* Officiell tråd - Pioneer G9
7510 svar till detta ämne
Postad 22 oktober 2009 - 17:13
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
Hjälp mig bestämma mig. En 5090(H) eller en 500-A. Skiljer ca 5k.
Frugan föredrar nog att det inte blir en KRP då hon säkert uppskattar att slippa slå igång ljudet på recievern när man startar tvn.
Det jag undrar är, är det värt 5k extra för den panelen som är i och mediaboxen? =)
Redigerat av twebbas, 22 oktober 2009 - 17:35.
Postad 22 oktober 2009 - 17:35
The Blackening
-
The Blackening
-
Användare
-
-
165 inlägg
Hjälp mig bestämma mig. En 5090(H) eller en 500-A. Skiljer ca 5k. Frugan föredrar nog att det inte blir en KRP då hon säkert uppskattar att slippa slå igång ljudet på recievern när man startar tvn. Förresten är 500-A nyare eller är det samma panel? Några påstår ju att 500-A har mycket bättre panel (läs bild) än "vanliga" 5090. Förutom att 500-A saknar högtalare och stativ och har separat mediabox för anslutningarna.?
Det jag undrar är, är det värt 5k extra? =)
Jag funderade i samma tankebanor som dig innan jag gjorde mitt val, och mitt beslut blev att det var värt pengarna emellan för en 500A! Då skiljde det ändå 9000:-... Jag älskar den separata medieboxen, och den är betydligt mer slimmad. Vad gäller pnelen är den ju strået vassare, vilket jag tyckte mig kunna se innan jag slog till. Köper man en Pioneer gör man ju det för bildkvaliteten, och jag ville inte sitta hemma efteråt och fundera "borde jag tagit KRP´n istället...?". 5090H är en fantastisk skärm, så inget ont om den...Men mitt tips är: GÅ PÅ 500A
Postad 22 oktober 2009 - 19:28
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
Lutar åt en 500A då.  Vad ska man köra för väggfäste? Har just nu ett fäste som jag har till min nuvarande (host) mindre bra plasma som ska bytas ut, en LG PG6000 42 tummare.
Borde denna funka till A-500 oxå el? Skönt om man slipper den kostnaden iaf. Och fästet sitter ju redan där det ska så att säga.
Redigerat av twebbas, 22 oktober 2009 - 19:47.
Postad 23 oktober 2009 - 06:57
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Vad gäller pnelen är den ju strået vassare
Tveksam till just det iofs. Kalibrerat borde 5090 och 500A ge i praktiken identisk bild. Vad jag vet. 500M däremot...?
Postad 23 oktober 2009 - 07:27
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2 077 inlägg
Jag har kalibrerat ett antal (mer än 20st) pioneer skärmar, däribland 5090, 5090H, KRP500A och 500M - kan inte säga att jag har märkt något som är en skillnad som skulle vara visuellt synlig för ögat mellan modellerna efter kalibrering, iaf inte i ett normalt rum - möjligtvis i ett 100% ljuskontrollerat sammetsinklätt rum. Då har jag ändå använt betydligt känsligare utrustning än de flesta kalibrerare, och kan mäta hela vägen ner till 0IRE med hög noggrannhet på t ex en 5090.
Jag har däremot märkt att "buzz" generellt har varit lägre på 500M, varför vet jag inte - kan inte heller hitta en bra förklaring på det, så jag väljer att kalla det för slump.
mvh
/Pär
Postad 23 oktober 2009 - 07:45
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Enl grabbarna borta på Avs så använder 500M vissa andra komponenter än 5090/500A om det stämmer vet jag inte (förutom "detta sagt enl en Pio-utvecklare"-snacket så hänvisa de till beteckningar i nån reservdelslista vill jag minnas) men buzzing biten skulle ju ev kunna förklaras med det i så fall.
Desutom var det ju nån som redovisa rejält olika outputs beroende på APL mellan 500M och övriga. Möjligheten finns ju att den som gjorde mätningarna klantade sig så att det var totalt missvisande men om så inte var fallet så tyder ju det på att M fungerar annorlunda. "Mer annorlunda än de variationer som ev uppkommer mellan olika enskilda exemplar", that is.
Det är iofs den enda mätmässiga skillnaden jag sett och då har de ändå gått lös på den med PhotoResearch odyl.
Postad 23 oktober 2009 - 09:36
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
Finns det överhuvudtaget ngn annan tv som är i närheten utav Pioneers svärta? Kollade på LGs Kuro dödare och det var rena skämtet. Inte heller Samsungs LED TV-apparater hade en suck. Har inte Panasonic tagit över Pioneers plasmatillverkning eller det var bara snack? Tänkte om de överhuvudtaget har ngn som kan hota. =)
Redigerat av twebbas, 23 oktober 2009 - 09:39.
Postad 23 oktober 2009 - 09:52
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2 077 inlägg
I dagsläget, av alla de skärmar jag har sett, så är det endast Sharp XS1 som plockar Pioneer på just svärta.
mvh
/Pär
Postad 23 oktober 2009 - 11:04
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
I dagsläget, av alla de skärmar jag har sett, så är det endast Sharp XS1 som plockar Pioneer på just svärta.
mvh
/Pär
Ok. Och den är liiite utanför min budget.  Har idag ett väggfäste som jag har till min LG PG6000 (som ska reklameras imorgon - äntligen). Kan man använda det till sin nya Pioneer? Sitter ju redan på rätt plats på väggen och allt menar jag. =)
Redigerat av twebbas, 23 oktober 2009 - 17:19.
Postad 23 oktober 2009 - 11:23
Unregisteredc20ff70a
-
Unregisteredc20ff70a
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Det beror på om det är LG's egna fäste eller ett standardfäste skulle jag tro.
Jag hade ett standardfäste på väggen från min gamla Panasonic plasma. Det funkade jättebra att koppla bort från Panasonicen och slänga på 5090H'n.
Postad 23 oktober 2009 - 17:18
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
Det beror på om det är LG's egna fäste eller ett standardfäste skulle jag tro. Jag hade ett standardfäste på väggen från min gamla Panasonic plasma. Det funkade jättebra att koppla bort från Panasonicen och slänga på 5090H'n.
Det är ett standardfäste så vitt jag förstår.
Postad 23 oktober 2009 - 21:25
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
mvh
/Pär
Menar du att den plockar Pion generellt när det gäller svärta eller är det på samma sätt som Samsung F96 gör det, dvs med de nackdelar som LED-zoner medför? Har fortfarande inte sett en XS1 in the flesh.
Postad 24 oktober 2009 - 00:28
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
mvh
/Pär
Utveckla gärna är du snäll! I vilken miljö då? Har läst lite om denna och följt den sen utannonseringen, men att den skulle kicka rumpa på G9-panelen gällandes svärta låter lite förvånande. Visst en stillbild är väl en sak, men hur klarar den att hantera svärtan, utan att andra illasinnade saker påverkas som samtliga LED-belysta LCD:er?
Postad 27 oktober 2009 - 11:54
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Efter mycket velande mellan nya Panasonic V10, Samsung UE55B7070 och Pion så föll det för en Pio, skall bli kul att få byta ut PX80:an och se vad en riktigt TV går för
Postad 27 oktober 2009 - 14:26
Unregisteredc20ff70a
-
Unregisteredc20ff70a
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Efter mycket velande mellan nya Panasonic V10, Samsung UE55B7070 och Pion så föll det för en Pio, skall bli kul att få byta ut PX80:an och se vad en riktigt TV går för 
Grattis! Du kommer inte att bli besviken. Välkommen till Kuro-klubben
Postad 27 oktober 2009 - 18:55
Tibbe58
-
Tibbe58
-
Rookie
-
2 inlägg
Hejsan! Jag har just köpt en KRP500A och den har naturligtvis en fantastisk bild. Det jag funderar på är om "buzzet" som jag läst om och hör är normalt på alla plasmor, eller mer på denna modell. Även vissa "hackningar " vid panorering och saker som åker förbi i bilden förekommer. Jag har öppet köp några dagar på den och funderar på en Panasonic 50"V10 eller en Samsung 50"855, men de slår nog inte bilden på Kuron. Är det någon som har erfarenhet av dess tv;n - vad är bästa köp då man ser helhetsintrycket?
Postad 27 oktober 2009 - 21:13
rustylefty
-
rustylefty
-
Användare
-
-
200 inlägg
Hejsan! Jag har just köpt en KRP500A och den har naturligtvis en fantastisk bild. Det jag funderar på är om "buzzet" som jag läst om och hör är normalt på alla plasmor, eller mer på denna modell. Även vissa "hackningar " vid panorering och saker som åker förbi i bilden förekommer. Jag har öppet köp några dagar på den och funderar på en Panasonic 50"V10 eller en Samsung 50"855, men de slår nog inte bilden på Kuron. Är det någon som har erfarenhet av dess tv;n - vad är bästa köp då man ser helhetsintrycket?
Om det är ojämna hackningar vid panoreringar har du säkerligen fel inställningar inställda för materialet du kikar på.
Postad 28 oktober 2009 - 07:23
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Om det är ojämna hackningar vid panoreringar har du säkerligen fel inställningar inställda för materialet du kikar på.
Precis. Det gäller att ha koll på "Drive Mode" och "Pure Cinema" inställningarna. Lär man sig inte det här kan man lika gärna sälja sin Kuro.  Har inte hört nått om att 500A skulle låta mer än nån annan Kuro.
Postad 28 oktober 2009 - 11:54
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Har inte hört nått om att 500A skulle låta mer än nån annan Kuro.
Förutom att det sitter en fläkt i den separata media-boxen till KRP-A modellerna.
Postad 29 oktober 2009 - 09:52
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Precis. Det gäller att ha koll på "Drive Mode" och "Pure Cinema" inställningarna. Lär man sig inte det här kan man lika gärna sälja sin Kuro. 
Har inte hört nått om att 500A skulle låta mer än nån annan Kuro.
Blir det verkligen så dåligt att köra en pal-signal med drivmode 3? Hur konverterar pion om signalen rent tekniskt då? Svärtan blir ju "så mycket" bättre...
Redigerat av mannealm, 29 oktober 2009 - 09:53.
Postad 29 oktober 2009 - 09:58
Tibbe58
-
Tibbe58
-
Rookie
-
2 inlägg
Hejsan! Tack för era råd, det är nu bättre med panoreringen då jag prövat drive mode och pure cinema - lägena men jag skulle vilja veta mer. Det beror tydligen även på vilken källa/sätt filmen är inspelad på. Jag upplever bilden som helt grym, men är lite förvånad över det surrande ljudet, som går med bildväxling/ljus/kontrast och som tränger igenom då det inte är så mycket ljud på en film - t.ex vid tal eller tysta scener. Jag kanske inte tänker på det i framtiden för det är annars min enda anledningen till att byta mot en förmodligen tystare Panasonic V10. Butiken säger att jag skulle ångra mig till Panna-bytet vad gäller bilden. Tv;n blir väldigt varm, är det normalt? Har någon av er jämfört bild och "plasmaljudet" med andra plasmor (ex. Panna V10)?
Tacksam för lite råd och tips från era kunskaper och erfarenheter av tv,na och lite mer om hur ni ställer in "Drive mode" och Pure cinema" läget.
Postad 29 oktober 2009 - 11:02
sensei
-
sensei
-
Användare
-
-
115 inlägg
Är du säker på att du inte kör med bildläge 'Helskärm' i stället för 'Pixel-för-Pixel' ? Stega mellan bildlägena med 'Screen Size' på fjärren.
Bildläget 'Pixel-för-Pixel' finns bara när TV'n matas med en 1080 signal.
Sent svar, men tusen tack! Det var precis vad jag inte förstod. Så här i efterhand är det väl förvisso ganska naturligt att inställningen var där. Nu funkar min HTPC perfekt med min 500A. Så nöjd! Någon som vill köpa en popcorn  Kör ni med denna inställnig även mot "videokällor", dvs popcorn och blurayspelare?
Postad 29 oktober 2009 - 18:18
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Nu har jag fått hem min G9 och bara ett ord kan beskriva det jag hittils har tittat, O M G.
Lyftet jämfört med min PX80 var enormt, visste att det skulle bli ett lyft i bilden, men inte så mycket. Hade jag vetat det innan hade jag aldrig köpt PX80:an.
Först höll jag gå i taket när inga HDMI ingångar fungerade, tills jag kröp till korset och öppnade manualen och läste att man var tvungen att aktivera HDMI-ingångarna (varför då kan man fråga sig?).
Körde faktiskt hem TV:n liggande i bilen (~ 4 mil), enligt butiken (Soundvision) så skulle det inte vara några problem sålänge man körde lungt. De ansåg att det var ett gammalt rykte som ligger kvar sedan det var glaspaneler (tydligen någon form av plast-glas på G9).
Jag hade fick inga problem iaf 
Nu ska den få rulla några timmar så ska jag försöka mig på en snabb DVE-kalibrering, finns betydligt mera rattar och spakar att dra i på denna TV jämfört med PX80:an.....
Lite väll hög buzzing dock, har inget att jämföra med, men hörs gör det allt. Men för den bilden så går det att leva med.
Verkar dock vara betydligt högre när man tittar på TV (analogt) jämfört när man ser på film.
Redigerat av Fredrik HL, 29 oktober 2009 - 18:21.
Postad 30 oktober 2009 - 00:20
Unregistered0c0b3eec
-
Unregistered0c0b3eec
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
Är väldigt nära på att beställa mig en 5090H nu  Har en fundering dock; jag har detta väggväste: http://www.webhallen...od.php?id=85267 och undrar om det passar Kuro?
Postad 30 oktober 2009 - 00:48
rustylefty
-
rustylefty
-
Användare
-
-
200 inlägg
Kör ni med denna inställnig även mot "videokällor", dvs popcorn och blurayspelare?
Dot-by-dot is the shit. Kör det mot tvixen så ofta jag kan.
Postad 30 oktober 2009 - 07:48
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Blir det verkligen så dåligt att köra en pal-signal med drivmode 3? Hur konverterar pion om signalen rent tekniskt då? Svärtan blir ju "så mycket" bättre...
Vet inte vad den konverterar till men det är inte till en heltals multipel av 50 Hz iaf vilket gör att man får problem vid 50 Hz material, speciellt om det rör sig mkt. Fotboll och hockey är typexempel. Det är inte bara svärtan som blir bättre i andra drivemodes än 2:an, klart mindre dithering-noise och banding. Har inte kollat upp färgbalansen i DM1 vs DM2 dock, vet dock att de kräver olika kalibreringar för att prestera likvärdigt (iaf på G8). Största nackdelen med Kuro imho, den är riktigt bra på 24, 25, 30 och 60 hz material. 50 hz material ger en bild som jämförelsevis inte är alls lika bra.
Postad 31 oktober 2009 - 10:15
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Blir det verkligen så dåligt att köra en pal-signal med drivmode 3? Hur konverterar pion om signalen rent tekniskt då?
Svärtan blir ju "så mycket" bättre...
Om du kör PAL i 'Drive Mode 3' så visas det i 60Hz, vilket inte passar så bra.
Postad 31 oktober 2009 - 13:12
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Har haft min Pio nu i några dagar, har förstått att man skall köra Drive Mode 1 när man ser på BD-filmer?
En sak som jag funderar över är om det någon mer än jag som känner att bilden ligger lite efter, efter att jag bytt ut min PX80 mot Pio så känns det som ljudet ligger ½ sekund före bilden, men bara till en början och när en film har hållit på i ~1 timme så känns det som det är i synk igen. Kan det bero på något, eller är det för jag i samma veva som jag kopplade in Pion även skaffade en centerhögtalare och inte är van vid att tal kommer från en "dedikerad" högtalare?
Inte bara jag som har tänkt på detta, även min sambo tycker det.
Postad 01 november 2009 - 11:55
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
Funderar på om text osv verkligen går att läsa på håll om man låt säga kopplar in en ion-burk (htpc) som jag tänkt göra framöver? Min erfaranhet säger att det inte är många lcd eller plasmor som fixar detta. Men hur är det med pioneer? kan man verkligen koppla till en dator och läsa texten på skrivbordet och mappar utan problem?
Kommer inte bara ha den till detta förstås. Men vill ju inte behöva kisa så fort man ska dra igång en film osv och letar i mappar o sånt.
Tänkte även köra Voddler. Tyvärr så är bilden på Voddler ibland allt annat är fullscreen. Kan man någonsin köra 4:3 eller liknande på tvn, eller är det kört? Tänkte om det bara är viktigt vid inkörningen och inte senare. För visst kommer det bli filmer där man har svart uppe o nere exempelvis.
Redigerat av twebbas, 01 november 2009 - 12:45.
Postad 01 november 2009 - 14:10
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Funderar på om text osv verkligen går att läsa på håll om man låt säga kopplar in en ion-burk (htpc) som jag tänkt göra framöver? Min erfaranhet säger att det inte är många lcd eller plasmor som fixar detta. Men hur är det med pioneer? kan man verkligen koppla till en dator och läsa texten på skrivbordet och mappar utan problem?
Beror ju på hur långt bort du sitter och hur bra syn du har. På 50" kan du sitta 3 meter ifrån och läsa text i windows utan problem (med fullgod syn).
Postad 01 november 2009 - 16:04
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Kommer inte bara ha den till detta förstås. Men vill ju inte behöva kisa så fort man ska dra igång en film osv och letar i mappar o sånt. 
Tänkte även köra Voddler. Tyvärr så är bilden på Voddler ibland allt annat är fullscreen. Kan man någonsin köra 4:3 eller liknande på tvn, eller är det kört? Tänkte om det bara är viktigt vid inkörningen och inte senare. För visst kommer det bli filmer där man har svart uppe o nere exempelvis.
Visst går det med 4x3-format. Formatet är inte så viktigt. Tänk på att blanda fullscreen, widesceen, och 4x3 så är det ingen fara. Skulle du enbart titta på 4x3 i tio år då skulle till och med jag bli förvånad om man inte såg ghosting. Använd bara förnuftet. Ha inte kontrasten på elva miljoner candela så går allt bra...
Postad 01 november 2009 - 16:15
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
Beror ju på hur långt bort du sitter och hur bra syn du har. På 50" kan du sitta 3 meter ifrån och läsa text i windows utan problem (med fullgod syn).
Ok. För om man tänker sig bilden när du kopplar datorn till din gamla tjock-crt så blir den ju kalas när du ex drar igång en film, men katastrof när du försöker läsa text i windows. Likadant har jag upplevt vissa lcd-skärmar och plasmor. Det är därför jag undrar.  Visst går det med 4x3-format. Formatet är inte så viktigt. Tänk på att blanda fullscreen, widesceen, och 4x3 så är det ingen fara. Skulle du enbart titta på 4x3 i tio år då skulle till och med jag bli förvånad om man inte såg ghosting.
Använd bara förnuftet. Ha inte kontrasten på elva miljoner candela så går allt bra... 
Låter ju fint det. Oj, vad nära jag är att lägga en beställning nu.. =) Under 28k för en 500-A nu ju.
Postad 03 november 2009 - 08:46
zyberzeke
-
zyberzeke
-
Användare
-
-
138 inlägg
Lite skillnad på 42 vs 60  . Sedan så blev det ganska uppenbart även innan jag slog på TV:n varför Panasonicen var så grön/grå. Blir många sköna filmkvällar framöver med Pioneern
42vs60.jpg 207,8K
3 Antal nerladdningar
Postad 03 november 2009 - 10:18
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Även om Kuron verkligen är bra så har Panasonics "grönhet" ingenting med avslaget läge att göra. Pannans grönhet är ett rykte att de bumpar grönt(G-cut..?) i bildkretsarna. Man ska inte bedömma hur en teve ser ut i avslaget läge...
Men nu har du många sköna timmar framför dig med en riktig rackarteve. Mina lycköskningar!
Postad 03 november 2009 - 11:11
zyberzeke
-
zyberzeke
-
Användare
-
-
138 inlägg
Även om Kuron verkligen är bra så har Panasonics "grönhet" ingenting med avslaget läge att göra. Pannans grönhet är ett rykte att de bumpar grönt(G-cut..?) i bildkretsarna. Man ska inte bedömma hur en teve ser ut i avslaget läge...
Men nu har du många sköna timmar framför dig med en riktig rackarteve. Mina lycköskningar!
Oki tackar, jag hade ingen teori omkring detta bara att jag såg att panelerna skilde sig år så när jag packade upp Pioneern. Inte bara betydligt mörkare utan även lite grönaktig ton i Panasonicens panel. men som sagt det är säker annat som spelar roll som du antyder. Hursomhelst så har Pioneern förbaskat fin bild både i färg och i svärta. Och fasen vore väl annat när man lägger 50' på en tv
Postad 03 november 2009 - 13:15
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
Oki tackar, jag hade ingen teori omkring detta bara att jag såg att panelerna skilde sig år så när jag packade upp Pioneern. Inte bara betydligt mörkare utan även lite grönaktig ton i Panasonicens panel. men som sagt det är säker annat som spelar roll som du antyder. Hursomhelst så har Pioneern förbaskat fin bild både i färg och i svärta. Och fasen vore väl annat när man lägger 50' på en tv
50k? Köpte du 60-tummaren el? *avundsjuk* Själv försöker jag övertyga frun om att vi verkligen behöver en 500A.  Släng gärna upp några bilder i ditt galleri på monstret när du har tid över. Så vi andra kan dregla.
Redigerat av twebbas, 03 november 2009 - 13:16.
Postad 03 november 2009 - 18:23
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
Nu har jag äntligen slutat vela och lagt en beställning på en 500A. Tomten kommer tydligen tidigt i år.
Redigerat av twebbas, 03 november 2009 - 19:20.
Postad 03 november 2009 - 18:40
zyberzeke
-
zyberzeke
-
Användare
-
-
138 inlägg
50k? Köpte du 60-tummaren el? *avundsjuk* Själv försöker jag övertyga frun om att vi verkligen behöver en 500A.  Släng gärna upp några bilder i ditt galleri på monstret när du har tid över. Så vi andra kan dregla. 
Ja visst jag har gått och trånat efter 60 tummaren i ett år. Fantastikst kul att äntligen ha en pioneer stående på bänken. Jag har tänkt slå till på en Pioneer i flera år men aldrig kommit till skott nu blev det den sista och av de bästa. Och det var i grevens tid jag slog till för nu är det slut på dom här vad jag vet. Den sista av de bästa enligt Bild och LjudJa jag får slänga upp lite bilder sedan
Postad 03 november 2009 - 19:21
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
Ja visst jag har gått och trånat efter 60 tummaren i ett år. Fantastikst kul att äntligen ha en pioneer stående på bänken. Jag har tänkt slå till på en Pioneer i flera år men aldrig kommit till skott nu blev det den sista och av de bästa. Och det var i grevens tid jag slog till för nu är det slut på dom här vad jag vet. Den sista av de bästa enligt Bild och Ljud
Ja jag får slänga upp lite bilder sedan
Grattis. Själv får jag se när min 500A dyker upp. 50-tum blir stort nog för oss på vårt titt-avstånd. Men visst. 60 är bättre o större. Fast då hade det nog blivit skiljsmässa är jag rädd. Man får mötas halvvägs.
Redigerat av twebbas, 03 november 2009 - 19:23.
Postad 03 november 2009 - 20:36
zyberzeke
-
zyberzeke
-
Användare
-
-
138 inlägg
Grattis. Själv får jag se när min 500A dyker upp. 50-tum blir stort nog för oss på vårt titt-avstånd. Men visst. 60 är bättre o större. Fast då hade det nog blivit skiljsmässa är jag rädd. Man får mötas halvvägs. 
hehe, ja du, jag har fått muta med ett par utlandsvistelser, innan man fick klartecken från högre ort  . Jag är fantastiskt nöjd måste jag säga, helt o inställd än så länge men man bara gapar över bildkvalitén. Själv sitter jag 3 meter ifrån så det blir än härlig biokänsla du kommer inte ångra dig, man får vad man betalar för och det är trots att man låter tjatig en suverän bild!
Postad 04 november 2009 - 11:40
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
Låter underbart zyberzeke. Har bara sett 5090h i butik så det ska bli skoj som bara den.
Då ska vi se om jag förstått inkörningen rätt. Sänka kontrasten till 40 och sedan försöka fylla skärmen helt alltid de första 200h. Sedan är det lugnt om man skulle vilja höja kontrasten (om det nu behövs vill säga). ?
Inga andra tips så man slipper inbränning? Något annat man bör tänka på innan man drar igång och glor film? =)
Hoppas nu fästet funkar bara. Är tydligen ett Deltaco-fäste som någon redan länkat till tidigare här i tråden.
Köpte nämligen ingen fot osv för jag vill bara ha den på väggen.
Lite anti-klimax att inte kunna dra igång maskinen pga att den inte kan hängas upp eller ställas. Tänkte på högtalare. Kan man inte ha några b-högtalare som står under på stereobänken och använda dessa vid slö-tittande? För att sedan dra igång hela klockspelet när man glor film?
Några bra tips på andra högtalare i så fall? VIll alltså helst INTE behöva slänga upp några högtalare under på väggen eller på sidan. Förstör lite tycker jag.
Redigerat av twebbas, 04 november 2009 - 11:42.
Postad 04 november 2009 - 12:01
kanonen
-
kanonen
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Jag gjorde inget speciellt för att köra in teven, och jag har haft den sedan mars nu, kontrasten är per standard satt på 40 redan från början
Det går utmärkt att ha vilka högtalare som helst, bara att koppla in i teven.
Slutligen, det är en helt fantastisk tv, vilket knappast kan räknas som en hemlighet vid detta laget. men ändå
Postad 05 november 2009 - 11:43
eriko
-
eriko
-
Rookie
-
5 inlägg
Har haft min 5090H sedan april nu och häromdagen kollade jag nära TV:n när denna hade helt svart bakgrund och upptäckte till min förskräckelse att det fanns spår av två mörka, parallella fält där undertexten brukar vara :S. Att en inbränning kunde ske till följd av undetexterna var inget jag hade tänkt på därav inte vidtagit några försiktighetsåtgärder mot detta. Har förhoppning att detta ojämna slitage ska jämna ut sig med X antal timmar myrornas krig. Även om det inte syns vid normalt tittande så är det ändå en törn i sidan då man lagt så pass mycket pengar på en kvalitets-TV.
Någon annan som haft samma problem men lyckats bli av med det?
Kontaktade Pioneers support angående detta men fick bara till svar att plasma orsakar inbränningar, tough luck, ungefär. Känns lite snopet.
Summa kardemumma: tänk på att undertexter ger högt slitage trots att de byter skepnad ofta.
//Erik
Postad 05 november 2009 - 15:23
Wiizard
-
Wiizard
-
Användare
-
-
240 inlägg
På din beskrivning låter det inte som inbränning eftersom du ser fälten när TV:n har en helt svart bakgrund. Inbränningar syns mot ljus bakgrund.
Postad 05 november 2009 - 17:20
KREIGER
-
KREIGER
-
Användare
-
-
118 inlägg
Har haft min 5090H sedan april nu och häromdagen kollade jag nära TV:n när denna hade helt svart bakgrund och upptäckte till min förskräckelse att det fanns spår av två mörka, parallella fält där undertexten brukar vara :S. Att en inbränning kunde ske till följd av undetexterna var inget jag hade tänkt på därav inte vidtagit några försiktighetsåtgärder mot detta. Har förhoppning att detta ojämna slitage ska jämna ut sig med X antal timmar myrornas krig. Även om det inte syns vid normalt tittande så är det ändå en törn i sidan då man lagt så pass mycket pengar på en kvalitets-TV.
Det låter helt otroligt att du skulle få inbränningar av undertexter. Jag tror snarare att det du ser är blotching, vilket är ett relativt vanligt fenomen. Sök på det i tråden eller google. Såhär skriver bl.a. HDTV-test i sin recension av en PDP-LX5090: "In a totally dark room, we spotted some blotches and streaks of uneven brightness on our Pioneer PDP-LX5090 review sample when the screen was completely black (e.g. blank input or 0% stimulus pattern). Fortunately these blotching/ streaking were not visible to our naked eyes once there's some actual content on screen (even a 10% stimulus test pattern was sufficient), or when there's enough ambient light. It's not that these conditions eradicate the blotching/ streaking, but that they prevent our eyes from becoming sensitive enough to detect the brightness difference between these blotches/ streaks and the idling luminance on screen."
Postad 05 november 2009 - 18:04
eriko
-
eriko
-
Rookie
-
5 inlägg
Det låter helt otroligt att du skulle få inbränningar av undertexter. Jag tror snarare att det du ser är blotching, vilket är ett relativt vanligt fenomen. Sök på det i tråden eller google.
Såhär skriver bl.a. HDTV-test i sin recension av en PDP-LX5090:
"In a totally dark room, we spotted some blotches and streaks of uneven brightness on our Pioneer PDP-LX5090 review sample when the screen was completely black (e.g. blank input or 0% stimulus pattern). Fortunately these blotching/ streaking were not visible to our naked eyes once there's some actual content on screen (even a 10% stimulus test pattern was sufficient), or when there's enough ambient light. It's not that these conditions eradicate the blotching/ streaking, but that they prevent our eyes from becoming sensitive enough to detect the brightness difference between these blotches/ streaks and the idling luminance on screen."
Okej tack för svaret. Men blotches kan alltså uppkomma till följd av slitage då dessa hamnade precis där undertexterna brukar vara? Som jag uppfattade det så var blotches något panelen ursprungligen var hemsökt av. Då verkar det osannolikt att dessa skulle hamnat precis vid undertexterna, därav misstanken om inbränning. Men hade det varit en inbränning så hade det som sagt även synts vid ljusa bilder, vilket det inte gör, förutom vid den grådassiga bilden som dyker upp alldeles vid uppstart av TV:n innan svärtan tilltar. Men eftersom det endast syns när man i princip trycker snoken mot rutan mot en kolsvart bakgrund får det väl klassas som ett i-landsproblem. //Erik
Postad 05 november 2009 - 18:14
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
Okej tack för svaret. Men blotches kan alltså uppkomma till följd av slitage då dessa hamnade precis där undertexterna brukar vara? Som jag uppfattade det så var blotches något panelen ursprungligen var hemsökt av. Då verkar det osannolikt att dessa skulle hamnat precis vid undertexterna, därav misstanken om inbränning.
Men hade det varit en inbränning så hade det som sagt även synts vid ljusa bilder, vilket det inte gör, förutom vid den grådassiga bilden som dyker upp alldeles vid uppstart av TV:n innan svärtan tilltar.
Men eftersom det endast syns när man i princip trycker snoken mot rutan mot en kolsvart bakgrund får det väl klassas som ett i-landsproblem.
//Erik
Hur nära måste du vara för att se detta? Jag kommer väl sitta 3m från 50-tummaren själv så därav frågan. Borde inte det täckas utav garantin på tvn? Om man stör sig på det vill säga? Eller vad får man för garanti egentligen? Att man inte täcker inbränningar kan jag förstå men om det inte är inbränningar? Eriko, du har inte lust att posta ett foto på fenomenet så man kan se både nära och på lite mer normalt tittavstånd.
Redigerat av twebbas, 05 november 2009 - 18:58.
Postad 05 november 2009 - 19:06
eriko
-
eriko
-
Rookie
-
5 inlägg
Hur nära måste du vara för att se detta? Jag kommer väl sitta 3m från 50-tummaren själv så därav frågan. Läste lite om fenomenet på 8G Pioneer och ett amerikanskt forum. Borde inte det täckas utav garantin på tvn? Om man stör sig på det vill säga? Eller vad får man för garanti egentligen? Att man inte täcker inbränningar kan jag förstå men om det inte är inbränningar?
Eriko, du har inte lust att posta ett foto på fenomenet så man kan se både nära och på lite mer normalt tittavstånd.
http://www.dtvforum....showtopic=69610
http://www.avsforum.....php?p=14319886
Min tv kommer imorgon. Hoppas verkligen man inte hittar ngt sånt (om det nu är jättestörigt vill säga). Valde ju bort Samsung 7070 bland annat pga dess dåliga clouding. Nej, nu ska jag inte måla.. f.. på väggen. Har ju inte ens fått min tv. Och vet inte om det ÄR ett stort problem. Men skulle ju gärna vilja ha svart bakgrund när det ska vara det. 
Jag sitter för närvarande 3 m från min 50'' och kan se strecken vid helsvart bild. Dock så är det inget man märker under drift så att säga och inget man stör sig på under filmtittande. Kan se om jag kan fixa några bilder lite senare men lovar inget. Lite klurigt fenomen att fånga bra på bild, särskilt med en medioker kamera. Kolla gärna hur det ser ut på ett färskt exemplar så att säga, alltså om dessa fenomen finns redan från start. Om det är så kanske man borde höra hur garantin täcker detta tillkortakommande. Sen var inte min mening att ge dig kalla fötter. Detta är ett högst trivialt bekymmer som man ej märker vid bruk. Så du gör inte bort dig genom att välja Pioneer framför annat koreanskt dravel. Bättre bild får du leta ihjäl dig efter. Sen kan man ju tycka att Pioneers "kostar extra"-filosofi är lite gnidet. Köper man en dyr TV kan man väl iaf slänga med ett bordsstativ åtminstone. Förresten kanske det inte framgick att strecken var mörkare än bakgrunden vid svart bild. Blotching ger väl ljusare områden eller har jag fel? //Erik
Redigerat av eriko, 05 november 2009 - 19:29.
Postad 05 november 2009 - 21:35
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
Jag sitter för närvarande 3 m från min 50'' och kan se strecken vid helsvart bild. Dock så är det inget man märker under drift så att säga och inget man stör sig på under filmtittande.
Kan se om jag kan fixa några bilder lite senare men lovar inget. Lite klurigt fenomen att fånga bra på bild, särskilt med en medioker kamera.
Kolla gärna hur det ser ut på ett färskt exemplar så att säga, alltså om dessa fenomen finns redan från start. Om det är så kanske man borde höra hur garantin täcker detta tillkortakommande.
Sen var inte min mening att ge dig kalla fötter. Detta är ett högst trivialt bekymmer som man ej märker vid bruk. Så du gör inte bort dig genom att välja Pioneer framför annat koreanskt dravel. Bättre bild får du leta ihjäl dig efter. Sen kan man ju tycka att Pioneers "kostar extra"-filosofi är lite gnidet. Köper man en dyr TV kan man väl iaf slänga med ett bordsstativ åtminstone.
Förresten kanske det inte framgick att strecken var mörkare än bakgrunden vid svart bild. Blotching ger väl ljusare områden eller har jag fel?
//Erik
Kalas. Jag var mest rädd för att detta fenomen var ngt som jag borde vetat om men inte visste innan köp, typ. Men är det ingen man grämer sig över, då kan det ju kvitta. Men jag ska ha lite extra koll imorgon, om jag ser ngt. Känner sig som ett barn dagen innan julafton. -Jag vill att imorgon ska vara idag. Men att få leverans till dörren. Det är fint det. Särskilt när man har en A2a som bil. Inte en chans att en Pioneer 50 tummare går in i den ju. Mitt enda anti-klimax som sagt, förutom en felaktig apparat, vore att jag inte kan använda mitt billiga Deltaco-väggfäste för att få upp tvn på väggen. Har nämligen inte köpt något stativ eller liknande. I så fall blir det lite jakt i helgen, på nytt fäste. Upp ska den.
Postad 06 november 2009 - 07:57
eriko
-
eriko
-
Rookie
-
5 inlägg
Kalas. Jag var mest rädd för att detta fenomen var ngt som jag borde vetat om men inte visste innan köp, typ. Men är det ingen man grämer sig över, då kan det ju kvitta. Men jag ska ha lite extra koll imorgon, om jag ser ngt. Känner sig som ett barn dagen innan julafton. -Jag vill att imorgon ska vara idag.
Men att få leverans till dörren. Det är fint det. Särskilt när man har en A2a som bil. Inte en chans att en Pioneer 50 tummare går in i den ju.
Mitt enda anti-klimax som sagt, förutom en felaktig apparat, vore att jag inte kan använda mitt billiga Deltaco-väggfäste för att få upp tvn på väggen. Har nämligen inte köpt något stativ eller liknande. I så fall blir det lite jakt i helgen, på nytt fäste. Upp ska den. 
Hehe jo jag känner igen känslan av ett par kliande prylfingrar^^. Då vet du var du ska spendera helgen iaf. Får hoppas fästet passar då samt grattis till köpet  .
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|