* Officiell tråd - Pioneer G9
7510 svar till detta ämne
Postad 15 november 2010 - 23:22
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Har fått till det nu. HDMI ingången var inaktiverad. Varför har dom så att man kan inaktivera ingångar? Det förstår jag inte poängen med.
Men har varit och pillat överallt i menyerna och har även fått till så jag kan använda komponent ingången, synd bara att det var en och så tre HMDI ingångar, jag var bergsäker på att det var fyra men men.
Jag tycker att menyerna är en enda stor röra men det är ju bra att man kan ställa in princip allt. Men jag förstår inte varför det inte bara har en AV knapp där man får upp en lista på alla ingångar istället för att ha det som dom har nu, knappar från 1-5 plus PC in där det är delade ingångar, så har det varit på alla tv apparater hittills. Meny systemen har jag alltid lärt mig väldigt fort men den här har jag inte lärt mig än. Har iof bara haft den igång nu i två dagar så det är inte så konstigt.
En annan nackdel är att det går segt att byta kanal och inte på tal om kanalguiden som är enormt långsam.
När det gäller input lagen så märker jag skillnad då jag kör i game mode och andra lägen, fast än jag har slagit av alla bildförbättringar i movie läget så märken jag skillnad mellan den och spelläget. Men då jag har allt som heter bildförbättringar avslaget i spelläget när jag har testat Halo Reach med sladdburen handkontroll för att minimera input lag, då hänger den med riktigt bra men PX80 som jag hade på golvet bredvid Kuron som jag kopplade om och testade på den så är den något hårfint snabbare. När jag testade Wii och hur pekaren hängde med så märkte man helt klart skillnad mellan game och dem övriga lägena då pekaren kändes mer släpig medan i game så hände den med förvånansvärt bra medan i LE850N där den rent släpade även i spelläget. Det är ändå bra att ha så låg input lag som möjligt för att man får tänka på att trådlösa kontroller lägger till någon ms och så när tvn måste skala om. Men jag är ändå nöjd och jag orkar inte hålla på byta tv något mer.
Är så less på tv släpandet hit och dit. I somras då två HDMI ingångar pajade fick jag släpa min gamla 32 CRT från min mor som väger 60 kg, sedan tillbaka med den då PX80 kom tillbaka från rep. Sedan 55 LE850N som jag sedan lämnade tillbaka på öppet köp och så nu Pion. Så nu får det banne mig vara nog ett bra tag framöver med tv flyttandet.
Men däremot bilden. Oj oj oj säger jag bara, fanstastico! Naturliga färgerna, svärtan, när man ser en widescreen på widescreen så kallat 2:35 filmerna så kan man tro att man har en sådan tv för man ser inte vart kanterna slutar. Om man har helsvart skärm om man tittar noga kan man se att det inte är helt nedsläckt men annars är svärtan helt enkelt brutal. När det kommer 100% svärta så kommer jag inte att köpa en sådan för det är inte värt den lilla skillnaden. Utan nästa gång jag köper en tv så är det när OLED kommer i större tum till någorlunda humana priser eller om 3D överlever när det kommer utan glasögon som ser bra ut från alla vinklar och som inte är ansträngde för ögonen.
När det gäller ghosting och ghosttrails så är ju Pioneer ljusår bättre än Panasonic, jag som tyckte att min Panna var odödlig mot IR men denna syns det ju inte ett jota av någonting oavsett om man har låtit någonting stå framme ett tag.
För att ha en liten jämnförelse av svärtan från min PX80 där svärtan var helt förstörd så vill jag visa skillnaden. Bilderna är tagen med 4 sekunders slutartid för att få så bra verklighetsförankring som möjligt. Till vänster pannan som står på golvet och höger Pion på tvbänken.
RIMG0008.JPG 214,17K
2 Antal nerladdningar
Panna PX80, 4 sekunders slutartid.
RIMG0002.JPG 307,1K
1 Antal nerladdningar
En kompis som var förbi blev helt häpen över hur dålig svärtan har blivit. Det är ordagrant grått men PX80 har i grund och botten aldrig haft någon riktigt bra svärta men den har blivit riktigt horribel när timmarna har flugit iväg. Man riktigt blir äcklad när man kör Mede8ern när dem blåa texterna riktigt drunknar i den gråa svärtan.
Här är Kuron, 4 sekunders slutartid.
RIMG0014.JPG 1,67MB
1 Antal nerladdningar
Denna tv kommer jag helt enkelt njuta av i många år framöver, man blir helt häpen över djupet i bilden och svärta och då har jag bara haft den sedan i lördagskväll men då har den fått stå en dag så den fick bli varm innan jag starta igång den. Jag kan förstå att Kuro folket är mycket nöjda över sin tv.
Postad 16 november 2010 - 01:39
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
Kul att du är nöjd med Pion Juhan, då förstår du kanske problemet den dagen TV pajar vad finns då på marknaden!
Det med HDMI kontakterna är du inte ensam om gjort själv samma misstag.
Avancerade menysystemet hör nog hemma med att TV skall kunna kalibreras till nästan fullo, tänker främst då på proffs kalibrering.
Postad 16 november 2010 - 09:14
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
Det med HDMI kontakterna är du inte ensam om gjort själv samma misstag. 
Postad 16 november 2010 - 11:21
Sambuccashake
-
Sambuccashake
-
Forumräv
-
-
943 inlägg
Angående bilderna här ovan.
Man kan inte göra annat än att älska/sakna Pioneer!
Postad 16 november 2010 - 11:59
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Pratade med en säljare på Siba igår, enligt honom är Samsungs LED tv den bästa tvn. Jag påpekade att Pioneer står som referens på princip varneda expert-recensions hemisda där man kalibrerar tv. Men det gjorde aboslute inte Pioneern till den bästa tvn, jag undrade om han kunde någonting om hur en bild ska se ut överhuvudtaget eftersom han tyckte att Samsungenhade den bästa bilden i hela butiken fast den var mest påskruvad av alla tv i hela butiken(dynamiskt). Men det var bästa tvn helt enkelt, jag frågade honom varför dom inte har tvn inställda korrekt, när mindre butiker har det. Fick till svar att dessa mindre butiker fifflar med inställningarna... Eftersom inte Pioneer eller Panasonic har dvb-t2 och inte finns i flera färger så var de inte de bästa tv apparaterna på marknaden.
Om Siba ellet tex El-giganten(och motsvarande buitker i hela världen) hade någon som helst kunskap om tv och sålde Pioneer för 30 000kr istället för Samsung 9-serie LCD(led-belyst) för 40 000 kr så skulle fortfarande Pioneer funnits kvar...
Redigerat av Peterrrrr, 16 november 2010 - 12:03.
Postad 16 november 2010 - 13:14
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1 114 inlägg
Pratade med en säljare på Siba igår, enligt honom är Samsungs LED tv den bästa tvn. Jag påpekade att Pioneer står som referens på princip varneda expert-recensions hemisda där man kalibrerar tv. Men det gjorde aboslute inte Pioneern till den bästa tvn, jag undrade om han kunde någonting om hur en bild ska se ut överhuvudtaget eftersom han tyckte att Samsungenhade den bästa bilden i hela butiken fast den var mest påskruvad av alla tv i hela butiken(dynamiskt). Men det var bästa tvn helt enkelt, jag frågade honom varför dom inte har tvn inställda korrekt, när mindre butiker har det. Fick till svar att dessa mindre butiker fifflar med inställningarna... Eftersom inte Pioneer eller Panasonic har dvb-t2 och inte finns i flera färger så var de inte de bästa tv apparaterna på marknaden. Om Siba ellet tex El-giganten(och motsvarande buitker i hela världen) hade någon som helst kunskap om tv och sålde Pioneer för 30 000kr istället för Samsung 9-serie LCD(led-belyst) för 40 000 kr så skulle fortfarande Pioneer funnits kvar...
+1! Försökte övertyga polaren om en G20 eller rent av plasma från ett annat märke än Panasonic, bara de blir en plasma för hans ändamål (sunkig digital tv med dvd filmer). Men försäljaren på elgiganten spreta emot som tusan och blev aggressiv rent av, och förklarade att samsung led är revolutionerande och har den bästa bilden på marknaden. När jag sade emot och förklarade vad "korrekt bild" var på en tumregel, så såg det ut som att han nyss fötts igen! Helt förstummad och misstänksam
Postad 16 november 2010 - 17:32
Zero
-
Zero
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Angående bilderna här ovan.
Man kan inte göra annat än att älska/sakna Pioneer!
Kan inte annat än att hålla med, känns mycket tråkigare nu när pioneer inte längre är med. De andra behöver ju inte anstränga sig lika mycket längre
Postad 16 november 2010 - 17:47
Mentos
-
Mentos
-
Mästare
-
-
3 992 inlägg
Bilderna ovan är ju verkligen slående och trodde faktiskt inte skillnaden i svärta skulle vara så stor.
Otroligt glad över att jag köpte min Kuro innan de försvann från marknaden, häpnas i princip fortfarande varje gång jag slår på TV:n över hur fin bild den levererar. Pionner Kuro = Kärlek
Postad 16 november 2010 - 19:33
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
Försäljarna på elladorna är inte mycket att hänga på väggarna då provision är viktigare än kunskap vem vill då ställa en fråga till en sådan person!  
Salmonboy hur skall jag tolka ditt svar, är du en i gänget???  En riktig karl läser inte instruktionsboken utan går den hårda vägen gör misstag och svär över "skit" produkten kryper till korset läser instruktionsboken försonas snabbt åter med produkten, det är jag i ett nötskal!
Redigerat av RedMarathon, 16 november 2010 - 19:37.
Postad 16 november 2010 - 20:54
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
Salmonboy hur skall jag tolka ditt svar, är du en i gänget??? 
Mmm, ställer mig nog i ledet bland personer som kliat mig både en och flera ggr över att aktivera HDMI-kontakterna när TV:n var ny. Detta trots att jag gjort samma sak på jobbet med just en Pioneer-plasma bara en tid innan. Tror det var första gången i mitt liv jag öppnade en instruktionsbok i alla fall. Den saken är klar  Mycket trist att det finns så otroligt många dåliga säljare där ute. Själv tillhör jag fortfarande den skaran som säljer rätt TV, till rätt person. Så de dagar jag står för försäljningen av tv i min butik, kan man räkna med en och annan Panasonic-plasma. Vill kunden lita på mig, eller på sin okunnige granne, är sedan upp till honom.
Postad 16 november 2010 - 23:40
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Jag är verkligen nöjd med min Pio och jag blev bara helt förbluffad över hur pass svart Kuron är. Trodde aldrig att den skulle vara riktigt så svart. Sedan är det ju sådant djuuuuup i bilden på tvn, jag har aldrig sett en tv med sådan djup, min gamla CRT som var bland dem bättre CRTerna som släpptes hade också bra djup i bilden men Kuron är i en klass för sig. När man ser film så njuter man bara och känner sig nöjd när man ser den den fantastiska bilden som är en fröjd för ögat och då är den inte ens ISF kalibrerad. Jag kan som inte riktigt förstå hur pass långt före Pioneer var när det gällde ghosting och ir. Det syns inte ett jota på skärmen inte ens minsta lilla ghost trails. En sak som är synd att det är lite synd att det inte är separata inställningar för tv tittandet och när man använder HDMI portarna för jag vill gärna ha en väldigt ljussvag bild då jag ser på tv men nu måste jag skruva upp kontrasten i movie varje gång jag ser film. En annan sak som är synd är att TVn skickar inte vidare dem digitala signalen från HDMI ingångarna till förstärkaren, det vore som bra för jag har bara en optisk ingång på min förstärkare. Kul att du är nöjd med Pion Juhan, då förstår du kanske problemet den dagen TV pajar vad finns då på marknaden! Det med HDMI kontakterna är du inte ensam om gjort själv samma misstag. Avancerade menysystemet hör nog hemma med att TV skall kunna kalibreras till nästan fullo, tänker främst då på proffs kalibrering.
Japp jag är mycket nöjd!  Ska bli spännande och se vad som finns på marknaden då? Kanske OLED i storre tum för en billig penning eller holografisk 3D utan glasögon som inte är ansträngande för ögonen och som ser bra ut från alla vinklar. Pratade med en säljare på Siba igår, enligt honom är Samsungs LED tv den bästa tvn. Jag påpekade att Pioneer står som referens på princip varneda expert-recensions hemisda där man kalibrerar tv. Men det gjorde aboslute inte Pioneern till den bästa tvn, jag undrade om han kunde någonting om hur en bild ska se ut överhuvudtaget eftersom han tyckte att Samsungenhade den bästa bilden i hela butiken fast den var mest påskruvad av alla tv i hela butiken(dynamiskt). Men det var bästa tvn helt enkelt, jag frågade honom varför dom inte har tvn inställda korrekt, när mindre butiker har det. Fick till svar att dessa mindre butiker fifflar med inställningarna... Eftersom inte Pioneer eller Panasonic har dvb-t2 och inte finns i flera färger så var de inte de bästa tv apparaterna på marknaden. Om Siba ellet tex El-giganten(och motsvarande buitker i hela världen) hade någon som helst kunskap om tv och sålde Pioneer för 30 000kr istället för Samsung 9-serie LCD(led-belyst) för 40 000 kr så skulle fortfarande Pioneer funnits kvar...
Det verkar som så att överallt på dem stora el ladorna är det dessa grymt överskattade Samsung LCD-LED apparaterna som är bäst medan dem mindre är det Panasonic gäller. Går säljarna någon kurs där dem bli hjärntvättade att Samsung LED är det bästa eller är det bara en sån jävulsk provision så att dom gör allt för att tuta i folk att Samsung LED är bäst. Och det är oerhört synd att Pioneer la ner tv tillverkningen för det känns som om marknaden står still. Bilderna ovan är ju verkligen slående och trodde faktiskt inte skillnaden i svärta skulle vara så stor.
Otroligt glad över att jag köpte min Kuro innan de försvann från marknaden, häpnas i princip fortfarande varje gång jag slår på TV:n över hur fin bild den levererar. Pionner Kuro = Kärlek 
Jag trodde inte heller att det skulle var sådan gigantisk skillnad men man blev väldigt positivt överraskad  .
Redigerat av Juhan, 17 november 2010 - 05:08.
Postad 17 november 2010 - 12:38
BennySlyden
-
BennySlyden
-
Forumräv
-
-
981 inlägg
De hade varit grymt om man kunde samla ihop 10000 personer som ville köpa en tv motsvarande krp-600a. Sen hör man av sig till Panasonic, förhandlar fram ett pris och sen tillverkar de en batch Panasonic krp-600a med Pioneer-teknik. Motsvarande dealar kan man juh göra inom Hi-Fi men det är nog svårare med TV-apparater.
Redigerat av BennySlyden, 17 november 2010 - 12:38.
Postad 17 november 2010 - 13:13
urskog
-
urskog
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
De hade varit grymt om man kunde samla ihop 10000 personer som ville köpa en tv motsvarande krp-600a. Sen hör man av sig till Panasonic, förhandlar fram ett pris och sen tillverkar de en batch Panasonic krp-600a med Pioneer-teknik. Motsvarande dealar kan man juh göra inom Hi-Fi men det är nog svårare med TV-apparater.
Om du driver det mot Panasonic så kan du sätta upp mig på listan
Postad 17 november 2010 - 17:13
gbr
-
gbr
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Funderar på att sälja min lx5090h. Några år kvar på elgiganten garantin. vad ska jag begära för pris?
Postad 17 november 2010 - 17:42
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Funderar på att sälja min lx5090h. Några år kvar på elgiganten garantin. vad ska jag begära för pris?
Varför ska du du sälja den? Du kan ju knappas byta upp dig:)
Postad 18 november 2010 - 01:07
Tomanista
-
Tomanista
-
Veteran
-
-
2 396 inlägg
Han kanske hitta en 600M?
Postad 19 november 2010 - 20:12
Zero
-
Zero
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Beror ju på skicket på den och om du har kvar originalförpackningen, men mellan 12-18 tusen bör du ju kunna få för den  men om du ska köpa en ny tv så bör du ju inte sälja den för det finns inget bättre på marknaden ännu...
Postad 20 november 2010 - 07:26
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Hej har lekt ganska mycket med bildinställningarna och jag är belåten men jag är helt övertygad om att det går få betydligt bättre. Har prövar flatpanels.dks inställningar den blev lite tråkig -15 i skärpa och jag har väldigt länge kört på tok för hög skärpa så för mig känns bilden suddig. Jag brukar dra ner skärpan vid dåligt material som tv men men jag ökar den när det är bättre material och vid spel är det max som gäller, jag gillar skarp bild vid spelande. Bilden blir för skarp så man ser för mycket artefakter vid tv tittande men via Mede8ern, 360, PS3an blir det jättesuddigt på samma skärpa, så då måste jag öka den.
Jag vill ha en bild med punch, samtidigt som det är ett bra djup och skärpa och framförallt att färgerna är naturliga och inte överdrivna. Bilden får gärna dra år det varmare hållet.
Postad 20 november 2010 - 07:57
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Fast det är ju tvärtom man brukar göra. Man ÖKAR skärpan på dåligt material och MINSkAR på bra material.
Postad 20 november 2010 - 09:01
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Hej har lekt ganska mycket med bildinställningarna och jag är belåten men jag är helt övertygad om att det går få betydligt bättre. Har prövar flatpanels.dks inställningar den blev lite tråkig -15 i skärpa och jag har väldigt länge kört på tok för hög skärpa så för mig känns bilden suddig. Jag brukar dra ner skärpan vid dåligt material som tv men men jag ökar den när det är bättre material och vid spel är det max som gäller, jag gillar skarp bild vid spelande. Bilden blir för skarp så man ser för mycket artefakter vid tv tittande men via Mede8ern, 360, PS3an blir det jättesuddigt på samma skärpa, så då måste jag öka den.
Jag vill ha en bild med punch, samtidigt som det är ett bra djup och skärpa och framförallt att färgerna är naturliga och inte överdrivna. Bilden får gärna dra år det varmare hållet.
Ha alltid skärpan på -15, kör så i två månader. Sedan skruvar du upp skärpan och då kommer du inse hur onaturlig och kletig bilden blir. Du vet väl att du får lägre upplösning och mindre detaljer när du skruvar upp skärpan?
Redigerat av Peterrrrr, 20 november 2010 - 09:01.
Postad 20 november 2010 - 21:06
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Aha okej på det viset, man lär sig något nytt varje dag
Lägre upplösning med högre skärpa? Det lät konstigt. Men -15 det blir tufft det. Hade skärpan på näst högsta på Pannan jag hade som jag hade i två år medan CRTn jag hade innan ändrade jag inte skärpan någonting. Bilden känns grumligare då man har skärpan nedskruvad.
Redigerat av Juhan, 20 november 2010 - 21:06.
Postad 20 november 2010 - 21:36
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1 423 inlägg
Du får tänka på att för hög skärpa lägger till saker i bilden som inte ska vara där, och därmed överskuggar de fina nyanser som verkligen finns där. Du ser alltså mindre detaljer =lika med suddigare bild MED för högt ställd skärpa.
Postad 21 november 2010 - 20:09
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Den här tråden vägrar att dö
Postad 21 november 2010 - 22:03
Zero
-
Zero
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Jodå den kommer att dö när pioneer ger sig in i platt tv marknaden igen med oled skärmar
Postad 22 november 2010 - 06:26
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Aha okej på det viset, man lär sig något nytt varje dag
Lägre upplösning med högre skärpa? Det lät konstigt. Men -15 det blir tufft det. Hade skärpan på näst högsta på Pannan jag hade som jag hade i två år medan CRTn jag hade innan ändrade jag inte skärpan någonting. Bilden känns grumligare då man har skärpan nedskruvad.
Glöm inte att minus 15 i skärpa används mestadels på HD-material.
Postad 22 november 2010 - 17:18
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Jag ser inte i så värst mycket i HD det är väl någon enstaka film och någon serie men annars har jag dem flesta filmerna och serier på DVD.
Men jag har beställt DVE och så ska jag läsa Hemmabioskolan ställ in bilden som Pacman länkade till i någon post för ett tag sen.
Postad 22 november 2010 - 18:12
Zero
-
Zero
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Juhan vad fick du ge för din pioneer, var det en 5090 du lyckades få tag på, varför ville han sälja sin?
Postad 22 november 2010 - 18:18
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
18 000 fick jag ge men då följde det med fot och högtalare och det var 5090H och inköpt mars 2009 så det är garanti till mars nästa år. Han sålde den pga. av studier, det är rätt vanligt att det står det i annonser men iom. att han bodde i ett studentområde så ifrågasatte jag det aldrig.
Edit: Är lite kluven till DRE, på ett sätt gillar jag den och ett sett ogillar jag den. Gillar den därför att det blir mer djup i bilden och skarpare konturer och ett sätt är att det kan blir lite för skarpt ibland och känns något onaturlig.
Redigerat av Juhan, 23 november 2010 - 03:34.
Postad 23 november 2010 - 21:37
Zero
-
Zero
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
18 000 fick jag ge men då följde det med fot och högtalare och det var 5090H och inköpt mars 2009 så det är garanti till mars nästa år. Han sålde den pga. av studier, det är rätt vanligt att det står det i annonser men iom. att han bodde i ett studentområde så ifrågasatte jag det aldrig.
Måste ha varit surt för honom att behöva sälja den, men grattis till dig Juhan för ett mycket bra köp som du kommer vara nöjd med länge och välkommen till pioneer gänget När jag granskade min pioneer skärm när jag först hade köpt den så såg jag att jag hade en pixel som lyste konstant rött, nu ett och ett halvt år senare så ser jag inte spåret av denna pixel så den måste ha hoppat igång av sig själv. Jag har verkligen granskat skärmen med en kritvit bild och ingen död pixel alls längre, hade iofs inga problem då den var omöjlig att se ifrån soffan men alltid kul när det löser sig själv.
Redigerat av Zero, 23 november 2010 - 21:39.
Postad 24 november 2010 - 07:28
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Måste ha varit surt för honom att behöva sälja den, men grattis till dig Juhan för ett mycket bra köp som du kommer vara nöjd med länge och välkommen till pioneer gänget
När jag granskade min pioneer skärm när jag först hade köpt den så såg jag att jag hade en pixel som lyste konstant rött, nu ett och ett halvt år senare så ser jag inte spåret av denna pixel så den måste ha hoppat igång av sig själv. Jag har verkligen granskat skärmen med en kritvit bild och ingen död pixel alls längre, hade iofs inga problem då den var omöjlig att se ifrån soffan men alltid kul när det löser sig själv.
Tack, känns riktigt bra än så länge  och av vad jag har läst finns det inte en apparat som kommer i närheten. Pio har bättre apparater än flera år nyare Panna. Så jag tror att denna kommer att hålla länge. Tror ej att Panasonic kommer att komma med någonting som slår den nästa år. Ja det måste ha varit surt för honom, han hade någon mindre tv på plats, la inte märke till vad det var. Tur att den döda pixeln försvann  Själv så kollade jag aldrig efter döda pixlar utan tvn var redan nedpackad så tvn kopplades bara in lite snabbt för att se om den funkade, men har inte upptäckt något hittils Beställde DVE blueray men då var den regionslåst till region A, då blir det att utnyttja ångerrätten och skicka till baka den. Undra om det inte är lika bra att köra på DVD versionen eftersom att alla filmer och serier jag har är på DVD det är bara någon enstaka x264 på datorn och så ser jag The big bang theory och Two and a half men. Thats it, resten DVD. Då är det väl lika bra att kalibrera efter DVD versionen?
Postad 25 november 2010 - 11:42
Loud
-
Loud
-
Beroende
-
-
1 462 inlägg
Håller på att fundera på ny tv. Men 7 generations Pioneer känns lite liten i storleken nu. På sina 42tum.
En beg 9:a kanske kan vara något. Men då ska det vara 60" Dessa bör ju ligga hyfsat högt i pris? Och jämfört med andra 60" på marknaden, prisvärt?
(med risk att ställa frågan i en något partisk del av forumet...)
Postad 25 november 2010 - 14:02
Unregistered220d6a49
-
Unregistered220d6a49
-
Användare
-
-
198 inlägg
Jag använder faktiskt inbyggda Satellitmottagaren i en 5090H som backup vid behov. Tom för vissa HD kanaler.
Finns det vettiga instruktioner någonstans hur man scannar enskilda sat-transpondrar med val av FEC / Symbolrate mm. ?
Det är aningen jobbigt med alla ändringar som operatörerna gör och om man skall klaga på något på denna TV så är det användargränssnittet.
Postad 18 december 2010 - 22:56
DaddyCool
-
DaddyCool
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Hej jag har haft min 5090h i 1,5 år snart och är skit nöjd. Men på senaste tiden har jag upplevt att svärtan har blivit sämre, jag kör samma källor som innan och tv:n står på samma ställa. Upplevde förut att jag inte kunde se skillnad mellan "film-kanten" och tv-kanten men nu är det en tydlig skillnad vid nedsläckt rum och mörkare scener men vid ljusa scener kan man inte se skillnaden. Är det bara jag som är nojig eller har jag vant mig vid svärtan? Hur kan man testa om så är fallet och är det något som går att åtgärda? Skulle vara tacksam om jag fick höra era erfarenheter.
Tack på förhand//Smått nojig Kuro ägar  e
Postad 18 december 2010 - 23:05
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Hej jag har haft min 5090h i 1,5 år snart och är skit nöjd. Men på senaste tiden har jag upplevt att svärtan har blivit sämre, jag kör samma källor som innan och tv:n står på samma ställa. Upplevde förut att jag inte kunde se skillnad mellan "film-kanten" och tv-kanten men nu är det en tydlig skillnad vid nedsläckt rum och mörkare scener men vid ljusa scener kan man inte se skillnaden. Är det bara jag som är nojig eller har jag vant mig vid svärtan? Hur kan man testa om så är fallet och är det något som går att åtgärda? Skulle vara tacksam om jag fick höra era erfarenheter.
Tack på förhand//Smått nojig Kuro ägar e
Den har inte blivit sämre, var själv nojig där själv ett tag. Det är att du har vant dig vid svärtan, du måste ha en tv med total svärta för att det ska bli helt svart i ett helt mörkt rum. Pioneer visade en plasma med total svärta på en mässa 2008
Postad 18 december 2010 - 23:27
Unregistered9bd84919
-
Unregistered9bd84919
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
funkar boxer ca module i en 5090 ?
vilken är den senaste uppdateringen till 5090 ?
Postad 19 december 2010 - 06:48
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Den har inte blivit sämre, var själv nojig där själv ett tag. Det är att du har vant dig vid svärtan, du måste ha en tv med total svärta för att det ska bli helt svart i ett helt mörkt rum. Pioneer visade en plasma med total svärta på en mässa 2008 
Tänk om man varit där.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 19 december 2010 - 17:19.
Postad 19 december 2010 - 15:57
DaddyCool
-
DaddyCool
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Tack för svaret. Då kan jag sluta noja och fortsätta titta på den fantastiska bilden.
Mvh/
Postad 26 december 2010 - 18:06
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Det där med svärtan beror väldigt mycket på hur pass stor del av bilden som mörkas ner och hur uppskruvad kontrast man har. Desto större del av bilden som är nedsläckt och ju lägre kontrast man har ju svårare blir det för tvn att visa svärta. Sen beror det också på filmen för vissa filmer har ju en högre grundsvärta än tvn, så där spelar det ingen roll hur bra svärta man har. I vissa filmen då jag har kontrasten nedskruvad till 20 i filmläget och då väldigt mycket av bilden som är nedsläckt och har inga kontrastrika föremål så ser man som att det är inte riktigt svart men det är det lilla. I någon scen i filmen salt märkte jag av det och då hade jag kontrasten nedskruvad. Sedan upplevs ju svärtan olika beroende på pupillerna hur pass exponerade dem där. Om man har varit ute och kommer hem så upplevs ju svärtan som becksvart vid en helsvart bild eller om man är nyvaken och ögonen är som mest ljuskänsliga så upplevs ju svärtan inte lika bra då vid en helsvart bild.
Men i det stora hela så är svärtan hur grymt som helst men det är inte det som imponerar mig mest utan det är färgerna den återge. Jag har aldrig i mitt liv skådat en tv som återge så fina färgen som Kuron, dom känns fylliga, levande och naturliga, kör med färgutrymmet inställt på 1, gillar det bättre. Det andra jag är väldigt imponerad av är djupet i tvn.
Har nu kört med -15 i skärpa först 0 till att börja med och sedan -15, blev lite tufft att dra ner till -15 direkt. Men nu såhär i efterhand så tycker jag faktiskt att det ser bättre ut med skärpan nerdragen för bilden känns grötig med uppskruvad skärpa, bilden känns renare med nerdragen skärpa.
Måste se till att kalibrera med DVE någon dag då man har orken och läsa hemmabioskolans ställ in bilden. Men har pillat otroligt mycket med inställningarna och känner mig riktigt nöjd med inställningarna jag har kommit fram till, så jag får se hur pass mycket jag ändrar då jag kör DVE. Men bilden är väl redan ganska korrekt out of the box i filmläget?
Redigerat av Juhan, 26 december 2010 - 18:35.
Postad 05 januari 2011 - 20:19
Matte75
-
Matte75
-
Lärjunge
-
-
426 inlägg
Ingen som sett någon affär som fortfarande har en Pioneer PDP-LX6090H på lager? Finns ju inga enligt prisjakt, men det finns kanske någon mindre butik som har något ex kvar?
Tipsa gärna mig om ni vet någon till salu.
Postad 05 januari 2011 - 23:38
Tomanista
-
Tomanista
-
Veteran
-
-
2 396 inlägg
Pioneer plockade tillbaka allt som inte var sålt när produktionen lades ner. Några exemplar fanns säkert kvar ett kort efter men det var ju ett tag sedan nu.
Postad 06 januari 2011 - 09:02
Iwarsson
-
Iwarsson
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
Pioneer plockade tillbaka allt som inte var sålt när produktionen lades ner. Några exemplar fanns säkert kvar ett kort efter men det var ju ett tag sedan nu. Alltså vad grundar du ditt inlägg på? Menar du att Pioneer kuskade runt och hämtade osålda skärmar över hela världen...?
Postad 06 januari 2011 - 09:53
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Alltså vad grundar du ditt inlägg på? Menar du att Pioneer kuskade runt och hämtade osålda skärmar över hela världen...?
Det är nog billigare att säga åt butikerna att skicka tillbaks dem, istället för att skicka ut Pioneer-personal.. hehe.
Postad 06 januari 2011 - 12:26
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
funkar boxer ca module i en 5090 ?
vilken är den senaste uppdateringen till 5090 ?
edit fel
Redigerat av Unregistered25afe1a3, 06 januari 2011 - 12:28.
Postad 16 januari 2011 - 18:58
tony97
-
tony97
-
Forumräv
-
-
502 inlägg
Hej!
Kan man ansluta USB till denna TV och spela upp mediafler från datorn?
Postad 16 januari 2011 - 21:12
Zero
-
Zero
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Pioneer plockade tillbaka allt som inte var sålt när produktionen lades ner. Några exemplar fanns säkert kvar ett kort efter men det var ju ett tag sedan nu.
Förstår inte heller vad du har fått detta ifrån, då det bevisligen finns butiker som fortfarande säljer 5090 modellen, såg en själv i en expert butik för nån vecka sen.
Postad 16 januari 2011 - 23:06
Tomanista
-
Tomanista
-
Veteran
-
-
2 396 inlägg
Från en butik.
Vilken Expertbutik och vad kostade den?
Postad 16 januari 2011 - 23:16
Orbitaliztic
-
Orbitaliztic
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Hej! Kan man ansluta USB till denna TV och spela upp mediafler från datorn?
Vet ju inte vilken modell du menar, men inte på den som "bara" heter 5090/6090 iaf. Där kan man endast se på bilder via USB.
Redigerat av Orbitaliztic, 16 januari 2011 - 23:16.
Postad 17 januari 2011 - 15:33
Zero
-
Zero
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Från en butik.
Vilken Expertbutik och vad kostade den?
Expert i norrtälje hade minst ett exemplar kvar, tror priset var 17990:- om jag inte minns fel, kommer inte ihåg om det var H modellen eller inte. Tvivlar starkt på att pioneer skulle köpa tillbaka alla osålda skärmar, vad ska de göra med de.... De sänkte ju priset på slutet för att rensa sina lager.... inte för att sen köpa tillbaka de finns ingen logik i det. Men har du källa för ditt påstående så...
Postad 17 januari 2011 - 19:46
Tomanista
-
Tomanista
-
Veteran
-
-
2 396 inlägg
Och här jagade man arslet av sig förra året för att få tag i en begagnad så finns den ny för 18000:-. Irriterande... Varför har ingen berättat detta tidigare?
Postad 17 januari 2011 - 22:22
Unregistered0e7e2661
-
Unregistered0e7e2661
-
Amatör
-
-
55 inlägg
*edit*
Problemet löst.
Redigerat av Unregistered0e7e2661, 24 januari 2011 - 10:10.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|