Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6.744564 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 13 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 13 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 15 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 15 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 16 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 17 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 17 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 17 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 17 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 17 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 17 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 17 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 17 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 17 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 17 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 17 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 17 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 17 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 18 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 18 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 18 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 18 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 18 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 18 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 18 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 18 år sedan

Postad 17 June 2008 - 19:08

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Skit skit ###### skräp. Fan vad trött jag blir. Blåskärm och åter blåskärm. Jag får det utan att ha kopplat via någon HDMI-växel. Kabeln är dragen direkt till tv:n. Någon mer som får blåskärm trots direktkoppling? Nu fick komponentkabeln göra comeback, kul.

Com Hem är ju sämst av de sämsta. Att det ska vara så svårt att leverera en mjukvara som inte introducerar nya problem.

jag får blå skärm då som då men inget bestående tror jag skrev det långt bak strax efter relise av fw17
boxen är kopplad direkt till tv

Postad 17 June 2008 - 19:09

strangedays
  • strangedays
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Jag måste säga att jag är nöjd med Humax CXHD-1000C boxen efter de senaste uppdateringarna som Comhem har skickat ut. Har haft boxen i närmare 18 månader nu och i början tyckte jag den var kanon (jämfört med vanlig kabel-tv var ju skillnaden enorm!) men sen började man upptäcka en del mindre roliga detaljer som man störde sig på. Numera tycker jag den är stabil och har inte något att klaga på den gör sitt jobb bra. Antar att jag är lyckligt lottad...

Postad 17 June 2008 - 19:15

Unregisteredeaefbf2e
  • Unregisteredeaefbf2e
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Även jag är faktiskt hyffsat nöjd med bilden nu, men HDMI växlingen måste ju för fan rättas till snarast :blink:

Postad 17 June 2008 - 20:59

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
denna tråden har blivit lugnare :blink: ...
Är det nån annan som har problem med blå skärm då boxen är direkt kopplad mot tv?

Postad 17 June 2008 - 22:35

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
sen att du säger att sd är sämre en hd det kan jag inte alls förstå jag har en sd bild som är bra mycket bättre en hd bilden

Postad 17 June 2008 - 22:44

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

men har samtidigt inte sagt varför det är fakta eller varför vi ska lyssna på dig. Jobbar du i branschen? Har du ingående kunskap om olika bildbehandlingskretsar? .

Kan bara berätta att jag vet att det är så ..

Det är upp till var och en att tro på .. men det är lika sant som att gräset är grönt
och himmlen är blå .. Ni får tyvärr nöja er med det.. Kan kanske berätta det någon
gång i framtiden .. men inte nu ..

Ta del av infon och behandla den väl :blink:

Ett bevis kan kanske vara att allt jag sagt tills idag.. har varit sant.. eller hur ?
Dock med ett undantag, det jag sade efter att jag testat boxen och det ni kunde läsa
hos prylportalen i den test som publicerades där ... Ack så fel det visade sig att jag skulle ha.
Men då var boxen bara 1 månad gammal och jag trodde att allt skulle fixa sig som med alla andra
boxar som är nya. Nu är den snart 2 år :(

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 17 June 2008 - 22:48.

Postad 17 June 2008 - 23:05

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Det är för ###### roande att följa denna tråd, ger mig många skratt.

Men jag vet bäst vad som ger bäst bild hos mig. Min Sony HXD 870, en hårddiskinspelare med DVB-T och HDMI,
gav ytterst lite bättre bild vid fotbollen på fyran. Än Humaxen alltså.

Jämförde loggan mellan de båda och texten "Direkt".

Inställningar på Sonyn: YCbCr 4:2:2 och 720P.

denoudsten: Tack för svaret. Ja toningen gäller generellt för mig när de uppstår eller CB om man så vill i uttoning vilket jag fått för mig var inget med FW15. Kan ju vara inbillning också.

Redigerat av Latman, 17 June 2008 - 23:23.

Postad 18 June 2008 - 10:49

blodapelsin
  • blodapelsin
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hjälp vill kunna se sverige spela ikväll

Hej jag har som många här också haft jäkliga problem med nya fw:n

Men dessvärre så har det blivit ännu värre och bilden har blivit totalt urspårad. Vet inte hur jag bäst ska beskriva det men ger ändå ett försök. Bilden skiktar sig något enormt det är som om den inte kan hantera nyanser, ex vid hudtoner eller vid stora färgsjok. T ex i dessa fotbollstider så blir gräsmattan totalt utflippad. Skiktningar, lager på lager och hysterisk kontrast. Först tänkte jag att det var fel typ "signal" ntsc istället för pal typ eller något liknande men kan inte hitta något i inställningarna. Hdmi och komponent ser likadant ut.

Hjälp någon som har något förslag.

Postad 18 June 2008 - 11:55

Unregistered31523d77
  • Unregistered31523d77
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Har du provat att bryta strömmen till boxen i ca 20 sek , se om det hjälper

Postad 18 June 2008 - 14:12

CrossCombo
  • CrossCombo
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har samma problem som många andra, den senaste fw suger!

Jag har en Onkyo TX-SR606 och den gillar verkligen inte signalen från digitalboxen... Men när jag kör med kabel direkt från boxen till tv'n så är det klockren bild, i alla fall enligt mina ögon, men jag är ingen expert.

Jag har provat med allt; Vformat, ut med sladdar/in med sladdar, starta om alla prylar, starta upp prylarna enligt en viss ordning... allt, you name it!

Ringde till CH supporten och frågade hur landet låg, utan att vara otrevlig eller så. Fick standardsvaret 1.0: -Vår blabla-avdelning jobbar på att lösa problemet så snabbt som möjligt och det är inte vårt fel att den senaste uppdateringen inte fungerar för dig... blablabla... -Nej, det går inte att "backa tillbaka" till en tidigare version av fw blablabla... Fabrikåterställning av boxen hjälper inte... blablabla... Hon till och med tipsade mig om att gå in på www.minhembio.com och titta där efter eventuella lösningar på problemet... Jo, jag tackar jag ;-)

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, ikväll är det fotboll och det hade varit nice att kunna köra det med surroundsystemet mm... men det verkar inte bli någonting med det...

Nästa gång det är dags för en ny uppdatering så ska jag tillbringa ett par dagar i det här forumet och se vad ni övriga har för kommentarer, innan jag trycker på knappen... ;-)

Postad 18 June 2008 - 15:41

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Jag har samma problem som många andra, den senaste fw suger!

Jag har en Onkyo TX-SR606 och den gillar verkligen inte signalen från digitalboxen... Men när jag kör med kabel direkt från boxen till tv'n så är det klockren bild, i alla fall enligt mina ögon, men jag är ingen expert.

Jag har provat med allt; Vformat, ut med sladdar/in med sladdar, starta om alla prylar, starta upp prylarna enligt en viss ordning... allt, you name it!

Ringde till CH supporten och frågade hur landet låg, utan att vara otrevlig eller så. Fick standardsvaret 1.0: -Vår blabla-avdelning jobbar på att lösa problemet så snabbt som möjligt och det är inte vårt fel att den senaste uppdateringen inte fungerar för dig... blablabla... -Nej, det går inte att "backa tillbaka" till en tidigare version av fw blablabla... Fabrikåterställning av boxen hjälper inte... blablabla... Hon till och med tipsade mig om att gå in på www.minhembio.com och titta där efter eventuella lösningar på problemet... Jo, jag tackar jag ;-)

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, ikväll är det fotboll och det hade varit nice att kunna köra det med surroundsystemet mm... men det verkar inte bli någonting med det...

Nästa gång det är dags för en ny uppdatering så ska jag tillbringa ett par dagar i det här forumet och se vad ni övriga har för kommentarer, innan jag trycker på knappen... ;-)

ja du är ju inte ensam om problemet :) men för att underlätta med ditt surround system kör med toslink som ljud från boxen till recivern då får du i allaf ljudet och dra hdmi direkt till tv

Redigerat av Duckface21, 18 June 2008 - 15:43.

Postad 18 June 2008 - 16:41

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0

jag får blå skärm då som då men inget bestående tror jag skrev det långt bak strax efter relise av fw17
boxen är kopplad direkt till tv

Nej det är inte bestående hos mig heller men vem orkar hålla på och starta om boxen gång på gång för att få bild? Första gången efter uppdateringen fick jag starta om den tre gånger för att få bild och andra gången fick jag ingen bild efter sex försök så då plockade jag fram komponentkabeln.
Av alla fel som introducerats med nya mjukvaror är det här det klart allvarligaste. Ska man inte ens kunna använda HDMI-utgången? Vad är det då för mening med att ha boxen alls?

Postad 18 June 2008 - 16:51

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Nej det är inte bestående hos mig heller men vem orkar hålla på och starta om boxen gång på gång för att få bild? Första gången efter uppdateringen fick jag starta om den tre gånger för att få bild och andra gången fick jag ingen bild efter sex försök så då plockade jag fram komponentkabeln.
Av alla fel som introducerats med nya mjukvaror är det här det klart allvarligaste. Ska man inte ens kunna använda HDMI-utgången? Vad är det då för mening med att ha boxen alls?

nja starta om boxen behöver jag inte en blå skärm kanske är nån minut sen blinkar skärmen till och blir normal i mitt fall det finns fall då den består men då brukar jag bara switcha fram o tebax kanal så funkar de igen...

ja om du inte kan använda hdmi alls då är det ingen ide att ha boxen ... ring o klaga till CH låt dem skicka ut en tekniker

Postad 18 June 2008 - 17:31

guth
  • guth
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Jag ger upp igen ..

Är det helt säkert den här gången? Lovar du??

Postad 18 June 2008 - 17:52

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Är det helt säkert den här gången? Lovar du??

haha lite komiskt jag lovar han kommer tillbaka han älskar ju att tjafsa

Postad 18 June 2008 - 21:54

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Jag förstår inte varför vissa inte klarar att argumentera för sin sak utan att börja kasta glåpord runt sig. Nu åker låset på medans jag läser igenom HELA tråden och städar i den. Därefter kommer ett par gula kort utdelas och kanske midsommarsemester om det vill sig riktigt illa. Tills dess ber jag alla parter att gå ifrån datorn en dag eller så och lugna ned sig...

Postad 01 July 2008 - 22:37

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Hej alla!

Till att börja med vill jag tacka för all uppmuntran jag fått under de dagar jag läst tråden då jag kan lova att det har behövts. Sällan har jag blivit så mörkrädd över den totala bristen på argumentationsteknik som visats upp från flera inblandade.

För att förklara läget inför denna tråds öppnande kommer här min syn på det hela:

Detta är ett DISKUSSIONSFORUM där man DISKUTERAR. Detta kan ske på olika sätt och skall ses som en blandning av intresse, underhållning och utbildning. Ens ståndpunkter kan antingen vara baserade på ren fakta men även på ens egna uppfattningar. Eget tycke och smak faller in under det sistnämnda. Självklart är det helt okej att säga att någon har fel och medelst god ton och en stor portion ödmjukhet förklara detta för vederbörande, men det är INTE okej att portionera ut angrepp till höger och vänster för att någon baserat på sitt eget tycke anser att något är bra respektive dåligt.

Jag tänker i fortsättningen INTE acceptera någon form av pajkastning, himlande med ögonen och framförallt inga "vem tror du att du är" fasoner. ALLAS åsikter är välkomna, även om de är felaktiga. Det är det ett diskussionsforum bygger på.

Jag har suttit endel med CXHD-1000C och jämfört med Canal Digitals PVR och kan efter noggrann översyn konstatera att jag förstår folk som är 'nöjda' eftersom de i 8 fall av 10 saknar annan referenspunkt än en dålig analog bild matad av en ännu sämre hemmaskarvad antennkabel som efter att ha blivit överkörd av ungarnas gåvagn för tjugonde gången inte mäter mer än 2mm i diameter på tunnaste stället... De är nöjda. Sen att HDTV *ÄR* ännu bättre är en helt annan diskussion.

Jag tycker även att vi lägger ner alla destruktiva diskussioner medlemmar emellan och koncentrerar oss på det som är viktigt. Nämligen, VILKA problem finns med boxen idag (och lösningar då sådana är förekommande) samt enar oss om ett sätt att göra CH medvetna om tidigare nämnda problem som saknar lösningar och hur vi skall arbeta för att nå dit.

Kom ihåg - jag är som Skalman - jag kommer ihåg allt jag ser och hör och det är för att jag inte hör och ser sådant strunt som endel av er. Ser jag NÅGOT som jag inte tolererar så kommer regeltramp efter detta medföra först en PM tillsägelse och om förbättring inte uppvisas en veckas avstängning från forumet - varnad i nuläget eller ej.

Det är inte roligt att stänga av folk då vi vill att folk skall diskutera men när vi lämnar sakfrågorna bakom oss och driver diskussionen ur något förvrängt självändamål anser jag att dylika diskussioner kan ske genom valfri IM tjänst / Forumets eminenta PM-funktion eller medelst annan föredragen kommunikationstjänst som INTE involverar att fylla tråden med tråkigheter.

Så med dessa rader vill jag hälsa er välkomna till den nya Humax CXHD-1000C tråden med de lite hårdare reglerna.

Mycket nöje

Postad 02 July 2008 - 15:47

MrSthlm
  • MrSthlm
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Jag har varit i kontakt med ComHem vid ett flertal tillfällen och undrar vilka det är som svarar i telefon egentligen. Jag antar att det är nåt företag som agerar för CH's räkning och oftast får man inga svar eller extremt luddiga svar. Sist jag ringde och kom fram blev jag tipsad att söka här på forumet och att jag förmodligen skulle finna en bra lösning. Det är ju rena hånet mot oss kunder att bete sig så. Jag ställde frågan vad ingick i den sista uppdateringen förutom att hdmi switching slutat fungera, det vill/kan ingen svara på. Kan man få prata med någon ansvarig/din chef. Svar negativt. Jag gillar inte det här att det antingen ska vara så att man måste försöka häva sitt abbonemang/byta box eller nöja sig med det inte funkar. Hur vore det om CH började föra en fair dialog med sina kunder och försöka komma fram till vettiga lösningar och köra med öppna kort. Jag är grymt besviken och förbannat less på det här.

Ha en fortsatt bra sommar folkz

/M

Postad 02 July 2008 - 15:59

aiity
  • aiity
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Har provat och ringa dom nu i 2 dagar, har varit +25min kötid varje gång, börjar bli galen.

Postad 02 July 2008 - 18:51

MrSthlm
  • MrSthlm
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Pioneer 4280XA
Onkyo 705
Kef 2500
Humax CXHD-1000

Blåskärm 10ggr på raken när jag knäpper på prylarna. Det här hände 1gång av 300 innan senaste uppdateringen. Hur f*n är detta möjligt? Samt varför görs inget? Uppenbarligen läser ju ComHems medarbetare/outsourcade telefonpersonal på det här forumet. Gör nåt nuuuuuuuuuu! Det här är inte ok. Att ringa det vanliga helpdesknumret verkar ju helt lönlöst. Men man kanske skulle slå marknadschefen en signal och höra vad han/hon tycker om det som skrivs här samt hur ärendet sköts/inte sköts.

Postad 02 July 2008 - 19:20

goa gubben
  • goa gubben
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Lugn, bara lugn.
Jag har också en Pio plasma som jag matar med HDMI via en Denonstärkare. Sätt boxen på 720P, se till att starta stärkaren först, vänta tills ljudet kommer. Slå sedan på Pioplasman, så brukar det fungera. Den här boxen förutsätter att du är typ civilingenjör, eller åtminstone väldigt kunnigt, dvs. ingenting för normalSvensson. Det står inte så mycket om det på ComBorts hemsida men för sjutton, det är ju ett monopolbolag.

Postad 02 July 2008 - 20:29

MrSthlm
  • MrSthlm
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Lugn, bara lugn.
Jag har också en Pio plasma som jag matar med HDMI via en Denonstärkare. Sätt boxen på 720P, se till att starta stärkaren först, vänta tills ljudet kommer. Slå sedan på Pioplasman, så brukar det fungera. Den här boxen förutsätter att du är typ civilingenjör, eller åtminstone väldigt kunnigt, dvs. ingenting för normalSvensson. Det står inte så mycket om det på ComBorts hemsida men för sjutton, det är ju ett monopolbolag.

Jag kör med en fjärr och det fungerade utmärkt fram tills sista uppdateringen.

Tack för tipset dock

Postad 03 July 2008 - 00:53

swemike
  • swemike
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Lugn, bara lugn.

Skaffade precis nya g9 Pion och onkyo 606, how nice, blåskärm hela tiden.....

Vad menar du med att sätta boxen på 720p? Hur?

Postad 03 July 2008 - 07:22

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0
Du kan välja upplösning genom att trycka på knappen "V-format". Boxen skickar vidare inkommande signal för visning i "Orginal 576p/720p/1080i", vilket visas på skärmen genom att trycka på knappen "V-format". Tryck en gång till när infomrationsskylten visas och boxen ändrar uppskalning. Skulle 720p inte komma efter första tryckning - tryck en gång till. OBS! Tryck inte för länge på knappen eftersom det kan ändrar signalinställning från YPBPR till RGB :P

Postad 03 July 2008 - 08:08

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Jag tror inte att vald upplösning spelar någon större roll, det viktigaste är att det inte är "original". Är 720p tillräckligt bra med FW17? 1080i var tidigare rekommenderad upplösning.

För mig med en Denon-stärkare och en panasonic-projje fungerar det bäst med att sätta på boxen sist (har förvisso FW15). Jag tror att det är kombinationen av grejer som styr hur det fungerar att växla, dvs. hur det pratar med varandra. Det kan definitivt löna sig att testa att sätta på grejorna i olika ordningar och fippla med ingångsväljare. Oavsett vilken ordning jag sätter på grejerna; ett långsamt byte mellan ingångarna på stärkaren löser blåskärmen. Jag inser dock att med FW17 har det blivit mycket värre och har därför inte uppgraderat.

Postad 03 July 2008 - 09:15

Unregistered2956b483
  • Unregistered2956b483
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0

Kom ihåg - jag är som Skalman

WTF! :P

Ang. boxen som sådan har jag haft lite problem den senaste tiden med att vissa kanaler helt enkelt inte visas. Man får in sändningen men det är svart. Ibland kommer det text, ibland även ljud men ingen bild. Eventuellt är det bara på HD-kanalerna, skall kolla lite mer. Är det här ett vanligt problem? Kanske har med sändningen att göra?

Postad 03 July 2008 - 09:35

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
För det första vill jag tacka Dreadlock för det fina arbetet han gjort den senaste tiden...

Nu till min fråga jag har ställt den några gånger tidigare men får aldrig ett bra svar
hur uplever ni suddigheten på 720p och 1080i jag har en konstant suddighet på dem.
det är som nån skulle satt en suddig hinna över helabilden lika på upskalad SD som på rena hd kanaler.

jag ber er att försöka svara grundligt då jag har frågat detta några gånger men svaren ramlar helatiden bort!!

Redigerat av Duckface21, 03 July 2008 - 09:42.

Postad 03 July 2008 - 10:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Jag har suttit endel med CXHD-1000C och jämfört med Canal Digitals PVR och kan efter noggrann översyn konstatera att...

Så mer konkret - kan du redogöra för skillnaderna mellan de två, gällande SD såväl som HD?
Och försök särskilja på box-prestanda och skillnader i insignal (bitrate).

Iövrigt, tack för upprensning och införande av hårdare regler, på tiden.

Postad 03 July 2008 - 11:53

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0
Fw 17 gjorde en marginell förbättring på SD-kanaler, som nu är bra vid Orginal 576p (uppskalat till 720p/1080i blir det för starka färger tycker jag). Orginal 720p1080i märker jag ingen skillnad mot Fw15 - skulle inte påstå att bilden är suddig, men jag tror jag vet vad du försöker säga. Huruvida avsaknad av "klarare" bild vid 720p/1080i är boxens eller min TV´s fel vet jag inte.

Postad 03 July 2008 - 12:22

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0

Ang. boxen som sådan har jag haft lite problem den senaste tiden med att vissa kanaler helt enkelt inte visas. Man får in sändningen men det är svart. Ibland kommer det text, ibland även ljud men ingen bild. Eventuellt är det bara på HD-kanalerna, skall kolla lite mer. Är det här ett vanligt problem? Kanske har med sändningen att göra?

Det händer mig ibland oxå. Det är mest vanligt på Viasat Film HD. Ibland hjälper det att slå av strömmen på boxen ibland inte.

Postad 03 July 2008 - 21:01

Unregisterededc33a25
  • Unregisterededc33a25
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
När man använder boxens text-tv, och kommer till en fler sidig sida så byter den inte sida automatiskt. Det fungerade bra innan den nya uppgraderingen. Någon fler med det problemet?

Postad 03 July 2008 - 21:06

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

WTF! :)

händer här med blir vansinnig tv1000hd är den som felet uppenbararsig mest på bara svart bild vissa gånger utan ljud med

Postad 03 July 2008 - 23:08

Unregistered2956b483
  • Unregistered2956b483
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Bullit och Duckface21 >> Jag har också märkt att det kan avhjälpas med att bryta strömmen. Det duger inte med power off från fjärren utan knappen på baksidan måste slås av och på. Kanske tyder på att det är boxen och inte sändningarna ändå?
Finns det ingen "uppdateringsfunktion" eller liknande? Alltså något man trycker på och det synkar om eller något i den stilen.

Postad 04 July 2008 - 00:38

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Bullit och Duckface21 >> Jag har också märkt att det kan avhjälpas med att bryta strömmen. Det duger inte med power off från fjärren utan knappen på baksidan måste slås av och på. Kanske tyder på att det är boxen och inte sändningarna ändå?
Finns det ingen "uppdateringsfunktion" eller liknande? Alltså något man trycker på och det synkar om eller något i den stilen.

jo det fins det men humax har vart så snäll o inte monterat den på fronten. på retail utgåvan av boxen fins reset. på OEM boxen från CH sitter den knappen under skalet sorligt nog på mitten av kortet.... så det är en omöjlighetsfråga att använda den om man inte vill montera en förlängning av den till utsidan av boxen

Redigerat av Duckface21, 04 July 2008 - 00:57.

Postad 04 July 2008 - 07:30

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Jag tror inte att vald upplösning spelar någon större roll, det viktigaste är att det inte är "original". Är 720p tillräckligt bra med FW17? 1080i var tidigare rekommenderad upplösning.

Stämmer i mitt fall. Får ingen blåskärm så länge jag har "fast" 720p eller 1080i upplösning. Blåskärmsblinkning inträder för mig vid "original" och byte MELLAN SD kanaler och HD kanaler (från TV4 till TV4 HD t ex) och vice versa. Vid kanalbyte mellan SD kanaler eller mellan HD kanaler fungerar det så länge man inte går från en HD kanal till SD kanal eller tvärtom. Det går alltså för mig att titta på HD-listan rakt igenom utan problem i "original" läge men sen att gå till en SD kanal är dödfött. Mycket märkligt.

I övrigt, om det stämmer att blåskärmsblinkning kan "lösas" genom att starta de olika apparaterna i kedjan i en viss ordning är det ett problem med handskakningsproceduren mellan olika apparater med HDCP. Min gissning är att boxen använder en annorlunda eller gammal version av HDCP som ställer till problem med andra modernare apparater. Spekulationer givetvis från min sida dock.

Postad 04 July 2008 - 07:47

k5054
  • k5054
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Attack12: jag har precis samma fel på min texttvfunktion. Berätta om du får det löst!

Redigerat av k5054, 04 July 2008 - 07:50.

Postad 04 July 2008 - 08:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Fw 17 gjorde en marginell förbättring på SD-kanaler

SD via HDMI är gigantiskt förbättrat mellan FW15 och FW17.

Detta eftersom FW15 helt enkelt var trasigt!
Vad som hände då var att den tillsynes skrev sönder bufferten vilken gav i det närmaste halverad upplösning och flimmer (576p & 720p) alternativt så la den linjerna i bilden lite "omlott" vilket gav en suddig bild (1080i).

Detta såg man på 1 sek om man slog upp SVTs testmönster. Med FW17 uppvisar inte testmönstret detta problem.

Problemet verkar dock kvarstå - ibland. Ingen här som kikat på "Äntligen Hemma" de senaste dagarna (om inte så gjorde ni rätt i det iofs... :))? Den halverade upplösningen verkar visa sitt fula tryne igen, iaf vid rörelser. Grovt överfall av "jaggies" om man säger så. Har sett det i vissa andra program med.

En intressant detalj är att det här inte hjälper att köra det som 576i via Scart. Dvs det är inte deinterlaceingen från 576i till 576p som går fel (om det nu inte är så att 576i via scart tar vägen 576i->576p->576i igen...).

Likaså är 1080i inte helt 100%-igt. Har sett exempel på där "omlott"-problemet uppenbarar sig. Här såg jag det faktiskt en gång då Eurosport HD körde från SD uppskalad volleyboll. Loggan var "randig". Märkligt nog gick det här inte att se ett spår av om man köra sändningen via Scart....strange.

Men ja, majoriteten av tiden så inträffar inte felen ovan.
Och då har jag inte noterat mkt att klaga på i Original 576p. Bandbredden verkar bra och inga andra uppenbara artefakter vad jag har sett - blir gärna rättad om jag har fel. Ja, förutom att jag vill ha 576i ut då för att slippa boxens deinterlace...

Skärpan verkar vid 576p, om man enbart tittar på info-rutan, helt överstyrd. Men info rutan är ju av boxen internt renderad grafik, vem vet, kanske är det så att det är en nedskalad variant av den som används för HD-upplösningar och det är det som ger de vita konturerna? För vad jag kan se så är video-materialet boxen visar inte alls lika överstyrt som info-rutan vill ge sken om så att säga.

Hemma hos mig ger uppskalad 1080i snäppet mindre skärpa än 576p och uppskalad 720p ett steg sämre ändå. Troligtivs beroende på de dubbla omskalningar detta ger. Det är enkelt att se att bandbredden minskar i 1080i och 720p återigen genom att titta på SVTs testbild. Minskad bandbredd ger mindre kontrast i smådetaljer (och något mindre "sting" i bilden - bla därför Scart ofta har mindre "sting" än HDMI) vilket vi alltså uppfattar som minskad skärpa. Men vad som funkar bäst av 576p, 720p och 1080i är helt beroende av displayens bildprocessing (inte upplösning som många fortfarande tycks tro...) så det här varierar ju hso var och en därute.

(uppskalat till 720p/1080i blir det för starka färger tycker jag).

Har nog med din tv att göra i så fall, boxen gör inga fel med färgerna i det här avseendet. Vad jag minns.

Märk väl att en display kan kräva olika inställningar (tex olika Sharpness eller Color) när den matas med SD-upplösta signaler resp HD-upplösta signaler. Dvs om man micklar med outputten och man upptäcker nått galet så är det kanske inte box-problem man ser utan en, förhållande till insignalen, felinställd display.

Redigerat av pacman, 05 July 2008 - 18:40.

Postad 04 July 2008 - 08:32

Miltex
  • Miltex
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Attack12 & k5054: Det funkar bra att byta delsida om man använder pil höger knappen, känns t.o.m. smidigare än att sidorna byts automagiskt :)

Postad 04 July 2008 - 08:38

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0

Problemet verkar dock kvarstå - ibland. Ingen här som kikat på "Äntligen Hemma" de senaste dagarna (om inte så gjorde ni rätt i det iofs... )? Den halverade upplösningen verkar visa sitt fula tryne igen, iaf vid rörelser. Grovt överfall av "jaggies" om man säger så. Har sett det i vissa andra program med.

Hej!

Det där med jaggies har jag också enormt mkt av just på äntligen hemma och jag har boxer. Hade samma problem på Rent hus, den där städserien. Tror det beror på något annat, dåliga signaler eller något.

Mvh D

Postad 04 July 2008 - 09:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Hej!

Det där med jaggies har jag också enormt mkt av just på äntligen hemma och jag har boxer. Hade samma problem på Rent hus, den där städserien. Tror det beror på något annat, dåliga signaler eller något.

Mvh D

Det va som f*n! I stand corrected then...
Kunde aldrig tro att signalen för ett sånt "nytt" program skulle kunna vara så dålig. Ok, det är TV4 och de är ju lite taffliga...

Förklarar dock inte varför SVTs dokumentär om Wallenberg hade liknande problem - de brukar ju veta vad de sysslar med iaf.

Postad 04 July 2008 - 09:47

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0

Det va som f*n! I stand corrected then...
Kunde aldrig tro att signalen för ett sånt "nytt" program skulle kunna vara så dålig. Ok, det är TV4 och de är ju lite taffliga...

Förklarar dock inte varför SVTs dokumentär om Wallenberg hade liknande problem - de brukar ju veta vad de sysslar med iaf

Hej!

Har haft liknande problem på SVT:s kanaler också. Inte lika mkt dock. Tv4:s kanaler är dom som har mest "jaggies" Verkar bara vara på svenska produktioner också. Vet inte vad dom sysslar med :)

Mvh D

Postad 04 July 2008 - 09:48

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0

Attack12 & k5054: Det funkar bra att byta delsida om man använder pil höger knappen, känns t.o.m. smidigare än att sidorna byts automagiskt :)

Det var fö en av de sakerna som åtgärdades i senaste fw:

Text-tv.
Det är nu möjligt att läsa underordnade text-tv-sidor, precis så som det står beskrivet i manualen.

När jag kollade i manualen såg jag att det fanns också en egen text-tv meny som jag missat helt...
Tryck på 'MENU' i text-tv läget för att visa den längst ner.

Redigerat av rickardl, 04 July 2008 - 09:50.

Postad 04 July 2008 - 10:32

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Har haft liknande problem på SVT:s kanaler också. Inte lika mkt dock. Tv4:s kanaler är dom som har mest "jaggies" Verkar bara vara på svenska produktioner också. Vet inte vad dom sysslar med :)

Aha, intressant, då spinner vi vidare...drabbar detta även Canal Digital-ägare?
Om inte så är det ju inte materialet i sig det är fel på (man har ju svårt att tro att nån sitter i produktionen och inte märker att det är pixel-vm, även om det förstås inte ska uteslutas) utan Boxer resp Comhems utsändningar.

Vilket i så fall skulle bekräfta misstanken (va ju tydligt under fotbolls-EM verkade det som) att Comhem låter sig matas med Boxer bitrates vilket låter tillsynes jäkligt onödigt. De kan ju inte ha samma behov av "varierande bandbredd" kan man tycka?

Redigerat av pacman, 04 July 2008 - 10:33.

Postad 04 July 2008 - 11:07

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Härligt att tråden är rensad och att attityden är på normal "user" nivå. :)

En sak som jag börjar märka mer och mer av är att bilden fortfarande "stannar" upp i en 1/10 sekund. Detta händer lite sporadiskt och följer inget mönster... Är det bara min box eller är det andra som har detta problem?

Postad 04 July 2008 - 11:12

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

En sak som jag börjar märka mer och mer av är att bilden fortfarande "stannar" upp i en 1/10 sekund. Detta händer lite sporadiskt och följer inget mönster... Är det bara min box eller är det andra som har detta problem?

att bilden stannar upp har jag inget problem med men att bilden fryser till och sen går vidare vill säga en del pixlar sen fryser till. bra signal är det så det kan de inte va. detta problem kom efter senaste fw

Redigerat av Duckface21, 04 July 2008 - 11:13.

Postad 04 July 2008 - 11:16

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Inget jag märkt av så det har stört mig. Det få gånger det har hänt blir det bra igen på något ögonblick och det brukar inte upprepas. Hade samma "problem" med den gamla C-Fox boxen från Humax som jag använde innan HD-boxen med ungefär samma mellanrum mellan händelserna.

Postad 04 July 2008 - 11:31

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0

Jag skulle gissa på att det står en riktigt dålig scaler någonstans på TV4, de är verkligen usla på att skala ner eget högupplöst material (nu har jag ju iofs inte TV4 HD så jag vet ju inte om det är så, hur svårt kan det vara för TV4 att lägga ut en tablå för kanalen och skriva vilka program som är HD och vilka som är uppskalade?).

Postad 04 July 2008 - 12:00

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Jag skulle gissa på att det står en riktigt dålig scaler någonstans på TV4, de är verkligen usla på att skala ner eget högupplöst material (nu har jag ju iofs inte TV4 HD så jag vet ju inte om det är så, hur svårt kan det vara för TV4 att lägga ut en tablå för kanalen och skriva vilka program som är HD och vilka som är uppskalade?).

Jo fast Äntligen Hemma lär inte vara filmat i HD.

Postad 04 July 2008 - 13:29

Sijekovac
  • Sijekovac
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Hej på Er
Jag har följt denna tråd i över ett års tid fastän jag inte hade HD-boxen..
Det är tack vare denna tråd jag väntat med att skaffa HD-boxen men ju längre tiden gick ju mera insåg jag att det inte blir någon ny HD box från comhem än på ett (bra) tag till..
Så, till slut skaffade jag HD-boxen ändå! Jag tyckte det var bra pris som jag fått på OnOff i Motala, 495 kr för HD-boxen plus 99kr i 12 månader för HD kanalerna..
Hur som helst, efter installation av boxen (via HDMI) kunde jag tydligt se den suddiga bilden som FW 15 hade.
Uppgraderade direkt till FW 17 och bilden blev "hur bra som helst" :o
Ja, ja.. nu tror Ni att jag överdriver kanske. Att jag är nöjd med bilden kan bero kanske på att jag för tillfället bara har en Philips 32PF5331 som är ju inte någon versting. Jag ser inte heller någon större skillnad på SD kanaler oavsett jag väljer Original 576i , 720P eller 1080i. '
Nu pratar jag bara om bildkvalité eftersom jag inte har någon hemmabio eller annat.
Jag hoppas att bilden förblir fin när jag skaffar en 42' TV som jag tänkt göra inom kort.
Jag ville bara berätta om "min korta erfarenhet"' med HD-boxen så jag hoppas att Ni som har/haft problem med boxen inte tar illa upp.

Trevlig sommar
Sijekovac

Postad 04 July 2008 - 13:40

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0
Kul att du är nöjd med produkten (vad avser bildkvalite) o emotser ditt betyg på boxen :o

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.