Du kanske har kommit in i "butiksmode", om det nu finns en sådan?
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 21 april 2009 - 16:32
Postad 21 april 2009 - 17:10
Ja kanske, men i såna fall vill jag ut illa kvickt...@GForce
Finns det inget sätt (knappkombination eller liknande) som reset:ar allt?
Manualen nämner överhuvudtaget inget om dessa problem.
Postad 21 april 2009 - 20:22
Jag hade de flesta menyer utgråade efter en förmodad felaktig uppgradering. Felet från början var att DigitalTV inte fungerade helt perfekt.
Efter kontakt med supporten om felet och försök till ytterligare uppgraderingar så kom en servicetekniker hem till mig och han fick byta ut mainboard på tv. Efter bytet fungerade digitalsändingar fläckfritt.
Nu har jag dock ett annat problem som är att EPG inte fungerar, men eftersom jag inte använder det så gör det inte så mycket. Ska dock felanmäla detta också innan serviceavtalet går ut.
Mvh
RS
Postad 22 april 2009 - 05:57
Tack för svaret.Kontakta Pioneer supporten och felmeddela.
Jag hade de flesta menyer utgråade efter en förmodad felaktig uppgradering. Felet från början var att DigitalTV inte fungerade helt perfekt.
Efter kontakt med supporten om felet och försök till ytterligare uppgraderingar så kom en servicetekniker hem till mig och han fick byta ut mainboard på tv. Efter bytet fungerade digitalsändingar fläckfritt.
Nu har jag dock ett annat problem som är att EPG inte fungerar, men eftersom jag inte använder det så gör det inte så mycket. Ska dock felanmäla detta också innan serviceavtalet går ut.
Mvh
RS
Jag ringer supporten.
Postad 22 april 2009 - 10:23
Supporten tyckte jag skulle uppgradera firmware.Tack för svaret.
Jag ringer supporten.
Det försökte jag göra EXAKT efter instruktionerna på pioneers hemsida men det funkar inte.
Det ska gå igång en orange lampa ner till vänster på tv´n efter ett tag men det gör det inte, det lyser bara blått hela tiden. Jag har testat med 3 olika USB minnen, alla formaterade till både fat och fat32 samt laddat ner formware 3ggr för att vara säker på att det inte är nåt knas där. Inget av detta funkar dock.
Nu säger supporten att jag måste ha strömsladden urdragen över natten (8-10h) och att tv´n då tappar alla inställningar och man kan börja om från scratch. Hmm, låter sådär lagom troligt. Varför skulle tex USB porten plötsligt börja funka? Men jag testar väl så får de skicka någon ändå fast en dag senare.
Trist i alla fall på en så dyr tv, och jag verkar ju inte vara ensam med dessa eller liknande problem.
Postad 22 april 2009 - 10:27
Supporten tyckte jag skulle uppgradera firmware.
Det försökte jag göra EXAKT efter instruktionerna på pioneers hemsida men det funkar inte.
Det ska gå igång en orange lampa ner till vänster på tv´n efter ett tag men det gör det inte, det lyser bara blått hela tiden. Jag har testat med 3 olika USB minnen, alla formaterade till både fat och fat32 samt laddat ner formware 3ggr för att vara säker på att det inte är nåt knas där. Inget av detta funkar dock.
Nu säger supporten att jag måste ha strömsladden urdragen över natten (8-10h) och att tv´n då tappar alla inställningar och man kan börja om från scratch. Hmm, låter sådär lagom troligt. Varför skulle tex USB porten plötsligt börja funka? Men jag testar väl så får de skicka någon ändå fast en dag senare.
Trist i alla fall på en så dyr tv, och jag verkar ju inte vara ensam med dessa eller liknande problem.
Byt ut skräpet på garantin. Sånt där ska du inte behöva ta.
Postad 22 april 2009 - 12:41
Byt ut skräpet på garantin. Sånt där ska du inte behöva ta.
Det är ju inte så lätt att byta ut denna TV på garantin, just därför att man har den där PDP+ garantin. Butikerna skickar ju en bara vidare till just Pioneer-supporten så då måste man ju följa vad de säger.
Många verkar ha så väldigt lätt att få saker utbytta rakt av mot en ny, har själv aldrig lyckats med detta utan alltid ska det lagas och skickas hit och dit. Speciellt denna TV, jag har nu ägt den sedan i Juli förra året varav det nu är uppe i tre månader totalt på reparation (tre tillfällen, samma fel).
Nu senaste vändan har jag inte kontaktat butiken men de tidigare tillfällena gick till så att allt vad gäller garanti/reparation/fel etc. går på PDP+ och då verkar inte butiken vara inblandad eller kunna påverka speciellt mycket. Hade väldigt gärna nu kunnat säga åt butiken att nu är det bara jag får en ny rakt av från fabrik.
Postad 29 april 2009 - 08:56
En liten uppdate om mina problem med min 5090H. Det kanske hjälper andra som hamnar i samma läge.Supporten tyckte jag skulle uppgradera firmware.
Det var fel på mainboard på min tv. Efter att ha försökt allt som telefonsupporten ville att jag skulle göra så skickade de ut en (mycket trevlig) tekniker som bytte kortet och sen funkade allt direkt.
En kul grej är att han hade sin egen specialfjärr och han gick in i menyer som användare aldrig kommer in i. Det var rätt mycket kul inställningar.
Frågan är om man skulle kunna få tag i de koder fjärren använder och ladda ne dem till en universalfjärr. Skulle det funka?
Postad 29 april 2009 - 17:56
Jag postade i en annan tråd om mina problem med att min nya 5090 h tappade insignaler på svt o tv4! Kan nu efter mycket strul och fix med supporten meddela att jag numera efter uppdatering av firmware åtminstånde kan se 20 minuter utan att tappa signal! Tjo hooo! Dock är jag något skeptisk och undrar om det kan finnas något jag behöver se upp med nu efter uppdateringen! Tacksam för svar då jag läst att det tydligen finns fler här på forumet som haft liknande problem. Lustigt är att Supporten säger sig aldrig hört någon som har problem med borttappade signaler!!
Postad 29 april 2009 - 20:42
Jag har i dagsläget en HTPC med Vista Utlimate och ett Radeon 4650 grafikkort med HDMI. Är det några problem att få 1080p24 att fungera bra?
Jag brukar använda MPC HC för att spela upp film.
Postad 06 maj 2009 - 22:05
Hade en avvaktande beställning på en 5090H hos Fydbörsen.
De ringde för ett tag sedan och sa att jag får vänta till sep-okt... så avbokade den då..
Började ställa in mig på en Samsung (svär jag nu??)
MEN idag av en ren slump passerade jag Linköping och knallar in på Elgiganten...
1 st demo-ex av 5090H ska kränga fr 21.995:-
Efter lite dealande så är den min... för 20.995:-!!
Så imorgon ska det kopplas in och testas och lekas och tittas och bara vara glad!
Nån som har bra tips på inställningar? Är inte sådär erfaren så har någon ett bra grundrecept vore jag tacksam!
Postad 06 maj 2009 - 23:28
JaBörjade ställa in mig på en Samsung (svär jag nu??)
Kolla in denna tråd från början så hittar du inställningstips.
Efter ca 200 timmar så ska du kontakta en certifierad ISF-kalibrerare som höjer din tv till skyarna! Att hitta dem utanför storstäderna är inte alltid så lätt så ett alternativ är att köpa en kalibreringsBD/DVD & lägga ned större delen av din fritid till att fixa till det hela under en myyyycket lång tid.
Eller så kör du bara på med det du tycker, grattis till den bästa tv:n

Postad 07 maj 2009 - 07:40
Kan bekräfta att 1080p/24 fungerar perfekt med nVidia 9300, om du inte får det att fungera så beror det inte på TV:n utan på grafikkortet/drivrutiner/programvara/osv. Men vad grafikkortet klarar eller inte klarar är nog mer en fråga för HTPC-delen av forumet, testa att fråga där.Jag har i dagsläget en HTPC med Vista Utlimate och ett Radeon 4650 grafikkort med HDMI. Är det några problem att få 1080p24 att fungera bra?
Postad 07 maj 2009 - 08:43
Kan bekräfta att 1080p/24 fungerar perfekt med nVidia 9300, om du inte får det att fungera så beror det inte på TV:n utan på grafikkortet/drivrutiner/programvara/osv. Men vad grafikkortet klarar eller inte klarar är nog mer en fråga för HTPC-delen av forumet, testa att fråga där.
Perfekt, var egentligen det jag behövde veta.
Har tillgång lite båda nvidia och ati-grafikkort så det borde inte vara några problem.
Postad 07 maj 2009 - 21:37
Vilket energisparläge skall man köra på och varför ?
Det blir ju lite skillnad på bild när man kör med energisparläge av.
Drar den så mycket mer ström när man har den i avläget och hur mycket mer i sånt fall..?
Postad 07 maj 2009 - 22:11
Skit i energisparlägena! De sabbar bara bilden ju och jag tror inte att du kommer se någon skillnad i plånboken.Fråga!!
Vilket energisparläge skall man köra på och varför ?
Det blir ju lite skillnad på bild när man kör med energisparläge av.
Drar den så mycket mer ström när man har den i avläget och hur mycket mer i sånt fall..?
Postad 07 maj 2009 - 23:25
Postad 07 maj 2009 - 23:32
Jag kör med energiläge 2 just nu och det är med mina inställningar väldigt liten skillnad på bilden. Däremot går elförbrukningen ner en del.
Du har inte hört några mätningar på hur mycket det skall göra från avläget till energisparläge 2 ?
Postad 18 maj 2009 - 20:27
Här kommer några tekniska frågor:
1. När jag sätter på min vanliga DVD-spelare som är kopplat med Componenetkablel och maskinen är satt på Progressive Scan så får jag meddelandet på Pioneerskärmen att dvdn sänder ut signaler i 567p.
Överallt på forumet står det ju att man när man ser PAL DVD ställa instälnningarna enligt följande:
Pure Cinema Standard Drive Mode 1. Det har jag gjort MEN på tabellen står det ju att "Connect using 571i"!
Fattar inte om jag gjort något konstigt eller är det för att jag inte kör HDMIkabel jag får 576p istället för 756i?
Spelar det ngn större roll?
2.
Jag har kopplat min dator till tv:n genom DVI-HDMIkabel. I Nvidias kontrollpanel kan man ställa lite olika värden b annat uppdateringsintervallen. JAg uppfattar att den ska ställas in. Ska jag välja 50Hz där eller ngt annat? Kan tex välja 59 och 60 Hz exempelvis.
Det finns även en "välj signalformat du vill h"a. Kör jag som nu (klona) finns inte alternativet högre än 720 p men på min tvskärm står det 1080i.
Väljer jag "enskild skärm" finns detta val även att göra här trots att det på tv:n redan står det ändå. Så frågan allstå för "bästa bild" ska jag ändra i datorn med eller kvittar det när jag kör DBI-HDMIkabel tror ni?
Postad 20 maj 2009 - 10:00
Du har inte hört några mätningar på hur mycket det skall göra från avläget till energisparläge 2 ?
Mätte för ett tag sen och om har för mig att det sjönk med ca 100W.
Postad 20 maj 2009 - 15:56
Så här har jag kopplat:
Digitalbox -> 5090 (HDMI1)
Playstation 3 -> 5090 (HDMI2)
5090 (Optisk ut) -> Marantz 7400 (optisk in)
Dolby digital fungerade innan jag bytte TV men då körde jag optiskt ut direkt från respektive enhet till receivern.
Kan någon hjälpa mig att få ordning på detta? Jag har tittat i instruktionsboken utan att bli klokare.
Tacksam för hjälp.
Postad 20 maj 2009 - 20:11
Vet inte om det här är rätt ställe att ställ denna fråga men gör det ändå..
Har en pioneer dvd spelare dv 696 som jag har en hdmi kabel kopplad till min pioneer lx50 reciver,
som jag har en hdmi kopplad till pioneer pdp- lx5090,
Har hört att man skall ställa hdmi på recivern på through inte AMP, och låta tv´n ta hant om uppskalningen,
någon som vet något om det?
grejen är den att när jag ställer den på through så får jag bild men inget ljud men står den på AMP så får jag både och men då är det väll recivern som tar hant om uppskalningen?
Är det någon mer funktion på tv´n eller recivern jag måste ändra ??
Tacksam för all hjälp jag kan få
Postad 26 maj 2009 - 18:48
Jag har själv efter kalibrering min på enhancer mode 2 och sharpness på 0.
Postad 26 maj 2009 - 19:09
Jag har en 5090 och har problem med att mata ut Dolby Digital till receivern som är en Marantz SR7400. Jag får ljud, men endast stereo - vad gör jag fel? Eftersom problemet uppenbarar sig både från min digitalbox samt Playstation 3 så misstänker jag att jag har missat någon inställning.
Så här har jag kopplat:
Digitalbox -> 5090 (HDMI1)
Playstation 3 -> 5090 (HDMI2)
5090 (Optisk ut) -> Marantz 7400 (optisk in)
Dolby digital fungerade innan jag bytte TV men då körde jag optiskt ut direkt från respektive enhet till receivern.
Kan någon hjälpa mig att få ordning på detta? Jag har tittat i instruktionsboken utan att bli klokare.
Tacksam för hjälp.
Såvitt jag har förstått tillåter inte HDMI standarden att 5.1 ljud vidarebefodras. Tekniskt är det möjligt för tillverkarna men inte legalt. Man kan ju spy för mindre....

Så om du vill ha digitalt surround får du vackert dra direkt till förstärkaren från PS3 och sedan sitta och mecka med sound-lag och annat smått och gott istället. Kul va?
Bör ju tilläggas att det inte är ett problem specifikt för Pioneer...
Redigerat av Unregistered8be02378, 26 maj 2009 - 19:10.
Postad 10 juni 2009 - 10:50
Kör ni med enhancer mode 1 el 2? Och vilket värde på sharpness?
Jag har själv efter kalibrering min på enhancer mode 2 och sharpness på 0.
Sharpness ska alltid stå på -15!
Postad 13 juni 2009 - 22:22
Edit: Jag har en dator som matar ut 1920x1080p och det funkar, men så fort jag väljer den inställningen på ps3an blir det svart, men det funkar i en sketen sony 26" lcd
Redigerat av Gilpo, 14 juni 2009 - 10:03.
Postad 16 juni 2009 - 11:56
Postad 17 juni 2009 - 10:18
Mvh. BlixtGordon
Edit: En annan fråga, när jag kopplar in tv'n till datorn via s-video - scart, blir bilden svartvit. Så var det ju på tjock tv'n när man bara tryckt "AV" en gång~ vad kan detta bero på när inställningarna på datan känns rätt?
En annan grej är när tex. PS3't är inkopplat på HDMI input 1 och scart på input 1 krockar inte det när man anger "input 1" på kontrollen?
När scart är inkopplad på input 2 och man därefter trycker på input 2 så blir det ju scarten.
^^,
Redigerat av BlixtGordon, 17 juni 2009 - 10:32.
Postad 17 juni 2009 - 10:24
Sharpness ska alltid stå på -15!
Jag kör den på +5. Kör även User Mode lol
Postad 17 juni 2009 - 12:14
Jag kör den på +5. Kör även User Mode lol
Med sharpness på "+5" så har du otvivelaktigt feta kantlinjer runt alla objekt i bilden med resultatet
att du då har minskat den effektiva upplösningen ganska så rejält. Med tanke på att du har en väldigt
kompetent tv så verkar det oerhört onödigt att "förstöra" bilden med en sådan sak...imo.
Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 17 juni 2009 - 12:14.
Postad 18 juni 2009 - 11:46
Redigerat av Unregistered26508, 18 juni 2009 - 11:47.
Postad 18 juni 2009 - 14:44
Skärpan ska alltid stå i botten! Först då ser du hur bra tvn är på riktig skärpa!Jag ser dock inga kantlinjer. Har dock inte så bra syn.
Grejen är att skärpverktyget gör inte bilden ett dugg skarpare, den lägger till konjukturer/skuggor runt objekt/människor. Dessa skuggor/konjukturer tar även plats, som ett ex om en person har skäggstubb i sitt ansikte så läggs dessa runt skäggstråna vilket gör att strecken lägger sig lite över hyn. Det gör så att hyn inte syns lika mycket, alltså massor av detaljer som du går miste om i bilden. BILDEN BLIR INTE ETT DUGG SKARPARE, DITT ÖGA LURAR DIG ATT DET ÄR DET. DU FÅR EN SÄMRE BILD!
Första bilden i denna är korrekt, i anda bilden är låstasskärpan uppskruvad!

Läs även mer:
http://en.wikipedia....Unsharp_masking
Postad 18 juni 2009 - 18:15
Redigerat av xms67, 18 juni 2009 - 21:58.
Postad 18 juni 2009 - 19:19
När ni säger (och ni verkar inte var få) att skärpan ska ned. Tänker ni då på sändningar med riktigt bra kvalitet? Typ HD eller bra SD digitalt? Jag testade på en analog Comhemkanal och det såg inte bra ut.
Den ska alltid vara på -15, antar att du menar en analog comhem signal och höjer du skärpan då så blir bilden ännu värre eftersom skärpan kommer få fram bruset mer och artifakter.
Skulle vilja visa en före, efter- bild som visar förlorandet av detaljer efter tillagd skärpa, men hittar ingen. Någon som har någon sådan bild som verkligen visar det ordentligt.
Tycker seriöst den undre bilden ser skarpare ut.
Har du någonsin sett skägg som glänser i verkligheten? Det ser ju onaturligt ut.
När du blöter ditt ansikte med vatten så blir det ju glansigare, men inte skarpare. Ditt öga lurar dig.
Postad 18 juni 2009 - 22:03
Den ska alltid vara på -15, antar att du menar en analog comhem signal och höjer du skärpan då så blir bilden ännu värre eftersom skärpan kommer få fram bruset mer och artifakter.
Hmm, jag gjorde som sagt en test på tidigare idag och jag har väldigt svårt att förstå att den bild jag fick skulle vara bättre. På riktigt bra signaler kan jag förstå (kanske) din (och andras) uppfattning. Men på en soppig analog comhem signal??? Njaa. Men du får gärna utveckla mer. En fråga jag har är varför -15? Borde inte 0 vara neutral?
Postad 18 juni 2009 - 22:25
Tycker seriöst den undre bilden ser skarpare ut.
Den "ser" skarpare ut, men är det inte.
Det finns egentligen bara ett sätt att öka skärpan. Man ökar upplösningen. Det går ju inte att få ut mer information än vad som fångades vid ögonblicket då bilden togs
Då ögat är lättlurat så kan man naturligtvis ta till knep. Ett sätt är att lägga till information som inte finns från början. Har du en massa vita pixlar så kan du öka intrycket av skärpa genom att lägga till mörka pixlar runt det vita. Men att kalla det för skärpa är fel. Möjligen ökar man kontrasten mellan svart och vitt.
Postad 19 juni 2009 - 10:17
Har för mig att den inte ville upp högre än till 60Hz via HDMI när jag testade, om jag minns rätt. Ska inte svära på det. VGA vet jag inte. Men du kan använda t ex XBMC för att spela upp filmerna, den kan växla ner till 24Hz automatiskt vid uppspelning av 24p-material.Blev nyligen intresserad av 5090:n. Jag har en HTPC och jag undrar om man kan skicka ut 72hz direkt från grafikkortet för korrekt visning av 24p-filmer. Alltså, att inte låta TV:n trippla en 24hz-signal, utan trippla direkt i datorn? Surfar, spelar och gör mycket annat på HTPC:n och då 24hz är för litet för sådan användning skulle jag vilja köra 72hz konstant utan att behöva byta när jag ska se på film.
Postad 19 juni 2009 - 10:24
Å andra sidan kan jag inte se något fel med att använda den inställningen om man nu upplever att bilden blir skarpare, oavsett om verkligheten i själva verket är en annan.Den "ser" skarpare ut, men är det inte.
Postad 19 juni 2009 - 10:32
Jag har nyligen tagit steget över till platteve. Valet föll på en Kuro.
Jag har testat en massa olika inställningar och kommit fram till att bäst bild just nu blir det om jag kör komponent ut från min DVD-spelare och sedan låter min Denon 4308 skala om till 1080p innan signalen skickas till teven. Bäst bild blir det dessutom om jag ställer in teven i skärmläge "visa pixel för pixel". Men tyvärr dyker då konstiga vita streck upp i ovankanten av bilden. Var ligger felet?
Är det i DVD-spelaren, min reciever eller i teven? Och kan det justeras bort på något sätt?
Se bilden som illustrerar det hela.
Bifogad fil(er)
Postad 19 juni 2009 - 11:14
Kolla om din tv har höjd-och-bredd justering. Det kanske kan bota den.
Postad 19 juni 2009 - 11:31
Tack för tipset, men när man kör med "dot-by-dot" är höjdledsjusteringen gråmarkerad och kan alltså inte justeras...
Postad 19 juni 2009 - 11:36
Å andra sidan kan jag inte se något fel med att använda den inställningen om man nu upplever att bilden blir skarpare, oavsett om verkligheten i själva verket är en annan.
Fel är det inte. Bilden blir inte korrekt bara. Det som är jobbigt är att ta sig ur vanor. Börjar man med att kalibrera så att bilden den ser så nära ursprungsmaterialet som möjligt är det lättare att upptäcka eventuella bildfel. Har man däremot överdrivna inställningar från början är det svårt att gå bakåt. Jag lovar dig.
Det är med stort intresse jag följer DNR-debatten nu. Folk som vant sig vid "rena" bilder utan filmgryn har väldigt svårt att uppskatta filmer som är rätt överförda utan för mycket DNR. Här kan du vänta dig ett mini-krig, samma som anamorf-anhängarna på 90-talet förde.
Nästa fajt blir troligtvis användadet av kontrastförstärkning. Jag har sett ett gäng filmer på BR(blu-ray) som verkar möta detta öde. förskräckligt handhavande av filmer tycker jag.
Det senaste offret för denna behandling blev tyvärr LEON:
LEON
Kolla speciellt Blu-ray bilderna på flickan när hon sitter i soffan. Kolla in hennes hand. Hej då detalj säger jag. Tyvärr verkar det gälla många andra bilder i LEON också. Jag vill reservera mig för att hemsidan kanske av misstag kontrast-boostade dem. Hur som helst ser det förjäkligt ut. Samma sak kan man se på bilden av Will Smith diskuterades från början. Skägget blir för tydligt. Det ser inte naturligt ut.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 19 juni 2009 - 11:38.
Postad 19 juni 2009 - 11:42
Hej Trebban!
Tack för tipset, men när man kör med "dot-by-dot" är höjdledsjusteringen gråmarkerad och kan alltså inte justeras...
Gå ur Dot-by-Dot och testa på känsla med att "förstora" bilden en aning. Testa sedan med att "dotta" filmen igen. Är det fortfarande linjer på filmen efter testet så går du ur igen och förstorar tills det ser bra ut. Försvinner ändå inte linjerna drar jag slutsatsen att filmen inte överfördes korrekt. Andra får gärna ha en åsikt här.
Postad 19 juni 2009 - 12:10
Har även testat med andra DVD-filmer, samma vita streck syns upptill i bild.
Postad 19 juni 2009 - 14:00
Har gång på gång läst att man ska ha skärpan på lägsta värdet för att inte förstöra filmens riktiga skärpa. Jag köper det resonemanget rakt av MEN... när jag tittar på exempelvis winamp på min krp-600a men skärpa på -15 så flyter ju pixlarna från bokstäverna ut och blir oskarpa. Hur i hela världen kan man då säga att är närmast orginalmaterialet när pixlarna blurras?
Min skärpa ligger nu på -6 vilket i mina ögon inte ger någon negativ inverkan på bilden samtidigt som pixlarna är nästan rätt (alltså fyrkantiga utan glöd som visas på närliggande pixlar)
Ska testa detta mer men jag vill gärna ha lite input på denna fråga.
MVH Rickard
Postad 19 juni 2009 - 14:54
Jag testade att gå i och ur dot-by-dot men felet hänger kvar.
Har även testat med andra DVD-filmer, samma vita streck syns upptill i bild.
Ring på service. Eller provar du en ny spelare. Är strecken kvar då så har nog skärmen gått sönder, tyvärr.
Postad 19 juni 2009 - 14:57
En liten fråga angående skärpa (-15)
Har gång på gång läst att man ska ha skärpan på lägsta värdet för att inte förstöra filmens riktiga skärpa. Jag köper det resonemanget rakt av MEN... när jag tittar på exempelvis winamp på min krp-600a men skärpa på -15 så flyter ju pixlarna från bokstäverna ut och blir oskarpa. Hur i hela världen kan man då säga att är närmast orginalmaterialet när pixlarna blurras?
Min skärpa ligger nu på -6 vilket i mina ögon inte ger någon negativ inverkan på bilden samtidigt som pixlarna är nästan rätt (alltså fyrkantiga utan glöd som visas på närliggande pixlar)
Ska testa detta mer men jag vill gärna ha lite input på denna fråga.
MVH Rickard
Jag håller med dig! Precis samma för mig (men med annat test än just winamp). Jag har själv ändrat "enhancer mode" till 1 istället för 2 som rekommenderas överallt här på forumet samt på engelska forum. Medans amerikanerna verkar vara mer för att använda just 1 än 2. Med 1 blir det skarpare och då kan man ändå ha sharpness på -15 utan att få blurriga bokstäver (förmodligen även med winamp).
Testa ändra enhancer till 1 och se vad ni tycker. Jag föredrar det på material med lägre kvalitet. Med blu-ray och högupplöst så är det ju så bra ändå så att det är svårt att säga egentligen...
Postad 19 juni 2009 - 15:43
Det var precis så jag ville ha det. Jag offrar gärna lite äkta detalj om det blir att se så pass mycket bättre ut (i mina ögon) men måste erkänna att jag har svårt att se hur det kan bli mycket bättre =P
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar