ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)
8369 svar till detta ämne
Postad 16 June 2008 - 14:27
blodapelsin
-
blodapelsin
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Jag kan bara hålla med i kören som har fått problem med den nya firmware:en.
Har problem med hdmi via en marantz 8002 till en philips lcd och en panasonic projje.
Blir som många redan har sagt blåskärm följt av lite flimmer både på tv och projje.
Alla andra hdmikällor funkar bra dvd, ps3.
Väldigt irriterande.
Ps. De rngde precis en försäljare från comhem och ville sälja på mig canalplus abbonemang, gick väl inget vidare.Ds.
Postad 16 June 2008 - 14:49
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Jag antar att du har provat med fast upplösning. "Originalläget" har aldrig fungerat (har inte hört annat). Rico01 har fått FW17 att fungera med fast upplösning.
Postad 16 June 2008 - 14:56
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Har du några antydningar till blockbildningar på SVTHD programtablå, den nya roströda bakgrunden ?
Har du National Geographic HD, i så fall ser du skiftningar i toningar mot himlen ( vitt tonat mot blått tex ? )
När det gäller stillbilder så har jag samma grad av blocking i FW15 som FW17. Kollade på SVT HD, Viasat och Axess osv. Dvs det finns men den ena är inte värre än den andra. Rörliga bilder, eventeullt snäppet värre (kollade just National Geo HD) med FW17 men det var lite för händelserikt material för att jag skulle kunna säga nått med säkerhet (nya kameravinklar hela tiden, vilket gör att jag inte hinner se en och samma scen via de 2 HDMI-ingångarna). Hittade iaf minst en tämligen ugly scen med FW17 men hittade ingen motsvarande uglyness med FW15 - kan va slump iofs. En sak är iaf säker, National Geo HD ger lite problem oavsett box-version. Nån som såg SVTs dokumentär om Wallenberg igår? Jaggies from hell ala "FW15 HDMI @ 576p"... Håller med dig ruhe, det verkar inte vara helt fixat. Verkar vara ett återfall då och då på nått sätt. Mkt flummigt. Tvivlar iaf på att SVT sänder ut så dålig bild.
Postad 16 June 2008 - 15:07
Unregistered31523d77
-
Unregistered31523d77
-
Användare
-
-
126 inlägg
Har också problem med hdmi mellan boxen och Pioneer ax2:an blir blått och sen svart, så något har dom rotat i med den nya mjukvaran, hade inga problem alls 1.00.15 versionen
Postad 16 June 2008 - 16:30
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Återkommer med svar inom någon dag eller två.
Jag vill ju inte stressa dig med tjat, så ta god tid på dig
Postad 16 June 2008 - 16:51
jsl_80
-
jsl_80
-
Lärjunge
-
-
483 inlägg
Någon mer som har problem med text-tv:n med den nya firmwaren? Har fått "no teletext" på samtliga kanaler upprepade gånger nu. Det hjälper då att stänga av/på boxen på baksidan men problemet återkommer igen och det är lite drygt att behöva göra det varje gång.
Postad 16 June 2008 - 16:54
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1242 inlägg
Har du några antydningar till blockbildningar på SVTHD programtablå, den nya roströda bakgrunden ?
Jag ser antydningar till CB i övre högra kvadranten och lite pixelflämtningar i översta delen av den. Strength 62%/Quality 100%. Har dock Sony LCD.
Postad 16 June 2008 - 16:57
Unregisteredb25e50f4
-
Unregisteredb25e50f4
-
Rookie
-
3 inlägg
Någon mer som har problem med text-tv:n med den nya firmwaren? Har fått "no teletext" på samtliga kanaler upprepade gånger nu. Det hjälper då att stänga av/på boxen på baksidan men problemet återkommer igen och det är lite drygt att behöva göra det varje gång.
Jag har exakt samma problem med denna FW. Fungerade någotsånär på tidigare FW, men då kunde det ta ett par dagar mellan stänga av/på. // T
Postad 16 June 2008 - 17:28
MacGam
-
MacGam
-
Användare
-
-
234 inlägg
Ta chansen att rösta och säg vad ni tycker om Comhems HD-box.  Vi skickar resultatet till Comhem. https://www.minhembi...=0#entry1949347
Redigerat av MacGam, 16 June 2008 - 18:25.
Postad 16 June 2008 - 17:41
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Jag antar att du har provat med fast upplösning. "Originalläget" har aldrig fungerat (har inte hört annat). Rico01 har fått FW17 att fungera med fast upplösning.
Nåja, fått och fått... jag har inte gjort något speciellt.  Men ja, HDMI switchning fungerar för mig med fast upplösning. Original är värre i FW17 än FW15. Jag ser dock fortfarande inte någon tillstymmelse till BC eller CB än. Vare sig i SD eller HD. Jisses vad många konstiga bokstavskombinationer man för sig med här... och det roliga är att alla förstår dem.
Postad 16 June 2008 - 17:51
Janne.G
-
Janne.G
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
Japp har också problem med text-tv efter uppdateringen. Mycket irriterande då jag är ganska beroende av tjänsten.
Jag har idag fått blåskärm vi ett par tillfällen. Har inte kopplat via extern HDMI-switch eller receiver utan kör HDMI direkt till teven. Känns lite oroande. Är det den nya mjukvaran eller är boxen på väg att ge upp? Är det ett eller två års garanti? Står inget på kvittot från Expert. Har passerat ettårsgränsen med tre dagar.
Jag har inte kollat testbilder och annat utan mest tittat på fotboll sedan uppdateringen kom och jag kan då inte säga att jag upplever någon som helst förbättring av bildkvalitén jämfört med tidigare. Då har jag ändå varit på gott humör eftersom fotbollen gått som jag velat (förutom Sverigematchen då) och jag dessutom käkat en hel del godis till, men nej ser faktiskt ingen skillnad. Kör huvudsalkligen fotbollen med tevens inbyggda DVB-T och en Mira bordsantenn. Ger bättre bild än Humaxen som jag betalat 2500 kr för.
Redigerat av Janne.G, 16 June 2008 - 17:51.
Postad 16 June 2008 - 18:30
oscar_lkpg
-
oscar_lkpg
-
Användare
-
-
207 inlägg
Måste säga att det känns som att Humax tekniker är riktiga klippor. Klippor man verkligen kan hålla sig i när det blåser. Ironi.
Att inte kunna få ordning på några få problem utan att frambringa minst 2 nya varje gång man uppdaterar en mjukvara är verkligen otroligt pinsamt.
Därför känns det ju extra tryggt och bra att nästa box också blir en Humax box. Ironi.
Själv byter jag till IPTV så fort någon kan leverera HDTV via nätet.
ComHem och Humax är riktiga clowner.
Postad 16 June 2008 - 18:37
MrSthlm
-
MrSthlm
-
Användare
-
-
127 inlägg
Jag är i upplösningstillstånd.
Kom hem från jobb och gymande för en stund sen, skulle knäppa på tv/stärkare/humax och vad händer, jo blåskärm sex ggr innan jag fick bild. Efter det ringer jag till support och hamnade på köplats 34 och när det gått ca 15minuter hörs det bara ett klick sen är jag bortkopplad. Detta har hänt vid ett flertal tillfällen förut.
Jag går f*n ner på lokala puben snart och dricker bärs och glor boll där istället för detta....
Postad 16 June 2008 - 18:42
Unregistered1ff325c1
-
Unregistered1ff325c1
-
Forumräv
-
-
743 inlägg
Är supernöjd med nya fw17!! (inte ironisk).
Tittade på matchen mellan Turkiet-Tjeckien, och kunde konstatera en bildkvalitet som närmade sig HD-kvalitet!!
Påminner om att jag äger en Blu-ray spelare med ett antal Blu-ray filmer därtill, så jag tror mig veta vad HD kan erbjuda i bildkvalitet. (Panna PV-60 som bildvisare).
Jag kunde konstatera motsatsen. Hårt komprimerad signal. Syns tydligt runt spelarna samt på publikbilder med mycket rörelser och färger. Här ligger nog problemet dock hos TV4 och inte Comhem.
Postad 16 June 2008 - 18:46
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Någon som vet hur man stänger av uppmaningen att uppgradera?
Postad 16 June 2008 - 20:05
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
öppna meny --> gå till system --> status --> tryck röd grön gul blå gul grön röd ---> ird to srd ---> av aktivera dynamisk updatering
Postad 17 June 2008 - 00:29
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Kör huvudsalkligen fotbollen med tevens inbyggda DVB-T och en Mira bordsantenn. Ger bättre bild än Humaxen som jag betalat 2500 kr för.
Det låter illa Janne .. Tänk då att i denna stund är det 3 st som har röstat att de är supernöjda med HD boxen https://www.minhembi...=0#entry1949347- Kan du förstå det ? Tror inte ens att en comhemanställd skulle rösta postivt i den tråden... Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 17 June 2008 - 00:31.
Postad 17 June 2008 - 06:43
wanderine
-
wanderine
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Har nu haft boxen i 2 veckor och måste faktiskt säga att jag är positivt överraskad. Läste denna strängen rätt lång tid innan jag köpte boxen. Fick ett erbjudande att köpa boxen för 1 krona som jag tyckte var för bra för att tacka nej till. Har faktiskt inte haft några problem med boxen, möjligen kunde bildkvalitén vara lite bättre på SD-kanalerna men HD-kanalerna är ju riktigt bra. Och nej jag jobbar inte på Comhem. Har jobbat med MPEG-4 och jobbar nu som ingenjör inom bildbehandling så jag vet hur dålig tv kan se ut. Om man står nära tvn kan man se vissa skavanker i bilden men inte om man sitter på 3-4 m avstånd.
Postad 17 June 2008 - 07:37
MacGam
-
MacGam
-
Användare
-
-
234 inlägg
Har nu haft boxen i 2 veckor och måste faktiskt säga att jag är positivt överraskad. Läste denna strängen rätt lång tid innan jag köpte boxen. Fick ett erbjudande att köpa boxen för 1 krona som jag tyckte var för bra för att tacka nej till. Har faktiskt inte haft några problem med boxen, möjligen kunde bildkvalitén vara lite bättre på SD-kanalerna men HD-kanalerna är ju riktigt bra. Och nej jag jobbar inte på Comhem. Har jobbat med MPEG-4 och jobbar nu som ingenjör inom bildbehandling så jag vet hur dålig tv kan se ut. Om man står nära tvn kan man se vissa skavanker i bilden men inte om man sitter på 3-4 m avstånd.
Du jobbar med bildbehandling och säger dig därför veta hur dålig TV kan se ut, (det vet vi också utan att vara ingenjörer eller experter på bildbehandling) då borde du kanske också veta hur bra TV kan se ut. Då har du förmodligen också jämfört med HD-bilden hos andra leverantörer (ex Canal digital). Då skulle det också vara intressant att få ett jämförande utlåtande. Du säger att man inte ser några skavanker om man sitter 3-4 meter från TV:n. Du är positivt överaskad över att bilden inte är dålig, snarare än att den är bra. Ska man behöva 3-4 meters titt avstånd för att HDTV ska se bra ut? Köper man en HDTVbox med tillhörande HDTV tjänster, gör man väl det just för att slippa "skavanker". Beror "skavankerna" på boxen, som i det här fallet, är det Comhem som inte levererar det dom ska och som bär ansvaret för att lösa problemen åt oss. Varför ska vi nöja oss med något som "inte är så dåligt" , när vi vet att boxen utgör hindret för att det ska bli så bra, som vi faktiskt betalar för?
Redigerat av MacGam, 17 June 2008 - 09:12.
Postad 17 June 2008 - 08:13
zhango
-
zhango
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jag är i upplösningstillstånd.
Kom hem från jobb och gymande för en stund sen, skulle knäppa på tv/stärkare/humax och vad händer, jo blåskärm sex ggr innan jag fick bild. Efter det ringer jag till support och hamnade på köplats 34 och när det gått ca 15minuter hörs det bara ett klick sen är jag bortkopplad. Detta har hänt vid ett flertal tillfällen förut.
Jag går f*n ner på lokala puben snart och dricker bärs och glor boll där istället för detta....

Har precis samma problem sedan jag uppgraderat till FW 17. För mig funkar det bäst att först slå på alla apparater(TV,Humax,Receiver) och sedan stänga av Humaxen med strömbrytaren på baksidan och sedan slå på den igen. Då får jag bild igen. Skrev ett surt mail till ComHem igår men har inte fått något svar......
Postad 17 June 2008 - 08:55
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Svaret blir nog att du ska prova med en annan antennkabel.
Postad 17 June 2008 - 09:51
Viz
-
Viz
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Ursäkta men jag orkar verkligen inte läsa igenom alla sidor och leta efter svaret på min fråga
Så jag frågar istället, antagligen kan väll Maverick svara på den förmodar jag
Har comhem sagt eller har ni läst någonstans att de skall släppa en ny HD box inom en snar framtid? Funderar nämnligen på att införskaffa en Humax box, men om det kommer en ny variant snart så väntar jag.
Tack på förhand
Postad 17 June 2008 - 09:55
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Ja, de har sagt att de kommer att släppa en HD-PVR "under sommaren". De har också sagt att de skulle släppa en "före jul" förra året. Jag tror på det när jag ser det, och jag väntar nog att byta tills någon vettig person har testat och sagt att den är bra. Eventuell ny modell utan hårddisk har jag inte hört något om, men det kanske kommer när skräplådan har tagit slut på lager, så köp köp köp!
Postad 17 June 2008 - 10:01
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Absolut, köp nu! Denna möjlighet att lära sig allt om defekter, bildbehandling, HDMI m.m. kommer förhoppningsvis aldrig åter. Skämt å sido. Kan du få den för nästan ingenting, kort bindningstid, inte använder HDMI-switch, behöver andra utgångar än Samsungen kan erbjuda och är fast i Comhem är det bara att slå till.
Postad 17 June 2008 - 10:17
Unregistered63946e69
-
Unregistered63946e69
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Har du National Geographic HD, i så fall ser du skiftningar i toningar mot himlen ( vitt tonat mot blått tex ? )
Jag har inga antydningar till blockbildning på SVTHD:S programtablå. Jag såg ett program på NG-HD nu på förmiddagen, och kunde inte skönja någon eventuell toning mot himlen. Kommer du ihåg det aktuella programmet för den här "toningen", eller gäller det generellt för dig?
Postad 17 June 2008 - 10:40
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
antagligen kan väll Maverick svara på den förmodar jag 
Har comhem sagt eller har ni läst någonstans att de skall släppa en ny HD box inom en snar framtid? Funderar nämnligen på att införskaffa en Humax box, men om det kommer en ny variant snart så väntar jag.
Det kommer en PVR box .... och det var en länk till hur den ser ut i ett tidigare inlägg. Den kommer inte under sommaren ... men förmodligen är den ute under senhösten. Det kommer så klart en ersättare till nuvarande box... men den kommer med all säkerhet inte före PVR boxen .... då man troligtvis kommer att bygga den nya HD boxen på samma komponenter som PVR boxen. Comhem gör inte om samma misstag och skickar ut en box som ett antal "amatörer" sågar efter 5 minuter och finner buggar som comhem missat under 3 månaders test. Nu är säkert dessa "amatörer" med i utvärderingen ... innan släpp ... Om du absolut vill se OS i HD och redan har TV för att se HD .. kanske du skall försöka få boxen utan kostnad. Du kan ju alltid försöka göra en deal med comhem ... och få löfte om att byta ut den mot nästa box utan extra kostnad. Annars hade jag väntat..... Hade aldrig satt mig med bindningstid med denna dödsdömda box. Men ... vem vet .. du kanske tillhör de 5-6 % som trots att du vet om alla felen blir "supernöjd" .... ( Det var en pik till bla Ankan här under .. som inte kunde hålla näbben borta för en stund  ) Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 17 June 2008 - 11:00.
Postad 17 June 2008 - 10:51
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Har comhem sagt eller har ni läst någonstans att de skall släppa en ny HD box inom en snar framtid? Fundera nämnligen på att införskaffa en Humax box, men om det kommer en ny variant snart så väntar jag.
denna box troligen är det men svårt att veta då CH är så hemlig i deras jobb http://www.prylporta...105900-027.html
Postad 17 June 2008 - 12:16
wanderine
-
wanderine
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Du jobbar med bildbehandling och säger dig därför veta hur dålig TV kan se ut, (det vet vi också utan att vara ingenjörer eller experter på bildbehandling) då borde du kanske också veta hur bra TV kan se ut. Då har du förmodligen också jämfört med HD-bilden hos andra leverantörer (ex Canal digital). Då skulle det också vara intressant att få ett jämförande utlåtande. Du säger att man inte ser några skavanker om man sitter 3-4 meter från TV:n. Du är positivt överaskad över att bilden inte är dålig, snarare än att den är bra.
Ska man behöva 3-4 meters titt avstånd för att HDTV ska se bra ut? Köper man en HDTVbox med tillhörande HDTV tjänster, gör man väl det just för att slippa "skavanker". Beror "skavankerna" på boxen, som i det här fallet, är det Comhem som inte levererar det dom ska och som bär ansvaret för att lösa problemen åt oss.
Varför ska vi nöja oss med något som "inte är så dåligt" , när vi vet att boxen utgör hindret för att det ska bli så bra, som vi faktiskt betalar för?
Nej jag har inte kollat på HD-tv via canal digital eftersom jag aldrig haft någon parabol, men jag har svårt att tänka mig att HD-kanalerna kan se mycket bättre ut. SD-kanalerna kan dock bli bättre. Sen beror ju bildkvalitén inte bara på boxen utan även på vilka sladdar du har, vilken tv du har etc. Om man läser tråden innan man köper boxen låter det som att kvalitén är sämre än analog tv. Jag sitter på 3-4 m avstånd eftersom min tv är 50" stor, vid 0,5 m kan jag se skavanker men inte vid 1-1,5 m ifrån.
Redigerat av wanderine, 17 June 2008 - 12:19.
Postad 17 June 2008 - 12:21
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Nej jag har inte kollat på HD-tv via canal digital eftersom jag aldrig haft någon parabol, men jag har svårt att tänka mig att HD-kanalerna kan se mycket bättre ut. SD-kanalerna kan dock bli bättre. Sen beror ju bildkvalitén inte bara på boxen utan även på vilka sladdar du har, vilken tv du har etc.
Om man läser tråden innan man köper boxen låter det som att kvalitén är sämre än analog tv. Jag sitter på 3-4 m avstånd eftersom min tv är 50" stor, vid 0,5 m kan jag se skavanker men inte vid 1-1,5 m ifrån.
tyvärr så kan hdtv bli bättre den är inte alls i klass med vad det ska va
Postad 17 June 2008 - 12:37
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
öppna meny --> gå till system --> status --> tryck röd grön gul blå gul grön röd ---> ird to srd ---> av aktivera dynamisk updatering Du Doublefix funkade detta?
Postad 17 June 2008 - 12:42
MacGam
-
MacGam
-
Användare
-
-
234 inlägg
Nej jag har inte kollat på HD-tv via canal digital eftersom jag aldrig haft någon parabol, men jag har svårt att tänka mig att HD-kanalerna kan se mycket bättre ut. SD-kanalerna kan dock bli bättre. Sen beror ju bildkvalitén inte bara på boxen utan även på vilka sladdar du har, vilken tv du har etc. Jag har sett både Canal Digital HD och Comhem HD, med samma sladdar mot samma bildvisare. Och det är en otrolig skillnad. Så lägg ner det där snacket om sladdare och inställningar av bildvisare . Det är först när man smakat på oxfilén som man kan säga att den smakar bättre än havregrynsgröt
Redigerat av MacGam, 17 June 2008 - 12:51.
Postad 17 June 2008 - 12:45
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
öppna meny --> gå till system --> status --> tryck röd grön gul blå gul grön röd ---> ird to srd ---> av aktivera dynamisk updatering
Du Doublefix funkade detta?
Jag har ännu inte provat. Jag var mest intresserad av om det gick, men så länge fotbolls-EM pågår kommer jag inte att göra något som äventyrar bilden. Bild är oändligt mycket bättre än ingen bild.
Postad 17 June 2008 - 13:03
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Jag har ännu inte provat. Jag var mest intresserad av om det gick, men så länge fotbolls-EM pågår kommer jag inte att göra något som äventyrar bilden. Bild är oändligt mycket bättre än ingen bild.
med att trycka Röd Grön Gul Blå Gul Grön Röd i status menyn så kommer du in i boxens service meny. funkade bra för mig att få bort update förfrågningarna då jag vill ta ner updaten manuelt i stället för att boxen helatiden frågar
Postad 17 June 2008 - 13:07
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Tycks ofarligt, så länge man inte drabbas av hjärnsläpp.
Postad 17 June 2008 - 13:24
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
jag har svårt att tänka mig att HD-kanalerna kan se mycket bättre ut.
Nu är det här med bild lite mer avancerat än att man tänker sig hur det kan se ut. Man måste ha sett det själv för att förstå skillnaden mellan det ena och det andra. HD bilden på canaldigital genom deras egen box och andra boxar är bättre än hos comhem med comhems HD box ( beror sannolikt på boxen ) SD bilden på bla Fotbolls EM och Tv4 är vida mycket bättre hos canaldigital ( vet vi inte om det beror på boxen eller om det beror på att de får signalen på olika sätt ) SD bilden i allmänhet är snäppet bättre via canaldigital och i vissa fall mycket bättre än vad den är hos comhem via comhems HD box. Via scart är skillnaden mellan comhem och canaldigital i mina ögon obefintlig, vilket tyder på att det är HD boxen som spökar. Jag har sett det med ögonen  Maveric
Postad 17 June 2008 - 13:54
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Via scart är skillnaden mellan comhem och canaldigital i mina ögon obefintlig
What? EM undantaget menar du alltså hoppas jag? (antar det baserat på hur du skrev ditt inlägg men vill bara säkerställa) TV4 tex borde väl föresten ständigt vara bättre än vad det är via CH, för hos CH ser ju TV4 ständigt överraskande dåligt ut.
Redigerat av pacman, 17 June 2008 - 13:55.
Postad 17 June 2008 - 14:03
Maltman
-
Maltman
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Funderade på om man skulle välja National Geo HD som en extra kanal. Hur är bildkvaliteten på det hela stora? Som en bra SD eller höjer den sig till HD? Vad tycker ni som har den? 
Jag citerar mig själv.... Fortfarande ingen som kan ge lite upplysningar??
Postad 17 June 2008 - 14:12
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Jag citerar mig själv....
Fortfarande ingen som kan ge lite upplysningar??
Kan vara så att ingen vill eller kan svara för risk att bli idiotförklarad om man säger att bilden är bra. Enligt mig är bilden i klass med en bra SD-sändning. Någon direkt wow-känsla får jag inte av den (eller någon av HD kanalerna för den delen).
Postad 17 June 2008 - 14:17
MacGam
-
MacGam
-
Användare
-
-
234 inlägg
beror på vad du vill jämföra med. Jämfört med Comhems SD nivå, så är den snäppet bättre än det. Jämför du med hur HD kvalitet ska se ut(CD) så motsvarar det nog en hyfsad SD-nivå.
Postad 17 June 2008 - 14:18
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
What? EM undantaget menar du alltså hoppas jag? (antar det baserat på hur du skrev ditt inlägg men vill bara säkerställa) TV4 tex borde väl föresten ständigt vara bättre än vad det är via CH, för hos CH ser ju TV4 ständigt överraskande dåligt ut.
Så klart EM undantaget .. därför gav jag det en egen rad  Har faktiskt inte tänkt på hur Tv4 är om det inte är EM då jag inte ser på den kanalen så ofta Skall faktikst kolla det så fort jag får tid .. nu kallar andra uppdrag .. Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 17 June 2008 - 14:20.
Postad 17 June 2008 - 14:19
Maltman
-
Maltman
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Kan vara så att ingen vill eller kan svara för risk att bli idiotförklarad om man säger att bilden är bra.
He, he Nej , Ibland är det riktigt bra och ibland mindre....tänkte bara att en kanal med sådan inriktning kanske bjöd på lite extra bitrate...
Postad 17 June 2008 - 15:08
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Jämfört med SD-varianten av NG är HD ett kolossalt lyft eftersom vanliga vad jag har sett är av usel kvalitta. Programmässigt vad jag sett är HD-varianten kanske lite enahanda med infångande av björnar, aligatorer, ormar osv. Är det ej bindningstid är det bara att prova en månad. Jag fick kanalen tillsammans med Eurosport HD en månad som kompensation för bortfallet när Humaxen var på lagning två veckor. Beträffande bindningstider så får jag då och då nevösa sammanbrott när det tvingas på en 12 eller 24 månader, tex Canal Digital vilket gör att jag avstår att skaffa ny mottagare till parabolen.
Redigerat av Latman, 17 June 2008 - 15:25.
Postad 17 June 2008 - 15:13
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Kan vara så att ingen vill eller kan svara för risk att bli idiotförklarad om man säger att bilden är bra.
Enligt mig är bilden i klass med en bra SD-sändning. Någon direkt wow-känsla får jag inte av den (eller någon av HD kanalerna för den delen).
bra sakt
Postad 17 June 2008 - 15:14
Maltman
-
Maltman
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Ok!
Nej, Sd versionen av både NG och Animal planet suger lång väg  4:3 bild är det oxå tyvärr...
Postad 17 June 2008 - 15:28
MrSthlm
-
MrSthlm
-
Användare
-
-
127 inlägg
Har precis samma problem sedan jag uppgraderat till FW 17. För mig funkar det bäst att först slå på alla apparater(TV,Humax,Receiver) och sedan stänga av Humaxen med strömbrytaren på baksidan och sedan slå på den igen. Då får jag bild igen.
Skrev ett surt mail till ComHem igår men har inte fått något svar......
Tisdag förmiddag, glad i hågen ringer man comhem samtal no1: börjar med att jag blir bortkopplad efter 10min i telefonkö. samtal no2: nån snubbe börjar hålla nån sorts teknisk föreläsning som är rena skämtet och som slutar med att du ska inte använda hdmi switch utan koppla humaxen till tvn med hdmi och köra ljudet via optisk...jaha sa jag men det funkade ju bra innan uppdateringen, går det inte att backa en uppdatering? Svar NEJ och typ end of discussion. Gick ett par timmar och jag var redigt irriterad så jag ringde igen och fick till svars att någon som sysslade med hd-boxar skulle återkomma till mig imorgon. Ska bli intressant om någon öht ringer upp mig imorrn, annars kommer jag ligga på hårt själv. Det här är inte ok nånstans. Ärligt talat, idag sitter väl de flesta med nån form av hdmi-switch i sitt hem, definitivt dem som kör hd-box iaf. Hur kan man släppa något man kallar för uppdatering som gör att mängden av användarna får blåskärm. TESTAR man inte sånt här innan man släpper iväg en så kallad uppdatering? På CH lät det som att det var Humax fel. Känns som man sitter i värsta rävsaxen nu. Får väl som sagt avvakta och se vad som händer imorgon men sen vet jag inte hur jag ska bete mig. /M
Postad 17 June 2008 - 16:10
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Kanske kommer en updatering mycket fortare den här gången en tidigare vem vet många är ju sura
Postad 17 June 2008 - 16:59
BigJoe
-
BigJoe
-
Rookie
-
6 inlägg
Yes, seger... Free at last! (kind of)
Jag fick idag äntligen tag på Kundrelationer och min reklamation gick igenom.
Skickade postbrev med min reklamation dit för drygt två månader sedan, tydligen hade detta brev kommit dit men försvunnit på vägen internt. Det skickades inte vidare till Kundrelationer/bokfördes inte förrän ett par veckor efter det kommit fram...
Hursomhelst, efter att ha ringt Kundservice ett antal gånger och frågat varför jag inte hört av Kundrelationer (som enligt dem ska ringa upp efter några dagar), och inte fått annat svar annat än att de skickar påminnelsemail dit, så tröttnade jag och sökte upp ComHems telefonnummer till växeln centralt.
Det är 08-55363000.
Jag blev kopplad till Kundrelationer och efter två försök á 15 min i kö så KOM JAG FAKTISKT FRAM till Kundrelationer! Jag fick förklara mitt ärende från början och personen där sa att "hade vi sett ditt brev tidigare hade vi löst det direkt då"...
Direktnummer till Comhem Kundrelationer (obs - används för reklamationer, inte för kundservice/felsökning!) är 08-55363270. E-postadress: [email protected] - men storma nu inte på dem allihop för det lär inte göra systemet snabbare.
Det erbjöds ett antal alternativ för att lösa min reklamation:
1. Lämna tillbaka HD-boxen och få en vanlig SD-box, samt slippa min bindningstid (6 mån kvar) - ej aktuellt då jag har en SONY med inbyggd SD-box.
2. Behålla HD-boxen samt få 50% av abonnemangsvärdet för mina extrakanaler den tid jag haft dem, ca 770:-, med fortsatt abonnemang och bindningstid - ej vad jag önskar då boxens kvalitet var anledningen till reklamationen.
3. Lämna tillbaka HD-boxen, få vad jag betalat för den (1000:- ) och säga upp extraabonnemang och slippa bindningstider efter att ha betalat nästa månad, dvs få 850:- och från nästa månad ha ett standardabonnemang utan uppsägningstid - lockande.
4. Lämna tillbaka HD-boxen, få ersättning för den (1000:- ) plus 50% av avgiften jag betalat för just bara HD-kanalernas del av extraabonnemangen, dvs Viasat Sport HD och TV1000 HD, ca 112:-, samt säga upp extraabonnemang och ta bort bindningstider - detta alternativ passade mig bäst då det så snabbt som möjligt löser problemen.
Jag är glad att det är över. Frågan är vad det nu finns för alternativ för att få HD-kanaler i ett ComHem-hus...? Vänta på nästa nitlott i form av en ny box? Personen på Kundrelationer sa att han hade testat den kommande PVR-boxen men ville inte säga vilket märke den var eller när den skulle komma.
Dessutom tycker jag innehållet i HD-kanalerna som finns idag är begränsat, och många av programmen på t.ex. Discovery HD är repriser som går väldigt ofta. Orm-brottaren t.ex...
Tips: var aktiv, sök upp dem själv, och stå på dig att du inte är nöjd.
/Joe - trött men nöjd
Postad 17 June 2008 - 17:04
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Kanske kommer en updatering mycket fortare den här gången en tidigare vem vet många är ju sura
Vi får hoppas det. Att kunderna (kräsna) inte riktigt har den bild som de kan förvänta sig är nog lättare att leva med som företag, uppenbarligen. Däremot, att flera kunder efter en uppgradering av firmware inte har någon bild alls i en fullständigt normal konfigurering är en helt annan potatis och betydligt hetare.
Postad 17 June 2008 - 17:15
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Är det inte väldigt märkligt att den statiska grafiken får konstiga hack i sig på t ex Eurosport HD när man kör 1080i?? Det är ju kanalens upplösning så hur kan Humaxen strula till det ändå? Finns någon här som tycker 720p ger lika bra bild som 1080i över HDMI? Jag har inte testat så mkt men upplever "en del kunder " fortf suddighet enl CH lär ju jag göra det.
Att CB återkommit till viss del märks t ex på Euro 2008-vinjetten som har en del blått i sig. Jag får börja dra igång en ny mailväxling med kundrelationer tror jag.
Postad 17 June 2008 - 18:37
Janne.G
-
Janne.G
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
Skit skit ###### skräp. Fan vad trött jag blir. Blåskärm och åter blåskärm. Jag får det utan att ha kopplat via någon HDMI-växel. Kabeln är dragen direkt till tv:n. Någon mer som får blåskärm trots direktkoppling? Nu fick komponentkabeln göra comeback, kul.
Com Hem är ju sämst av de sämsta. Att det ska vara så svårt att leverera en mjukvara som inte introducerar nya problem.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|