas på det bästa.
Redigerat av Unregistered87a60923, 20 augusti 2009 - 19:27.
Postad 20 augusti 2009 - 19:49
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Ja det där med buzzing är lite konstigt. Det låter ibland som det kommer från mitten av glaset. Men jag anser att det inte borde kunna låta högt genom glas. Jag tror personligen att surret smiter ut mellan plastramen och den riktiga ramen på plasman. jag blir faktiskt inte klok på detta.
Rimligtvis borde det finnas ljudlösa transformatorer, eller åtminstone tysta transformatorer som man skulle kunna sätta in. En tweakning av transingen skulle vara kul att "höra".
Jag har aldrig öppnat en plasmaTV och undra lite om transformatorn kunde få en extralåda över sig som tystar ner den? I min värld finns inget hinder att göra en plasma ljudlös.
Men mest förvånad är jag att det surrar genom glaset. Det bara borde inte göra det. Surret borde komma bakifrån teven. Inte genom glaset, och speciellt inte med ett högfrekvent surr. Märkligt!
Postad 20 augusti 2009 - 19:54
Stereotypen
-
Stereotypen
-
Forumräv
-
-
589 inlägg
Buzzar som bara ****, inget jag kan leva med. Mycket värre än någon tv överhuvudtaget som jag har varit med om.
Skickar min på reklamation och hoppas på det bästa.
Återkom gärna med vad som händer. Info jag har fått är ju att de inte gör något åt det. Isåfall åker de väl på att byta ut minst halva maskin-parken.
Postad 20 augusti 2009 - 22:38
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Skickar min på reklamation och hoppas på det bästa.
Jag hade min på pio service och enligt dom var det inget fel så hoppas inte på för mycket !
Postad 21 augusti 2009 - 12:21
Unregistered87a60923
-
Unregistered87a60923
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Vi har bestämt att om jag inte får reklamation, så ångras köp automatiskt. Så kan jag köpa en ny tv istället.
Buzzet kan höras på ljudnivå 25, i en icke-tyst svart scen i en bluray-film.
Redigerat av Unregistered87a60923, 21 augusti 2009 - 12:22.
Postad 22 augusti 2009 - 11:20
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Håller på att få till en så bra bildinställning som möjligt, vill inte ha Pure eftersom jag tycker den är för dynamisk. 1. Undrar vad jag kan göra med mina inställningar för att få mindre blå nyans i svärtan/ännu bättre svärta? 2. Undrar även varför man ska välja Gamma 2 istället för Gamma 3, vad är det för fördel? 3.Undrar även varför man ska välja Färgutrymme 2 istället förFärgutrymme 1, vad är det för fördel? 4. Vad bör Färg ställas på -3 eller 0? 5. Bör jag ändra Färgtemp från Låg till något annat? 6. Bör jag ändra i Färgkontroll? Kontrast 25 Ljusstyrka 0 Färg 0 Färgton 0 Skärpa -15 PureCinema Avanced Text opti Av Intelligentläge Av BilddetaljDre.bild Av Svart nivå Av Acl Av Förbättringsläge 2 Gamma 2 FärgdetaljFärgtemp Låg Bör jag göra något här?CTI Av Färgkontroll(oföräandard) Bör jag göra något här?Färgutrymme 2 Noiserecud 3DNR Av Fält Nr Av Block Nr Av Moskit Nr Av
Redigerat av Peterrrrr, 22 augusti 2009 - 11:21.
Postad 22 augusti 2009 - 12:41
gbr
-
gbr
-
Amatör
-
-
75 inlägg
är det nån skillnad på innehållet/kvaliten på en grå-import och en vanlig? eller är det bara garantin?
Postad 22 augusti 2009 - 17:07
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
är det nån skillnad på innehållet/kvaliten på en grå-import och en vanlig? eller är det bara garantin?
Nej ingen skillnad. Dock lite osäker på ifall det finns svenskt menysystem. Fast man kör ju ändå engelska. I alla fall jag och dom flesta andra antar jag.
Postad 22 augusti 2009 - 17:22
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Håller på att få till en så bra bildinställning som möjligt, vill inte ha Pure eftersom jag tycker den är för dynamisk.
1. Undrar vad jag kan göra med mina inställningar för att få mindre blå nyans i svärtan/ännu bättre svärta?
2. Undrar även varför man ska välja Gamma 2 istället för Gamma 3, vad är det för fördel?
3.Undrar även varför man ska välja Färgutrymme 2 istället förFärgutrymme 1, vad är det för fördel?
4. Vad bör Färg ställas på -3 eller 0?
5. Bör jag ändra Färgtemp från Låg till något annat?
6. Bör jag ändra i Färgkontroll?
Kontrast 25 Ljusstyrka 0 Färg 0 Färgton 0 Skärpa -15
PureCinema Avanced Text opti Av Intelligentläge Av
Bilddetalj Dre.bild Av Svart nivå Av Acl Av Förbättringsläge 2 Gamma 2
Färgdetalj Färgtemp Låg Bör jag göra något här? CTI Av Färgkontroll(oföräandard) Bör jag göra något här? Färgutrymme 2
Noiserecud 3DNR Av Fält Nr Av Block Nr Av Moskit Nr Av
Vad menar du när du säger "för dynamisk"? 1: gå in i "manuell". exprimentera lite genom att dra ner RGB-cuts på blå. Förmodligen måste du göra detta när det är mörkt i lägenheten. Detta ändrar dock inte färgen i det förvalda läget, tex PURE, utan bara i "manuell". 2: gamma är jag kass på. Dock har jag också hört att 2:an ger bäst bild. 3: färgutrymme 2 mättar färgerna bättre och skjutsar inte på färgerna som 1:an gör. Men det är inget tvång.. 4: Jag tycker du ska ha så mycket mättnad som du själv tycker. Tänk på naturlighet. Orangea ansikten tillhör historien. 5: Låg anses som den som hamnar närmast en korrekt gråskala, 6500k. 6: Färgkontrollen har jag lärt mig är för ofullständig för att fungera ordentligt. Jag tror att den största skillnaden, eller hoppas i alla fall, är när du börjar joxa med manuell justering av RGB. Det är kul och extremt lärorikt. Det är speciellt kul att slippa blå svärta vilket bidrar ännu mer djup till svärtan. Men det är inte enkelt... Och jag är lite imponerad av att de flesta fjompfunktionerna är avstängda i din bildmeny. Bra jobbat!
Postad 22 augusti 2009 - 17:43
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Blå svärta fick jag med felaktig gamma inställning på min LG plasma kolla det reglaget om det gör nytta även på en G9.
Postad 22 augusti 2009 - 18:53
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Håller på att få till en så bra bildinställning som möjligt, vill inte ha Pure eftersom jag tycker den är för dynamisk.
Du menar bildminnet "Pure" alltså? Har du en 500A eller 500M alltså? Hur kan du tycka det är för "dynamiskt", det är ju i vilket fall som helst justerbart??? Om inte, vilket bildminne har du utgått ifrån? 1. Undrar vad jag kan göra med mina inställningar för att få mindre blå nyans i svärtan/ännu bättre svärta?
Sätt först svart och vitnivå (brightness resp contrast) mha DVE. Ger färgtemp "Varm" dig blåstick i svärtan/lågdargrar kan det hjälpa att justera i färgtempen "manuell" ja. Kan stjälpa dig oxå för det är inte speciellt svårt att ställa till det för sig i "manuell"... i vilket fall som helst så har DVE testmönster som hjälper dig lite här. 2. Undrar även varför man ska välja Gamma 2 istället för Gamma 3, vad är det för fördel?
Beror på vilket minne du utgått ifrån men för de flesta minnena ger Gamma 2 högre simultankotrast och större djup i bilden (se till att du inte får för mkt av det goda bara och krossar lågdagrar, kan hända i "Gamma 1"). Kommer inte ihåg om G9 har en slammkrypare som G8:an har där vissa bildminnen med "Gamma 2" ger S-formad gamma kurva vilket ger dig helt felaktig bildkontrast, kan man säga, vilket är no, no - så se upp med den. 3.Undrar även varför man ska välja Färgutrymme 2 istället förFärgutrymme 1, vad är det för fördel?
Färgutrymme 1 ger dig för övermättade och skeva färger. 2:an är mkt mer korrekt. 4. Vad bör Färg ställas på -3 eller 0?
Kanske inget av de två? Det bästa du kan göra här på egen hand är väl att ställa in mha DVEs färgfilter för blå kombinerat med riktigt material från samma skiva och kolla hudtoner. 5. Bör jag ändra Färgtemp från Låg till något annat?
Ev Manuell då...på egen risk. 6. Bör jag ändra i Färgkontroll?
Nej.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|