Och vad säger ComHem?
Humax CXHD-1000C
(Digitalboxar)
|
1
|
(183)
|
Inga priser |
Postad 01 August 2008 - 22:56
Jahaja, så har då ARN avgjort min anmälan mot CH. Fick fullständigt rätt!
Läs, speciellt, under YRKANDEN M.M., där framgår att ett flertal har/har haft problem, inte ett fåtal som CH påstått.
Även sista stycket under NÄMNDENS BEDÖMNING är intressant, som HDTV abonnent tycker även ARN att man ska kunna ställa en högre kravnivå än "vanliga" konsumenter.
”Allmänna reklamationsnämnden
BESLUT
Änr 2008-1151
……….
NÄMNDENS AVGÖRANDE
Com Hem AB rekommenderas att avhjälpa felen på NNs abonnemang och tillhörande digitalbox utan kostnad för honom.
YRKANDEN M.M.
………..Även ett flertal andra kunder har drabbats av samma fel. Motpartens avhjälpandeförsök har inte hjälpt. Den erbjudna ersättningen kan inte anses tillräcklig.
.……..
NÄMNDENS BEDÖMNING
Det är i ärendet ostridligt att digitalboxen är behäftad med fel som visar sig genom bristande bildkvalitet i den omfattning som NN har beskrivit. Com Hem AB har vidare vidgått att de ej lyckats avhjälpa felen och att bolaget inte kan erbjuda en ersättningsbox av annat fabrikat. Annat har inte hävdats än att den kompensation som utbetalats är tillräcklig i förhållande till de brister som förekommit under perioden som kompensationen avsåg. Com Hem AB är följaktligen ostridigt skyldiga att avhjälpa felen utan kostnad för NN.
En konsument som beställer HDTV-abonnemang kan normalt antas ställa höga krav på bildkvalitet. Det framstår därför som rimligt att anta att de aktuella felen är av väsentlig betydelse för NN. Av Com Hem AB:s yttranden framgår det att det är oklart om och när de kan avhjälpa felen. Nämnden erinrar därför parterna om att för det fall felen inte inom skälig tid (normalt tre veckor) och utan kostnad eller olägenhet för NN är möjliga att avhjälpa torde grund för hävning av avtalet föreligga.”
/ Hasse
DÅSÅ!
Då blir det att ringa comhem på måndag eller imorgon om dom har öppet och avsluta mitt abb direkt!
tänker inte ha kvar skiten!
Aldrig i **** att jag tänker ha kvar skiten.
Boxen kommer jag få behålla och dom kommer inte ge mig några pengar för den men det skiter jag i.
Bara jag blir av med mitt TV abb hos dom.
Ska läsa upp vad ARN har sagt, dom har inget val än att riva mitt kontrakt.
Även fast jag har bindningstid så skall dom riva mitt kontrakt.
Vägrar ha kvar skiten.
Canal Digital here I come!!!!!!!!!!!
Postad 02 August 2008 - 08:02
Vilken box och abbonemang skulle ni säga är de som ger mest just nu med HD och allt?
Kanske ett erbjudande nu som slår allt med häst längder?
Kanske ett abbonemang och köpa en hd-box löst som ger MYCKET bättre kvalitet än nått erbjudande?
ComHem? Canal Digital? Boxer? ViaSat?
Postad 02 August 2008 - 11:54
Tycker det vore bättre att skrota boxen direkt än att kränga den till folk. De får sälja en ny bra box och låta de med humax få byta in sin box mot den nya.
Postad 02 August 2008 - 18:19
SVAR 2008-08-01 09:05
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Självklart så behöver du inte skicka in boxen, men vi erbjuder att ta in den och kolla på den utan kostnad för dig.
Vi kommer med en ny mjukvara till boxen under septembermånad.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice
Anne Fröling
den här gången vete f.n om jag vågar uppgradera, men det blir väl så ändå.
Anders
Postad 02 August 2008 - 18:55
Lite info:
SVAR 2008-08-01 09:05
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Självklart så behöver du inte skicka in boxen, men vi erbjuder att ta in den och kolla på den utan kostnad för dig.
Vi kommer med en ny mjukvara till boxen under septembermånad.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice
Anne Fröling
den här gången vete f.n om jag vågar uppgradera, men det blir väl så ändå.
Anders
Enligt ARN så lär dom fixa en fungerande box inom 3 veckor annars så har vi rätt att bryta kontraktet, kan rekommendera alla till att göra det då detta är skandal.
Dom har haft boxen i snart 2år och dom har ännu inte fått fart på den så som den ska fungera.
Vi lär säga ifrån nu, det finns ett fungerande alternativ till ComHem och det är Canal Digital.
Postad 02 August 2008 - 20:39
jag var å titta på denna box på expert,å tyckte bilden va kanon på hdkanalerna,visserligen tittade jag bara någon minut...
vad är det för fel ni ser som inte "vanliga" kunder inte ser....
jag bara undrar för man är ju lite sugen nu när det är så billigt...
Postad 02 August 2008 - 20:43
Postad 03 August 2008 - 02:13
orkar inte läsa igenom hela tråden..men vad är det som egentligen är fel?
jag var å titta på denna box på expert,å tyckte bilden va kanon på hdkanalerna,visserligen tittade jag bara någon minut...
vad är det för fel ni ser som inte "vanliga" kunder inte ser....
jag bara undrar för man är ju lite sugen nu när det är så billigt...
Enligt sammanställningen ovan är det framför allt HDMI-switchning som inte fungerar. Vissa hemmabioförstärkare kan tydligen inte växla HDMI-signalen från boxen. Vissa tycker att HD-kvalitén är för dålig utifrån deras uppfattning om hur det skall se ut. Om du var nöjd med vad som visades i affären så är det väl bara att köpa hem en för att se om du är nöjd hemma - om inte - lämna tillbaks!
Postad 03 August 2008 - 11:34
Det var t.o.m. i en hd sändning tydliga problem med konstiga rutor (blockbildning) i bilden. När man växlade över till sdtv kanal var den sämre än den jag har och jag har sdtv från RGB scart.
Redigerat av Unregistered6df60672, 03 August 2008 - 11:50.
Postad 03 August 2008 - 12:46
Beror det på vad man använder den till, vad man har för annan utrustning? Det kan väl inte bara vara att folk är olika kunniga och olika kräsna.
Jag funderar på att skaffa 12-månaders abonnemang och testa boxen, men lämna tillbaka inom 14 dagar om det funkar dåligt. Det konstiga är att i avtalet står det att man får undersöka utrustningen försiktigt - MEN inte börja använda tjänsten, för då upphör ångerrätten. ?????? Man måste ju testa att titta på tv för att bedöma hur det funkar? Har ni någon erfarenhet av hur lätt det är att utnyttja ångerfristen hos Comhem?
Postad 03 August 2008 - 15:41
Det jag inte fattar är att vissa verkar jättenöjda och ger boxen höga betyg, medan andra är...ja ni vet totalt missnöjda.
Beror det på vad man använder den till, vad man har för annan utrustning? Det kan väl inte bara vara att folk är olika kunniga och olika kräsna.
Jag funderar på att skaffa 12-månaders abonnemang och testa boxen, men lämna tillbaka inom 14 dagar om det funkar dåligt. Det konstiga är att i avtalet står det att man får undersöka utrustningen försiktigt - MEN inte börja använda tjänsten, för då upphör ångerrätten. ?????? Man måste ju testa att titta på tv för att bedöma hur det funkar? Har ni någon erfarenhet av hur lätt det är att utnyttja ångerfristen hos Comhem?
Det där är skit snack från ComHem klart du får testa tjänsten, det där dom har skrivit in i sitt avtal är inte gilltligt enligt svea rikes lag.
Du har rätt att testa tjänsten och ända ha kvar din ångerrätt.
Sen spelar det inte någon roll vad Comhem skriver, utom dom måste fortfarande följa svenska lagar.
Postad 03 August 2008 - 16:46
Blir man helt nöjd om man går över til CD ?
Bortsett från parabolproblemet.....
Ingår alla fria HD-kanaler i CD's Familjepaketet för 209 kr//mån
Hur stor parabol behöver man i Göteborgstrakten, hur blir bilden när det regnar och snöar ute ?
Redigerat av Unregistered94bbe618, 03 August 2008 - 16:48.
Postad 03 August 2008 - 20:52
till recivern ska allt fungera va? Det är väl när man använder HDMI switch som problemen uppstår, right?
Vet någon om den fungerar om man kopplar toslink till en som omvandlar det till Koaxial och sedan den vägen in til recivern? se länk: http://www.netonnet....SectionRow2Left
Tacksam för svar.
Postad 03 August 2008 - 22:19
till recivern"
Vid sådan koppling får jag ibland ljudbortfall.
editeringen var citatet
Redigerat av Jarl, 03 August 2008 - 22:21.
Postad 04 August 2008 - 06:10
"HDMI till tvn och ljudet via tosslink
till recivern"
Vid sådan koppling får jag ibland ljudbortfall.
Hur ofta händer det ungefär? Någon speciell kanal det oftast drabbar? Jag kommer mest se Canal+ Sport.
Postad 04 August 2008 - 07:48
Bara ibland, och det märks mest vid dolby digital sändning eftersom jag då samtidigt får ett knäppande ljud i de bakre högtalarna när ljudet bryts. Försvinner oftast om jag byter kanal någon extra gång. Som sagt tidigare i tråden så är detta ett nytt problem de lyckats få in i den senaste versionen av firmware, förhoppningsvis tar de bort detta i "september" utgåvan. Om de kan och orkar bry sig om sina kunder vilket föregående utgåvor nog motsäger.
Postad 04 August 2008 - 08:32
Precis vad jag vill ha, en HD-PVR-box! Eller åtminstone en HD-box som funkar. Nån som har nån mer info om när det dyker upp, pris etc?Märkligt... Min kontakt på ComHem säger dock att det kommer en Hd-PVR box av märket Humax...
Det kanske inte är en HD box som är på g?
Postad 04 August 2008 - 12:42
Jag hade följande:
(17månaders bindningstid kvar.)
Large
Tvillingkortet
Canal+
HD paketet
TV1000
Dessa hade jag när jag tecknade HD boxen.
Ringde upp till kundrelationer idag och drog hela historian om HD boxen osv.
Så dom nergraderade mitt Large till Medium 8 Favoriter.
Tog bort alla tilläggstjänster.
Självklart så tog dom bort min bindningstid så att jag kan teckna bindningstid och köpa HDPVR boxen billigt sedan när den kommer ut.
Tycker att dom har hanterat mitt ärende enormt bra.
Redigerat av MrBurn, 04 August 2008 - 12:43.
Postad 04 August 2008 - 14:45
Skulle du kunna skriva ut telefonnummret till deras "kundrelationer" här, hade varit mycket bra.Vill bara ge en eloge till ComHem.
Jag hade följande:
Large
Tvillingkortet
Canal+
HD paketet
TV1000
Självklart så tog dom bort min bindningstid så att jag kan teckna bindningstid och köpa HDPVR boxen billigt sedan när den kommer ut.
Postad 04 August 2008 - 14:47
tacksam för svar
Postad 04 August 2008 - 15:06
Hejsan.. vad jag upplever så fungerar eurosport HD en av dom bättre HD-kanalerna.någon som kollar på eurosport HD och kan säga hur kvaliteten är på den kanalen med denna HD box ?
tacksam för svar
Däremot Canal D HD har jag störningar
I daxläget signal: Styrka 56%
Kvalitet 100%
Postad 04 August 2008 - 15:09
Nu när priset för boxen ligger på 1 kr, så börjar man ju bli lite sugen, jo jag har läst om problemen med boxen, men förhoppningsvis så kasnke nästa uppgradering hjälper, eller nästa eller nästa
Min fråga är, hur stor är egentligen skillnaden i bild på
Discovery, TV4 och C+ Sport?
Är det som natt och dag eller är det bara lite bättre?
Svårt att kunna se någonstanns, känner ingen som har hd-tv via comhem heller...
Hälsningar
Klabbarpan
Postad 04 August 2008 - 15:12
Hejsan.. vad jag upplever så fungerar eurosport HD en av dom bättre HD-kanalerna.
Däremot Canal D HD har jag störningarMen kanske blir avhjälpt när jag får min nya anntennsladd. Den medföljande kabeln till HD-boxen var jag tvungen att skarva med en vanlig antennsladd.
Kvalitet 100%
låter ju bra de var ju lite därför man vill ha hdboxen sport tok som man är, men även canal plus sport hd såklart väntar in boxen som skulle komma nu i veckan
Postad 04 August 2008 - 15:19
Hej
Nu när priset för boxen ligger på 1 kr, så börjar man ju bli lite sugen, jo jag har läst om problemen med boxen, men förhoppningsvis så kasnke nästa uppgradering hjälper, eller nästa eller nästa
Min fråga är, hur stor är egentligen skillnaden i bild på
Discovery, TV4 och C+ Sport?
Är det som natt och dag eller är det bara lite bättre?
Svårt att kunna se någonstanns, känner ingen som har hd-tv via comhem heller...
Hälsningar
Klabbarpan
TV4 skalar upp bilden och den blir bara något bättre. Men Discovery och C+ Sport är stor skillnad med HD.
Jag har även Viasat sport HD, Eurosport HD och även de är grymma. Ser nu fram emot OS med SVT HD
Postad 04 August 2008 - 15:22
Den medföljande kabeln är anpassad för boxen, den ska man inte pilla på för då blir signalstyrkan sämre, bilden kass, ungarna blir då griniga och frugan tycker hdtv bara är skit. Så pilla inte på antennkabeln!Hejsan.. vad jag upplever så fungerar eurosport HD en av dom bättre HD-kanalerna.
Däremot Canal D HD har jag störningarMen kanske blir avhjälpt när jag får min nya anntennsladd. Den medföljande kabeln till HD-boxen var jag tvungen att skarva med en vanlig antennsladd.
Kvalitet 100%
Postad 04 August 2008 - 15:25
###### dårar. Mitt råd -> Ge fan i comhem, skaffa abonnemang hos något annat företag.
Redigerat av ruteki, 04 August 2008 - 15:25.
Postad 04 August 2008 - 15:33
Det är ju inte så att dom skänker bort hdtv-boxarna till höger och vänster, man måste ju koppla ett abonnemang till erbjudandet. Jag kan ju inte går till operatören Tre och ta ut en ny telefon utan att skaffa nytt abonnemang eller förlänga mitt gamla.Tycker det rent ut sagt är riktigt vidrigt av comhem att man som existerande digital-tv-kund inte kan nappa på erbjudandet om HDTV-box för 1kr + medium HD 8 favoriter. Nej, då måste man ha två abonnemang och pröjsa för det gamla samtidigt. Comhem har fan inget som helst intresse av kundvård. De vill bara snyta åt sig nya kunder som de totalt skiter i efter att de har fått en underskrift av.
###### dårar. Mitt råd -> Ge fan i comhem, skaffa abonnemang hos något annat företag.
Det man kan göra är att säga upp sitt nuvarande abonnemang och sedan hoppa på erbjudandet som en ny kund. Jag har gjort det tidigare och det funkar mycket bra.
Postad 04 August 2008 - 15:33
Ang dubbla abonemang, menar ni att jag isåfall behöver ha kvar mitt tv-medium och sedan ha td-tv 8 favoriter ?
och då ha 2 olika kort med olika kanaler knutna till sig och 2 boxar?
Hoppas jag är ute och cyklar...
//Klabbarpan
Postad 04 August 2008 - 15:38
dubbla abonemang? kanske jag missat något tidigare inlägg, du behöver bara ett abonnemang, det du redan har +HD (ett kort en HD-box). Men för att nappa på erbjudandet som dom nu har kanske du först måste säga upp avtalet för att sedan teckna nytt. Kolla med Comhem kundtjänst, eller så kanske någon som nyligen gjort detta kan svaraTraneberg: Tackar det låter ju bra iallafall
Ang dubbla abonemang, menar ni att jag isåfall behöver ha kvar mitt tv-medium och sedan ha td-tv 8 favoriter ?
och då ha 2 olika kort med olika kanaler knutna till sig och 2 boxar?
Hoppas jag är ute och cyklar...
//Klabbarpan
Postad 04 August 2008 - 15:41
Får väl ringa dit och kolla vad man skulle hamna på för kostnad, är ju inte billigt med tv
Postad 04 August 2008 - 16:05
Den medföljande kabeln är anpassad för boxen, den ska man inte pilla på för då blir signalstyrkan sämre, bilden kass, ungarna blir då griniga och frugan tycker hdtv bara är skit. Så pilla inte på antennkabeln!
En vanlig antennkabel med ett skiljefilter?
Tror knappast det är "specialanpassat" på något sätt...
Jag bytte ut den mot ett eget filter och en bra antennkabel, funkar tom. bättre än hemmaknåpet som comhem skickade med.. (högre signalstyrka och kvalitet enligt boxen, allt funkar dock precis lika bra/dåligt)
Postad 04 August 2008 - 17:25
Vill bara ge en eloge till ComHem.
Jag hade följande:
Large
Tvillingkortet
Canal+
HD paketet
TV1000
Mina erfarenheter av kundrelationer är precis dom samma, snabba, agerande och smidiga.
Postad 04 August 2008 - 17:29
hehe.. jag som är tvättäkta "lekman" År det sk filter(dom 2 mojängerna) på den här antennkabeln som jag beställt?En vanlig antennkabel med ett skiljefilter?
Tror knappast det är "specialanpassat" på något sätt...
Jag bytte ut den mot ett eget filter och en bra antennkabel, funkar tom. bättre än hemmaknåpet som comhem skickade med.. (högre signalstyrka och kvalitet enligt boxen, allt funkar dock precis lika bra/dåligt)
http://www.webhallen...od.php?id=39993
Postad 04 August 2008 - 17:37
Mina erfarenheter av kundrelationer är precis dom samma, snabba, agerande och smidiga.
Japp, kundtjänst är skit och kundrelationer är guld.
Verkar som att kundtjänst är inhyrda bolag.
medans kundrelationer är RIKTIGA ComHem.
Skulle du kunna skriva ut telefonnummret till deras "kundrelationer" här, hade varit mycket bra.
Nope, det får jag inte göra då du först lär bli tilldelad en handläggare därifrån via mail.
Sedan får du hans nummer som går direkt till han.
Men deras mail är:
[email protected]
Du går först via mail, dom svarar snabbt på mail.
Postad 04 August 2008 - 19:41
Lokalpressen i Umeå är intresserad av att komma i kontakt med användare med ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)
boxen, med anledning av ARN och alla som har och haft problem.
Maila mig namn, telefonnummer så sammanställer jag en liten lista till VK så kanske dem gör en artikel om detta.
Hej alla
Lokalpressen i Umeå är intresserad av att komma i kontakt med användare med ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)
boxen, med anledning av ARN och alla som har och haft problem.
Maila mig namn, telefonnummer så sammanställer jag en liten lista till VK så kanske dem gör en artikel om detta.
Postad 04 August 2008 - 19:45
för er därute som tänker hoppa på erbjudandet om att få Hd-boxen för 1 krona, vill jag varna er om att ni inte får köpa en eventuell ersättare (med PVR) till kampanjerbjudande. Jag har precis lagt på luren efter att ha pratat men kundtjänst och frågade specifikt om jag kunde få köpa den nya boxen till samma pris som en ny kund. Svaret var tyvärr nej. I och med detta är det aktuella erbjudande inte längre ett dugg intressant för mig personligen. Jag vill absolut ha möjligheten att kunna spela in.
Apropå filtret ni pratar om till antennsladden, är det en mantelströmsfilter eller något annat ni menar? Var på kabeln sitter den?
Postad 04 August 2008 - 23:17
Postad 05 August 2008 - 07:09
Mvh Peter
Postad 05 August 2008 - 10:30
Igår när jag ringde så var det 79 st före så jag gav upp efter ett tag.
Så någon här kanske kan svara på min fråga.
Är intresserad av erbjudadet för 1kr.
Är redan kund och har medium 8 favoriter med 29 dagars bindningstid kvar.
Kan jag utnyttja detta erbjudande även fasst jag är kund och har bindningstid kvar?
Postad 05 August 2008 - 10:58
Helt omöjligt att komma fram i telefon. "många som ringer försök igen".
Kan jag utnyttja detta erbjudande även fasst jag är kund och har bindningstid kvar?
Jag hade två månader kvar på mitt abonnemang och jag fick teckna ett nytt, samtidigt som comhem avslutar mitt gamla abonnemang när bindningstiden är slut. Tyvärr så verkar de inte kunna förlänga bindningstider som de flesta mobiloperatörer klarar...
Beställ dock inte det nya abonnemangen från deras kundtjänst för då vill de ha 99:- i frakt för boxen vilket det inte gör om du beställer på internet.
Postad 05 August 2008 - 12:16
Postad 05 August 2008 - 13:49
Beställde bredband i juni och då kom det 2 nya modem att hämta ut. OK tänkte jag att jag skickar tillbaka ett av dem men jag ångrade mig och lade det som reserv.
2 veckor senare beställde jag telefoni och sade då att jag har redan modemet men tar gärna något annat i stället. Efter en stund blev jag lovad en trådlös telefon som jag tackade ja till. Några dagar senare ligger 2 telefoner på paketutlämningen. Inte fan skall jag vara dum och skicka något i retur.
Nu tog jag erbjudandet på TV och frugan ringer hit till jobbet och säger att det ligger 2 lika avier hemma!!! Man kan fundera på om jag stammar eller om det ekar i luren hos comhem???
Antar att jag har dubbelt av allt nu. Tänker inte skicka något i retur i alla fall.
Postad 05 August 2008 - 14:06
Men jag fråga om dom kommer komma med en HD-PVR och han sa JA.
Jag sa att mitt abonnemang har gått ut och vill förlänga och köpa en ny box.
han sa om jag håller mig i 1-3 mån så kommer ja bli mycker nöjd!
Postad 05 August 2008 - 14:22
Vill inte vara någon glädjedödare men har vi inte hört det förut, om 1 månad...alldeles snart...osv.? Tiden går men inget kommer. Skulle inte HD-PVR boxen komma ut lagom till OS? Jag litar inte ett dugg på COMHEMs löften.Prata nyss med comhem, har haft strul med min samsung 850 och ska få den utbytt.
Men jag fråga om dom kommer komma med en HD-PVR och han sa JA.
Jag sa att mitt abonnemang har gått ut och vill förlänga och köpa en ny box.
han sa om jag håller mig i 1-3 mån så kommer ja bli mycker nöjd!
Postad 05 August 2008 - 14:34
Postad 05 August 2008 - 17:36
Den har inte kommit i produktion än !!!
Mer än så behöver jag väl knappast säga och fråga mig inte hur jag vet detta
Maveric
Postad 05 August 2008 - 18:41
Du får nog vänta 29 dagar och teckna ett nytt avtal sedan.Helt omöjligt att komma fram i telefon. "många som ringer försök igen".
Enligt reklamen så gäller det där erbjudandet till och med den 14/9 så det ska ju vara lugnt att du tecknar det i början av september. Bara de har boxar kvar då, men något säger mig att de kommer att ha det
Hur som helst, jag beställde HD-abonnemang i dag, bara boxen funkar så verkar det rätt prisvärt. 1 kr för boxen, 0 kr i frakt, de uppgraderar till multimediauttag gratis, samt halva månadsavgiften de första 5 månaderna.
Om det strular under de första 14 dagarna så utnyttjar jag ångerrätten. Om det strular senare så utnyttjar jag reklamationsrätten, det kan ni lita på! Glöm att jag sitter och pröjsar i 12 månader om det inte funkar. Riva upp himmel och jord ska man göra!
Postad 05 August 2008 - 19:20
/M
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Detta ämne är stängt
1
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction!
535 filmer
7 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?