* Officiell Tråd - Squeezebox & Transporter
3224 svar till detta ämne
Postad 03 december 2006 - 23:11
Unregistered7cde3c8f
-
Unregistered7cde3c8f
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Jahopp då var man "yet another squeezer"
Några funderingar och det enda negativa jag hittade...
Sitter på Bredbandsbolagets trådlösa router/modem, Funkar det att köra med bara den eller rekomenderas det att koppla min andra router (belkin 54). blir ju så mkt sladdar o prylar..
Sen det enda negativa var att dom var så snåla att inte inkludera en cd med slimserver på..
Jag vet! alla sitter väl på internet... men inte jag, inte än iaf, har inte fått det installerat än pga flytt,
så jag var tvungen att springa hem till mammsen o ladda hem på 56K modem
1,5h typ...
Men vissa har kanske inte internet och gör som jag surfar på jobbet...
Annars en underbar pryl som är lättanvänd och helt okej att se på.
ha det gött
//viro
Postad 04 december 2006 - 02:20
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
För den som vill lyssna på svenska radiokanaler hittade jag en del på ett ställle iaf inte jag upptäckt tidigare...
Home / RadioGuide by RadioTime / Browse by Location / Europe / Sweden
66 olika kanaler, ett par verkar ligga fel och inte vara svenska.. men men
Postad 04 december 2006 - 07:59
Unregistered52a88696
-
Unregistered52a88696
-
Veteran
-
-
2 049 inlägg
Tack för tipset Martin!
Postad 04 december 2006 - 08:11
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Vassegod
Det är helt otroligt, man hittar nya saker varje gång man ger sig ut bland radiokanalerna på Squeezen. Det finns verkligen obegränsat många!
Postad 04 december 2006 - 08:49
Unregistereda8f82565
-
Unregistereda8f82565
-
Forumräv
-
-
660 inlägg
Hur gör ni för att snabbt nå en kanal - lägger som favorit eller?
Man borde som sagt kunna välja en sifferknapp att vara kopplad till en viss kanal.
...men det kanske inte går?
HS
Postad 04 december 2006 - 08:59
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Postad 04 december 2006 - 09:14
Case00
-
Case00
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hjälp...hur yttrade sig detta? Jag har ju också en ClarkConnect server som SlimServer värd. Var den kopplad via en router med brandvägg, eller var den lättare att komma åt än så? Min förhoppning var att man kunde känna sig ganska säker med CC.
mvh Manor
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har inte undersökt vidare eftersom jag blev såååå trött när jag upptäckte det. Brandväggen var visserligen avstängd på CC-burken (eftersom jag inte fick igång Samba på ett vettigt sätt med brandväggen på). Men, dess koppling till nätet går via en NAT-router och de enda portarna som var öppna via port forwarding var just FTP och SSH. Min slutsats är därför att det antingen finns något säkerhetshål i CC:s ftp eller SSH-hantering, eller om att det handlar om lösenords-testning. Jag upptäckte det iaf när jag skulle kofigurera smb.conf. Helt plötsligt påstod CC att hårddisken var en read-only-enhet. När jag sedan skulle gå in via web-gränssnittet så var det filer som saknades (navigationsträdet t.ex.). Min spontana reaktion var att boota om burken, och efter det har den inte sparkat igång igen, dvs jag kan inte ansluta till den. Jag ska undersöka vidare om vad som hänt, men eftersom jag har gömt undan burken på ett väldigt listigt ställe så har jag inte orkat gräva fram den ännu för att ansluta skärm och annat. Jag tror att jag råkat ut för en port-scanning och sedan har haft ren otur som blivit utsatt för något. /m
Postad 05 december 2006 - 01:13
Metalking
-
Metalking
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Är ny här på Prisjakts forum.
Skall beställa ett par dfeldt Audioengine 5 och jag tänkte även beställa en Squeezebox för att
ha som msuikanläggning i min lilla 1:a.
I början funderade jag på att köpa en Sony Ericsson Bluetooth Mediacentre MMV-200 och köra blåtand mellan dator och högtalarna, då de endast står 1,5 m ifrån varandra.
Anledningen till att jag vill ha trådlöst är för att slippa en sladd som jag troligtvis kommer
att snubbla på förr eller senare. Och jag kan inte möblera om heller då jag bor i en liten
studentlya.
Men jag kom på att det kanske inte blir så bra ljud med blåtand, så jag skall beställa en sqeezbox istället. Har blivit övertygad av alla positiva inlägg om detta lilla under.
Så vad tror ni om dfeldt Audioengine 5 och en SB?
Är tacksam för synpunkter
MVH
Metalking
Ja nu har jag beställt en
Postad 05 december 2006 - 15:38
Unregistered35490
-
Unregistered35490
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Till er som talar er varma för FLAC: Finns det någon skillnad mellan FLAC och Apple Lossless, rent ljudmässigt, eller finns det något annat skäl till att ni föredrar FLAC? Anledningen till att jag frågar är att jag gärna vill kunna spela filerna i min iPod och helst vill undvika att behöva lägga upp dubletter.
Postad 05 december 2006 - 16:27
lintax
-
lintax
-
Rookie
-
7 inlägg
Kanske skulle frågat här istället för i en annan tråd.
I min router hemma som jag tar mitt wlan från finns USB ingångar. I dessa kan jag bland annat sätta i en USB-hårddisk. Denna får då ett eget ip nummer och fungerar som en ftp på nätverket. Är det möjligt att soundbridge/squeezebox kan spela upp misk lagrade från denna hårddisk/ftp utan att behöva ha någon dator igång? Funkar detta, eller msåte man ha någon sorts klient igång på dator och streama genom den?
/L
Postad 05 december 2006 - 21:08
rsmg
-
rsmg
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jaha, det slutade med ett inköp till slut här oxå...
Efter att för en vecka sedan börjat läsa denna förträffliga Squeeze - tråd, så föll jag till föga... och gissa om jag är nöjd
Ett stort tack till alla skribenter !!!
lintax, du måste ha SlimServer rullande för att det ska funka fullt ut, det går att köra lite radio via Internet utan att ha något mera igång men det är ju inte "full lycka". "Slimen" kan rulla på en NAS oxå (finns några som klarar det) men för att kunna använda det hela fullt så bör det vara en "burk" med något system igång. MAC Windows eller Linux, själv satte jag ihop en gammal PC som jag installerade ClarkConnect (linux) på och det funkar riktigt bra, måste bara ut och handla lite mera disk snart. Sedan skulle det teoretiskt (?) kunna gå att använda din lösning ihop med den uppsatta datorn. Har jag missat något nu så kommer det säkert någon av de mer bevandrade i ämnet att lägga till något....
Jag ska nog sova med Squeezeboxen under kudden inatt...
Postad 05 december 2006 - 21:16
rsmg
-
rsmg
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
såg att du lintax fick svar av de STORA pojkarna i en annan tråd, dåså...
Postad 05 december 2006 - 21:25
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Härligt du blev nöjd rsmg. Detta är verkligen en produkt man kan rekommendera till vem som helst, har svårt att se hur man skulle bli missnöjd. Jag ska nog sova med Squeezeboxen under kudden inatt...
Min har tagit över frugans plats i sängen, hon får ta soffan
Postad 05 december 2006 - 23:23
TCM
-
TCM
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Det har kommit en "ny färg" på SB:3 - helsvart och med den nya fjärren. Introducing the all-black Squeezebox™ with the new candy-bar shaped remote. As Spinal Tap's Nigel Tufnel said, "It's like, how much more black could this be? And the answer is none. None more black."
Order today for delivery by Christmas.
Postad 06 december 2006 - 00:31
Metalking
-
Metalking
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Ja då var Squeezboxen beställd tillsammans med ett par dfeldt Audioengine 5 aktiva högtalare,
så snart har man en ny stereo till studentlyan
De bör komma om ett par dagar. Återkommer med en recension så fort jag testat grejerna litegranna.
Köpte allt i vitt.
/Metalking
Postad 06 december 2006 - 01:00
kalman
-
kalman
-
Användare
-
-
150 inlägg
Det har kommit en "ny färg" på SB:3 - helsvart och med den nya fjärren. ]
Tur att den färgen inte fanns när jag skulle köpa, för då hade jag fått huvudbry. Men jag stannar nöjd med min "gammelsvarta" version. F ö har jag tydligen den nya candybar-fjärren. Den gillar jag.
Postad 06 december 2006 - 08:02
Vrålapan
-
Vrålapan
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Jag har också just beställt!  Skulle någon kunna länka eller lägga ut bilder som jämför de två fjärrkontrollerna? Skulle va kul att se skillnaden.
Postad 06 december 2006 - 09:44
TCM
-
TCM
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Den gamla SB3-fjärren  Jag vet inte om fjärren i min post ovan är densamma som Transporter har, men den ser ut så här
Postad 06 december 2006 - 09:49
TCM
-
TCM
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
En recension av Transporter från SoundStageAV.com
Postad 06 december 2006 - 12:42
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Den där svarta ska jag ha, så är det bara
Postad 07 december 2006 - 07:00
Unregisteredbb60144a
-
Unregisteredbb60144a
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Då har jag inköpt en Squeezebox!
Skillnaden mellan Candybaren som medföljer Transporter är att den har bakgrundsbelysning i knapparna det har inte candybaren som medföljde min Klämlåda.
De ser dock helt lika ut verkar det som i övrigt.
Transporten verkade trevlig men inte värd pengarna tycker jag!
Mvh Magnus Eriksson
Postad 07 december 2006 - 11:50
TCM
-
TCM
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Välkommen i gänget. Hoppas att du kommer att få lika mycket glädje av SB3:an som jag.
Jag såg det där med skillnaden på "candybaren" på annat ställe efter jag la in bilderna - är lite avundssjuk på den nya fjärren...
Redigerat av TCM, 07 december 2006 - 11:52.
Postad 07 december 2006 - 12:41
Unregisteredbb60144a
-
Unregisteredbb60144a
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Tack TCM.
Jag gillar det enkla handhavandet.
Ljudmässigt vet jag inget ännu då jag har resten av utrustningen i flyttkartonger 40 mil härifrån.
Om några veckor så kan jag skriva en liten recension av SB3:an tillsammans med Benchmark DAC1.
Resultatet av en testmatch mellan SB3:an och min riktiga transport (Denon 3930) utlovas också.
Mvh Magnus Eriksson
Redigerat av Unregisteredbb60144a, 07 december 2006 - 12:49.
Postad 07 december 2006 - 14:48
TCM
-
TCM
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Det ska bli spännande att läsa!
Postad 07 december 2006 - 15:41
martinizi
-
martinizi
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Kopplar ni den till trådlös router eller kör ni adhoc?
Postad 07 december 2006 - 16:01
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
En router är att rekommendera, 11 Mbit är lite i minsta laget, särskilt om man inte skulle ha full täckning på det trådlösa.
Men det kostar ju inget att testa om man redan har ett trådlöst nätverkskort
Postad 07 december 2006 - 16:20
Unregisteredbb60144a
-
Unregisteredbb60144a
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Någon som har något förslag på en trådlös router som är lämpad för jobbet.
Gärna med ADSL2+, SPI o.s.v.
Tänk snabb och säker så förstår ni vad jag vill ha!
Mvh Magnus Eriksson
Postad 07 december 2006 - 16:24
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Någon som har något förslag på en trådlös router som är lämpad för jobbet. Gärna med ADSL2+, SPI o.s.v. Tänk snabb och säker så förstår ni vad jag vill ha!
Mvh Magnus Eriksson
<{POST_SNAPBACK}>
Du vill alltså ha en låda med inbyggt modem och rubbet? I sådana fall tycker jag du ska kolla med din ISP vad som stödjs. Inte helt omöjligt att man köper något och sen funkar det inte med ens ISP. Stående rekommendation är annars linksys.
Postad 07 december 2006 - 16:30
Unregisteredbb60144a
-
Unregisteredbb60144a
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Skit Adsl2+ då?
Den "standarden" verkar lite roligt...
Alla ISP hanterar den olika som sagt var.
Vilken Linksys modell?
mvh Magnus Eriksson
Postad 07 december 2006 - 16:37
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Denna är inte tokig
Man kan ju även spana in vilka som är populära
Redigerat av Martin.M, 07 december 2006 - 16:39.
Postad 07 december 2006 - 16:44
TCM
-
TCM
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Här har du en sammanställning av en del routers och hur de funkar med SB
Postad 07 december 2006 - 16:48
TCM
-
TCM
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Routern från Ruckus wireless ser cool ut. Har ställt ut tillsammans med SlimDevices.
Postad 07 december 2006 - 23:37
kalman
-
kalman
-
Användare
-
-
150 inlägg
Mitt enda routertips är: Skippa D-Link.För tillfället funkar det, men jag harfått byta ut den tre gånger pga överhettning.
Postad 07 december 2006 - 23:49
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Ett annat tips är att skippa även netgear, jag bytte ut tre st och fick till slut en ny modell.
Den som krånglade var WGT 624. Nuvarande WGU 624 funkar hyffsat, men ibland krävs en omstart genom urdragande av strömkabel.
Nästa jag köper är linksys är något som är rätt självklart i alla fall.
Om vi ska prata Squeezebox lite ... jag borde fasen få provision, vet inte hur många jag har lurat in på the Dark Side.
Postad 08 december 2006 - 08:38
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Låter som om du har haft en väldig otur Martin för min Netgear funkar hur bra som helst
Nu har jag snart övertygat kollegorna på jobbet hur bra Squeezeboxen är  i alla fall en av dem ska köpa sig en i julklapp
Postad 08 december 2006 - 08:51
Unregistered52a88696
-
Unregistered52a88696
-
Veteran
-
-
2 049 inlägg
Denna är inte tokig
Man kan ju även spana in vilka som är populära
<{POST_SNAPBACK}>
Vill också tipsa om denna Linksys. Hade problem tidigare med en annan Router, men den här från Linksys funkar KANON! Aldrig ngr problem med kopplingen till Squeezeboxen, och då är det ganska lång väg för signalen att transporteras... Helt klart en 10 med stort + i kanten!
Redigerat av Unregistered52a88696, 08 december 2006 - 08:52.
Postad 08 december 2006 - 08:59
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Ja då har du nog haft lite otur  Martin
Min gamla slitna Netgear FWG114p har en halvknäck antenn och dessutom
hänger den i sin sladd bakom alla jackor i hallen.
Den förser ett par datorer genom betongvägg trådlöst
och ett par andra via lina. Helt perfekt i väntan på uppgradering
Vågar knappt uppgrader, då den fungerar så bra
MaVeRiC
Postad 08 december 2006 - 22:19
TCM
-
TCM
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Dra kabel istället - det är mycket stabilare
Postad 09 december 2006 - 20:40
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1 225 inlägg
Idag har det spelats mycket musik via SB3:an  .
******** vad bra det fungerar, med klockrent ljud och inte en bugg så långt ögat når...
ClarkConnect-servern tuffar på och är helt stabil och sval. Efter informationen att även CC kunde "hackas" så installerades även:
- Intrusion detection
- Intrusion prevention
...som är gratis (och standard) /mjukvaratjänster som installeras från CC:s webbgränssnitt.
Det enda jag önskar är att servern kunde gå ner i viloläge när inget har hänt på ett tag. På min server så är det bara hårddiskarna som "somnar". Jag kan dock se att CC rapporterar om "heart beats" var 10 minut, så det kanske är OS:et som håller liv i burken.
mvh Manor
Edit: PS. Jag kör med kabel och inte trådlöst...
Redigerat av Manor, 09 december 2006 - 20:40.
Postad 09 december 2006 - 21:00
Vrålapan
-
Vrålapan
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Har just köpt en ny extern hårddisk som jag flyttat alla mina musikfiler till.  Det har dock uppstått ett problem...
Efter att ha flyttat alla filer körde jag "Clear library and rescan everything" men inget verkar hända. Det står bara att servern skannar den nya foldern. Kan inte "höra" att disken jobbar något alls. Efter många försök testade jag att ändra folder till "inget" och köra om... Alla gamla filer ligger fortfarande kvar. Då avinstallerade jag Slimserver och testade på nytt efter en ny installation. Som ett test angav jag en mapp med ca 10 st mp3-filer och körde "Look for new and changed music". Nada! Inte en enda liten låt kan hittas.
Är det någon som har några förslag på vad jag ska ta mig till?
Äntligen fick jag till det!!! Efter lite pillande i registret med hjälp av CCleaner och en ominstallation med brandvägg och virusprogram avstängda har Slimserver äntligen hittat min musik. Vet inte riktigt vad som var fel... men det känns ju inte så viktigt just nu när jag kan njuta av min nyinköpta Squeezbox! Vilken underbar liten manick!
Redigerat av Vrålapan, 10 december 2006 - 13:13.
Postad 09 december 2006 - 22:15
dgordon
-
dgordon
-
Forumräv
-
-
671 inlägg
Hej! Squeezeboxen låter klart intressant, men jag vill egentligen 'bara' lyssna på webradio trådlöst utan att ha (PC:n på).. är detta overkill då, kanske finns billigare modell?
Postad 12 december 2006 - 22:25
PJUX
-
PJUX
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Någon som har testat lr vet om den här fungerar (Asus WL-500G Premium) som en NAS? Om man inte vill ha datan på för att streama musik. Låter ju intressant att man kan koppla in 2 st diskar via USB.
Blir ju inte sämre att man har printserver och trådlös router gör den väldigt mångsidig!
Postad 13 december 2006 - 08:22
Spiken
-
Spiken
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Någon som har testat lr vet om den här fungerar (Asus WL-500G Premium) som en NAS? Om man inte vill ha datan på för att streama musik. Låter ju intressant att man kan koppla in 2 st diskar via USB. Blir ju inte sämre att man har printserver och trådlös router gör den väldigt mångsidig!
<{POST_SNAPBACK}>
Den fungerar säkert ypperligt som NAS. Men kan du inte installera SlimServer på den så fungerar den inte mot en SqueezeBox.
Postad 13 december 2006 - 11:46
Unregistered9f8385c8
-
Unregistered9f8385c8
-
Användare
-
-
248 inlägg
Är det någon som provat Squeezeboxen tllsammans med Benchmark DAC1? Hur pass stor förbättring kan man räkna med? Är det som natt eller dag eller?
Redigerat av Unregistered9f8385c8, 13 december 2006 - 11:47.
Postad 13 december 2006 - 12:16
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Är det någon som provat Squeezeboxen tllsammans med Benchmark DAC1? Hur pass stor förbättring kan man räkna med? Är det som natt eller dag eller?
<{POST_SNAPBACK}>
Har inte prövat själv, men det är ju en rätt beprövad kombination, finns några st här i denna tråden som kör så. Självklart blir det bättre, hur mycket är svårt att avgöra, beror ju en del på kringutrustningen och så hur mycket information man kan plocka fram. Men att det bli bättre är det ingen tvekan om. Så har man fina prylar i övrigt är det kanske idé att kolla på en Benchmark.
Postad 13 december 2006 - 13:55
TCM
-
TCM
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Det finns många nöjda DAC1 användare, men sen är det väl som vanligt att det är du som ska vara nöjd. Har sett en del kommentarer att de tycker att denna kombination ger ett lite kallt/kliniskt ljud.
Postad 13 december 2006 - 13:56
TCM
-
TCM
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Martin.M: fortfarande nöjd med dina nya element...?
Postad 13 december 2006 - 21:06
TCM
-
TCM
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Ytterligare en recension - den gång från Positive Feedback. Framför allt om en Bolder-moddad SB3.
Postad 18 december 2006 - 10:47
Unregistereda8f82565
-
Unregistereda8f82565
-
Forumräv
-
-
660 inlägg
Min SB3:a har tidigare visat aktuell tid på displayen när den varit avslagen.
Nu är den helt svart i samma läge - hur får jag tillbaka klockan?
HS
Postad 18 december 2006 - 10:52
Calle
-
Calle
-
Lärjunge
-
-
477 inlägg
Har du datorn på? Min svartnar när den tappar kontakten med slimserver-datorn.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|