* Officiell tråd - Pioneer G9
7510 svar till detta ämne
Postad 31 maj 2010 - 20:21
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
d-nice på avsforum säger likadant. Pioneers svärta blir inte ljusare med tiden. Detta med Panasonics höjning av minimumsvärta är inte önskvärt om de planerar på att ha sådant i deras köpta teknologi från Pioneer. Jag kommer få spel om de implemeterar detta när Panasonic väl får igång Nollemissionssvärta...
Leker man med tanken att från nästa år så kommer Panna att verkligen implementera project Kuro så borde de inte behöva larva på som de har gjort hitills, men jag har fortfarande inte klart för mig om hur de, Panna, har tänkt sig framtiden med avseende på "assimilering av Kuro" - om de har tänkt att ta det från Pioneer som kräver minst av dem eller om de har tänkt använda Pioneers teknik för att göra den bästa plasma TV de överhuvudtaget kan åstadkomma. Z2 eller mer troligt nästa års CES lär väl visa varthän Panasonic är påväg med neoKuro...
Postad 31 maj 2010 - 21:20
Zero
-
Zero
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Skall bli jäkligt intressant och se vad panasonic presenterar på ces nästa år, man hoppas ju på en super plasma med pioneers nollemissionssvärta som de redan visade 2008. Men det vore ju guld om vi år 2011 får se någon som tar vid där pioneer slutade.....
Postad 01 juni 2010 - 11:48
Unregistered1582
-
Unregistered1582
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Sitter med en 3 veckor gammal 5090H och är mer än nöjd med mitt köp!
Den kommer bli ISF-kalibrerad någongång i aug-sept, så då lär den vara riktigt inkörd!
Jag skulle behöva lite tips på vilka bildinställningar som jag själv kan göra under tiden, lagom basic!
är inte så jättekunnig när det gäller bildinställningar...  Fick tips från butiken att köra i läget "Film" sen följande värden:
kontrast 40
ljusstyrka 0
färg 6
färgton 0
skärpa 0
Pro-justering - har jag inte vågat mixtra med....
Är det någorlunda bra värden att ha tycker ni?
Postad 05 juni 2010 - 17:38
Unregistered1582
-
Unregistered1582
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Sitter med en 3 veckor gammal 5090H och är mer än nöjd med mitt köp! Den kommer bli ISF-kalibrerad någongång i aug-sept, så då lär den vara riktigt inkörd! Jag skulle behöva lite tips på vilka bildinställningar som jag själv kan göra under tiden, lagom basic! är inte så jättekunnig när det gäller bildinställningar... Fick tips från butiken att köra i läget "Film" sen följande värden: kontrast 40 ljusstyrka 0 färg 6 färgton 0 skärpa 0 Pro-justering - har jag inte vågat mixtra med....
Är det någorlunda bra värden att ha tycker ni?
Hade ju varit trevligt om någon hade kunnat svara...
Postad 05 juni 2010 - 18:11
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Prova Pro-justering och rocka loss. Det finns en "default"-knapp...
Postad 05 juni 2010 - 21:04
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Denna kör jag på Movie Mode: Contrast 30 Brightness 0 Colour -1 Tint 0 Sharpness -15 PRO ADJUST PURE CINEMA: Advanced TXT Opt OFF Intellegent Mode OFF PICTURE DETAIL DRE OFF BLACL LEVEL OFF ACL OFF Enhancer Mode 2 Gamma 2 COLOUR DETAIL Colour Temp low CTI OFF Noise Reduction All Off
Postad 06 juni 2010 - 22:32
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Denna kör jag på
Movie Mode: Contrast 30 Brightness 0 Colour -1 Tint 0 Sharpness -15 PRO ADJUST PURE CINEMA: Advanced TXT Opt OFF Intellegent Mode OFF PICTURE DETAIL DRE OFF BLACL LEVEL OFF ACL OFF Enhancer Mode 2 Gamma 2 COLOUR DETAIL Colour Temp low CTI OFF Noise Reduction All Off
Vilket färgutrymme kör du då? Det är ju typ den viktigaste inställningen.
Postad 07 juni 2010 - 03:34
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Vi hoppas att han kör 2:an..
Postad 07 juni 2010 - 04:44
Unregistered1582
-
Unregistered1582
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Vilket färgutrymme kör du då? Det är ju typ den viktigaste inställningen.
var står färgutrymme någonstans..?
Postad 07 juni 2010 - 06:12
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
var står färgutrymme någonstans..? 
Jag tror att det är i Pro-adjust menyn. Och jag tror att den heter color space på engelska. På svenska vet jag inte vad den är döpt till.
Postad 07 juni 2010 - 07:10
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Det är ju det jag tycker också, att det även borde hänt andra? Nu är jag i & för sig övertygad om att det i så fall rör sig om enstaka exemplar & inte är ett generellt problem så du behöver absolut inte vara orolig.
I mitt fall så råder det dock ingen tvekan om saken!
Ang inbränningar så har jag absolut inte sett något sådant utan för mig rör det sig om att svärtan förändrats markant det senaste halvåret & som jag skrev tidigare så har jag inte orkat bry mig då jag haft det jobbigt med en tråkig händelse inom familjen. Börjar hämta mig nu så nu ######r ska jag ta tag i det!
Hur har det gått?
Postad 08 juni 2010 - 22:05
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Vi hoppas att han kör 2:an.. 
Det är inte alls säkert. Med movieläget och -1 på färg så blir det ganska grått tillsammans med cs 2. Jag undrar nästan om inte cs 1 är att föredra med ovan nämda inställningar? Ska man använda färgutrymme 2 så sägs man hamna på en sisådär +3 när det gäller färgreglaget, om det ska vara korrekt. Har även läst att vissa "proffs-kalibrerare" föredrar färgutrymme 1 när de kalibrerar g9.
Postad 09 juni 2010 - 01:18
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Det är inte alls säkert. Med movieläget och -1 på färg så blir det ganska grått tillsammans med cs 2. Jag undrar nästan om inte cs 1 är att föredra med ovan nämda inställningar? Ska man använda färgutrymme 2 så sägs man hamna på en sisådär +3 när det gäller färgreglaget, om det ska vara korrekt.
Har även läst att vissa "proffs-kalibrerare" föredrar färgutrymme 1 när de kalibrerar g9.
Fast ser inte färgerna lite övermättade ut i 1:an? Det upplever jag i alla fall på KRP 500M. Speciellt ser röd dålig ut.
Postad 19 juni 2010 - 09:38
Unregistered28787da3
-
Unregistered28787da3
-
Användare
-
-
115 inlägg
Hej, har en Pioneer PDP 508.
När jag har min HTPC inkopplad via hdmi så blir bilden helt fel, får aldrig riktigt till det med skärm storleken. Men om man går in i tvns inställningar / Alternativ / HDMI Ingång och ändrar signaltyp till PC istället för Video så blir skärmstorleken perfekt.
Men då kan man ju inte ändra de olika inställningarna för att få bättre bild under "bild" inställningar, de enda man kan välja är Standard eller Användare.
Finns det inget annat sätt?
Tycker att bilden blir gryning o mörk, skulle vara kul o kunna ändra iställningarna.
Postad 19 juni 2010 - 16:04
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Hej, har en Pioneer PDP 508. När jag har min HTPC inkopplad via hdmi så blir bilden helt fel, får aldrig riktigt till det med skärm storleken. Men om man går in i tvns inställningar / Alternativ / HDMI Ingång och ändrar signaltyp till PC istället för Video så blir skärmstorleken perfekt. Men då kan man ju inte ändra de olika inställningarna för att få bättre bild under "bild" inställningar, de enda man kan välja är Standard eller Användare. Finns det inget annat sätt? Tycker att bilden blir gryning o mörk, skulle vara kul o kunna ändra iställningarna.
Håller med om att det är tråkigt. Om någon som är som är bra på Pioneer kunde svara på vad profilen "användare" gör vore jag tacksam. Jag har barnsliga förhoppningar om att det är samma "standard" som man justera färgerna på när man kör med HDMI-ingången. Det finns en utväg dock. Det är att justera färger och sådant i grafikkortet så att det ser bra ut på teven när du kör PC på teven.
Postad 19 juni 2010 - 17:25
mikee
-
mikee
-
Veteran
-
-
1 638 inlägg
Vad har du för grafikkort? Jag har ett nVidia Gforce 9800GT. Relativt nytt och får det pixelmappat perfekt med min HTPC och 6090H. Alltså jag behöver inte använda PC läget. Kör på video läget och har full access till alla inställningar. Hej, har en Pioneer PDP 508. När jag har min HTPC inkopplad via hdmi så blir bilden helt fel, får aldrig riktigt till det med skärm storleken. Men om man går in i tvns inställningar / Alternativ / HDMI Ingång och ändrar signaltyp till PC istället för Video så blir skärmstorleken perfekt. Men då kan man ju inte ändra de olika inställningarna för att få bättre bild under "bild" inställningar, de enda man kan välja är Standard eller Användare. Finns det inget annat sätt? Tycker att bilden blir gryning o mörk, skulle vara kul o kunna ändra iställningarna.
Redigerat av mikee, 19 juni 2010 - 17:26.
Postad 20 juni 2010 - 09:13
Unregistered28787da3
-
Unregistered28787da3
-
Användare
-
-
115 inlägg
Kör en bärbar, har för mig att det sitter ett nvidia 9200go eller nåt liknande. Får fan inte till det med upplösningen, testat att ställa in storleken manuellt men då blir bilden förskjuten osv. Rent utav piss!
Postad 20 juni 2010 - 11:56
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Kör en bärbar, har för mig att det sitter ett nvidia 9200go eller nåt liknande. Får fan inte till det med upplösningen, testat att ställa in storleken manuellt men då blir bilden förskjuten osv. Rent utav piss!
Men det ska väl gå att justera förskjutning? Jag kan åtminstone det genom vga-ingången.
Postad 20 juni 2010 - 17:17
Unregistered28787da3
-
Unregistered28787da3
-
Användare
-
-
115 inlägg
Nej, kan endast justera bild storleken.... Ska prova att byta drivers på grafikkortet...
Postad 09 juli 2010 - 14:24
g-thang
-
g-thang
-
Användare
-
-
103 inlägg
Ok, inte lyckats finna svar på min fråga så jag hoppas någon kan hjälpa mig..
Jag har ett ps3 kopplat till TVn och det har varit en fröjd att lira! Skall nu köpa en dator och hade tänkt att ha datorn kopplad till TVn när jag skall spela, blir att köpa Bad Company 2 direkt datorn kommer.
Frågan är:
Datorn kommer att klara alla spel i nuläget på högsta grafikinställningar och i native-upplösning 1980x1080, right? Tyvärr så kommer datorn inte att hålla sålänge som den borde för de pengarna man är tvungen att punga ut. När datorn inte pallar med att köra nya spel i native-upplösning (och samtidigt palla med övrigt höga grafikinställningar) så kommer man att vara tvungen att sänka upplösningen, vad innebär detta?
Hur fungerar pixelmapping, blir det svarta bordar kring bilden, och framförallt... kommer det att bli någon typ av fördöjning (även små fördröjningar blir uppenbara när man spelar, plus att jag är väldigt kinkig som det är)
Jag hoppas någon kan hjälpa mig med detta, tack!
Postad 11 augusti 2010 - 09:44
Kind of Blue
-
Kind of Blue
-
Användare
-
-
211 inlägg
... När datorn inte pallar med att köra nya spel i native-upplösning (och samtidigt palla med övrigt höga grafikinställningar) så kommer man att vara tvungen att sänka upplösningen, vad innebär detta?
Hur fungerar pixelmapping, blir det svarta bordar kring bilden, och framförallt... kommer det att bli någon typ av fördöjning (även små fördröjningar blir uppenbara när man spelar, plus att jag är väldigt kinkig som det är)
...
Det funkar utmärkt att köra i t ex 720p. Om Du kör ett ATI kort skall Du dock först sätta desktop upplösningen till 720, sedan gå in i Catalyst Control och under Desktop & Displays högerklicka på den lilla ikonen föreställande TV:n, välja config och under fliken scaling options justera sjutreglaget tills hela skärmen täcks av bilden, markera sedan "Use the scaling values..." och apply. /M
Redigerat av Kind of Blue, 11 augusti 2010 - 09:45.
Postad 28 augusti 2010 - 12:26
yamahafj
-
yamahafj
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Hej!
Ska flytta till hus. Undrar om 5090H funkar med CA-kort till Boxer? Hittar den inte i Boxers lista.
Redigering: Dubbelpost - sorry, admin, ta bort mitt inlägg i en av trådarna.
Redigerat av yamahafj, 28 augusti 2010 - 12:34.
Postad 29 augusti 2010 - 15:58
Unregistered8894d32d
-
Unregistered8894d32d
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Hej!
Ska flytta till hus. Undrar om 5090H funkar med CA-kort till Boxer? Hittar den inte i Boxers lista.
Redigering: Dubbelpost - sorry, admin, ta bort mitt inlägg i en av trådarna.
Det funkar rent teoretiskt men guiden blir fruktansvärt sen, knappt användbar. (Vet inte hur den funkar med andra leverantörer)
Postad 12 november 2010 - 23:26
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
En snabb fråga, har fått tag i en begagnad 5090H med fot och högtalare som jag ska köpa i helgen men vad ligger input lagen på? Är det någon som vet något definitivt svar?
M.V.H.
Postad 13 november 2010 - 00:03
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
En snabb fråga, har fått tag i en begagnad 5090H med fot och högtalare som jag ska köpa i helgen men vad ligger input lagen på? Är det någon som vet något definitivt svar?
M.V.H.
Inte hög alls, har för mig att den ligger under 20 ms
Postad 13 november 2010 - 00:24
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
Länge sedan jag besökte denna tråd, och gick in med anledning av att jag upplever att min svärta har blivit ganska mycket sämre det senaste halvåret. Köpte min TV i februari 2008. Bläddrade lite bakåt och såg att det var fler som upptäckt samma sak. Höll på att pilla sönder mig själv i inställningar efter att jag märkte detta, men utan resultat. Svärtan känns mer åt lilahållet än tidigare, då jag oftast inte kunde urskilja varken ramen på TV:n eller sorgekanter i filmer osv. Brukade dra igång Pioneers bluray-demo från 2008 där man verkligen har fått uppleva en löjligt bra svärta (rekommenderas f.ö som trevligt demo-material). Idag ser det inte lika imponerande ut längre, och det gör mig både lite ledsen och frustrerad, och det känns om om det är dags att börja avvara pengar till nästa års Panasonic-plasmor (icke 3D dock), och skicka in Pion i sovrummet. Ska hem till en nybliven arbetskollega som också var Pioneer-ägare, och se hur hans TV beter sig, så får jag återkomma med rapport hur den ser ut i dagsläget. Vet dock inte hur länge han har haft den. Får även ta en titt på hans sovrums-Pioneer och se om även den har tappat svärta. Sen var det väl så att Pioneers sista modeller inte alls höll samma kvalitet som tidigare generationer, i alla fall inte med byggkvalitet i åtanke, och jag tänkte om detta även drabbar såväl komponenter som paneler, vad vet jag... Inte hög alls, har för mig att den ligger under 20 ms 
Har för mig att jag lyckades mäta min till ca 10 ms när min TV var ny, så det är en underbar gaming-TV
Postad 13 november 2010 - 03:33
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Tack för dem snabba svaren  Det var inte farligt högt 10, 20 ms men jag antar att det är i gaming mode. Blev lite orolig när jag läste detta omdöme på prisjakt. Acceptabel
världens bästa TV för film men..
men för de priset borde de gå att spela på tv också....
- har stress testat tv och den har ett inputlag på 47 ms( med game mode/PC ja) så om du ska spela via dator lr first person shoter spel (ps3, xbox) lr nintendo wii så glöm denna.
- tv är riktigt dåligt kalibrerad "out off the box". (borde inte den va bättre kalibrerad från fabrik för 30 lax)
- inget stativ
- inga högtalare
men visst är de bra bild. perfekt kanske. men den är långt ifrån prisvärd och lämpar sig endast för film..
Sen kanske vissa inte har så hög krav på spel funktionen men den förtjänar inte 10 poäng.
Åhh nej försämrad svärta på Pioneer? Det kan inte vara sant... Är lite ängslig men det är en känsla jag har fått sedan jag köpte den där LG LE850N för 27k och så blev man missnöjd och lämna tillbaka den. Hade tänkt låna släpet av min stora syrras man och sedan ha en presenning över tvn men tror ni det räcker? TVn ska bara fraktas sju mil och det är snö här uppe. Eller ska man hyra ett släp med kåpa? Men då måste man ha en ganska hög kåpa. Måste man gå in i tvns service meny för att se hur många timmar den har gått?
Redigerat av Juhan, 13 november 2010 - 03:37.
Postad 13 november 2010 - 03:40
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
Statoil har släp för dina ändamål eller hyr en mindre lastbil!
Du kommer att bli nöjd med din pio!
Postad 13 november 2010 - 08:13
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Nja, någon försämrad svärta har jag inte läst att Pioneer kommer drabbas av.
Postad 13 november 2010 - 08:31
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Länge sedan jag besökte denna tråd, och gick in med anledning av att jag upplever att min svärta har blivit ganska mycket sämre det senaste halvåret. Köpte min TV i februari 2008. Bläddrade lite bakåt och såg att det var fler som upptäckt samma sak. Höll på att pilla sönder mig själv i inställningar efter att jag märkte detta, men utan resultat. Svärtan känns mer åt lilahållet än tidigare, då jag oftast inte kunde urskilja varken ramen på TV:n eller sorgekanter i filmer osv. Brukade dra igång Pioneers bluray-demo från 2008 där man verkligen har fått uppleva en löjligt bra svärta (rekommenderas f.ö som trevligt demo-material). Idag ser det inte lika imponerande ut längre, och det gör mig både lite ledsen och frustrerad, och det känns om om det är dags att börja avvara pengar till nästa års Panasonic-plasmor (icke 3D dock), och skicka in Pion i sovrummet.
Ska hem till en nybliven arbetskollega som också var Pioneer-ägare, och se hur hans TV beter sig, så får jag återkomma med rapport hur den ser ut i dagsläget. Vet dock inte hur länge han har haft den. Får även ta en titt på hans sovrums-Pioneer och se om även den har tappat svärta.
Sen var det väl så att Pioneers sista modeller inte alls höll samma kvalitet som tidigare generationer, i alla fall inte med byggkvalitet i åtanke, och jag tänkte om detta även drabbar såväl komponenter som paneler, vad vet jag...
Har för mig att jag lyckades mäta min till ca 10 ms när min TV var ny, så det är en underbar gaming-TV 
Du har inte fått sämre svärta, grejen är att jag undrade samma sak förut. Men du får tänka på att första tiden man hade tvn så hade man aldrig sett en sådan svärta förut. Precis som dig kunde jag inte skilja ramen mot det svarta. Men man får tänka på att tvn inte har total svärta, nu är det öga vant vid svärtan och då kan man skilja ur svärtan och ramen. Glöm inte heller att det inte bara är svärtan som är bättre än i Panasonics plasmor, utan även skärpan, färgerna och renheten i bilden är bättre på din tv. Panasonics g20/v20/vt20 är jättefina tv apparater, men det känns som Panasonic behöver lägga mer krut på skärpan, färgerna och renheten i bilden. Om Panasonic skulle komma med en totalsvärta men fortfarande inte förbättrat de andra sakerna jag nänmer så tycker jag inte det är värdigt att köpa en Panasonic om man har en Pioneer.
Postad 13 november 2010 - 08:54
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Ska åka iväg ikväll och köpa tvn. Hur ser man hur många timmar tvn har gått eller måste man gå in på service menyn?/hur går man in på service menyn isåfall?
M.V.H. blivande Pio ägare
Postad 13 november 2010 - 08:54
zyberzeke
-
zyberzeke
-
Användare
-
-
138 inlägg
Jag kan ärligt säga att jag fortfarande efter ett år med min KRP 600 att jag inte ångrade en sekund att jag lade vantarna på ett av de sista exemplaren som fanns att få tag på även om prislappen inte tilltalade frugan nämvärt  . Barnen har en Panasonic uppe i allrummet och skillnaderna är astronomiska både när det gäller svärta och färg. Ja jag njuter verkligen av tv/film tittande och bara det att jag till slut efter alla års suktande efter en Pioneer, verkligen slog till är bara det så jäkla skönt.
Postad 13 november 2010 - 09:05
Unregistered3ff26ed4
-
Unregistered3ff26ed4
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Köpte min TV i februari 2008.
Nu vill jag inte vara sådan men då var väl inte ens G9 släppt? Jag haft min KRP-500A i sen februari 2009 och är faktiskt, tro´t eller ej, lika nöjd med den fortfarande. Visst att man vande sig vid den djupare svärtan efter ett tag och att wow-upplevelsen nu har försvunnit, men jag skulle nog ändå inte byta bort den mot något annat. När jag kollar på film en mörk höstkväll, nedsläckt rum med endast bakgrundsbelysning till tv:n så skulle jag nog säga att svärtan inte är ett problem i 99,5% av alla scener. Det är ju inte totalsvärta på G9 och i dom övriga 0,5% så ser den "lite grå" ut. Man får ju dock hålla isär tv:ns begränsningar och materialets, det är i många fall där svärtan i materialet är sämre än i tv:n, det kan säkert vara lätt att skylla på tv:n där ibland.
Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 13 november 2010 - 09:07.
Postad 13 november 2010 - 09:15
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
En till fråga:
Tåls tvn att fraktas på ett släp i tio minus i 80km/h, det blir ju betydligt kallare då. Bara man låter tvn stå i rumstemperatur i några timmar så ska det väl vara lugnt?
Jag blir mer och mer lugnare då folk skriver hur nöjda de är med sina apparater
Postad 13 november 2010 - 20:56
Tomanista
-
Tomanista
-
Veteran
-
-
2 396 inlägg
En till fråga:
Tåls tvn att fraktas på ett släp i tio minus i 80km/h, det blir ju betydligt kallare då. Bara man låter tvn stå i rumstemperatur i några timmar så ska det väl vara lugnt?
Det tvivlar jag starkt på även i orginallådan. Hyr ett släp på någon bensinstation istället.
Postad 13 november 2010 - 21:05
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1 423 inlägg
Borde ju vara lugnt. Tv-apparaterna åker ju container från Asien till Sverige lastas av i hamnen och förvaras utomhus i minst en dag innan de kommer till Pioneer Sverige så det borde absolut inte vara något problem med eventuell kyla i alla fall.
Det är ju inte så att alla butiker får sina inleveranser av elektronik på sommaren och håller ett jättelager som ska räcka till nästa sommar. Så fungerar det inte.
Postad 13 november 2010 - 21:20
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Tack för dem snabba svaren Det var inte farligt högt 10, 20 ms men jag antar att det är i gaming mode. Blev lite orolig när jag läste detta omdöme på prisjakt.
Gaming mode? På denna skärmen behövs minsann inget gaming mode. Vet inte ens om det finns. Det är ingen medioker Samsung lcd led eller dylikt det här med skitig respons/inputlagg där man behöver ett gaming mode för att överhuvudtaget kunna spela. Har aldrig märkt av något som helst lagg och jag kör på filmläget. Tv:n är en ren dröm att spela på.
Redigerat av belzebubb, 13 november 2010 - 21:22.
Postad 13 november 2010 - 21:37
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
Vilka härliga minnen en sån här Pioneer tråd väcker till liv. En gång i tiden spenderade man alldeldes för mycket tid med att läsa sådana.
Själv kör jag fortfarande med min isf kalibrerade G6 50-tummare som fyller 5 år i dagarna. Glömt hur man kollar antalet timmar men är nog 7-8.000. Bästa investeringen jag någonsin gjort.
Spöar fortfarande de flesta i ladorna. Var sugen på att uppgradera till sista Pioneer generationen men hade ont om stålar då. Nu börjar man ju undra om det en finns en tv bra nog att byta till. Hade kunnat behålla min 5 år till men man börjar ju bli sugen på en 65-80 tummare.
Postad 14 november 2010 - 01:18
Tomanista
-
Tomanista
-
Veteran
-
-
2 396 inlägg
Borde ju vara lugnt. Tv-apparaterna åker ju container från Asien till Sverige lastas av i hamnen och förvaras utomhus i minst en dag innan de kommer till Pioneer Sverige så det borde absolut inte vara något problem med eventuell kyla i alla fall.
I lastrum och i förseglade containrar ja, men visst, man kan ju chansa.
Postad 14 november 2010 - 01:21
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Hur många timmar tro ni det måste gå innan man kan slå igång den? Det tvivlar jag starkt på även i orginallådan. Hyr ett släp på någon bensinstation istället.
Nu är det gjort. TVn fraktades på öppet släp hade tänkt hyra ett släp med kåpa men en kompis tyckte inte att det behövdes iom att han och hans bror har fraktat flera apparater på detta vis. Har ej startat upp den ännu ska vänta tills imorgon då den har blivit varm, så då får vi se om den fungerar. Borde ju vara lugnt. Tv-apparaterna åker ju container från Asien till Sverige lastas av i hamnen och förvaras utomhus i minst en dag innan de kommer till Pioneer Sverige så det borde absolut inte vara något problem med eventuell kyla i alla fall. Det är ju inte så att alla butiker får sina inleveranser av elektronik på sommaren och håller ett jättelager som ska räcka till nästa sommar. Så fungerar det inte.
Låter bra det  TV apparaterna måste ju kunna fraktas. Man får inte lägga dom och kyla måste dom ju tåla litegrann. Man kan ju inte vara tvungen att ha en van för att kunna frakta en tv. Gaming mode? På denna skärmen behövs minsann inget gaming mode. Vet inte ens om det finns. Det är ingen medioker Samsung lcd led eller dylikt det här med skitig respons/inputlagg där man behöver ett gaming mode för att överhuvudtaget kunna spela.
Har aldrig märkt av något som helst lagg och jag kör på filmläget. Tv:n är en ren dröm att spela på.
Härligt
Postad 14 november 2010 - 10:27
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1 423 inlägg
Tomanista Postat Idag, 01:18 Citera(thomas79 @ Nov 13 2010, 21:05 ) Borde ju vara lugnt. Tv-apparaterna åker ju container från Asien till Sverige lastas av i hamnen och förvaras utomhus i minst en dag innan de kommer till Pioneer Sverige så det borde absolut inte vara något problem med eventuell kyla i alla fall.
I lastrum och i förseglade containrar ja, men visst, man kan ju chansa.
Nej, precis det var därför jag skrev att kylan inte skulle vara något problem. Spelar man fotboll med en tv så finns det nog väldigt få eller ens någon som tål det...
Postad 14 november 2010 - 19:10
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Hej är det overkill att använda dessa högtalarkablar istället för kablarna som följde med sidohögtalarna till tvn?
RIMG0004.JPG 337,76K
0 Antal nerladdningar
Det är Linn kablar.
Postad 14 november 2010 - 20:27
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Länge sedan jag besökte denna tråd, och gick in med anledning av att jag upplever att min svärta har blivit ganska mycket sämre det senaste halvåret. Köpte min TV i februari 2008. Bläddrade lite bakåt och såg att det var fler som upptäckt samma sak. Höll på att pilla sönder mig själv i inställningar efter att jag märkte detta, men utan resultat. Svärtan känns mer åt lilahållet än tidigare, då jag oftast inte kunde urskilja varken ramen på TV:n eller sorgekanter i filmer osv. Brukade dra igång Pioneers bluray-demo från 2008 där man verkligen har fått uppleva en löjligt bra svärta (rekommenderas f.ö som trevligt demo-material). Idag ser det inte lika imponerande ut längre, och det gör mig både lite ledsen och frustrerad, och det känns om om det är dags att börja avvara pengar till nästa års Panasonic-plasmor (icke 3D dock), och skicka in Pion i sovrummet.
Ska hem till en nybliven arbetskollega som också var Pioneer-ägare, och se hur hans TV beter sig, så får jag återkomma med rapport hur den ser ut i dagsläget. Vet dock inte hur länge han har haft den. Får även ta en titt på hans sovrums-Pioneer och se om även den har tappat svärta.
Sen var det väl så att Pioneers sista modeller inte alls höll samma kvalitet som tidigare generationer, i alla fall inte med byggkvalitet i åtanke, och jag tänkte om detta även drabbar såväl komponenter som paneler, vad vet jag...
Jag köpte tv:n samma tid som du och upplever inte att svärtan försämrat än.
Postad 14 november 2010 - 20:56
Tomanista
-
Tomanista
-
Veteran
-
-
2 396 inlägg
Läste på ett annat forum att vissa haft problem med tex OPPO's spelare att svärtan inte blev som den skulle om man startade grejerna i "fel" ordning. Kan ju vara ett sådant problem.
Postad 14 november 2010 - 22:17
Zero
-
Zero
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Köpte min Pioneer KRP-600A i mars 09 och är så jäkla nöjd fortfarande, ångrar inte en sekund av det köpet.
Det kommer kännas surt att behöva köpa ett annat märke när den så småningom lägger av, nu hoppas jag ju att den håller ett bra tag till så inget man behöver tänka på nu iaf...
Postad 14 november 2010 - 23:41
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
Läste på ett annat forum att vissa haft problem med tex OPPO's spelare att svärtan inte blev som den skulle om man startade grejerna i "fel" ordning. Kan ju vara ett sådant problem.
Just när jag läste detta, kom jag på att precis ändrat inställningarna på min Harmony-fjärrkontroll, så att min TViX startar innan TV:n antingen startar eller byter källa. Det också i samband med detta som jag upptäckte det hela, med tanke på att jag råkade trassla till alla mina Harmony-inställningar och fick pilla bra länge innan det funkade bra igen. Låter egentligen helt osannolikt att det skulle vara så, men å andra sidan har jag egentligen bara använt min TViX då jag sett detta problem, samt att jag numera inte använt mig av min PS3 sedan jag köpte mig en Xbox360 för TV-spel. Har inte kunnat (läs: orkat) köra dem parallellt, så jag har nu beställt mig en ny Pioeer-förstärkare (eftersom min nuvarande Yamaha, utan HDMI har några år på nacken). Då skall jag börja om med ALLT från början igen, koppla om samtliga sladdar, göra om alla inställningar osv, och hårdköra PS3:an med DVE igen. Gjorde mig en kopia av DVE för att kunna ställa in bilden på min TViX. Får helt enkelt hålla tummarna att det är min TViX som fått fnatt helt enkelt, eftersom den tidigare har kunnat leverera djupsvärta. Får helt enkelt vänta till min nya förstärkare anländer på posten, och se om jag kan "få tillbaka" min förlorade svärta...
Postad 14 november 2010 - 23:59
Tomanista
-
Tomanista
-
Veteran
-
-
2 396 inlägg
Vi får hoppas på det. Det enda problemet jag har med dassig svärta är precis vid uppstart och om jag startar BD-spelare/PS3/DVB-S och redan valt motsvarande ingång på TV'n men det försvinner efter max 30 sekunder.
Postad 15 november 2010 - 03:38
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Ser detta bekant ut när det gäller svärtan som har försämrats? http://www.avforums....090-normal.htmlJag tror han har varit och mixat med färgerna för mycket. Förresten är det någon här inne som vet hur man ser hur många timmar tvn har gått? Fick inge svar förut och har googlat massor utan resultat. Jag har tagit mig in i service menyn där vågade jag inte göra någonting och när jag navigerade så hittade jag ingen info om hur många timmar tvn har gått? Blev lite orolig då tvn är köpt så sent som mars 2009 om det har varit någon demo tvn eftersom den är köpt så sent. Är HDMI ingång 3 trasig på min Kuro? För jag kan inte få varken PS3an eller 360 att fungera, har varit och pillrat i alla inställningar tillochmed ställt in i 360 så att den ska skicka ut signalen oavsett om den tar emot EDID data eller ej. Men det fungerar ej. HDMI ingång 3 är ej tillgänglig då jag går in här:
RIMG0007.JPG 355,25K
0 Antal nerladdningarÄr HDMI ingången bränd? Jag är som beroende av tre HDMI ingångar iom. att jag har 360, PS3a och Mede8er. Vart ska jag pillra för att komma till komponent ingången för jag tycker jag har prövat alla ingångar, har nämnligen Wii inkopplad där. Lika bra att göra en fabriksåterställning av tvn? Menyerna på denna tv var definitivt inte lika enkla som Panasonicen.
Redigerat av Juhan, 15 november 2010 - 07:23.
Postad 15 november 2010 - 07:26
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Problemen med röd svärta går att kalibrera bort. Vi får hoppas på det. Det enda problemet jag har med dassig svärta är precis vid uppstart och om jag startar BD-spelare/PS3/DVB-S och redan valt motsvarande ingång på TV'n men det försvinner efter max 30 sekunder.
Jo men det där har Pioneer lagt till med flit. Jag har det på min Kuro 500M också. Meningen med "funktionen" är okänd. Ska jag vara ärlig så tror jag det inte finns någon mening utan funktionen är där bara för att det ser ballt ut.
Postad 15 november 2010 - 11:04
Tomanista
-
Tomanista
-
Veteran
-
-
2 396 inlägg
Är HDMI ingång 3 trasig på min Kuro? För jag kan inte få varken PS3an eller 360 att fungera, har varit och pillrat i alla inställningar tillochmed ställt in i 360 så att den ska skicka ut signalen oavsett om den tar emot EDID data eller ej. Men det fungerar ej. HDMI ingång 3 är ej tillgänglig då jag går in här:
Är HDMI 3-ingången aktiverad?
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|