Humax CXHD-1000C
(Digitalboxar)
|
1
|
(183)
|
Inga priser |
Postad 11 June 2008 - 10:58
Postad 11 June 2008 - 10:59
Snabbkoll på Eurosport HD taggighet på grafik som jag ej noterat tidigare oavsett upplösning.
TV1000 HD ger bra mycket mer CB.
SVT2 imponerar ej heller.
FW 10 med 1080i gav nog den bästa bild beträffande skärpan för min del.
Alltså skit med denna FW och ångrar att jag uppdaterade. Kan någon ge förslag på Humax kompatibla TV apparajter om man behöver byta ?
Redigerat av Latman, 11 June 2008 - 11:11.
Postad 11 June 2008 - 11:00
Kan tillägga att jag inte hade problem med switchning tidigare utan det var när man ändrade på V-format som det kunde börja blinka blått. Det avhjälptes med att växla HDMI-ingång på receivern och sen tillbaks.
Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 11 June 2008 - 11:03.
Postad 11 June 2008 - 11:16
Någon med Panna PV60 som anser sig ha fått förbättring med FW 17.
Snabbkoll på Eurosport HD taggighet på grafik som jag ej noterat tidigare oavsett upplösning.
TV1000 HD ger bra mycket mer CB.
SVT2 imponerar ej heller.
FW 10 med 1080i gav nog den bästa bild beträffande skärpan för min del
Tv1000 kör ju en gammal uppskalad film från 80-90talet. Inte rätt tillfälle att leta bildförbättringar/försämmringar. Eurosport HD ser bra ut här men jag har svårt att jämföra före/efter uppgraderingen. Tycker man glömmer för snabbt och utan att få exakt samma sändning före/efter är det svårt.
Fick dock svart bild med endast textning helt plötsligt då jag bytte mellan HDkanalerna. Fick trycka på V-format för att få tillbaka bilden. Lyckas ej få fram felet igen så vet inte vad som hände. Handhavandefel?
Redigerat av Phunky, 11 June 2008 - 11:26.
Postad 11 June 2008 - 11:22
Skiftade mellan Humaxen och Dilog DVB-T mottagare och Dilogen ger något klarare bild på SVT2 trots att den är ansluten med scart först till HDD-inspelare och vidare med scart till TV.
Redigerat av Latman, 11 June 2008 - 11:33.
Postad 11 June 2008 - 11:25
Värt att notera är att man i USA hade stora problem med HDMI, HDCP, satellit-HD boxar och recievers i början. Detta beroende på att boxarna inte fungerade med repeaters. Om det är något liknande detta (och jag kan vara ute o cykla nu) så var det tillverkarna av boxarna som var boven i dramat och kunde avhjälpa felet med en FW uppdatering...
Postad 11 June 2008 - 11:28
Skall jag våga att uppdatera eller ej....
UnDac: Har drop outsen försvunnit på ljudet ?
Latman: Fortfarande inte nöjd ?
Jag har iofs endast haft suddig bild på HDMI, och en orolig bild på 576p
har därför kört Comp 1080i den senaste tiden....
Postad 11 June 2008 - 11:40
Skall jag...eller...?
Beror på om du gillar att leva farligt eller inte.
Jag ska uppdatera så fort jag kommer hem från jobbet.
Postad 11 June 2008 - 11:41
Hur ser det ut med dina kritiska ögon...iofs Plasma vs. LCD men ändå på det stora taget
Postad 11 June 2008 - 11:50
Anders
Postad 11 June 2008 - 12:05
Nån som kan få in Rai Uno? tänkte testa för att se om det var nån skillnad i bild mellan matchen i TV4 och Rai Uno, men får bara svart bild på den kanalen för tillfället...
Nån som kan testa?
Rai Uno tillsammans med andra hemspråkskanaler har sällan rättigheter att sända idrottsevenemang utanför "hemlandet" därav den svarta bilden.
.oljud
Postad 11 June 2008 - 12:14
Linjerna är smalare på 576P.
Någon annan med samma fenomen?
Edit: Jo då 720P ger också dessa vertikala linjer fast svagare , syns över hudtoner.
Redigerat av Latman, 11 June 2008 - 12:18.
Postad 11 June 2008 - 12:14
jepp från vanlig sd till hd och även från hd till sd.
inget fel jag ser
funkar hur bra som hällst här (nöjd)
Postad 11 June 2008 - 12:16
MaVeriC: Ser att du är inne...Även om du har CD, så har väl du oxå uppgraderat?
Hur ser det ut med dina kritiska ögon...iofs Plasma vs. LCD men ändå på det stora taget
Maveric har testat, men kommer tyvärr inte att delge resultatet här. Jag tycker också att den här tråden börjar likna "Comhems supportergrupp". När man ser kommentarer som "det är i alla fall ett steg i rätt riktning", så kan man ju börja undra om målsättningen är att vi ska få en box som har den funktionalitet vi betalat för, eller om det är för att vi tycker det är roligt att pilla med diverse teknikaliteter. Alltför många här nöjer sig med att Comhem gör vad de kan och slänger in en ny mjukvara lite då och då, som några tycker det är kul att pilla lite med och kommentera.
Maveric, jag själv och några till tillhör den falangen som tycker att Comhem har pillat färdigt med boxen och ska göra rätt för sig. (de har ju för sjutton pillat i ett och ett halvt år nu, samtidigt som vi snällt sitter och betalar för tjänster som inte boxen kan tillgodose! Vakna gott folk!
Ska vi få dom att göra det räcker det inte med att sitta tysta eller klanka på dom som vill göra något konstruktivt. Gör man något konstruktivt tycker jag att man har rätt att gnälla lite. De som inte gör någonting och gnäller på dom som gör det blir då förstås ett irritationsmoment. Det är ofta dessa personer som Maveric stör sig på och uttrycker det.Det finns alltför många här som tycker att vi bedriver en anti Comhem kampanj. Är inte detta befogat? De är inte värda bättre just nu. Ljuger man och vilseleder sina kunder som Comhem gör får man finna sig i att bli smutskastad. Vad ni inte tycks förstå är att flera här borde ta sig samma rätt. Garanterat att det tar den här frågan mer framåt än att betala och sitta och vänta på vad Comhem ska göra härnäst.
Bemöter man sina kunder på ett juste sätt finns ingen anledning att smutskasta. Tycker någon i detta forum att Comhem gjort rätt för sig i bl a boxfrågan och Fotbolls EM. Bara det faktum att man gång på gång upprepar att bara vissa kunder upplever problem med boxen får ju adrenalinet att pumpa.
Sanningen att säga är väl Maveric den som tillfört mest i den här tråden! Ni som inte tål kritik och tycker att Maveric inte har i tråden att göra och inte längre tillför någonting. Vad gör ni själva här, vad tillför ni?? vad vill ni? uppnå?
Som sagt Maveric har testat boxen och så mycket kan jag säga att det var inte i positiv riktning. Tyvärr får vi inte längre ta del av hans åsikter här.
Grattis!
Redigerat av MacGam, 11 June 2008 - 12:27.
Postad 11 June 2008 - 12:20
inget fel jag ser
funkar hur bra som hällst här (nöjd)
Ok de va la bra då, men nu handlade det om att höra ;-)
Postad 11 June 2008 - 12:24
Ok de va la bra då, men nu handlade det om att höra ;-)
inga fel jag kan höra
funkar hur bra som hällst här
Postad 11 June 2008 - 12:26
inga fel jag kan höra
funkar hur bra som hällst här
hehe ok, gôtt för dig, men inte hjälper det mig, ska pilla lite till.
Postad 11 June 2008 - 12:28
hehe ok, gôtt för dig, men inte hjälper det mig, ska pilla lite till.
kör du ljudet via hdmi? jag kör via toslink så det kan ju va enbart via hdmi
Postad 11 June 2008 - 12:43
UnDac: Har drop outsen försvunnit på ljudet ?
Ja efter att ha gjort boxen strömlös ett litet tag och sedan startat upp den igen är alla problem borta.
Eftersom ingen annan rapporterat samma problem får vi nog se det som en freak occurance tills vidare.
Sanningen att säga är väl Maveric den som tillfört mest i den här tråden! Ni som inte tål kritik och tycker att Maveric inte har i tråden att göra och inte längre tillför någonting. Vad gör ni själva här, vad tillför ni?? vad vill ni? uppnå?
Som sagt Maveric har testat boxen och så mycket kan jag säga att det var inte i positiv riktning. Tyvärr får vi inte längre ta del av hans åsikter här.
Grattis!
Jag var omedveten om att han upphöjts till gud av Sanningen över en natt(?)
Maveric har tillfört en del ingen tvekan. Dock är det i min mening ungefär lika mycket positivt som negativt.
Det blir lite väl enkelriktat när minsta lilla positiva observation eller om man inte ger 100 % medhåll till Maveric tolkas som att man har comhems k*k långt ner i halsen.
Att vara rabiat, oresonlig och principfast har sina fördelar men också sina nackdelar. Personligen föredrar jag ett mer diplomatiskt tillvägagångssätt då jag gång på gång ser att det faktiskt ger utdelning.
Kudos till den som är arg och står på sig men ibland behövs det lite politik för att få saker gjorda.
Personligen är jag tillfreds med hur boxen presterar med den nya mjukvaran. Är det fel av mig att skriva det?
Jag tycker ju det och folk här är intresserade av vad folk tycker om den nya mjukvaran men jag antar att jag borde vara tyst om jag inte har något dåligt att säga?
Jag har fått skälig kompensation för att det fungerat så dåligt, jag har fått en personlig ursäkt och förklaring från comhem och sedan 11.00 idag fungerar min box tillfredställande.
Det betyder knappast att jag tycker att comhem rent "moraliskt" uppfyllt sina förpliktelser mot mig som kund. Med tanke på hur de skött det hela kommer förmodligen att se över alternativa tjänsteleverantörer i framtiden men det har ju föga med produkten i sig att göra.
Redigerat av Unregistered92d7e447, 11 June 2008 - 12:55.
Postad 11 June 2008 - 12:59
kör du ljudet via hdmi? jag kör via toslink så det kan ju va enbart via hdmi
Yes ljudet är via hdmi, lyckades få bort det störande ljudet så här: kopplade ljudet direkt från boxen till förstärkaren och inte från tv till box, hdmi som vanligt mellan box-tv. Så ja det verkar vara via hdmi som ljudet bråkar.
Postad 11 June 2008 - 13:10
Jag var omedveten om att han upphöjts till gud av Sanningen över en natt(?)
No comments
Personligen föredrar jag ett mer diplomatiskt tillvägagångssätt då jag gång på gång ser att det faktiskt ger utdelning.
Kan du ge exempel på detta? Tänker du på något speciellt? Om utdelningen du tänker på att du fått pengar till en kopp kaffe av Comhem, eller att de tagit ett och ett halvt år på sig att fixa boxen och vi ännu inte vet om den levererar det vi betalar för?
Är det denna utdelning du syftar på? Nä du, utdelningen jag pratar om är att vi får våra boxar utbytta, ersättning för våra abbonemangskostnader under den tid vi haft boxen, samt att de slutar med att ljuga för sina kunder.
Men vi ser det här på olika sätt. Du och några till tycker det är jättebussigt av Comhem att bjuda dig på en kopp kaffe, men det är ingen vidare utdelning värd namnet. Så om det är det du menar med att diplomati ger utdelning, så håller jag definitivt inte med dig. Diplomati fungerar inte mot Comhem. Det tror jag att vi har tillräckligt med stöd för om man har läst den här tråden från början. Men är det kaffepengar du vill ha och övriga här itråden känner sig nöjda med det, så lovar jag att jag ska vara tyst. Det finns ingen anledning att kämpa för något som ni ändå inte vill ha. Jag har mitt ärende i ARN coh kan fortsätta driva det här i egen regi, utan att delge mina resultat av det eller övriga aktiviteter mot Comhem.
Så hur vill ni ha det? Är ni nöjda med kaffepengarna? I så fall är även jag överflödig här.
Redigerat av MacGam, 11 June 2008 - 13:28.
Postad 11 June 2008 - 13:13
Postad 11 June 2008 - 13:25
Låt oss som fortfarande är intresserad av att få en fungerande box diskutera vad som är bättre/sämmre med denna mjukvara än tidigare tack. Det är dessutom klart att det kommer fler mjukvaror i den info comhem släppte innan denna mjukvara som ska fixas HDMIswitchning så kanske får vi även andra förbättringar.
Postad 11 June 2008 - 13:37
jag tror en del människor är mer glad nu att ha en bild som är nått, mot att ha en bild som är sunkig för det fins ju bara en box och då får man ta det som fins och alla dessa kommentarer om canal digital osv låt oss sumpa det. denna tråd är för com hems hd box och varken canal digital eller viasat eller svenotto litorins rosiga röv nä nu snackar vi vad comhems box kan ge
Postad 11 June 2008 - 13:43
MacGam: Vad tjattrar du i? Denna tråd är till för att tala om comhem's HDbox och inte vad du tycker och tänker om comhems hanterande och kompensation. Läs rubriken tack. Har du ens testat senaste mjukvaran? Ser inte ut som det på dina kommentarer. Flera har som synes fått bättre/bra bild som tidigare varit negativa. Det finns en tråd som passar det du pratar om långt bättre än denna: https://www.minhembi...howtopic=185935
Låt oss som fortfarande är intresserad av att få en fungerande box diskutera vad som är bättre/sämmre med denna mjukvara än tidigare tack. Det är dessutom klart att det kommer fler mjukvaror i den info comhem släppte innan denna mjukvara som ska fixas HDMIswitchning så kanske får vi även andra förbättringar.
Ja, i rubriken står det Humax CXHD-1000C, det står inte tekniska diskussioner om Humax CXHD-1000C
I det här fallet pratar jag om Boxen och dess bristande egenskaper. Jag pratar också om att vi har rätt till en rejäl ersättning av Comhem som de blåser oss på, även om boxen efter senaste mjukvaran visar en hygglig bil . Men jag tänker inte dra det här fler gånger inför tomma läktare. Är ni nöjda med vad ni fått och tycker att Comhem har gjort rätt för sig, så ska jag inte besvära er med mitt "tjatter mer".
Jag gör en Maveric.
By
Redigerat av MacGam, 11 June 2008 - 13:44.
Postad 11 June 2008 - 13:53
MacGam: Vad tjattrar du i? Denna tråd är till för att tala om comhem's HDbox och inte vad du tycker och tänker om comhems hanterande och kompensation. Läs rubriken tack. Har du ens testat senaste mjukvaran? Ser inte ut som det på dina kommentarer.
Vad Mac Gam försöker säga, är att vi som varit med i tråden sedan länge tillbaka och INTE fått och aldrig kommer att FÅ
är en acceptabel bild från boxen pga. undermålig hårdvara. Detta skall VI kompenseras för, men risken är att detta glöms bort eftersom CH gång på gång mixtrar med nya firmwares för att vi skall bli nöjda....
Postad 11 June 2008 - 14:00
Om jag förstått dig rätt, så är det i dagsläget helt acceptabelt att köra HDMI via 1080i ?
Hur är 576p via HDMI ? Hade en ganska flimrig testbild på SVT med component och FW 15
Postad 11 June 2008 - 14:02
Utmärkt UndaC! Jag har inte följt diskussion här så mycket på sista tiden då jag var ganska nöjdPersonligen är jag tillfreds med hur boxen presterar med den nya mjukvaran. Är det fel av mig att skriva det?
Jag tycker ju det och folk här är intresserade av vad folk tycker om den nya mjukvaran men jag antar att jag borde vara tyst om jag inte har något dåligt att säga?
och fick bättre bild med HDMI Component (1080i) än via SCART (RGB) som IMHO gav en ganska medioker bild,
men det låter som jag kanske skulle testa senaste releasen i alla fall.
Postad 11 June 2008 - 14:37
Postad 11 June 2008 - 14:39
Vad gäller Maverick och min offentliga kritisering av hans inlägg så ångrar jag det lite grann. Ibland tänker man inte så långt när man blir upprörd. Men vi har kört det via PM istället. Vi är fortfarande väldigt långt ifrån varandra. :-)
Postad 11 June 2008 - 14:42
Ska nog ta och uppgradera till .17 (fingers crossed)
Postad 11 June 2008 - 14:43
Vad Mac Gam försöker säga, är att vi som varit med i tråden sedan länge tillbaka och INTE fått och aldrig kommer att FÅ
är en acceptabel bild från boxen pga. undermålig hårdvara. Detta skall VI kompenseras för, men risken är att detta glöms bort eftersom CH gång på gång mixtrar med nya firmwares för att vi skall bli nöjda....
Du får alltså inte acceptabel bild nu heller? Hårdvaran är ju tillräcklig om tex jag och endel andra får bra bild eller? Ser att du skriver en massa men inte vad du ser för fel. Om nu comhems folk följer denna tråd fortfarande så kan de ju snappa upp ev klagomål på BOXEN, inte på hur hanteringen av kompensation hanterats (knappast samma folk som sköter detta). Bidrag gärna så Pacman och vi andra kan jämföra och komma fram till vad som fortfarande är fel. Vid förra mjukvarureleasen ställde endel upp med vilken tv de hade och vilken typ av störning i olika upplösningar med scart vs HDMI vs komponent man hade.
Svårt att förbättra något om många är nöjd och de som ej är nöjd inte bidrar med vad som är fel som MacGam gjorde.
Redigerat av Phunky, 11 June 2008 - 14:47.
Postad 11 June 2008 - 15:25
Postad 11 June 2008 - 15:33
Du får alltså inte acceptabel bild nu heller? Hårdvaran är ju tillräcklig om tex jag och endel andra får bra bild eller? Ser att du skriver en massa men inte vad du ser för fel.
Har nu FW 17..på min Samsung LCD. Bra bild på HDMI 1080i och 576p, även om den senare har antydan till lite taggiga konturer, föredrar nog den ngt mjukare 1080 men som sagt, alla har vi olika komponenter.
Väntar till kvällen och mörkare vardagsrum och även SVT:s testbild, som är en ypperlig ref.
Men so far..så ser det bra ut, även om BC:n finns kvar om än i liten mängd.
Postad 11 June 2008 - 15:35
OK, nu kör jag!Har nu FW 17..på min Samsung LCD. Bra bild på HDMI 1080i och 576p, även om den senare har antydan till lite taggiga konturer, föredrar nog den ngt mjukare 1080 men som sagt, alla har vi olika komponenter.
Väntar till kvällen och mörkare vardagsrum och även SVT:s testbild, som är en ypperlig ref.
Men so far..så ser det bra ut, även om BC:n finns kvar om än i liten mängd.
Postad 11 June 2008 - 15:38
Postad 11 June 2008 - 15:40
Vad jag kan se så är det ganska stor skillnad. Helt klart mer skärpa i bilden så jag tror att det är rätt beslut att uppgraderaOK, nu kör jag!
Postad 11 June 2008 - 15:52
Redigerat av ruhe, 11 June 2008 - 15:57.
Postad 11 June 2008 - 16:03
Så hur vill ni ha det? Är ni nöjda med kaffepengarna? I så fall är även jag överflödig här.
Jag vet inte hur du fick tillgång till mitt konto men om min kompensation framstår som kaffepengar för dig är jag onekligen avundsjuk!
Postad 11 June 2008 - 16:18
HDMI-växeln funkade inte vid omstart så jag fick koppla ur den. Jag får börja köra komponent från min DVD då istället och aldrig från Humax. Sälja HDMI-växeln om jag inte får till det. Jag har bara två komponentingångar på hemmabiostärkaren och den andra är upptagen av en PCH-100.
EDIT: Jag kom på att HDMI-växeln kanske inte står inställd på Humaxen när jag startat om den gm att göra den strömlös! *Slår sig för pannan, duuuuuuuhh!* Jag får testa detta senare, förhoppningsvis funkar fortfarande Humaxen med HDMI-växeln. Jag är ju så inställd på att allehanda nya buggar ska komma ,så Humaxen blir lätt skuldbelagd av mig med en gång, LOL!
Redigerat av ruhe, 12 June 2008 - 10:20.
Postad 11 June 2008 - 16:19
HDMI direkt från box till Samsung LE 40 M71, orginal 576p/720p/1080i, YPbPr.
Synpunkter efter ca 30 min:
- SD marginell förbättring. Tydligare bild framför allt TV 6 (Simpsons). Ojämn hackighet i bild (TV 3 modevisning o Canal + Sport rullande programtablå). Orginal 576p/720p/1080i upplevs f n som bästa allternativ i stället för 1080i som upplevdes som bäst förut.
- HD ingen märkbar förbättring (Discovery HD Costlines of Europe). Blev lite orolig ett tag - tendens till CB mörgrönt/mörkblått/svart-partier. Får se om det är bestående.
Knäppande ljud vid byte av kanaler.
Sammantaget: Ingen försämring i bil, men ingen särskild förbättring heller. Sämre blev kanalbyten m a a knäppljud.
Får kolla fotbollen för att se om det är någon skillnad mot igår.
Postad 11 June 2008 - 16:25
Rackarns, den skickar konstant info om upplösningen till min TV över såväl komponent som HDMI. Jag får hela tiden se de svarta skyltarna med ingång och upplösning. Onekligen en bugg man själv inte hade kunnat hitta på. HDMI-växeln funkade inte vid omstart så jag fick koppla ur den. Någon annan som fått konstant visad info i sin TV??
Jag antar jag får försöka få tag på Sony och se om man kan stänga av det i servicemenyn el dyl, men hoppet är inte så stort. Grrrrrrrrrrr!!
provat dra strömmen från tv låter mer som det är din tv som fått fling
jag har då hittat buggar ändrar jag kanal mellan 720p till 1080i så blir antingen skärmen lila eller grön det i orginal läget
Redigerat av Duckface21, 11 June 2008 - 16:26.
Postad 11 June 2008 - 16:35
..
- SD marginell förbättring. Tydligare bild framför allt TV 6 (Simpsons). Ojämn hackighet i bild (TV 3 modevisning o Canal + Sport rullande programtablå). Orginal 576p/720p/1080i upplevs f n som bästa allternativ i stället för 1080i som upplevdes som bäst förut.
...
Jag har alldeles för stor skillnad på skärpan mellan 576p och 1080i. Man ser det både på kanalerna och när man tar upp menyn. Jag testar vidare med 1080i.
Postad 11 June 2008 - 16:40
Jag har alldeles för stor skillnad på skärpan mellan 576p och 1080i. Man ser det både på kanalerna och när man tar upp menyn. Jag testar vidare med 1080i.
får jag fråga har du suddigt på hd kanalerna eller hur mednar du stor skilnad?
jag har mer eller mindre haft en suddig bild på både 720p och 1080i i alla tidigare fw har börjat undra om det är tv
Postad 11 June 2008 - 16:41
Ställer jag in 1080i och skruvar upp till lämplig skärpa blir Scart och Original 576p ( på SD-kanaler ) alldeles för skarpa, s k "grällhets-/skärpeartefakter" Ses lättast i menyerna.får jag fråga har du suddigt på hd kanalerna eller hur mednar du stor skilnad?
jag har mer eller mindre haft en suddig bild på både 720p och 1080i i alla tidigare fw har börjat undra om det är tv
Postad 11 June 2008 - 16:47
Ställer jag in 1080i och skruvar upp till lämplig skärpa blir Scart och Original 576p ( på SD-kanaler ) alldeles för skarpa, s k "grällhets-/skärpeartefakter" Ses lättast i menyerna.
Jag har ingen skärpa på min tv då den skickar orginal bild rätt igenom men vad det låter på dig så är det fortfarade stora fel på hd bilden i skärpa för jag har inte fått mitt att bli skarpt bara sd som är skarp o fin
Postad 11 June 2008 - 18:08
Behövde inte ens göra reset eller stänga av/på boxen vilket får mig återigen undra
om alla boxar verkligen är identiska då en del hade lite strul idag.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Detta ämne är stängt
1
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction!
10 bilder
46 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?