Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6.744564 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 13 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 13 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 15 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 15 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 16 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 17 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 17 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 17 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 17 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 17 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 17 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 17 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 17 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 17 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 17 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 17 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 17 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 17 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 18 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 18 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 18 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 18 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 18 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 18 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 18 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 18 år sedan

Postad 12 June 2008 - 17:05

neural
  • neural
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tog uppdateringen igår 11/6 -08. Har tyvärr ingen riktig tv än så jag kör på scart. Uppdateringen fixade mycket riktigt problemen med HD signal och scart-uttaget. Dessvärre började istället alla SD-kanaler att strula. Efter uppdateringen "blixtrar" det frekvent när man tittar på SD-kanaler via scart.

Använder du scart så råder jag dig att inte ta uppdateringen (1.00.17).

Postad 12 June 2008 - 17:06

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Jag hoppas inte detta startar ett nytt bråk men ang text-tv så är det boxens text-tv funktion som jag använder via HDMI vilket fungerar utmärkt.

Postad 12 June 2008 - 17:42

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Jag hoppas inte detta startar ett nytt bråk men ang text-tv så är det boxens text-tv funktion som jag använder via HDMI vilket fungerar utmärkt.

jupp det funkar :D men inte txt på tvens fjärr som en del klagar över vilket är omöjligt så länge man använder hdmi... du ska inte va orolig för bråk jag tycker man så få va öppen i tråden har vart så mycket onödiga bråka här!!

jag avskyr å säga det o måla ut det men många av de tidigare bråken berodde på det vet vi ju alla

Redigerat av Duckface21, 12 June 2008 - 17:52.

Postad 12 June 2008 - 17:59

Unregistered2956b483
  • Unregistered2956b483
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Halv ursäkt för startat bråk här. Efter en omstart av boxen så gick text-tvn igång. Mycket märkligt men så är det i alla fall. Antagligen någon bugg i mjukvaran som kanske inte inträffar så ofta.

Postad 12 June 2008 - 18:08

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Halv ursäkt för startat bråk här. Efter en omstart av boxen så gick text-tvn igång. Mycket märkligt men så är det i alla fall. Antagligen någon bugg i mjukvaran som kanske inte inträffar så ofta.

jag syftade då inte på dig de jag syftade på har lämnat tråden..

jo efter update så måste du bryta strömmen till boxen min box tjorvades innan omstart med

Redigerat av Duckface21, 12 June 2008 - 18:09.

Postad 12 June 2008 - 19:32

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Tog uppdateringen igår 11/6 -08. Har tyvärr ingen riktig tv än så jag kör på scart. Uppdateringen fixade mycket riktigt problemen med HD signal och scart-uttaget. Dessvärre började istället alla SD-kanaler att strula. Efter uppdateringen "blixtrar" det frekvent när man tittar på SD-kanaler via scart.

Använder du scart så råder jag dig att inte ta uppdateringen (1.00.17).

Blixtrar? Kan du vara mer specifik (gärna med nått exempel)?

Postad 12 June 2008 - 21:42

neural
  • neural
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hela bilden blir helt vit någon tiondels sekund. Ger ungefär samma effekt som en fotoblixt. Kommer ganska frekvent. Ibland kommer en stor ruta som täcker en tredjedel av bilden under 2-3 tiondels sekund. Finns det någon som inte har detta beteende efter uppdateringen när man använder scart-uttaget och tittar på sd-kanaler?

Något som inte syns lika tydligt är svaga streck över bilden. Dessa fanns dock även innan uppdateringen. Tittar jag på HD-kanalerna så finns inga av dessa ovälkomna artefakter.

Postad 12 June 2008 - 21:55

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Hela bilden blir helt vit någon tiondels sekund. Ger ungefär samma effekt som en fotoblixt. Kommer ganska frekvent. Ibland kommer en stor ruta som täcker en tredjedel av bilden under 2-3 tiondels sekund. Finns det någon som inte har detta beteende efter uppdateringen när man använder scart-uttaget och tittar på sd-kanaler?

Något som inte syns lika tydligt är svaga streck över bilden. Dessa fanns dock även innan uppdateringen. Tittar jag på HD-kanalerna så finns inga av dessa ovälkomna artefakter.

det låter inte som ett box fel låter som nått är galet i tv har du provat proppa ur el kabeln några sec för tv?

Postad 12 June 2008 - 22:01

neural
  • neural
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Har testat med HDMI-utgången nu också med min proj. Tyvärr ser jag att störningarna finns där också (tydliga) men bara på SD-kanaler. Är det någon annan som har något liknande? Jag har bra signal. Känns ju konstigt om det bara skulle vara i mitt område (karlskrona) när HD-kanalerna funkar... Jag märte det direkt efter uppdateringen känns ju osannolikt att det skulle vara en slump.

Postad 12 June 2008 - 22:05

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Har testat med HDMI-utgången nu också med min proj. Tyvärr ser jag att störningarna finns där också (tydliga) men bara på SD-kanaler. Är det någon annan som har något liknande? Jag har bra signal. Känns ju konstigt om det bara skulle vara i mitt område (karlskrona) när HD-kanalerna funkar... Jag märte det direkt efter uppdateringen känns ju osannolikt att det skulle vara en slump.

jag kan med hög sanolikhet säga att ingen annan har de felen felen ligger i din tv/proj då du har felen med hdmi också.. det är större osanolikhet att du har samma fel på flera olika anslutningar

Redigerat av Duckface21, 12 June 2008 - 22:10.

Postad 12 June 2008 - 22:12

johan964
  • johan964
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Ja som jag nämnt tidigare i tråden har jag också problem med alla mina SD-kanaler efter mjukvaru-uppdateringen. Pratade med "supporten" idag och det enda de kunda göra var att fråga det vanliga; om jag har startat om boxen, om jag har en video emellan osv. Nu har det skickats till deras tekniska support-avdelning och hon var tydlig med att nämna att om det går så långt att det kommer en tekniker till mig kan jag bli betalningsskyldig om det visar sig att det inte är något fel!! Helt sjukt. Och jag kommer inte att kunna se Sverige - Spanien hemma i helgen bara pga att de har en sugig box/mjukvaruuppdatering.

Störningarna efter uppdateringen är:
- Ett väldans hoppande/eftersläpande och emellanåt ser det vitt eller typ interlace:at ut under de väldigt korta stunder det hoppar (någon tiondels sekund låter rimligt!). Vid panoreringar, exempelvis en fotbollsmatch, går allting helt haywire och det går inte att titta på alls.
- En glimrande vit lodrät linje som syns mot lite ljusare bakggrund. Inte så mycket mot mörk. Den ligger ganska exakt i mitten av TVn.

Allt detta endast på SD-kanalerna. Inget än så länge på några HD-kanaler. Och jag kör endast ut genom HDMI,har inte testat andra utgångar... Man blir så trött. Att Neural har något liknande talar ju tyvärr emot min teori att det kunde vara något lokalt i sändningen eller nåt...

/
J

Postad 12 June 2008 - 22:17

neural
  • neural
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
För att förtydliga så har jag kört scart mot min tv och hdmi mot min proj så jag tror knappast att både min tv och min proj pajat samtidigt. Att sedan johan964 har samma problem borde avgöra saken.

Men menar du (Duckface21) att du tagit uppdateringen och inte har några liknande problem?

Postad 12 June 2008 - 22:26

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

För att förtydliga så har jag kört scart mot min tv och hdmi mot min proj så jag tror knappast att både min tv och min proj pajat samtidigt. Att sedan johan964 har samma problem borde avgöra saken.

Men menar du (Duckface21) att du tagit uppdateringen och inte har några liknande problem?

oki men det så kan jag utesluta fel på tv hehe... nej har inga fel alls kör hdmi till min 42" hdtv och scart till min dvd recorder och inga fel i nått av fallen den enda felet jag har är denna suddighet på hd kanalerna som jag haft enda sen första firmware

Postad 12 June 2008 - 22:41

neural
  • neural
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Kan det vara något kludd i södra Sverige? Eller kanske boxarna skiljer sig åt? Hoppas på snabb åtgärd. Fixade grejorna för att se på EM, men nu är till och med min sunkiga analogsignal bättre än var jag får genom boxen...

Postad 12 June 2008 - 22:51

neural
  • neural
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Mina fel yttrar sig precis som johan964 beskrev dem. Betydligt precisare än hur jag själv lyckades beskriva dem.
:D

Postad 12 June 2008 - 23:02

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Mina fel yttrar sig precis som johan964 beskrev dem. Betydligt precisare än hur jag själv lyckades beskriva dem.

låter betydligt konstigt men det enu mer konstiga är att bara ni 2 har felen vad har ni för tv?

Postad 12 June 2008 - 23:06

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Kollade på Aktuellt på SVT2 och det slog mig vilken bra bild det var, uppdateringen kanske inte va så tokig ändå. Men så insåg jag att det var ju faktiskt inte Humaxen som var inkopplad utan min DVB-T från Dilog som gav bilden. Bra mycket klarare bild med FW 15 på SD-kanaler hos mig.

Bäst bild har jag med Telias gamla 1510-box ansluten med scart till Sony HDD-inspelare som loopar signalen vidare via HDMI till TV.

Postad 12 June 2008 - 23:13

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Kollade på Aktuellt på SVT2 och det slog mig vilken bra bild det var, uppdateringen kanske inte va så tokig ändå. Men så insåg jag att det var ju faktiskt inte Humaxen som var inkopplad utan min DVB-T från Dilog som gav bilden. Bra mycket klarare bild med FW 15 på SD-kanaler hos mig.

Bäst bild har jag med Telias gamla 1510-box ansluten med scart till Sony HDD-inspelare som loopar signalen vidare via HDMI till TV.

samma här har kreatel 1510box från bredbandsbolaget körde den pararellt med humaxen vad får man se en klar å fin bild på kreatel men en klar bild på humax med fast snäppet under kreatels box

Postad 12 June 2008 - 23:32

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Jag deltager inte längre aktivt i trådens diskussioner men följer tråden med stort intresse,

Kan inte du sluta spamma tråden Duckface .. du har skrivit över 40 inlägg sedan igår

Jag kan bara tala för mig själv, men jag har inte bara svårt att förstå vad du skriver utan
också vad du menar och vad det är du vill bevisa. Nya FW ger inte en så stor förbättring
att boxen kan ses som en fullgod HD box eller ens digitalbox 2008
och lever absolut inte
upp till vad den kostat ( För dom som köpt den för 1995 kr eller 2995 kr och bundit sig för 12-24 månader )

För 14 dagar sedan sågade du boxen som det sämsta skit du sett och nu med en eventuell marginell
förbättring hyllar du den. Inser du inte hur löjligt det låter för oss som följt denna tråden nästan
varje dag sedan december 2006 ?

Återgår till att bara läsa men hoppas få läsa lite mer från er som varit med från början och
vet vad vi har att jämföra med. I övrigt fortsätter jag mina diskussioner via PM med övriga
som inte deltager i denna tråden Längre

Maveric ;)

Ps. Jag svarar inte på ev. kommentarer till detta inlägg .. då det talar för sig själv :D

Redigerat av Unregistered1103, 12 June 2008 - 23:47.

Postad 12 June 2008 - 23:40

Unregisteredd1a1a4b5
  • Unregisteredd1a1a4b5
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Ja som jag nämnt tidigare i tråden har jag också problem med alla mina SD-kanaler efter mjukvaru-uppdateringen. Pratade med "supporten" idag och det enda de kunda göra var att fråga det vanliga; om jag har startat om boxen, om jag har en video emellan osv. Nu har det skickats till deras tekniska support-avdelning och hon var tydlig med att nämna att om det går så långt att det kommer en tekniker till mig kan jag bli betalningsskyldig om det visar sig att det inte är något fel!! Helt sjukt. Och jag kommer inte att kunna se Sverige - Spanien hemma i helgen bara pga att de har en sugig box/mjukvaruuppdatering.

Störningarna efter uppdateringen är:
- Ett väldans hoppande/eftersläpande och emellanåt ser det vitt eller typ interlace:at ut under de väldigt korta stunder det hoppar (någon tiondels sekund låter rimligt!). Vid panoreringar, exempelvis en fotbollsmatch, går allting helt haywire och det går inte att titta på alls.
- En glimrande vit lodrät linje som syns mot lite ljusare bakggrund. Inte så mycket mot mörk. Den ligger ganska exakt i mitten av TVn.

Allt detta endast på SD-kanalerna. Inget än så länge på några HD-kanaler. Och jag kör endast ut genom HDMI,har inte testat andra utgångar... Man blir så trött. Att Neural har något liknande talar ju tyvärr emot min teori att det kunde vara något lokalt i sändningen eller nåt...

/
J

Jag har inget fel, funkar bra.
Med risk för att låta som Kåmhem, har du prövat med en annan HDMI kabel ?
Samma fel om du kör scart ?
Troligt att det är HDMI på din tv som spökar om jag får gissa.
// Patrik

Postad 13 June 2008 - 00:03

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Harlin...finnas det en möjlighet att ladda ner FW15 igen ?

Alltså lägga ut 15 någon timme exempelvis nattetid för nedladdning eller så ?
Nuvarande ger dessutom block och smet på HD-kanaler har jag sett.

FW 10 med 1080i var nog det bästa skärpemässigt för min del. Dock även där smet i bakgrunden på dunkla jämna ytor.

FW15 är ju faktiskt avsevärt bättre än FW04 med BC. Och ljudsynkfelet tidigare på HD-kanalerna var inte heller speciellt roande . Så..en liten bit på vägen har vi ju trots allt kommit sedan början för 1,5 år sedan.

Och att vissa nyligen fick erbjudandet att köpa boxen för 1 kr när många vid lanseringen av boxen pröjsade runt 3000kr är ju måttligt roande.

Redigerat av Latman, 13 June 2008 - 00:18.

Postad 13 June 2008 - 05:10

Unregisteredb4184b66
  • Unregisteredb4184b66
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Fan skulle också behöva gå ner till FW15 igen.. för kan inte glo på HD kanaler längre med nya FW :D Min box går genom 3st hdmi switchar från annat rum men det funkade perfekt med förra nu får jag hackande bild flyter några sek sen blinkar den till helt röd o fastnar i kanske 5sek med bild från programmet, sen går den runt så.., så det går alltså inte titta :D Läste nåt att man inte kan köra switchar men hade genom 3st med förra och fungerade perfekt.

Postad 13 June 2008 - 07:37

johan964
  • johan964
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Jag har inget fel, funkar bra.
Med risk för att låta som Kåmhem, har du prövat med en annan HDMI kabel ?
Samma fel om du kör scart ?
Troligt att det är HDMI på din tv som spökar om jag får gissa.
// Patrik

Tack för engagemanget! Tyvärr tror jag inte att det kan vara HDMI som spökar på min tv då jag dels inte hade några problem att köra HDMI tidigare, dels har Neural samma problem både på scart och hdmi. Jag har iofs inte testat att koppla scart, men ska nog försöka göra det idag. Det känns dock oerhört osannolikt att det skulle vara det som är problemet. Jag kör mot en Samsung R86 och har inte något problem med andra källor eller andra ingångar. HDMI-kabeln fungerade kanon för ett par dagar sedan. Har inte testat någon annan för jag har ingen annan idag. Fan det är lite oroväckande att det inte är fler som har problemen, samtidigt som det såklart är kul för alla andra att uppdateringen verkar ha fungerat för de flesta! :D

Hoppas också på snabb lösning. Jag lever för fotbolls-EM dessa dagar!

Postad 13 June 2008 - 07:45

johan964
  • johan964
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Kan det vara något kludd i södra Sverige? Eller kanske boxarna skiljer sig åt? Hoppas på snabb åtgärd. Fixade grejorna för att se på EM, men nu är till och med min sunkiga analogsignal bättre än var jag får genom boxen...

Det känns som om det borde varit fler som hade märkt det om det var hela södra sverige eller så? Tyvärr tror jag att vi har fått riktiga måndagsexemplar av en box som redan från början inte är någon höjdare. Suck... Jag får nog också leta fram någon gammal antennsladd och köra analogt...

/
J

Postad 13 June 2008 - 07:52

wanderine
  • wanderine
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Förstår inte hur ni kan se skillnad på de olika fw, inte sett någon skillnad mellan den som följde med boxen, 15 eller 17? Är jag blind eller är min tv så bra att den fixar allt? (Pioneer 508XD)

Postad 13 June 2008 - 08:04

ClarkOne
  • ClarkOne
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Förstår inte hur ni kan se skillnad på de olika fw, inte sett någon skillnad mellan den som följde med boxen, 15 eller 17? Är jag blind eller är min tv så bra att den fixar allt? (Pioneer 508XD)

Jag gissar på alt. 1...

Postad 13 June 2008 - 08:10

Unregistered2956b483
  • Unregistered2956b483
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0

Harlin...finnas det en möjlighet att ladda ner FW15 igen ?

Alltså lägga ut 15 någon timme exempelvis nattetid för nedladdning eller så ?
Nuvarande ger dessutom block och smet på HD-kanaler har jag sett.

FW 10 med 1080i var nog det bästa skärpemässigt för min del. Dock även där smet i bakgrunden på dunkla jämna ytor.

FW15 är ju faktiskt avsevärt bättre än FW04 med BC. Och ljudsynkfelet tidigare på HD-kanalerna var inte heller speciellt roande . Så..en liten bit på vägen har vi ju trots allt kommit sedan början för 1,5 år sedan.

Och att vissa nyligen fick erbjudandet att köpa boxen för 1 kr när många vid lanseringen av boxen pröjsade runt 3000kr är ju måttligt roande.

Alla ni som betalt 3000 spänn för boxen och har haft den under längre tid och levt med strulet som är beskrivet i den här tråden borde faktiskt klaga hos Com Hem och kräva en ny box när (om?) det kommer.
Själv känner jag mig inte så lurad eftersom jag fick den betydligt billigare men det är ändå inte så kul med en box som ger sämre bild än vad den gamla boxen gav. Även om det är jättekul med HDTV - för där tycker jag faktiskt att bilden är grymt bra på några kanaler - så är det så få sändningar som sänds i det formatet.
Vill inte alls skapa någon pajkastning här utan det är mer som en uppmaning. Att skicka ett mail till Com Hem är inte så jobbigt eller svårt. Mer kanske inte krävs.

Postad 13 June 2008 - 08:16

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Hej alla glada.

Jag har ett litet problem som jag antar någon kan hjälpa mig att lösa snabbt (jag är för lat för att läsa instruktionsboken).

När jag ska uppdatera mjukvaran så kommer det upp att jag ska slå in en 4-siffrig kod för att komma vidare. Jag har testat 1234, 1111 osv men inget funkar. Vad jag kan komma ihåg så har jag aldrig aktiverat någon kod tidigare...

Och om jag nu gjort det, går det att resetta boxen så man kan börja om på ny kula igen?

Tack på förhand.

MVH
/Chuck

Postad 13 June 2008 - 08:16

wanderine
  • wanderine
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Alla ni som betalt 3000 spänn för boxen och har haft den under längre tid och levt med strulet som är beskrivet i den här tråden borde faktiskt klaga hos Com Hem och kräva en ny box när (om?) det kommer.
Själv känner jag mig inte så lurad eftersom jag fick den betydligt billigare men det är ändå inte så kul med en box som ger sämre bild än vad den gamla boxen gav. Även om det är jättekul med HDTV - för där tycker jag faktiskt att bilden är grymt bra på några kanaler - så är det så få sändningar som sänds i det formatet.
Vill inte alls skapa någon pajkastning här utan det är mer som en uppmaning. Att skicka ett mail till Com Hem är inte så jobbigt eller svårt. Mer kanske inte krävs.

Borde väl inte vara så svårt att starta en sida med en namninsamling? Då kan ju Comhem få se hur många som tycker boxen är dålig, de brukar ju säga att bara några få har problem med boxen.

Postad 13 June 2008 - 08:19

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Hej alla glada.

Jag har ett litet problem som jag antar någon kan hjälpa mig att lösa snabbt (jag är för lat för att läsa instruktionsboken).

När jag ska uppdatera mjukvaran så kommer det upp att jag ska slå in en 4-siffrig kod för att komma vidare. Jag har testat 1234, 1111 osv men inget funkar. Vad jag kan komma ihåg så har jag aldrig aktiverat någon kod tidigare...

Och om jag nu gjort det, går det att resetta boxen så man kan börja om på ny kula igen?

Tack på förhand.

MVH
/Chuck

skriv 0000 det funkar om du inte ändrat
alla kort har en kod den är föraktiverad från comhem

Redigerat av Duckface21, 13 June 2008 - 08:21.

Postad 13 June 2008 - 08:37

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Fan skulle också behöva gå ner till FW15 igen.. för kan inte glo på HD kanaler längre med nya FW :D Min box går genom 3st hdmi switchar från annat rum men det funkade perfekt med förra nu får jag hackande bild flyter några sek sen blinkar den till helt röd o fastnar i kanske 5sek med bild från programmet, sen går den runt så.., så det går alltså inte titta :D Läste nåt att man inte kan köra switchar men hade genom 3st med förra och fungerade perfekt.

Anledningen till att jag inte installerat uppdateringen är att jag kör genom en HDMI-switch och problem har rapporterats. Huvudanledningen till att denna box införskaffades var just att den hade HDMI och jag ville köra med förstärkaren som växel. Det fungerar med HDMI-switching för mig med FW15, även om jag får byta ingång fram och tillbaka varje gång för att få det fungera. Men det fungerar. Nu när jag börjar läsa om att FW17 tycks struligare blir jag nervös. Om jag inte missminner mig har alla som skrivit något om HDMI-switchning haft större problem än tidigare och dem som inte rapporterar problem tycks inte använda någon switch. Hur ligger det till? Har någon fått det att fungera med HMDI-switch (i förstärkaren eller extern)?

Postad 13 June 2008 - 08:40

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Anledningen till att jag inte installerat uppdateringen är att jag kör genom en HDMI-switch och problem har rapporterats. Huvudanledningen till att denna box införskaffades var just att den hade HDMI och jag ville köra med förstärkaren som växel. Det fungerar med HDMI-switching för mig med FW15, även om jag får byta ingång fram och tillbaka varje gång för att få det fungera. Men det fungerar. Nu när jag börjar läsa om att FW17 tycks struligare blir jag nervös. Om jag inte missminner mig har alla som skrivit något om HDMI-switchning haft större problem än tidigare och dem som inte rapporterar problem tycks inte använda någon switch. Hur ligger det till? Har någon fått det att fungera med HMDI-switch (i förstärkaren eller extern)?

förstår inte riktigt vad det ska klagas om hdmi switchningen det står ju klart o tydliget att denna firmware inte rättar det
kolla ner under återstående punkter

Buggfixar:

SCART på 720p. 720p-kanaler som t.ex. SVT HD och Viasat Sport HD som visar felaktigt format på SCART-utgången. Detta är åtgärdat.
Textning på CANAL+ Film HD. Boxen tappade enstaka rader ibland. Nu har mjukvaran i boxen ändrats för att hantera textningen korrekt.
Sökning. Sökfunktionen i TV-guiden hanterar nu svenska tecken korrekt.
Ljudspår 1. Boxen valde inte alltid den typ av ljudspår som specificerades i menyn. Detta är nu åtgärdat.
Text-tv. Det är nu möjligt att läsa underordnade text-tv-sidor, precis så som det står beskrivet i manualen.
Menyn. Då Menyn startades från Guide-läget och detta upprepades mer än 1 gång så hängde sig boxen ibland en kort stund efteråt. Detta är åtgärdat.
EPG. Om EPG:n startades då kanalväljaren var uppe (genom att trycka på ”OK” innan) så hördes ljudet fortfarande i Tv-guiden. Genom att göra om proceduren så hängdes boxen. Detta är nu åtgärdat.
Timer. Användning av flera timers som var inställda så att sluttiden på den första timerinställningen hade samma klockslag som starttiden för nästa timer kunde ibland fungera dåligt. Detta är nu åtgärdat.

Förändringar/Förbättringar:

Bildkvalitet. Bilden kunde i vissa fall upplevas suddig på SD kanaler i tidigare mjukvaruversion 1.00.15. Detta har åtgärdats i version 1.00.17. Väljer man 720p läget så kan vissa kunder fortfarande uppleva vissa bildstörningar (samma som i tidigare mjukvaror) och 1080i-läget rekommenderas därför som standardläge.

Ljudspår 2. Boxen kommer nu ihåg ljudspår per kanal. D.v.s. om ljudspåret på en viss kanal ändras så kommer boxen ihåg detta då kanalen visas en senare gång.

Återstående punkter:
HDMI-switchning. Vissa hemmabioförstärkare kan inte växla HDMI-signalen från boxen. Den tillfälliga lösningen då detta inträffar är tyvärr att koppla förbi hemmabioförstärkaren. Arbete pågår för att kunna förbättra detta i en framtida mjukvara.

Postad 13 June 2008 - 09:56

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

skriv 0000 det funkar om du inte ändrat
alla kort har en kod den är föraktiverad från comhem

Tack, jag testar det.

MVH
/Chuck

Postad 13 June 2008 - 10:01

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
HDMI switchning via en Denon 2807 fungerar bra för mig så länge jag använder en "fast" upplösning. Använder jag original blir det problem.

Postad 13 June 2008 - 10:10

Maltman
  • Maltman
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Ingen mer än jag som får katastrof-disaster-bild efter uppdateringen? Jag får sjuuka eftersläpningar på alla SD-kanaler. Särskilt tydligt blir det på fyran under fotbollssändningen som är nu... Jag hoppas innerligt att det är något temporärt fenomen bara i Malmö-området?? Jag uppdaterade direkt när jag kom hem så jag vet tyvärr inte hur den gamla firmware:n såg ut idag, men har INTE haft några sådana här problem tidigare!!!!

Jag bor oxå i Malmö, men har inget att ovanstående :D
Hittills har väl denna Fw varit den bästa för mig (Samsung LCD)
Det som än en gång kan störa mig är att TV4 har så ojämn kvalitet på sändningarna, minns hur det var VM 06
Dock är det bättre i år.
Vad jag däremot tror, är att vi kommer att få kanonbild på SVT HD från OS i Peking :D Alltid ngt att se framemot...

Postad 13 June 2008 - 10:10

hlundin
  • hlundin
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Jahaja!

Nu börjas det igen. Klaga, namnlistor..... detta ger ingenting, i så fall hade CH redan agerat på ett professionellt och ansvarstagande sätt. Glöm det!

Vill ni klaga, anmäl ComHem till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).
Sök i tråden på ARN så hittar ni tips och adresser. Det finns även en separat tråd i forumet om att anmäla CH till ARN.

Vänligen men bestämt / Hasse

Postad 13 June 2008 - 10:50

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0

Jag hade nog exakt samma situation med förstärkare som du, dvs det funkade. Det som kunde göra att det hängde sig var när jag växlade boxens output av upplösning med V-formatknappen. Det rätttades till när jag växlade HDMI ingång fram och tillbaks på receivern.

Duckface: Det stämmer att Comhem meddelade att denna FW inte rättar problemen med HDMI-växling. Samtidigt klagar jag för att det inte står nån stans att det förvärras i FW 17. Med andra ord så är det nu mera är i princip omöjligt att använda min receiver tillsammans med Humaxen. Det går att få bild, men då krävs att man startar om, växlar mellan ingångar o.s.v. 10-20 ggr. Inte praktiskt.
Comhem har ju tidigare sagt att det bara är "vissa" receivrar som har problem, vilket min inte hade (enbart ändring med V-format).

HDMI switchning via en Denon 2807 fungerar bra för mig så länge jag använder en "fast" upplösning. Använder jag original blir det problem.

Samma som jag hade med FW 15. Växla upplösning med V-format eller ha boxen inställd på "orginal" (vilket växlar upplösning själv) så blev det blåskärm-blink.

Postad 13 June 2008 - 10:57

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Jag funderar fortfarande på om det har att göra med HDCP krypteringen och handskakningen att göra... någon med teknisk kunskap på området?

Postad 13 June 2008 - 11:05

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0

Förändringar/Förbättringar:

Bildkvalitet. Bilden kunde i vissa fall upplevas suddig på SD kanaler i tidigare mjukvaruversion 1.00.15. Detta har åtgärdats i version 1.00.17. Väljer man 720p läget så kan vissa kunder fortfarande uppleva vissa bildstörningar (samma som i tidigare mjukvaror) och 1080i-läget rekommenderas därför som standardläge.

Återstående punkter:
HDMI-switchning. Vissa hemmabioförstärkare kan inte växla HDMI-signalen från boxen. Den tillfälliga lösningen då detta inträffar är tyvärr att koppla förbi hemmabioförstärkaren. Arbete pågår för att kunna förbättra detta i en framtida mjukvara.

Tyvärr så har enligt min uppfattning HDMI-switchningen blivit sämre. Det klickade aldrig när jag hade V-format 720P tidigare. Nu är det ett j*vla strul hela tiden. Jag kan få det att funka hjälpligt med 720P men inte med 1080i. Det är bedrövligt när dom rekommenderar 1080i.

Kör genom en Onkyo 875 därefter en Gefen switch som anbvänds som splitter. TV är Panasonic PZ70.

Postad 13 June 2008 - 11:49

Unregistered63946e69
  • Unregistered63946e69
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

Samma här. (Panna PV-60)

Postad 13 June 2008 - 11:59

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Återigen ang HDMI switchning... Hittade en intressant tråd på audioholics forum: http://forums.audioh...ead.php?t=21194

Tydligen har man haft problem med kabel-TV leverantörer även i USA kring detta. Och tydligen är det inte HDCP som spökar så det kan vi (jag) avskriva nu om man ska tro Yamaha och Denon.

Postad 13 June 2008 - 12:00

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Tycker man kan använda denna tråd till att hjälpa varandra med erfarenheter om boxen. Det görs ju också, men det innebär inte att man tycker att den är ok bara för att man skriver att det "blivit bättre" på nå´n punkt. Kritiken mot Comhem är fortfarande lika stark för det. Tror inte att det blir mer produktivt för att man nämner det i varje inlägg.
Tycker heller inte att man kan "kräva" av olika forumskribenter att dra sitt strå till stacken i kampen mot Comhem.
Vet inte hur många olika personer som skriver här inne men det är ju tillräckligt många för att man ska störa sig på nå´n. Det behöver inte resultera i ilska mot en hel tråd för det.

Postad 13 June 2008 - 12:08

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0

Återigen ang HDMI switchning... Hittade en intressant tråd på audioholics forum: http://forums.audioh...ead.php?t=21194

Tydligen har man haft problem med kabel-TV leverantörer även i USA kring detta. Och tydligen är det inte HDCP som spökar så det kan vi (jag) avskriva nu om man ska tro Yamaha och Denon.

Verkar som det finns en fix för detta problem sen 2005. Bara en fråga för respektive kabelleverantör att implementera den i FW för boxen.
Felet ska enligt din länk ligga på boxsidan och inte på receivern.

Har jag fattat rätt? (engelska, du vet)

Postad 13 June 2008 - 12:24

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Verkar som det finns en fix för detta problem sen 2005. Bara en fråga för respektive kabelleverantör att implementera den i FW för boxen.
Felet ska enligt din länk ligga på boxsidan och inte på receivern.

Har jag fattat rätt? (engelska, du vet)

Rätt uppfattat. Det är inte heller ett problem som hänger ihop med HDCP eller handskakning. Det har om jag förstår det tekniska korrekt problem med HD-boxarna och deras förmåga att fungera med HDMI (eller HDCP) repeaters. Vissa delar av USA (exempelvis nordöstra Ohio) har samma problem som vi fortfarande.

EDIT: Argh... naturligtvis ska någon komma och göra mig förvirrad... "It could be box specific and or receiver specific. It all depends on the date of manufacture and which version of HDCP is being supported. By my count there are 8 versions out there not including errata corrections, and there are two or three of those. Digital Protection Corp LLP are now taking comments for a ninth version. I don't see a rational end to this short of scrapping the whole rotten idea.

If the box works with the TV but not the receiver, then either the box or receiver do not have the correct repeater architecture for the six digital keys that have to make repeated wobbly handshakes. A TV is not required to have repeater architecture, as it is an end device. In other words it does not output HDMI data streams."

Detta är än mer oroande. Var felet ligger kan man nog diskutera i all oändlighet. En sak är klar: HDCP is teh evil.

EDIT 2: En möjlig lösning är följande: Purchase an HDMI switcher and route the output of the receiver to one input, and the output of the cable box directly to another input. Feed the output of the switcher directly to your digital display. This gives you a direct connection for the cable box that bypasses the receiver, but also allows you to use the receiver's output to upconvert your other sources.´

Dvs, köp en HDMI switcher och anslut recieverns utgång till ena ingången på switchern, koppla sen in boxens kabel till en andra ingång på switchern och slutligen koppla switcherns utgång till bildvisaren. Detta gör att du kan "gå runt" recievern när du tittar på TV men kan använda recievern som bildväxlare med annat.

Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 13 June 2008 - 12:37.

Postad 13 June 2008 - 12:38

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Tycker man kan använda denna tråd till att hjälpa varandra med erfarenheter om boxen. Det görs ju också, men det innebär inte att man tycker att den är ok bara för att man skriver att det "blivit bättre" på nå´n punkt.

Vid granskning av SVT2 testbild i natt med FW17 kan jag konstatera att flimmret har försvunnit på vertikala sektionen med horisontala avsmalnande linjer. I hörncirklarna och de böjda linjer som strålar ut från centrum är nu bättre separerade.

Skiftade mellan HDMI-ingångarna på Humaxen och Sony HDD-inspelare med DVB-T för jämförelse ger Humaxen något sämre beträffande vertikala linjerna under tidvisaren ( alltså nästan obefintlig skillnad )

Humaxen ger dock något bättre/skarpare gränslinje mellan färgrutorna än Sonyn.

FW10 gav bästa testbilden hos mig beträffande Humaxboxen.
Bästa testbild ger dock Telias box som via HDMI loopas genom Sonyn.

Sämre än tidigare: Vid byte till HDMI-ingång Humax flipprar ( blinkar eller blippar med svartruta ) TV:n, vilket ej sker vid byte till HDMI-ingång ansluten till Sonyn.

Postad 13 June 2008 - 12:56

olotob
  • olotob
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har också fått grymma problem med hdmi-switchningen genom min förstärkare (Sony STR-DA5200ES) i och med uppgraderingen. Bilden blinkar blått... Så j-a jobbigt... Funderar på att koppla boxen direkt till TV:n och köra ljudet optiskt till förstärkare. Men då måste jag ju lägga pengar på ny optisk kabel! Tack för det, comhem!

Postad 13 June 2008 - 13:06

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0

Jag har också fått grymma problem med hdmi-switchningen genom min förstärkare (Sony STR-DA5200ES) i och med uppgraderingen. Bilden blinkar blått... Så j-a jobbigt... Funderar på att koppla boxen direkt till TV:n och köra ljudet optiskt till förstärkare. Men då måste jag ju lägga pengar på ny optisk kabel! Tack för det, comhem!

Ja, så tänkte jag också göra men min tv har bara en HDMI in...
Kontakt med Comhem support (för sakens skull) gav inte nåt annat än en uppmaning om att göra fabriksåterställning.
Han hävdade att man då skulle få den första FW:n. Jag hävdade motsattsen. Jag fick rätt, enda skillnaden var att man får fixa nya favoritlistor.
Hade inte nåra förväntningar på svar, men då kan man i alla fall säga att man ha kontaktat dem.

Postad 13 June 2008 - 13:14

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
En sammanfattning av HDMI-switchning verkar vara att det har blivit sämre. Så pass mycket sämre att man inte kan räkna med att det ska fungera, även om fast upplösning väljs. Detta torde innebära en varning för switchare att uppgradera och dem som avser inhandla boxen och avser switcha bör se till att de får en box med FW15.

Personligen vägrar jag inhandla en ytterligare switch och ytterligare kabel för att komma förbi problemet. Att börja köra komponent lockar inte alls och kräver dessutom att jag inhandlar en ny kabel (vilket blir dyrt då jag köper dyra kablar). Därtill kommer jag inte att dra en ytterligare kabel till projjen.

Det kan tilläggas att jag kör Denon 2807, en inte helt ovanlig stärkare.

Testar inte Comhem? Det uppges att problemet inte löses med FW17, men att förvärra ett problem är vansinne. I synnerhet som det leder till att boxen inte alls kan användas för berörda.

Postad 13 June 2008 - 13:15

Peps
  • Peps
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Någon som tycker att bilden från själva fotbollsmatcherna på 4:an är dålig? Jag har vita "halos" runt spelarna som jag inte brukar ha när jag ser matcher på t ex 3:an eller Canal +. Bilderna från studion är bra så jag antar att det är själva utsändningen från Österrike/Schweiz som är dålig. Sedan kan jag tillägga att jag fått mycket bättre bild via SCART efter uppgradering av Firmware till senaste men min HDMI -> DVI är inte förbättrad.

Postad 13 June 2008 - 13:20

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

En sammanfattning av HDMI-switchning verkar vara att det har blivit sämre. Så pass mycket sämre att man inte kan räkna med att det ska fungera, även om fast upplösning väljs. Detta torde innebära en varning för switchare att uppgradera och dem som avser inhandla boxen och avser switcha bör se till att de får en box med FW15.

Personligen vägrar jag inhandla en ytterligare switch och ytterligare kabel för att komma förbi problemet. Att börja köra komponent lockar inte alls och kräver dessutom att jag inhandlar en ny kabel (vilket blir dyrt då jag köper dyra kablar). Därtill kommer jag inte att dra en ytterligare kabel till projjen.

Det kan tilläggas att jag kör Denon 2807, en inte helt ovanlig stärkare.

Testar inte Comhem? Det uppges att problemet inte löses med FW17, men att förvärra ett problem är vansinne. I synnerhet som det leder till att boxen inte alls kan användas för berörda.

Detta skriver jag under på även om jag också har en Denon 2807 och det fungerar för mig med fast upplösning.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.