Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pioneer G9

7510 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer Kuro PDP-LX5090H (TV) 2 9,79 (106) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX5090 (TV) 1 9,41 (63) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090 (TV) 1 9,25 (7) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090H (TV) 2 9,55 (10) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090D (TV) 0 (0) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500M (TV) 2 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600M (TV) 1 8,75 (3) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600A (TV) 1 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500A (TV) 9 9,55 (21) Inga priser
39 relaterade trådar
Marksänd digitaltv (21 inlägg) 4 år sedan
Pioneer KRP-500A/M och KRP-600A/M (1242 inlägg) 5 år sedan
Går det att sätta upp Pioneer Kuro LX5090h på vägg? (15 inlägg) 5 år sedan
Tänkte byta ut min Panasonic TX-L47ET60Y mot en LX-5090 (1 inlägg) 5 år sedan
Pioneer G9, tekniska frågor (1269 inlägg) 5 år sedan
Hur står sig en Pioneer Kuro LX5090h mot dagens apparater? (114 inlägg) 6 år sedan
Ny köks-TV, upplösning 1080P/768P från dator? (12 inlägg) 7 år sedan
Begagnatvärde Pioneer PDP-LX5090? (8 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd - Pioneer BDP-LX71/51FD (818 inlägg) 8 år sedan
Pioneer 6090h problem (3 inlägg) 11 år sedan
Pioneer G9 Buzzing? (418 inlägg) 11 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 13 år sedan
Hjälp - Får (No signal) Dreambox 500c / Onkyo TX-NR709 / Pioneer 5090H (4 inlägg) 13 år sedan
Pionner 5090? (1 inlägg) 14 år sedan
Beslutsångest Samsung LE-46A796(LED) vs Pioneer Kuro PDP-LX5090 (217 inlägg) 15 år sedan
Större TV (5 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro KRP-600A eller kommande Panasonic Viera TC-P65V10 (15 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090 VS Samsung LE-55A966 (34 inlägg) 15 år sedan
Samsung UE-46/55B7070 (1 inlägg) 15 år sedan
Panasonic G10 50" eller Pioneer G9 50" ? (3 inlägg) 15 år sedan
Köp av ny TV, max 22 000kr (14 inlägg) 15 år sedan
Bildinställningar till pioneer pdp-lx5090 (5 inlägg) 15 år sedan
LG 50PG7000 VS Pioneer Kuro PDP-LX5090 // VILKEN ÄR BÄST ? (331 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 5090h från Fyndbörsen. Vilka väntar? (30 inlägg) 16 år sedan
Koppla Pioneer PDP-LX5090H med Onkyo TX-SR805 och digitalbox. (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa 42PZ80 nu eller vänta på PDP-LX5090? (20 inlägg) 16 år sedan
50 tum plasma i TJOCK gipsvägg (4 inlägg) 16 år sedan
46-50" Full HD,max 20K (4 inlägg) 16 år sedan
Nyinköp TV (2 inlägg) 16 år sedan
Hjälp! Vilken display ska jag köpa? (5 inlägg) 16 år sedan
DVB-T Strular (11 inlägg) 16 år sedan
Inställningar (1 inlägg) 16 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090H vs. Philips 42PFL9803H (80 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av TV samt väggfäste , 50-52" (tex Sony 52W4500) (17 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp av pioneer G9 (219 inlägg) 16 år sedan
Plasmateknikens stora problem - green phosphor lag (81 inlägg) 16 år sedan
fosfor lag (22 inlägg) 16 år sedan
Problem att få bild vid anslutning av flera hdmi-källor (Pioneer 5090) (2 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp Pioneer 9G - STOCKHOLM (124 inlägg) 16 år sedan

Postad 06 november 2009 - 16:03

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1 113 inlägg
  • 0
Själv så har jag en Pioneer 6090 och jag tror faktiskt att det går att få en inbränning av textremsorna...
Men det är väldigt svårt att få en inbränning, du ska då i princip bara köra film eller tv med textremsor och inte utan.
Varvar du lite så att du kör både med och utan text så ska det vara ytterst svårt att få en inbränning.

Kan tillägga att jag har ägt en Pioneer 506 och den var väldigt känslig för ghosting av text och vissa plasmor av denna modell fick faktiskt inbränningar av dessa. Nu är Pioneer G9 klart mindre känslig men ser du alltid på tv med textremsor så finns risken för inbränning.

Har kvar en dvdspelare en Panasonic S99 som både kan dimma styrkan och flytta texten.
Tyvärr när det gäller Blu-ray spelare så har tydligen bara Philips spelare som iallfall klarar av att flytta dessa...

Hoppas det kommer flera Blu-ray spelare som klarar av detta.

Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 06 november 2009 - 16:16.

Postad 06 november 2009 - 22:57

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1 820 inlägg
  • 0
Får inte min tv förrän måndag.. fast den kom till posten här i går. Sega posten. =(

Redigerat av twebbas, 08 november 2009 - 22:55.

Postad 09 november 2009 - 00:37

Unregistered0e7e2661
  • Unregistered0e7e2661
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Har haft min 5090H sedan april nu och häromdagen kollade jag nära TV:n när denna hade helt svart bakgrund och upptäckte till min förskräckelse att det fanns spår av två mörka, parallella fält där undertexten brukar vara :S. Att en inbränning kunde ske till följd av undetexterna var inget jag hade tänkt på därav inte vidtagit några försiktighetsåtgärder mot detta. Har förhoppning att detta ojämna slitage ska jämna ut sig med X antal timmar myrornas krig. Även om det inte syns vid normalt tittande så är det ändå en törn i sidan då man lagt så pass mycket pengar på en kvalitets-TV.

Någon annan som haft samma problem men lyckats bli av med det?

Kontaktade Pioneers support angående detta men fick bara till svar att plasma orsakar inbränningar, tough luck, ungefär. Känns lite snopet.

Summa kardemumma: tänk på att undertexter ger högt slitage trots att de byter skepnad ofta.

//Erik

Samma "problem" på mitt ex. Två svarta streck där undertexterna brukar vara, syns typ endast vid uppstart. Dock är man perfektionist och det är sjukt störande.

Hjälper myrornas krig tro? Testar nu i natt + under jobbet imorrn.

Postad 09 november 2009 - 08:07

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1 820 inlägg
  • 0

Samma "problem" på mitt ex. Två svarta streck där undertexterna brukar vara, syns typ endast vid uppstart. Dock är man perfektionist och det är sjukt störande.

Skulle det nu röra sig om inbränningar så är det grymt trist. SÅna problem hade jag inte ens på min usla LG PG6000. Den ghostade som en tok, men inga inbränningar alls... bewk, du orkar inte försöka fotografera problemen så vi andra får se vad du menar?

Ser du dem även under drift när du har helt svart bakgrund eller endast vid uppstarten? Är det även under drift i mörka scener och helt mörka bakgrunder då kan jag förstå att du är frustrerad.

Redigerat av twebbas, 09 november 2009 - 08:11.

Postad 09 november 2009 - 10:52

eriko
  • eriko
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Tråkigt att dessa problem ska uppstå. Hur länge har du användt din TV? Min har ca 6 månader på nacken och har under denna tid kört ganska mycket film via TViXen med undertexter applicerade. Många av dagens filmer är ju också i det smalare filmformatet som tillsammans med undertexter skapar en kontrastrik bild vilket ökar slitaget.

Detta slitage är dock inget jag märker ens vid helsvarta scener i filmer utan endast vid svart bild utan material.

Hoppas på att slitaget kommer att jämna ut sig med tiden om man ser till att köra med fullskärmsmaterial utan undertexter. Vet dock inte hur lång tid detta kommer ta. Men eftersom jag inte märker av det vid film är det mer av ett irritationsmoment än ett problem.

Andra som upplevt samma problem får gärna posta så att omfattningen kommer fram i ljuset.

//Erik

Postad 09 november 2009 - 18:12

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1 820 inlägg
  • 0
Pioneer 500A -> Någon som vet vad det är för storlek på hålen till väggfästet (tv-sidan).
Mitt ögonmått är inte så bra att jag genast vet vilken storlek jag behöver. :) Kan det vara M8?
Nästa dumma fråga. Vilka hål är det som gäller?
Några är kanske för stativ och några för väggmonterning? Så inte hela tvn brakar ner. Det hade ju varit trist.

Har inte packat upp manualen ännu eftersom jag vill först se att allt är ok. Om det inte är det och jag vill skicka tillbaks så vill jag ha så lite som möjligt uppackat. ;)

Edit. Hittade online-manualen här och där står ngt om just M8. Och att längden på skruven som går in i själva tvn bör vara 12-18mm. Någon som kan verifiera detta?
Vidare. Det här med färgsensorn är det ngt man bör skippa helt eller?

Redigerat av twebbas, 09 november 2009 - 19:20.

Postad 09 november 2009 - 19:30

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Pioneer 500A -> Någon som vet vad det är för storlek på hålen till väggfästet (tv-sidan).
Mitt ögonmått är inte så bra att jag genast vet vilken storlek jag behöver. :) Kan det vara M8?
Nästa dumma fråga. Vilka hål är det som gäller?
Några är kanske för stativ och några för väggmonterning? Så inte hela tvn brakar ner. Det hade ju varit trist.

Har inte packat upp manualen ännu eftersom jag vill först se att allt är ok. Om det inte är det och jag vill skicka tillbaks så vill jag ha så lite som möjligt uppackat. ;)

Edit. Hittade online-manualen här och där står ngt om just M8. Och att längden på skruven som går in i själva tvn bör vara 12-18mm. Någon som kan verifiera detta?
Vidare. Det här med färgsensorn är det ngt man bör skippa helt eller?

Klart du skall skippa färgsensorn. Den gör varken till eller från.

Postad 09 november 2009 - 20:09

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1 820 inlägg
  • 0

Klart du skall skippa färgsensorn. Den gör varken till eller från.

Ok. Då gör jag det.

Fick bygga ut med distanser för att få till fästet. Men sitter som berget så.
Snart provköra.. Äntligen.
Har nu fått upp tvn och testat lite SD. Nu vill jag testa HD och min blu-ray spelare som går via min reciever men jag får ingen bild? Jag har valt rätt ingång på recievern och det går alltså från recieverns output till mediaboxen, Men det blir ingen bild? Förslag?

Redigerat av twebbas, 09 november 2009 - 22:07.

Postad 09 november 2009 - 22:41

kanonen
  • kanonen
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Ok. Då gör jag det.

Fick bygga ut med distanser för att få till fästet. Men sitter som berget så.
Snart provköra.. Äntligen.
Har nu fått upp tvn och testat lite SD. Nu vill jag testa HD och min blu-ray spelare som går via min reciever men jag får ingen bild? Jag har valt rätt ingång på recievern och det går alltså från recieverns output till mediaboxen, Men det blir ingen bild? Förslag?

Jag vet att iaf 5090 är lite lurig på detta med hdmi, man måste gå in en meny för att aktivera ingången, Home menu-seup-option-hdmi input-setting- enable
eller på svenska: Home Menu - Inställning - Alternativ - HDMI ingång - Inställning - Aktivera

Postad 09 november 2009 - 23:04

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1 820 inlägg
  • 0

Jag vet att iaf 5090 är lite lurig på detta med hdmi, man måste gå in en meny för att aktivera ingången, Home menu-seup-option-hdmi input-setting- enable
eller på svenska: Home Menu - Inställning - Alternativ - HDMI ingång - Inställning - Aktivera

Jo. Hittade det. Dock fick jag gå in på en som inte ingång som inte användes för att kunna komma åt menyn. Annars var just HDMI Ingång gråmarkerad. Fixat nu dock.

Nu har jag kört break-in-images hela natten.
När man nu får svart bakgrund så ser man plasma-"bruset" när bakgrunden blir svart. Dvs bilden är inte helt svart utan lite mer grå pga bruset. Detta är normalt och försvinner med tiden eller?

Jag kan bara se detta när jag har en input som inte används på, eller tex har den på blu-ray och stängt av blu-ray spelaren.

Redigerat av twebbas, 10 november 2009 - 07:01.

Postad 10 november 2009 - 07:10

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Jo. Hittade det. Dock fick jag gå in på en som inte ingång som inte användes för att kunna komma åt menyn. Annars var just HDMI Ingång gråmarkerad. Fixat nu dock.

Nu har jag kört break-in-images hela natten.
När man nu får svart bakgrund så ser man plasma-"bruset" när bakgrunden blir svart. Dvs bilden är inte helt svart utan lite mer grå pga bruset. Detta är normalt och försvinner med tiden eller?

Jag kan bara se detta när jag har en input som inte används på, eller tex har den på blu-ray och stängt av blu-ray spelaren.

Men det bruset(PWM=pulsviddmodulation..?) ser du väl ändå bara på nära håll? Jag ser också att pixlarna ser ut att hoppa omkring. Men jag vet att det ska se ut så.

Postad 10 november 2009 - 10:05

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Det s.k. PWM-bruset syns som mest när TV'n är helt ny och minskar efter användande.

Postad 10 november 2009 - 12:35

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1 820 inlägg
  • 0

Det s.k. PWM-bruset syns som mest när TV'n är helt ny och minskar efter användande.

Ok. Då vet jag :( körde 6h burn-in-bilder i natt. Hur länge ska jag köra det? Hur gjorde ni andra? Har en mammaledig fru som gärna kollar digitaltv på tvn så att säga. Vidare. Ingen utav mina blu-ray filmer fyller skärmen? Är det zoom eller ngt som gäller nu i början då el?

Postad 10 november 2009 - 15:30

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
Burn-In bilder är inget man behöver hålla på med. TV kan du väl titta på då det brukar fylla upp skärmen, är du orolig så undvik att titta på samma kanal för länge om den har en kanal-logo på samma ställe hela tiden. Är alla dina Blu-ray's 2.35:1 så plocka fram någon DVD som fyller bilden. Är du fortfarande orolig så undvik textning i början om det går.

Postad 10 november 2009 - 19:51

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Att undvika textning är lite väl, absolut inget som behövs.

Postad 10 november 2009 - 20:19

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Ok. Då vet jag :) körde 6h burn-in-bilder i natt. Hur länge ska jag köra det? Hur gjorde ni andra? Har en mammaledig fru som gärna kollar digitaltv på tvn så att säga. Vidare. Ingen utav mina blu-ray filmer fyller skärmen? Är det zoom eller ngt som gäller nu i början då el?

Ta det lugnt nu. Du kör antagligen en normal inställning, typ max 40 kontrast, se på allt & tagga ned...

Inget kommer att gå fel, och om det skulle göra det så är det fel på din apparat...

;)

Postad 12 november 2009 - 08:31

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1 820 inlägg
  • 0
Tack för svaren. Måste säga vilken bild det blir med blu-ray på 500A. *Helnöjd* Bilder kommer snart i mitt galleri.
Vidare fungerade det utmärkt att få upp skärmen på väggen med mitt billiga Deltaco-väggfäste.

Blir en och en annan film nu i helgen i höstmörkret tror jag.

Redigerat av twebbas, 12 november 2009 - 08:32.

Postad 12 november 2009 - 17:02

Filmälskarenn
  • Filmälskarenn
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
det pratas mycket om hur man får en bra HDbild vilket även jag lyckats med på min 5090h. är dock inte nöjd med digital tv bilden fast jag har hdmi kontakt. vilka förbättringslägen ska jag använda mm? dre bild? 1,2 eller 3?

Postad 13 november 2009 - 16:10

Unregistered951e827d
  • Unregistered951e827d
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
http://www.flatpanel...p;id=1257521076

Panasonic takes over Pioneer’s KURO plasma tech
By Rasmus Larsen - 06 Nov 2009

Rumours have been around for some time that Panasonic would take over Pioneer's KURO plasma technology and Pioneer's plasma patents. These rumours have now been confirmed by Pioneer in their Annual Report 2009.

Panasonic and Pioneer began collaborating before Pioneer had to exit the plasma market due to heavy losses. Subsequently this has led to speculation that Panasonic would take over Pioneer’s KURO plasma technology and related patents.
Panasonic has now officially done so, according to Pioneer’s Annual Report, and Panasonic have worked with the technology since May 2009.

Panasonic takes over Pioneer’s plasma technology

This means that Pioneer's plasma technology could very well be a part of Panasonic’s 2010 product launch. The 2010 product launch will also feature 3D plasma-Tv.

The Pioneer Kuro plasma-TVs has set the standard for picture quality back in 2008 and despite the fact that they are no longer available many still regard the Pioneer KURO as the best TV on the market.

Pioneer has confirmed the Panasonic acquisition in their Annual Report from 2009 which can be found here: Pioneer Annual Report 2009.
Pioneer writes:

- "The Company resolved to transfer its patents for plasma display panels and modules to Panasonic Corporation at the Board of Directors’ meeting held on April 28, 2009. The two companies had executed the agreement on May 15, 2009. This constitutes part of the business restructuring effort in accordance with plans for a full withdrawal from the display business."

We keep you updated with more information on Panasonic’s 2010 models.

Postad 13 november 2009 - 18:31

Zero
  • Zero
  • Beroende

• 1 272 inlägg
  • 0
Härligt att panasonic har köpt kuro tekniken av pioneer, då behöver man inte gråta lika mycket över att pioneer har slutat göra tv-apparater :(

Skall bli jäkligt intressant att se panasonics nya modeller nu i mars/april

Redigerat av Zero, 13 november 2009 - 18:33.

Postad 13 november 2009 - 18:54

Schumi
  • Schumi
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Tycker fortfarande synd att Pioneer lägger ner. Blir lite som att Panasonic tar från dom bästa, för att dom inte kan bli bäst själva, vilket dom kanske kan bli nu.

Rörigt värre blev det. :(

Postad 13 november 2009 - 19:18

Gasco
  • Gasco
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Tyvärr betyder det inte nödvändigtvis att vi kommer att se speciellt mycket Kuro i de kommande Panasonicerna. Kuron var ju inte speciellt billig, ändå gick Pioneer på stora förluster vilket betyder att det är en dyr teknologi som ligger bakom. Det är litet svårt att se hur Panasonic skall få det ekonomiskt att gå ihop med något som Pioneer misslyckades fullständigt med . Detta trots att Kuron är allmänt erkänd som världens bästa TV.

Det låter troligare att Panasonic köpte bort en konkurrent för att bli överlägsna marknadsledare på Plasma-sidan (LG:s och Samsungs satsningar är trots allt främst på LCD-sidan). Pana har kommit med förmånliga modeller och min gissning att de fortsätter på den linjen samt att de försöker få energiförbrukningen ytterligare minskad.
Jag är själv trots allt ganska optimistisk, G10 och V10 modellerna är redan bra (men långt ifrån Kuro), nästa års modeller är säkert bildmässigt ännu bättre och hoppeligen får vi också se följande förbättringar:
- mera inställningsmöjligheter
- minskad energiförbrukning (viktigt, enorma fördomar att övervinna)
- förbättrad design !

Postad 13 november 2009 - 19:37

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Vad var det jag sa då: Feb 13 2009, 22:24
Jag är övertygad att plasma kommer överleva. Jag är övertygad att Kuro kommer överleva oxå tills någon annan teknik tar över.
https://www.minhembi...s...t&p=2314663

Redigerat av Enator, 13 november 2009 - 19:37.

Postad 14 november 2009 - 00:07

TvGeekojaa
  • TvGeekojaa
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Var det oväntat eller? Tror att varenda tv-nörd visste att pioneer var 2 år före alla andra....

Postad 14 november 2009 - 07:36

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Tyvärr betyder det inte nödvändigtvis att vi kommer att se speciellt mycket Kuro i de kommande Panasonicerna. Kuron var ju inte speciellt billig, ändå gick Pioneer på stora förluster vilket betyder att det är en dyr teknologi som ligger bakom. Det är litet svårt att se hur Panasonic skall få det ekonomiskt att gå ihop med något som Pioneer misslyckades fullständigt med . Detta trots att Kuron är allmänt erkänd som världens bästa TV.

Det låter troligare att Panasonic köpte bort en konkurrent för att bli överlägsna marknadsledare på Plasma-sidan (LG:s och Samsungs satsningar är trots allt främst på LCD-sidan). Pana har kommit med förmånliga modeller och min gissning att de fortsätter på den linjen samt att de försöker få energiförbrukningen ytterligare minskad.
Jag är själv trots allt ganska optimistisk, G10 och V10 modellerna är redan bra (men långt ifrån Kuro), nästa års modeller är säkert bildmässigt ännu bättre och hoppeligen får vi också se följande förbättringar:
- mera inställningsmöjligheter
- minskad energiförbrukning (viktigt, enorma fördomar att övervinna)
- förbättrad design !

Du har nog rätt med elförbrukningen, även om det för mig inte är en viktig faktor. Om nu Panasonic kan ta sig i kragen och presentera abslut svärta till 2011 så kan plasma få en upprättelse. Faktum att det är det enda jag väntar på.

Postad 14 november 2009 - 23:31

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1 820 inlägg
  • 0
Är det bara jag som har lipsync-problem med min 500A?
Både när jag glor sd och när jag kollar blu-ray.

Några tips?

Redigerat av twebbas, 15 november 2009 - 14:32.

Postad 15 november 2009 - 14:40

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1 820 inlägg
  • 0

Tycker fortfarande synd att Pioneer lägger ner. Blir lite som att Panasonic tar från dom bästa, för att dom inte kan bli bäst själva, vilket dom kanske kan bli nu.

Rörigt värre blev det. ;)

Lite som när Dell köpte upp AlienWare (som dock fortfarande säljer under eget namn). Helt plötsligt har Dell riktiga värstingdatorer.. Kanske blir så får Panasonic i framtiden oxå. Vem vet. Man kanske finslipar Pioneers tekniker och får ned kostnaden. Den som lever får se. :blush:

Är dock fortfarande frågande till om någon mer än jag har problem med LipSync?
Otroligt irriterande. Får jag inte rätt på det så utnyttjar jag ångerrätten. Bilden är kalas. Men man kommer på sig själv att kolla munnarna hela tiden för att se om ljudet är synkat, vilket det oftast inte är. Gäller som sagt både blu-ray och digitaltv (boxer).

Redigerat av twebbas, 15 november 2009 - 14:41.

Postad 15 november 2009 - 17:33

zyberzeke
  • zyberzeke
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

Lite som när Dell köpte upp AlienWare (som dock fortfarande säljer under eget namn). Helt plötsligt har Dell riktiga värstingdatorer.. Kanske blir så får Panasonic i framtiden oxå. Vem vet. Man kanske finslipar Pioneers tekniker och får ned kostnaden. Den som lever får se. ;)

Otroligt irriterande. Får jag inte rätt på det så utnyttjar jag ångerrätten. Bilden är kalas. Men man kommer på sig själv att kolla munnarna hela tiden för att se om ljudet är synkat, vilket det oftast inte är. Gäller som sagt både blu-ray och digitaltv (boxer).

Hade det där varit ett problem så hade det varit känt, hur har du kopplat?
Själv har jag inga som helst problem, det synkar klockrent, mellan tv:n och digitalbox, mm har jag en reciever och hade det varit något problem så är det enkelt att synka om ljudet där.

Kör du allt via hdmi?

Postad 15 november 2009 - 17:34

ToBPower
  • ToBPower
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Ang lipsync problem.

Jag har inget på bluray men på boxer så är det lite beroende på kanal.
Jag provade med 40-80-120 ms (kommer inte ihåg vad jag stannade på) fördröjning i förstärkaren på SD material och då upplever jag inget problem längre.
Det är likadant på panasonic maskinen som sitter i källaren när jag kör ljudet till extern förstärkare (vilket jag inte gör normalt på den).

Det beror oftasts på hur du kopplat ihop komponenterna och hur du avkodar ljudet, i bluray spelaren, i förstärkaren eller i TVn.

Postad 15 november 2009 - 17:38

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1 820 inlägg
  • 0
Men jag kan väl bara synka om ljudet via min reciever genom att fördröja ljudet sk delay? Jag behöver ha ljudet tidigare inte senare än det är nu. Som det är nu så kommer ljudet för sent och inte för tidigt.

Har iofs inte testat om min nya reciever kan tidigarelägga ljudet.. Men på mina tidigare recievers så funkade det inte om jag inte minns fel. Så himla synd på en så fin tv annars menar jag. ;)
Ska kolla över om det är ngt som är galet. (vilket jag hoppas)

Redigerat av twebbas, 15 november 2009 - 17:42.

Postad 15 november 2009 - 17:49

ToBPower
  • ToBPower
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Det problemet har jag inte haft. Tidigarelägga ljudet blir nog inte det lättaste ;)

Är det lika på bluray och boxer dvs ljudet kommer för tidigt??

Kör du bluray via förstärkaren eller kör du allt ljud via TVn i så fall digitalt eller analogt till förstärkaren?

Jag kör bluray via förstärkaren till TVn och kör (boxer"ljud") digitalt till förstärkaren.

/ToB

Redigerat av ToBPower, 15 november 2009 - 18:22.

Postad 15 november 2009 - 18:11

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0
Jag tyckte oxå att ljudet var osynkat i början när jag skaffat min 5090, men nu ser jag det inte längre. Vet inte varför...

Pion kanske behöver några veckor för att synka in sig? ;)

Har du högtalarna kopplade direkt till tv:n? Tänker att det kanske kan vara din reciever som fördröjer ljudet?

Redigerat av mannealm, 15 november 2009 - 18:13.

Postad 16 november 2009 - 10:48

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1 820 inlägg
  • 0

Det problemet har jag inte haft. Tidigarelägga ljudet blir nog inte det lättaste :(

Är det lika på bluray och boxer dvs ljudet kommer för tidigt??

Kör du bluray via förstärkaren eller kör du allt ljud via TVn i så fall digitalt eller analogt till förstärkaren?

Jag kör bluray via förstärkaren till TVn och kör (boxer"ljud") digitalt till förstärkaren.

/ToB

Det är lika på både boxer som bluray. Fast det är kraftigare på boxersändningar. Jag kör bluray via recievern och sedan till tvn. Sedan kör jag boxerljudet direkt via optisk till recievern.

Har inga högtalare kopplade direkt till tvn.

Redigerat av twebbas, 16 november 2009 - 12:50.

Postad 16 november 2009 - 16:18

zyberzeke
  • zyberzeke
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

Det är lika på både boxer som bluray. Fast det är kraftigare på boxersändningar. Jag kör bluray via recievern och sedan till tvn. Sedan kör jag boxerljudet direkt via optisk till recievern.

ja problemet ligger inte i tv:n utan i signalkedjan. Du bör nog testa lite olika kablage, tex vad händer om du kör hdmi från digitalboxen till recievern och sedan vidare istället för att köra optiskt, eller varför inte prova RCA.
vad har du för reciever?

Postad 16 november 2009 - 16:18

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0

Men då kan det väl inte vara tevens fel?

Postad 16 november 2009 - 16:52

ToBPower
  • ToBPower
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Hm.

Det blir svårt att skylla på tvn för bluray.
För boxer kan det ju vara så att tvn är väldigt "långsam" på att skicka ut ljudet via optisk.

Men för mig lutar det åt att förstärkaren är väldigt långsam på att avkoda ljudet och att
TVn är väldigt snabb på att avkoda bilden i jämförelse.

Jag skulle prova att koppla högtalare direkt till tvn för att se om problemet finns då
för att möjligen peka på förstärkaren. Iofs har jag ingen aning om vad du har för förstärkare
och om den har kända prolem med fördröjningar i D/A omvandlingen.

Är det skillnad på kodat/okodat Boxer material eller mellan olika kanaler om inte tyder väl det också på förstärkaren eller?

/ToB

Postad 17 november 2009 - 07:24

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1 820 inlägg
  • 0

Hm.

Det blir svårt att skylla på tvn för bluray.
För boxer kan det ju vara så att tvn är väldigt "långsam" på att skicka ut ljudet via optisk.

Men för mig lutar det åt att förstärkaren är väldigt långsam på att avkoda ljudet och att
TVn är väldigt snabb på att avkoda bilden i jämförelse.

Jag skulle prova att koppla högtalare direkt till tvn för att se om problemet finns då
för att möjligen peka på förstärkaren. Iofs har jag ingen aning om vad du har för förstärkare
och om den har kända prolem med fördröjningar i D/A omvandlingen.

Är det skillnad på kodat/okodat Boxer material eller mellan olika kanaler om inte tyder väl det också på förstärkaren eller?

/ToB

Det intressanta i sammanhanget är dock att samma upplägg fungerat helt 100 med andra tv-apparater varav frågan om det rör sig om tvn mottagare eller inte uppkommit. Det tråkiga är att jag som det är nu inte kan göra ett dugg åt saken. Och att byta reciever som jag köpte för 2månader sedan är inte på tal. Jag har en Marantz SR-5003 reciever. Det är samma problem oberoende vilken kanal det rör sig om på boxer.

Jag kör som sagt hdmi från blu-ray spelaren (Panasonic BD-60) och sedan vidare med hdmi till recievern. Därifrån till tvns mottagare. Exakt samma upplägg som fungerat tidigare med ex LG PG6000 och en Samsung LCD. Är tacksam för Er vilja att hjälpa till. TAck ska Ni ha. Känns dock oerhört frustrerande. Trist att behöva lämna tillbaks tvn pga detta. Men råder jag inte bot på det så blir det enda utvägen. Bäst bild eller inte.

Postad 17 november 2009 - 18:22

ToBPower
  • ToBPower
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Bara en sista liten grej då innan jag ger mig.

Du har inte råkat få någon lipsync inlagd i förstärkaren av "misstag" eller från fabrik?

/ToB

Postad 17 november 2009 - 20:18

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0
Är Marantz kända för att introducera mycket "audio delay"? Antar att enda lösningen i såna fall är att skaffa en tv med mycket "picture delay"...

Twebbas, har du testat att koppla dina högtalare direkt till teven? Blir det osynkat även då?

Postad 02 december 2009 - 11:26

Unregisteredd835cead
  • Unregisteredd835cead
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
Nu har det hänt jag fasade för!!!
Min dotter har repat frontglaset....
Vad skall jag göra? Skall kontakta mitt försäkringsbolag..

Postad 02 december 2009 - 12:19

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Nu har det hänt jag fasade för!!!
Min dotter har repat frontglaset....
Vad skall jag göra? Skall kontakta mitt försäkringsbolag..

Om du har drulleförsäkring så borde det täckas tycker jag och om de anser att skadan inte är stor nog för att behöva lagas kan du ju alltid råka välta den i golvet :)

Postad 02 december 2009 - 19:28

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

Lite som när Dell köpte upp AlienWare (som dock fortfarande säljer under eget namn). Helt plötsligt har Dell riktiga värstingdatorer.. Kanske blir så får Panasonic i framtiden oxå. Vem vet. Man kanske finslipar Pioneers tekniker och får ned kostnaden. Den som lever får se. :)

Har själv en jäkla massa saker ( DVD,HD DVD,WD HDTV,DVD Recorder,Blu-ray) inkopplade i min förstärkare ( Onkyo 875 ) och har inga problem med att bilden och ljudet inte är synkat. Har själv Panasonic BD-60 kopplad med hdmi till förstärkaren och sedan med hdmi till Pioneer 5090H. Kör även med min satellitmottagare ( Vantage 7100S ) kopplad med hdmi direkt till tv och optiskt till Onkyon.

Det kan inte vara någon inställning i din reciever eller i tv som du har gjort fel ?
Kör själv med inställningarna ( till Pioneer 5090 H ) som jag postade tidigare i denna tråd ( från AVS forum ).

Postad 03 december 2009 - 20:00

Lundmark
  • Lundmark
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0
Nån som vet ifall man kan ändra den grå färgen till svart när man kollar på 4:3-program på 5090H?

Postad 03 december 2009 - 20:10

ToBPower
  • ToBPower
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Ja.

Om jag kommer ihåg rätt finns det Side Mask detection som man sätter till off.
Edit:Kan som sagt var fel men jag har inte manualen eller tvn i närheten...
/ToB

Redigerat av ToBPower, 03 december 2009 - 20:49.

Postad 03 december 2009 - 20:31

Filmälskarenn
  • Filmälskarenn
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
nja, det grå försvinner om du ändrar bildposition från naturlig till "välj själv" eller något åt det hållet

Postad 03 december 2009 - 22:13

Lundmark
  • Lundmark
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0

nja, det grå försvinner om du ändrar bildposition från naturlig till "välj själv" eller något åt det hållet

Precis, men jag vill köra 4:3 för att behålla proportionerna. Vore trevligare med svart runtom. Det grå lyser så mycket.

Postad 04 december 2009 - 21:13

Unregisteredd835cead
  • Unregisteredd835cead
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
Lyckades få bort reporna.. Tur det, ny panel kostar 23000 + arbete... wosch

Postad 04 december 2009 - 21:32

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1 158 inlägg
  • 0
Otroligt roligt att du fick bort reporna..... :) ....matte 1979.

Mvh
Roger

Postad 04 december 2009 - 22:02

Unregisteredd835cead
  • Unregisteredd835cead
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
Blev enbatr 2 st kvar som satte sig ganska djupt. Men dessa märker man inte numer om man inte vet att de finns. Men de påverkar inte bilden något. Det var ett sjukt gnuggande. Trodde inte att de skulle gå bort men det gjorde det ju :)

Postad 05 december 2009 - 14:25

zyberzeke
  • zyberzeke
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
Kan komma med ett litet tips för er som funderar i termen 60 tum. Själv har jag en KRP-600A men anledningen till inlägget är att svågern köpte en 6090H för ett par veckor sedan, han hade sedan tidigare en krp-500M. Han har tjatat om att han tyckte 60 tummaren var vassare, och igår var jag över och jag kunde i ärlighetens namn inte se någon som helst skillnad i svärta dem emellan och det var precis det som svågern sagt tidigare, men jag ville se det själv. Grymt faktiskt!
Vet inte om Pioneer trimmat de sista exen? hans 6090h har tillverkningsdatum juli 2009 och 500:an är nov 2008.

KRP-600 går ej att få tag på längre men det finns ett par butiker som fortfarande har 6090 och söker man en stor tv med superb bild så är det bara att slå till, har du tur och det är en tillverkad sent i år så är lyckan gjord.

Skulle vara intressant att veta om man har andra komponenter på de sista tillverkade exen? Tror banne mig att den piskar min 600:a i svärta vilket gör mig lite förbryllad.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.