Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6.744564 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 13 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 13 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 15 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 15 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 16 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 17 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 17 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 17 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 17 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 17 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 17 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 17 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 17 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 17 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 17 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 17 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 17 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 17 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 18 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 18 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 18 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 18 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 18 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 18 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 18 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 18 år sedan

Postad 10 June 2008 - 15:42

Orfeous
  • Orfeous
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Vilka fria kanaler?

SVT1,SVT2, SVT24, Kunskapskanalen...

Postad 10 June 2008 - 15:48

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

SVT1,SVT2, SVT24, Kunskapskanalen...

Hur får du dessa gratis i ett Comhem-nät, eller har du något specialnät?

Postad 10 June 2008 - 15:51

Orfeous
  • Orfeous
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
har ett eget specialnät

Postad 10 June 2008 - 16:12

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Hur får du dessa gratis i ett Comhem-nät, eller har du något specialnät?

måste backa up lite där svt och de kanaler han räknade upp är så kallade mustcarry kanaler de kan man få utan abonemang men då måste man ringa comhem de kanalerna är nämligen publicservice alla har rätt till dem..

för mer info http://www.rtvv.se/s...sandningsplikt/

Redigerat av Duckface21, 10 June 2008 - 16:19.

Postad 10 June 2008 - 16:13

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Ja, en viss förbättring på 1080i-kanalerna räknar jag med. Sedan är det frågan om vilken upplösning 720p-kanalerna kommer se bäst ut med. Vad gäller SD så är det väl tveksamt om det blir bättre än Scart, men det är väl värt en jämförelse. Man kommer väl sitta och flippa som en tok imorrn mellan upplösningarna för att bli klok på det hela.

Postad 10 June 2008 - 16:17

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

vad är SD-kanaler för nåt?

SD = Stadard Defenition
HD = High Defenition

Postad 10 June 2008 - 16:25

Orfeous
  • Orfeous
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
aha, se pass :)
eftersom jag har tänkt köra boxen till projektorn så kommer de att bli spännande.

Postad 10 June 2008 - 16:27

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

aha, se pass :)
eftersom jag har tänkt köra boxen till projektorn så kommer de att bli spännande.

SD är det vi haft i över 50år nu

Postad 10 June 2008 - 16:32

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

måste backa up lite där svt och de kanaler han räknade upp är så kallade mustcarry kanaler de kan man få utan abonemang men då måste man ringa comhem de kanalerna är nämligen publicservice alla har rätt till dem..

för mer info http://www.rtvv.se/s...sandningsplikt/

Skyldigheten gäller, som jag ser det, endast att sända vidare analogt. Hur Comhem gör i praktiken vet jag inte, men nu hade inte Orfeous Comhem. Jag fick intrycket att Orfeous ännu inte skaffat fanstyget och är mån om att Orfeous väl kan använda den när den väl är hemma.

Postad 10 June 2008 - 16:36

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Skyldigheten gäller, som jag ser det, endast att sända vidare analogt. Hur Comhem gör i praktiken vet jag inte, men nu hade inte Orfeous Comhem. Jag fick intrycket att Orfeous ännu inte skaffat fanstyget och är mån om att Orfeous väl kan använda den när den väl är hemma.

aha
jag fattar dock inte alls hur nån vill skaffa nått så elakt som detta

Postad 10 June 2008 - 16:38

wanderine
  • wanderine
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Så fick man äntligen hem sitt nya kort så man kunde testa hd-boxen. Nu kanske man är lite förblindad efter att ha kollat på analog tv i ett halvår men jag tycker bilden är kanon både på SD- och HD-kanalerna. Testade lite innan jag fick kortet och antennsladden Comhem skickar med ska man akta sig för att använda, signalstyrkan sjönk till hälften och man fick mycket brusigare bild. HDMI-kabeln är väl heller inget vidare, satsa några hundra kronor på en riktig kabel.

Postad 10 June 2008 - 16:41

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Så fick man äntligen hem sitt nya kort så man kunde testa hd-boxen. Nu kanske man är lite förblindad efter att ha kollat på analog tv i ett halvår men jag tycker bilden är kanon både på SD- och HD-kanalerna. Testade lite innan jag fick kortet och antennsladden Comhem skickar med ska man akta sig för att använda, signalstyrkan sjönk till hälften och man fick mycket brusigare bild. HDMI-kabeln är väl heller inget vidare, satsa några hundra kronor på en riktig kabel.

antennsladden du får med skall du använda för att minska risken för strömkrypningar som kan skapa brand

Postad 10 June 2008 - 16:52

wanderine
  • wanderine
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

antennsladden du får med skall du använda för att minska risken för strömkrypningar som kan skapa brand

Jo jag har förstått det, men ska man acceptera att man får mycket sämre bildkvalité av den?

Postad 10 June 2008 - 17:35

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Jo jag har förstått det, men ska man acceptera att man får mycket sämre bildkvalité av den?

kanske ett kabel byte den kabeln jag har ändrar inget i signalstyrka

Postad 10 June 2008 - 17:36

Orfeous
  • Orfeous
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Jag har ComHem i lägenheten skojjade bara om specialnätet ju :)
har ingen Humaxbox än men väntar på att återförsäljaren ska få den i lager.
Sen får man helt enkelt beställa ett small-abonnemang om jag inte ringer ComHem o frågar ang fria kanalerna.

Måste upp med en duk först annars är de ju som ingen vits.

Postad 10 June 2008 - 18:00

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Jag har ComHem i lägenheten skojjade bara om specialnätet ju :)
har ingen Humaxbox än men väntar på att återförsäljaren ska få den i lager.
Sen får man helt enkelt beställa ett small-abonnemang om jag inte ringer ComHem o frågar ang fria kanalerna.

Måste upp med en duk först annars är de ju som ingen vits.

vart bor du nånstans bor du innom lulebo i luleå så får man då small paketet gratis

http://www.lulebo.se...TVutbud_V21.pdf

Postad 10 June 2008 - 18:56

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0
Hmmm?! Blandar du inte ihop två bergrepp nu? SignalSTYRKAN och signalKVALITET? Tror inte STYRKAN är av högsta prioritet för att få bra KVALITET om jag kommer ihåg tidigare resonemang rätt, från tidigare diskussioner i tråden. Har själv "alltid" 60 % styrka men 100 % kvalitet. Hur har du det själv?

Postad 10 June 2008 - 19:04

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
i luleå så får man då small paketet gratis

Här tvingas man betala en gång till för exempelvis 3:an om digital version önskas. Utmärkt strategi anser Comhem.
Jag var på kundtjänst om detta i höstas och begärde motsvarande analoga kanaler ska ingå kostnadsfritt i SMALL.

Men se det gick Comhem ej med på. Telia ger dock kanalerna, totalt 31 st, kostnadfritt ett år.

Varje hushåll i våran föreningen betalar 79 kr mån till Comhem för analogversionerna.

Redigerat av Latman, 10 June 2008 - 19:15.

Postad 10 June 2008 - 19:09

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Undrar just när nya FW:n kommer? Midnatt, morgonkvisten eller förmiddagen? Tidigare har det varit förmiddagen. Jag antar att teknikerna på CH först ska hinna komma till jobbet, få sin första kopp kaffe, o s v.

Redigerat av ruhe, 10 June 2008 - 19:09.

Postad 10 June 2008 - 19:19

MacGam
  • MacGam
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0

Undrar just när nya FW:n kommer? Midnatt, morgonkvisten eller förmiddagen? Tidigare har det varit förmiddagen. Jag antar att teknikerna på CH först ska hinna komma till jobbet, få sin första kopp kaffe, o s v.

...............sen är det dags för frukost, med efterföljande tupplur. Sen ska de dubbelchecka med cheferna att de verkligen kan släppa ut skiten. De kanske får OK vid 12-snåret. Men då är det dags för lunch. Tillbaka vid 13.30 och dags för tupplur igen. Vaknar vid 15-tiden, lagom trötta. Har vi tur (eller otur) är den ute till 16.00-tiden. Vem vet, sen står vi kanske där och svär oss hesa att vi inte behöll den gamla mjukvaran :)

Redigerat av MacGam, 10 June 2008 - 19:24.

Postad 10 June 2008 - 19:25

HuBsteR
  • HuBsteR
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Eller dom kanske bara rätt o slätt glömmer, så trötta e dom ju. =)

Ringde själv om enkronas erbjudandet, och allt var lungt.
Sen frågade jag om jag kunde se HD kanaler på min adress.
Då gick det inte, trots ett ganska nytt hus, men på hemsidan när man slår in min adress så får jag välja HD-boxen....
"Det är fel på sidan då" ..... tack... Jag har väntat .... på ett sånt svar ... länge....
Har bara två hål i väggen.

Väntar på Canaldigital HD IP boxen.

Postad 10 June 2008 - 19:27

MacGam
  • MacGam
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0

Eller dom kanske bara rätt o slätt glömmer, så trötta e dom ju. =).

Väntar på Canaldigital HD IP boxen.

Det gör du rätt i och det borde vi nog göra allihopa. :)

Postad 10 June 2008 - 19:29

wanderine
  • wanderine
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Hmmm?! Blandar du inte ihop två bergrepp nu? SignalSTYRKAN och signalKVALITET? Tror inte STYRKAN är av högsta prioritet för att få bra KVALITET om jag kommer ihåg tidigare resonemang rätt, från tidigare diskussioner i tråden. Har själv "alltid" 60 % styrka men 100 % kvalitet. Hur har du det själv?

Utan Comhems kabel har jag 60% styrka, 100% kvalitet. Med Comhems kabel 30% signalstyrka, 100% kvalite, dessutom ser man massa brus i bilden med Comhems kabel.

Postad 10 June 2008 - 19:50

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Utan Comhems kabel har jag 60% styrka, 100% kvalitet. Med Comhems kabel 30% signalstyrka, 100% kvalite, dessutom ser man massa brus i bilden med Comhems kabel.

jag har då ingen skilnad alls mellan ch kabeln och vanlig kabel så jagförstår inte att ni kan ha en ändring

Postad 10 June 2008 - 20:04

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Jo, gratis är gott till räkningen kommer och du sitter och betalar för tjänster i 24 månader som ger sämre bildkvalitet än t ex Comhems samsung box. Men om bildkvalitet inte är av större betydelse för dig kan det ju vara en bra affär :D

Har inte sett nått som Samsung 270-boxen gör bättre än Humax boxen (säger lika mkt om Sammyn som om Humax dock). Men vad skulle det vara menar du?

Hos mig är SD-bilden som minst likvärdig och HD bilden är ja, oändligt mkt bättre :) (om HD-abbonemangen är värt pengarna kan man dock diskutera - främst pga utbudet dock. SVT HD till OS är ju dock gratis).

Dessutom är fjärren 1000 ggr bättre men ja Sammyn är mindre, snyggare och dra mindre ström då men inget av det har ju med bildkvalitet att göra. ;)

wanderine>>

HDMI-kabeln är väl heller inget vidare, satsa några hundra kronor på en riktig kabel.

Får man fråga vad det är du sett i bilden som får dig att dra slutsatsen att hdmi-kabeln är "inget vidare"...? :D

Redigerat av pacman, 10 June 2008 - 20:05.

Postad 10 June 2008 - 20:35

wanderine
  • wanderine
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

wanderine>>

Får man fråga vad det är du sett i bilden som får dig att dra slutsatsen att hdmi-kabeln är "inget vidare"...? :)

Använder inte medföljande HDMI-kablar av samma anledning som jag inte använder medföljande lakritssnören till högtalare...

Postad 10 June 2008 - 20:37

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0
OK! Kanske är något fel på kabeln i alla fall, framför allt m a a bruset.

Postad 10 June 2008 - 20:37

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
Jag vet inte hur många gånger folk ska behöva säga det!!!! det spelar nada roll vad man har för HDMI kabel den skickar komprimerad digital bild om kabeln är dålig eller bra spelar ingen roll för tv bygger ihop bilden sen igen då den packas upp i tv igen

Postad 10 June 2008 - 20:41

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

OK! Kanske är något fel på kabeln i alla fall, framför allt m a a bruset.

då slår du en pling till ch så skickar de en ny

Postad 10 June 2008 - 20:42

wanderine
  • wanderine
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Jag vet inte hur många gånger folk ska behöva säga det!!!! det spelar nada roll vad man har för HDMI kabel den skickar komprimerad digital bild om kabeln är dålig eller bra spelar ingen roll för tv bygger ihop bilden sen igen då den packas upp i tv igen

Nja riktigt så enkelt är det inte. Även om signalen är digital så kan den störas så mycket att det blir fel, dock finns väl inbyggd felrättning till viss del. Men skulle vara intressant att se ett test där man skickar t.ex. 1 miljard bitar genom olika HDMI-kablar och räknar antalet bitar som blir rätt efter överföringen.

Postad 10 June 2008 - 20:46

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Nja riktigt så enkelt är det inte. Även om signalen är digital så kan den störas så mycket att det blir fel, dock finns väl inbyggd felrättning till viss del. Men skulle vara intressant att se ett test där man skickar t.ex. 1 miljard bitar genom olika HDMI-kablar och räknar antalet bitar som blir rätt efter överföringen.

vist men du kan endå inte se de felen felen skulle i sånna fall visa sig genom blocking eller att bilden skulle försvinna

Postad 10 June 2008 - 20:48

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

• 1111 inlägg
  • 0
Nån som kan få in Rai Uno? tänkte testa för att se om det var nån skillnad i bild mellan matchen i TV4 och Rai Uno, men får bara svart bild på den kanalen för tillfället...
Nån som kan testa?

Postad 10 June 2008 - 20:55

wanderine
  • wanderine
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Nån som kan få in Rai Uno? tänkte testa för att se om det var nån skillnad i bild mellan matchen i TV4 och Rai Uno, men får bara svart bild på den kanalen för tillfället...
Nån som kan testa?

Får också bara svart.

vist men du kan endå inte se de felen felen skulle i sånna fall visa sig genom blocking eller att bilden skulle försvinna

Blir det inte bara vissa pixlar som blir fel? HDMI-kabeln innehåller väl inte den komprimerade signalen, tv-signalen avkodas ju i digitalboxen, det man får från HDMI-kabeln är ju den uppackade signalen.

Postad 10 June 2008 - 20:57

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Får också bara svart.

Blir det inte bara vissa pixlar som blir fel? HDMI-kabeln innehåller väl inte den komprimerade signalen, tv-signalen avkodas ju i digitalboxen, det man får från HDMI-kabeln är ju den uppackade signalen.

det va det jag mednade med blocking pixel fel blir det alltid..
men vid riktigt allvarliga fel så blir det bara svart

Redigerat av Duckface21, 10 June 2008 - 20:57.

Postad 10 June 2008 - 22:04

MacGam
  • MacGam
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0

Har inte sett nått som Samsung 270-boxen gör bättre än Humax boxen (säger lika mkt om Sammyn som om Humax dock). Men vad skulle det vara menar du?

Hos mig är SD-bilden som minst likvärdig och HD bilden är ja, oändligt mkt bättre :) (om HD-abbonemangen är värt pengarna kan man dock diskutera - främst pga utbudet dock. SVT HD till OS är ju dock gratis).

Dessutom är fjärren 1000 ggr bättre men ja Sammyn är mindre, snyggare och dra mindre ström då men inget av det har ju med bildkvalitet att göra. ;)

Då har vi alltså inget problem med SD bilden :D Eller?

Med min samsung box är det betydligt bättre SD bild med den än med Humaxen. Detta gäller för övrigt med den inbyggda digitalboxen i min TV också. Det går inte att ta miste på att det är betydligt bättre bild med mina 2 standardboxar än med Humaxen. Det är stor skillnad! Samsungboxen däremot är likvärdig med TV:ns inbyggda box. Sannolikheten för att just min Humax skulle vara sämre än din tvivlar jag på. Jag är trots allt inne på min 3:e Humax box. Jag trodde du också hade sett suddighets problemen:). Du frågar vad samsungboxen gör rent tekniskt för att ge en bättre bild. Det har jag ingen aning om, jag bara konstaterar att bilden är betydligt bättre. Det tekniska överlämnar jag till dom som kan det här bättre än mig (läs dig).

T o m Comhem själva har ju konstaterat att Humax boxen inte bildmässigt når upp till samma standard som sitt övriga boxsortiment. Och bekräftar Comhem själva detta faktum, så ska vi nog med gott samvete dra slutsatsen att så är fallet. (Det är ju trots allt inte så vanligt att Comhem gör ett sådant erkännande.

Ta inte illa upp, men jag vet ärligt talat inte vad det är du vill ha sagt. Du har väl själv vid ett par tillfällen påpekat bristen med suddighet som Humaxen uppvisar. Framförallt SD via HDMI. Om så inte är fallet. Vad är det då vi väntar på att den nya mjukvaran ska lösa, förutom "småfixarna"?

Har jag missat något?

Edit. Fjärrkontrollen har jag förresten inga synpunkter på. Det känns inte heller så viktigt för tillfället. Nu ser vi fram emot morgondagen och ser vad Comhem har lyckats skrapa ihop den här gången :D

Redigerat av MacGam, 10 June 2008 - 22:21.

Postad 10 June 2008 - 23:37

Tomgot
  • Tomgot
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0
Jag har uppdaterat första posten med lite mer info för nytillkomna ägare av denna box (eller för dom som funderar på att köpa den)

Den här tråden är ruggigt lång så ni som har lust kolla in första posten och kom med rättningar/tillägg.
Störst problem har jag med vilka fel som fortfarande finns iom ver.15.

Postad 11 June 2008 - 00:57

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Ojsan, förlåt! Glömde att grattulera på 2-årsdagen för skapandet av denna tråden. :)
Hoppas att du fått svar på de flesta av dina ursprungsfrågor.
Finns det förresten en topplista över längsta trådar?
Hm, 2 år utan att få boxen att funka är väl inte så lysande kanske. Men jag undrar om inte denna tråden trots allt har fungerat lite av en blåslampa för att komma vidare, skulle kanske inte hänt nå´t alls om Comhem inte fick nån press på sig. Vissa har även varit mycket påstridiga utanför forumet och gått från tal till handling med stämningar och anmälan till ARN t.ex. Tur att NI finns!
Förresten, bilden på eftersändningen av matchen Holland-Italien på Eurosport HD var så suddig att det inte kan ha varit bara boxens fel.

Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 11 June 2008 - 01:12.

Postad 11 June 2008 - 07:49

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
go morgon alla i dag är den stora dagen vad tror ni om nya fw17 en lite sumering från nån kanske?

Postad 11 June 2008 - 07:55

Swehiort
  • Swehiort
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

go morgon alla i dag är den stora dagen vad tror ni om nya fw17 en lite sumering från nån kanske?

Kikade nyss och någon uppdatering fanns inte tillgänglig

Postad 11 June 2008 - 08:00

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Då har vi alltså inget problem med SD bilden ;) Eller?

Jo men det var inte det jag sa. Jag sa bara att när jag hade Samsungen hemma hos mig så gav den inte bättre bild än Humaxen. Via Scart då förstås (via HDMI så totalförstördes ju bilden som bekant av FW15 men det är ju *peppar, peppar, ta i trä* delvis historia från och med "nu"... ;) ).

Eller för att uttrycka det på ett annat sätt då, Humaxen gav en bristande bild, men det gjorde Sammyn oxå (om det inte hänt något maffigt sen jag hade den hemma). Därav kommentaren "säger lika mkt om Sammyn som om Humax dock"... :)

Jajja, nog om det.

Slog på SVTs testbild imorse. FW16 ger ett visst flimmer/instabilitet vid höga frekvenser (i praktiken små detaljer i bilden) som jag inte vill minnas att FW12 gav...en punkt att notera, troligtivs är det desamma med FW17.

Hade innan, då jag bara sett riktigt material, en svag känsla av att det inte var riktigt lika bra som den versionen som aldrig kom ut - detta kan vara förklaringen (är i regel skeptisk till känslor av detta slag eftersom det bygger på flera månader gammal minnesbild och inte ens samma material). En tröst är att testbilden ser oändligt mkt bättre ut än vad FW15 gjorde iaf.

Redigerat av pacman, 11 June 2008 - 08:03.

Postad 11 June 2008 - 08:06

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Kikade nyss och någon uppdatering fanns inte tillgänglig

skulle tippa att den kommer runt 11 eller 12 tiden

Jo men det var inte det jag sa. Jag sa bara att när jag hade Samsungen hemma hos mig så gav den inte bättre bild än Humaxen. Via Scart då förstås (via HDMI så totalförstördes ju bilden som bekant av FW15 men det är ju *peppar, peppar, ta i trä* delvis historia från och med "nu"... ;) ).

Eller för att uttrycka det på ett annat sätt då, Humaxen gav en bristande bild, men det gjorde Sammyn oxå (om det inte hänt något maffigt sen jag hade den hemma). Därav kommentaren "säger lika mkt om Sammyn som om Humax dock"... :)

Jajja, nog om det.

Slog på SVTs testbild imorse. FW16 ger ett visst flimmer/instabilitet vid höga frekvenser (i praktiken små detaljer i bilden) som jag inte vill minnas att FW12 gav...en punkt att notera, troligtivs är det desamma med FW17.

Hade innan, då jag bara sett riktigt material, en svag känsla av att det inte var riktigt lika bra som den versionen som aldrig kom ut - detta kan vara förklaringen (är i regel skeptisk till känslor av detta slag eftersom det bygger på flera månader gammal minnesbild och inte ens samma material). En tröst är att testbilden ser oändligt mkt bättre ut än vad FW15 gjorde iaf.

så riktigt bra är det inte enu heller då?
om du skulle vilja sumera lite vad är den största förändringen i fw16 och tror du det kommer bestå i fw17?

Postad 11 June 2008 - 09:00

Unregistered0a05d42f
  • Unregistered0a05d42f
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Håller på och uppdaterar till ver.17 nu.

Postad 11 June 2008 - 09:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

så riktigt bra är det inte enu heller då?

Näe det kan tveklöst bli bättre - nått annat hade jag inte förväntat mig heller.
Tror alla digitalboxar kan bli bättre iofs... :)

om du skulle vilja sumera lite vad är den största förändringen i fw16 och tror du det kommer bestå i fw17?

Att SD HDMI-bilden inte är totalt kvaddad längre.
Samt att de med DVD-recoder kan spela in 720p sändningar pga Scart fixen.

Eftersom det är Humax vi har att göra med så vet man aldrig vad som kan hända när en ny version dyker upp (FW12 vs FW15 är ju ett tydligt exempel) men den infon jag har fått är att FW17 bara ska vara en buggfix av nått fel i FW16 (vet inte vad det är för fel dock - har inte frågat) men vi får se...

Kommer köra FW17 mot FW16 ett tag för att se om jag märker nån skillnad.

Postad 11 June 2008 - 09:31

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Intryck från .17:

Well, bilden är ju märkbart skarpare (både HD och SD). CB/BC är fortfarande på .15s nivåer (låga till obefintliga för min del dvs)
Dock är där lite oroligheter i bilden precis som Pacman noterat. Vet inte om det är mer än tidigare firmwares eller om man bara vant sig av den blurrade bilden från .15. (Jag tippart faktiskt på det sistnämnda.)

Om inget annat så ser man det (den ökade skärpan dvs.) solklart på OSD:n (vilket i princip bevisar att Humax applicerade samma skitfilter på både HD och SD i .15 och att de nu tagit bort detta filter).

720p fungerar sämre än tidigare mjukvaror eller så har de förbättrat 1080i rejält:
På 720p-kanaler i alla tidigare firmwares såg 720-material bättre ut när jag matade ut det i 720p. Med .17 ser 1080i bättre ut.
Om de förbättrat 1080i-uppskalningen eller om de försämrat 720p-återgivningen är ömöjligt för mig att säga.

Personligen är jag nöjd hittills. Det enda jag egentligen bryr mig om just nu är att få till 576i och att de "återställer" 720p (om den nu försämrats) så att man kan börja använda original-läget.

NEEEEEEEJ
Först när jag uppdaterat fick jag lite audio dropouts på Canal+ HD men jag tänkte att det bara var krångel i deras demoslinga (ljudet spökar lite då och då på just den)
Men när har jag märkt av det på andra kanaler också.
Och det är INTE bara på kanaler med Dolby Digital.

Det är en lite underlig effekt det låter som ljudet höjs och sänks med extremt snabba intervall. (Sätt handflatan mot munnen som en idian och försök prata samtidigt så förstår ni effekten).

Det kan ju såklart vara något i min utrustning men signalindikatorn lyser ständigt trots störningarna och det försvinner direkt när jag byter kanal..

Pågår helt frenetiskt just nu på vissa kanaler men inte alls på andra.
För att förtydliga är det så illa att det inte är en chans att man kan avnjuta ett program såhär. Det är en sjukt störig effekt. Alla som pratar förlorar varannan stavelse typ.

EDIT: Provade att starta om boxen och att göra en fabriksinställning men det avhjälpte inte problemet. Till slut drog jag ut sladden och lät den vara strömlös en liten stund och sen körde jag igång igen och nu är problemet borta (for now?).

Redigerat av Unregistered92d7e447, 11 June 2008 - 09:49.

Postad 11 June 2008 - 09:33

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Håller på och uppdaterar till ver.17 nu.

Nå, hur verkar den?

Postad 11 June 2008 - 10:10

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

720p fungerar sämre än tidigare mjukvaror eller så har de förbättrat 1080i rejält:
På 720p-kanaler i alla tidigare firmwares såg 720-material bättre ut när jag matade ut det i 720p. Med .17 ser 1080i bättre ut.
Om de förbättrat 1080i-uppskalningen eller om de försämrat 720p-återgivningen är ömöjligt för mig att säga.

Hos mig såg 1080i bättre ut än 720p redan i FW15. Vill iaf minnas att jag tyckte att VW hockeyn (Viasat Sport HD) såg bättre ut när jag mata ut 1080i istället för 720p - irriterande nog (beror ju oxå på hur ens display hanterar de olika signalerna iofs - Pio tex har en historia på att "vara bättre på 1080i än 720p").

Men japp som jag var inne på (och även comhem själva har sagt) så håller jag med dig, 720p är inte helt lyckat - varken för HD eller SD. Ser ut som en duktig bandbredds-begränsning här.

Har inte råkat ut för några ljud drop-outs. Har knappt kollat på CDs kanaler dock eftersom jag med test-boxen har lite problem med mottagningen av dem (tror det är samma box som jag hade förra gången, va likadant då).

Ang oroligheterna så är jag numera, efter att ha grävt i minnet lite, rätt säker på att de var stabilare i 12:an. En annan sak är att SD HDMI 576p ser bäst ut skalningsmässigt, högre amplitud/ljusstyrka på fina linjer. Det i sig är inget konstigt eftersom jag slipper såväl dubbla skalningar som Humaxens skalning men jag vill minnas att skillnaderna mot 720p/1080i var mindre i min favvo-version (stör mig fortfarande på att den + hängningsbugg-fix inte fått nå allmänheten).

Men ja, visst är det trevligt att det äntligen börjar gå åt rätt håll? :)

Redigerat av pacman, 11 June 2008 - 10:14.

Postad 11 June 2008 - 10:32

Orfeous
  • Orfeous
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
varför så mycket problem?

Postad 11 June 2008 - 10:33

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
sd = grynigare bild

detta är defenetivt nått i rätt riktning

Redigerat av Duckface21, 11 June 2008 - 10:36.

Postad 11 June 2008 - 10:37

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Skit också!!
Han bara kolla en kort stund på HDMI och kunde konstatera betydande förbättringar innan jag testade scart via dvd-recordern. När jag sen skulle växla tillbaka till HDMI (kopplad via receiver) och valde att ändra V-format så ser jag bilden 1-2 sekunder innan skärmen blinkar blått. Så var det innan också, men då räckte det att växla en gång på receivern så gick det bra. Inte längre! Nu kan jag inte se via HDMI överhuvud taget. Är jag ensam? Har någon en lösning?

Postad 11 June 2008 - 10:52

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Skit också!!
Han bara kolla en kort stund på HDMI och kunde konstatera betydande förbättringar innan jag testade scart via dvd-recordern. När jag sen skulle växla tillbaka till HDMI (kopplad via receiver) och valde att ändra V-format så ser jag bilden 1-2 sekunder innan skärmen blinkar blått. Så var det innan också, men då räckte det att växla en gång på receivern så gick det bra. Inte längre! Nu kan jag inte se via HDMI överhuvud taget. Är jag ensam? Har någon en lösning?

Stod det inte på deras site ang nya mjukvaran att HDMIswitchningen fortfarande behövde jobb?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.