Redigerat av Duckface21, 17 June 2008 - 21:59.
Humax CXHD-1000C
(Digitalboxar)
|
1
|
(183)
|
Inga priser |
Postad 11 June 2008 - 18:15
Postad 11 June 2008 - 18:25
Original 576p klart behagligast (naturligast?). Visserligen är klippkanterna på gräsmattan suddiga/otydliga i jämförelse med 720p/1080i men det kanske ligger i sakens natur. Färgerna däremot upplevs som bra.
720p/1080i tvärtom: Bättre tydlighet i klippkanterna men gräla färger (framförallt grönt). Tydlig "blåblink" vid övergång från och till 1080i.
Smaksak vad som föredras m h t program.
Fw 17 ingen jättehitt men marginell förbättring på SD.
Postad 11 June 2008 - 19:08
Färgskillnaderna kanske beror på att 576p använder REC 601 och 720/1080i av REC 709Original 576p klart behagligast (naturligast?). Visserligen är klippkanterna på gräsmattan suddiga/otydliga i jämförelse med 720p/1080i men det kanske ligger i sakens natur. Färgerna däremot upplevs som bra.
720p/1080i tvärtom: Bättre tydlighet i klippkanterna men gräla färger (framförallt grönt). Tydlig "blåblink" vid övergång från och till 1080i.
vilket i så fall är korrekt.
Edit: jämförde färgstaplarna på kanal Test TS51 och det blev ingen större skillnad mellan 576p och 1080i,
möjligtvis var det rött som blev lite mer extrem vid 1080i. (HDMI YPBPR).
Redigerat av rickardl, 11 June 2008 - 20:34.
Postad 11 June 2008 - 19:30
Postad 11 June 2008 - 20:01
Färgskillnaderna kanske beror på att 576p använder REC 601 och 720/1080i av REC 709
vilket i så fall är korrekt.
Om tv:n hanterar både Rec. 601 och 709 korrekt och boxen också gör en korrekt omvandling från Rec. 601 till 709 vid uppskalning, så ska färgerna inte skilja sig nämnvärt.
Postad 11 June 2008 - 20:21
Det är lite blekare färger på SCART jämfört med samma SD-kanal över HDMI 1080i har jag noterat vid direktjämförelse.Om tv:n hanterar både Rec. 601 och 709 korrekt och boxen också gör en korrekt omvandling från Rec. 601 till 709 vid uppskalning, så ska färgerna inte skilja sig nämnvärt.
Postad 11 June 2008 - 20:46
Postad 11 June 2008 - 20:55
Postad 11 June 2008 - 21:04
Ja kanske? Finns inget mer att gnälla på eller har de resignerat? Vore intressant att höra om vilket i så fall.
oooojo nog fins det att gnälla på bättre bild på hd till en början mer skarphet tack
Postad 11 June 2008 - 21:05
Postad 11 June 2008 - 21:15
Postad 11 June 2008 - 21:18
står du på en hd kanal du kan bara få orginal 1080i på en hd kanalHur får ni till "1080i original"? Hur jag än fipplar med v-format får jag bara "1080i".
Postad 11 June 2008 - 21:24
Ingen mer än jag som får katastrof-disaster-bild efter uppdateringen? Jag får sjuuka eftersläpningar på alla SD-kanaler. Särskilt tydligt blir det på fyran under fotbollssändningen som är nu... Jag hoppas innerligt att det är något temporärt fenomen bara i Malmö-området?? Jag uppdaterade direkt när jag kom hem så jag vet tyvärr inte hur den gamla firmware:n såg ut idag, men har INTE haft några sådana här problem tidigare!!!!
måste va nått fel vid dig ingen har rapporterat felet vad jag förstått
Redigerat av Duckface21, 11 June 2008 - 21:32.
Postad 11 June 2008 - 21:46
Postad 11 June 2008 - 21:49
Postad 11 June 2008 - 21:54
Postad 11 June 2008 - 21:59
Lite glitter-artefakter kan man se när man sitter nära såsom 1 meter ifrån( SD över 1080i ). Man ser de små glittren i rörliga grafikkonturer och även i ansikten. Frågan är om de inte fanns innan också och jag har inte detaljstuderat för att se om de finns över Scart också.
Postad 12 June 2008 - 07:15
*Jag förstår inte hur ni kan se skillnad på FW15 och FW17. Hos mig är det samma som förut efter uppgraderingen. Det är ju svårt att säga exakt om man inte har två att jämföra med mot varandra direkt men skillnaden är i alla fall så pass liten (med min uppsättning apparater) att det känns svårt att förstå hur man kan märka något.
*Boxen ger sämre bild än den inbyggda i en Sony D3000. Det känns tydligt när man tittar på t.ex. fotbolls EM. Boxen är däremot snabbare vid kanalbyten och har visserligen fulare men ändå bättre menysystem.
*Ingen text-tv är ju skit.
*HDTV är guld! Trodde inte att det skulle vara så stor skillnad i praktiken. Nu är inte alla kanaler/sändningar via HD helt perfekta men när de får till det är det imponerande bra.
*Vad gäller diskussionerna ovan så är det viktigt att missnöjda kunder skall driva på hårt mot bolag som missköter sig. Konsumentmakt är nästan lika viktigt som politisk demokrati i dagens samhälle. Bråkar man inte blir inget bättre och om det varit så dåligt som beskrivs ovan så borde de få all stöd de kan få härifrån. Att det sedan kan bli lite onödig pajkastning på ett internetplank är ju inte bra men saken är ändå viktig i sig att driva.
Ja, det var det det...
Postad 12 June 2008 - 07:39
Har inte haft boxen så länge men kollat i tråden ett tag. Några korvören:
*Jag förstår inte hur ni kan se skillnad på FW15 och FW17. Hos mig är det samma som förut efter uppgraderingen. Det är ju svårt att säga exakt om man inte har två att jämföra med mot varandra direkt men skillnaden är i alla fall så pass liten (med min uppsättning apparater) att det känns svårt att förstå hur man kan märka något.
*Boxen ger sämre bild än den inbyggda i en Sony D3000. Det känns tydligt när man tittar på t.ex. fotbolls EM. Boxen är däremot snabbare vid kanalbyten och har visserligen fulare men ändå bättre menysystem.
*Ingen text-tv är ju skit.
*HDTV är guld! Trodde inte att det skulle vara så stor skillnad i praktiken. Nu är inte alla kanaler/sändningar via HD helt perfekta men när de får till det är det imponerande bra.
*Vad gäller diskussionerna ovan så är det viktigt att missnöjda kunder skall driva på hårt mot bolag som missköter sig. Konsumentmakt är nästan lika viktigt som politisk demokrati i dagens samhälle. Bråkar man inte blir inget bättre och om det varit så dåligt som beskrivs ovan så borde de få all stöd de kan få härifrån. Att det sedan kan bli lite onödig pajkastning på ett internetplank är ju inte bra men saken är ändå viktig i sig att driva.
Ja, det var det det...
Liten skilnad kan jag inte på stå, med fw 17 så har man fått mycket skarpare bild, fw15 så kunde man ju inte ens se en fågelskit komma igenom luften nej fw17 är presis va vi letat efter sen ska jag bara påminna om att olika bildvisare ger olika bild det kanske ser bra ut på din med fw15 men för andra kan det bli riktigt skit handlar helt enkelt om hdmi komunikation och hur bra en tv rättar felen i signalen!!!
ang text tv är inget fel HDMI kan ej sända text tv då text tv är en digital signal inbakad i analog den försvinner via hdmi
Redigerat av Duckface21, 12 June 2008 - 07:41.
Postad 12 June 2008 - 08:20
Så, sumering:
FW.17 är ett steg i rätt riktning vad gäller SDTV via HDMI, men förstår dock inte hur folk helt plötsligt kan vara nöjda?.
ComHems HDTV är fortfarande undermålig (5ggr bättre bild my ass). Om det är SDTV som är det viktigaste här varför köra Humaxboxen över huvud taget? Det finns både bättre och billigare alternativ.
Postad 12 June 2008 - 08:23
Postad 12 June 2008 - 08:25
Uppdaterade inatt efter att jag kom hem från jobbet och har inte hunnit gräva så mycket i nya mjukvaran, dock ett par spontana reaktioner. SD via HDMI har fått sig ett lyft, och bästa bild får jag om jag kör "Original". Switchningen mellan olika upplösningar (Original) när man bläddrar mellan kanaler har blivit bättre men är fortfarande inte bra, tendenser till "Blåskärm" kvarstår. Vad gäller kvaliten på HD-kanalerna ser jag ingen skillnad mot FW.15. Jag kör boxen via HDMI kopplad till en Panasonic PZ70 Full HD Plasma.
Så, sumering:
FW.17 är ett steg i rätt riktning vad gäller SDTV via HDMI, men förstår dock inte hur folk helt plötsligt kan vara nöjda?.
ComHems HDTV är fortfarande undermålig (5ggr bättre bild my ass). Om det är SDTV som är det viktigaste här varför köra Humaxboxen över huvud taget? Det finns både bättre och billigare alternativ.
ingen är nöjd de som sägs är nöjda tex jag mednar då på sd bilden
Postad 12 June 2008 - 08:35
ingen är nöjd
Tyckte mig kunna läsa ovan om folk som tyckte HDTV var guld?, Iof det kanske inte var HDTV via ComHem som personen syftade på?. Om du gämför SDTV och HDTV så vore det väl själva f*n om inte HDTV var ett lyft, men gämför ComHems HDTV med andra HD-källor och du kan snabbt konstatera att det skall kunna gå att kräma ur mer ur denna teknik. (det här vet du redan).
Redigerat av ClarkOne, 12 June 2008 - 08:36.
Postad 12 June 2008 - 08:44
Tyckte mig kunna läsa ovan om folk som tyckte HDTV var guld?, Iof det kanske inte var HDTV via ComHem som personen syftade på?. Om du gämför SDTV och HDTV så vore det väl själva f*n om inte HDTV var ett lyft, men gämför ComHems HDTV med andra HD-källor och du kan snabbt konstatera att det skall kunna gå att kräma ur mer ur denna teknik. (det här vet du redan).
jo jag vet jag är hemskt sur på min HD bild har fortfarade en suddig och grötig bild på HD har haft det på alla tidigare FW och det vart ett bakslag med denna FW17 då det vart bra bild på sd men HD ser lika sunkig ut.
Postad 12 June 2008 - 08:44
Gör boxen strömlös i 30 sekunder.Ett problem jag fått med nya FW17 är att boxen inte klarar att switcha ljudet via hdmi mellan hd-kanaler och sd-kanaler om dom är inställda på olika v-format(ett skrapande ljud uppstår just vid kanalbytet) men om alla är inställda på tex 1080i då funkar det bra. Vid koppling direkt till förstärkare av ljudet=inga problem.
Det hjälpte för mig.
Ni som kanske har problem med pixelbildningar eller periodiska missljud, så kan det vara glapp i antennkabeln.
Det behöver inte vara ett stort glapp alls utan knapt märkbart. Ibland hjälper det att snurra antenkabeln så försvinner pixelfel och ljudfelen.
Det bästa är att klämma ihop antennkabeln lite runt om så den klämmer bättre i uttaget i väggen.
I mitt fall så använde jag comhems kabel som medföljde, men även en annan spliterny antennkabel.
Trodde knappt själv innan att det skulle hjälpa att mecka med antennkabeln, men nu funkar boxen perfekt
Text-TV fungerar ju oxo fint, men kanske inte på HDTV-KAnalerna
Postad 12 June 2008 - 08:55
En annan sak som är positiv (kan ha fel här) jag får nu talet ur min frontcenter där den SKALL ligga (Discovery HD), tidigare var det knäpp tyst i centern och talet kom istället från frontarna. Är jag helt ute och snurrar?
Postad 12 June 2008 - 08:57
Fler än jag som har "knäppningar" i ljudet på Discovery HD? ... jag kör ljudet via optisk kabel till stärkaren.
En annan sak som är positiv (kan ha fel här) jag får nu talet ur min frontcenter där den SKALL ligga (Discovery HD), tidigare var det knäpp tyst i centern och talet kom istället från frontarna. Är jag helt ute och snurrar?
inget som vart rapporterat så det måste va nått med ditt ljudsystem...
ang det knäppade ljudet så har jag det med nu just det är nått med utsändningen
Postad 12 June 2008 - 09:04
ClarkOne>> Personligen är jag inte nöjd. Varken med SD eller HD. Ett steg i rätt riktning, thats all. Med tanke på hur statusen varit så krävs det mer än ett steg för att komma i mål.
Ett mål jag iofs tror att vi aldrig kommer nå. Det har jag nog aldrig trott. Framförallt inte när jag pyntade ut den groteska summan på hela 495 kronor för boxen. Det absolut inte sagt som ett "försvarstal" åt Comhem/Humax eller nått sånt larvigt (det är ju på sina håll VM i felaktiga slutsatser i denna tråd...) utan bara det att jag insett att jag har en viss distans till allt detta elände.
Kanske ska tillägga att det är kund-pacman som har denna distans, inte test-pacman, han gör vad han kan, oavsett om det hjälper eller inte.
(jag har iofs inte tankat hem FW17 än, så viss reservation i allt jag säger tills dess)
Postad 12 June 2008 - 09:50
Original över HDMI fick min bild att bli bäst men den klarar inte att switcha från HD till SD och vice versa. Det blir blåblinking och strul. Med fast upplösning fungerar dock detta.
Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 12 June 2008 - 09:52.
Postad 12 June 2008 - 09:57
Du menar TV-apparatens TextTV och inte boxens?Jag vet inte om jag missuppfattade saken nu men text-TV över HDMI fungerar visst för mig med denna box, vilket inte fungerade med tidigare box (C-Fox Humax) (scart). I alla fall på SD-kanalerna som har text-tv.
Det vill säga du använder TVns inbyggda TextTV via TVns fjärrkontroll och ej den som finns inbyggd i boxen?
Jag tvivlar så långe du ej ger mig bildbevis på att det fungerar. För det finns INGET utrymme i HDMI-signalen för TextTV. Det finns inte.
Postad 12 June 2008 - 09:59
Postad 12 June 2008 - 10:02
Har boxen kopplad via HDMI till en LG Plasma 42PC1R. Kör idag Color space Limited RGB, men om jag förstått rätt borde YPBPR ge bättre bild. Om jag väljer YPBPR får jag helt korrupta färger. Beror det på inställningar i TV'n eller?
Så här har det alltså varit så länge möjligheten att välja Color space funnits och är inte kopplat till senaste FW'n.
/ Hasse
Postad 12 June 2008 - 10:15
Jag måste faktiskt kontrollera vilken apparat som knappen på min universalfjärr agerar gentemot. Det kan vara som du säger att det är TVns text-tv knapp som fungerar och inte boxens. Jag återkommer om det ikväll.
du kan bara kolla text tv via boxen inte på tv då hdmi ej kan ineha text tv
Color space - fråga.
Har boxen kopplad via HDMI till en LG Plasma 42PC1R. Kör idag Color space Limited RGB, men om jag förstått rätt borde YPBPR ge bättre bild. Om jag väljer YPBPR får jag helt korrupta färger. Beror det på inställningar i TV'n eller?
Så här har det alltså varit så länge möjligheten att välja Color space funnits och är inte kopplat till senaste FW'n.
/ Hasse
om din tv inte hanterar fägerna rätt så ställer du på den du tycker ger bästa bild rgb skall bara användas om ypbpr inte kalasar bra beror helt på tv och hur bra tv hanterar din box
Redigerat av Duckface21, 12 June 2008 - 10:16.
Postad 12 June 2008 - 10:24
Det är säkerligen så att din tv förväntar sig RGB-signaler, den detekterar inte automatiskt mao. Kolla upp om din tv har reglage för manuellt val av colorspace.Color space - fråga.
/ Hasse
Färgmässigt tror jag inte det är nån skillnad till det bättre att köra YCbCr istället för RGB (observera dock att det kan bli sämre, beroende på display), vad jag kan se iaf (om det inte hänt nått i nyare FW, har inte kollat upp denna bit än). Då jag gjorde en snabb-check så uppfatta jag det som att konverteringen till RGB sköts likvärdigt i boxen och min tv. Tål att undersökas lite mer noga dock, nån annan får gärna komma med synpunter här.
Däremot är det ibland så, beroende på fel-konstruerade HDMI-transmitters, att RGB klipper blacker than black och whiter than white (dvs toppen och botten av färgskalan) medans YCbCr gör det mer sällan. Vet inte hur Humaxen hanterar detta alls, har inte kollat så noga (än iaf), är ju svårare att reda ut utan test-patterns ala DVE. Det hintar ju om att det inte är några stora bildmässiga grejjer jag talar om nu men om man kan undvika att klippa signalen så why not lixom.
edit: ser nu att Ankan har hunnit före med svaret, "ta det som ser bäst ut" är oxå ett bra svar ja...
Postad 12 June 2008 - 12:02
Ska undersöka manulen till min TV lite noggrannare.
/ Hasse
Postad 12 June 2008 - 12:05
Tack för svaren!
Ska undersöka manulen till min TV lite noggrannare.
/ Hasse
yepp gör det men soms sakt ingen bättring så ställer du själv det efter tycke jag tex kör full rgb
Postad 12 June 2008 - 13:41
Vilka skillnader i bildkvalitet kan jag tänkas märka av att köra komponent?
Är det några av de gamla felen som enbart påverkar HDMI eller enbart komponent?
Förutom att principen, att det känns bättre och att sladdarna blir tunnare, finns det egentligen någon riktigt bra anledning för mig att försöka bygga bort det?
/MM.
Postad 12 June 2008 - 13:52
Sedan jag skaffade ett PS3 har jag kört Humaxen via komponent i stället för HDMI. TVn har bara en ingång och jag har inte köpt någon växlare eftersom det ändå verkar strula.
Vilka skillnader i bildkvalitet kan jag tänkas märka av att köra komponent?
Är det några av de gamla felen som enbart påverkar HDMI eller enbart komponent?
Förutom att principen, att det känns bättre och att sladdarna blir tunnare, finns det egentligen någon riktigt bra anledning för mig att försöka bygga bort det?
/MM.
de problem i som rättades i senaste fw är bara för hdmi men jag har switchat fram o tebax på hdmi vs component och component kan jag bara dra slutsatsen mer taggig bild och en del skitighet i bilden så jag skulle bara föredra hdmi...
det med switch du kan ju skaffa en manuel HDMI switch
Redigerat av Duckface21, 12 June 2008 - 13:55.
Postad 12 June 2008 - 13:53
Mina 2 öre
Postad 12 June 2008 - 14:32
det med switch du kan ju skaffa en manuel HDMI switch
Aha. Men rättningarna kring original/576p/720p/1080i måste väl ha påverkat komponent, eller?
Jaja, jag får köra den riktigt manuella switchen ett tag för att se om skillnaderna är enorma mellan komponent/HDMI.
Har någon tips annars på nån (icke-manuell) switch som det fungerar med?
/M.
Postad 12 June 2008 - 14:39
Aha. Men rättningarna kring original/576p/720p/1080i måste väl ha påverkat komponent, eller?
Jaja, jag får köra den riktigt manuella switchen ett tag för att se om skillnaderna är enorma mellan komponent/HDMI.
Har någon tips annars på nån (icke-manuell) switch som det fungerar med?
/M.
fw17 rättade bara fel med hdmi så nån förbättring lär du inte se
ang hdmi switch så har du en här fins flera på kjell & co
knapp styrd
http://www.kjell.com...00000,168000000
med fjärr
denna för de mer kräsna
Redigerat av Duckface21, 12 June 2008 - 14:44.
Postad 12 June 2008 - 14:48
nu vet inte jag dock men du kanske kan använda en sån här för att dela en hdmi till 2 hdmi
Redigerat av Duckface21, 12 June 2008 - 14:50.
Postad 12 June 2008 - 15:42

Fungerade ej hemma hos mig. Har dock inte humax-boxen, men jag tänkte ni kanske ville veta det ändå :)
Såhär skrev jag i min felrapport när jag lämnade tillbaka den där jag köpt den.
Enligt specifikationerna skall port A vara överordnad port B och har därför kopplat min förstärkare/DVD till port B och min digitalbox till port A, och utgången till min TV.
När jag ska titta på DVD(B) är inte digitalboxen(A) aktiv och därför visas dvd-bilden på min TV vilket är helt riktigt. När jag sedan sätter på Digitalboxen(A) så aktiveras även port A (DVD/Förstärkare(B) är fortfarande påslagen eftersom ljudet från digitalboxen går där igenom), och eftersom A är överordnad visas nu digitalbox-signalen på min TV
Så långt är det fortfarande rätt.
Men när jag sedan stänger av min digitalbox(A) skall ju DVD(B)-signalen skickas till TV'n eftersom port A då blir inaktiv. Men den fortsätter skicka signalen från digitalboxen(A), trots att det inte finns någon signal. "Ingen signal" står det på min TV - eftersom digitalboxen är avstängd. Drar jag däremot ut kabeln ur port A så växlar den över till DVD-signalen.
Kortfattat: Digitalboxen på port A är avstängd och TV'n säger "ingen signal". Ändå vill repeatern använda port A.
Postad 12 June 2008 - 15:45
Fungerade ej hemma hos mig. Har dock inte humax-boxen, men jag tänkte ni kanske ville veta det ändå
Såhär skrev jag i min felrapport när jag lämnade tillbaka den där jag köpt den.
jo kunde tänka mig det priset säger ju det med... jag skulle då gå på dem med fjärr
Postad 12 June 2008 - 15:57
Du menar TV-apparatens TextTV och inte boxens?
Det vill säga du använder TVns inbyggda TextTV via TVns fjärrkontroll och ej den som finns inbyggd i boxen?
Jag tvivlar så långe du ej ger mig bildbevis på att det fungerar. För det finns INGET utrymme i HDMI-signalen för TextTV. Det finns inte.
Snicksnack !!!
Jag har bara min box kopplad med HDMI kabel och kan titta på textv via boxen.
Föredrar dock att använda tv´ns text tv då den är 100 ggr bättre med finesser.
Jag har en PHILIPS 9632.
Jag har dragit en antennkabel från vägguttaget till en förstärkardosa, då CH har så taskig styrka på signalen, och dosan har två utgångar så en går in i boxen och en direkt in i tv´n, så jag har förutom tv via boxen även alla kanaler analogt som ingår i det analoga grundutbudet.
( C )om hem å kika om du nu inte tror mig.
Vad gäller FW 17 så nog blev det bättre.
// Patrik
Postad 12 June 2008 - 16:01
Snicksnack !!!
Jag har bara min box kopplad med HDMI kabel och kan titta på textv via boxen.
Föredrar dock att använda tv´ns text tv då den är 100 ggr bättre med finesser.
Jag har en PHILIPS 9632.
Jag har dragit en antennkabel från vägguttaget till en förstärkardosa, då CH har så taskig styrka på signalen, och dosan har två utgångar så en går in i boxen och en direkt in i tv´n, så jag har förutom tv via boxen även alla kanaler analogt som ingår i det analoga grundutbudet.
( C )om hem å kika om du nu inte tror mig.
Vad gäller FW 17 så nog blev det bättre.
// Patrik
som jag sa tidigare via boxen funkar alltid text tv men inte tvens text då den ligger på andra sidan hdmi kabeln txt tv signaler kan ej skickas över hdmi men du kan självklart kolla på text tv i digitalboxen
Postad 12 June 2008 - 16:43
som jag sa tidigare via boxen funkar alltid text tv men inte tvens text då den ligger på andra sidan hdmi kabeln txt tv signaler kan ej skickas över hdmi men du kan självklart kolla på text tv i digitalboxen
Hur kollar man på text-tv i digitalboxen!? Menar du via txt-knappen på fjärren så funkar inte det hos mig. I FW15 var det helt svart och använder man FW17 så kommer det lite sporadiska tecken men inte mer. Men jag kanske missuppfattar dig?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Detta ämne är stängt
1
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction!
3 bilder
38 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?